søndag 31. desember 2017

GODT NYTTÅR 2017

Veien som blir til mens man går og klapper med en hånd. 2017 avsluttes på presis samme måte som fjoråret, på tur med hunden, bortsett fra at det i øyeblikket er mannen som går tur og jeg som later meg i varmen.  Det er fordi han har fått ny el-vekt til jul og det er kjedelig å veie seg uten framgang. Kanskje er det nettopp denne vekta som gjør at jeg i 2018 nesten kommer kanskje til å gjenoppstå som joggeblogger. It's time. Og passende siden jeg nå (pga 4mnd løpefri) uansett må starte forfra. 


Årets eneste oppsummering.
Tallene ligger her, men siden de egentlig let's be honest
bare er interessante for meg, summerer jeg hovedpunktene.
120 bøker lest (10 for lite). 19 kvinner mer enn menn.
57 lydbøker. 30 fra biblioteket. Hele 9 fra hylla.
6 1001 (14 short) og sjokkerende mange lydbøker over 40t (Outlander).

Hvis du er interessert i hvor mange nye forfattere jeg leste, hvor mange engelske bøker, serieoppfølgere, bookerbøker, e-bøker?? får du klikke på linken.

Rosinen i pølsa.
Selve bokbloggercracket: Listene
Fjorårets: De 50 bøkene jeg skulle lese i 2017  (greide 11)
Bøkene jeg ønsket meg til jul  (fikk 2) . 40 kjappe Favorittbøker

Årets!!
ALLE BØKENE JEG LESTE I 2017

Main reason til at dette blir verdens korteste oppsummering. Listelaging tar tid. Listeklikking tar enda lenger tid, og jeg tror jeg nå har vært innom hver eneste bokliste på hele listchallenge. Trenger nye, mer, nok til at jeg kan klikke meg inn i det nye året.
Alle kvinns til listene...  #youtoo


Mitt eneste bidrag til julematen.  Sausen som får all mat til å bli god.


Mest fornøyd med:
At jeg fikk dreis på norskelesinga på slutten av året.
Har i skrivende øyeblikk lest 28/20, men regner med å få ferdig en håndfull til før nomineringsfristen til Bokbloggerprisen (7.jan).  Både Grensen, Vitanza og Berge er halvleste. De 2 første liker jeg godt men når det gjelder Kjærstad banner jeg høylytt i kirka. Den er kjedelig, irriterende og det er beyond min litterære fattevne at den er så bejublet og profilert, og ennå har jeg 6 cd-er igjen.

Andre skuffelser:
Tore Renbergs Teksasetappe, Skada Gods.
, kanskje utdyper jeg en annen gang, burde
, både Kjærstad og Renberg har gjort seg fortjent til et sutreinnlegg, 

Høydepunkter?
Jenny Erpenbecks Gå, Gikk Har Gått er fremdeles en av årets beste leseropplevelser for meg. Pluss også til Outlanderserien som har fulgt meg tett gjennom året og er hovedårsaken (i tillegg til podcaster) til at jeg gikk ned fra 80+ i 2016, til 57 lydbøker i år.

Kommer ikke på noe mer, siden hjernen er innstilt på norsk og bokbloggerpris. Egentlig unødvendig å skrive oppsummering nå da hovedfokuset mitt er å få ALLE til å lese Øen, Sortland og Julius. Det er de 3 først jeg kommer på.
, men liker også Grensen, Ravatn, Durnak og Schreiner
, og den som kom så tidlig, James Franco Spytter nå han snakker
, og Begynnelser av Carl Frode og Ulrikkes Vei og, og,
, og og alt jeg ennå ikke har rukket å lese
, og jeg har et nyttårsforsett forresten..


Ja, også mulig joggeblogging, og et mer produktiv og stødig liv enn nokon kunne spå at andre kunne få, i tillegg til å spise mindre potetgull, eller ihvertfall bare spise potetgull fra helsekost, waybetter, mer grønnsaker, innføre jevnlig styrketrening skjer aldri, fullføre naprapatbehandling (ankel) og komme tilbake i bedre løpeform enn jeg var i sommer, som vil si halvmaraton laaangt under 2t og la idag være siste jeg ever går under 10000 skritt.


Kommer tilbake med lesemålene.
Ikke glem å nominere til bokbloggerprisen. Har plass til ei bok til. Tips?
Ikke glem at jeg trenger listchallenge enabling.

GODT NYTTÅR!!

102 kommentarer:

  1. Godt nytt år!
    Nå er det nytt år!
    Jeg er mer glad for at du liker Vitanza enn at du er misfornøyd med Kjærstads Berge. Så det så"

    Natta no, hjemme fra Kanariland, og nesa tetner med en gang..

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår til deg også. Godt året er nytt, folk er tilbake ved tastaturene og ting kan komme i gjenge. These are travle tider. Nominering, biokategorier, at alt begynner på nytt, etc etc.. hele bøtteballetten. Vitanza er SÅÅÅ mye bedre enn Kjærstad, dog fremdeles kun halveis i begge.

      I dag skal jeg bare lese oppsummeringer (og neglisjerte bioinnlegg, sorry), deretter er det norskenilesing ei uke, før alt er bedagelig fram til juni..

      (synd med nesa)

      Slett
    2. Ja, og hva skal man lese resten av uka? Grensen er påbegynt, den skal leses ferdig. Rekker man mer? Borthens kanskje? Den er kort..

      (ja, den nesa, i disse allergene kalde midtvinterstider..)

      Slett
    3. Ps. bra med Vitanza. Da blir det noen poeng fra oss der da?

      Slett
    4. Ja, han blir nok blant mine 7, hvis ikke det taper seg voldsomt mot slutten. Husker ikke hvordan den er kategorisert. Tenker åpenklasse, men det står vel roman på forsida (som vanlig). Den har mer konkurranse blant romanene, dessverre..

      Slett
    5. Det er roman, ja. Dokumentarroman? Av hensyn til en del identifiseringsutfordringer. Men leser man Arntsens sakprosabok "Fremmedkrigerne" får man svar på ganske mye, noe også Vitanza bekreftet i et bokbad jeg var på i Trondheim for noen måneder siden. Samtidig holdt han på at det er en roman, og at han det er en del ting han ikke ønsker å røpe. En sakprosabok har også mye større krav til etterprøvbarhet enn det en roman kan tillate seg.
      (ja, nok om det)

      Bra!

