mandag 1. april 2019

HVOR MANGE BØKER I 2019?

Et knippe av årets 30 første bøker.  Mange høydepunkter. Mye middelmådig.


Begrensninger innsett og dealt with.
Daglig blogging har gjort det umulig å skrive utenominnlegg. Bare tanken på skrible mer en 2 avsnitt i gangen gjør meg overveldet. Kun 5 linjer i hodet på engang. No omsvøp. No choice. Telleinnlegg må rett og slett slås sammen/konverteres til vanlig ukesinnlegg.

Dette er altså 2019: UKE 14.
Dag for dag. Pø om pø. Uten datomarkeringer, men med daglige oppdateringer. Helt til jeg har fått alle lister, målsetninger og ambisjoner på plass. Et rent telleinnlegg. Hverken spennende eller revolusjonerende.  Bare samme greie, same procedure, som last year.  'hører du, James?'
=  1 mer enn ifjor, på alle punkter

Jeg leste så lite målrettet i fjor at 2019 kommer til å bli tidenes letteste år.
Listene for 2018 (bøker + ambisjoner)
Listchallenge (for de som ennå ikke har vil klikke..)

Pr. 1. april 2019 har jeg lest 32 bøker
------------------

Mjøsa. Fra dagens joggetur (15km), der jeg rotet det til, twice, på flatmark og rett strekning og hunden nektet å bruke stifinner nesen, i bånd = 4km mer enn planlagt.


NB! Legg merke til at jeg allerede (2.april) ligger 6 omtaler over årsmålet.
Har vært raus og regnet all referering og namedropping som anmeldelse.
Samtidsfokus på ros og mestring
 - we are all special butterflies -


