tirsdag 30. januar 2018

BIOSIRKELKATEGORIER 2018

Ikke biografier, men det eneste relativt nye bokbilde jeg hadde liggende, fra januars Tvangslesekafe. Jeg har lystig tvunget meg gjennom den i midten. The Fifth Season av N.K Jemisin. En uimotståelig miks av alt jeg til nå har lest av fantasy scifi. Philip Roth plukket jeg opp fra Bookcrossinghylla. Anbefaler alle å sjekke ut den nye hylla på OsloS, på veggen hos Turist/byinformasjonen. 


To business.
Beklager sommel og det følgende sytet, men mørket har senket seg.
En internettvegrende blanding av kroppslig uro (dødsangst og alderdomsøyne), meningsløshet (emptynestsyndrom), gressenkeblues (for mye snømåking) og resultatet er  akutt kvalme hver gang jeg bøyer nakken eller ser en skjerm.

Det eneste som interesserer meg (bortsett fra nøkkelost)
er tomme rom og lystlesing av bøker med stor skrift.

2018 så langt!
Jeg har forlatt huset uten BH.
Jeg nekter å forlate huset uten leppestift.

Alt kan skje! 


KATEGORIER 2018
Kategoriansvarlig blogger i parantes.

15.februar:  Uoppdragne Piker  (Mari)
15.april:  Billedkunstnere  (Anita)
15.juni:  Med Ordet i sin Makt  (Elisabeth)
15. august:  Polfar-ing og Villmark-ing  (Berit)
15.oktober:  Genderbender Realness  (Haruhi)
15.desember:  Gretne Gamle Gubber  (Hedda).

Endelig, uforanderlig og hvis uforståelig, ta det opp med de ansvarlige.
Jeg er uten makt og det eneste kategorien på lista som er fremdeles kan redigeres er oktober, eller kanskje er det akkurat sånn det blir. Ingen sa at Biosirkel er enkelt.

Aldri hørt om Biosirkel?  Sjekk her!

Kategoridiskusjoner, beslutningsprosesser, forvirring og kaos finner du i dette kommentarfeltet.  Hvis visheten uteblir, du trenger enklere svar, eller nekter å scrolle, kan vi ta det her, eventuelt oppsøke bloggen til hver enkelt.


Siden jeg skal ha Bokloggerprissamlesing i Februar.
Alle som ikke har lest Anorektisk, februars samlesingsbok, har en gylden mulighet til å slå 2 i en smekk. Kortlisteboklesing og biosirkeldeltakelse i ei kort bok. Det er uten tvil konvensjonelt uoppdragent å spy opp all maten sin. (Mari?)


2 uker igjen til 15.feb og første runde.
Off to biblioteket. Bonuskategorien er fremdeles Finland 1980.
Jeg skal nå gå tur med mitt tredje forsøk på uoppdragen pike.

Fornøyd? Overlykkelig? Undrende? Dritsur? Bok? 
Don't care. Ingenting når meg i fantasykroken.

66 kommentarer:

  1. Det er akkurat det jeg har tenkt, å lese Anorektisk til samlesing og biosirkel! Boken er kjøpt, og må bare bli ferdig med Little Women først.

    SvarSlett
    Svar
    1. Meget forutseende og effektivt av deg Silje. Og fint for meg. Noen som kan hjelpe meg å huske. Leste den i mai, som er 100vis av historier siden..

      Leser du hele Little Women sagaen, eller bare den aller første?

      Slett
  2. Leser kun den første, men det går treigt og den frister ikke så voldsomt. Har bare noen kapitler igjen nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Regner med det betyr at du ikke fortsetter med Jo som voksen? Jeg leste den så ung at den framstår i romantisk ungpikeskinn. Pene kjoler og krøller og guttejente Jo, den gang den eneste heltinnen var Pippi og alle som kunne ligne. Har faktisk vurdert å lese på nytt nå som alle snakker om den i labbensirkelen, tror nok jeg ville reagert anderledes, og burde kanskje ta meg tid til litt gjenlesing (ihvertfall nå som knapt makter være på nettet.) Heldigvis er leselysten konstant. Skal tross alt drive tilfeldig lystlesing til Juni...

