fredag 15. desember 2017

BIOGRAFISIRKELEN 28 - HÅRETE


Sweet Child of Mine  (2017)
How I Lost my Son 
to Guns N'Roses
 - Deanna Adler
 - w/ Lawrence J. Spagnola

Kilde: Bursdagsgave

Mitt Bidrag i Biografisirkelen 28.
Kategori: HÅRETE



15.des, full av gode intensjoner..
- But I wanted to make a stand and let Steven know that he could not win us back by swooping in with VIP tickets and backstage passes - 
, sa mora og så dro de på konsert likevel
, for å ikke skuffe lillebroren (Jamie)..

Today
Jeg har valgt Steven Adler.
Trommeslageren i Guns N'Roses.
Eller mer korrekt, mora til Steven Adler. Deanna Adler.

Vi følger mor - og Steven - fra han begynner å utagere som tenåring (mor fant senere ut at han hadde hasjet/drukket fra han var 10), gjennom GNRs spede begynnelse, konserter og fame, til han blir kastet ut av bandet og den evige sirkelen av rockbottom og rehab starter. (Gjenkjennelig fra de fleste junkiebios).

Siden mor står utenfor og ikke er med på noe
er det mest hennes egne tanker, følelser og redsler.

Tredjepartsbio. Hearsay.
Den gir seg ut for å være en historie (nekter å kalle det bio) om sønnen, dopet og rockebandet, men handler naturlig nok mest om Deanna, for det er ikke alt man får vite når rollen din er å vaske klær og lage gryterett til et skrangleband som later som de kan stå oppreist og gjemmer sprøyta bak puta, hver gang de ser deg. Her føler jeg faktisk litt sympati for Deanna, det er ekstremt frustrerende med unge guttebarn som tror de vet alt, kan alt og nekter å dele alt de gjør og tenker på med mor si..

Vent her mens jeg kjenner på min egen passivaggressivhet..

Passive. Agressive
Hopper over historien til Guns N'Roses.  Det finnes bedre. Biografier. Den Marianne leste. Og boka til Slash. Og sikkert også den som Steven skrev selv (My Appetite for Destruction.).

Denne handler i utgangspunktet om hvordan det er å ha en narkoavhengig sønn og hvor hardt en mor må kjempe mot systemet, mot sønnen og mot rocken for å dra han av kjøret og inn på den gyldne middelvei, i dette tilfellet, muligens in all american life, reality tv og familiemiddager.

Foregripelse.
Det kan se ut som om Dr.Drew og Celebrity Rehab ble redningen.
Til tross for:  - I wonder if it ever ocurred to Dr.Drew to run some sort of voice-over disclaimer or scroll a warning along the top of the television screen stating: Cautionary note to our television audience: the accounts you are hearing are the brain addled recollections of loser drug addicts who have lost all sense of integrity and have deceived cheated and screwed over everyone including themselves, in a pathetic effort to score their next high. -

Jeg skjønner godt at hun er sint. Hun fikk hard medfart i programmet. Hun har gjennom 20år blitt slått, løyet til, lurt, beskyldt for alt fra child abuse til å stikke av med royalties. Hun burde vært rasende. Hun er det. Under et tjukt dekke av love, guilt and praise the lord. Medavhengighet. Slik det kanskje må være når man elsker sine narkobarn, og ikke evner toughlove (gjør noen?) og ender opp med å tro på alle løfter og gode intensjoner. Som når rockestjernesønnen din lover å betale hus og legeregninger for din dødssyke mann og straks etter beskylder deg for svindel og gjør deg husløs.

Rasende... også på deg selv, fordi du hele tiden visste at han lå i et hjørnet med crackpipa..

- This was my life for over twenty years. Take this journey with me. It will strengthen your faith in the power and will of the human spirit. - 

Den burde vært, burde blitt solgt som mor-refser-sønn-bio, ikke alt dette maset om morskjærlighet og hjelp fra oven. Når det er sagt er det vel bare mødre som gidder holde på slik. (heldigvis?)