      Slett
    6. Ferdig med BERGE, som ja, tok seg opp mot slutten, men altfor lite til å BERGE noe som helst (måtte uthever BERGE ifall alle er for nyttårstrege tl å få med seg ordspillet). 60% ca lest av Vitanza, og jeg må innrømme den er litt treg i midtpartiet, men holder fremdeles på interessen. Like irritert på roman/sakprosa mixen som vanlig, eller kategoriseringa, men nok om det, det er jo sånn som du sier, pluss litt forlagstriksing, boka er den samme, kun interessant i nomineringsproblematikk. Nå må den kjempe med Øen og Ulrikke og Durnak, kontra Sortland, Julius og Fatland.

      Det er faktisk hardere konkurranse på toppen i Åpen Klasse hos meg, sikkert fordi jeg har lest så mange fler romaner.

      Slett
    7. Jeg tror ikke at han hadde kunnet skrive denne boka som sakprosa, fordi kilden hans ikke hadde villet stå frem, verken for å utlevere seg selv eler andre, og ikke sikkert er det at alt han har fortalt er sant heller..det er det nok vanskelig å finne helt ut av, selv om han ble dømt.
      Berge, det er nok andre som berger Berge, skal du se, ser det rundt omkring på andre blogger.. Forundrer meg ikke om den kommer på langlista i alle fall.
      Ulrikke må vi heller ikke glemme.
      Har lest Teie nå, syk i dag, leste den ganske fort ferdig. Skal la den synke, men det er ikke den beste av de diktsamlingene jeg har lest av året, men den er til å bli berørt av..Blant mine top fem diktsamlinger 2017. (Bjella, Løveid, Berget, Wexelsen og Teie) Men alle kan ikke nomineres, siden Julius, Grensen/Fatland og Arvola, muligens Western Desert også skal være med i kampen i åpen klasse.
      Nå skal jeg lese mer Fatland.

      Slett
    8. Jeg burde også sette meg ned å lese ferdig Fatland. Blir bare så revet med av all denne internettsummeringa. Berge fortjener ikke langliste plass. Det får være grenser, blir ikke overrasket men krysser fingrene...
      Ulrikke derimot vil jeg ha der.

      Ønsker meg Ulrikke, Øen, Vitanza, Durnak og så kommer jeg ikke noe mer, for hjerne funker ikke og jeg har glemt alt jeg har lest. Schreiner, og ja Tiller - og nå kom jeg plutselig på at jeg må lese Nor-Hansens Termin. Den er kort. Da gikk det skeis med dikta til Berget. Må prioritere romaner.

      Slett
  2. Diggar målet ditt! Godt, nytt leseår - med og utan leppestift.

    SvarSlett
    Svar
    1. Synd man ikke kan legge inn bilder, eller rettere sagt at jeg ikke vet (eller orker lære meg) å legge inn bilder i kommentarfelt, slik at du kunne sett for knallrød og nyttårsfin dagens leppestift er. Selv om jeg kanskje burde kjøpe noen nye (eller lete i toalettmapper fra yesteryear) slik at ikke hver dag blir Ruby Noir.

      Godt Nyttår til deg også.
      Håper norskefavorittene er på plass?

      Slett
  3. Ønsker deg et riktig godt nytt år :))

    SvarSlett
  4. Godt nyttår!

    Hvilke to fikk du?? Jeg har hatt lyst på Alexies bok lenge, men finner den aldri i bokhandelen. Må huske på den neste gang jeg bestiller meg bøker.

    Hvilke to av tre Murdoch har du lest? Jeg har to i hyllen som jeg tror jeg kommer til å like (uten særlig god grunn) som jeg aldri begynner på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Happy New Back!

      Jeg fikk Alexie og The Lottery. Dessverre ligger de fremdeles i Trondheim da Adlibris ikke greide å få dem levert. Hverken til jul eller nyttår. Bestilt 17.des og først 29.des fikk giveren beskjed om at bøkene ville bli levert 7.am 30.des. Da var hun allerede reist nordover. Konklusjonen: Styr unna alle som trenger 2 uker på å levere bøker. Hvis jeg er heldig har jeg dem i hende til påske..

      Jeg har lest Severed Head og Under the Net av Murdoch. Begge var bra, men ikke hurrabøker, selv om, jeg 2 ganger nå har begynt å fortelle en historie og underveis kommet på at det er fra Under the Net. Det må vel bety at den er mye bedre enn ringe meg forstår. Hvis den står i hylla, begynn der..

      Så lesemålene dine var på plass. Gleder meg. Så mange ambisjonsposter i eteren for øyeblikket at jeg blir inspirert tl å tro alt går = farlig når man skal tenke over egne mål.

      Slett
  5. Godt nyttår! Og fantastisk mål for 2018 - det blir festlig på tvangslesing fremover, i private, bortgjemte rom på Kulturhuset.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja. Lover å smøre på slik at vi blir synlig i selv de mørkeste rom. Etter å ha øvet meg i jula, innser jeg at kraftig tilvenning og utradering av all selvbevissthet må til. Regner selvfølgelig med at dette sprer seg..

      (Nesten som om tvangslesing har oppstått på nytt, nå da vi har nytt lokale å prøve ut)

      Slett
  6. Hva er i sausen?
    Hvis du skal bruke leppestift, hvordan skal du forholde deg til det faktum at du (angivelig) har skjev munn? RuPaul-triks?

    Vil ikke snakke om bøker.
    Har dog finlest hele telleinnlegget, gøyeste innleggene i løpet av året! I morgen skal jeg på yoga-time, urelatert til nyttårsforesett (ikke ha mobilen i lomma på jobb), men helt sikkert traumatiserende

    PS: Takknemlig for at du ikke har skrevet årets mål enda, alle er så raske.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sausen er verdens enkleste. Kun chili, sitron, lime (ikke nødvendig) og olivenolje. (+ hvitløk og ingefær hvis du vil ha eksperimentere, gjør den ikke bedre, bare anderledes.) Er for sterk for massene (slik at man får mesteparten selv), passer til alt (spesielt fisk) og til og med jeg får til.

      Vi må snakke om bøker.
      Har du begynt på Frank?

      RuPauls triks hadde løst hele skjevmunnproblemet, både sminkefinessene og restylan på halve munnen. Min plan er å tenke diger klovnemunn i nedre del av ansiktet og så bare fargelegge, within the lines. Angrer nå at jeg ikke kjøpte meg sånn mindfunlnessbok og øve med.