      Slett
  3. Er glad jeg har lest Anorektisk og de fleste andre i samlesingen så jeg kan konsentrere meg om biolesing, hylleboklesing og diktlesing. Hardt arbeid.
    Tenkte plutselig at det kunne hett Billedskjønne Billedkunstnere, men så ble det litt begrensende. Selv om det kommer an på øyet som ser, og hva som er skjønt, inni eller utenpå.

    Heller BH enn lebestift.

    Januar er tung, men det lysner i februar, skal du se.

    Konserten med Robert Plant ble avlyst, veldig skuffende og dagens nedtur her i byen.

    Kategoriene blir bra dem, gleder meg.:)

    (har enda ikke landa på UOppdragen pike, for mange valg, for liten skrift, for lang bok, for dårlig kritikker, fenger ikke nok etc. )

    SvarSlett
    Svar
    1. Mangler ca 200s i Grensen (tar den i etapper) for å ha lest alle. Synd med Julius, men får vel skylde meg selv siden jeg også la inn noen jokerstemmer på Ulrikke (Julius på topp da). Synd også med Robert Plant. Dehydrering? Tror det er det alle superstars påstår når de ikke har andre (enn helt feil) grunner til å avlyse..

      Har falt av både dikt og bokyller men følger med i ånden (=gløtter på bokhyllene mine iblant). Skal snart trekke fram gul bok men har veldig lite dikt i hylla, ihvertfall som jeg har lyst til å lese. Muligens betyr det at lystlesinga mi slettes ikke kommer til å inneholde dikt. Får se.

      (Leppestift vises bedre enn BH)

      Slett
    2. Jeg synes det var fint at Shakar vant, debutant og alt. Jeg ga Shakar full pott, og Julius hakk i hæl.

      Vet ikke hva som er grunnen til Plant-avlysing. Alle konsertene i Skandinavia er avlyst. Men ser man på turnelista er den ond som et uår. Kanskje han må hvile etter turne i USA- Australia- Sentral-Europa, Great Britain osv- Og så går det utover oss, i utkanten, typisk. Vurderer å dra til Tyskland, Dresden der er den siste konserten ca 1.august.

      Fint at du følger litt med da, i det minste- du kommer når du kommer... Gulboka mi er også på etterskudd, siden leseplanene ikke har fulgt sin progresjon i januar. Har vel lest for mye dikt og drevet med annet på nett..

      (jo det har du helt rett i , men hengogsleng kan også vises godt- jeg er elder enn deg, vettu;) )

      Slett
    3. (også tror jeg ikke det er så bra for ryggen)

      Slett
  4. Håper nesten oktober-kategorien forblir som den er. Den (midlertidige?) tittelen må være den beste så langt i biosirkelen. «Genderbender realness» åpner dessuten opp for alle slags kjønnsanarkister og normbrytere - og det er jo fint.

    Jeg er verdens minst kontrollerende sjef, og stoler på at folk selv klarer å vurdere hva som er uoppdragent. De som bommer helt kan eventuelt få kjeft i kommentarfeltet sitt. Men sånn i utgangspunktet tenker jeg at anorektikere sikkert kan være vel så uoppdragne som andre folk.

    Synes for øvrig at leppestift-greia er imponerende!

    SvarSlett
    Svar
    1. (Leppestiftgreia ER imponerende, min status som runner up bygdeoriginal er forsterket. Trenger nok noen runder med briller rundt halsen, bh-løs, men med hodelykt, før det er i boks, (dessverre er vi mange om beinet i dalen), men har trua)

      Ja, Haruhi, tror Genderbender Realness kanskje er kategorien din. Den er som Mari sier vid nok til å putte inn det meste, til og med Eleganza og is.

      Jeg har nå vært igjennom 3 uoppdragne bøker, men tror jeg har landet, på Cea Sunrise, kanskje, en artig kategori å lese bøker i, veldig enkle som lydbøker, og det finnes så mange av dem på storytel. Godt mulig jeg prøve meg på en til - Carrie Fishers stesøster, maybe..

      Slett
    2. Ja, Haruhi, hører du? Du må snart komme på banen og gi oss endelig beskjed.

      Cea Sunrise Person (for et navn!) har jeg aldri hørt om, men memoarene ser ganske spreke ut. Håper med andre ord du skriver noe om den, sånn at jeg kan bli inspirert til å lese den selv.

