tirsdag 10. januar 2012

LØPEÅRET 2011


Hvordan gikk det nå med alle målene jeg satte meg ifjor?


I 2011 skulle jeg:

  1. Overvinne psykiske barrierer og fobier - å delta på flere løp. Så mange jeg makter. 10km & 21km. Dette var helt klart en suksess, riktignok feiget jeg ut av like mange løp som jeg deltok på, men totalt 4 løp er 100% økning og godkjent!
  2. Løpe 10km under 55. (overføres fra ifjor.). Not happening. Persen er nå på 56 og kun målt uoffisielt.
  3. Løpe 21km under 2t - ihvertfall jobbe hardt med saken. 2,03 anser jeg som hard jobbing med saken.
  4. Gå ned 5kg - + de 3 jeg la på meg i jula = 8. Det prosjektet starter straks jeg har tømt skapene for godsaker. Siste krampetrekning. Dagens vekt 71kg. Skal tidene ned må vekta ned. Ingen vei utenom. Vekt 31.des 2011? = 71kg. Jeg er ihvertfall stabil.
  5. Intervaller pr.uke - også i bakke. (hvem tror jeg jeg lurer?)
  6. Styrke minst 2 ganger/uke (overført fra ifjor). Mhahauaua, aldri har jeg trent mindre styrke enn i 2011, til tross for nytt gymmedlemskap og alle muligheter. Dvask som ei skurefille.
  7. UNNGÅ ALLE SKADER! Bortsett fra problemer med leggene har året gått forbausende bra. Ingen skader - kun diffuse ubehag. (Bank i bordet)

2,5 av 7 - er ikke engang 50% måloppnåelse

, men jeg er likevel fornøyd med året. Føler at løpinga har blitt mer stabilisert. Jeg har økt mengdene, oppdaget skogen og eksperimentert med sko. Et direkte resultat?, er at jeg treningsmessig stadig blir tregere, skofter intervaller og ender opp more often than not, på lengre subbeturer med det jeg innbiller meg er synkende puls. Jeg legger selvfølgelig pulsbelte igjen hjemme så jeg slipper å bli konfrontert med realitetene.


2010 i parantes

Jeg satte 2 lengderekorder.
Totalt for året med 1359km, som er 159 mer enn året før. Det høres kanskje ikke så mye ut, men jeg er en fornuftig og gradvis sjel som i all min obsessive lidenskap vet at man kommer fortest fram hvis man skynder seg langsomt.

, og månedsrekord, med Septembers 154km.

Jeg løp totalt 70km i fivefingers og 1km barbeint.
Hadde 2 små sykeavbrekk og gjorde meg avhengig av kompresjonsklær.
Kaldeste løpetur var -17
, også kjøpte jeg ski.




2 nyheter med størst positiv virkning på 2011. Fivefingers og skogen.,
Begge deler har skapt variasjon, grafer og moro
- og har også forbedret form og eliminert skader.



I 2012 SKAL JEG:
, fortsette i samme tralt
  1. Overvinne psykiske barrierer og fobier - å delta på minst 5 løp.
  2. Løpe 10km under 55. (overføres fra ifjor og forfjor)
  3. Løpe 21km under 2t - fortsette å jobbe hardt med saken.
  4. Løpe 10km med fivefingers (trening)
  5. Småligen starte med barbeintløping.
  6. Intervaller pr.uke - også i bakke.
  7. Styrke minst 2 ganger/uke (overført fra ifjor).
  8. UNNGÅ ALLE SKADER!

Ok, jeg vet det er det samme som ifjor og sikkert virker dødelig kjedelig, men hvis jeg ikke putter intervaller, styrke og løp på lista, minsker press og skyld og jeg føler meg fritatt.
Guilt er en kraftig motivator.

Jeg kuttet vektmålet da slanking tydligvis ikke ligger til min natur. Hvis kroppen, uavhengig av sjokoladetonn og løpemil vil veie 71kg
, skal den få lov til det.
Postergirl for de formfulle sjokoladespisende
- eg - hvis hu der kan løpe maraton, kan jeg også.




Meeen, jeg sa på nyttårsfesten, da forsettene gikk rund bordet og jeg ikke greide å komme på et eneste selskapsvennlig
, som ikke hørtes manisk ûbernerdy ut,
at jeg skulle løpe 42km.

((((gasp))) - ikke i løp, men sånn liketil på trening
, bare fordi det passer seg sånn og er fint vær.

- for det høres ivhertfall ikke manisk ut -

Da er det skrevet, sett igang!