      Det tok all min konsentrasjon og holde munnen rett på bildet over. Så mye strev at jeg ikke får tid til å være selvbevisst = teoretisk er problemet løst. Som jeg sa til Elisabeth, dette har allerede spredt seg, #youtoo...

      Slett
    2. Glemte: De første 10 gangene med yoga ER traumatiserende.

      Slett
    3. Avbooket yogaen, booket meg inn på søndag i stedet - aner en trend.

      Vi kan egentlig snakke om bøker, så lenge vi ikke snakker om lesemål. Har reservert Frank på biblo, men glemt å hente (the shame!). Begynner på ballongboka og En sånn jente i kveld. Har tenkt å bare lese norsk den siste uka før fristen (, så, eh, optimistisk sett blir jeg ferdig med ballongboka...).

      Teller du jevnt gjennom hele året? Skriver ned årstall etc? Alt stopper i januar for meg fordi jeg føler jeg må skrive ÅRSSATISTIKK før jeg kan lage mål, og det tar dagevis og involverer sykt mange post-its. Vurderer Exel i år.

      Skjønner at det er lebbestift-forsett man skulle ha hatt.

      Slett
    4. Jeg teller fra første bok, eller ihvertfall fra den dagen lesemålene er klare. Har ikke vært så spenstig på nyvinning av målene de siste årene, så det er egentlig bare copy/paste fra ifjor. Noterer det meste (i 2 docs), veldig ambisiøs i januar så daler det jevnt. Tematikk feks, hvor mange trailerthrash?, junkiebios? familiedrama? osv, land selvfølgelig, format, osv.

      Helt bortkastet siden jeg tydligvis ikke gidder å publisere. Heldigvis ligger hovedmålene allerede ute. Veldig enkelt, da det bare er å fylle inn etter hver bok. Latskapstelling lenge leve. Excel tror jeg er utbredt. Mye avansert telling i sfæren -)

      Ikke skulk yogaen. Og lese 100s i Frank straks PÅ EBOKBIB, lov å nominere på tynt grunnlag hvis du liker de første 100s. (Har hørt andre juryer (nrk) leser bare 50)

      Slett
    5. Slapt av nrk, aller helst burde vi jo alle lese alt to-tre ganger. Bookerstyle. Orker ikke roman på ebokbib (orker ikke ebokbib i det hele tatt, egentlig). Skal kanskje innom biblo før jobb i dag, hvis jeg rekker etter lekeland (verre enn yoga). Stikker jeg innom plukker jeg med meg Frank. Liker at du anser det som garantert at lest = NOMINERT!

      Nettopp ferdig med ballongboka. To stjerner ingen ord.

      Samboeren har skaffet meg gratisversjon av Excel nå. Jeg skjønner ingenting. Lærte man dette på skolen??

      ((Er jeg egentlig 65 år gammel, og fanget i feil kropp?? Teller bøker i kladdebok, grøsser av biblioteks-app og får kramper av (tanken på) yoga??))

      Slett
    6. Helt klart gammeldametrapped, bare det at du henger her istedet for skrive egne ungdomsprekt innlegg, sier sitt. Går du diskusjonen etter i sømmene ser du det egentlig bare dreier seg om aper og sorg. Du ble rett og slett lurt av leppestiften.

      Ballongbok. Haha, dette burde bli defaultomtalen for 2018. Fikk ord av meg, og hele 3 stjerner, som jeg synes var veldig, veldig raust, og garantert kun fordi jeg ikke ville skremme dere andre fra å lese. Basert på antakelsen om at det alltid er 70% sjanse for at jeg har misforstått ei bok.

      Når det gjelder Frank, kan det godt være jeg roter. Føler meg litt frankifisert etter 2 Øens iår og jeg tror det betyr at man rett og slett mister både grenser, gangsyn og forskjellen på rett og galt. (Ga bort Politisk Ukorrekt til jul, så der ser du). Den er ikke sånn helstøpt plottroman som feks Tellemarck. Skjer egentlig ikke så mye, men det er veldig mye sånn lett parodisk Robinsonaktivitet, alle dystopier du noensinne har lest (muligens har jeg lest for få), flørting med upassende sex og, ja, noen blir spist. Jeg har trua på at lest = nominert, du har mye plass på den romanlista..

      (kan heller ingenting om excel, skriver rett inn i editoren og håper google ikke sletter meg, snakk med Elisabeth, hun er excel ekspert, eller Mari, jeg er fremdeles så slått ut av tellinga hennes at jeg ikke har fått til å kommentere).

      DETTE MED EBOKBIB MÅ DU BARE KOMME OVER!!

      Slett
    7. Ja, jeg har unngått kommentarfeltet til både Mari og Elisabeth i dagevis nå, blir helt svimmel av telle-skilz og måloppnåelse.

      E-bok-bib. Leser dere (du) bare diktsamlinger der, eller hele romaner? Høres bare så lite koselig ut.

      Åpnet google docs (?) i dag, ble svimmel å måtte skur av pc´n.

      Mvh.
      Haldis (80)

      PS: Frank høres fristende ut (spesielt dette med spisingen), men nå rekker jeg uansett ikke før fristen, så da havner den lenger bak i køen. Høres ut som et fint tvangs-avbrekk.

      Slett
    8. Hei Haldis 80.
      I begynnelsen leser man dikt, så øker man lengden, og før man aner hva som skjedde har man forstørret skrifta og durer i vei med mursteiner. Er skrifta stor nok blir alle bøker over 1000s. (Kosing?)

      Dumt med Øen. Tror faktisk jeg er eneste som har lest han iår, som jeg vet om. Satte han på topp likevel. Har nå stemt. Biografikategorier neste, når jeg er ferdig med å angre på rekkefølgen.

      Slett
    9. Det sureste er jo at hvis du ikke hadde lokket med på ville veier med ballong-dropping i kommentarfelt, så hadd jeg (kanskje) rukket Øen. Den stod først i køen helt til ballongen dukket opp.

      Neida. Joda. Neida.

      I år har jeg i det minste nominert.

      Slett
    10. (måtte scrolle ti ganger for å finne denne kommentaren, garantert fordi jeg ikke ønsket å finne den, fordi du har rett, alt er min feil.)

