torsdag 1. februar 2018

SAMLESING AV ANOREKTISK/SENNESET

Bilde fra Adressavisa, Tone Skjervold + cover fra Cappelen..


It is that time of year.
Bokbloggerprisens Samlesing 2017.

Første bok ut er
Anorektisk av Ingeborg Senneset.

Forfatter Sennetset jobber som journalist i Aftenposten, er dommer i PEN,  er aktiv samfunnsdebattant, er utdannet sykepleier, og tidligere blogger.
Dette er hennes først bok. (Wiki) (Intervju Adressavisa)


Anorektisk er nominert i Åpen Klasse
i knivskarp konkurranse med
 Erikas Fatlands Grensen (Russlandbok)
og Monica Flatabøs En Sånn Jente (voldtektsbok)

Det handler om spiseforstyrrelser
og det handler om tvangslidelser


Forlaget skriver:
- Ærlig, nådeløs og usentimental skildring fra anoreksiens innside. Skrevet over tre år, gjennom en langsom tilfriskning, av en forfatter med den unike kombinasjonen pasient, journalist og sykepleier.

Hvordan oppleves norsk psykiatri for en pasient med anoreksi og tvangslidelser? Hvilke kamper utspiller seg i et menneske som vil gjøre det slutt med en sykdom som har vært både livline og livsfarlig siden hun var barn? Hva skal til for å gi slipp? Hvor mye betyr egentlig vekt? - 



Jeg skrev:
Link til min omtale: NB! Bioomtale. Jeg Lever.
Hva er bindingen mellom sult og litteratur?
Hvorfor blir så mange spiseforstyrrede, først bloggere, så forfattere?
Freud? Journaler? Sult som muse? Myte?


De ytre rammene rundt samlesinga er uforandret.
I februar leser vi og diskuterer Anorektisk, på blogg.

Link til publiserte/framtidige innlegg kan legges både her på den offisielle sida.
Spørsmål, diskusjoner, samt svaret på dette med sulten og litteraturen, kan puttes i kommentarfeltet. Hvem har lest? Hvem skal? 
Hvem tror litteraturen kan redde liv?


 NB! Anorektisk kan også brukes til Februarbok i Biosirkelen
.. og det er tyttebær og egg fra hønene på nabogård i gjenbruksposen.

 
Planene 
for denne samlesingsmåneden tas på sparket og kommer helt an på hvor mye snø jeg må måke. Passende. Snømåking er min egen personlige form for OCD.  Når man selvbygger ut 6 mål veinett med fiskebollemuskler og en eneste spade (slik at hunder og katter skal slippe 'jupsnø', og mennesker til enhver tid har 3 veier til hytta Rom), sier det seg selv at snøens konsistens og hvor mange centimeter som faller mellom hvert spadetak kan kuppe en hel dag. Man puster kun når det er oppholds. 

Også er det dette med taket. Og parkeringsplassen. Og gjerdet. 

Det eneste jeg vet er at jeg har ei bok av Finn Skårderud liggende. Han har skrevet forordet til Anorektisk. Og at jeg sannsynligvis kommer til å oppdatere dette innlegget i morgen, eller helga. Straks det slutter å snø. Infrastrukturen er først en suksess når hunden tisser på hjørnene..


Gratulerer til Ingeborg Senneset med kortlisteplass.
Let the samlesing begin!



20 kommentarer:

  1. Taster fort. Internettet er nede. Tekniker kan ikke komme før mandag. Nesten krise. Mobildata er ikke helt det samme. Mobilknoting. Har lest Anorektisk, legger det inn ved WiFi sin tilbakekomst. Ja. Jeg tror litteratur kan redde liv.

    Morten Strøksnes bruker også dagene til snømåking leste jeg på hans fb- profil. Snømåking og skriving.

    Her trengs ingen måking. Jeg må finne mosjon på andre måter. Yoga, tango, gå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Morten og jag. Vi måker og skriver. Det tar faktisk hele dagen og sliter deg ut. Yoga ville vært bedre, men tango, sumba og sånt kan andre få drive med. Litt creepy at nettet mitt også flikker inn og ut, tror det har lagt seg snø på fjellet (har satelittbredbånd, et slit når det er dårlig vær).

      Har du også lest Linnea Myhre sine, og Skårderud?

