lørdag 18. juni 2016

BIOGRAFISIRKELEN 19 - RETTFERDIGHETENS NAVN


Kjærlighet
 og Arbeid  (2013)
 - Mari Jonassen

Kilde: Biblioteket






Mitt bidrag i Biografisirkelen 19.
Kategori: I Rettferdighetens Navn
Kategorivelger:  Pia


om meg
søndag 12 juni:
Det er 4 dager igjen.
Ingen grunn til å skrive motivasjonsinnlegg i juni for Pia har allerede skrevet.
NB!  I ærlighetens og - rettferdighetens - navn, har jeg ikke redigert bort skrivefeilen som fikk fantasien til å løpe løpsk i kommentarfeltet.
 Høytrarm? Høytretarm? Høyrearm?

 15.juni:
Sorry Fernanda, det regner og jeg må løpe
, litt løping ville gjort deg godt også. 

16.juni
Fernanda, jeg er en skam for arbeiderkvinnene, men til mitt forsvar er det hytteinvasjon i dalen. Alle klipper gress, og jeg holder på å renne bort i snørr. Jeg vet det ikke passet seg i Kristiania, men her på bygda, snart 150år etter, kan man i det minste late som det er lov med fosterstilling i sofahjørnet, en helt vanlig torsdag. Hadde du sett meg, ville du øyeblikkelig utpekt selvmedlidenhet til en prestisjetung diagnose.

 (bokas siste setning)
Fernanda Nissen fant kjærligheten og med kjærligheten fulgte arbeidet.

17.juni.
Det regner igjen. Det må løpes.
Det må skrives. Om ikke annet skal jeg ihvertfall legge ut en wikilink på Fernanda, slik at alle som vil kan oppdatere seg på verv, artikler og samfunnsbetydning. Hun var et formidabelt kvinnfolk. Smart as a whip. Et arbeidsjern. Skjør som eggeskall.
Som Gösta B, - sterkest og svakest blant menn - (Selma)

Hun rømte vakre drømmer om et mer rettferdig samfunn. Bare gjennom organisering av arbeiderklassen, utvidet stemmerett og større sosial bevissthet kunne de fattige arbeiderne få sin rett. s87
 -----------------------------------------------



Jeg har valgt Fernanda Nissen  (1862-1920)
Kvinnesakskvinne og Arbeiderpartipolitiker.


 Om Boka:
Tror dette er den mest oppskriftsmessige biografien, jeg har lest, så langt i sirkelen. Det de fleste ser for seg når de tenker biografi. Teksten framstår mer som et vitenskaplig arbeid enn medrivende livshistorie. Ingen årstall, påstand, eller sitat får stå uten fotnote og begrunnelser, og det er mange av dem. Etterrettelighet er fint. Den eneste grunnen til at jeg reagerer er nok min heller eklektiske biografismak. Jeg foretrekker mine true menneskeberetninger fiktive og øyeblikksavgrensede.

Mari Jonassen, biografen, er historiker og sakprosaforfatter.
Hun har blant annet gitt ut flere bøker om ww2.
Dette forklarer det ryddige oppsettet.

Still;
Jeg likte det. Korte kapitler og beskrivende overskrifter gjør det lett å følge med, lett å ta passende pauser, så lenge man ikke henger seg for mye opp i årstall, datoer og brev.  Dato, årstall og avsender av brev. Fernanda brente også brev.
Ettermælepynt? Orden?


  
Framtidens sentimentalromanforfattere kommer til å slite hardt når det ikke lenger er brev, dagbøker og gamle fotografier å finne på loftet.


Om Fernanda:
Fernanda Thomesen ble født som yngstemann i en av Kragerøs rikeste familier.  Hun vokste opp i sus og dus i skipsredermiljø, helt til ting gikk på tverke, far måtte selge, og eventyret var over. Heldigvis var det antatte lover på 1860-tallet om at jenter også hadde krav på utdannelse. Guvernante og lærerinneskoler.

Hun peilet seg inn på en karriere som lærer.
, utdannet seg og formet viktige vennskap som skulle vare livet ut.
(bare framifra kvinner på denne skolen)

Det var sosial/politisk omvelting i emning, -storting mot regjering mot kongen -
Fernanda hadde vokst opp i et borgerlig hjem med liberale ideer og frihet til å lese alt under solen. Hun hadde kunstmalersøster, studentbror i hovedstaden og radikal onkel.

.- Fernanda Thommesen gikk inn i det pulserende Kristianialivet med full tyngde

Det var frigjøring, seksualmoral og nye moter. Det var kafeliv og alkohol, sigarettrøyking og forelskelser, diskusjoner og selskapelighet. Det var bohemer og nyheter. Det var politikk og prostitusjon. Det var en åndskamp uten like. Borgerskapet, embetsstanden og kirken reagerte, men en nyutdannet lærer fra Kragerø brydde seg lite om kirkens innsigelser. s28

Avsluttende eksamen 1881. Nissens pikeskole for voksne.
Gift med Lars Holst, 1882, målmann, venstremann og redaktør i Bergens Tidende
, med en sterk posisjon i hovedstadens radikale politiske miljø, og etterhvert redaktør i Dabladet -

 - som Lars Holst hustru, en kvinne som gikk for å være både pen, klok, vittig og brennende begeistret, er det opplagt at hun måtte bli sentral i den tidlige radikale venstreopposisjonen. - 

De fikk 2 barn, Holst jobbet konstant, Fernanda oversatte gratis for Dagbladet og deltok på arbeidersamfunnmøter og kvinnediskusjonsforum (Skuld)
 - og forelsket seg lidenskapelig i gynekolog og arbeiderpartimann Oskar Nissen
 - da han kom sammen med Bjørnstjerne Bjørnson i 1889 for å tale fyrstikkarbeidernes sak.
 - taler som resulterte både i fyrstikkarbeiderstreik, forelskelse og innmeldelse i Arbeiderpartiet.