Lest 2019
Komplett liste, papir + lyd + kindle
 Omtaler, if any, føres på fortløpende.
  1. Asymmetry  -  Lisa Halliday  (lyd)
  2. Malström  -  En Memoar  -  Sigrid Rausing  (lyd) 
  3. Hvit som Snø  -  Jon Michelet  (Thygesen 4) 
  4. Circe  -  Madeline Miller  (lyd) 
  5. The Enchantment of Lily Dahl  -  Siri Hustvedt 
  6. Singularitet  -  Marita Fossum 
  7. The Essex Serpent  -  Sarah Perry  (lyd) 
  8. Säg att Du är Min  -  Elisabeth Norebäck  (lyd) 
  9. Havet  -  John Banville 
  10. The Good People  -  Hannah Kent  (lyd) 
  11. Se på Oss nå  -  Geir Gulliksen 
  12. Mørke Dyr  -  Janne-Camilla Lyster 
  13. A Discovery of Witches   -  Deborah Harkness  (All Souls 1) (lyd) 
  14. Klør  -  Ida Frisch 
  15. Stay Hungry  -  Sebastian Maniscalco  (lyd) 
  16. Stay with Me  - Ayobami Adebayo  (lyd)
  17. The Accidental Beauty Queen  -  Teri Wilson  (lyd) 
  18. Når Jeg Drikker  -  Martin Svedman  (dikt) (BookBites)
  19. Portnoy's Complaint  -  Philip Roth
  20. Kärlekens Antarktis  -  Sara Stridsberg  (lyd) 
  21. Rich People Problems  -  Kevin Kwan  (CRA 3) (lyd)  
  22. Voldens Historie  -  Edouard Louis 
  23. The Wych Elm  -  Tana French  (lyd)
  24. Ikke Slå av Lyset  -  Bernard Minier  (Servaz 3) (kindle) 
  25. Daisy Jones & The Six  -  Taylor Jenkins Reid  (lyd)
  26. Adele  -  Leïla Slimani  (lyd) 
  27. Speil Speil Blink  -  Dorthe Nors  (lyd) 
  28. Else går til Psykolog  -  Else Kåss Furuset  (eBokBib) 
  29. The Seven Husbands of Evelyn Hugo  -  Taylor Jenkins Reid  (lyd) 
  30. Utmarker  -  Arne Dahl  (Berger/Blom 1) (lyd) 
  31. Se Meg, Medusa  -  Torkil Damhaug  (Oslo 1)  (lyd) 
  32. The Night Watch  -  Sarah Waters 
  33. Lullaby  -  Leïla Slimani 
  34. Døden ved Vann  -  Torkil Damhaug  (Oslo 2) (lyd) 
  35. On the Come Up  -  Angie Thomas  (lyd) 
  36. Persuasion  -  Jane Austen  (kindle) 
  37. An Untamed State  -  Roxane Gay  (kindle) 
  38. Tipping the Velvet  -  Sarah Waters  (lyd) 
  39. The Fifth Witness  -  Michael Connelly  (Haller 4) 
  40. Ildmannen  -  Torkil Damhaug  (Oslo 3) (lyd) 
  41. Sirens  -  Joseph Knox  (Waits 1) (lyd)
  42. A Horse Walks into a Bar  -  David Grossman 
  43. The Smiling Man  -  Joseph Knox  (Waits 2) (lyd) 
  44. Sunburn  -  Laura Lippman  (lyd) 
  45. Bildet av Rebecca Winter  -  Anna Quindlen 
  46. Bring Me Back  -  B.A Paris
  47. Life and Laughing - My Story  -  Michael McIntyre  (reread) (lyd)
  48. Torget  -  Victoria Durnak 
  49. Herfra til Hiroshima  -  Sunniva Lye Axelsen 
  50. Fingersmith  -  Sarah Waters  (lyd) 
  51. Beistet  -  Per Schreiner 
  52. Smilefjes, Tommelopp, Regnbue  -  Victoria Durnak 
  53. Sorte Hull - Filip Lundhaug
  54. A Pigeon and a Boy  -  Meir Shalev 
  55. Så Mye Hadde Jeg  -  Trude Marstein  (lyd) 
  56. I Let You Go  -  Clare Mackintosh 
  57. Terapeuten  -  Helene Flood 
  58. The House Swap  -  Rebecca Fleet  (lyd) 
  59. Meg, Meg, Meg  -  Linnea Myhre
  60. Aldri, Aldri, Aldri  -  Linn Strømsborg  (eBokBib) 
  61. Helvete  -  Erlend Loe  (eBokBib) 
  62. Udyr  -  Kristine Tofte  (eBokBib) 
  63. Vi Skal Ikke Våkne  -  Heine Bakkeid  (Aske 3)  
  64. Dei Sju Dørene  -  Agnes Ravatn 
  65. Høyt Henger De  -  Lene Kjølner Lauritsen  (OliviaH 1)
  66. Nowhere Near First  -  Cory Reese  (lyd) 
  67. Silvervägen  -  Stina Jackson  (lyd) 
  68. My Year of Rest and Relaxation  -  Ottessa Moshfegh  (lyd) 
  69. Down to the Woods  -  M.J.Arlidge  (Grace 8) (lyd)
  70. Hvorfor Spurte De ikke Evensen?  -  Lene Kjølner Lauritsen  (OliviaH 2) (lyd)
  71. Dakota Rød  -  Lene Kjølner Lauritsen  (OliviaH 3) (lyd)
71 av 99 lest
31 av 9 nevnt.
--------------------------------

Tendenser etter 34 bøker
Kvinner, Frankrike. Alkohol. (+ sex og vold.)
Den beste boka (pr.3.april) er uten tvil Item nr.32.
The Night Watch av Sarah Waters
Fra Wales. Fra 2006. Fem blanke stjerner.

Om: Legning i gamle dager (WW2)
(Nevner den så ofte jeg kan, siden jeg er så flaksete på omtalene)

Jeg sa det forrige uke. Jeg sier det igjen.
Alle bør lese Sarah Waters. Hele tiden.
Jeg skal lese så mye Sarah, at jeg putter henne inn i tabellen.
Alle romanene. Skvist inn mellom Michelet og Connelly.
-----------------

 6mnd lystlesing + 6mnd lystig tvangslesing. 