      Hadde jeg ikke hørt den podcasten der Reservisten ble nevnt (og hypet på det jeg nå anser som tvilsomt grunnlag) hadde du lest Øen, og satt han øverst, og med stemmene spredt over hele Norges bokår, hadde 2 førsteplasser sikkert fått han på lista. Ihvertfall langlista, og med litt jokerarbeid - kortlista. Da hadde Øen vunnet hele greia og Monika kunne bokbadet og vi kunne kommet til bunns i dette høyrepopulisttullet, igjen Monika, hevder, Morgenbladet, sprer rykter om..

      Worst case scenario er hvis nå alle leser og elsker Berge..

      Det er viktig å nominere, som minner meg på - at hadde du blogget om Amundsen, (straks du var ferdig), hadde jeg fått med meg at det var 2017bok, og hadde lest og kanskje satt den øverst, og da kan hele scenarioet i avsnittet øverst repeteres, og alt er DIN feil..

      PUH,,

      Slett
  7. Eg trudde EG las (høyrde) mykje lydbøker, men eg ser at du sler meg ned i støvlane. Det me les og likar er elles ganske ulikt. Skada gods vart for eksempel ein femmar for meg.

    Men eg er glad for at Biosirkelen består og at eg gjennom den har gjenoppdaga gleda ved å lesa biografiar. Superspent på 2018-kategoriane!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og iår (siste halvdel) har jeg nesten bare hørt podcast og/eller ekstrem lange bøker. 80 til 57 er ganske stor nedgang selv om jeg leste ca 10 bøker mindre i år enn ifjor.

      Vi leser ulikt, men egentlig tror jeg vi liker ganske likt, bortsett fra Renberg da, men jeg understreker at jeg var ER blodfan av de 2 første, og har trua på at han i firer'n får alt på rett kjøl. Synes bare JanI ble alt for pratsom og plaprete, og likte absolutt ikke denne fortellerinnblandinga på slutten, for ikke å snakke om det som innimellom føltes som essayforsøk..
      Ble også snurt påvirka av at Rudi fikk en sånn raw deal.. se der hele omtalen min på 4 linjer. Nå trenger jeg bare å finne et kommentarfelt (Siljes) der jeg kan lire av meg alt jeg hatet med Berge, og det ny året kan starte med blanke ark..

      Biosirkelen er udødelig, men henger litt etter med kategoriene. Alt går så fort..

      Slett
    2. Enig i det med forfattarinnblandinga, det skurra for meg óg - noko eg bemerka i omtalen min. Men det hadde ikkje så mykje å sei for leseopplevinga totalt sett.
      Jani bablar og plaprar, men det likar eg :-)

      Slett
    3. Innså plutselig at jeg kanskje ikke har lest omtalen din, hoppet jo over alt i starten, mens jeg gikk og ventet på lydboka. Slenger innom straks nyttårstellefebern har gitt seg.

      Når det gjelder plapring foretrekker jeg Rudis, i denne boka ble det rett og slett for mye JanI, og vet ikke om jeg helt tror på at det ligger i karakteren at han så kjapt kunne la seg overtale til å gjøre det han gjorde med Rudi, på så syltynt grunnlag.. irritasjonen min er sikkert et resultat av at jeg er altfor investert i historien.

      Slett
  8. Enig i Berge, slet meg gjennom første halvdel, men synes den tok seg opp. Synes også det er litt rart at den har fått ovasjoner, og tenker først at det er noe jeg ikke har forstått, og så at Kjærstad ikke er en forfatter for meg.

    Jeg rekker muligens en norskebok til før fristen. Har mye å ta av i åpen klasse som vanlig, men kun tre i romanklassen. Hvis det står mellom Tiller, Gøhril Gabrielsen, Flatland og Vitanza, hvilken bør jeg velge?

    SvarSlett
    Svar
    1. Først: Godt Nytt!!

      Amen til Berge. Har kommet til siste del nå (Berges) og forventer sterkt at det blir action. Alt til nå har jeg tvunget meg gjennom. Kommer tilbake til Bergeinnlegget ditt straks jeg er ferdig. Hvis det bare er oss, får vi klage, trøste og bære (berge) der.

      Les Vitanza. Den burde ha en mulighet for, ihvertfall, langliste hvis nok bloggere leser. Er halveis selv men den er medrivende og går ganske fort (har bare hatt lite lesetid). Nominering fra meg. Flatland er oppskrytt (var snill når jeg ga 3 på gr), Tiller er sikkerstikk, har du likt han før, liker du den også. Gabrielsen har jeg ikke lest, men de som har er overstadig begeistret (Elliken, Solgunn blant annet). Ser at jeg indirekte anbefalte lesing av alle utenom Flatland. Svaret er::: alle 3, men hvis en, Vitanza, tror de andre 2 har nok fans..

      Har du plass til en ekstra roman. Øen Øen Øen. Jeg sier det sannsynligvis fordi jeg er en sucker for doomsdayprepping og ødeøyliv, og er alt for dypt inn i psyken til Frank, men jeg ønsker intet mer enn å bruke all min bokbloggtid til å diskutere Frank i kommentarfelt.

      Slett
    2. Jeg likte siste del av Berge såpass at jeg jeg totalt likte boken (ga den vel 3 stjerner), men slet som sagt med de andre. Jeg var muligens litt snill i innlegget da jeg fortsatt tenker at boken er for intellektuell for meg og alle de gode kritikkene. Jeg ble litt lettet da en lærer som leverte den tilbake forsiktig hintet om jeg også synes den var blitt litt vel hauset opp.

      Vitanza leder akkurat nå, selv om Gabrielsen frister mest da den er kortest. Vurderer også å vente på langlisten og heller lese noen jokere, siden det er litt vel sent å redde den labre innsatsen på å lese norske 2017-romaner nå. Vi får de.

      Godt nyttår ja!!

      Slett
    3. Eg kan stadfesta det Anita og Ingalill seier om Vitanza. Den boka er god og spesiell.

      Slett
    4. Silje: Nå har du 3 stemmer på Vitanza. Intet mer å lure på.

      Er et stykke inne i siste del av Berge nå og venter fremdeles på at det skal ta seg opp. Norskeleserne må ha lest enkelte nøkkelord og gone bananas..

      Slett
    5. Ikke hør på dem, Silje. Les Gøhril Gabrielsens Ankomst, du.

      Slett
    6. Kjemp for det som du har kjært, norskelesespirits på det reneste. Det er synd jeg ikke kan få deg til å lese Morten Øen. 95% sikker på at du ville hatet, men man kan aldri vite..