Om kjærligheten:
La oss bruke litt tid på Oskar
En mann Fernanda knapt kan snakke om uten å tilføre adjektivet - mandig - .
Oscar Nissen, hadde både vært til sjøs, og avbrutt medisinstudiene 2 ganger for å krige, først grensekrigen mellom Danmark og Tyskland (1964) og deretter den fransk-prøyssiske krigen (1870). I tillegg til et år i ambulansetjenesten under beleiringen av Paris (1871).   Etter endt eksamen 1873, reiste han til Stockholm for å spesialisere seg innen kvinnesykdommer og gynekologi.

 - Det er sannsynlig at han allerede her lærte seg en utbredt form for behandling av kvinnesykdommer og hysteri. Vaginal og klitoralmassasje. Metoden har vært kjent siden antikken og da Nissen studerte i Stockholm hadde legen og ortopeden Gustaf Zander allerede skapt en teknisk innretning som skulle lette legens arbeid med kvinnens underliv. Paradoksalt nok forsto man ikke at det oppnådde resultatet, orgasmen, var seksuelt relatert, snarer tvert imot. Mange leger hevdet på denne tiden at de fleste kvinner manglet seksuelle drifter, noe også Oskar Nissen ga uttrykk for. 

Oskar Nissen kom tilbake til Kristiania i 1874, åpnet praksis og etablerte seg som en etter hvert uhyre populær kvinnelege. Pasientene skal ha strømmet til fra hele Norge - s56.

 Jeg ble nesten litt forelsket selv.
Fernanda innledet et forhold med Nissen, men tålte ikke påkjenningen av et liv i utroskap, ble avmagret, og nervesyk og lagt inn på sykehus. Etterhvert ble det separasjon og samboerforhold. De giftet seg i Sverige.
 Fordømmelsen fra familie, venner og borgerskap var sterk.

På innsida slet hun hele livet med skyldfølelse ovenfor barna, angst og også mindreverdihetskomplekser både når det kom til evner og utseende. Uten at det hindret eller stoppet henne.

 Kuriøst:
Oskar var også gift da han møtte Fernanda, med konsertpianist Erika Nissen (7 barn), som hemmelig på samme tid, innledet et forhold til Bjørnstjerne Bjørnson. Hun var besatt. Hun var hans muse. Hun tydde til flaska og morfin da både Karoline Bjørnson og deres barn til slutt greide å avverge skandalen. Dermed ble det Fernanda som fikk skylda for bruddet.


Hun var ekstremt nærsynt og avhengig av lorgnett. 
Alle  bilder er lånt fra internettet, mer spesifikt ndla.no.


 Om Arbeidet:
Det hadde ikke blitt biografi uten hennes arbeid.
Likevel finner jeg det neste umulig å skrive om uten å henge meg opp i årstall, verv og kronologi. Hun gjorde så mye, deltok, diskuterte, skrev, forhandlet, formidlet, og kjempet. Ofte var det pur idealisme som drev både henne og Oskar, noe som jevnlig resulterte i pengeproblemer.

Oskar Nissen hadde siden 1894 jobbet som redaktør i landets viktigste arbeideravis Social-Demokraten. Han brakte Fernanda inn i redaksjonen. Ingen av dem fikk lønn.  I tillegg til å hjelpe til redaksjonelt hadde hun stilling som litteratur og teateranmelder, under signaturen FN. I løpet av de 26årene hun skrev for avisen ble det 500-600 artikler.


 - som journalist i en sosialistisk avis ønsket hun først og fremst å vekke arbeidernes interesse for litteratur og teater.  Folk måtte lokkes til å lese, for hvis - folk ikke læser, lærer de aldri bevisst at kræve, at ville ha en bedre tilværelse, hevdet hun -  s87.


Boka tar oss gjennom ulike, verv, foreninger, politiske konflikter, unionsoppløsning og hjertesaker, som stemmerett, arbeiderboliger, skoler, barnehjem, aldershjem, sykehus, folketeater, bedre biblioteker, fengsler og sinnsykehus. Alltid med utgangspunkt i arbeiderne og -  arbeiderkvinnene.



 Ellers:
Flere kjente kulturpersonligheter dukker opp i vennekretsen.
Bjørnstjerne Bjørnson som hun hadde et ambivalent forhold til.
Arne og Hulda Garborg, bestevenninnen.
Vigeland, som var hennes trofaste venn i årtider før de skar seg.
Svenskedikteren Gustav Fröding, som diktet til henne, osv osv.



Summarum:
Hun brøt normer, brøt ut av ekteskap, valgte kjærligheten, valgte rettferdigheten, alltid.  Hun så konsekvensene, følte dem på kroppen. Gikk inn og ut av sykehus og kuropphold. Ensom og ulykkelig. Ble underernært, frøys, mistet tennene. Med kun en fungerende arm. Den høyre ble lam etter polio i barndommen. Men hun skrev og kjempet og ga seg aldri. Til tross for at hun selv mente hun var utilstrekkelig, uten evner og egentlig bare ville sove - og dø, spesielt etter hun mistet Oskar.

Trett av dage, lei av stridigheter og forandringer som drøyde
, isteden for å sove tok hun seg jobb som en av landet første 2 filmsensorer
, tror ingen hadde fortalt henne om fosterstilling i sofahjørnet.


I forbindelse med Stemmerettsjubileet i 2013
ble det laget filmsnutt, her er youtubelinken 

Idag regnes hun som en av de største innen Kvinnesaken, 2 gater er oppkalt etter henne i Oslo, og hun har egen byste i Torshovparken.  Iflg, wiki fikk hun en ny byste i Kragerø i 2015, og det skal åpnes skole i 2016.