Tabell 2019:
Ny vinnerbong! 2018 + 1.
  1. 5 av 2 Nobel /Booker vinnere/nominerte
  2. 3 av 5  Non Skandinavia/UK/US/EU
  3. 1 av 12  Jon Michelet/Thygesen  (2019-)
  4. 4 av 6  Sarah Waters  (2019-)
  5. 22 av 33  Michael Connelly  (2012/2019 sammenlagt)
  6. 5 av 3 1001-Bøker lest.
  7. 12 av 18 Norske 2019-utgivelser.
  8. 5 av 7   Utenlandske 2019-utgivelser
  9. 4 av 12 Tvangslesingskafeoppmøter
  10. 5 av 21  Biografier
  11. 1 av 6 Essays/Noveller/Sakprosa/Dikt
  12. 4 av 5 Pre 2000 utgivelser
  13. 15 av 50  Ingalill reads 2018/2019
  14. 71 av 99 Totalt lest. (29 av 9 nevnt).

Dette har jeg lest.
--------------------
  • 8 e-bøker (3 på kindle, 5 eBokBib/BookBites), 27 papirbøker,  
  • 36 lydbøker  ( 25 storytel, 7 audible, 1 fabel, 2 eBokBib/BookBites)
  • 46 kvinner. 25 menn
  • 11 fra biblioteket (4 eBøker, 2 lyd, 5 papir) 
  • , ellers:  kjøpt/loppis (14), lesereks (10), lånt/fått/gave (1) , BC (0)
  • I hylla pr. 31.12.2019 -  papir (14), kindle (0), lyd (2)
  • 31 på norsk. 36 på engelsk. 4 på svensk. 
  • 26/71 norske bøker totalt
  • 0 nye land, i bloggtid, 
  • 37 forfattere lest for første gang
  • 10 serieoppfølgere (førstebok teller ikke) 
  • , og, og - hele 0 lydbøker over 30t, (0 over 40t).

 Sannheten om:
Prosjekt utenfor UK/US/SKAN (mhuaha)
Norge 26, USA 18, England 9, Sverige 5, Frankrike 4, Wales 3, Irland 1, Australia 1, Nigeria 1, Israel 2, Danmark 1,
---------------------------------------------



Nytt av året?
Thygesenserien til Michelet og romanene til Sarah Waters.
Ellers er alt ved det gamle. 1001, Booker, Biografier, you know, same but different, der den eneste differencen er det, nesten ikke-eksisterende antallet. Bookermålet er nådd. 1001 strekes ut straks jeg er ferdig med Persuasion, som forøvrig er det eneste jeg har lyst til denne uka. Å lese Jane Austen.
 Alt annet virker meningsløst.
----------------------------------

Persuasion nilest, pga strømbrudd. Austenmagi.
Alle 1001 bøker fra og med idag  (6.april) er ren bonus
, som sikkert er årsaken til at jeg har begynt på ei ny  (Tipping the Velvet)

Kom fram til, på tur idag, at jeg har lest for mange 2019 bøker.
Derfor enda ett nytt mål:  Kun 25% av totalen skal være fra 2019.
Med 18 nye norskebøker i tabellen, gir det rom for kun 7 utenlandske.
Har allerede lest 4 og tør ikke nevne hvor mange fra 2016-2018 (av 36)
--------------------------------------
Innlegget legges i fane og oppdateres kontinuerlig.
Hver bok teller!

Ukeslutt!

33 kommentarer:

  1. Lister må til, det er viktig å holde motet oppe :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Amen!
      Hver gang jeg teller og/eller stabler jeg tenker jeg at dette burde jeg gjøre oftere, (flere år siden jeg månedsoppsummerte), men så blir jeg laubærlat og venter et helt år.

      Slett
  2. Jeg droppet lister i år, og de aller fleste mål. Derfor har jeg lest mer enn noen gang før første kvartal. Har klokket inn 41 bøker. Det har ikke skjedd siden oppstarten av bloggen i 2011. (At 15 av dem er jeg-er-i-Bosch-transe-bøker gjør jo ingenting - din feil/fortjeneste :)
    Ser fram til listene dine. Og ble faktisk inspirert til å skrive et samleinnlegg for tidenes 1Q!