- Many of Steven's most ardent fans believe GR was never the same after his ouster, and I believe they're right. NB! Han ble sparket ut til stor controversy pga heroinbruk. NB! Mor Deanna synes han er penest of them all. Jeg har stikk i strid med min slash/axl teensmak, gått over til #teamduff. Han er den enestse som har tålt tidens tann.


Les noe annet!
Boka er ikke god.Slett skrevet. Dårlig følelsemessig redigert. Kun et tynt slør av from gudfryktighet dekker over pekefingrene. At Steven ble som han ble er bestemora sin skyld (skjemte han bort), faren (slo og var for lite ambisiøs), GunsN'Roses (sparket han ut av bandet), legene (for raus med pillene), advokater/jury (trodde på alt Steven sa)....

Ghostwriter Lawrence J.Spagnola har prøvd seg på kjent rockebioformat, men får det ikke til. Fordi Deanna er ingen rocker. Korte kapitler, fete overskrifter. Orker ikke ta bilder, men du kan se det både hos Tommy Lee og Slash


En smakebit: kjempelang
Alle kapitler ender med gud/håp eller dystert frampek.
Enten har Spagnola blitt drittlei Adlers underveis og begynt å underholde seg selv, ellers, ja, ellers, burde han aldri få lov til å skrive bøker igjen.. uten hjelp fra meg en streng redaktør.

Se så mye sprekere alt blir når man kutter alt utenom overskrifter og sistesetninger. Krymper hele kapitler ned til et avsnitt. Tilgi meg lengden, men dette har vært det morsomste med hele Adlersprosjektet. Premien for å ha tilbrakt altfor lang tid med denne familien.
Lesing og omtaleskriving MEHHH,
Avsnittkrymping HELL YEAH.

Tipper på at du nå forkaster alt du nettopp leste og speedklikker deg rett til amazon..
Er du i tvil sender jeg deg kap7 og 15 for en beskjeden sum.


Kapittel 1 (ungdom) 
Police Pranks. I nodded, relieved that they were being lenient, and tried to calm down before seeing my son. Moment of truth We would move forward together from this point on- slowly and carefully - but with optimism and hope. Life's a gas. If Stevens's behavior on the way home had been a fabrication then I was dealing with someone way out of my league. Fool me once No, my son was quite possibly a complete monster. Addicted to addiction Steven was so ill he viewed the intervention as a cruelly manipulative scheme hatched by Jamie and Slash to destroy him. Suicide Attempt
Dealing with Steven was getting more impossible and I wondered how Mel and I were going to get through this. Losing my son I was hopeful this might begin a productive helaing chapter for all of us.

Kapittel 3 ( GNR) 
Little Drummer Boy I prepared myself for the worse, and surely enough, it came right after GNR signed.  Phased Out If the net gain was a happier son who no longer had time for the heavy drinking and non-stop partying, then I had nothing left to do but thank God for Steven's deliverance and let go. Comeback Kid. I even carefully bleached their white and ironed their shirts. Axl on piano. Unfortunately these words from Axl would prove to be prophetic. Welcome to the zoo. Little did I know how little I knew. Deli Surprise. I wasn't even in the same galaxy; banished to some black hole where I needed to scan the tabloids to find out what my son was doing. Mother's Masterpiece. They were all perfect works of art. Jamie: Stevens biggest fan. It was a very dark hour and this is how it arrived. Bar Mitzvah Blues. Steven reached out to complicate matters. MTV, Softball & Heroin. I knew I should have been busy banning Jamie from Steven, but felt overwhelmed and terrified that if I did Jamie would hate med and simply ignore my orders.