Mest interessant fant jeg likevel hennes arbeid for - og syn på kulturen som veien mot et rettferdighet samfunn. Spesielt litteratur og teater.  Hun mente bibliotekene var - åndens tempel - og ville ha både, park, bibliotek og teatertetthet, slik at - både voksne og barn kunne og lese i behagelig lokaler - , men for at dette skulle skje måtte det opprettes mange avdelinger, spesielt i arbeiderstrøkene. -

Jeg ser henne for meg på samtidens barrikade - mot sentralisering - på alle hold.


18.juni
Fernanda, tilgi meg den kaotiske leseropplevelsen.
Du ble for mye for meg. Jeg snublet i merittene og mistet overblikket
Interesserte bes bruke internettet!




Sirkeldeltakelse: 
Les ei bok i riktig kategori
Skriv et blogginnlegg
Legg igjen link i kommentarfeltet.
Har du ikke blogg holder det med en kommentar
 ---------------------------
Neste kategori i Biografisirkelen er:
FESTLIGE FRUER, FRESKE FRØKNER
Bloggdato er 15.august 2016.
De øvrige kategoriene for 2016 finner du her:



104 kommentarer:

  1. Ler meg på meg brokk her. Leste nemlig "kvinnen med lam høyretarm" og ser for meg - ja, du vet - HAHAHA... Det var dagens latterbombe. Jeg klarer ikke stoppe å flire :D Når det er sagt så har jeg ikke valgt biobok, og jeg skal på tvangslesing med kategorivelger Pia herself imorgen. Tør ikke sluntre unna da! Hun kan jo true med å IKKE fortelle fra forrige måneds tvangslesekafé i hovedstaden - på pur f som straff. Det skal googles! HAHA - lam høyretarm kommer til å bli 2016's beste feilskriving/-lesingskombo :D

    SvarSlett
    Svar
    1. ...oss pirkomane petttttimetere imellom :D

      Slett
    2. Man skal passe seg for hevngjerrige pettimettere -))

      Jeg tenkte; aldri i verden at jeg skrev høyretarm, og for den saksskyld kunne det vært jeg skrev høyretarm med vilje, også tenkte jeg - herregud - skrev jeg høyretarm????

      Men det gjorde jeg altså ikke - jeg skrev - høytrarm - og nå må jeg la det stå, redigering, og ettertiden ville ikke skjønne bæra av kommentarfeltet. Det med tarmen, får du, dere ta på egen kappe.

      Alt Pia sier om ikke-lesing, utenomsnakk og telefonsurfing har hun funnet på selv. Kanskje hun uten å vite det havnet i den andre gruppa - tvangslesingkopistene?

      Slett
  2. Dette må nesten være regelbrudd. Fire dager? Fire?! Er det meningen at jeg skal huske datoer selv?

    (Leste også høyretarm, no kidding, tror du skrev høyretarm og redigerte i ettertid)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke tull at dette er landets strengeste lesesirkel, men det er såvisst ikke den milde generalens feil, det er er deltakerne. Her svinges pisken både over staving, publiseringsdato og kategoriene blir stadig smalere. Sist ble du disket hvis det snek seg inn et popriff, nå skal de bare tenke gode tanker - stave korrekt og overholde frister. Det er godt jeg tar tilbake makta i 2017, så dette ikke ender opp som dungeonsirkel, bjørkeriset på veggen alle lesere frykter.

      Du leser vel om Semmelweiss?
      (mhauhaua).

      Slett
    2. Hm.

      Hadde egentlig store planer til denne runden, men i løpet av TRE dager rekker jeg ikke noe annet enn Orange Is the New Black boka (,nei, valget mitt er ikke påvirket av at s4 kommer om fire dager). Tror jeg kommer til å hate den, men skal forsøke å hate med glede.

      Slett
    3. Om 4 dager?
      Håper den er bedre enn treern, som kjedet vettet av meg. Nesten så jeg hadde glemt serien eksisterte. Resten av familien har hoppet av.
      , men, rettferdighet? Piper?

      Slett
    4. Ja, det er ikke akkurat lyset i mitt liv lenger heller..men jeg er helt serietom og takker ikke nei til litt lett underholdning. Sier forøvrig ikke at Piper kjemper for rettferdigheten, men antar at det er mye (u)rettferdighet å finne i beretningen...Må da godkjennes? Har forøvrig lest 16s.

      Kan også bekrefte at det finnes en hollywoodmasasjefilm, den er morsom.

      Slett
    5. Ligger dette massasjemesterverket på netflik? 17 er heldigvis i morgen. Er litt skralt på seriefronten her også. Hadde spart på GoT i 7 episoder før det plutselig ikke gikk lenger. Ferdig nå. Tok bare 2 dager.

      Slett
    6. Er det denne filmen, Hysteria, Haruhi sikter til? http://www.imdb.com/title/tt1435513/

      Slett
    7. Vel det var ihvertfall slikt Oskar drev med. Ser absolutt seeverdig. Krysser fingrene for at den ligger på netflix.

      Slett
  3. Jeg må bare innrømme at også jeg leste lam høyretarm - nytt for meg om Fernanda Nissen - og lurte fælt på hvordan de klarte å skille mellom høyre og venstre nedi der, det er jo ikke lagt opp sånn, det måtte ha vært en uhyre komplisert lidelse - og operasjon osv.osv.

    Høyre- og venstretarmer til side: Jeg er med, men jeg er forsinka (Byatt) - begynner å lese om opplysningstidas kvinner i morra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen kommer til å glemme Nisse(n)mor :D hi hi hiiiiii... (unnskyld)

      Slett
    2. (herregud for en gjeng)

      Hadde nå Fernanda hatt lam høyretarm, ville det vært riktig tidspunkt å ha det på - de hadde kreative løsninger på alt i gamle dager. Årelating og underlivsmassasje.

