torsdag 15. februar 2018

BIOGRAFISIRKELEN 29 - UOPPDRAGNE PIKER


North of Normal  (2014)
A Memoir of my Wilderness Childhood, My Unusual Family
, and How I Survived Both
 - Cea Sunrise Person.

Lydbok lest av: 
Cea Sunrise Person
Kilde: Storytel


Mitt Bidrag i Biografisirkelen 29.
Kategori: UOPPDRAGNE PIKER 
Kategorivelger: Mari


Jeg har valgt
Cea Sunrise Person (1969) og hennes North of Normal.
Wilderness. Unusual Famlily. Survival. Som undertittelen sier.

Goodreads sier: Hvis du likte Jeanette Walters Glass Castle vil du elske Cea.
Jeg sier:  Og. Educated (Tara Westover) Iflg, instafeeden min kom den ut igår (også på storytel) og handler om doomsdaysektjenta som (16år) kom seg ut og på skole (Harvard/Cambridge).  Jeg har selvfølgelig allerede lastet ned, som alltid mer fokusert på det jeg ikke har lest, enn å fortelle dere om det ferdigleste.

Squatting
Cea kom seg også ut. Bort fra familien. Hun ble modell. Som 13-åring.
Så ble hun gift og brukte opp pengene, før hun gikk i terapi, fant peace og skrev bok.
Det er selvfølgelig enn foregripelse, for det interessante med denne boka er ikke Cea
, men morfaren.

Papa Dick. Som hun forguder. Som barn.
Som tenåring & voksen. Not so much.
Snusk og rusk har det med å komme til overflaten.

Ok, slettet nettopp 2 avsnitt pga alt for detaljert gjenfortelling.
Det får være måte på t-skjeforing.


The gist.
Mormor og morfar og deres 3 barn røyker hasj. De flytter til California. Til Canada. Til skogene. Det er 60s. Og Papa Dick er  både veldig i tiden og svært forut. Anti det meste. Matvareindustrien. Goverment. Establishment. Kapitalisme. Nabolag. Og FOR alt det vi kjemper for idag. Viktigst. Naturvern. Han er svært karismatisk og autoritær og selv etter at de har flyttet til skogs, i hemmelig tipi, kommer folk pilgrimmende for å lytte til hans advarsler og visdom, rundt leirbålet.
Sa jeg hasj? Free love? Hippies?

Dessverre, forblir ikke Cea Sunrise i villmarka.
Mor Michelle. Vokst opp uten grenser, som aldri brukte BH og sjelden genser, fikk Cea som tenåring, reiser av gårde med mann, og Cea (5år), i baksetet. De overlever ved hasjdyrking og hytteinnbrudd. Ingen fast adresse. Ingen venner. Ingen annen familie.

Hvor ille, hvor 'north of normal', innses først når Cea omsider begynner på skole og det ikke finnes et eneste papir, eller bevis på henne eksistens. No records. No fødselsattest.

Dette er skillelinja. Slutten.
Der alt egentlig ble kjedelig. Og vanlig. Det gamle forkastes. Det nye omfavnes. Alt handler om å passe inn. Det er noen hjerteskjærende historier. Noen morsomme. Men dynamikken er kjent. Man blir man voksen og angrer, og innser ikke alt var ille, men noen ting var verre enn man kunne ane....  Papa Dick feks.

Goodreadsfirer (foreløpig)
Det jeg liker med slike 'skogs/sekt/jungelbøker' er tiden før integreringen starter, samt forskjellene, så lenge 'skogen' vinner over samtida. Jeg vil at Mowgli skal vende tilbake til jungelen. Ikke giftes med vannkrukkajenta. At Tarzan skal leve lykkelig med apene, langt unna Greystoke.  Alternativt godtar jeg også Crocodile Dundee varianten. Særheter og spesialkunnskaper blir superpowers.

=  Cea klarer seg utmerket som modell, alene i storbyen
, pga selvstendighet og streetsmarts (?). At hun har skrevet ei bok til (Nearly Normal) som handler om modell og voksenlivet, der alt kanskje ikke gikk så bra likevel, velger jeg å overse..

Uoppdragen = uoppdratt..