      Slett
    3. Mest av alt lurer jeg på om Cea Sunrise Person er et given name, eller noen vedkommende har valgt senere i livet?

      Ellers ELSKER jeg tittelen akkurat slik som den står nå, den illustrerer veldig fint hvordan alle andre bare hadde en perfekt kategori liggende under puta, mens jeg bare gikk i små sirkler rundt meg selv. Neida. Joda. Genderbender Realness it is. Føler jeg smart kommer den en undertittel etterhvert.

      Slett
    4. Cea Sunrise er hennes given name. Hippiefamilie i hasjrøyk og wilderness og jeg tror nok det blir min uoppdragne pike. Ganske sikkert. Mm jeg leser noe enda mer passende mellom nå - og 15.

      Haruhi: Da endrer jeg kategorien din til (foreløpig) å hete kun Genderbender Realness. Gjetter på at spørsmålene blir mange. Kanskje man bør forskrive Dragrace season Sharon for oppklaring, eller s6. Tenk hvis Adore har bio.

      Slett
  5. Med BH, uten leppestift! Jeg er sjokkert! haha... Og grunnen til at jeg ivrig sjekket bioinnlegget ditt nå er at jeg allerede hadde bestemt meg for dobbelkryss av Anorektisk, om Mari-sjef aksepterte det eller ikke. Tvang er jo et kjent begrep blant bloggerne etterhvert, så at Anorektisk allerede var forhåndsakseptert er imponerende! For jeg har allerede anskaffet meg Anorektisk. Nemlig. Alle kategorier aksepter, bare jeg slipper unna Finland...
    Det blir nok verre å putte André Bjerke inn i billedkunstnere hos Anita... MEN, det skal jeg også få til. Den godeste Bjerke var både lyriker, gjendikter, polemiker, vitenskapsteoretiker, humorist, barnebokforfatter, riksmålsforkjemper, spøkelsesjeger og kriminalforfatter – i tillegg var han en mer enn habil sjakkspiller. Og gir ikke DETTE deg BILDER i hodet, så vet ikke jeg = billedkunstner! HAH!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir nok værre å putte Andre Bjerke i billedkunst *tar på meg strengsjef-ansikt* , Marianne. Seriøst, vi diskuterte avgrensing veldig hardt og alvorlig i det forrige biosirkelinnlegget, og jeg hentet til og med en definisjon av billedkunst pr i dag : https://no.wikipedia.org/wiki/Billedkunst her er det er meget klart at litteratur og musikk er utenfor.

      I det innlegget hagler det dessuten med en masse andre egnende forslag. Crossovers/biografiske romaner /dokumentar-romaner er også ok.

      Jaja... ellers flyter det jo helt ut, vet du. (bilder i hodet holder ikke, ser du.;) ) (noen må holde i tømmene også)

      Men det jo ikke så farlig, for i juni kommer kategorien til Elisabeth "Med ordet i sin makt", og der passer Bjerke perfekt.:)

      I juni skal jeg velge Obsfelder- den bioen kom inn døra i dag, en tykk sak som jeg kan starte med snart.

      Slett
    2. Ok hestekusk og tømmeholder... jeg kjøper den, siden du gav meg en mulighet i juni ;)Da får se jeg om jeg klarer å fylle den kategorien.. noe skeptisk til akkurat det projektet.

      Slett
    3. Sklir Salvador Dali inn under billedkunstnere tro? Han bør jo være selvsagt?

      Slett
    4. Seff. Høyaktuell! (jeg har lyst til å besøke et Salvador Dali- museum utenfor Barcelona i september, btw) Har nettopp nevnt det til min datter. Snedig sammentreff.

      Og du som leser engelsk kan finne mange innenfor performance, filmskapelse, foto, multikunst etc.. Skulptører også..

      Slett
    5. Eller hva med Gaudi ? Apropos Barcelona. Du som nettopp har lest Origin. . Fint supplement til Origin . Eller Guggenheim..

      Slett
    6. Gaudi ja. Jeg tror jeg fikk dosen i Origin, uten at det ble for mye. Jeg er nokså fascinert av Dali, og har hatt en reproduksjon av på veggen i mange år (se link). Surrealisme på sitt beste. Det må bare bli Dali :)
      http://www.dali.com/espana-spain-considered-one-dalis-best/

      Slett
    7. ...og - det var jo temmelig spesielt at du har planer om å besøke et Dali-museum på turen din! Jeg leser Kafka, du besøker museum. Nå Dali. Ser ut som vi er temmelig like når det gjelder surrealisme i både kunst og litteratur :)

      Slett
    8. Ja, liker Dali. Kafkamuseet i Praha har jeg også besøkt . Spesielt..

