tirsdag 14. august 2018

BIOGRAFISIRKELEN 32 - POLFAR-ING OG VILLMARK-ING


North  (2018)
Finding My Way While 
Running the Applachian Trail
  - Scott Jurek w/Jenny Jurek

Mitt Bidrag i Biografisirkelen 32.
Kategori: POLFAR-ING OG VILLMAR-KING
Kategorivelger: Berit



Ingen grunn til bekymring.
Fristen er ikke før i morgen. Du har all nigths ferd mot dag.

Avsnitt om tropevarme, tungsinn og internettvegring.
Fulgt av 4 avsnitt om ankelproblematikk, overgangsalder og jogging.

Avsnitt om veien tilbake.
Pluss litt om bokhøst og bokbloggtreff..
Pluss en lang tirade om alle innleggene jeg har lovet/ønsket/failed å skrive
og hvor hardt jeg skal prøve å både lese og skrive hyppig i august.  #promises

Obligatorisk gush om Jakob Ingebrigtsen
, den kommende boka til Gjert og trailrunningvideospåutube
, det er lov siden jeg tross alt har lest om Scott Jurek

Innlegget oppdateres.
Forhåpentligvis..

pic from google

Sirkeldeltakelse: 
Les ei bok i riktig kategori
Skriv et blogginnlegg
Legg igjen link i kommentarfeltet.
Har du ikke blogg holder det med en kommentar
 ---------------------------
Neste kategori i Biografisirkelen er:
GENDERBENDER REALNESS
Bloggdato er 15.oktober 2018.
De øvrige kategoriene for 2018

81 kommentarer:

  1. Der var du, ja. Jeg skal lese "Hold fast" av Samuel Massige. Boka er funnet frem og lagt på stuebordet. Har ikke begynt, for travelt for tiden, men den kommer på etterskudd..

    SvarSlett
    Svar
    1. Er her såvidt. Tror alt jeg har falt ut så til de grader før og er litt overveldet av alt man må lese for å komme ajour. Pø om pø. Lettet over at alle ser ut til å være i på etterskudd og/eller i bookerrus..

      Slett
    2. Sommer og ferie, alle er på etterskudd. Vi trenger pisk.
      ?

      Slett
    3. (Kanskje en Piskeriminster? lol )

      Slett
    4. Pisk og gapestokk. Helt urelatert satt jeg nettopp og tenkte på det. Om jeg ville valgt hemmelig pisking (eller annen fysisk, smertefull, avstraffelse framfor offentlig ydmykelse. Gapestokk. The Scarlet Letter. Uthenging. Cerceii naken gjennom gatene.


      Kom til at skam ikke gror like godt som i Hawthornes dager. I vesten that is. Nok å skjemmes over, men kollektiv er jo barnmat i motsetning til å stå bundet på torget i gamle dager. Game of Thrones får bli målestokken, Cerceii valgte kort hår framfor døden. Tilsynelatende anger. Kommer muligens an på gjerninger, ok nå må jeg tenke på hva jeg kunne gjort som ville vært ille nok til at jeg heller hadde valgt tortur (litterær kontekst der slike valg er en mulighet is a given, minner meg på at jeg må lese Graham Greene igjen). Sorry for avsporingen. Back to villmarka..

      Slett
    5. Regner med at du slipper dette valget. Grusomt å bli satt i gapestokk fysisk på torg å bli spyttet på og hånet. Tror forrresten jeg så scenen i GoT med hun som måtte gå naken, kortklippet til spott , spe og spytting.. Shame, shame, shame. Så det hos min eldste sønn. Kun der jeg har sett glimt av GoT.
      Skammen i dag ligger nok dypt hos en del, men mer skjult og får andre veier i uttrykket sitt.. jfr Brene Browns forsking i boka Unperfect.

      I villmarka kan man skamme seg i fred og gå det av seg. Dyr dømmer ikke! Kanskje derfor de driver med hundeløp og sånt.. ?

      Slett
    6. Ikke rart vi er tiltrukket av polar/villmark og regn. Fritt utløp for skam og tårer. Enda påstås det at skam er mer utbredt i folketomme bygder. Dagens konk. er at jeg nok ville valgt offentlig gapestokk framfor hemmelig smerte. Har ikke helt trua på eget mot og smerteterskler. Mye litteratur om flukt fra skam dog, mer, gjetter jeg en flukt fra tortur. (psst, masterstudenter, her er noe å forske på)..