Kapittel 8  (Shithouse) 
Rocco coo-coo What left me exhausted was the thought that this behavior would go on for the rest of his life until it killed him. Spring Breaks And the next story shook me to the core. Deep Sixxed He had actually been pissed off at Nikki, because thank to him, the whole save-a-live ordeal had been a total buzz-kill. Dark Ages. But as long as Steven remained in that house he cold never get clean and sober. Fearless First Lady Rest in peace, Elizabeth 'Betty' Ford. Mom's Day My son needed a miracle, was that so much to ask? Reality Check As I stated earlier, I will never fail if I don not quit, and I will not quit on Steven, no matter what people may think or say about me. Bungled Lawyer. There were other more dependable lawyers out there, so I viewed this as a temporary setback.

See Spagnola?
Jeg skal sende deg resten av kapitlene på mail, my treat, it's xmas.
Dere andre: God Jul! Kategoriene for 2018 kommer i Januar
Tilbake til norskelesing og julegavepakking.
Midten here I come!

Pic fra bravewords.com
Sirkeldeltakelse: 
Les ei bok i riktig kategori
Skriv et blogginnlegg
Legg igjen link i kommentarfeltet.
Har du ikke blogg holder det med en kommentar
 ---------------------------
Neste kategori i Biografisirkelen er:
NESTE ÅRS KATEGORIER KOMMER
Bloggdato er 15.februar 2018.
De øvrige kategoriene for 2017 finner du her:

37 kommentarer:

  1. Ja, ja, her er det også etterskudd. Ikke pga jula, men pga av ferie og jeg ikke hadde med bioboka, og denne uke har jeg vært mye trøtt etter jobb, og måtte lese ferdig ei anna bok, først.
    Alternativ versjon, fake news, kan jo være at innlegget trenger å flikkes på, som du nevner. Men jeg er nok for ærlig til sånne fake news.
    Æ sei`e som d e; teik it or liv it.
    (og så har jeg ikke så veldig lyst til å lese om Robert Plant akkurat nå, men jeg skal fortsette.. )
    Kos dere på tvangslesingsmiddag. Får dere tvangsspist og lest der?;) Eller: blir dere tvangsforet med ribbe , koteletter, risgrøt, saus og spekk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble ingen lesing. Men, for egen del, solid tvangspising, several chickens more than required (for en vegetarianer), må ta meg sammen i 2018, less spising av intelligent liv. Indisk mat. Garlic Chicken. Altfor godt.

      Også fant vi oss et nytt tvangslesingslokale. Nyopppusset kulturhus. Fantastisk flott.

      Angående innlegg håper jeg og får det gjort i morgen, eller tirsdag, ble litt swept opp i julestria men er ihvertfall igang. Robert Plant er garantert mer interessant enn mora til Adler.

      Slett
    2. Åja, hvor ligger det kulturhuset?

      Plant er nok ganske interessant, en som visste hva han ville og ikke ga seg.. Litt sånn som Bowie, mye motgang før det løsnet, men hadde trua.

      Har bare lest 80 sider enda, tiden går for fort og til andre ting.

      Slett
    3. Kulturhuset ligger i enden av youngstorget. Perfekt for tvangslesing, flere etasjer med alle mulige lydnivå, fra superprivat til full fæst. Gleder meg til å teste det ut.

      Plant gleder jeg meg til å høre om, garantert mer interessant enn Adlerfamilien. Innlegget er forresten oppdatert. Etter å ha skrevet på det i flere dager (rett i editoren, som er en av mine grove uvaner), presterte jeg å slette hele greia og det eneste jeg hadde var kapittelkrympinga. Tenk bare på hvor bra vi kan late som det var. Garantert mitt beste innlegg ever!!
      Akkurat nå er jeg så lei av rock at jeg skal leite opp noe dainsebænd.

      Slett
    4. Trommeslagere er nok spesielle, mange gale, mange aggressive. John Bonham i Led Zeppelin gikk det heller ikke så bra med. Jeg har alltid trodd han døde i en flyulykke, men det gjorde han ikke. Det var rusing, rusing, rusing, han drakk 40 alkoholenheter vodka og ble kvalt i eget oppkast. Han reddet Robert, mens han selv møtte undergangen.
      Nuvel, du er ikke så heldig med de bioene dine, altså..
      Har 100 sider igjen av Plant-bio. Ja, interessant, men ikke imponerende skrevet/oversatt.. Interessen holdes fordi, ja, Plant & co er/var interessante..