   
Ok, vet det er litt billig med utube, men februar har vært hard og snøfylt og jeg henger etter med alt, har hverken tid eller ork til å beskrive tipier, overgrep eller hytteinnbrudd. Just know, at det er både gale onkler og perverse 'sjonkler' involvert..


Sirkeldeltakelse: 
Les ei bok i riktig kategori
Skriv et blogginnlegg
Legg igjen link i kommentarfeltet.
Har du ikke blogg holder det med en kommentar
 ---------------------------
Neste kategori i Biografisirkelen er:
BILLEDKUNSTNERE 
Bloggdato er 15.april 2018.
De øvrige kategoriene for 2018 finner du her:

50 kommentarer:

  1. Denne måneden har jeg tatt et Kinderegg - tre kryss i en smekk med ei bok. Ny norsk forfatter for meg, kortlistet til bokbloggerprisen OG passende i biosirkelens Uoppdragne Piker. For det ER jo ikke direkte oppdragent å stikke fingrene i halsen og vrenge innsiden over doskåla hver gang man har spist, eller periodevis behandle sin snille bror som det største hatobjektet i verden. Jeg har lest Anorektisk av Ingeborg Senneset, en fæl opplevelse jeg ikke ville vært foruten, men som jeg heller ikke kommer til å lese på ny. Til det var den altfor sterk:

    https://ebokhyllami.blogspot.com/2018/02/biosirkelen-anorektisk-av-ingeborg.html

    SvarSlett
    Svar
    1. ...og soler meg i beundringslyset. Denne gang var jeg først. FØRST i biosirkelen!?! (ihvertfall til å legge link). Undere kan tydeligvis fremdeles skje, ser du. Så kom deg ned fra taket, glem snø, of course we care, sjokolade og rødvin, det er helg (nesten) og snart er det vår ;)

      Slett
    2. Marianne om Ingeborg Senneset:
      https://ebokhyllami.blogspot.com/2018/02/biosirkelen-anorektisk-av-ingeborg.html 

      Jeg er ned av taket, men etter nytt snøfall i natt, må det måkes, etterhvert. Gruer meg til alt smelter, kommer til å bli oversvømmelser. Rødvin er på plass. Sjokolade har jeg sluttet med, men kan ta ei skjei kakao for din skyld. Fuglene sang faktisk igår. Fuglekvitter gjør underverk med humøret (for noen minutter).

      Grattis med først - og med eneste link og fullføring. Fullføring telles kun med link. Enig med deg om Anorektisk. Sterk bok. Og angående Eagleton, kommer jeg tilbake med svar når jeg har sjekket bokhyllene. Mulig jeg solgte den. Sooo lenge siden..

      Slett
  2. Jeg skjønner at du er forsinket (igjen) med all den snøen.
    Selv kan jeg bare skylde på noen dager i Lofoten med barnebarn på et halvt år, og det blir det ikke mye lesing av. Kun ferdig med Nærums litteraturhistorie - og en svenskekrim (Lindstein om sekt på Tåkøy).
    Gi meg helga så skal Marilyn- boka bli ferdiglest og omblogget. Mulig jeg må veksle med en Grønlandskrim innimellom. Krimtørst & Krimsug.

    (hvordan kan noen vite at alle tror de er så spesielle?)

    SvarSlett
    Svar
    1. Men jeg har faktisk gjort litt bio-research i Lofoten, Svolvær. Besøkte galleriet og gravplassen samt sokkelen til billedkunstneren Gunnar Berg som døde altfor ung. Han ble bare 30, døde av kreft/følgesykdommer, men har likevel et eget gravsted. Det måtte jeg jo undersøke, og han kommer riktignok fra en rik væreierfamilie.
      Ingen biobok skrevet, men derfinnes da en del artikler i bøker om han, ifølge noen nettsider. Han blir betegnet som en av Nord-Norges store kunstnere. Tenk hva han hadde fått utrettet hvis livet hadde vart lenger.

      Slett
    2. Gunnar Berg var da et svært ordinært navn for et kunstner. Hadde en gammelonkel som het Gunnar Berg. Sofaen hans står i kjellern i midten, og går bare under navnet Gunnarbergsofan. Applaus for å alltid være på vakt og utkikk etter verdige objekter. Kanskje du kan skrive bio? Egentlig en glimrende ide. La den synke inn..

