onsdag 31. august 2016

BIOGRAFISIRKELEN 20 - FRESKE FESTLIGE FRØKENFRUER (oppdatert)


The Girl 
with the Lower 
Back Tattoo
  -  Amy Schumer  (2016)

Kilde: Audible/Storytel




Mitt bidrag i Biografisirkelen 20.
Kategori: Freske Frøkner & Festlige Fruer.
Kategorivelger: Hedda
, som har skrevet motivasjonsinnlegg her


Merk: Dette er det første blogginnlegget skrevet på mitt nye tastatur.
Hvilken tinder jeg har måtte forsere for å makte dette kan du lese en meget sytende rapport om i forrige innlegg/kommentarfelt, anbefales kun for spesielt interesserte
, og de som er livredd forandring og eventyr.


 Jeg har valgt;  Amy Schumer
Komiker, writer, skuespiller, producer.

Jeg visste fra det øyeblikk jeg så - festlig og fresk - at jeg ville lese/høre standup. Lest av forfatteren. Komikerbiografier er kanskje ikke alltid av den mest dyptpløyende sorten, men slikt vet man aldri. Stille vann er overvurdert. De dype grunner fulle av triste klovnefjes.

Tilbakeblikk med innsikt og punchlines slår årstall og fotnoter.

En annen stor fordel er at de som tjener penger på å levere morsomheter fra scene
-  kan lese - og skrive - og sende biografen hjem.
- prompto forhåndbestilling

Mistake nr.1& 2
Boka kom slettes ikke ut 8.aug som jeg trodde, men den sekstende og beskrives som en samling personlige essays. No autobio.

---------------------------------------------------

Flere uker senere!
Årsak vondt kne
=  null løping som resulterer i tungsinn og fosterstilling
=  forverres av sitting som gjør pc/data/skriving umulig.
=  når man setter fingrene på tastaturet for å se hva som skjer.
=  intet poeng, ingen kontroll.


Once upon coffee and poptarts.  Omsider klar for nye episoder.



Jeg har lest Lower Back Tattoo.
Jeg har også lest Amy Poehler, Felicia Day og sett 7 sesonger Gilmore Girls. Gjensyn.

Første gang var in true time, real life, og jeg var ukritisk blodfan i Lorelaiklær. 90s var så ensformig. Enfoldig. Endeløst. Nå, decades senere, mens jeg sitter og akker meg over de siste episodene i sesong 7, som forøvrig gir Allegiant a run for the money når det kommer til dårlige serieavsluttere, er jeg sjokkert over mitt uvise yngre jeg.

For:  Seriously.
Gilmore Girls er ikke annet enn festlige fruer på skafottet.
7 sesongers abc i hvordan man knekker fresk frøkenspirit ved å utsette dem for sjalu, abusive, hjernedøde menn. Luke??, hunken, vi alle var så forelsket i, en  passiv aggressive mentalterrorist. Dean? Jess? Chris? og hva med sidekickvenninnene, som blir stengt inne med matlaging, babies og seksualangst, til skrekk og advarsel.  

Mrs.Kim, Paris og Emily var de eneste lyspunktene.
De eneste festlige freske fruene i Gilmore Girls
Jeg skal aldri lese ei eneste bok fra Rory Gilmore Reading Challenge.
Dør litt, Spyr litt. Gråter litt.

Ber om unnskyldning for at alle festlige fruer i dette innlegget er fra Amerika.
Det er det fellestrekket, jeg tror, ligger til grunn, for alt som skurrer.
-----------------------------------------------------------------------


Back to Schumer!
 og hennes samling personlige essays

Innrømmelser:
Jeg tror ikke jeg liker henne. Too much pot.
Har ikke sett filmen (Trainwreck), og kun sporadisk youtubemoro. Det ligger en HBO special ute, på, ehm, HBO, men er for opptatt av Kardashians
, (sesong 2 av 11, as festlig as it gets).