      Slett
    2. Hehe.. ja. Skjønner at det er tungt arbeid med all den den snøen dere har sørpå for tiden, altså.
      Nå funker nettet igjen her, merkelig.. Hvis det holder seg stabilt til i morgen, kan jeg avbestille teknikern fra Get.

      Har lest Linnea Myhre sine med unntak av den siste som jeg avbrøt. Hvilken Skårderud , mener du? URO? Den har jeg , begynte på, men ble aldri ferdig. En av de bøkene som jeg skulle ta opp igjen, en gang senere, du vet..

      Har lest noen andre slike anorexi- og spiseforstyrrelsebøker opp gjennom. Som Magni Moan sin feks. vektløs.
      https://artemisiasverden.blogspot.no/2013/04/skremmende-om-anorexia-vektls-av-magni.html

      Her er Anorektisk: https://artemisiasverden.blogspot.no/2017/05/anorektisk-av-ingeborg-senneset.html

      Jeg må vel legge den i i BBP-siden også..

      Slett
    3. Hei Anita. Innlegget på BBP-siden er straks oppe, så da er det fint om du linker anmeldelsen der også.

      Slett
    4. Anitas omtale av Anorektisk:
      https://artemisiasverden.blogspot.no/2017/05/anorektisk-av-ingeborg-senneset.html 

      (gjør det som i biosirkelen, det flere plasser linker havner, det bedre -).

      Ikke URO, ei tynnere (mindre) om spiseforstyrret, glemte å sjekke hva den het, skal lete den opp senere. Skårderud er veldig opptatt av litteratur, husker Myhre fikk leseliste (Knausgård blant annet), dvs, hvis man skal tro 'romanen' Evig Søndag. Hadde jeg ikke likt Anorektisk for noe annet hadde jeg trykket den til mitt bryst kun fordi den er klassifisert som sakprosa.

      Slett
    5. Ok. Ser at han har skrevet flere om spiseforstyrrelser, bla.a Sultekunstnerne. wiki. Vet han er interessert i litteratur . Har vært på minst to bokbad med ham. I tillegg har han jo vært mye på tv og skrevet masse i aviser, essays e.l. Han fikk kjørt seg i debatten / kritikken som kom.om Villa Sult.

      Slett
    6. Tror det er den Sultekunstnere jeg har. Glemte selvfølgelig å sjekke idag også. (Ligger i annet rom/bygning). Synes forordet i Anorektisk var litt langt, burde kanskje vært etterord. Lurer på om min stadige glemming av Skårderud betyr at jeg egentlig ikke har lyst til å lese han? (Det er forresten snøpause, som betyr at jeg har tid til å lage vei til uthuset...)

      Slett
    7. Det kan nok hende, for den ble en del omtalt i diverse medier en stund.
      Enig at forordet i Anorektisk var langt, men samtidig synes jeg det var noe av det mest interessante i boka. Resten var jo ganske kjedelig -naturlig nok- siden det var det det dreide seg om dag ut og dag inn- alt om mat, trening og vekt. Ikke alt var like kjedelig da. Noe om innleggelsene og behandlingen var interessant.

      (Lurer på om jeg traff på Skårderuds sønn her om dagen. Han var ordstyrer på en debatt på litt.huset med Terje Tvedt og flere)Er Jo Skårderud , som jobber i Klassekampen) Finns sønn? Finner ikke ut av det ved googlesøking)

      Det snør ikke i Trondheim for tiden, men det er kaldt..

      Slett
  2. Først "Så lenge ingen ser oss". Deretter Anorektisk. Begge på plass på lefsa (kjært lesebrett har mange navn). Her pælmer det også ned snø fra oven, men - dette vil du ikke høre - her kommer det faktisk folk og måker for oss. Skibumser fra Australia har inntatt fjellheimen her, og på ett eller annet vi må de få seg en inntekt. Det er pålagt for alle hus å leie snømåkere. Trenger du avveksling, og vil få betalt for jobben du allerede gjør, så er jeg kun en (lang) flytur unna. Fordelen er gratis kost og losji. (Besøket vårt i år ser ut for å sitte fast i den norske jobbmølla 8/ (Leser Grensen på senga, kapittel for kapittel. Den må tas i doser, men er svært god).
    Og svaret er: ja :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, vet ikke helt hva jeg skal synes om den invitasjonen. Free room and board hvis du måker snø døgnet rundt? Har sett bildene dine, vi har kanskje mer snø akkurat nå, men Whistler har så mye by default. Jeg er forøvrig verdens tregeste snømåker. Det er en grunn til at jeg holder på hele dagen. Null muskler over rompa og alt for opptatt av å gjøre det interessant for meg selv. Veinett og vinkler. Hvordan skal man ellers komme seg til utedoen..