      Den svenskekrimmen er det serie? Ahh, så forresten i margen at du har skrevet omtale, skal sjekke det ut, mm det er plottspoilere?

      (Hvordan kan noen vite noe? Han lister en stack med grunner, hvorav en er at vi alle er oppdratt med at vi kan gjøre hva som helst, bli hva som helst, ingen er unike, ingen som oss - som har ledet til entitlementgenerasjoner. Noe som snek seg inn på slutten av 60tallet. We can all bli presidents. Ehm, nei!! Mye interessant i denne boka. Kapittelet om falske minner feks. Om ei Meredith som etter terapi anklaget faren sin for incest. Familien ble splittet. Helt til hun i 96 fant ut at det ikke var sant læill.. Høre kjent ut synes du?)

      Slett
    3. Alle er unike mente jeg, som selvfølgelig, i ytterste konsekvens, betyr at ingen er unike.

      Slett
    4. Ang Gunnar Berg: Hei, ja, faktisk. Jeg må innrømme at ideen kom til meg i går og jeg skrev ned en masse jeg må gjøre research på. Tenker en biografisk roman mer enn en biografi (så mange krav til korrekthet, lister med kilder, fotnoter etc) Så vi får se hvor langt jeg kommer, om det er noe å forfølge eller om det bare koker bort i kålen. Har arbeidstittel klar, men mer kan ikke røbes. Tilgang til Svolvær vi jeg ha plenty framover, og kurs i bioskriving og slektsgransking har jeg faktisk gått, for 3-4 år siden.

      Ang etternavn: Hamsun het da også Pedersen. Hadde Gunnar Berg fått leve lenger hadde han kanskje skiftet navn til Svinøy eller noe sånt? (Litt stygt navn, men det er på Svinøya gravplassen og galleriet ligger, og den øya kjøpte han)

      --
      Svenskekrimmen er en trilogi. Har ikke spoliet så mye i omtalen, men for noen er jo alt , for mye- vet ikke hvordan det er med deg? Krøger i Dagbladet spoilet mye mer..

      Aha, da skjønner jeg sammenhengen ang at alle er so spesielle.
      Jeg ble nok født før den bølgen der, og fikk ikke trykket inn at alle kan bli alt.. Jeg har vel heller fått innpodet Jante og at jenter ikke har de samme mulighetene- noe som har forarget meg mye opp gjennom. Jenter dobbelt Jante.

      (Ja- Vigdis og Helga.)

      Slett
    5. Kålkoking kan fort lede til en crossover. Det er sannelig på tide at det vokser en biograf ut av biosirkelen. Kvam better watch out..

      Også tror jeg du må lese den Subtle Fuck boka. Visstnok en fordel å bli født før snowflakebølgen = det er sikkert Jante som har gjort det 'typisk norsk å være god' - garantert!

      Slett
    6. Hehe, har du trua?
      Det er bra. Vi får se! (synd skriveretreaten jeg skulle på i mai, ble avlyst nylig, men jeg får lage min egen)

      Subtle fuck- finnes den på norsk?
      I morra skal jeg lese om Marilyn. I dag ble det bare aviser og en spasertur til Solsiden i finværet. I dag kom det en liten vårfølelse- eller påske- det smeltet snø fra andre etasje og dryppet ned. Kunne nok sittet ute med pledd og kakao, godt kledd.:)

      Gro måtte nok jobbe hardt med selvtilliten for å få til det "typisk norsk å være god"-slagordet.

      Slett
    7. Hellou: Her er mitt bidrag om Marilyn. Sterk bok som jeg ble trist av å lese. Ikke så veldig uoppdragen, men jeg fant da noe: https://artemisiasverden.blogspot.no/2018/02/marilyn-av-gloria-steinem-og-george.html#more

      Slett
    8. Anita om Marilyn:
      https://artemisiasverden.blogspot.no/2018/02/marilyn-av-gloria-steinem-og-george.html#more 

      Ok, skjønner at jeg må ut å lese innlegg før jeg konsentrerer meg om mitt eget. Dukker opp i et kommentarfelt nær deg, før du får deklamert første vers av TerjeVigen..