      Hun var tross alt gift med Oscar Nissen, landets mest populære gynekolog, som kurerte nervesyke og hysteriske kvinner - med hjelp av en egen massasjeinnretning for de nedre deler. Jeg er sikker på han også hadde taklet høyretarmer.

      Og får dere igjen lar dere rive med hadde dette ingenting med sex å gjøre, Oscar, hørte til de som mente at kun 10% av kvinner hadde interesser i erotisk retnning. Alle nervefriske, ikke-hysteriske som forlot hans lokaler etter endt massasje - var helbredet i vitenskapens navn.

      Slett
    3. Ojoj, kanskje lam høyretarm ikke var så ille likevel. I alle fall ikke om den venstre funka. Og hvis den til og med kan kureres er det jo bare bra. Kanskje det var derfor de var gift, han trengte en interessant prøvekanin eller noe sånt - i vitenskapens navn - en utfordring for livet. Sjøl om jeg tenker at det kanskje er han Oscar som burde blitt lam, eller i alle fall nummen, i høyrearmen etter hvert.

      (Er det ikke en film om de greiene her, med Maggie Gyllenhaal og Hugh Dancy? Ikke om Fernanda og Oscar, men om liknende folk under liknende forhold? Med smålamme høyrearmer og snåle massasjeinnretninger?)

      Slett
    4. haha - hvis det finnes en hollywoodfilm om lamme høyretarmer og massasjeutstyr bør den settes opp som pensum i - vel alle lese - og film - sirkler. Slikt kan ikke gå uoppdaget.

      Oscar Nissen må uansett ha vært en formidabel fyr, selv i masteroppgaveaktig språk og framstilling sørget jeg med Fernanda da han døde. Det ble rett og slett hull i boka.

      Slett
    5. Jepp, Hedda: http://p3.no/filmpolitiet/2011/12/hysteria/ (sjekk musearm , beslektet med høyrearm?)i teksten)

      Slett
    6. Argh, sjekket og den lå ikke på netflix og sannsynligvis ikke hbo heller, er så lite filmer der. Da får man enten ty til gamle kunster, eller vente til den dukker opp...

      Slett
    7. Leie på cdon.com e.l. da?

      Slett
    8. Du- sjekka Trondheim bib nå, de har den. Bestillte den jeg. Sånt må ses. Kanskje ditt bib også?

      Slett
    9. Ahh, hadde helt glemt bib. Bestilt her også - i opplysningens navn.

      Slett
    10. Har sett filmen i kveld. Spent på hva du synes.

      Slett
    11. Den ligger på bib og venter. Får ikke hentet den før i morgen, og så var det å finne en device og se den på. Pc-en er så gammel at den overoppheter tydligvis bare ved tanken på levende bilder -)

      Slett
    12. Bedre seint enn aldri! http://boktanker.blogspot.no/2016/06/biografi-opplysningstidens-kvinner.html

      Og hvordan var filmen?

      Slett
    13. Hedda om opplysningskvinner:
      http://boktanker.blogspot.no/2016/06/biografi-opplysningstidens-kvinner.html

      Hentet filmen på bib i går, den så riktig så pen og pyntelig ut, akkurat passelig helgekos. Underlivsdoktoreringer, beta-massasjeutstyr og til og med et trekantdrama. Dere hadde rett - hollywoodversjonen av kvinnesak og medisinsk framskritt -)

      Slett
  4. Jeg jukser(?), og skriver om en bok jeg leste i januar - The Monster of Florence. Har ikke tid til å lese en ny bok innen fristen, og boken var dessuten så sinnsyk at jeg føler behov for å dele den med verden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nå du kan leve høyt på alle årene uten deltakelse. Jeg forestiller meg en utømmelig brønn av ukjente biografiobjekter.

      Slett
    2. https://thousandthunderingtyphoons.wordpress.com/2016/06/15/mari-leser-biografier-2-rettferdigheten-skjer-fyllest-eller/

      Innenfor fristen denne gangen. La oss satse på at det blir en trend.

      Slett
  5. Lamme tarmer til side... Jeg deltar i denne runden med historien om Kim Friele og hennes kamp for homofiles rettigheter. Ifølge vaskesedelen er også boka beretningen om tilblivelsen av et moderne Norge. Jepp, I'm in.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kim Friele (som i kaffe?)
      gleder meg meg til å lese om.
      Jeg er nå midt i unionsoppløsinga, begrepet moderne Norge er svært flytende.

      Slett
    2. Friele er visstnok et tysk-nederlandsk slektsnavn som havnet i Bergen pga skipsfart. Langt uti der er alle en lykkelig familie. Kim (Karen-Christine) giftet seg inn i Friele-familien først før hun tok steget ut som offentlig homofil. Fryktelig å lese om hvor vanskelig det var, også i Norge! SKAMME SEG nordmenn dengang!

      Slett
    3. Det er mye å skamme seg over. Arbeiderboliger i Kristania rundt århundreskifte feks. Fosfor på fyrstikkfabrikken. Trump!