      Slett
    7. Hvem har skam i folketomme bygder? Gjenferdene? lol..
      Mye flukt fra tortur jfr poliltiske asylsøkere fra diktatorisk regimer.
      Btw- leste artikkel/intervju med polfarer Inge Solheim (ikke hørt om han, nei? Ikke jeg heller- han har mest vært en tilrettelegger, en av crewet, men går også alene) Interessant om å gå dit..om å og hvorfor.. men også skogsturer er fint, og leirbål. https://www.dagbladet.no/magasinet/ingemannsland/70115166?userhash=02db2c87558b8582b1c177d2ccf30a0c&utm_source=Communicator&utm_medium=Email&utm_content=tekstlenke9&utm_campaign=DagbladetPluss_AutoNB

      Slett
    8. Alle bygder er pr.def folketomme. Det er fordi alle flyktet fra dyret og nabokjerringas banjospilling.
      Det er bare å skamme seg.

      (Ikke hørt om Inge Solheim)

      Slett
  2. Juhuu - det lever ;)
    Jeg skal rett og slett lese End of the Rope - Montains, Marriage and Motherhood av Jan Redford. Går under Villmarking-memoirs og kommer fra "like nedi gata" fra hvor vi har huset i Whistler, BC. Hvordan balansere sikkerhet og eventyrlyst med morsrollen. Se det vet (visstnok) Jan! Eg e me! Men kommer seint ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. E.T phone home.
      Spennende med bok fra 'lokal'miljøet. Er hellig overbevist om at sikkerhet og eventyrlys ikke lar seg kombinere, basta, men liker godt å lese om alle som tror de vet bedre -). Som jeg sa til Anita, babysteps, pø pø, og blogglesing. Takk og pris for goodreads, uten oppdateringer derfra hadde jeg lagt opp for godt.

      Slett
  3. Ånei, denne skulle jeg jo vært med på. Dette er et tema jeg liker. Har flere bøker som passer inn. Satser på et ganske forsinket innlegg (sannsynligvis i september).

    Har glemt å følge med (sorry). Du vet, altfor opphengt i Booker. Men nå som jeg endelig har fått ordentlig leselyst som ikke ser ut til å ta slutt kan jeg jo endelig kaste meg på alt av samlesinger og utfordringer. Eller i hvertfall noen av dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bookerferbern fikk nesten fatt på meg. Lastet ivrig ned fra storytel, men rakk bare Snap (ikke imponert) før jeg visnet. Har hatt et øye på goodreads, men ikke stødig nok å vite hva som har slått an. Lever fremdeles i trua på at tilstanden er imidliertidig, selv om jeg synes det begynner å trekke ut. Her kan sikkert du bidra med erfaring. (Hender jo rett som det er at du tar en pause -). Hvordan svinger man seg opp i salen, lizm..

      På plusssiden har jeg lest i hele sommer. Mest lydbøker, men det kunne altså vært verre. Bioboka denne gangen var også bedre enn de jeg pleier å velge. Og du er igodt selskap, regner med at ingen blir ferdig med les/skriv før september.

      Slett
    2. Vet ikke egentlig helt hvordan man svinger seg opp i salen. For min del tok lesingen seg kraftig opp etter at jeg oppdaget Booktube, men der har du jo ikke noe problem.

      På bloggesiden Googlet jeg rett og slett ideer til blogginnlegg, fordi jeg ikke var inni omtaleskriving og trengte å skrive noe annet skulle jeg få fart på bloggingen. Fikk et par ideer der, samt litt drahjelp av Booker og plutselig kom jeg inn i bloggingen igjen likevel. Hvis jeg kun tenker omtaler får jeg ikke til å blogge dersom jeg har hatt pause, for det er veldig vanskelig å skrive det når jeg ikke har gjort det på en stund.

      Slett
    3. Kjent dette med omtaleskriving. Tror jeg egentlig har sluttet med slikt for lenge siden. Ihvertfall i standardformat. Synes det er livsutsugende. Kan være.

      Mitt størte problem er at jeg blir så overvelded (og imponert) av andres aktivitet, den rene kvantiteten, at jeg blir fullstending tafatt, og greier hverken lese (blogginnlegg) eller skrive egne. Hjelper ikke med google heller. Ideene yngler, mangler bare gjennomføringskraft/vilje og tid/vilje til å sette meg ned. Latskap kanskje. Satser på at treffet blir utslagsgivende.

      I mellomtida skal jeg slutte med klaginga, så lenge jeg leser får jeg si meg fornøyd (tross svenskekrimoverfloden).