Forhåndskunnskapene var nesten ikke-eksisterende, men slikt er som regel irrelevant. Hun er kjent for å krangle på sosiale media og snakke høyt og brautende om sex, og det var mye vaginasnakk. Av den typen som irriterer meg mest.  
so natural, so free.. so meg mot alle

 Forvirring? Forvitring?
På byen, lørdag, etter å ha bli kastet ut fra den eneste puben i Oslo med lav nok musikk for bæssmorører, ble vi  (heldigvis ikke bare meg) stoppet av en ung jypling, knapt 20, som lurte på om vi ikke var alt for gamle for kebabgata, kanskje han mente for gammel for kebab, men uansett, point is, at jeg blir sur over vaginasnakk kan ha med meg å gjøre, alderen.


Før denne kebabincidenten hadde vi vært på poesislam, på UGLA.
I den forbindelse har jeg laget mitt eget dikt, et spørsmål.
 - må man ha dreads, etnisk opprinnelse
og alternativ seksualitet
, for å være en slampoet? -

Et meget vanskelig dikt, serru, jeg kunne skrevet,
, må man være religiøs (for hvorfor ha dreads hvis man ikke er rasta?)
, utlending, (alle var mørkhudet eller amerikanska), eller ha eksperimentell seksualitet
, for å være en slampoet?

Jada, de var alle nordmenn (bortsett fra hu fra Amerika), og ingen var hverken eksperimentelle eller religiøse, eller kanskje de var, hva vet jeg, ikke trenger man være lesbisk for å tilegne lange dikt og/eller personlige essays til vagina heller.
Det er bare kjeeedelig.

Btw - vaginadiktet tror jeg var Martine Næss Johansen
Btw - Guro Sibeko var strålende.

Hører du Amy?
Dårlig sex, slufseprat og/eller klomsete menn er ikke revolusjonerende humor.

 &
Det er beyond traurig med lange lovsanger til kroppsdeler, og jeg er så enig med de som sier at at det faktum at man har en kropp, en kvinnekropp, med kvinnekjønnsdeler, ikke by default er noe å skryte av.  Vi har det alle sammen, født med, mordersker som engler.

Amys bit er at hun er veldig stolt over å ha en frodig kvinnekropp. En kropp som drikker, fiser og spiser store mengder pizzapasta, og hun er enda mer stolt over at hun uten skam lar seg avbilde med denne kroppen, red carpets og instagram. Dette gjennomsyrer hele boka og jeg tipper at de aller aller fleste feirer Amy nettopp for hennes -my-body-in-your-face- holdning.

Me too.

Jeg velger Amy over fotballfrue, hver dag, men trenger vi snakke om det hele tiden. Den evinnelige kverninga på motsatsten gir bare mer oppmerksomhet til fotballfruene. Å stadig hevde at man ikke skammer seg, gjør meg mistenksom.  
- The lady doth protesth too much -

Se på meg. Se på kroppen min, Så rund og fin. Det er en vagina i'n.
Argh. Kan man ikke bare være. Må man gå med alpelue hvis man er fra Frankrike?
- the kind you find in a secondhandstore -

Note:   
Akkurat etter slike utsagn er det jeg får passet mitt påskrevet av avkommet for å ukritisk spy ugjennomtenkte holdninger ut av min joggende, hvite, priviligerte og middelaldrende munn.


Nok kropp!
Farvel til våpnene
På en av visningen til Amys film Trainwreck ble det løsnet skudd i salen. 2 kvinner døde, flere ble skadet. Det er naturlig nok viet mye plass til dette i boka. Til hendelsen og også til emnet gun control. For meg som europeer, skandinav, av den aldrende typen, er det for svakt, for lite, og for amerikansk. Hun har fått mye motbør fra pistolgjengen, de som mener - the right to carry arms - er den eneste rettighetene som teller
 , og jeg vet ikke om det er for å stilne disse
, eller om hun virkelig mener det, men hun sier altså

- at hun selvfølgelig ikke mener at det skal bli forbudt med gevær, alle uten tvil burde få ha så mange pistoler de vil - hun vil bare ha restriksjoner, lisenser, slik at ikke ustabile personer får eie.

