fredag 24. juni 2011

NOBELVINNERE


Nobelprisen
i Litteratur.



 



Jeg henger meg på Rose-Marie og mbfjord som ifjor
systematisk begynte å lese nobelvinnere.

Anti-Procastination.
Dette er et område som er dypt neglisjert fra min side.Ikke bare
har jeg lest svært lite fra denne lista, men jeg har for det meste
hverken peiling på hvem som har vunnet de ulike årene eller
hvilke forfattere jeg faktisk har lest som er prisvinnende
, samt hvilke land de kommer ifra.

- eg har jeg lest både Beckett, Kipling og Golding
uten noe som helst viten om deres celebre status
 

Perspektiv?
Clementines nyanserte nobelinnlegg
( påført i  forbindelse med utdelingen av Nobelprisen 2012)


Lesemål 2011
Les 10 bøker fra lista under.

Lista er klippet og limt fra nobelprize.org
inkl. linker til forfatterpresentasjoner.

Forfattere jeg allerede har lest er merket med rødt.
Bøkene jeg leser etter prosjektstart vil påføres fortløpende.
Antall bøker lest 2011: 4
Antall bøker lest 2012:

Antall bøker lest 2013: 0
Antall bøker lest 2014: 1
Antall bøker lest 2015: 3  
Antall bøker lest 2016: 0
Antall bøker lest 2017: 0


Ifall tallet avviker fra antall forfattere. 
NB: Jeg har på forhånd kun ført på bøker lest etter bloggstart.

ALLE VINNERE. (1901-2010)
Antall vinnere lest ved listestart: 26
Antall nye vinnere lest 2011: 2
Antall nye vinnere lest 2012:
0
Antall nye vinnere lest 2013: 0 
Antall nye vinnere lest 2014: 0
Antall nye vinnere lest 2015: 3
Antall nye vinnere lest 2016: 0
Antall nye vinnere lest 2017: 0 
Antall nye vinnere lest 2018: 0 
Antall nye vinnere lest 2019: 0 
Antall nye vinnere lest 2020: 1    
Totalt antall nobelvinnere lest: 33

 

LISTA:  

2019  Peter Handke

2018  Olga Tokarczuk
Styr din Plog över De Dödas Ben  (2009)

2017  Kazuo Ishiguro
The Remains of the Day  (1989)
Never Let Me Go  (2005)
The Buried Giant  (2015)

2016  Bob Dylan
2015  Svetlana Alexievich

2014   Patrick Modiano 
Lilla Smycket  (2001)

2013   Alice Munro
2012,   Mo Yan
2011,  Tomas Tranströmer

2010,
Mario Vargas Llosa
Rampejenta (2006)

 

2009,  Herta Müller
2008,  Jean-Marie Gustave Le Clézio
2007Doris Lessing
2006,  Orhan Pamuk
2005Harold Pinter
2003John M. Coetzee
Disgrace (1999)
Ungdom (2004)

2000,  Gao Xingjian
1999Günter Grass
 
1998,  José Saramago
Cain   (2009)
 
1997Dario Fo
1995Seamus Heaney
1994,  Kenzaburo Oe

1992,  Derek Walcott


1985,  Claude Simon

1973,  Patrick White
1971,  Pablo Neruda
1961,  Ivo Andric
1957,  Albert Camus
1946,  Hermann Hesse
1930,  Sinclair Lewis
 1929Thomas Mann
 1928,  Sigrid Undset
 1927,  Henri Bergson
1926,  Grazia Deledda

------------------------------------------------------------------

Det langsiktige målet er selvfølgelig å ha lest ei bok
fra hver eneste vinner.
Noen som er på vei?

15 kommentarer:

  1. Jeg har lest 12 av forfatterne, og ligger derfor enda lengre bak i leksa enn deg :( Klarer du å fullføre Gordimer får du en til!

    SvarSlett
  2. Jeg skal nok lese ferdig Gordimer, men det blir neppe innen fristen. Det går ufattelig langsomt og jeg sliter med å få med meg det jeg leser, er nok vampyrskadd.
    - som du nevnte i en annen kommentar, det skjer jo ingenting.

    (men veldig glad i bøker som står på flere lister.)