      Slett
  9. Silje: Vitanza, og Tiller. Jeg ble ikke spesielt begeistret for Gøhril Gs ankomst.. Så d er sagt

    SvarSlett
    Svar
    1. Har lest blandet tilbakemeldinger til Ankomst, men er fristet siden den er kort og jeg har vært nysgjerrig på forfatteren en stund. Har ikke lest Tiller før, og burde kanskje starte der, men tror jeg satser på at han kommer på langlisten. Vitanza har ventet lengst og fått to anbefalinger her nå, så han ligger godt an.

      Slett
    2. Jeg synes Gabrielsens forrige bok; Din, alltid- var mye mye bedre.:)

      Ang Berge synes også jeg den tok seg veldig opp etter den første delen. Jeg likte delen om dommeren best, men også den om Berge var bra, synes jeg.

      Håper du leser Vitanza.:) Det er så lett å glemme de bøkene som kom så tidlig på året..

      Slett
    3. Ankomst! Ankomst! Ankomst!

      *cheerleadersmiley*

      Slett
    4. Ellikken: Har du lest Senteret forresten? Litt spent på hva du synes i såfall. Tror det er ei bok vi kunne vært enig om.

      Slett
    5. Jeg besvarer spørsmålet ditt med ett nytt: Burde jeg? Altså, burde jeg som i ville jeg likt den? I så fall er jeg villig til å forsøke :)

      Slett
    6. Jeg likte den. Som normalt betyr at du ikke vil, men så var den veldig på grensen av hva jeg vanligvis liker, tror jeg, og bra, og jeg vil jo at så mange som mulig skal lese det som er bra (og jeg liker). Barselsgreier..

      Slett
  10. Januar er den beste måneden i året. Jeg elsker tall og lister. Synes det er veldig imponerende med 28 norske 2017-bøker. Jeg har lest to. Begge var ganske bra, så kanskje jeg faktisk nominerer og sånn.

    Jeg bidrar med List Challenge-enabling når lesemålene kommer - nærmere helga en gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, klart du skal nominere. Trenger bare ei nominert boka for å være med å stemme i august, og har du lest 2 gode, er det enda bedre. Regner med den ene var den diktsamlinga, Lysmøkk?

      Sitter klar med klikkefingern!

      Slett
    2. Ja, det har visst bare blitt lys-bøker på meg: Lysmøkk av Elstad og Lysår av Hallstrøm. Men jeg har et par andre ganske korte norske liggende klare, så jeg kan kanskje rekke å nominere flere enn to. Prøver kanskje å lese boka til Stagrim + en sjøormbok før fristen. Kan jo late som norsk på norsk er en greie jeg driver med.

      Slett
    3. Herregud, har jeg gått glipp av en sjøormbok??

      Først misset jeg ballongbok, og nå sjøorm. Er så sørgelig lite oppdatert.

      Slett
    4. Dette er sakprosa da, veit ikke om det er like interessant. Det dreier seg i alle fall om Uhyrlig av Erling Sandmo - en kjempekort (og estetisk nydelig) bok om sjøormer i kart og litteratur.

      Slett
    5. Get with it girls (sa hun og lot som om sjøormboka er old news). Ballongboka er forresten ferdiglest. Helt grei. Ikke mer. Som vil si likt med det meste annet.

      Trenger dere ei til diktsamling før fristen går det rykter om at Marianne Teies er verdt hvert minutt. (Ikke lest selv)

      Slett
    6. Jeg skal kanskje lese en diktsamling til, men tror neppe det blir Teie. Den virker ikke som en sånn diktsamling jeg typisk liker (selv om det sikkert bare er basert på fordommer). Har mer lyst til å lese Kristin Bergets nyeste. Har bladd litt i den, og den virker mer som min kopp te.

      Slett
    7. Kristin Berget sin er god. Dyster, men veldig bra! Beathe har forøvrig skrevet en god omtale av boka.

      Slett
    8. Det gjør den bare MER interessant for min del. Også betyr det at jeg ikke bare har gått glipp av en sjøormbok (og en ballongbok), men en kartbok også. Jeg elsker (gamle) kart. Burde ha et mål om å bli flinkere til å følge med på hva som blir gitt ut (selv om jeg egentlig har litt lyst til å trekke meg tilbake fra internett, og bare lese mine egne greier).

      Slett
    9. Hørte en podcast, Poesiåret eller noe (litteraturhuset sin, tror jeg) og Berget sin ble trukket fram. Hørtes interessant ut, til og med for meg som ikke er diktleser (= forstår bare fortellende dikt).

      Haruhi: Regner med den ordløse toern til ballongene betyr at den ikke blir nomiert? Lurer egentlig på hva hun nrk dame (Straume eller Norheim (tror jeg) mente da de snakket om hvor fantastisk artig den var???)

      Innser nå at jeg husker ingenting fra podcastene jeg hører, alt blir etterfulgt av moderering og - tror jeg. Forsett: Følg bedre med i 2018.

      Slett
    10. Ingalill: Nå har jeg lest boka til Berget. Bra greier. Putter den på andreplass i åpen klasse, for jeg tror egentlig ikke jeg kommer til å lese så mye som er bedre - med unntak av Løveid (men det blir etter fristen).

      Haruhi: Da er den kanskje et must. Veit ikke om den faktisk er bra enda, men bildene er i hvert fall fine.

      Kan du ikke lese dine egne greier uten å trekke deg tilbake fra internett?

      Slett
    11. Det var jo gode nyheter. Alle nominasjoner teller. Kanskje rekker jeg se på den selv (hvis den ligger på eBokBib), har lovet meg selv å gjøre ferdig de halvleste først, men det kan jo hende jeg rekker ei til.. (tviler veldig, altfor mange sider igjen av Grensen).

      Slett
    12. Den leser du fort, Berget sin altså, Inga Lill. Grensen har jeg 140 sider igjen av nå.. katta for en reiseskildring..

      Slett
    13. Hadde håper flere hadde lest Løveid også. Det er den beste diktboka jeg har lest i år. En klasse for seg selv.

      Slett
    14. Jeg kom plutselig på at jeg må lese Rimbereids nyeste også. Da blir det tredjeplass på Berget, men den er uansett veldig verdt å lese. Jeg ville nok ikke karakterisert boka som et fortellende langdikt, men den er rammet inn av en overgripende tematikk og har et narrativt preg. Bør med andre ord være grei skuring for ikke-diktlesere.