Vel Amy, ustabile personer kan stjele, låne, fake.
Som er mitt siste ord om den saken.
Vel to til. FORBUD. FORBUD.


Opptur
Det jeg faktisk likte veldig godt, bare jeg får feid alt dette arms/weight/nøkkelen til suksess pratet til side er barndommen, og alvoret.  Hun er mye bedre på alvor enn humor. Det lover godt for framtiden.

Oppsummert:
Hun kom fra en rik familie som hadde slått seg opp på luksusbabymøbler, og levde i sus og dus i New York mens familien gradvis rotet bort pengene. Fattigere, fattigst. Faren var alkoholiker og tidlig diagnostisert med MS, mora hadde et forhold til faren til bestevenninna. Hun har gått alle trinnene på komikerstigen. Hardt arbeid. Tomme saler. Det er en både rørende og interessant historie, morsomt fortalt. Og hadde hun oppholdt seg litt lenger blant familien, ungdommen, og ikke brukt så mye tid på - selfmadesucessgreia, hadde jeg sikker litt boka som helhet bedre.

Du har rett jeg har ikke skrevet om selfmadeamy, fordi det er enda kjedeligere enn vagina.

Jeg likte den bedre enn Amy Poehler, selv om AmyP hadde en artigere form, med audiobooth og gjester, dessverre kom hun fra en alt for trygg og lykkelig familie, droppet for mange navn og ble merkelig nok for intern, selv om hun lest bedre enn AmyS - (nevnte jeg ikke at hun har en lat, subbende, og grøtete lesestemme?), men på langt nær like godt som FeliciaD, som var homeschooled, i deep south, med hippieforeldre og dobbelmajor collegeutdannelse - også her foretrakk jeg barndoms/ungdomskapitlene. Felicia leste best.

Selv om både AmyP (Yes Please) og Felicia (You are never weird on the internet) fokuserte på problemer med å være kvinner på vidt forskjellige mannsdominerte arena -  hollywood/worldofwarcraft - snakket de heldigvis svært lite om kroppsdeler


Ingen vits å nekte lenger.
Fresk og festlig long gone.
Snerpete er bare fornavnet.


 Alle bilder googlet

Sirkeldeltakelse: 
Les ei bok i riktig kategori
Skriv et blogginnlegg
Legg igjen link i kommentarfeltet.
Har du ikke blogg holder det med en kommentar
 ---------------------------
Neste kategori i Biografisirkelen er:
1001 FORFATTERE
Bloggdato er 15.oktober 2016.
De øvrige kategoriene for 2016 finner du her:



53 kommentarer:

  1. Du er nå alltid uheldig med valgene dine... men det ordner seg nok ti slutt. Freskeste dama hos meg denne måned er (surprise) Patti Smith. Eneste ulempen er at jeg kvier meg til å lese engelsk, det går sakterer, jeg har begynt, men lasta ned en eBokBib-utgave på norsk, men å lese på mobilen er heller ikke så attraktivt. Men jeg tar med Just Kids til Kreta, og skal tvangslese - hvor mange sider pr dag? Det blir ca 70 sider pr dag fra den 11. - 15. Hm.. Det får bli ved morgenkaffen og så luntrer jeg på stranda etterpå. :) Godt å se at du har overkommet den værste lidelsen med tastaturet og er i gang igjen.. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Patti Smith er en gammel bio-traver så her forventer jeg en helt ny lesing og tolkning av deg Anita. Patti sett med nye øyne. En nordnorsk (pga all Lofotklatringa)trønderpoet vri. Du får helle innpå sydenkaffe og la sola steike på hatteløst hode. Jeg gleder meg.

      Slett
    2. Leser forresten Vatne på eBokBib nå. Tror det er den lengste jeg har lest derfra. Går overraskende bra, selv om jeg fortsetter å irritere meg over at det ikke åpnes for lesebrett.