      Slett
  3. Jeg har lest 67 sider av Blonde. 600+ sider igjen. Er bare innom kommentarfeltet for å snu.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sukk, det blir ikke bioinnlegg på denne siden av OL, skjønner jeg??

      Slett
    2. Spent på ditt innlegg om Blonde Monika, siden jeg også har lest om Marilyn.

      Slett
  4. Er ferdig med Abelone, ei overraskande svak og uengasjerande bok som eg egentleg ikkje har lyst til å skriva noko om. Men det kjem eit kort innlegg i løpet av helga.

    SvarSlett
    Svar
    1. Synd det ble dårlig bok av et så spenstig utgangspunkt. Sånt som skjer når Kvam ikke skriver om damer..

      Slett
  5. Jeg har skrevet om Jeanette Winterson. Ganske uoppdragent å bli forfatter når du bor i en husholdning der bøker er forbudt og mor lager bokbål i hagen når hun finner paperbackbøkene du har gjemt under madrassen.

    http://elbakken.blogspot.no/2018/02/biosirkel-jeanette-winterson-why-be.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Elisabeth om Winterson:
      http://elbakken.blogspot.no/2018/02/biosirkel-jeanette-winterson-why-be.html 

      Bokbål er vinner uskikkeligheta, tror du burde lest om mora til Winterson..

      Slett
  6. Då har eg publisert ein omtale https://bokbloggberit.blogspot.no/2018/02/biolesesirkel-bernt-roughtvedt-om.html

    SvarSlett
  7. Hopper rett til det viktigste jeg: SEASON NI FAVORITT?? Det er jo den dårligste sesongen ever. Ingen stjerner (eneste mulig unntak: Valentina), feil vinner (fantes ikke noen riktig vinner), ingen orginalitet og bare, nei. Sjokkert.

    Har du sett AS3? Jeg har fått 90% spoilet gjennom insta-klipp, youtube og reddit. Avhengig men egentlig lei. Skulle jeg sett noe på nytt hadde det vært 1, 4 eller 6.

    ((Har lest ferdig bio, men ikke blogget, som alltid))

    SvarSlett
    Svar
    1. Glemte at jeg egentlig liker Aja ganske godt også, men jeg har nok egentlig blitt mest sjarmert av henne i ettertid, og ikke mens jeg så s9.

      Slett
    2. Jo, etter å ha sett alt på nytt (= spolet selektivt gjennom og bare sett challenges og runway.), er s9 den sesongen hvor jeg har likt flest, og flere av finalistene kunne vunnet. Og synes også riktig person vant. (Synes det er svært snilt av oss å ikke spoile med tanke på at ingen andre ser).. Det kan være fordi s8 var RÆVVA. Alaska er fremdeles favoritten, tett fulgt av Adore og Bianca (som burde gjøre s6 til fav) og Sharon (som jeg ikke liker lenger da hun har operert seg bort). Synes gjengen i s9 var mer likandes en meanbitchene Alaskadetoxroladex, eller hva de nå kalte seg.. kanskje jeg må se alt en gang til..

      Ikke sett Allstar3, er det ferdig og ligger alt på utube? har holdt meg unna, men vet Aja (som jeg ikke liker) skulle være med, og Trixie?

      Er altfor engasjert, samtidlig som jeg begynner å bli kynisk og lei og lengter etter s10...

      Du har hele OL på deg til å blogge.

      Slett
    3. Trodde OL var ferdig.

      Vi er så spoiler-forsiktig fordi vi begge lever i håpet om at Mari skal se mer. Har ikke hørt noe siden hun så s2.. Likte vinneren av s9 jeg også, bare ikke godt nok. Intet varig inntrykk. AS3 er pågående, men fansen poster runways/høydepunkt fra challenges/rykter/drama/lipsync på insta/u-tube type fem sek etter at en episode er ferdig, så jeg vet (dessverre) alt som har skjedd. Likte Dragrace bedre når det bare var jeg (og du) som så det. Burde aldri ha begynt å oppsøke queens/fans på sosiale medier.