      Ole Ivars neste? Egen kategori 2018? Dainsebænd, haha, det hadde vært gøy.:)

      God tur til midten.

      Tror vi var på det Kulturhuset en gang ifb BBP-treff.. satt ute. Astrid Terese og mannen var der oxo. Marianne, Line, m.fl du og..

      Slett
    5. Jeg var heldig med forrige da. Roxane Gay, den var god. Belle Gunness var so so, boka, historien fantastisk. Alle 3 bøkene i levendekategorien er jeg også fornøyd med. Bare rockerne jeg ikke får til. Selv om min forrige trommis, Tommy Lee, var et mesterverk i forhold til dette. Kanskje er jeg urettferdig. Kan ikke vente rockebio når den er skrevet av ei mor som ikke var med på noe annet enn rehab? Og helt ærlig skriver hun jo at det er ei bok om mødre/dop/barn. Tror likevel hun heller burde ha skrevet bok om sin egen mor. (Flukt fra polen. Treblinka. Utryddet. Surviviorsguilt.Etc. Etc)

      Kulturhuset er nyopppussset og ligger på den andre enden av Youngstorget enn der vi var på treffet det året. Mye finere (selv om jeg bare såvidt var innenfor dørene på det gamle)

      Slett
    6. Ja, Belle Gunness likte du .
      Men det finnes da gode rockebioer, ordentlige bioer ikke sånne særdeles subjektive som mødre, venner og familier skriver med eller uten ghostwriters. Høres absolutt mer ut som hun har skrevet om sin narkomane sønn enn en rockestjernes historie, ja.

      Ok, så Kulturhuset er flyttet. Høres gøy ut.:)

      Pst.. har lest ferdig om Plant og Zeppelin, skriver innlegg når jeg orker og rekker, er så sabla trøtt nå (biolesingen sin skyld) og har magesmerter i siden, håper det gir seg.
      Interessant historie, men ikke imponerende skrevet som jeg skrev på goodreads i natt, som du har sett, tror jeg, siden du laika det..

      Slett
    7. Har lest gode rockebios før altså. Jim Morrison og Janis Joplin blant annet. Tror jeg skal prøve Keith neste gang. Den har ivhertfall fått gode kritikker. Og den Gunsboka Marianne leste virket også bra.

      Laika på GR og henger med, bare ikke bli syk til jul nå!!

      Slett
    8. Ja, Keithboka er bra!
      Nei, håper ikke det, får bare ta det veldig med ro så går det kanskje tilbake..er plaget med tarmen, ikke bare sjarm, altså. Sånn betennelse i utposing på gang, men jeg skal drive den tilbake. Å være i ro, sove, drikke, ikke spise så mye, lese, se serie, er det som kan redde en videre negativ utvikling. Men pakke må jeg.. reiser ikke før søndag da.

      Slett
    9. Sender god bedring, og ei bok til jeg tror du bare må lese. Hårfagre. Jeg mistenker den er bra. Skal du reise på selve julaften?

      Slett
    10. Tusen takk.:) Ja, selve julaften. Kommer frem midt på dagen og til endedestinasjon ca 18.00.
      Hårfagre? Ikke en vikingroman, men noe annet? Ikke hørt om..