      Slett
    3. Vatne er så god at han går vel unna lell... Men det er unektelig slitsomt å lese lenge av gangen på mobil. Leste Ida H Høyers Øde i fjor på mobil-- den var lang nok, men det gikk.

      Skal gjøre mitt beste ang vinkling på Pattis Just Kids.:) Nå har jeg jo nettopp overvært henne på konsert i Vår Frues kirke, og det kan jeg jo ta med meg . Hun leste to ganger fra Just Kids underveis, btw -- tro om hun kunne klatret de fjella i Lofoten?
      (ps.. hatteløst hode i sydenvarme? You are crazy, ma'am..)

      Slett
    4. Pst.. Amy Shumer har jeg aldri hørt om..d blir spennende.:)

      Slett
    5. Leste innlegget ditt- oppdaterte- på bussen. Bare sånn at du vet det.;)
      Spesiell dame denne Amy, som jeg aldri har hørt om. Interessant.

      Slett
    6. Very good!
      Vil du forresten jeg skal ta med Chaplinboka til deg på treffet? Ville du ha den?

      Slett
  2. Anita nevner Kreta i sin kommentar. Det hadde vært noe sammenlignet med uværet her i natt; hørtes ut som om vi er kommet til november allerede. Vel til boken; jeg har nettopp lest en biografi om Doris Lessing, og den hadde passet inn her. Det blir en biografi om Virginia Woolf på meg. Bare slo opp tilfeldig og havnet på side 66 der tema er VW og det erotiske; og der står det bl a "På dette området kan jeg godt forstå de mannlige kritikere som hevder at det er noe snerpete, frøkenaktig ikke bare over Virgina Woolfs liv, men over hennes forfatterskap." Ikke fresk og festlig iflg gutta.

    SvarSlett
    Svar
    1. Æsj til været.
      Vet vi her i øst har vært heldig sammenliknet med vesten, men i natt regnet det så mye at jeg vurderte sydvest og årer ifall vi skulle renne i elva. Bank i bordet. Kryss i taket.
      Skulder og salt.

      Finner det vanskelig å tru at Virginia levde snerpete. Jeg leste tross alt Vitas bio - og vet at hun i det minste satte pris på bene ben. Dameben.

      Slett
  3. Eg les om Synnøve Finden. Jepp, sjølvaste ostedama som på mange måtar var ei frisk frøken. Biografien er skriven av Thor Edvin Dahl, barnebarnet til sambuaren til Synnøve. 165 sider, fornøyeleg og interessant.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg visste ikke at hun fantes på ordentlig engang. Eller. Jeg visste ikke at hun var ostedame. Trodde hun var et sånn Bjørnstjernenasjonalpåhitt, eller ei Synnøvedame som var kjent for å være noe annet. Her er det ting å lære.

      Slett
  4. Jeez, disse påminnelsesinnleggene kommer bare nærmere og nærmere bloggdato. Er det et forsøk på å skille ut den harde kjerne? Jeg faller snart av (igjen). Skal jo fullføre booker longlist også (har lest 1 1/2 bok, mens resten av bloggnorge snart har lest fem hver, jobber ikke folk?). Hvis jeg ikke rekker å finn og fordøye et eller annet lett i løpet av de neste fem dagene hoster jeg bare opp et innlegg om Felica Day.

    Hadde egentlig tenkt å lese om Flannery O'Connor, mest fordi hun ikke egentlig fremstår som særlig festlig, men så var hun jo samtidig så himla kul. Føler dog at en av mine litterære heltinner trenger mer enn fem døgn. Det samme gjelder Undset og Lagerløf (ikke direkte festlige de heller, når jeg tenker meg om, ikke Undset i hvertfall).

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vurderer selv å lese Felicia Day, så jeg tar gladelig et innlegg om henne, spesielt siden jeg har fått med meg at det kun er goord i siktet. Betyr dette at du ikke likte Sue Perkins? Basert på goodreadskommentar om sprikende humor har jeg mine anelser. Flannery kan du spare til 1001runden.