      Slett
    4. Og her kommer omtalen av beste og mest engasjerende biografien jeg har lest - ever! Og da tar jeg ikke i...

      http://ebokhyllami.blogspot.no/2016/06/bio-sirkelen-i-rettferdighetens-navn.html

      Slett
    5. Marianne om Kim Friele:
      http://ebokhyllami.blogspot.no/2016/06/bio-sirkelen-i-rettferdighetens-navn.html

      Jeg er glad for at den var så god, da kan den brukes senere også. Hun kommer til å slå Patti Smith i anvendelighet -)

      Slett
    6. Der fikk jeg lest gjennom hele bio'en til Fernanda. For ei grepa dame! Og jeg som ikke i det hele tatt har registrert navnet før du bragte det på bane. Er det mulig? Nok en bergenserinne fra upper-rederklassen som dedikerer liv og ikke minst helse for rettferdighet (ref. Friela) Kvinnesak og kultur og motstand mot sentralisering støttes fullt ut her på bondelandet, men ser for meg at dengang da så skulle kvinnene virkelig være hardføre for å takle et liv utenfor A4-konseptet. Guvernante. Jada. Godkjent. På barrikadene? Da får man skylda for det meste. Ikke rart hun ble lagt inn på sykehus for en periode.
      Flirte fornøyelig i skjegget da jeg leste "Paradoksalt nok forsto man ikke at det oppnådde resultatet, orgasmen, var seksuelt relatert, snarer tvert imot. " Nei følelser under haka var det nok umulig at kvinnemennesker kunne ha. Jeg lurer dog på hvordan Nilssen selv ikke kunne tro at kvinnen hadde seksuelle lyster. Mannen hadde jo studert og garantert i praksis utøvd en rekke vaginale og klitorismassasjer. Trakk han ingen konklusjoner overhodet? Ingen reaksjon på at kvinnene ... reagerte? Snakket han ikke med disse damene da han "studerte" faget? Lurer på om godeste Fernanda tenkte sitt.. Nuvel.

      Slett
    7. Det var et kapittel som ble avsluttet på følgende måte.
      - om ikke Oskar Nissen greide å tilfredstille Fernanda seksuelt hvem skulle da? - etterfulgt av en fotnote, jeg ikke gadd lese. Nå angrer jeg for kanskje var det nettopp der man kunne lese om Fernandas eksplisitte appetitt? Denne etterettelige biografen ville aldri turt påstå slikt ubegrunnet -)

      Tenk jeg har glemt å føre på det om Fernanda og litteraturen, formidling versus kritikk versus forbrukerveiledning. Hun hadde sterke meninger på området og så seg helt klart som en veileder. Interessant og stadig like aktuell problemstilling.

      Slett
  6. Jeg skal lese om Mary Wollstonecraft, men henger solid etter. Boka er på nesten 600 sider og jeg har ikke begynt enda. Litt for mye som skjer på en gang akkurat nå. Men skal begynne i kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ambisiøst:
      600s på 4 dager, og skulk på dagens tvangslesing, hmm, tror nesten du må avlyse dagens moderfeiring. Eller i det minste ha oppslått bok på kjøkkenet, så du kan få tatt noen sider hver gang du må koke ny kaffe.

      Wollstonecraft skulle touche inne på noen av de samme emnene som Fernanda går jeg utifra? Arbeiderbevegelse og kvinnesak?

      Slett
    2. I hvert fall kvinnesak. Er ikke sikker, men 40 sider inn er det lite som tyder på at arbeiderbevegelsen blir viktig, men kan ta feil.

      600 sider på 4 dager blir umulig, men skal se hvor langt jeg kommer. Greide 40 sider inkludert moderfeiring i går.

      Slett
    3. Interessant, min borgerkvinne Fernanda kjemper for kvinnesak med arbeiderkvinnen som utgangspunkt, skal bli spennende å se hvilke punkter som skiller de ad - eller om Fernanda ikke er så arbeidersk som hun tror. Gratulasjoner til moderen.

      Slett
    4. Den 15. er kommet, og jeg har lest 100 sider. Må bare kaste inn håndklet og melde forsinkelse denne gangen. Innlegg kommer plutselig, men altså ikke i dag.

      Mary er for øvrig en særdeles driftig dame. I løpet av 100 sider og 28 leveår har hun rukket å være betalt 'companion' til en eldre dame, starte og drive sin egen skole (og gå konkurs mens hun besøkte døende bestevenninne i Portugal) og å være guvernante i Irland for å tjene nok til å betale gjelden sin. I tillegg har hun gitt ut sin første bok (for å tjene penger nok til å betale reise for foreldrene til nå død venninne til deres nye bosted i Irland) og er i gang med sin første roman. Og hun har hjulpet lillesøster med å rømme fra et arrangert ekteskap som gjorde henne mentalt syk og tilbragt et par år med å pleie sin syke mor.

      Slett
    5. Ser denne kalenderpiken alle snakker om i disse dager kunne ha litt av hvert å lære av Mary. Trenger ikke være eksortepike hver eneste måned, bare å gi ut ei bok eller bli guvernante. Elendig fantasi på disse nymotens helitnnene.

      Men,,, tenker både Fernanda og Mary hadde vendt seg i graven hadde de sett hvor det prokrastineres i dalen. Fernanda skulket aldri teateranmeldelsene sine, skrantende helse og ørten politiske verv til side.

      Slett
  7. Å, som jeg gleder meg! Jeg HAR fakstisk allerede lest to bioer (og håper på tilgivelse for tidligere uteblivelser i sirkelen dette året!) Har lest om en ung jente som forandret livsvilkårene i en liten landsby i Kenya og om en mor som kjemper for funksjonshemmedes rettigheter. Utrolig spennende begge to!
    Fernanda Nissen må være innenfor - bare navnet er så kult at jeg digger henne allerede :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dobbelbio, nå må Gro lese 3 i neste runde for å holde månedsrekorden sin -)

      Kenyaboka høres ut som en variant av A Town Like Alice (Nevil Shute), på 1001 lista, kunne man montro sluppet unna med den? Når jeg tenker meg om er ikke Alice også basert på virkeligheten. Krig på Malaysia eller noe?

      Dette blir en interessant runde Pia!