      Slett
  4. Juhu - jeg blir ikke med på dette, som du vet - men jeg følger gladelig med på oppdatering på denne bloggposten, og overgangsalder og alt annet blir sikkert veldig spennende å lese om - og det var ikke ironisk, for det gleder jeg meg til. Dessuten hetebølger og jobbevondt er heller ikke tema det er kjedelig å lese om - så kjør på! Det følges med :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, om ikke overgangsalder så ihertfall midlivskrise, som godeste Jurek er kraftig angrepet av. Han er tross alt over 40 og kan ikke løpe som før. De raskeste årene er forbi. Og what nå? Fniser av at du tar en freudiansk slip og leser jobbevondt istedet for JOGGEVONDT. mhauah..

      (Sikker på at du har bøker i hylla som passer denne kategorien)

      Slett
    2. hahah - for en glipp, men det er tastaturet sin skyld - ikke min, aldri min - men tastaturet vet :)

      Slett
  5. Denne kategorien er jeg med på! Bok er lest, og innlegg kommer en av dagene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Strålende. Kjenner både inspirasjon og bokforventning komme snikende. Samtidig veldig glad for at alle er forsinket!

      Slett
    2. Da er mitt postet: https://birtviko.blogspot.com/2018/08/vinterdans-marit-beate-kasin.html. Ser at dere andre er forsinket, og det passer meg bra! Som oftest er det meg som er forsinket :D

      Slett
    3. Birthe om Marit Beate Kasin:
      https://birtviko.blogspot.com/2018/08/vinterdans-marit-beate-kasin.html 

      Måtte skrive hele navnet, for jeg aner ikke hvem detter. Egentlig et alt for normalt navn til å være villmarksdronning. Nysgjerrigheten er vekket.

      Slett
    4. Godt poeng, og faktisk viktig at ukjente løftes frem. Jeg håper i alle fall at andre også får øynene opp for denne boken :)

      Slett
    5. Jeg har ihvertfall notert meg den etter å ha lest omtalen din. Innbiller meg at du sa du leste fra ebokbib, men finner den ikke på min. Mulig jeg blander.

      Slett
    6. Du blander nok :D
      Jeg leste papirutgaven :))

      Slett
    7. Det forklarer saken. Godt jeg fikk det oppklart før jeg begynte å plage biblioteket med urettferdighetssyt.
      (Muligens var det Berit?)

      Slett
    8. Boken Birthe leste finnes som leseeks inne på Aschehoug sine sider så jeg,om du er registrert der 🙂

      Slett
    9. Ahh, det er strålende nyheter. Da vet jeg den er tilgjengelig når lesetrangen tar over. Takk!

      Slett
    10. Så bra! Fint at du sier ifra, Beathe :)

      Slett
  6. Ojj! Hmm, kva skal eg skulda på? Ikkje overgangsalder; den er eg ferdig med. Men eg har ferie og ser verken på klokke eller kalender for tida. Som kategoriveljar har eg (sjølvsagt) lest ferdig boka forlengst, men at me var kommen så langt i månaden - det har eg ikkje fått med meg. Så blogginnlegget er ikkje eingong ferdigtenkt og då heller ikkje påbyrja. I morgon, i morgon.. Kan røpa at boka om Carsten Borchgrevink var god og interessant.

    SvarSlett
    Svar
    1. Passer meg som sagt utmerket at alle er på hælene, så jeg slipper å komme. Vet ingenting om denne Carsten så dette blir bra. Sommeren har vært sær og passifiserende = alle er unnskyldt. Idag er det derimot så mørkt og vått at man skulle tro sola ikke fantes. Kjenner litt på at jeg allerede har glemt hvordan det var med 30+ grader. Hilsen Gullfisken..

      (overgangsalderen kan man skylde alt på).

      Slett
    2. Blogginnlegget (som vart meir omfattande enn eg hadde tenkt) er omsider ferdig: https://bokbloggberit.blogspot.com/2018/08/biolesesirkel-david-vogt-om-carsten.html

      Slett
    3. Berit om Borchgevink:
      https://bokbloggberit.blogspot.com/2018/08/biolesesirkel-david-vogt-om-carsten.html 

      Skrev nettopp til Beathe om hvor overdrevet ryktet om bokbloggerens død var (prøver å fordøye Vidar Kvalheims uttalelse i Bok365 (tror det var der), om bokbloggerens rolle som ubetydelig), men ser at det mest overdrevne i denne konteksten er bloggpåstander om forsinkethet. Trodde dere mente midt i September. Ingen hvilekskjær her mao.

      Slett
    4. Eg las intervjuet med Kvalshaug: "Bloggere kan kanskje spille en rolle innenfor livsstilsområder, men innenfor litteraturen er de ubetydelige i dag." Eg seier som Liv Signe Navarsete: Han veit ikkje kva han snakkar om.

      Slett
    5. (fniser til at jeg bommet på navnet, kvalshaug it is)

      Regner med han mener interiør, rosa, mote og sånt . og ikke livstilsbøker. Som vi driver med her. Villmarksvarianten.