      Når det gjelder påminnelsene er det ikke den korteste, den hendte en gang at du fikk 3, og engang glemte jeg helt å skrive, må ha vært juleblues, eller, hmm, julebrus.

      (Det ligger vel i kortene at det blir forsinkelser denne gangen. Får ikke Shumer i hende får 16.aug.)

      Slett
    2. Ja, du må lese Day (selv om du sikkert ikke kommer til å like). Jeg likte virkelig ikke Sue Perkins, kanskje den kjedeligste boka jeg har lest i år. Liker du Amy skal jeg aldri gi henne sjansen, er du skeptisk skal jeg revurderer. Tror denne strategien kan fungere godt for oss begge.

      Når er 1001, i oktober? Da blir jeg akkurat ferdig hvis jeg starter nå. Kanskje. Har bestilt en sånn baby som er sikkelig flink til å sove.

      Slett
    3. Ryktene om min døde humor er ikke overdrevet engang. Det eneste jeg klamrer meg til nå er at Marianne også likte The Sellout. Jeg kommer garantert ikke til å like the Day, og hvis jeg gjør det, kommer jeg aldri til å si det. Schumeromtalen kommer jeg til å rote til så kraftig at du aldri vil forstå hva jeg synes. Nysgjerrigheten vil drive deg mot Amy. Nå skal jeg svømme.

      Forresten, det var ei lur bestilling. (muahhaha), og, ja, 1001, er i Oktober.

      Slett
    4. Felicia Day er innkjøpt. Dukker ikke Amy opp på audible imorgen, bytter jeg.

      Slett
  5. Å, så moro med Amy Schumer! Blås i at det er essays - hun virker som ei dame med skikkelig kraft, så lytt i vei!

    Jeg koser meg med alle 1800-tallets damer, det er en eneste lang parade av glitrende intellekter, spennende liv og fascinerende historier. Mye friskt og mye festlig. George Sand, for eksempel. Så tøff! Tror dette blir ei bra runde:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har store forventinger til Amy, med ditto skuffelse hvis hun er kjedelig. Har fulgt henne på instgr en stund (etter jeg bestemte meg for å lese) og det er ikke så veldig spennende. Burde ikke hardtslående komikere har morsomme instagramkontoer???

      1800 hadde enda tøffere damer enn nåtiden, så mange hindringer, og ikke minst all den viljen.

      Slett
    2. Jo, det burde de så absolutt. Skuffende. Men du får ha troa på boka - enn så lenge.

      Ja, ikke sant? Jo flere hindringer, jo sterkere vilje. Og som de tråkka på! Men det er jo ikke alltid det går bra. Napoleon er en surpomp, og mange mannfolk med han. De bare tåler ikke å se kjole og oppsatt hår på talerstolen. Frankrike er verst, har jeg inntrykk av.

      Slett
    3. En nasjon med tradisjon for halshugging av intellektuelle, framadsormende, dannede og blåblooded?? Alle fortidens menn kan ikke være Oskar Nissen -)

      Slett
    4. Tydeligvis ikke!

      Her er et forsinka innlegg:
      https://boktanker.blogspot.no/2016/08/biografi-1800-tallets-kvinner.html

      Fantastisk bok!

      Slett
    5. Hedda om 1800-tallets kvinner:
      https://boktanker.blogspot.no/2016/08/biografi-1800-tallets-kvinner.html 

      Beklager sen respons. Fikk plutselig internettaverssjon, eller ihvertfall kommunikasjonsvegring = kun trampe rundt, synes synd på seg selv (no running) (no papirlesing), alene, mens man hører 'komiske' lydbøker.