      1. Bianca <3 <3
      2. Adore
      3. Kim Chi?

      Jeg syntes det var over snittet mye bitching i s9, men det er mulig jeg er farget av å ha lest så mye på internett etterpå. Mye snakk om rasisme og dødstrusler etc, men det er jo mest fansen. Og Nina Bonina Brown.

      Rolaskatox?

      Slett
    4. Hvis først skyld skal fordeles...
      Etter å ha lest denne kommentaren, og blitt tagget på Biancabok, havnet jeg på utube somed kjøret, som jeg har kjempet og sverget for å holde meg unna, & that's all she wrote (besatt hvor mye Bianca/Adore oppdaterer insta'n sin??) Og må se Allstars2 omigjen, tror jeg var så lei da jeg så at hjernen blokket ut det meste. OG. Finner ingen hele episoder av AS3. Bare rucaps og ru-winds?? Casten består forøvrig at av de jeg finner aller kjedligst og/heller aldri har sett(?), bortsett fra Trixie (som virker mye særere her enn i egen sesong?) Give me Katja. Finner ut hvem jeg helst ville sett ved å se klppene i ru-capsen. Alaska, Katja, Ginger og hun som vant som jeg aldri husker navnet på men liker VELDIG godt.

      KimChi? OK, men falt aldri helt.
      Bonina? Herregud..
      Rolaskatox? Ja, det jeg prøvde meg på.

      Umulig å få samlest/bioskrevet med så mye usett dragmatriale i omløp..

      OG.
      BIANCABIO!!!

      Slett
    5. ...eeehhh... bare sånn et sidespor. HVA diskuterer dere i tråden her? Greit nok at jeg har havnet på fjellet, men dere høres ut som alle sesongene av Lost, samlet...

      Slett
    6. Ja, herregud BIANCABIO! OG BIANCA I BERGEN!! Husker jeg for et par uker siden leste feil her, og trodde du skrev at Bianca skulle til Stavanger, og du bare "hahah, herregud, hvor dum går det an å bli", men så var jeg viste bare veldig framsynt.

      Nå er spørsmålet om jeg rekker å få noen av bergensbloggerene til å se alle sesongene før juni, slik at jeg slipper å dra alene. Klarer ikke helt å se for meg Labben som frelst. Kanskje Silje?

      Adore/Bianca er søte på insta.

      Har ikke funnet noen hele episoder jeg heller, og ser egentlig mest på insta. Får med meg akkurat nok til at jeg alltid vet hvem som vinner/hvem som ryker ut. Slik at det bare blir kjedelig å se hele sesongen, hvis det noensinne legges ut. Syns det er helt forkastelig at AS ikke er på Netflix. Har enda ikke sett hele AS2 heller.

      Violet? Jeg ELSKER Violet.

      Og Katya.

      Trixie er jo helt sykt populær på internett, og genuint veldig morsom i de fleste klipp jeg har sett (sammen med Katya). Husker henne ikke i det hele tatt fra egen sesong da + at det ser ut til at det går veldig dårlig på AS også. Ikke en TV-person rett og slett.

      Jeg liker sikkert Kim Chi og Aja bedre enn deg fordi jeg er mer opptatt av all things KAWAII. Kim Chi fikk nesten (!) samboeren min hekta på dragrace.

      Jeg bruker som alltid all internett-tiden min på å diskutere dragrace, - bioomtale ventes i..mars?

      Slett
    7. Marianne: Vi lever, ånder og diskuterer RuPauls Dragrace. 9 sesonger på netflix. Avhengighetsskapende fra og med s3. (Deretter er det Allstars og utube og alt det andre, jeg innbitt prøver å holde meg unna.)

      Haruhi: Ja til Violet. Absolutt en av favorittene. Liker at hun bare ER uten fiksfakseri.

      Både Allstars og Untucked burde vært selvskrevet på netflix. Jeg VIL se hva de kranger om etter feedback. Er Allstar på annen kanal eller noe? Tror jeg må se AS2 om igjen. Husker ikke hvem om vant som muligens betyr at jeg ikke så ferdig. Spolte gjennom første episode og husket den. Litt bekymret over hukommelsen.