      Slett
    9. Marianne: Finland er raust og hemmelig premiert, alle burde flydd rundt på nettet, desperat etter å bli førstemann til mølla, med den beste finlandsboka.

      Humrer litt sjokkert over at du prøvde å snike inn noe ubilledlig i april. Du vet da at hun er internettets strengste kategorivelger. Hun skulle vært gardist i elchapotunnelen. Jeg tør ikke annet enn å velge blant titlene hun foreslår. Khalo eller Ryggen. Karin leste Frida i sirkelens spede begynnelse. Den skal visst nok være VELDIG god.. link:

      https://karinleser.wordpress.com/2013/02/08/sterk-sterkere-sterkest-frida-et-selvmords-anatomi-av-slavenka-drakulic/

      Anita: Sover du aldri. Veldig imponert (ehm sjokkert) over kommentering både klokka 2 og 7.

      Slett
    10. Gudbedre! Jeg bruker vel omtrent aldri å skrive kommentarer kl. 7 om morgenen. (intet kan skjules på internettet, ikke rart du blir sjokkert)
      Det var dattra som sendte meg sms om den Barcelonaferien- hotellvalg- som jeg våknet av, og så streifa jeg innom epostvarsler i samme slengen.
      Var plutselig våken igjen.
      Sannheten er at jeg sover veldig mye, ofte altfor mye, føler jeg. Innimellom. Tror jeg lider av hypersomni når jeg ikke har insomni. Har perioder det blir lite søvn også. I alle fall en slags søvnforstyrrelse.
      Er sykmeldt for tiden, og da kan det lett bli at jeg ligger og leser litt lenger og så forskyver jeg døgnet litt..

      (hehe--knegg! ikke sikkert Marianne har fått med seg det altså.. Men i diktlesesirkelen er jeg ikke streng, så det er sagt)

      Slett
    11. Storebror (ehm biogeneralen) ser alt!
      Har litt vanskelig for å tro at du er en slepphendt dikt-ator..

      Slett
    12. Skrekk og gru 😰 ikke slepphendt, men kan være snill, selv om streng. det tar på å være streng diktator, så da må de andre sidene få utløp andre steder 😃

      Slett
  6. Februar: Clinton
    April: Ingen anelse, hjelp tas i mot med takk!
    Juni: Dickens, Hugo, Wodehouse eller Zweig vil jeg tro
    August: Amundsen
    Oktober: Teller Eddie Izzard?
    Desember: Har veldig lyst til å lese biografien om Humboldt, får prøve å finne ut om han kan telle som en gretten gammel gubbe

    Har en del komikerbiografier det hadde vært fint å presse inn i en kategori, men det er ikke så enkelt. Billedkunstnere i den forstand at de skaper bilder i hodene til publikum med fortellingene/vitsene sine?

    SvarSlett
    Svar
    1. Se svaret over til Marianne. Definisjoner og avgrensinger og masse forslag finner du i den lange kommentartråden til det forrige innlegget om biokategorier og BBP-snakk : http://moshonista.blogspot.no/2018/01/2018-biografikategorier-og-bbp.html

      Tips: Hanna Ryggen, Edvard Munch, Frida Kahlo, Vincent van Gogh pluss en del crossovers: Jeg Unica er en, Maleren om Anders Svarstad er en annen, Oda av Kjetil Bjørnstad..

      ***Patti Smith kan også brukes siden hun også er/var fotograf.

      Slett
    2. Labben: Hvilken Clinton har du valgt? Håper på ei med lakenløfting og lewinskyprat. Den jeg leste var så politisk. Det var selvfølgelig det som var bra med den, at den kun handlet om Hillary som politiker, men det stillet ikke min H på hjemmebane nysgjerrighet.

      Angående komikerbio's kan de sikkert argumenteres inn i juni. De har jo definitivt ordet i sin makt. Elisabeth? Vet ingenting om Humboldt annet enn at den boka jeg har lest var full av gretne menn. Og som jeg sa lenger opp i feltet. Frida Kahlo på bilder, les omtalen til Karin hvis du er i tvil.

