mandag 3. januar 2011

LØPEÅRET 2010


Hvordan gikk det?

I 2010 skulle jeg:
  • Løpe Oslo Halvmaraton. I utgangspunktet uten tidskrav, så under 2,20, deretter 2,10. Jeg endte på 2,09. Så godkjent, check og suksess.
  • Løpe 10km på 55 (eller bedre). Fiasko, bestetida er fremdeles på 57 noe.
  • Løpe lengre turer. Check.
  • Trene styrke minst 2 ganger i uka. hæhæ, særlig, total skivebom.

2009 i parantes
Til tross for at totalen ikke ble større enn ca 150km mer enn ifjor tror jeg formen er bedre. Kanskje ikke akkurat nå, i skrivende stund, julebakrus og de siste marsipansmulene i skåla - men jevnt over.
- jeg løper saktere på snø
, men fortere på mølle.
- jeg løper saktere men lengre
- saktere med lavere puls
- saktere = mindre skader, åndenød og hat.


(velger i dette øyeblikk å overse kneet som var foruroligende plagsomt på mølle idag)
.
Så får jeg bare håpe det går fortere når det gjelder.

Ellers:
Har jeg trent stødig, også på ferie.
Slitt med alle de vanlige tingene
- knær, motivasjon, allergi og melkesyre.
Den største forskjellen tror jeg, er at jeg nå har begynt å se meg selv som ei som løper. Jeg blir ikke like hysterisk hvis jeg må hoppe over noen dager eller taper til dørstokken. Vet at det vil føles bedre imorgen og at ikke formen forsvinner over natta. (mm man blir syk, der er jeg fremdeles like fobisk). Ifjor trodde jeg all treningen var bortkastet bare jeg så på sofaen.


Styrketrening har vært en fiasko.
Jeg er svakere, dvaskere og tyngre enn i jan 2010.
(sikkert derfor jeg også er tregere).
JILLIAN HELP!! Hug me.



I 2011 SKAL JEG:
  1. Overvinne psykiske barrierer og fobier - å delta på flere løp. Så mange jeg makter. 10km & 21km.
  2. Løpe 10km under 55. (overføres fra ifjor.)
  3. Løpe 21km under 2t - ihvertfall jobbe hardt med saken.
  4. Gå ned 5kg - + de 3 jeg la på meg i jula = 8. Det prosjektet starter straks jeg har tømt skapene for godsaker. Siste krampetrekning. Dagens vekt 71kg. Skal tidene ned må vekta ned. Ingen vei utenom.
  5. Intervaller pr.uke - også i bakke.
  6. Styrke minst 2 ganger/uke (overført fra ifjor).
  7. UNNGÅ ALLE SKADER!

Småloddent men måtelig overkommelig?
Legg merke til at jeg ikke nevner maraton eller trialthon med et ord. Hvorvidt dette er realistisk eller ikke gjenstår og se. Vekta blir et problem. Styrken en utfordring og 2timers grensa foreløpig laaaangt unna.

Bring it on!
Andre målbevisste?

15 kommentarer:

  1. Fy flate..så mange kilometer du har løpt da. Blit helt imponert jeg. her er det jammen noe å strekke seg etter. Jeg har laaaangt igjen. Styrkebiten klarer du. legg inn litt styrke i hver løpeøkt så er det gjort:)

    under to timer på halvmaraton...sukk...det er dama si det...


    Også gleder jeg meg til å se deg på løp i 2011.

    SvarSlett
  2. Fine mål du har. Skjønner den styrketreningen. Jeg skulker unna den selv om en gang i uka er målet. Men det er jo så kjedelig!

    Det er alltid rom for triatlon og maraton om du vil;-)

    SvarSlett
  3. Hug me!! oh boy, jeg lo godt. :D

    10 mil i måneden synes jeg det står stor respekt av. Du er så flink!

    YOU are the master of your destiny!