      Inspirert av deg og fruene er jeg nå ferdig med Schumer, og planlegger å inkludere både Poehler og Felicia Day i innlegget. Det var tross alt flertall i oppgavetekten. FRU-ER. Det tenkte dere ikke på, i hasten. (Muligens er dette bare en sleipt prokrastineringspåhitt. Time will tell)

      Slett
  6. Gleder meg til denne, så mye mulig jeg hopper på Schumer-toget. Da kan jeg jo late som om det var den jeg hadde tenkt å lese hele tiden og ikke Amanda Palmer-lydboken som jeg har trodd jeg skulle bli ferdig med til flere tidligere runder også. Amy Schumer kommer forresten til Oslo 1. september sånn i tilfelle du skulle bli fan;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fremdeles like sjokkert over at du ikke blir ferdig med Amanda. Det skulle jo være ren parademarsj, et tårevått lettlest sikkerstikk(?). Mitt prerogativ er at jeg nå kan late som om du er eneste stemme i Palmerkoret - og stryke den (foreløpig) av lista. Opp på Schumertoget med deg. Forhåpentligvis blir det en perfekt bookerpause.

      (typisk at jeg
      kommer til oslo 2.sept -)

      Slett
    2. Ja, jeg vurderer å komme til Oslo 1. september isteden, men da må jeg finne en unnskyldning for å være der istedenfor på jobb 2. september, og helst noen å gå med.
      Jeg kan ikke skylde på Palmer alene, men som tidligere sagt til det kjedsommelige, jeg finner ikke lydbokformen. Den er sikkert parademarsj for deg. Jeg veksler vel mellom å synes den er rørende og kjedelig, og ikke så engasjerende som jeg hadde håpet, men nå har jeg ikke hørt lydbok siden før ferien, og valgte en Booker istedenfor Palmer. Håper Amy har en annen effekt og tenker at kanskje krim er tingen på lyd heretter.

      Slett
    3. (Fristerinne)

      Rørende og kjedelig høres ikke ut som det passer for lyd, komikerbioer derimot. Om barndommen var for traurig, eller, gud forby, kjedelig, er det bare å pøse på med standup. Har goder erfaringer så langt. Michael McIntyre feks. Ekstremt overfladisk og veldig morsom. Og han med den fantastiske skotsken - Kevin - noe.

      Ang. Booker har jeg nå begynt på boka dere alle elsker Bloody Project, kun ferdig med innledningen, tør ikke lese noen omtaler/foruminnlegg.

      Slett
  7. I denne runden har jeg lest en kortreist bio! Faktisk så kortreist som max 600 meter mellom husene våre da vi var barn. Navnet er Hilde Larsen, og hun er i ferd med igjen å bli en fresk frue. Hun har ihvertfall tatt noen av de freskeste valgene jeg har hørt om når det gjelder å tale Big Pharma midt imot, kaste krykkene og gå - bokstavelig talt. Jeg er noe tett på forfatter her, så jeg skal omtale boka med litt avstand.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sticking it to the man!!
      Tror det må være første gang med nabobio i sirkelen. En merkedag indeed. Og veldig veldig skummelt. Håper både for din og naboens del at du likte den.

      Slett
    2. Dette ble noe tett ja, men jeg kjenner Hilde, og visste hva boka gikk i - før jeg leste, så ingen fare. Hadde bestemt meg på forhånd å konsentrerer meg kun om historien og ta avstand fra den litterære delen av boka. Det gjorde valget mitt mye enklere. Lest og skrevet om finner du den her:

      http://ebokhyllami.blogspot.no/2016/08/bio-sirkelen-from-hell-to-inspired-av.html

      Slett
    3. Marianne om Hilde Larsen:
      http://ebokhyllami.blogspot.no/2016/08/bio-sirkelen-from-hell-to-inspired-av.html 

      Spent på hvordan du har løst dette. Så mange fallgruver inkludert.

      Slett
  8. Jeg tar den lettvinte veien med en selvbiografisk roman, og er i grunn glad at jeg i det hele tatt fant biomateriale på Narvesen. Leser om Jeanette Wales- det som ikke tar livet av deg, gjør deg sterkere. Om hun er festlig eller frese gjenstår å se, så får vi se over helga om jeg er innenfor eller ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeanette Walls skulle det stå.

      Slett
    2. Ahh, hun kjenner jeg til. Har lest Glass Castle, er det den, eller har hun skrevet en bio også? Ikke for det Glass Castle var egentlig en bio, eller kanskje en littrærbio, crossoverbio? Jeg likte den ihvertfall. Har ikke sett filmen.