      Mer bekymret over Bergen. ((Silje)) ((AnnHelen)), hvordan i alle dager skal de rekke alle sesongene før juni? Og hvor mye sminke har du tenkt å møte opp med. (Hadde det ikke vært for Lillehammer, ferdig like før, hadde jeg vurdert det, men jeg hadde alltid fått med meg mannen, han er IKKE begeistret -))

      Slett
    8. Tror AS er på samme kanal som resten (Logo).

      Og, herregud, jeg har bare sett 2,5 eps av AS2, og selv jeg vet som vinner. Du liker henne jo til og med.

      Det gikk nettopp opp for meg at jeg (så klart) jobber når Bianca er i Bergen, samboeren jobber også (tror jeg hadde klart å lure ham med meg, han er mye mer fascinert enn det han vil innrømme, noen ganger lar han egen TV-serie surre i bakgrunnen mens han sniktitter på RuPaul). Men, dette er jo helt sikkert en once in a lifetime sjans for meg?? Jeg kommer neppe til å koste på meg en USA tur lissom.

      Slett
    9. Etter full forvirring har jeg funnet ut at jeg blander sammen Allstars 1 o 2. Selvfølgelig vet jeg hvem som vinnern toern. Det er jo alltimefavoritten i favorittsesongen. Allstars2 er bedre enn både niern og seksern. Allstars 1 har alle de jeg ikke gadd se på i utgangspunktet. Skjønner virkelig ikke greia med Raven og Jujubee. Har derfor tydligvis fortrengt hele sesongen.

      Klart du må til Bergen.
      (I drag) (begge to)

      Slett
    10. Altså, jeg skjønner ikke egentlig helt hva RuPaul er for noe, men kan alltids sjekke det ut hvis det er tilgjengelig og innebærer muligheten for at Haruhi og kanskje Ingalill kommer til Bergen. Jeg var jo fan av Americas Next top model en gang, så da er det kanskje håp? Men ni sesonger tror jeg ikke det blir tid til:-) Hvilken sesong er Bianca?

      Slett
    11. (((Haruhi)))

      Bianca er sesong 6.
      Har du masse av tid og sverger og ikke hoppe av underveis ville jeg startet med sesong 3. Selv om det er i sesong 4 det virkelig begynner. Meen problemet er at du kanskje faller av å ikke kommer deg til seksern. Bakoversveisen kan bli ganske stor hvis du ikke senker deg ned gradvis..

      Hva sier du Haruhi? Går det an å hoppe rett på seksern?

      (Har du tid til 3 seonger? Se 4, 5 o 6 +7). Selv om du ikke vil forstå hvor bra firen er hvis du ikke har sett toern...

      Puhhh, tilbake til samlesingsoppsummering..

      Slett
  8. Jeg har (endelig) lest Torill Mois bok om Simone de Beauvoir og den passer utmerket godt i månedens kategori: https://birtviko.blogspot.no/2018/02/simone-de-beauvoir-en-intellektuell.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Birthe om Simone:
      https://birtviko.blogspot.no/2018/02/simone-de-beauvoir-en-intellektuell.html 

      Ahh, det var et solid bidrag. Flere som vurderte Simone men droppet pga for lange bøker, små skrift etc. Gleder meg til å lese..

      Slett
    2. Håper du får noe ut av det, og at teksten fremstår som sammenhengende. Innimellom fikk jeg for meg at den er springende :D

      Slett
    3. Har ikke skjedd noe som helst siden sist jeg kommenterte. Klarer ikke bestemme meg for om jeg skal skrive (ehm begynne på eget innlegg, eller lese deres, som sikkert betyr at jeg indirekte prøve å legge skylda for min manglende progresjon på dere) eller lese..

      Garantert ikke springende!

      Slett
  9. Jeg drukner i masteroppgavearbeid om dagen, og er litt på etterskudd med alt. Men... jeg kommer med et innlegg i løpet av uka - forhåpentligvis allerede i morgen. Skikkelig dårlig av meg ettersom det er min kategori, men det blir i alle fall en samleomtale av to bøker. Det veier kanskje litt opp.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mitt nye mål er nå å prøve å publisere før deg. (ahh, these promises).