      Anita: Så du at det kommer ei ny Pattibok på norsk? - om å skrive..

      Slett
    3. Jeg er helt med på at komikere har ordet i sin makt!

      Slett
    4. Ja, så det i Samlagets katalog. April, eller hva det var? A must have.

      Slett
    5. Det jeg har er komikerbioer og forfatterbioer, regner med det ikke er godkjent å lese seks biografier i juni og ingen ellers? Vil med andre ord ikke lese komikerbio i juni, helst i en av de vanskelige kategoriene.

      Nyeste av Clinton: What Happened. Handler nok kun om valget, ikke om så mye annet. Mener selv at den går i biosammenheng fordi den virker veldig personlig. Den er dog litt mer tidsbegrenset enn en vanlig bio.

      Polfaring blir gøy og hvis jeg klarer å skvise inn Humboldt blir jeg ekstra fornøyd. Skal kikke på alternativer til billedkunst, men det er mulig jeg tar en avstikker med en komikerbio og mister et kryss.

      Slett
    6. Beklager at jeg ikke tok hensyn til at du hadde 700 valg på forfattersida, gjør jo bare ting verre og lasse komikerne inn i den ene kategorien der valgene allerede er uoverkommelige. Det beste rådet jeg har nå er å finne komikere som liker å kle seg i kjoler eller liker å gå på ski i villmarka. Som heller ikke hjelper siden bildene er det eneste du mangler. Må vel finnes en komiker som maler eller fotograferer eller bedriver konseptuell visuell humor??

      Den Hilarybio'n jeg leste ble skrevet etter hun tapte nominasjonen til Obama, der hun påstod at hun nå kun skulle drive med Speeches & Beaches, mens forfatterne mente det var lureri. Tror min neste kun skal dreie seg om samlivet med Bill..

      Slett
    7. Charlie Chaplin ? Var ikke han filmskaper også? Og komisk ..multitalent. Billedkunstner pr def

      Slett
    8. Som sagt, Eddie Izzard. Han er riktignok en av få komikere som blir beskyldt for å ikke være nok transvestitt, men han er nå uansett det.

      Jack Whitehall malte et portrett av en katt en gang og fikk betalt for det, så kanskje han teller? Har bio skrevet av han og faren.

      Slett
    9. Hehe, du får argumenter godt og legge ved bilde av kattemaleriet.;) Samt sitater om dette malerprosjektet.:)

      Slett
    10. Labben: Så halve serien Whitehall har med faren på Netflix. Hoppet av fordi det skurret litt med humoren når det samtidig skulle være realityshow, som pr.def er delvis scripta. Ble ikke like artig med den konservative faren da. Tenker det er mye bedre i bokform der Jack kan fortelle fritt. Har også sett en halv special. Innser mens jeg skriver at Whitehall ikke kan være min humor siden jeg bare hodler til halvveis. Meen hvis han i tillegg til humor også driver med kattemaling tror jeg du har funnet billedkunstneren din. Chaplin sin selvbio var forresten fantastisk.

      Måtte google Izzard.
      Anita: Kattemalerier = forhåndsgodkjent.

      Slett
    11. Jeg digget serien og har ingen problemer med at den er delvis skriptet. Hadde det plaget meg hadde jeg neppe klart å se f.eks. Top Gear.

      Whitehall er ikke min favoritt, men jeg liker ham nok mye bedre enn deg. Er spesielt glad i Bad Education. Forsøkte meg dog på bioen til han og faren i lydbokversjon for en stund siden og ble litt fort lei, så får se om jeg velger den eller prøver å finne noe annet. Han var den eneste komikeren jeg klarte å knytte til billedkunst. Hvis jeg velger den har jeg for øvrig Youtube-klipp hvor han snakker om malerprosjektet og hvor maleriet blir vist frem, så bevis er ikke noe problem ;)

      Izzard er både transvestitt, komiker og har planer om å forsøke å bli borgermester i London i 2020. Han har hatt stand-up rundt om i Europa på mange forskjellige språk (inkludert språk han ikke kunne fra før...) og virker generelt som en interessant person. Tror det kan bli bra.