      Slett
    2. Kjapt innom her med innlegget mitt før macen lader ut!
      https://piaskulturkrok.com/2016/06/16/i-rettferdighetens-navn-papayaene-i-kenya-raushetens-grenseland/
      I morgen gleder jeg meg til å lese bioomtaler :) Hurra!
      Stay blessed!

      Slett
    3. Pia om Papayaene:
      https://piaskulturkrok.com/2016/06/16/i-rettferdighetens-navn-papayaene-i-kenya-raushetens-grenseland/

      Jeg har også satt av dagen til å lese bioomtaler. Innser nå at det betyr at jeg sikkert ikke får skrevet min egen idag heller. Skrivesperren snek seg langsomt inn etter gårsdagens løpetur. Trøster meg med at kommentering og lesing også er en del av gjerningen, (og hvis jeg bare slutter å nevne at jeg er forsinket vil ingen legge merke til det.)

      Slett
    4. Hæ, er du forsinket? Er det ikke veldig lenge til den femtende juni?

      Slett
    5. Jeg skriver og skriver men kommer ingen vei. Har nå slettet halvparten og tror jeg blir ferdig iløpet av kvelden. Nå skal jeg løpe.

      Slett
  8. Jeg skal lese Che Guevara Self Portrait. Håper det er innafor selv om det ikke er en ekstern biograf som har skrevet den i tradisjonell forstand. Det er en bok satt sammen av Che Guevaras egne tekster og dagboknotater og masse fine unike fotos. Starter å lese i morgen, håper å bli ferdig til fristen. Selv om den er på engelsk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Om det er innafor eller ikke overlater jeg til Pia, så får vi se om hun er like strict i tjenesten som rockesjefen.
      Håper for din del det er mange bilder i boka, hvis ikke blir det hektisk, på engelsk og alt...

      Slett
    2. Det har jo vært flere selvbiografiske bøker i dette forum, så jeg regner med at det går bra, selv om en annen har satt sammen boka post mortem. Che Guevera var i alle fall i høyeste grad en mann som kjempet for rettferdighet , og prisen var å bli skutt og drept på post i Bolivia. Ja, det er masse bra bilder i boka, enestående , - av en kjekk mann og det er intet minus. Pluss de bildene han selv tok av andre, men han tok sikkert noen selv også av seg selv, før selfie-tiden, men de hadde jo selvutløser da også.

      (rockesjefen trengs? Puh.. kun på tema, hvis man ikke holdt seg til rocken, rockens essens hos den biograferte) (engelsk er dog bedre enn spansk;) )

      Slett
    3. (streng, ikke trengs- sitter i sola med macen, litt vanskelig å se)

      Slett
    4. Ingen innvendinger fra rettferdighetssjefen så langt. Det betyr at vi har valgt riktig, eller at hun er eskremt snill (og rettferdig -)

      Slett
    5. Er vel ikke særlig tvil om at alle kandidatene virker å ha en sterk rettferdighetssans så langt, og at de gjorde noe med det. Særdeles mange kvinner her i denne runden, så det er også bra at jeg myker opp med en kjekk mann fra Argentina.;) (som har reist i Mexico, Guatemala, Peru, Bolivia, Kongo, Cuba etc etc og ble mer og me forferdet over verdens fattigdom, forskjeller, urettferdighet , grusomme diktatorer og den slags. Og flink til å skrive var han også, så jeg satt fordypet i hele går og er 160 sider inn i boka) )

      Slett
    6. Faktisk, ser det ut som du har den eneste mannen. Bortsett fra Kim Friele, er usikker på hva hun betegner seg som?, men med tre stk. på boka regner meg med vi får svaret.

      Slett
    7. Ja, særdeles spesielt, må jeg si. Men ære være kvinnene altså.:)

      Friele er vel kvinne- i alle fall har aldri jeg hørt henne si noe annet, men hva som kommer frem av eventuelle hemmeligheter i en biografi kan jo bli spennende å se.. (eller mente du om hun var "mannen/den maskuline" i forholdet?)

      Slett
    8. Njaa, prøver bare å være politisk korrekt. Har lært av den yngre garde at kjønn er så flytende i disse dager at biologi er irrelevant. Alt som betyr noe er hvordan man kaller seg selv. You are what you say you are.

      Slett
    9. Ok, så da er vi vel inne den androgyne tidsalder, eller er vi på svenskepolitikken om at alle skal være hen? Politisk bestemt intetkjønn? Beggekjønn? Ukjønn?(føler jeg begynner å bli gammel. Androgynt er ok, men fåtallet er der enda. Politisk kjønn "hen"- nei, da faller jeg av.
      Koss blir det på Verdalsdialekt tru? Ka e henne hen før et hen? Hen e hen, Barbroar)

      Btw- æ læst færdig Cheboka i går kveill. Ska skriv i kveill, nær tankan e strukturert å bearbeida nok. Æ hi droppa luking og grøntarbei i æn kålåker på Vikhammer pga tå henne hen.

      Slett
    10. Ferdig: http://artemisiasverden.blogspot.no/2016/06/biografilesesirkelen-19-i.html#more

      Slett
    11. Anita om Che Guevarra:
      http://artemisiasverden.blogspot.no/2016/06/biografilesesirkelen-19-i.html#more

      Jeg dukker opp for å lese om Skjeggevara iløpet av dagen. Angrer at jeg ikke satt opp natta og skrev mitt eget. Vanskelig å konsentrere seg om Fernanda når det er så mange interessante omtaler å lese.