      Slett
    15. Har lastet ned på ebibben, sammen med Amundsen og Termin. Strengt talt burde jeg bruke dagen til å prøve å lese ferdig Grensen og Vitanza, bare 20% igjen av sistenevnte men flere 100s to go langs grensen. Begge er nomineringsbøker så mitt indre kompass sier LES FERDIG. Problemet er at jeg leste de 2 første til Nor-Hansen bare så jeg kunne få lest årets (Termin) kronologisk. Den er kort, så hopper jeg over de 2 andre går det bra.. choices....

      Ergo not sannsynlig at jeg leser dikt - før etterpå. Vet det er flere som har likt Berget sin, selv om jeg bare kommer på Anita og Beathe, kan jo kanskje holde til en langliste plass?

      Slett
    16. Mari: Syns det er overraskende vanskelig. Tror det første steget er å lage litt enten mindre strenge, eller særere mål.

      Slett
    17. Ingalill: Før/etter fristen har ikke så stor betydning. Jeg er egentlig bare mest interessert i at folk skal lese dikt i det hele tatt. Blir glad for eventuell langlisteplass da.

      Slett
    18. Skulle ønske jeg var like idealistisk. Her er det sånn at straks lister er publisert er jobben gjort og man går videre. Skjer hvert år ved booker. Leser som et uvær helt til kortlista er klar og mister så umiddelbart interessen for langlista. En seriøs skavank. Men jeg jobber med det, hele tiden = kryss for å gjøre ferdig halvleste bøker..

      Krysser fingrene for at du liker Wexelsen, slik at du ihvertfall fikk noen dikt å kjempe for.

      Slett
  11. Happy new year! Årets mål er å komme meg mer ut, og ja, det gjelder flere tvangslesinger. Du er herved ansvarliggjort for måloppnåelse (fredag 12. er no go for meg).

    Jeg skulle være kul og ignorere hele innspurten av norsk2017, men så får jeg jo så dårlig samvittighet når det enda er et par dager igjen og mange bøker som burde bli lest. Starta nettopp på Ankomst, får se om jeg rekker flere mellom rettebunker (igjen) og festligheter (alltid). Har jo minst ei bok å nominere i hver kategori, og satser på at dere eminente lager fine langlister.

    Jobber med innlegg, lesemålene videreføres glatt (har jo 240 bøker som skal leses før jeg blir 40), og listchallenge er oppdatert. I rute med andre ord.

    SvarSlett
    Svar
    1. Komme seg mer ut? Synes du er i et annet land hver gang jeg blunker? Betyr dette at du ikke forlater soverommet resten av tida? Jeg påtar meg ansvaret, men tror muligens 12 er no go for meg også. Må se det an. Vi har tatt ditt råd og prøver nå ut Kulturhuset som ny arena.

      Langlista, ja. Sukk. Ser mørkt ut for Øen når hverken du eller Haruhi rekker å lese. Faktisk tror jeg så langt jeg er den eneste og sånt havner man ikke på nomineringslister av. Får satset på Vitanza da, eller Durnak, disse har ihvertfall flere lest. (Skal bli hardt å ta opp kampen med Olaug Nilsen).

      Dukker snart opp i et kommentarfelt nær deg. Heldagsarbeid å komme seg gjennom, memorere og reflektere over alle tellepostene..

      Slett
    2. Jeg tror kommentarfeltarbeidet kommer til å ta ukesvis. Mye moro i blogglandia for tiden!

      Og ja, du har skuet hunden på håret - når jeg ikke er i utlandet eller på jobb, så sover jeg. Eller ser ti episoder av Modern Family på en ettermiddag (Black Mirror sesong 4 er ute - skal jeg ødelegge nattesøvnen?).

      Har ikke lest noen av de du har nevnt, men bør sikkert reservere de nuh for å klare jokerextranord.

      Gleder meg til Kulturhuset!

      Slett
    3. Black Mirror sparer jeg til det er lyst hele natta. Sesong1 skremte vannet av meg. Modern Family er ferdigsett, tror jeg, har ihvertfall sett den siste som ligger på netflix + episoder på sumo. Som minner meg på at man kanskje burde kaste seg på kjendisfarmen, altså, når jeg er ferdtig med nomineringslesinga. Får meg liksom ikke til å sende inn stemmer før Grensen er ferdiglest, og later fremdeles som jeg kan rekke diktsamlinger og polarbøker, selv om løpet egentlig er kjørt for lenge siden..

      Tvangslesing neste uke, men tror vi må diskutere oss fram til dato. Alle er så sære..

      Slett
  12. Scrollet gjennom hele kommentarlisten for å skrive:

    HÆH? LIKTE DU IKKE SKADA GODS? (måkommedegutogløpeogfåhjernenpåplassigjen!)
    Nuff said...
    Må bare la dette synke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sunket..

      Godt nyttår! MED leppestift! Den der var knæsj! :) Lukker øynene for nomineringslister og 28 norske på bok. Jeg har lest svæææært få norske bøker fra 2017, og har ikke planer om å begynne nå - for å si det sånn. Jeg får nominere blant de få jeg har lest, og satse på at dere masselesende mennesker kommer opp med en interessant langliste som jeg LOVER å lese. Hele. Helt sant. Biosirkel? Mhh.. Jeg sier kanskje. Den sitter langt inne. Har lesetørke over hele linja, og har spart på Outlander helt til igår. Da klarte jeg ikke mer. Nye 40+ timer på øret, yayyhh. Here we go again. Startet på 5'ern, (og ser sesong 1 på Flix bare fordi - fordi..) Turen går til Canada førstkommende mandag. Frem til påske. DAH blir det lest og lyttet bøker da. Endelig! Og skrevet får jeg tro. Gudbedre så sløv jeg er, var, har vært. Går, gikk har gått...på Yoga! jess!

      Slett
    2. Ja, det har vært merkelig stille fra deg i det siste. Så stille at jeg tar det løfte om 100% langlistelesing med en kaffekopp salt. Eller mente du kortlista? Skjønner godt at man må se Outlander. Jeg har greid å holde meg unna sesong 3, er sterk nok til å vente til den kommer til netflix. Har ca 9t igjen av seksern og har hatt pause siden november. Like greit siden det bare er ei bok igjen, og ingen åtter i sikte. Helt ærlig, oss fans imellom, var det også litt kjedelig der 10t fra slutten. For mye Brianna/Roger. Uansett hvor hardt jeg strever er ikke Roger en mann for meg. Og nå måtte jeg slette noe som sikkert var femmerspoiling. Outlanderspoiling er dødssynd (det er jo en grunn til at man tålmodig hører seg igjennom detaljene).