      Slett
  7. Har ikkje planlagt heile bioleseåret - likar å bestemma meg brått og impulsivt, sjølv om det ikkje alltid er så lurt. Har både positive og negative erfaringar med det.

    Når det gjeld dei uoppdragne trur eg at det blir Abelone: "Saken mot Abelone. En sann historie om bordeller, bondefangeri og et drap i det gamle Vaterland" av Bernt Rougthvedt. Egentleg true-crime, men med biografiske innslag om eg har forstått det rett. Tippar Abelone ikkje var spesielt godt oppdratt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gjør også det, tar valgene på sparket, sier jeg skal lese Enquist og Eidsvåg og ender opp med bøker jeg bare slumper over. Best slik. Det er jo ikke sånn at Enq og Eid løper sin vei.

      Abelone høres kjent ut, tror hun ble lest i en annen runde, uten at jeg skal si det sikkert, Pia muligens? Bordeller og bondefangeri - høres ut som noe som også burde vært en kategori..

      Slett
  8. Siden jeg basically bor i kommentarfeltforumet ditt, kunne jeg jo allerede alle kategoriene by heart, men uansett, WOPP! Dette blir et godt bioår!

    Sånn ca i midten av denne lista (http://www.listchallenges.com/haruhis-tbr-2018) kommer de jeg har tenkt å lese i årets kategorier, selv om jeg helt sikkert kommer til å endre halvparten og droppe resten.

    #godeintensjoner

    Hvis ikke er gulltipset over all gulltips Blixen og den Den Afrikanske farmen . Passer inn 90% av alle kategoriene (ja, hun malte også).

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg forstår ikke hva Genderbender betyr. Hva er det? Skjønner at det er noe med kjønn og sånn, men ikke akkurat hva?

      Malte Blixen? Ja, se der.. (jeg har bare sett filmen, og husker bare Robert Redford og flygingen- en skikkelig snufsefilm)
      Bilde og sitater om malingen er påkrevet hvis hun velges, altså.:)

      Slett
    2. Har nesten ikke tid til å forklare hva genderbender, lyset ble intenst og det blender og blinker
      listchallenge
      listchallenge
      , må klikke først, kommer tilbake etterpå..

      Slett
    3. Done klikking.
      Foreløpig nr.1, med 12/59.
      Gleder meg at Rush var på lista og smått sjokkert over at du ikke har lest Hitchhikers guide. (også klikket jeg lest på Grensen siden jeg bare har 200s igjen).

      Ok, genderbender:
      Jeg forstår det som kjønnsutvidende, kjønnslek, grenseutviskende. Litt sånn elastisk kjønnsforståelse som kan inneholde alt fra transvetitter til androgyne, til dragqueens, til ladyboys, til Caitlyn Jenner, ok, kommer ikke på mer, lever tross alt et beskyttet liv på bygda. Forståelig?

      Eller Haruhi, andre definisjoner?

      Slett
    4. Forresten:
      Skulle egentlig ikke legge ut denne før jeg publiserte mål (i mars engang), men siden jeg nå var på listchallenge likevel. Her er 2018lista mi.
      (3 kryss allerede, som har ingenting å gjøre med at jeg la til de 2 siste bøkene etter jeg hadde lest dem.)
      I'm on fire:

      http://www.listchallenges.com/ingalill-reads-2018 

      Slett
    5. Ok. Takk. Skjønner mer. Da kan jo androgyne David Bowie kvalifisere. Skjønt jeg har lest om han før. Finner vel noe ..

      Slett
    6. Men, kan ikke tenke meg at d er så mye på norsk. Mua Caitlen jenner . Esther pirelli, har hun biografi?

      Slett
    7. Dette er ikke min kategori, og jeg aner ikke hva som eventuelt finnes av drag-bøker, men det finnes mange andre muligheter:

      Orlando av Virginia Woolf. Er det en roman? En biografi? Et kjærlighetsbrev? Aner ikke, men den er i alle fall kjønnsoverskridende. Og finnes i norsk oversettelse.

      Framandkar av Tarald Stein. Diktsamling, men med sterke selvbiografiske innslag.

      Kjønn og ukjønn av Kristin Fridtun. Essaysamling om kjønn og språk. Høres teoretisk ut, men Fridtun er ganske personlig. En bra utforsking av konseptet kjønn og de vanskelige/uklare grensene.