    SvarSlett
  4. Bruker du forresten stigning på møllen? Den må vel stå på 1 for at du ikke skal løpe i nedoverbakke..? ;)

    SvarSlett
  5. Haha, veldig bra. Knallgode mål som jeg er overbevist om at du vil fikse greit dersom du er like tent som når du skrev innlegget. (c: Styrketreningsmålsetningen kopierer jeg. Den er viktig - også for å løpe bedre. Lykke til!

    SvarSlett
  6. Synes du er skikkelig flink, og lurer på hvordan du finner tid til alt!

    Mine planer er ikke så ambisiøse, jeg har planlagt tre løpeturer i uka i snitt (jeg rekker vanskelig annen trening enn den man kan snike seg til ved å smette på seg løpesko og smette ut ved ledig tid) og har meldt meg inn i løpegruppa til bedriftsidrettslaget for å få drahjelp av flinkere løpere enn meg selv.

    Lykke til i 2010!

    SvarSlett
  7. Jeg har aldri kommentert den løpinga di - jeg er jo på bokgalleien og ikke løpegalleien. Men det er i grunnen ganske imponerende at du løper og løper - skulle ønske jeg var litt der jeg også. Det er fint å trene. Sånn. Nå har jeg kommentert løpinga, så kommer jeg til å holde meg mest til dine gode bokomtaler i framtida! :o)

    SvarSlett
  8. ... og så har du spredt masse løpeglede! :-)

    Bra jobba i 2010, og fine mål for 2011. Gleder meg til at du skal være med på flere løp! Hytteplanmila må du i hvert fall få med deg denne gangen, da kommer du garantert under 55 og vel så det.

    (Lykke til med styrke 2 x uka! Jeg skal prøve med 1 og synes det er frytelig hårete :P Ser fram til mange inspirerende rapporter om vektstanga!)

    SvarSlett
  9. Chassi: Veldig morsomt, oppoverbakkemølle du lissom. Flatt, flatt og ikke så mye som en oppoverprosent!
    (kanskje til neste år).

    Ser dere (bortsett fra Chassi da) bare har 1 styrketrening i uka, kanskje 2 er å overdrive? Hmmm.

    Mbfjord: Bedriftsidrettslag krever mot og overbevisning, hadde nok ikke jeg turt. Burde nok hatt et punkt på den ambisjonslista om:
    å lære å løpe med fremmede.

    Knirk: Takk for snarvisitten i joggeland, håper dog å se deg igjen lesesiden - svenskeboka er nå bestilt! Håper jeg får den i tide.

    - og til dere 45, 50 og hel og halvløpere. Lykke til med nye distanser og rekorder.

    SvarSlett
  10. Du har vært flink! 57 er jo ikke mye mer enn 55. Og bare det å gjennomføre halvmaraton vekker min beundring.
    Jeg er heller ikke så flink med styrketreninga.
    Lykke til med målene i 2011!

    SvarSlett
  11. WOW! Svinaktig bra løpeår Ingalill! Jeg kneler for deg, løpedronningen vår! ;)

    SvarSlett
  12. Vi i midten er nå bra stolt over ungen vårres ja, keep up the good work

    SvarSlett
  13. Du kommer til å nå målene dine, du! Men om du bare klarer 1 styrkeøkt i uka er det greit det og. Og så jevnt (og mye) som du har løpt hele året, det står det respekt av!

    SvarSlett
  14. Vet du hva.. dine mål og erfaringer er så og si KLISS like som mine! Skummelt! Men du er jo mye flinkere til å delta i løp da.. det tørr ikke jeg.. Og styrketrening er en kilde til evig sort samvittighet her i gården også. Godt nytt løpe- (- og lese)år! *klem*

    SvarSlett
  15. Ser ut som vil alle må ta et kollektivt (styrke)løft (vittige vibeke) i 2011.

    Anne-Mette: Da ble det dobbelt press på oss begge, hvem greier å gjennomføre, hvem? hvem? -), men jeg løp bare 2 løp ifjor altså - og det var de 2 største i området. Utfordringen blir å melde seg på de mindre løpene der funksjonærene må vente på meg!
    Det har skjedd.

    SvarSlett