      God tur til Canada. Jeg har store forventninger til lese/skriveproduksjonen, og forresten, send-to-kindle forsvinner hver gang jeg installerer det..
      Godt nyttår!

      Slett
    3. Forsvinner? Fra disk? Fortell!
      Og jo, jeg mente langlistelesing faktisk. Laaang. Det er et hemmelig mål jeg har som ingen vet om, fordi jeg ikke har skrevet det ned enda. Planen er ihvertfall klar. Det må da være noe?
      Venter også til Netflix kjører sesong 3. Jeg har ikke fått overdose av Roger/Brianna enda, men i de faktisk 50+ timene som bok 5 er så kommer det nok mer. Passe blanding i firern syns jeg. Måtte bare få Jamie fresh in mind med sesong 1. Skal se den ferdig idag når gubben er ute. Han rister "litt" på hodet, kan man trygt si. hehe.. og TAKK! Dødssynd it is!

      Slett
    4. Først, og aller aller viktigst. Det er sjuern jeg leser. Ble inspirert av kommentaring og tok den med på hundetur, og plutselig var jeg inni det igjen. Gråt til og med et par tårer i skogen. 7t igjen. Har spart den lenge nok nå kjenner jeg. Sparer rewatcinga av s1 til neste gang jeg er Gressenke, selv om jeg selvfølgelig kunne foreslått det for mannen, tviler på at det slår an..

      Send-to-kindle:
      Jeg installerer og gjør en sånn sjekk på at ting skal funke (har sendt utallige unyttige filer til kindeln). Alt fungerer og ser normalt ut. Men neste gang jeg sjekker (slår på), er det borte og jeg må installere på nytt. Beyond irriterende. Henger sikkert sammen med den win10greia vi snakket om før..

      Jeg kommer til å holde deg til den langlisteplanen!!

      Slett
    5. Kort kommentar: Jeg leste langlistebok ferdig igår, Wexelsen. Idag blir det Nilssen. Skal lese litt i Berge bare fordi, men jeg er ikke helt fan av Kjærstad for å si det sånn. Grensen ligger på nattbordet her. Skal startes imorgen, for jeg blir ferdig med Nilssen idag. Så tre langlistebøker på tre dager bør være såpass innafor at du ikke detaljsjekker om jeg faktisk har lest alle sidene i Grensen FØR langlistedatoen er over. Jeg regner selvfølgelig med at den kommer på kortlista. Jeg mener, tenk på alle som kun har den halvlest og stemmer på den i frykt for at den ikke kommer videre bare pga DEM. Så, planen er fremdeles good to go :)

      Slett
    6. Du kommer sent men i turbofart. I motsetning til alle andre som er så utslitt etter norskelesinga at de (ehm jeg) tar fri til kortliste og jokerlesing. Har lest så mange at det ikke er stress. Det eneste jeg vurderer å lese i forkant er Olaug. Må bare hvile hodet litt først. Har kanskje lest 3 avsnitt siden nomineringsfristen gikk ut..

      Slett
  13. I motsetning til Marianne over, føler jeg at jeg har lest FOR mange nye norske. Jeg klarer ikke bestemme meg for om det skal være greia mi, altså spre det videre, eller om jeg skal lese gamle slagere for egen skyld.

    Imponerende aktivitet i kommentarfeltet ditt som vanlig, det er jo helt SYKT! :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jatakk, alt og begge deler. Ingen motsetning mello for mye norsk og stabler med gamle slagere, så lenge stablene er høye og man leser minst 3 for hvere samtidsnorske. Det er idealet! Klarte bare 18 av 50 pre2000 bøker ifjor (2017), så alt her er VAR bare luftslottmål. Prøver på nytt iår. Oldtiden skal få kjørt seg.

      Kommentarfelt: 'tis the lipstick.

      Slett
  14. Altså... Jeg er sånn som er skikkelig Kjærstad-fan. Så når jeg så at Berge fikk strålende anmeldelser så måtte jeg lese. Alt lå jo liksom tilrette for at jeg skulle få tidenes leseopplevelse. Men jeg slet altså. Del 1 var ok, del 2 var zzz, del 3 var som del 1 bare ... reprise. Med unntak av de siste 20 sidene (eller mener jeg den siste?) der det tok seg nok opp til at jeg tenkte "kanskje liker jeg den litt likevel". ... Det er bare det at den ikke er bra nok. Ikke finurlig nok. Ikke tankevekkende nok. Ikke spennende nok. Jeg følte jeg lå to steg foran i alle tre delene, skjønte hva som var de store tingene som skulle twiste hjernen min og ble liksom litt skuffa når jeg hadde rett.

    Jeg er glad jeg leste den og ikke lyttet den, for jeg har nok skummet noen sider.

    Det jeg kanskje savnet mest i forhold til det jeg synes er Jan Kjærstad på sitt beste er de små forvirringene, minnene, eller sporene tilbake som plutselig blir store og avgjørende. Jeg kjøpte ikke tennplugg-delen i del 1, men du vet, litt sånn. Bare mer fletting. Mindre mas om kulturelle inspirasjoner til personene. Mer substans. Eller noe sånt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Amen, says the choir.
      Lirte nettopp av med ei lekse om Berge hos Silje ( http://sa-rart.blogspot.no/2017/11/berge-av-jan-kjrstad.html ), så det var en bonus å komme hit mens alt fremdeles sitter i fingrene -)

      Forutsigelig er nøkkelordet, føler jeg også. Kan ikke påberope meg så mye Kjærstad på samvittigheten (Jonas Wergeland, + Normans Metode og Slekters Gang + en til jeg ikke kommer på), har stort sett likt det jeg har lest, men synes alt er likt. Fantastisk når det fungerer og du leser det for første gang, gjesp, når det halter og du har vært det før.

      Du vet jo på forhånd at karakterene er reflekterte, ordrrike, musikkinteresserte, beleste, at ting flettes sammen, som du sier, at ALT er meningsbærende, og de som skjer er at ting er så innviklet at det blir gjennomsiktig. Nesten motsatt av Knausgård der alt er så enkelt at skogen vokser sammen.