      Slett
    12. Det skjønner jeg. Satt selv og leste meg bort i innlegg om Friele i går kveld før jeg fikk somlet meg til å begynne å skrive selv..O:)

      Slett
    13. Nå ser jeg at du endelig har fått skrevet ferdig om Fernanda. En arbeiderkjempende kvinne er verdt et innlegg i denne runden. Ble opptatt av Oskar, og hvordan hun mistet han, og hvordan han drev sin praksis (innvendig massasje i gynekologien? Vet du, jeg har lest om en alternativ behandler som drev med det, vaginalmassasje- men jeg tror han ble dømt for det. Verden går fremover, heldigvis) , men det er jo Fernanda vi skulle snakke om, som skal hedres.
      Virket som et tøft liv, men hun var tøff på tross av sin følsomhet psykisk og fysisk.
      Men likte du boka?

      Slett
    14. P.S. Det er en Fernanda Nissens veg i Trondheim også, på Valentinlyst/Tyholt- området.

      Slett
    15. Oskar hadde dårlig hjerte og jobbet for mye. Legepraksisen var til tider den eneste inntekten de hadde. Det politiske/journalistiske arbeidet var ofte ulønnet. Når det gjelder vaginalmassasjen er jeg usikker på om man skal si verden går framover, spesielt hvis han du nevner ble dømt i moderne tid.

      Dette Oskar drev med var helt innafor, helbredende og veldig populært! Det kom tross alt fra kontinentet...

      Likte boka?
      Jeg var ikke helt ferdig da jeg publiserte igår. Rough draft, men hadde slettet det opprinnelige innlegget som hadde ikke noe valg. Ut med det. Har ryddet litt nå, og håper å få det iorden iløpet av dagen. Dette er en dynamisk litteraturblogg. Se et blogginnlegg fødes.

      Slett
  9. Jeg skal lese om Kim Friele, har faktisk kommet godt igang og føler at det er innanfor. Brukte litt lang tid på Havboka, men nå er jeg liksom kommet i siget :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kim Friele, take 2.
      Er dette ei ny bok. Slo meg plutselig at det kanskje var derfor hun var på litteraturtoget med MM. Så du kom deg igjennom og likte Havboka, fiskeaversjon til tross.

      Slett
    2. Boka kom ut ifjor. Skrevet av Ola Henmo. Kjenner ikke til Henmo, men til forskjell fra flere bio'er jeg har lest de siste par årene så har faktisk Henmo intervjuet fruen Friele himself. Det må bare bli bedre enn dem som googler seg til underlaget... (håper jeg, sålangt faktisk bra).

      Slett
    3. Må spørre, siden jeg lurte på det lenger oppe i feltet. Betegner Friele seg som kvinne, mann eller transperson?

      Slett
    4. Kim setter ingen i bås. Ei heller seg selv. Hun er kvinne. Hun elsker en annen kvinne. Så enkelt. Og så forbannet provoserende bok! Igjen - fyskammesegnorge!!!

      Slett
    5. Vannvittig bra! Og så utrolig at Norge, i så mange år, på så mange områder, har vært SÅ diskriminerende! For meg som sitter utenfor så har jeg visst det har vært en kamp, men mange av disse holdningene - ENNÅ IDAG!!! - er til å GREMMES AV!!! Eg bler så forbanna! Friele Fantastic!

      Slett
    6. Ja, mye man kan gremmes og skjemmes av, - som en påminnelse kan man jo bare lese Skammens historie som kom ut for et par år siden..

      Slett
  10. Eg har lest om Kim Friele.
    Eg og.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner at det er Friele som gjelder i juni, håper den er verd det. Så bra at det kan vurderes i senere runder.

      Slett
    2. Boka var grei den, og Friele er ein person som har kjempa for ei bra sak i årevis. Ho har betydd mykje for mange.
      (No skal eg publisere denne kommentaren berre ein gong, håpar eg. Eg trur eg "dobbeltkommenterte" i går. Skuldar på tregt nett.)

      Slett
    3. Boka er utlest og blogginnlegg klart før fristen btw.

      Slett
    4. (Du er glad i dobbelkommentarer -))

      Meget effektivt av deg, Berit! Her blir det sisteliten skriving (som vanlig), men er nå ihvertfall ferdig med boka. Det er ikke verst bare det.

      Slett
    5. (Kommentarar kjem ofte dobbelt opp når eg legg dei inn via telefonen, men no brukar eg PC'en og håpar og trur at denne kjem inn i kommentatorfeltet i kun ein versjon!)
      Her er omtalen av Henmo/Friele-boka
      http://bokbloggberit.blogspot.no/2016/06/biolesesirkel-kampene-et-portrett-av.html

      Slett
  11. Jeg har ikke sjans til å bli med på denne runden. Hadde planer om en ny Syria-bok, men det er ingen biografi og uansett rakk jeg ikke å lese den. Sliter med Kjærlighetens historie og må lese Havboka denne måneden for å ikke komme bakpå med kortliste og 1001. Prioriteringer prioriteringer... Siden jeg holder på med Amanda Palmer satser jeg på at jeg kommer i lydbokmodus i sommer og i det minste fullfører den til neste runde. 1001-runden har vært planlagt lenge og siden den også gir 1001-kryss blir den høyt prioritert. Gleder meg til å lese om rettferdighetens forkjempere!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke ferdig med Amanda ennå?? Krauss derimot skjønner jeg du sliter med. Likte bare begynnelsen selv. De første kapitlene om Gursky var gode, deretter ble det for sentimentalt - og - parallelt, imo.

      Rettferdighet kommer, men som det ser ut akkurat nå blir det ikke idag. Helt ærlig har jeg ikke begynt og sliter med å komme igang. Måtte løpe siden det er første regnværsdag på uker. Ville vært skandale og lat den gå. Når solen skinner sitter man gjemt i kjellermørket - men når det regner derimot... rettferdigheten får jeg ta i morgen, når sola kommer tilbake.

      Slett
    2. Nei, men kan egentlig ikke si at det er boken sin feil. Jeg liker den og har tatt meg i å snakke om den flere ganger i samtaler med andre. Det frister bare mer å høre på musikk når jeg skal ut å gå. Kanskje det er krim jeg må lytte til, noe som er så spennende at jeg bare må høre.

