mandag 13. mai 2019

2019: UKE 20 (Torget)

Hvis du aldri har sett dette bildet av Charlie's Angels uten leppestift før, vet du heller ikke at jeg hadde bloggjubileum igår.10 år som bokblogger. Rykk tilbake til uke 19. 

Nini er bestilt på biblioteket.
Slo både mann og sønn i sjakk.
Pensjonerer meg herved som sjakkspiller.

13.mai
Påbegynte bøker
Middlemarch - 10t  - ( tar pause)
Fingersmith - nettopp begynt, (1800-tallet)
Torget - straks ferdig  (finn.no roman)
Born a Crime - blir neste bilbok (fantastisk) (gjenlesing)
---------------------------------------------------------

14.mai
Hovmod og arroganse for fall. Degradert.
Skulle aldri gjort sjakkcomeback. 

40 sider igjen av
Torget  (2015)
Av Victoria Durnak

Papirbok lånt på  biblioteket
Om: Gartner som slår opp med kjæreste
og involverer seg dypt i finn.no

Durnak har nettopp gitt ut ny roman
Smilefjes. Tommel opp. Regnbue. (nr.4)
Den hadde de ikke på biblioteket. Utlånt eller ikke ankommet. Senteret (nr.3), har jeg allerede lest. Eneste i hylla, Torget (nr.2). Som så langt er veldig lik nr.3.

Greit for meg
De fleste av elementene som begeistret meg i Senteret er allerede på plass. Parantesene (føler meg beslektet). Den knappe, litt tørre tonen. Lett 'forstyrret' hovedperson som søker mennesklig samvær, på steder man ikke skulle tru at connections kunne bu..

Konsumsamfunnets mekka (Kjøpesenteret) og Torget (på finn.no.)
-------------------------------------------------

15.mai
Apropos beslektet.
 - Da jeg var fem,  ville jeg aldri på besøk, men da jeg først var borte, ville jeg ikke hjem. Tjue år senere har jeg det fremdeles på samme måte. -  (s116)
-------------------------------------------------------

16.mai
android.system.ui.has.stopped.responding
------------------------------------


17.mai
Hipp hurra fra Eidsvollbygningen.
Blir ikke mer staselig enn gamle trær og grunnlovsbygd.
--------------------------------------

18.mai
Ferdig med Torget
Om: Ting folk finner på for å ikke tenke på ting man har funnet på

Men 
 siden jeg drakk alt for mye 17.mai kaffe, knapt sov, løp for langt, på vonde bein og egentlig bare har lyst til å ligge rett ut med Bring me Back, (B.A.Paris) som er noe av det dårligste jeg noesinne har lest, huge tidswaste, om, vel det er så dårlig at jeg ikke engang gidder formulere setning.

Forbanner livsløftet om å aldri avbryte bøker
-------------------------------------------------

 19.mai
Again: Ferdig med Torget
Om: Hvordan livet ligger mellom linjene.

Historien:
Hun blir sur på han. Gir bort favorittplakaten til loppis. Angrer. Slår opp. Angrer på plakaten. Melder seg som sendebud på finntorget. The middleman. Den som henter fra gratisgiver til gratismottaker. Prøver å skape bånd med fremmede. Henger seg opp i tingene. Angrer på bruddet. Ting får mening. Ting har mening.
Ting havner imellom mennesker. Ting reparerer.
Til det slutter, brått, på en måten, man burde se komme, hvis man har lest mellom linjene, men som likevel overrasket, og ødela den slutten jeg ville ha
, thats my inner disneyprincesess speaking..

Har nå likt 2 Victoria Durnak bøker.
Bestiller den nyeste asap..

Flere bloggere? Fant kun Beathe.
---------------------------------
Ukeslutt!!

2 kommentarer:

  1. Uke 20: Nesten halvveis i This Mournable Body. Interessant, men jeg klarer visst ikke å lese nok mellom linjene så vet ikke helt hva som egentlig skjer. Blir Waters etter (fuck 250-lista). Og the Nun for 1700-trippelkryss. Neste tvangslesing blir på thrashmetalølbule. You are hereby invited.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan trøste deg med at jeg leste alt mellom linjene i Torget, men ble uansett (litt) rystet over hvor lite åpen slutten var. Det er tross alt akseptert og svært samtidsnormalt og la alt bare henge i lufta.

      Fuck 250 høres helt riktig ut. Du kan heller spørre det selv hvorfor Sarah Waters ikke er på den lista to start with. Hvilken begynner du med? The Nun vet jeg ikke hva er.

      Angående thrashmetalølbule, gleder jeg meg, går utifra at det bare betyr at enhver lyd er strengt forbudt. Er nå forberedt og skal ha med medbrakt i brun papirpose. Hvis snille ølbuler bare serverer øl og grønn te, blir man vel utskjelt for å hviske etter vann på metalthrash. Ørebalsam og tvangsleserekord. Bedre enn den gangen jeg leste hele Finne Ly.

      Slett