      Regner med du er igang med Ingeborg nå. Totland tok jo bare 15min å lese. Og ja-svaret? Mener du litteraturen om lifesaver? Hvordan? Jeg begynner å mistenke at det kun er fordi legene tror man glemmer at man er sulten når man leser god bok. (Og det er jo forsåvidt sant..)

      Slett
    2. Jeg sitter her med bakoversveis og er regelrett blåst av banen. Til ikke å være en biografi (ref forfatteren selv) så er dette den beste og mest mentalt forstyrrende boka jeg har lest på ganske så mange år. Ja, jeg snakker om Anorektisk! Nettopp ferdigblogga, nå må jeg puste!! Sjekk gjerne linken til intervjuet med forfatteren. Veldig bra (og fra...Stavanger ;)

      https://ebokhyllami.blogspot.com/2018/02/biosirkelen-anorektisk-av-ingeborg.html

      Slett
    3. (Beklager sen respons, sliter fremdeles meg synet og internettet, meninga med livet og alt det der, og så ble det ol, som nå ødelegge all søvnen min uten at jeg får med meg en eneste konkurranse (annet enn i opptak) = excuses over..

      Marianne om Anorektisk:
      https://ebokhyllami.blogspot.com/2018/02/biosirkelen-anorektisk-av-ingeborg.html 

      Artig at jeg ikke for lenge siden leste Anitas kommentarfelt der det stod at dette absolutt ikke var noe du skulle lese, bare gi til datttera. Egentlig samme her. Ikke noe jeg normalt leser. Husker ikke engang hvorfor jeg gjorde. Eller nå husker jeg, pga min hang til junkie/fyllebios og likhetstrekket ble satt mellom alkoholisme og anoreksia. Kanskje det var det. Vi sier det so..

      (fantastisk, innlegg btw, selv om jeg er stille i skrift, leser jeg da på telefon -))

      Slett
  3. Heia, innlegget på bokbloggersida er nå straks oppe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Link plassert på bokbloggersida. Håper det kommer opp sånn linkefunksjon etterhvert. Det er så umiddelbart flashy. Clickbait.

      Slett
  4. Jeg skal lese Anorektisk denne måneden. Kanskje blir den mitt valg også til biosirkel, selv om jeg egentlig har en annen plan der. Får se hvor langt jeg kommer med lesingen før den 15.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke la deg slite ut av forordet, som jeg sa til Anita, kanskje det burde leses til slutt. Usikker på om det vil lette leseprosessen eller ødelegge forståelsen?

      Slett
  5. Jeg har lest og likt i mai i fjor,dog ikke klart å knote ned et eneste ord til tross for at jeg likte boken. MEN jeg skal lese den på nytt denne måneden og kanskje slår jeg to fluer i en smekk eller noe og er med på biosirkelen også med denne. Jeg burde så absolutt lest fere bioer for der har jeg mye å gå på.


    Ang Aidts bok så håper jeg at du prøver deg på den selv om det er kraftig kost.

    SvarSlett
    Svar
    1. Velkommen! Veldig effektivt at du debuterer med dobbelkryss og re-read. Strengt talt burde jeg sikkert lese på nytt selv også, lenge siden mai, men vrir meg unna siden jeg tross alt har skrevet omtale. Orker ikke tanken på alt ekstraarbeidet om inntrer hvis jeg leser på nytt og ikke er enig med meg selv = enten kraftig fortrengning, eller splitter nytt innlegg.

      Håper du kommer tilbake med linken når/hvis du skriver. Her og selvfølgelig på den offisielle sidea (viktigst).

      Sirkler rundt Aidts bok. Har ennå ikke bestemt meg om jeg tør.

      Slett
  6. nå har jeg lest og blogget om boken også. Kjente jeg ble litt sliten av den, for den var så vond. Men en god bok uansett :)

    SvarSlett