      Så du er ikke noe sommermenneske altså:-) Jeg ser at å løpe i sol og varme ikke er noe særlig. Her synes jeg været har vært perfekt. Ikke så varmt at det ikke går an å gjøre noe som helst fysisk, og ikke for varmt til å sitte i solveggen på altanen. Håper finværet fortsetter siden jeg skal tilbringe sommerferien til sjøs:-0

      Lykke til med innlegget ditt, og takk for medfølelse for Kjærlighetens historie. Likte også Gursky, men nå kjeder jeg meg litt. Blir en noe opphauset stemning når kritikere (ikke rosabloggere eller andre bloggere) på forsiden påstår at boken forandrer liv og en annen at den er veldig morsom. Er redd jeg må slite med den en stund, og har blitt rådet til å ikke lese så mye annet innimellom da den kan bli forvirrende. Håper Havboka fenger mer.

      Slett
    3. Havboka liker du nok, du som skal bli seilerdronning i sommer. Gjetter på at det kjapt blir slutt på dingling med tær i vannet etter noen kapitler Strøksnes. Gursky var god. Likte spesielt godt det med aktmodellereringen. Det hørtes svært fornuftig ut -)

      Slett
  12. Lest og omtalt Kim Friele, og her er linken http://groskrosverden.blogspot.no/2016/06/biografi-lesesirkel-xix.html

    Likte den godt, og boka kom ut i fjor faktisk. Føler at jeg traff blink med denne boken også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. http://groskrosverden.blogspot.no/2016/06/biografi-lesesirkel-xix.html

      Gro om Kim Friele:
      Skjønner at Kim var en fulltreffer biomessig. Synd vi ikke leste den ifjor, ville vært en utmerket kandidat til prisen. Har ikke vært bio inne på listene ennå.

      Slett
    2. Ja, denne boka burde vi ha lest i fjor, den skulle ha kommet høyt på lista mi :) Burde ha kommet en bio snart, men er ikke Atrid Lindgren boka en form for bio? Jeg har ikke lest den enda, så derfor vet jeg ikke.

      Slett
    3. Har heller ikke lest Lindgrenboka, men innbiller meg at det er en slags bio, barnebio, selv om den er passer alle.

      Slett
    4. Det er en bio, og jeg leste den faktisk under damer med hatt i desember:-)

      Slett
    5. Husker det når du sier det. Den vil være et utmerket valg for de som har dårlig tid i neste runde. Freske frøkner!!

      Slett
  13. Kul dame, det må sies! Utrolig bra med sånne damer som bryter normer og baner vei! Det er tydelig vi har mye å takke henne for.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Fernanda har skal ha æren for mer enn stemmretten. Biblioteker, skoler, boliger, teater og kulturliv, sykehuser, alt for folket, alt vi har glede av idag.

      Slett
  14. Hadde kun vag kjennskap til Fernanda frå før, men etter denne omtalen og dette samandraget føler eg at eg veit ALT om dama. Verkeleg eit grepa kvinnfolk som burde vore meir kjent.
    Dette er vel også ein biografi som kan passa inn i neste runde?

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt Fernanda sklir rett inn i neste runde, som også, Kim Friele. Kanskje Freske Fruer kategorien blir en rokkeringsrepeat. Tro meg, til tross for siterings og årstallpsyken som tok under skrivinga, er det plenty more og hente mellom permene. Her har jeg kun toucha overflata -)

      Slett
  15. Mitt bidrag her: http://tonesbokmerke.blogspot.no/2016/06/cecilie-enger-himmelstormeren-portrett.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Tone om Elisef Wessel:
      http://tonesbokmerke.blogspot.no/2016/06/cecilie-enger-himmelstormeren-portrett.html

      Navnet høres kjent ut, eller kanskje jeg bare tenker på eli diesel, er det noen som heter eli diesel? Uansett, gleder meg til å lese.

      Slett
  16. Det jeg hang meg mest opp i, i dette innlegget er hvor slank du er, eller tynn! Slank har du da alltid vært, og da er det ikke rart at mila under Sentrumsløpet gikk fort :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Who knew??, hadde jeg visst at en sunnere liv hadde slik innvirkning på kilometertida skulle jeg sluttet med chochipostekaker for lenge siden.

      (meen, det er lurespeil altså, lurt på fretex, tivolispeil, står jeg 10cm nærmere ser jeg ut som en hobbit -)

      Slett
  17. https://bokboble.wordpress.com/2016/06/23/oranges-and-apples/

    Så lite forsinket tror jeg aldri jeg har vært før? Tar det igjen med å levere det korteste og mest uinspirerte bidraget ever, men boka er så dårlig at det er tilgivelig. Neste gang går jeg med magefølelsen og tar noe jeg faktisk vil lese (så får jeg heller forsvarer biostatus i etterkant..).

    SvarSlett
    Svar
    1. Haruhi om fengsellivet:
      https://bokboble.wordpress.com/2016/06/23/oranges-and-apples/

      Vel, du skulle lest det som egentlig var planen, at Piperboka var dårlig, kunne jeg, fordomsfullt, fortalt deg på forhånd. Fordommer for fall dog, sesong4 tok seg kraftig opp mot slutten. Won me back.

      Slett
    2. Jeg viste jo også at Piperboka kom til å være dårlig før jeg startet på den. Tenkte det kom til å bli tilfredstillende allikevel...eller noe sånt. Dårlig valg, dårlig logikk.

      Slett
  18. Ok. Kos deg når tiden kommer 😂

    SvarSlett
    Svar
    1. Har hentet filmen dog, ser riktig så romantisk ut -)

      Slett