13 kommentarer:

  1. Jeg synes uansett du har vært superflink! Jeg løp bare 780 km i 2011.
    Skal også forsøke å overvinne noen barrierer og delta på flere løp. Tre løp i 2011 er ikke så mye å skryte av. Men så er det heldigvis en økning fra året før, da jeg bare løp ett år, og årene før der, da jeg aldri deltok i noen løp og aldri tenkte på det heller.
    Styrke 2 ganger i uka høres mye ut.

    SvarSlett
  2. Jeg nektet å telle kilometer for 2011 :) Og styrketrening er vanskelig å få til altså. Kanskje man bare skal legge inn bittelitt etter hver løpetur. 10 tåhev og 10 utfall må da være bra ;)

    Hvordan går det med barfotløpinga forresten?

    SvarSlett
  3. 2011 is so last year, let bygones be bygones!
    Å løpe 10 km på "sokkelesten" teller som minst to mål. Tåhev et et must for alle forfot/barfot-løpere, og kvalifiserer definitivt som styrketrening. Vektnedgang er ikke målet,men ev. en (bi)virkning av økt treningsmengde...som ofte kompenseres av økt sultfølelse, men, men.
    Og når du har vært ute jevnt og trutt, t.o.m i 17 kuldegrader, da har du løping under huden, uansett antall løp og kilometer!

    SvarSlett
  4. Anna: Du har så rett, 2011 er yesterday's wine, nå må vi se framover! - og 10km på tynn gummi (litt bedre enn sokkelesten), er sannsynligvis det mest vågale av alle målene mine, mitt eget personlige skogsmaraton -)

    LilleS: Styrke 2 ganger i uka har jeg påstått i flere år nå, uten å greie mer enn ei økt i ny, ne og never - men det er viktig å late som. Så lenge vi øker med ett løp i året er det godkjent!

    Marit: Jeg kan vel ikke skryte på meg så mye barfotløping, kun 1km sammenlagt, gjennom hele perioden, på mølle - og litt au au au, på grus. Heeelt i nybegynnerfasen mao.
    Minimalistsko (fivefingers), begynner jeg derimot å få dreisen på. Det har vært ganske ubegripelig å innse at jeg, støtteskoprinsessen, faktisk kan løpe på tynne gummisåler, uten varige men - selv om jeg bare har holdt på siden i høst.
    Anbefaler alle å prøve!

    SvarSlett
  5. Ganske ambisiøse mål. JEg vil også trene styrke og vet ikke hvorfor det er så vanskelig å gjennomføre. Når det gjelder slanking er det vist ikke særlig miljøvenlig.
    Lykke til med de andre målene!

    SvarSlett
  6. Det som er så greit med å ikke oppnå sine mål for året er at man kan overføre dem til neste år. Så slipper man tenke ut noen nye. Tidsbesparende. :o)

    SvarSlett
  7. Jeg synes dette virker svært imponerende, muligens fordi jeg forstår ca 20% av det du skriver. Alt som handler om km og tid = gresk for meg. Jeg krysser fingrene for at det blir et skadefritt treningsår på oss begge, for jeg er ikke spesielt fristet til å finne ut hva en zumbaskade er for noe. (Hofter ute av ledd? Pareser i overkropp?)

    Lykke til med mål!

    SvarSlett
  8. Zumbaskader må vel være sånt man pådrar seg i utlandet
    , på sydenferie med svensker?

    SvarSlett
  9. Adelheid: Veldig viktig poeng, og knapt hørlig og hviskende kan jeg si at jeg har prøvd å anskaffe muskler i flere år nå. Helt umulig å motivere seg for vektløfting.

    SvarSlett
  10. Gratulerer med et veldig bra 2011 og takk for alle morsomme treningsrapporter! :) Jeg synes du kan kutte styrketreningsmålet også, jeg, ærlig talt, så får du enda større prosent gjennomføring av målene neste år ;)
    - Gleder meg til å følge deg i 2012, og håper du kan bytte ut noen av dameløpene med løp jeg er med på!

    SvarSlett
  11. Hey stranger
    , når du løper dameløp skal jeg løpe skogsløp for råskinn
    (kanskje -)
    Håper at flyttinga går bra og at du snart er ferdig så vi kan få et mer detaljert innblikk i maratonlivet.
    Er det et ekteskapsprosjekt denne gangen også - eller skal du løpe alene? - og ((((hvordan går det)))

    - oops, så i farta at det var kommet nytt innlegg fra deg, så kanskje får jeg alle svar der?

    SvarSlett
  12. Egentlig veldig fin distanseøkning. Leste nylig et sted at man ikke skal øke fortere enn 10 % fra år til år når man har litt mengde i bunn... Du har tydeligvis all denne kunnskapen ferdig innebygget. (c:

    SvarSlett