      Slett
    11. Here it is. Føler det er et uinspirert innlegg, men dog.. må jo bli ferdig med det selv om formen ikke er noe bra: https://artemisiasverden.blogspot.no/2017/12/robert-plant-og-led-zeppelin-i.html#more

      Slett
    12. Anita om Robert Plant:
      https://artemisiasverden.blogspot.no/2017/12/robert-plant-og-led-zeppelin-i.html#more 

      Imponert over at du fikk/tok deg tid midt i reisestyr og julestri. Har ikke tid til å lese nå, men kommer tilbake straks julejubelen har lagt seg. (= 3.juledag -))

      Slett
    13. Takk. ja, må man så må man, vet du 😉 hilser fra La Gomera og er spent på kategoriene for neste år 😃

      Slett
  2. Har lest om Ronni Le Tekrø: https://bokbloggberit.blogspot.no/2017/12/biolesesirkel-stein-stb-om-ronni-le-tekr.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Berit om Le Tekrø:
      https://bokbloggberit.blogspot.no/2017/12/biolesesirkel-stein-stb-om-ronni-le-tekr.html 

      Ser ut som om det er rockerne som vinner hårete kategorien. Popper over straks jeg får summet meg. Sliter meg å rive meg løs fra Øen.

      Slett
  3. En dag på etterskudd, men her er mitt bidrag om Sally Ride: https://thousandthunderingtyphoons.wordpress.com/2017/12/16/mari-leser-biografier-8-space-oddity/

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje? Kommer sikkert an på hvor interessert du er i romfart. Den tredje dama i verdensrommet, men den første amerikanske dama. Synes hun er mer interessant enn Armstrong og de andre Apollo-gutta.

      Slett
    2. Ikke mer enn overfladisk opptatt av romfart (selv om jeg i sin tid leste nesten alle Dannichenbøkene), men alltid interessert i førstekvinnehistorier.

      (Mer interessert etter jeg har lest innlegget ditt enn før. Naturlich)

      Slett
  4. Jeg som var så optimistisk for denne runden etter å ha lest ferdig boka i midten av november. Men fremdeles: ingen innlegg skrevet. Forhåpentligvis kommer det i morgen. Hjernen har ikke vært samarbeidsvillig denne helgen, bare vært mottagelig for TV og hjernedøde mobilspill. Greide i det minste å karre meg ned på biblioteket og levere ukeslånsbok tidsnok til å unngå gebyr. Det var dagens triumf.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her hadde du alle muligheter til å være først ute. (Innser at pekefingeren ville vært medført strammere skam hvis jeg selv hadde vært ferdig på fristen. Eller idag som lovet. Har ca 1t på meg nå, før jeg må styrte avsted, hundeluft, før intens julegaveshopping. Men man kan kladde mye på en time (hvis man holder seg unna listchallenge).

      (Hvilken tv ser du? Noe jeg burde kaste meg over? Ehm, etter jul?)

      (Her minner du meg på at jeg faktisk også har lånte papirbøker i hus. Glemmer bort slikt i disse eBokBibtider, har spart meg så mange purregebyr på at bøkene bare forsvinner på d-day.)

      Slett
    2. Jeg skal ikke påstå jeg har skrevet mye, men den er med her. Og biosirkelen er nevnt. Så seint på året og med masse norskebøker som både skal leses og beblogges, er dette det jeg får til:

      https://elbakken.blogspot.no/2017/12/norsk-pa-norsk-5.html

      Biografiobjektet er for øvrig Julius.

      Slett
    3. Apropos TV: "The Good Place" på Netflix! Utover det har jeg sett mest gammalt ræl som ikke egner seg for anbefaling.

      Slett
    4. Elisabeth om Julius:

      https://elbakken.blogspot.no/2017/12/norsk-pa-norsk-5.htmlhttps://elbakken.blogspot.no/2017/12/norsk-pa-norsk-5.html 

      Det er travle lesetider. Og jeg angrer all tiden jeg brukte på denne boka. Alt for mye norsk å lese, som jeg håper er bra. Øen er ihvertfall bra. Og Julius! Som fortjener alle lesere den kan få!

      Good Place har jeg ikke sett. Will research! Tenkte faktisk på deg da jeg så halv Didiondoku forlende. (Har jo lånt den Betlehemboka av deg. Leses til neste år).

      Slett
    5. Du har lånt Didion boka av Silje, ikke av meg. Etter å ha lett lenge da du ville låne, kom jeg jo på at jeg hadde gitt den til henne. Så fikk du låne den av henne i stedet.