      Marie Høeg: Et politisk portrett av Brit Connie Stuksrud. Høeg var en fascinerende dame, og lekte seg med kjønn. Kjønnsoverskridinga kommer riktignok best fram gjennom bildene, men resten av biografien er også interessant.

      Janni - slik ble mitt liv av
      Janni Christine Wintherbauer. Undertittelen er «Tyskerunge - transseksuell - dronning på Strøket». Bør med andre ord passe inn.

      Det sterke kjønn: Min kamp for å bli kvinne av Marianne Nordli. Norges svar på Caitlyn Jenner?

      Mann er da kvinne av Marion Arntzen og Kari Kahrs. Dagbok om «Jentene på Toten».

      Det finnes sikkert også mange andre muligheter. Det finnes f.eks. en norsk Prince-biografi - og han bør passe like godt som Bowie. Eller hva med Oscar Wilde?

      Slett
    8. Trakk et lettelsens sukk når jeg oppdaget at du hadde rukket å kommentere her, jeg har nemlig ingen tips. Driver bare på å fantaserer om hvilke dragqueens jeg skulle ønske hadde bio. Hadde dog tenkt på Orlando selv. Av de andre du foreslår ble jeg mest fristet av Janni Winherbauer, utelukkende basert på tittel. Selv har jeg egentlig tenkt å lese RuPauls selvbio, men den jo garantert forferdelig - slik at jeg må trøstelese noe annet.

      Jeg er forøvrig strengere på tema enn form, vi har jo alle hørt om øyeblikksbioer, crossovers etc etc.

      Slett
    9. Øyeblikksbio? (hm, usikker på om jeg har hørt om det)

      Men ellers, takk for masse gode tips Mari. Janni virket umiddelbart interessant. (dess mer tøsete, dess mer interessant), skal sjekke ut Orlando også. Har jo egentlig planer om å lese mer av Virginia Wolf.

      Maybe Prince, siden jeg er svak for musikerbios. Høeg, Jenten på Toten, Oskar Wilde- faktisk mye interessant her..

      Slett
    10. Ingalill: glemte det viktigste, 13/50, 26%, nr 4! Skal forte meg å lese tre til. Forøvrig hørtes lista di mye gøyere ut enn min, tror jeg gjør disse tvangsliste-greiene feil.

      Anita: Øyeblikksbio er vel egentlig dokumentarerbøker, som med litt fantasi kan være "en biografi over en periode i en persons liv" ellns. Ingalill har helt sikkert en bedre forklaring, som mer elegant dekker over det faktum at vi snakker om dokumentarer. Man har forøvrig også flerstemte bios (essaysamlinger). Biobending ftw.

      Slett
    11. Haruhi: Ok, takk, tror jeg skjønner . feks: Cecilie Skogs opplevelser av en tur over Arktis? feks Krakauers I tynn luft?

      Slett
    12. Anita: Øyeblikksbio correctly verstehen. Men jeg måtte le høyt til - flerstemt bio - essaysamling, mahuahhahahahaha. Biobending indeed. Høres ut som vi like gjerne kan lese romaner. Biobending noteres som kategori til neste år. Realness. Bedre enn crossover. Ikke så utenlandsk (mhuah).

      (Men bare for å ha sagt det. Jeg mener seriøst og alvorlig at øyblikksbio er bio så godt som noe. (mm det finnes en skrevet i blod, helleristet regel i en eller annen hule om at en biografi kun omhandler fødsel-død = elegant dokumentartåkelegging done..)

      Mari: Fantastisk research. Den ene bedre enn den andre. Jeg hadde helt glemt at jeg hadde Oscar Wilde bio i hylla. Fra den aller første bokklubben jeg meldte meg inn i. (oldttiden, English Bookclub). Mitt aller første velkomsttilbud, og jeg velger Oscar Wilde bio. Denne sirkelen er skjebnebestemt. Nå ser det foreløpig ut som om det blir kamp mellom Orlando og Oscar. Som minner meg på at også Vita passer inn her, bare unngå den jeg leste.

      Haruhi: Hvorfor går vi begge ut ifra at RuPaulbioen er skrekkelig?