      Slett
    3. ja, det var den boka! For ei dame og for en familie! Skrekk og gru - helt utrolig at det kunne gå så bra!

      Slett
  9. Puh, då rakk eg å lese og publisere innan fristen. Eg har lest om Synnøve Finden og Pernille Holmen: http://bokbloggberit.blogspot.no/2016/08/biografilesesirkel-min-bestemor-elsket.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Berit om Synnøve Finden:
      http://bokbloggberit.blogspot.no/2016/08/biografilesesirkel-min-bestemor-elsket.html 

      Jeg er klar til å hviske ut osten og danne meg et helt nytt bilde av budeia, vel hun var sikkert ikke budeie eller....

      Slett
  10. Heisan! Her er mitt innlegg om freske frua Patti smith, om den gangen hun var fresk og festlig frøken: http://artemisiasverden.blogspot.gr/2016/08/just-kids-av-patti-smith-moshonistas.html#more

    SvarSlett
    Svar
    1. Anita om Patti Smith:
      http://artemisiasverden.blogspot.gr/2016/08/just-kids-av-patti-smith-moshonistas.html#more 

      Når sirkelen møtes for 20års jubileum burde Patti være selvskreven, snart har vi alle vært innom henne i en av rundene. Bortett fra meg, skudd for baugen da hun leste (radbrakk) Nesbø.

      Slett
    2. Håper hun lever så lenge..;)
      Btw- ikke bry deg om den lesingen av Jo Nesbø. Det bør ikke ødelegge for Just Kids altså.:)

      PS. Jeg savner de listene dine som du hadde før med bøker vi hadde lest som du linket under hver kategori/hver runde i sirkelen. Det var så bra å få en slik oversikt. Nå måtte jeg lete masse etter å finne innleggene folk har skrevet om Just Kids. Med engelsk tittel blir google en uovertrengelig jungel når det gjelder å finne norske blogger om denne boka.
      Please: Kan du gjeninnføre systemet ditt ?

      Slett
    3. Hva er dette for ekstraarbeidskrav i sommervarmen?? Regner med du mener oversikten under Biosirkelfanen? Hvis ikke aner jeg ikke hva du snakker om. Har nå ihvertfall oppdatert listene fram til Sportsrunden 2016. Mer enn det rekker/orker jeg ikke idag. Mulig det var noe Patti i rockerunden, så jeg skal prøve å få resten (de 2 siste gjort så fort som mulig).

      Link:
      http://moshonista.blogspot.no/p/biografisirkelen.html 

      Slett
    4. Ja, det er det. Jeg har litt dårlig samvittighet siden jeg kom til tenke på det vonde tastaturet ditt, så jeg er imponert over at du allerede har oppdatert veldig mye. Det var jo ikke om å gjøre at det skulle skje med en gang da vet du.;) Utrolig kjekt å få disse oversiktene igjen. Det ser ut som deltakelsen har økt også, i alle fall av de du har oppdatert så langt.:)

      Slett
  11. Jeg har selvsagt også lest, selv om jeg ikke rakk å kommentere før helgen, det har vært så mye farting :)

    Men jeg har lest om friske Heidi Løke som er glad i en fest, så da synes jeg at jeg er innafor. Dessuten hadde mamma boken, så jeg slapp å investere :) Her er linken: https://boktanker.blogspot.no/groskrosverden.blogspot.no/2016/08/biografi-lesesirkel-xx.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Gro om Heidi Løke:
      http://groskrosverden.blogspot.no/2016/08/biografi-lesesirkel-xx.html 

      Alt jeg vet om henne er at hun serialt dumpet en trener for en annen, et seriøst tilfelle av å blande biz og pleasure, for det var vel samme Heidi som Neverending skrev om under sporten?