    SvarSlett
    Svar
    1. Droppe listene. Du, dronning av excel og seriekrim? 'tis a travesty. 41 bøker er solid. (Det viktige her er å ikke sammenligne seg med Tine eller Beathe -))

      Ang. Bosch.
      Ser at du nå bare er et par bøker bak meg, og har entret det sjiktet der bøkene ikke er like gode som de var. Har ikke turt å fortelle det før, men det er ei dump der. Håper intenst at det tar seg opp. Fifth Witness er min neste. Det er også den siste jeg har liggende (Vært lite Connelly på loppis i det siste). Deretter blir det å vurdere om jeg skal kjøre på med lyd for at du ikke skal gli forbi, eller fortsette med brukt papir. (Ok, har noen på kindle også)..

      Hvor bliver samleinnlegget av?

      Slett
    2. Det kommer det kommer, har begynt, ikke fullført. Hør den før? haha

      Bosch: tåler en dump, holder på med The Drop og hører (lydboka) hva du mener. Men, alle har vi vel lov å ha noen low perioder i livet. Så også Connelly. Plottet er tynnere, ikke like fullt trykk, og så sitter jeg og lurer på følgende: Når Bosch blir gammel nok - blir han da mentor til sin datter? Og holder det gående i sidevogna til han går i graven som 97 år gammel mann? (Kanskje jeg skulle tipse Connelly?)

      Og ja, benytter Excel. Men det har ikke noe med lister over hva jeg skal lese å gjøre, kun etterregistrering av allerede leste bøker. Har svært løse lesemål i år, som: være med på 1001-lesesirkel (hvor vi ikke lenger er låst til ei bok, men svæææært vide kategorier), lese 'noen bøker' fra Atwood (som jeg ville gjort likevel) osv. Hovedårsaken til mange leste (ikke-sammenliknet med Tine/Beathe) er lydbok og strikketøy kombinert med restitusjon. Det blir nok stor endring når vi kommer hjem og den pålagte hvilen er over. (Heldigvis og gudsjelov og endelig...)

      Han Kang skal til Lillehammer. Skal du?

      Slett
    3. Old song and dance, men ser i marg og sidesyn at innlegg er publsert. 18 står det i overskrifta (skal lese etterpå). Hvis det er for mars, har det er under at du har hatt tid til fly i bakken (og lufta)..

      Bosch blir aldri gammel.
      Har han i det hele tatt fylt år i de 15+ bøkene vi har lest. Synes han har vært 50 for alltid. Syntes dog han så mer lut og skrøpelig ut i tv-serien, enn jeg forestilte meg han. Nå sliter jeg meg å finne tilbake til det opprinnelige bilde. Mye kjekkere enn på tv. Har du sett serien?

      Angående Lillehammer vet jeg ikke ennå. Har plukket opp litt matrialtretthet og ulike planer hos andre, og kommer ikke til å reise ned alene. Da tar jeg heller noen ekstra dager i Stavanger til høsten.
      Betyr spørsmålet at du skal?

      Slett
    4. Jeg har måttet innse at mai er en veldig dårlig måned for meg å reise bort. Nettopp kommet hjem fra 3 mndr i utlendighet, og proppfull kalender. Jeg kunne faktisk skvist inn festivalen i år, men kjenner på at jeg tror jeg vil legge sjela i Kapittel istedenfor. Jeg må 'lande' hjemme, siden sambo skal på full retur til USA bare noen få uker etter vi kommer hjem.
      Ekstra dager til høsten - yay! Jeg aner også en smule materialtretthet 'rundtforbi' og har sett lite av den tidligere Lillehammer-entusiasmen til nå i år. Vi må passe på å ikke få system overload...

      Slett
    5. Ja, det kan se om som om det blir tynn bokbloggrepresentering på Lillehammer i år. Har ikke lagt helt lokk på det, kan jo hende programmet bedazzles (har ikke sett på det), aldri si aldr og alt det der. Kjenner at festivalmoduset kommer snikende bare ved å skrive om det.