      Slett
    6. Leste det jeg også. Han om det, men så veldig betydelige er vi nok ikke.. har det noe å si, så lenge vi trives med å blogge om bøker og dele tips og og "ukvalifiserte" omtaler?
      Noe annet er der selvsagt med biosirkler. De er vesentlige! (for oss i alle fall)

      Slett
    7. Nei, et annet rykte som er sterkt overdrevet er det om vår store betydelighet. I blame avhopperne. De som har forlatt bloggrekkene for å bli forfattere, forlagsfolk, journalister og anmeldere. Mer shame shame. Vi som ble igjen fikk strevet med å foredle (blogginnlegg)sjangeren.

      Biosirkler er vesentligst.
      (Sikker på at Kvam merker det på lommeboka -)

      Slett
    8. Ble noen av avhopperne journalister?
      Uansett; de kan mene hva de vil.
      Og forlagene tror jo på oss siden vi får leseeksemplarer, så litt viktige er vi, men sikkert ikke i "den seriøse litteraturkritikken" som Kvalshaug sikter til. Men siden all PR er god PR, ifølge noen, har bokbloggere en funksjon ift til å spre reklame om bøker.

      Slett
    9. Sikkert noen som ble journalister. (uten at jeg kommer på noen), høres bare sannsynlig ut. Vi har vår funksjon i litteraturhjulet vi som andre. Trenger ikke defineres så nøye. I stadig forandring. Det eneste jeg føler på i år er at lysten til å lese årets norske er knappast tilstede. Håper det forandrer seg etter treffet, eventuelt innspill/omtaler/hype fra dere andre. Enn så lenge putler jeg fornøyd rundt med 'gammel' svenskekrim.

      Slett
  7. Nok en mulighet til å få redusert polar-seksjonen av TBR-hyllene, men den blir nok ikke tatt denne gangen heller. For mye annet som frister. Heier på sidelinja <3

    SvarSlett
  8. Så det er her alle kommentarene har funnet veien! Hei alle sammen! Bli med på samlesingen av eminente Tante Ulrikkes vei, da. Det er litt trist å samlese alene :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er med på samlesinga jeg. I ånden. Har lest boka. Har lest noen av blogginnleggene. Dessverre sammenfallende med min (ufrivilligtilfeldige) tilbakedtrekkelse fra sfæren. (av noen kalt sommerfri) (av andre tiliintetgjørelse av selvet). TUV likte jeg godt. Nesten like mye som jeg misliker Berge. Betyr det at jeg egentlig burde stemme på Tiller. En slags Innsirklingsfeiring, som er så mye bedre enn Begynnelser at det ikke hadde hjulpet om jeg hadde likt den bedre enn Ulrikke, just because forventningene ikke ble innfridd. Berge, på den andre side, var akkurat som jeg gjettet.

      (her ser du hva som skjer når man ikke har blogget/skrevet/ytret seg på 2mnd og setter seg ned med tastatur, alt bare strømmer ut)

      Slett
    2. Ja, men det kan vi like. Vi ELSKER det! Keep it coming. Haha@Berge, en roman jeg får lesesperre av tanken på å lese. Eller, jeg var på en presentasjon av boken hvor forfatteren lokket frem godviljen min, men, du vet, så sjekket jeg sideantallet og da bare, nei. Nei. NEI!

      Tiller - enig. Vanskelig dilemma. Taktikk og alt det der. Likte veldig godt En sånn jente også, men. Knyttneve i magen, vanskelig tema og muligens blind for svakheter. TUV på topp uansett. Der er jeg ikke det minste i tvil.

      Slett
    3. Hadde helt glemt Tung Tids Tale. Likte den også. Minus Berge er det et sterkt romanfelt. Det samme gjelder i åpen klasse. Hvordan velger man mellom voldtekt og spiseforstyrrelser? Lukker øynene og stemmer på Russland?

      Slett
    4. I Ånden her og, Eli, men siden boka er lest for lenge siden blir det jo ingen samlesing per ser for meg..

      Slett
  9. Først må jeg bare signere det som Ellikken sier rett over her. Har du lest TUV? Eventuelt hva syntes du?Uansett godt å se at det er litt liv i leiren her, og at det ikke er helt dødt i Blogglandia.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lest TUV. Blogginnlegget ditt om lampa er vel også et av 3 jeg har lest (og kommentert) i hele sommer. Check for samlesingsdeltakelse. Ryktet om blogglandias død er heldigvis dypt overdrevet.

      Det er bare litt synd for Ulrikke at den havnet mitt i bookerlesinga. Men jeg tror nå likevel den vinner hele greia.