    SvarSlett
  3. Jeg kan ihvertfall anbefale en annen sør-afrikaner på listen, Coetzee. Les f.eks. Vanære eller Barndom/Ungdom/Sommer =)

    Jeg var overbevist om at jeg skulle bli ferdig med Gordimer da jeg leste 100 sider på kort tid tidligere i uken. Men så begynte jeg å lese Rubinrød og Safirblå og deretter ble det umulig å komme inn i tunge Gordimer igjen. Nå har jeg lest 150 sider, og i dag har samboeren min bursdag. Det blir stresslesing i morgen tror jeg.

    SvarSlett
  4. Jeg har også lest 12 av forfatterne, men 14 når jeg blir ferdig med Gordimer og Buddenbrooks. Neste år skal jeg prøve å lese 12 til.

    Jeg hadde regnet med å slite mye mer med Gordimer enn jeg har gjort foreløpig, men kommer aldri i verden til å rekke å lese ferdig til imorgen. Det blir stresslesing på meg også, både idag og imorgen, men denne gangen blir det omtale uansett. Sommeren er ikke tiden for langsom kvalitetslitteratur, merker jeg...

    SvarSlett
  5. Jeg tenker ofte det finnes mange bøker som jeg burde ha lest , som f.eks listen din her , men havner som oftes opp med andre bøker alikevel ..
    jaja , kanskje en annen dag :-)

    SvarSlett
  6. Eg har lest ei bok av Thomas Mann, ei av Nadine Gordimer, ei av Toni Morrison og fire av J.M. Coetzee. Ingen imponerande samling, men lista er tilgjengelig på bloggen min:-)

    Eg var ferdig med Gordimer-boka for ein månads tid siden, men det blir ingen gledelig omtale.

    SvarSlett
  7. Elida: Du var smart som startet i så god tid. Utgaven min så tynn og lettlest ut og jeg trodde det kom til å ta max et par dager
    - men i tillegg til alt annet er skrifta av dickenstørrelse, nesten uten linjeavstand.

    (Fikk ikke med meg at Thomas Mann er på Nobellista, jippii, da blir det et kryss til, for jeg mener da å ha lest Death in Venice)

    Line&Labben: All dere til dere og stresslesinga, men jeg tror jeg tar tiden til hjelp. Et kapittel Gordimer og et kapittel Bellow, er planen for neste uke.

    MEN - omtalenee skal jeg lese.
    Forhåpentligvis er de så gode og lik min framtidige at jeg rett og slett slipper å skrive selv -)

    Villblomsten: Velkommen og takk for tipset!

    SvarSlett
  8. Jeg er omtrent på null her, og tenker å fortsette å være det, men heldigvis har jeg DEG som skal lese og rapportere så jeg nesten kan tenke at JEG har lest nobelprisvinnere. Så!

    SvarSlett
  9. Jeg sier som knirk her, jeg har leste noen (ganske mange faktisk) men resten tenker jeg er opp til deg. Fortsatt sol og varme her og vi koooooser oss. Klem

    SvarSlett
  10. Kanskje det var det jeg burde kalt innlegget:
    - Ingalill leser nobel
    , så DU slipper -

    SvarSlett
  11. Listelykke:
    Oppdaget plutselig at jeg har blandet sammen Lagerkvist og Enquist. Inbilte meg sistnevnte var på lista, men fant istedet Pär og:
    Jeg har lest Dvergen.
    juhuuu -))

    SvarSlett
  12. Som jeg tøyser og tuller. 12 sa jeg beskjedent, og regnet bare med fullførte romaner. Med noveller og dikt ender jeg på 22. Da begynner vi å snakke. Særlig siden jeg tror at Svenska Akademien har blingset mer enn én gang.

    SvarSlett
  13. Haven't you heard?
    Noveller og dikt teller ikke.
    (mhahuah)

    SvarSlett
  14. Mmhh.. 16 lest, men drister meg ikke inn på nye lister. Dobbeltkryss fra 1001-lista/Nobel kan vurderes, men jeg har nettopp endt på tresifret 1001-bøker, som betyr - at jeg har "noen" igjen å lese før jeg dør... Ihvertfall dersom noveller ikke duger. Hva med novelleSAMLING?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldigvis er det flere dobbelkryss og hente. Trippelkryss også hvis man greier å jobbe inn Booker, eller ihvertfall for meg som skal ha 70 oldiskryss iløpet av året. Så langt ikke ei eneste Nobelboka - men har lest 100s i Pamuk. Novellesamlinger duger selvfølgelig. Dikt også. Ikke hør på 2011utgaven av meg!

      Slett