      Slett
  12. Jeg har lest om freske og freidige Jeannette Walls, men jeg henger litt i stumpene for tiden og rekker ikke å skrive om boka :O Det er så ille at jeg vurderer å legge bloggingen på hylla i ett år eller så ... Den tiden, den tiden, 24 timer gpr altfor fort enda så lite jeg sover :/

    SvarSlett
    Svar
    1. Pust, relax og heng i ro.
      Vi er flere i bakpulja. Søknad om hylleblogging avslått.

      Slett
  13. Shit man - juicy stuff! Såpe, stand-up, jentetiss og alt som er gøy. :)

    Har du fått en diagnose til kneet? Kan du ikke få det hvis ikke? Og hvis du vil teste det regelmessig og bare går på smeller der; går det an å teste i terrenget heller? Kortere skritt og bruke skogens teppe .. mmm. Tenkte på deg da jeg testet selv i dag.

    Du har i alle fall løpt maraton. Det kunne ikke knærne mine klart hverken nå eller tidligere.

    God bedring! Heia oss.

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha - akkurat som avkommet som insisterer på at alt burde hete tiss, mens jeg insisterer på underliv, mens jeg fniser høylytt inni meg når jeg plager alle med slufsa. Det er altså verdens verste ord - verre enn moist og comfy.

      Kneet:
      Planen var - er fremdeles - og avlegge full rapport i rehabposten din, har bare ikke kommet så langt. Har heller ikke turt teste i terreng og/eller asfalt ennå, kun på mølle og slak skogsvei. Mølle er best. Nedover verst. Løp 8km igår. Lider idag. Men det var verdt det - helt til runners high-en ebbet ut. Resten sparer jeg til ditt kommentarfelt - forhåpentligvis i kveld.

      Heia oss indeed!

      Slett
    2. Slufsa?! Æh, nå må jeg vaske munnen på dine vegne.

      Jeg jobber ennå med det kneet ditt. Trodde jeg var ferdigutdannet fysio etter å ha sjekket så sykt grundig selv, men akkurat som om jeg ikke er det allikevel. Menisk vel. MR?

      Slett
    3. (hihi)

      Menisk? Hva innebærer det? Høres skummelt ut.

      Slett
  14. Hmm, ble vel hverken mer eller mindre motivert til å høre boken etter innlegget ditt. Jeg synes den HBO-spesialen er god og at hun er morsom i intervjuer. Noen av sketsjene jeg har sett på youtube er også gode (12 angry men for eks), men mange er sånn passe, og filmen var litt skuffende. Visste ikke om familiebakgrunnen, så det virker jo lovende. Lena Dunham synes jeg også er god i mange sammenhenger, men boken hennes, lest av henne selv, slet jeg med, så ikke godt å si. Ble altså ikke klokere av dette:-)

    God bedring til kneet!Og så ses vi vel i kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ulne omtaler er min spesialitet! Siden jeg er i det rause hjørnet innrømmer jeg en viss urettferdighet ovenfor Amy, jeg var i dårligere humør da jeg skrev innlegget enn da jeg leste boka, så til og med nå har jeg litt sånn - herregud var det så ille - følelse. Spesielt bakgrunnen var interessant. Motsatt rags to riches. Rik - fattig - og så rik igjen. Skal få sett HBOsaken straks jeg er ferdig med Kardash - er nå på sesong 3, en meget selsom opplevelse.

      I kveld vi sees. Holder på å pakke akkurat nå.

      Slett
  15. "Se på meg. Se på kroppen min, Så rund og fin. Det er en vagina i'n."

    Din poet.
    Du setter fingeren på det som plager meg mest med Amy. Det er for mye protest og med sånn kaving blir budskapet om at kroppen er OK mindre troverdig. Pust med nesa, kvinne! Men nå nærmer poteten seg kattedoen med stor hastighet, så må runde av! Du er super.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk.
      Godt å se at noen setter pris på avansert poesi, og at det ikke bare er jeg som reagerer ambivalent på Amy. Det har plaget meg litt, for jeg vil jo gjerne like henne - og budskapet - også får jeg det ikke helt til. (Kattekasser er skattekister for småpoteter -)

      Slett