      Slett
    2. Beathe: Det er alltid liv i Ingalills kommentarfelt. :) Mye svada, skjemt, dypsindig refleksjon og alvorlig seriøsitet i skjønn blanding. Når hun først er på, må vi andre bare hive oss rundt.

      Ang TUV tror jeg mange har lest den for en god stund siden. For min egen del synes jeg ikke det er så givende å diskutere en bok jeg føler jeg er ferdigsnakka om flere måneder i ettertid. Har hørt/sett ham live et par ganger og en del på TV også. Shakar har fått veldig mye blest.
      Sånn føles det vel av flere av de som har lest boka. Trøst dere med det. Stemmer kommer nok. Selv om jeg også setter en stor knapp på Tiller.
      Men jeg håper virkelig dere får motivert de som ikke har lest boka til å gjøre det.:) Altså!

      Slett
    3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    4. Anita:Ja, det vet jeg og det er helt topp!Det er noe helt eget å komme inn i kommentarfeltet her enn andre steder :-) Det var bare det at det var ganske så dødt andre steder. Nå er ikke det ment som sutring eller at jeg tror at det er en kollektiv kommentarstreik som foregår(ment humoristisk)
      Du skriver:" For min egen del synes jeg ikke det er så givende å diskutere en bok jeg føler jeg er ferdigsnakka om flere måneder i ettertid." Nå er kanskje ikke dette rette stedet å addressere det men dette er vel noe som gjelder for alle bøkene, og jeg må være ærlig å si at jeg ikke har deltatt på alle samlesingene jeg heller. Dette er vel også litt av grunnen til at jeg har luftet for Eli om det i det hele tatt er noen vits å ha disse samlesingene når det kan virke som de fleste egentlig ikke er interessert.Så kanskje det finnes andre måter å skape litt blest om bøkene på. Dette er jo ikke en diskusjon som nødvendigvis skal taes her, men kanskje noe burde endres til neste år? Var nå bare en tanke fra min side.
      Jeg har fått to til å lese boken så sånn sett er jeg superfornøyd selv om jeg selv ikke har vært så flink med samlesingen denne måneden som jeg hadde planer om, men som Eli sier lenger oppe- det er kjedelig å samlese alene.
      Det er heller ikke meningen å snakke bøkene ihjel heller, er fullt klar over at det kan bli kjedelig.

      Ingalill:Høres bra ut at Ikke Blogglandia hadde dødd helt ut! Yey! Jeg håper også at den vinner, men har en mistanke om at Tung tids tale også kan stikke av med seieren.De to andre har jeg ikke lest så kan ikke uttale meg.
      Datt litt av hele bookergreiene denne gangen også, blant annet fordi bøkene kom seint inn dørene og så er jeg litt i limbo om dagene. Men jeg satser på å få lest noen førden 20 sept. Hvilken har du lest?

      Slett
    5. Beathe: ja, det gjelder alle slags bøker, selv om det nok kan finnes unntak som gamle faborittklassikere..
      Jeg skal heller ikke bruke så mye av dette kommentarfeltet i denne diskusjonen, men siden vi np en gang er her..
      Hensikten med samlesing er vel at de som ikke har lest boka/eller de som vil lese den på nytt, leser sammen? Jo da, det har en hensikt..

      Slett
    6. Anita:Ja,en skulle tro at det hadde en hensikt og nå vet jeg heller ikke hvordan responsen på de andre samlesingene har vært. Men bortimot null respons på syv innlegg vitner ikke akkurat om engasjementet.Altså det er jo ikke kommenteringsplikt men likevel verd å merke seg.Så kanskje det rett og slett vitner om endringer i selve bokbloggmiljøet. Kanskje tiden er inne for endringer. Akkurat med TUV så virker det som mange har lest den, men det gjelder sikkert de andre bøkene også så det hadde vært morsomt å vite hvor "vellykket"de andre samlesingene har vært.

      Slett
    7. D.j.ee.zz.
      Hvordan skal jeg få tid til skrive blogginnlegg når det er så mye kommentargreier å gripe fatt i. Dypsindige refleksjon du lizm. Lot som jeg trodde på det, akkurat lenge nok til at prestasjonsangsten satte inn, og nå greier jeg ikke tenke/skrive noe som helst fornuftig. Annet enn at jeg skjønner vi har et samlesingsproblem.

      Uten at jeg aner hva det består av og hvordan det skal løses. Kjenner litt på det Anita skriver om å være ferdig med bøker. Og lurer på om det er fordi det diskuteres mye rundt nominering, og for egen del føler jeg vel at jobben er gjort etter kortlista er ute. Som er latterlig siden det er da det burde begynne.