      Slett
    13. Ok, den er grei.
      (håper ikke biosirkelen vannes ut til alt, jfr det du skriver over her)

      Slett
    14. Not to worry. Vi har da lest øyeblikksbios og vært litt flytende i formen siden denne sirkelen startet, kan forlag og forfattere leke med sjanger, kan vi også. Meen, synes vi holder oss greit innafor. Crossovers er lov. Innså forresten igår at alle mine musikkbios handler om trommeslagere.. det er mer bekymringsfullt enn litt biobending..
      (ja, nå er biobending inkorporert i dagligtalen).

      Slett
    15. Først noe viktig jeg glemte tidligere: har SÅ KLART lest HGTG, men har jo re-reading mål i år - så tenkte jeg skulle lese den på nytt. Stephen Fry er innleser av den første boka.

      Vi antar at RuPaul-bioen er forferdelig fordi RuPaul består av 90% catchphrases. Tror faktisk Michelle Visage sin bok ville vært mer underholdende.

      Slett
    16. Har nå brukt flere dager på å finne ut hva HGTG er. Resignerte og leste hele kommentarfeltet, før jeg innså at det var Hitchhikern. Dette har nå muligens medført ei hel uke forsinkelse på bioskrivinga mi. Tror forøvrig jeg aldri kommer til å gjenlese Adams, syntes det var HILARIOUS den gang da, men mistenker at jeg har utviklet meg over i det u-humoristiske. Skulle jeg (god forbid) bli skuffet vil det ødelegge for all framtidig bruk av - 42.

      RuPaul: Catchphrases indeed. Michelle Visage ja, hun virker ihvertfall å inneha solide doser selvironi (mm det er påtatt). Vet absolutt ingenting om henne annet enn dragraceinfo.

      Slett
  9. Jeg har planer om å ta kategoriene som de kommer og ikke forhåndsplanlegge for mye. Men prøver så langt jeg kan og velge fra egne hyller, og da skjer planleggingen likevel.

    Har mange alternativer på forfattere, så den tar jeg litt på sparket. Men en av forfatterbiografiene i hylla er Oscar Wilde, så med tipset til Mari over, kan jo den snikes inn i oktober og spare forfattermåneden til et av de andre alternativene.

    I februar skal jeg lese Anorektisk, så det er mulig at det blir biovalget også. Det kommer an på om jeg rekker lese både den og en annen eller ikke. Egentlig er planen å lese Jeanette WIntersons "Why be happy when you can be normal" om hennes oppvekst hos (adoptiv)foreldre som ville hun skulle bli prest i pinsemenigheten. I stedet ble hun forfatter og kom hjem med kvinnelig kjæreste. Ganske uoppdragent spør du meg.

    Så har jeg Krakauers bok som kan være villmarksalternativ, om det ikke blir en av de norske som kommer ut i år for dobbeltkryss. Bildekunstner har jeg ikke bestemt meg for enda, der er det ingen alternativer i bokhylla. Gretne gamle gubber må jo være den enkleste kategorien å finne bok til. Og det er leeenge til, så altfor tidlig å bestemme seg nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ang. Gretne gamle, begynte vi (me and man) på Trumpboka igår, i bila, med 10min nå og da regner jeg med den blir ferdig akkurat i tid til desember. Artig hvis vi begge leser Wilde, har du den grønne? Alt jeg vet om min er at den er grønn. Har stått bortgjemt i hylla i tiår..

      Slett
    2. Ja, min er også grønn. Kjøpt på et bokmarked på torget i Dublin for to år siden med tanke om at den sikkert ville passe inn i biosirkelen en gang. Skrevet av Richard Ellmann.

      Slett
    3. Det er samme bok. Tenke seg til. Ville ikke forundre meg om at sidene er morkne når jeg plukker den ned. Ihvertfall må den desinfiseres, støvtørkres og luftes = burde vært verd minst fem hyllekryss..

      Slett
    4. Why Be Happy When You Could Be Normal leste jeg for et par år siden, likte den veldig veldig godt. Vurderte faktisk å lese den på nytt, men fant den ikke i hylla. Tror jeg la den på et bokbord på treff en gang.

      Slett
  10. Polfar-ing og Villmarking behørig belest og besteget? Jan Redford sin End of the Rope: Mountains, Marriage and Motherhood:
    https://ebokhyllami.blogspot.com/2018/10/septembers-samlede_1.html

    SvarSlett