      Stress for samboer'n med all denne flyinga, men kanskje han liker det. Synes all reising er stress, men har innsett at jeg er helt alene om slik reisevegring, spesielt blant bokbloggere, en svært rastløs gjeng. Bare å nyte. Globetrotting som menneskerett kan ikke var evig.
      Hilsen doomsdayInga..

      Nå skal jeg lese Austen.
      Fra det øyeblikket Persuasion begynte å virke (hadde nesten gitt opp austenmagien), har jeg ikke hatt lyst til å gjøre noe annet enn å lese.

      Slett
    6. Forresten:
      Var inne for å oppdatere kontakinfo hos Aschehoug, og bortsett fra navn og email, var all info på meg - deg. Husker du fikk ei bok med mitt navn på engang (flere år siden). Litt rart for jeg har fått bøker derfra uoppfordret, kun e-bøker når jeg velger selv. Kanskje de har 2 baser? Eller så ligger min info på deg.

      Slett
  3. Lister er tingen, ja. Holde ting oversiktlig, ryddig, og gjør at jeg setter meg mål og blir litt ekstra ivrig noen ganger for å nå dem. Men med full jobb begrenser jo lesingen seg noe.
    Har likevel lest 27 i år. Og det går fortere med krim, gitt.
    Anders de la Motte. Merk deg navnet, svenske. Utrolig bra den siste boka hans, altså. Måtte laste ned Storytel i går for å kunne lytte under matlaging og diverse, har vel nevnt det i et annet kommentarfelt, men lell..

    Håper du fortsetter med disse daglige rapportene, de er artig å lese. Noe annerledes enn vanlige blogginnlegg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fint du liker dagsbloggina (takk), for det fortsetter nok en stund til. Ut året. Ut livet. Who knows. (Får ta patent, apropos det å tjene penger fra annet kommentarfelt.)

      Har faktisk lest ei Mottebok før. (Geim), ifjor eller forfjor, førsteboka i en serie jeg aldri fortsatte med. Har etterpå unngått, men er som vanlig ikke vanskelig å få på svenskekrimgli. Den må virkelig være god når du fikset storytel.

      Gjorde ferdig 2 påbegynte bøker i går/dag. Damhaug (som dessverre ble fryktelig lang) og Lullaby som var interessant, men, for meg, et stykke unna den seksern den fikk i VG. Hui hvor det går!!

      Slett
    2. Ja, du må ta patent på bloggkonseptet ditt.:)

      Geim har jeg ikke hørt om, tror jeg. Holder meg nok til årstidskvartetten. Disse bøkene blir bl.a. sammenlignet med Damhaugs krimbøker (om ungdom, psykologiske drama). Ja, du skjønner, når jeg måtte laste ned Storytel og kjøpe en måneds prøveabb. Skal jo på ferie snart, så kanskje greit å ha litt lyd på tur også.

      Har også lasta ned siste boka til Peder Kjøs og Petter Wallace fra eBokBib. Hørte den time i dag. De leser selv, interessant. Og så er den bare ca 5 timer. Fin å ha under middagen, en time pr dag.

      Synd at den Damhaugboka ble litt dryg. Men aldri gi opp (som Peder og Petter sier), det blir bedre og bedre. Hvis ikke, så er ikke Damhaug helt greia di.

      (aksjoner - som i Altasaken- på Frøya i dag om vindparksaken- på Midtnytt nå, og tema i Debatten i kveld. 78, 8 % har stemt nei i fokeavstemningen, men vet ikke om det får noen/hvilken betydning)

      Slett
    3. Ja, hver gang noen skriver datoer i innlegg, sender jeg innkrever. Better watch out!

      Fortsetter med Damhaug (om litt), men kjenner at det er så mye annet god krim (all omtalejublene) i omløp at jeg begynner å miste fokus. I tillegg til Connelly og Michelet, (kryssbøker). Lewis, la Motte, Swanson, denne gullungen du skrev om, Aramintha og nå snakker vi bare om krimmen. Det var jo chic'en jeg skulle slå et slag for.

      (Ap. Frøya, så jeg nettopp at en laksekongen øste millioner over motstandsbevegelsen. The plot thickens. Kvess blyanten.)