      Angående spm og liv i de andre samlesingene. Var det vel ikke hæla i taket på Anorektisk heller, basert på antall kommentarer, ihvertfall mindre enn biosirkelkategori-innleggene, men det understreker bare hypotesen min (som jeg kom på nå) = vi bokbloggere er flinkere til å planlegge, skrive lister og fronte ambisjoner. Gjennomføringen er ofte so so, (hvis jeg skal bruke meg selv som eksempel). Kloke hoder burde utnytte dette i samlesinga..

      Beathe: Vi har ingen bokblogger å miste. Bloggavslutning denied!!

      Og bookerspørsmålet var lett.
      Har kun lest Snap. Foreløpig.

      Slett
    8. Nå kan jeg selvfølgelig bare snakke for meg selv men jeg tror ikk noen av oss(meg og Eli) er kommentaravhengig- selv om jeg ser den at det kan virke som jeg er der siden jeg har snakket om det litt nå i år. Men dette er vel bare en registrering vi gjorde oss nå i august begge to. Alle med et visst ambisjonsnivå bruker vel en del tid på innleggene sine (så blir det selvfølgelig en annen diskusjon hvor "profft" innlegget faktisk er) og da mistet man litt piffen når det ikke kommer noen tilbakemeldinger på det man gjør. Sutring om manglende feedback og TUV tilside-Men om det er slik at de aller fleste tenker at man er ferdig å snakke om en bok fordi det er mange måneder siden man leste den og man føler at man har diskutert boken opp og ned og i mente så er det vel strengt tatt ingen vits å fortsette med samlesing for da skaper det vel bare "irritasjon" fordi noen bloggere "snakker ihjel boken sin" den måneden man har ansvar og dette gjør heller at man vegrer seg fremfor at man faktisk får lyst til å lese den gitte boken.
      Men ok, jeg skal slutte å spamme kommentarfeltet ditt med mine(våre) tanker rundt dette da er det kanskje bedre å lage en diskusjon i bokbloggergruppen-men kanskje best at ikke JEG starter den diskusjonen for da er det fare for at tråden kan forsvinne :-D

      Ellers enig med hypotesen din ang bokbloggere, der kjenner jeg meg veldig igjen. Vel, sorry for mitt "utbrudd" i kommentarfeltet ditt.

      Slett
    9. Det var ikke så mye aktivitet rundt samlesingen av Grensen heller, men det tar jeg med stor ro. Jeg registrerte at noen leste boka som ikke har lest den før. Det tenker jeg at er det viktigste. Og hensikten med samlesingen.
      Jeg har forstått det slik at poenget med samlesing er at det skal gi et puff til å lese bøker som er nominert sammen, for de som vil lese den og ikke har gjort det, eller vil lese den på nytt. Da trenger ikke vi som har lest den før diskutere boka på nytt. Sånn har jeg tenkt.

      Ang: Legge diskusjonen et annet sted, feks fb bokbloggergruppa:
      Den som føler seg kallet må gjøre det. Diskusjoner oppstår ofte spontant, som her.
      For min del så tar det mye tid å engasjerere seg i kommentarfelt her og der, og det går ut over innleggskrivingen, som Ingalill sier- samtidig er vel vi som deltar her, blant de mest aktive i blogglandia.
      Jeg skal skrive innlegg om Codex i dag og lese ferdig bioboka i helga. (det er målet- husarbeid må vike- men noe må jeg få gjort der og)

      Påminnelse: Bokblogging er kun en hobby!

      Slett
    10. Helt klart, bokblogging er kun en hobby og det er ikke meg bekjent at noen skulle ha bokblogging som levebrød. Men man kan vel diskutere hvorvidt det har en hensikt å fortsette med disse samlesingene eller ikke for det.For om det er så lite aktivitet på disse så er det uansett all grunn til å ta diskusjonen. Men ok,jeg legger ballen død fra min side. Igjen sorry.

      Slett
    11. Joda, det kan absolutt diskuteres, og da bør vel det rettes mot komiteeen som kan organisere en slik debatt? De har vel også oversikt over hvor mange som stemmer og om det er en endring etter samlesing.. Ikke bare samlesing , men prisen i sin helhet. Kanskje kan det være et tema på bokbloggertreffet i Stavanger også. Jeg tipser dem om diskusjonen her, så kan de ev. ta det videre..