      Irriterte meg også voldsomt over peanutgallerivarianten av 22.juli. Nå skriver jeg akkurat det samme som sa til Silje (og utelukker sannsynligvis en framtidig omtale), men var ikke det meningen med hele boka, enn slags I told you so over alt som gikk galt?)

      Slett
  15. Først og overfladisk fremst JA til leppestift hver dag i 2018. Jeg elsker både innleggene og kommentarfeltene dine og gleder meg til å besøke deg enda litt oftere i år. Lø høyt av "DETTE MED EBOKBIB MÅ DU BARE KOMME OVER" i caps. Jeg er forøvrig også brukbar på Excel og bistår gjerne i føring av lesestatistikk for de som ønsker bistand der.

    SvarSlett
    Svar
    1. TAkk. Takk.
      Har til og med flesket til med leppestift på tredemølle. Ser veldig lekkert ut etter en time.

      Excel er notert, og du må notere nytt tvangslesinglokale, Kulturhuset, en eller annen gang i neste uke.
      (Du bruker vel selv eBokBib?)

      Slett
    2. Excelgoddess! Hvordan får man antall dager man har lest ei bok? Jeg noterer både start og sluttdatoen, men får svartemegikke til å få google docs til å regne ut antall dager.

      Slett
    3. Pls post Exel-guide!

      Jeg tør nesten ikke å lese nå, fordi jeg vet at jeg har lovet meg selv å telle ordentlig underveis.

      (Ingalill har de beste kommentarfeltene, nesten et eget forum).

      Slett
    4. ((Linn)) ((Elisabeth)) ((Mari))

      Tror dere må lage sånn xl for dummies innlegg. Ser dere ikke det skrikende behovet??

      Forumet:
      (Siden den eneste grunnen til at jeg skriver innlegg er så jeg får fjase i kommentarfelt er jeg alltid like glad for å ha noen å 'diskutere' med..)

      Slett
    5. Jeg er enig. Kan du ikke ta et videokurs for oss med XL for boklesesystem? Hadde vært kjærkomment. Går det an å få xl til å regne ut hvor mange bøker i hvert årstall, genre, etc?

      Inga: Hvordan går det med Grensen? Det bekymrer meg litt at du henger mer i kommentarfeltet enn i boka.. Har blogget om den nå jeg, hurtigblogga. Må ta frem listene og stemme snart..

      Slett
    6. Din bekymring er berettiget. Er oppslukt av all denne tellinga, men greide å ta meg sammen og har nå lest ferdig Vitanza. Fremdeles flere 100s igjen av Grensen, men har lest nok til å stemme. ca 250s. Det holder.
      Har sendt inn stemmene. Måtte dumpe flere gode romaner og rakk bare å lese en brøkdel av hva jeg planla.
      Sånn kan det gå! Nå blir det pur lystlesing framover. Helt til juni!

      Slett
    7. Ja, ser det..
      Men håper du fikk stemt rett.:)
      Vurderte å starte på En sånn jente i dag, kanskje i kveld, men det blir for mye stress å tenke den i smh med BBPnominering. Nå er det kveld, og jeg skal gå gjennom listene mine og sende stemmer etter tacoen, eller pizzaen, eller hva det nu blir..

      Slett
    8. Stemte rakt som en påle.
      Mormora mi var en av de som alltid truet med at nullstemming gjorde at stemmen din gikk til Kr.F, så jeg leverer lydig, selv om både rekkefølge og kvaliteten på bunnen av lista nok ikke var like god som mange av de jeg ikke rakk lese. Rett stemme var forøvrig AP. #themtoo
      Nå: Lystlesing, lystlesing og Grensen, siden den garantert kommer på langlista.

      Slett
    9. Vanskelig det der. Brukte alle stemmene mine i år også, men vurderte om jeg skulle la være, fordi at noen få stemmer på bøker andre stemmer på ødelegger for de få stemmer på, selv om de får topplassering. Altså ; skal man være råhard og _kun_ stemme på de man absolutt vil skal inn på lista og droppe resten, eller skal man bruke alle stemmene.. That`s the big question.

      (Ap må rydde opp skitten i eget reir nå , men trenger nok stemmer selv om jeg ikke bruker å stemme på dem)

      Lystleser Tom Egeland, Lasaruseffekten. begynte i går kveld. Snart mer, etter dikt og blogging.

      Slett
    10. Anita: jeg stemte bare på fire i romanklassen og en i åpen klasse, selv om jeg hadde lest flere.

      Og det med forum var ikke en så dum ide..

      Slett
    11. øhm, sylskarpe dannelsesforum..

      Nå skal jeg gråte noen tårer over at jeg ikke maktet å stemme taktisk (nok), deretter er det biofokus. It is time.

      Slett
    12. Ja, håper du er ferdigtørket nå, så vi får biokategoriene på plass før måneden er omme.:)

      Slett
    13. Innlegg under produksjon, selv om det drukner i BBP. Håper du er klar. Du (dere) får en tyngende rolle.

      Jeg er inntørka og klar for å lede Shakar og Julius til topps.

      Slett
  16. Jeg kommer ikke til å lage videoblogg. Jeg ser ut som en sliten frosk. MEN jeg kan legge ut et regneark på bloggen og jeg kommer på kulturhuset på fredag for å være med på tvangslesing (JA) - så da tar jeg med laptoppen og bistår gjerne de som vil lære å bruke excel til å lage statistikk på lesingen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Må svare i full fart. (Ifall du allerede står utenfor kulturhuset). Tvangslesinga blir på torsdag 11. Det skar seg på fredag (må oppdatere fb asap). Håper du fremdeles kan komme! Da Monika, må du dumpe alle viktige torsdagsplanene dine, excel er viktigst.

      Yay til regnark på bloggen.
      (Jeg er en sånn slappfisk teller som putter alt i editor og lukker øynene når ting blir feil, men det er unntaket som bekrefter regelene om listeglade tellebloggere..)

      Slett
  17. PokkerPOKKER! Jeg kan ikke torsdag. :`(

    SvarSlett
    Svar
    1. Si opp jobben, selg mannen og seil ungen i sivet. Der slik man blir kongens hjelper. Er ikke is på Akerselva (tror jeg)...

      Slett
  18. Revurderer å lage en videoblogg om dere slutter å kalle Excel for XL. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva med webinar? Vi møtes og så får vi interaktiv undervisning- på skype, messenger, whats app, e.l. ? I Excel!

      Slett
    2. xl, xl, xxl
      open office, for oss som er for gjerrige for the real thing..

      Slett