      Slett
    4. Så mye krim, kriminelt mye krim- men så er det vel tiden for det nå da.:)
      Jeg må lese unna lass her, før jeg finner på noe annet. Prøve å holde samlemanien/bookhoardingen under kontroll ved å ta unna. Snart ferie, heldigvis.

      Btw- sånne bøker som Krauss- fører til mer treghet i lesingen. Har lest 100/300 sider. Engasjerte ganske bra i starten, som du også sa, - men den skifter jo så brått og fort at jeg stadig vekk må bla tilbake for å skjønne hva som foregår. Hvem som foregår.
      akk ja..

      (jepp, med advokathonorar, og i dag et lass med paller for å holde gravemaskinene unna-- Leste også i dag at Trønderkraft har sjekket ørnereiret, og eggene er døde. Hvorfor? Hvem? Har noen drept dem eller skremt bort ørnemoderen? Og så ordføreren da, som gliste på TV i går over avstemningsresultatet-- men tviholder på at hun må være lojal overfor beslutningene.. Her er det ingredienser så det holder.)

      Slett
    5. (bør vel ikke skrive mer om dette- i disse idetyveri og plagiattider;;)

      Slett
    6. Krauss: Den delen med Leo (Leon?) var bra, resten var synsvinkeltull+bokibokiboka (hvis jeg husker riktig). Men Leo, og dette med aktmmodell og nedriving av postkort, og hver dag sørge for å bli sett, husker jeg ennå. Myrstråvakkert.

      (shhh, ikke et ord mer om øybråk)
      La meg heller henvise til telletabell 2019 og det faktum at jeg har let hele 7 bøker fra hylla. Rekord. Pr. idag, 11 papirbøker, prosentvis rekord og har økt mannsandelen til ca 50%. Tror aldri jeg har lest så mange menn på 3mnd før...

      Slett
    7. Ja, ang Leo, enig. Bortsett fra at det var en del utenomsnakk som krevde litt ekstra kons i kapittelet hvor han oppdaget at den berømte forfattersønnen var død- (sånn ca s 100-120) Han som skrev den berømte boka som hele boka handler om. boka i boka.

      Har vært på lit.huset og hørt foredrag av søvnforsker psykspes Håvard Kallesatd som jobber på søvnklinikken på Østmarka. very interesting, og før det henta hjemkommen travellersønn fra Las Vegas. Han som bor på F-øya. Som slokna på sofaen mens jeg var borte. Og nå klaprer jeg bare, før jeg legger meg. Så mye data-blålys om kvelden er ikke bra for søvn. Logger straks av.
      Håper han holder seg her til lørdag .

      7 bøker fra hylla veldig bra. Jeg har faktisk lest 8 fra hylla i år, og i gang med den niende (Krauss). Skal vel være fornøyd da. Det er vel ca 25prosent. Kjønn teller jeg ikke hver måned, men har en mistanke om at det blir generelt er menn enn kvinner- skjønt i fjor telte jeg på årsoppsummeringen og tror det var 65 kvinner og 54 menn (mye norsk samtid og dikt blant kvinnene)

      Slett
    8. (Burde skjønt at kommentaren ville forsvinne i eteren, da den har stått halvskrevet siden igår og strømmen gikk. Involverte nabo med øks og kraftlinje).

      Den var lang, og handlet om Leo og søvn, men alt det har jeg sikkert sagt før et sted, ihvertfall det om blålys, som jeg ikke makter å holde meg unna uansett hvor søvnløs det gjør meg. Lettere å skylde på alderdommen.

      Med Persuasion ble det 8 fra hylla, 1001 kryss, oldtidskryss + lesesirkeldeltakelse (hvis jeg skriver noen ord). Austen kan brukes til alt. Strømløsa sin skyld at jeg allerede er ferdig. Bok og hodelykt. Leste ferdig restene i formiddag, og rakk hverken polet eller bruktsjappa (stengte 15), så nå later jeg som HVIT helg var planlagt for lenge siden. (minus det glasset da vi ble lei av sitte i mørket i går kveld, og dro på sushi'n)

      Slett
    9. Vet ikke hva du leser på av digitale dingser, men det finnes jo sånt gul(?)-lysfilter som fjerner det blå. DataSønnen min har det i alle fall, og på iPhone er det installert..sa søvnforsker Kallestad. Må skaffe meg det selv, selv om jeg prøver å ikke bruke data/mobil rett før sengetid..