      Slett
    12. Beathe:
      Det er synd med den diskusjonstråden på fb, som forsvant. Mange som deltok og mange synspunkter som kom fram. Det er klart dette må diskuteres. Frustrasjonen er jo at det legges ned mye arbeid til lite entusiasme, eller ihvertfall tilsynelatende entusiasme, synlig, opplevd, umiddelbar entusiasme. I slike øyeblikk tenker jeg på arkivet. 10 år med boksynsing som ligger der, klar for alle som søker etter meninger om bok. (Kunne ligget enda mer tilgjengelig hvis ikke jeg hadde gjemt alt bak obskure overskrifter). Ingenting forsvinner på internettet. Og folk kommer til å søke etter Ulrikke i år framover, og du og Eli, kommer til å skinne i googlerekkene.
      = peptalk til hvorfor du ikke må finne på å slette/avslutte/legge opp..
      #the ball was not dead..

      Anita: Hobby?

      Slett
    13. Bare kjapt innpå for å si notert, og diskusjonen skal definitivt tas, sikkert både i Stavanger og på nett. Men etter at prisen for 2017 er delt ut og før kalenderen sier 2019.

      Slett
    14. Meget spesifisert vindu det der..

      Slett
  10. Tror jeg går av med pensjon snart ass.

    Dette var jo den beste kategorien i år (ja, bedre enn drag, har sett ferdig Pose og mistet piffen igjen), men jeg har helt glemt den. Trodde vi var på skribenter. Og lurer uansett meg selv (og ingen andre) hvis jeg påstår at jeg har noe med den sirkelen å gjøre..

    Har brukt hele høsten (eh, august) på å lese halvdårlig booker-bøker, neste uke setter jeg meg tilbake på skolebenken og kommer ikke til å makte å lese noe annet enn sjøormfantasy. Blir befriende.

    PS: hvor har det blitt av Mari? Tror hun er den eneste som kan redde meg fra bio-død.

    SvarSlett
    Svar
    1. (Glem alt jeg skrev til Beathe om opplegging, blant sirkeldeltakere, eks-deltakere, gjelder andre regler. #642, avsnitt 1. Biosirklister som ikke lykkes poste i sin favorittkategori, må egenhendig stå for neste års, planlegging/kategoribestemmelser/gjennomføring/pisking/hjemmebesøk/it-hjelp/leseforstelse på øyeblikks varsel hos alle øvrige sirklister.

      Bare Mari kan redde oss nå!
      (ikke sett siden påstått masterfullføring, jeg mistenker sensor)

      (Pose: Nesten ferdig, men måtte slutte da det bare ble sipping, aids, død og ødelagte smågutter. Akkurat som om hele serien ble den biten i dragrace jeg hater mest. Dommerpanelet som krever at deltakerne skal snakke til småguttbilde av seg selv. - what would you tell this little boy, feel free to cry).

      Slett
    2. (Pose: JA JEG VET! Ble drøyt for meg også. Spessielt siden de er feige og bare ga de eldste aids (skal der først sippes, så bør der sippes ordentlig)).

      Nå ble jeg genuint redd her.. hva er (den egentlig) fristen for polar-innlegg? Holder det før drag? Jeg skulle egentlig lese selvbioen til Amundsen. Tror den er dritdårlig men givende å lese for en fan. Nå trenger jeg noe mer lettbeint. MARI HAR DU TIPS?

      Slett
    3. (((Mari)))

      Fristen? Alt teller som publiserer før meg, akkurat nå kan det se ut som om du har all tid i verden. Min eneste ambisjon er å ikke bli sist. (Disse babyskrittene jeg skulle finvenne meg til bloggverdenen med blir mindre dag for dag).

      Pose: Det skal jo foregå late 90s, var det virkelig så lite kunnskap om HIV?

      Slett
    4. Jeg lever i beste velgående. Planen min var at jeg endelig skulle få tid til å lese igjen etter at masteren var levert. I stedet har jeg blitt høgskolelektor, og nå jobber jeg så mye at muligehetene for rekreasjonell lesing av blitt enda færre.

      Men: tips kan jeg bistå med! Tror "An African in Greenland" er kul. Blander flere av interessene dine, Haruhi. Togoleser i det kalde nord.

      "On the Ice" av Gretchen Legler virker også ålreit. Livet på en polstasjon i antarktis. Får bonuspoeng fordi dama er skeiv.

      Har også "Now Go Home" av Ana Maria Spagna på lista mi. Ikke noe polfaring, men nok av villmarking - dama er tømmerhogger. Og skeiv (ikke så overraskende, kanskje). Appellerer veldig til meg fordi sånne dårlige doku-reality-greier om tømmerhoggere er en av mine guilty pleasures, men muligens en slags nisjebok.