      Slett
    2. "Forhåpentligvis allerede i morgen", skrev jeg, og så forsvant jeg fra jordens overflate. Men: Nå er masteren levert, og jeg begynner å fungere som et normalt menneske igjen. Så det kommer innlegg denne uka! Må bare prøve å huske hva bøkene handlet om først!

      Og så skal jeg skjerpe meg på de gjenværende kategoriene.

      Slett
    3. Sannelig!
      Håper masterskrivinga gikk bra og A-ene ramler inn, slik at du kan konsentrere deg om det viktige i livet. Bloggposting! (her burde jeg hatt en smiley for å late som om jeg tuller -)

      Slett
  10. Virker som en interessant bok du har lest om Cea. En bok jeg selv kunne tenkt meg og lest. På norsk.
    Savnet mer om faren Dick, men ser i underteksten på bildet/utuben at det var som jeg trodde. Og så flere enn ham også.. herregud, svin på skogen i ordets rette forstand.

    Hvorfor kan de ikke holde seg til den alternative livsstilen og dyrke den, som Doppler, når de flytter ut i skogen, må de i tillegg drive med overgrep og tafsing på småbarn? Hvorfor kunne han ikke ligge unna? Og hva med mora og sjonklene? Var det rusinga som ødela gangsynet eller var de mørke sidene en av grunnene til at de holdt seg unna folk og det alternative kun et skalkeskjul?

    (kanskje du ikke skulle ha sletta den teksten du skrev? her må det nok svares for mer)

    SvarSlett
    Svar
    1. (morfaren Dick, var det. Enda værre- hva med faren, bestemor?)

      Slett
    2. Suksess = nysgjerrighet.
      Meninga med vage hentydninger er jo at du skal lese boka selv. Men, Dick var morfaren, altså, ikke faren. Faren var en hedersmann hun faktisk fikk god kontakt med som voksen.

      Morfar Dick var heller ikke overgriper, likte bare å ligge rundt, med alt og alle. Bortsett fra litt generelle omsorgsvikt var det bare en sjonkel + den som skjedde med mora, men det kommer helt på slutten, og mer enn det vil jeg ikke spoile..

      Soo, faktisk, ganske Dopplersk i skogen, ingen tafsing på småbarn, som jeg vet, alt det der skjedde i byene.. når det har sagt, hadde vel rusen, eller apatien som følger ansvaret for mye...

      Papa Dick (altså morfar) var egentlig en ekte Doppler, bare litt forvirret og drittsekkaktig..

      Tror egentlig du bare må lese boka!!

      Slett
    3. Ok, takk for utdyping.:)
      Dette er nok en bok for meg- men jeg leser helst norsk. Helst. Blir den oversatt, mon tro?

      Slett
  11. Anorektisk av Ingeborg Senneset: https://sa-rart.blogspot.no/2018/03/dette-leste-jeg-i-februar-tvangstanker.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Silje om Anorektisk:
      https://sa-rart.blogspot.no/2018/03/dette-leste-jeg-i-februar-tvangstanker.html 

      (Nå må du lese Stalins Kyr også. Beste jeg har lest siden What I Loved).

      Slett
  12. Sniker meg inn litt etter vel lovlig sent igjen med Carrie Fisher. Uoppdragen nok, i alle fall. Og så er det vel litt uoppdragent å være så sent ute... http://www.sandlund.net/bookblog/2018/04/the-princess-diarist-carrie-fisher/

    SvarSlett
    Svar
    1. Lattermild om Carrie Fisher:
      http://www.sandlund.net/bookblog/2018/04/the-princess-diarist-carrie-fisher/ 

      Jeg regner med denne somlinga betyr at du publiserer Billedkunstneren dager fr fristen? Jeg leste også nettopp (var vel ifjor men føles som nettopp) Fisherbok, Wishful Drinking. Hun er morsom. Og trist. Fikk lyst til å lese romanene hennes. Har du lest?

      Slett
    2. Går litt smått med billedkunstnerene også, men det er mulig jeg heller skal forsøke å være i forkant med neste kategori, der har jeg mer å ta av på hylla.

      Ikke lest romanene til Fisher, nei, men har definitivt tenkt å plukke dem opp.

      Slett