      Synd at kommentaren forsvant, vet hvordan der er..Man kan ikke stole på strømmen i 2019 heller.

      Austen har jeg ikke blitt helt venn med enda, men leste visst Northanger Abbey en gang. Lines lesesirkel.

      Har ca 50 s igjen av Krauss, har føltes som tvangslesing. Etterpå skal jeg lese enda en hyllebok- men da krim; Lier Horst/Wisting - Katharinakoden.

      Har selv erfart det med ikke å rekke Polet lørdager pga lesing noen ganger. Leseavhengheten er nok sterkere enn vinavhengiheten;) Kanskje bra det..

      Ellers pakker jeg og forbereder Madeiratur, med noen damer, så det blir ikke så mye lesing der, men litt på fly og på rommet og noe alenetid må jeg skaffe meg, dog.

      Slett
    10. Leser på alt mulig av digitale dingser, men ikke Iphone. Ikke funnet noe slå-av-blålyset-knapp.

      Detter er definitivt året for hyllebøker. Leser helt klart for mye nytt. Alt etter 2010 burde begrenses. Nødvendig, men finner det umulig, ihvertfall innenfor et tilfeldighetsregime.

      Du ble advart angående Krauss.
      (selv om innlegget mitt er mer positivt enn jeg husker det, i minne er det, kun Leo, og resten suger).

      (man slipper ihvertfall rehab som leseavhengig, på den uheldige siden er det også lite penger/fame og hente på biografiskriving).

      Slett
    11. Må sikkert laste ned en app.

      Hyllebøker er årets greie, definitivt.

      Yes, men du vet, ikke alltid vi liker de samme bøkene heller.. Innlegget ditt var mer positivt enn du ga inntrykk av, faktisk.

      (det var det med de penga, da.. men man blir blakkere som vinavhengig;; alt etter som mengder og pris)

      Slett
    12. Hvis man ser bort fra biblioteker, loppis, leser-eks, etc etc, er ei flaske vin billigere enn ei bok...

      Slett
    13. (bættere. Æ har lest flere bøker enn dæ i år ifølge lista di. Æ har lest 52) Pr dags dato. 8.juni.

      Slett
    14. Sjjj, 51 her.
      Har hatt for mye besøk til langvarig lesing, og plutselig begynte jeg med podcast igjen. Hver gang jeg får et podcastnapp blir det slutt på lydbøkene.

      En tendens de siste ukene (11.juni idag) er at jeg leser det andre leser. Årets bøker. Har lånt en hel bunke på bib. Samt mye papir. Interessant.

      Slett
  4. Jeg har lest ti bøker så langt i år, og det er halve av alt jeg leste i fjor! Det sier alt om hvor labert fjoråret var...

    Men jeg har ikke lister da, jeg leser bare det jeg har lyst til å lese og noen ganger kan jeg være med på lesesirkelen til Elida, og noen ganger lesesirkelen til Hedda. Jeg har ingen biografier som passer inn enda dessverre.

    Og oss joggere i mellom (hi-hi), nå er det bra vær ute. Litt mye vind, men det holder jeg ut, bare jeg får trekke på meg skoene og jogge litt uten å ta tog og stresse på treningsstudio... :)

    SvarSlett
    Svar
    1. 2018 var labert for meg også. Gjør det ekstra artig å skrive årsmål og lister, siden jeg holder meg tro til evighetsplanen om å, alltid, lese EN mer enn ifjor. Med ei fjorårsliste full av nuller og enkeltsifre er det riktig fornøyelig.

      Sukk til biografiene.
      (Anbefaler Michael Mcintyre til Funny, hører den for andre gang (i bilen) og den er like artig som første gang)..