      Good Place var jeg skeptisk etter første episoden, men kom kjapt i sluke-modus. Lettbeint og morsomt. Og ikke fullt så lettbeint likevel når man tenker etter.

      Slett
    6. Vel, jeg får trekke tilbake tenkinga på deg og tenke på Silje istedet da. Får lage et Didionmål til neste år. Hun virket som et særs interessant menneske. (kun etter halvsett film).

      Måtte google litt og Good Place har jeg faktisk sett.(ser alt med Veronica Mars) Brukte som deg lang tid på å komme inn i det, men det bedret seg mot slutten, blir interessant å se hvor det tar det neste sesong.

      Slett
  5. Interessant og artig innlegg om (nok) ein dårleg rockebio. Trass i at eg har høyrt og likt G'n'R i "alle" år har eg aldri lagt merke til trommeslagaren. Typisk. Var som så mange andre kun betatt av Axl og Slash.
    Det er noko patetisk og forhistorisk med desse store 80-tals rockebanda som framleis driv på. Men ifølge mine vaksne søner, som var i London på Guns'n'Roses-konsert sist sommar, var dei fantastiske - framleis. (Eg må ha lukkast i alle fall på eitt punkt i oppdragelsen; eg har fått ungane mine til å lika skikkeleg musikk)

    SvarSlett
    Svar
    1. Berit: Det er en særdeles viktig oppgave som forelder.:)

      Ps. vurderer om jeg skal kjøpe meg billett med Iron Maiden og andre band i Trondheim Rocks i sommer, i nabolaget mitt faktisk, men det er så dyrt.. Men å gå glipp av det , liksom- selv om jeg ikke er Maiden-fan. Men jeg skal jo lese den nye bioen om Bruce D, og da er det vel gøy å høre Maiden etterpå.. Hadde han ikke klippet seg kort hadde jeg lest den bioen.;)

      Slett
    2. Berit: Ja, det var bare Axl og Slash som gjaldt her også. I moderne tid (utube research) er det bare Duff som har holdt seg. Han virker reflektert og oppegående og normalt aldret. De 2 heltene både ser og høres mer preget ut.

      Artig: Leste gjennom Slashomtalen jeg skrev i 2010 og måtte bare klippe ut denne setningen:

      - før jeg leste boka, og før jeg så en tv-doku om crazy Axl (og hans nye band) var han min favoritt, nå er jeg bozza hjernevasket og flagger for Velvet Revolver - eller kanskje Steven Adler som fremstilles som særs enkel, umusikalsk og ble sparket pga substance abuse (duh)-

      All min forhåndskunnskap om Steven, og sikkert det som fikk meg til å lese denne boka (pluss det faktum at jeg fikk den i bursdagsgave-)

      Skulle gjerne vært på reunionskonsert. Ego/drugs/rocketull til side er det ingen som kan ta fra axl/slash Sweet Child. Det er en sang for evigheten - men i motsetning til hva morra påstår er det ingen som legger merke til trommene... (bare når de mangler)..

      Slett
    3. Correction:
      Ingen som legger merke til - hvem - som spiller trommer - mente jeg å si.

      Slett
  6. Guns N' Roses, ja - et lite kapittel for seg selv og helt sikkert opphav til flerfoldige gode/dårlige skriverier. Nå ser jeg frem til neste års kategorier i lesesirkelen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du blir med til neste år Birthe. Og det er massevis av tid til å komme med forslag til kategorier. Ingen beslutninger er tatt hverken til høyre eller venstre. Blir presset for stort, delegerer jeg det til dere andre.

      Slett
  7. Svar
    1. Hjertelig god jul til deg og ditt også!!

      Slett
  8. Alt for sent, men siden det er din feil at jeg leste Nesten menneske slenger jeg inn lenken likevel ;) http://www.sandlund.net/bookblog/2018/01/nesten-menneske-alfred-fidjestol/

    SvarSlett