      Slett
    5. (Du er sikker på at lektorjobbing uten tid til å lese eller fordype deg i villmarksbiografier = å leve i beste velgående? = min plikt som biogeneral å spørre)

      , men når det er sagt er jeg svært flau over å ha stalket deg rundt på internettet, regelrett jaget deg inn i kommentarfeltet for så umiddelbart slutte å både lese og skrive kommentarer. Ikke bare sluttet å lese kommentarer, men bøker, pamfletter, lydbøker og podcaster (til og med svenskekrimmen har mistet sjarmen). Bloggingskriving is just not happening. Det er bare å unnskylde. Samt takke for tipsene. Nå kan Haruhi bare glemme å skylde på idetørke..

      Slett
    6. "Beste velgående" er kanskje å ta litt hardt i. Men jeg lever i hvert fall. Og selv om kollegaene mine sier at det er greit å grine på kontoret, har jeg foreløpig klart å la være.

      Jeg foreleser for øvrig bl.a. om barnelitteratur, så jeg rekker jo å pløye gjennom noen bildebøker... Men villmarking blir det lite av for tida.

      Slett
    7. Pluss for å ha holdt deg unna grining. Har fått med meg at dette er svært utbredt blant ferske (og sikkert også blant erfarne) lærere. La for gudsskyld ikke elevene få nyss.

      Ihvertfall. Gratulerer med fast inntekt. Håper også du kommer tilbake når ting har satt seg og du ha blitt blasert seize-the-day-frøken. Karpe Diem.

      Slett
  11. Kan trøste Haruhi med at jeg heller ikke har skrevet innlegg til min kategori, på tross av at jeg nå har lest TO bøker som passer inn. Skrivevegring, men leser masse om dagen.

    Som alle andre sier innrømmer jeg at denne kategorien kom brått på. Jeg har planer om å lese Krakauer - gjenbruk fra noen andre leste den til en annen kategori. I fjor? Uansett, fullførte togboka mi i går, så tenker jeg tar med meg den og starter i morgen.

    Da er neste prosjekt bare faktisk å skrive noe igjen...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tørkesommeren har sløvet oss ned. Africatime. Spanish siesta. Bikiniwax. Mhauah, ok den siste ser jeg ikke for meg gjelde noen av oss. (Selv om jeg selvfølgelig kan ta feil her. Veldig feil)

      Det viktigste (og det sitter langt inne for en sirkelgeneral å si) er at vi leser. Hørte nettopp en podcast som sa at lesingen er vikigere enn matrialet. Sa det på en måte jeg trodde på (har alltid vært litt imot dette - altså lese bare for å lese). Gode leseskills kan man visstnok (stating the obvious) benytte på litteratur av all slags kvalitet. Så yes, det viktigste er at vi leser, slikt av vi blir gode lesere. Gode lesere. Gode lesere. Gode lesere.

      Slett
    2. Jeg leser og leser. På to dager har jeg greid 30 sider i Into the Wild. Har imidlertid fullført lydboka jeg holdt på med (essaysamling, Ursula Le Guin), og begynt på Lena Andersson (min første lydbok på svensk faktisk). Og jeg har lest nesten ferdig non-fiction om verdens syv underverker, som jeg hadde startet på før jeg innså det var biosirkeltid.

      For øvrig: You are not wrong. Men mulig det egentlig er for mye info å dele i slike halvoffentligheter som langt nede i et aktivt kommentarfelt.

      Slett
    3. (Fniser overgivent til voksinga og er svært glad for at jeg ikke tok feil, fantasien hadde ikke overlevd ellers)

      Hvordan går det med Svea. Sluttet plutselig med all litterær virksomhet da jeg var halveis. (Sitter nå bare på youtube og løpevideoer.)

      Slett
    4. Jeg sliter meg gjennom Svea, ikke spesielt begeistret men er nå kommet så langt at det føles for sent å snu. Fjellvettreglene gjelder kanskje i villmarka, men ikke i litteraturen må vite.

      Slett
  12. Aye! Mitt innlegg om en utrolig fascinerende bok: https://artemisiasverden.blogspot.com/2018/08/hold-fast-av-samuel-massie.html#more

    SvarSlett
  13. Vi skriver riktignok september, men bok er omsider lest og beblogget:
    https://elbakken.blogspot.com/2018/09/biosirkel-into-wild-av-jon-krakauer.html

    Da gjenstår bare å skrive om juniboka for å være ájour...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan diskuteres om jeg i det hele tatt skal få lov til å møte opp i Stavanger etter slik slett og langsom biooppfølging. Gambler på at ingen følger med..

      Elisabeth om fjellklatring..
      https://elbakken.blogspot.com/2018/09/biosirkel-into-wild-av-jon-krakauer.html 

      (sorry for sommel)

      Slett