      Jogging: Takk og pris for bare veier og vår. Venter nå bare på skogssmelting. Ankelproblemene vedvarer (ser ut til å ha blitt kronisk) og asfaltfebern er ikke snill med morkne sener. Prøver å venne meg til å ikke tenke komme-i-form-til-løp, men mer lykken-er-å-subbe-rundt-med-hunden.
      Det går sånn passelig..

      Slett
    2. Den biografien din er nok ikke aktuell for meg, er ikke den på engelsk? Jeg leser kun norske bøker (og hører norske).

      Jeg har en lykken er å subbe rundt uten å tenke løp, kanskje jeg blir med på noe til høsten. Nå til Sentrumsløpet så må jeg prioritere helger til å fikse leilighet som skal selges :)

      Hva syntes du om de to krimene til Damhaug? De leste jeg for ti år siden og måtte sjekke på bloggen hva jeg tenkte da. Likte Døden ved vann bedre enn Se meg Medusa, og jeg likte den faktisk svært godt :)

      Slett
    3. Ja, biografien er på engelske. Tror ikke den er oversatt, men det gjor ingenting for hovedpoenget her er at Mcintyre leser selv. Det er 95% av moroa. Med alle stand-up-bios, vil jeg tro, mm, de er rene biografier, men det er de sjelden disse komikerne begir seg ut på, alltid et stand-up-element. Vel, ikke i den som egentlig skulle være min Funnybio. Stay Hungry. Der druknet forfatteren i selvbiodetaljer og glemte både humor og humør.

      Jeg likte krimmen til Damhaug. Den andre (som deg) bedre enn den første, selv om jeg ble mindre begeistret etterhvert som boka aldri tok slutt. Langdryge tvister og da den endelige avslutningen kom, var jeg ferdig og lei for lenge siden. (Gjettet slutten hadde jeg også, noe jeg sjelden gjør, og normalt ikke bryr meg om). Når det er sagt, skal jeg fortsette med nr. 3. Anita sier de blir bedre utover. Stoler på det. Kan være jeg tar en pause dog. Så mye annet, også krim, som presser på.

      Trim: Skal mye til om det blir Sentrumsløp på meg også. Stoler ikke nok på ankler til å prøve å løpe fort. Og skal man løpe fort i byen, kan det være greit å ha øvd seg litt på forhånd. Her snør det DIGRE filler forresten. No skog med det første.

      Slett
  5. Behold - hun har omsider greid å rote seg inn i et kommentarfelt igjen! ;) Mulig det var teasing av lister som forførte meg, jeg kan jo ikke holde nesa unna sånt. Var ekstremt imponert av 35, og innser at jeg faktisk rakk passere 30 innen utgangen av mars selv. Det er et høyt tall til meg å være, godt hjulpet av reaktivert Storytel-abo, og binge-ing av engelsk fantasy. Holder meg fremdeles unna krimmen, selv med pske for døra. (Kanskje jeg skal fokusere på å lese ferdig boka jeg begynte på påsken i fjor? ;) )

    SvarSlett
    Svar
    1. One womans krim er en annen kvinnens fantasy.

      Ser ut til at storytel re-aktiveres både her og der, først you, så Anita. Det er bra, det mer dere hører, det større sjanse for at vi hører det samme og kan snakke om det, eller tar det tilbake, snakking ødelegger bare for lesinga..

      Veldig hyggelig å ha deg i kommentarfelt (mye mer av det) og så dør jeg av nysgjerrighet, hvilken bok ligger igjen, glemt og forlatt og forsaken, fra påska i fjor? (Garantert ikke krim).

      Slett
  6. Svar
    1. Ah, men den er jo kjempetjukk.
      Skjønner godt at man må bruke flere påsker. (tviler på at du ble ferdig i år?)

      Slett
  7. "1001 strekes ut straks jeg er ferdig med Persuasion, som forøvrig er det eneste jeg har lyst til denne uka. Å lese Jane Austen.
    Alt annet virker meningsløst."

    Vakkert skrevet. Hjerte.

    SvarSlett