tirsdag 18. september 2018

2018: BOKBLOGGTREFF OG KAPITTELFESTIVAL

The Valley of the Dolls. Ifølge Maria Kjos Fonns Kinderwhore, favorittboka til Courtney Love.  Boka jeg slukte rått på Jugoslaviaferie som pre-teen og deretter jevnlig i x-antall år (dette var pre-digitale-tider, da tvangsrutinert gjenlesing var høyst normalt).  Ikke ble jeg rockestjerne, ikke ble jeg heroin/pille/alkohol avhengig, og ikke er jeg mer enn passelig begeistret for Courtney.  Det man ikke vet har man aldri vondt av.  Hadde mora mi innsett påvirkningpotensialet til denne bombeboka hadde hun gjemt den i godteriskuffa og jeg ville lest den i hemmelighet og blitt pillemisbruker...
 - it could have happened... og jeg liker den fremdeles bedre enn alle årets norskebøker..


All of the above
Skrevet kun fordi jeg ikke ikke gidder skrive om hvorfor jeg ikke blogger, leser, skriver ferdig bioinnlegg, samhandler, sosialiserer, kommenterer, arrangerer, besøker, svarer
... ahh, make me over..  


Sunnyside up.
Jeg har i år lest 79 bøker.
13 av de er norske.
8 av de norske er fra 2018.
3 av de norske er nomineringsverdig.
Kinderwhore, Nini og Bjørnjegersken Bekjennelser.
1 av 3 er å finne på Kapittel Litteraturfestival  (Nini)
Der finner du også meg. På Bokbloggertreff.
Og Bokbloggerprisen. Pluss alle mine favorittbloggere
Og ikke minst... Tønes  ( annet #tønesfangirlinnlegg)

Du har sikkert ikke fått det med deg, men Tønes, også kjent som Frank Tønnesen, trubadur, singer/songwriter, bonde med caps og en kløpper med fluesmekker
, gir ut bok i år.

En roman. Vi kan ikke ta med oss alt dette hjem  (Pelikan)

#samhald
Jeg kommer til å fotfølge Tønes allover Stavanger
, som betyr at jeg sannsynligvis må utvide oppholdet til mandag
, da han synger og snakker i kloster  (søn 14.30, Ulstein)
, fordelen er at jeg da også får med meg Liv Gulbrandsen
  oppsummere Kaptittel 18 på 18min. (søn 20.00 Alchemilla)
, er det noen som kan gi meg tilbake livsgnisten er det LivGsn.

DeLillos Lars snakker om Niniboka lørdagformiddag (14.00 Kjellern)
Bloggerprisen deles ut lørdagettermiddag (16.00 Salongen)
Lørdagskveld blir det Vestlandsfest (21.00 Møteplassen)
med Renberg, Tønes, Eikemo og Nødvedt.


En helt vanlig bussholderplass i Grunnlovsbygda. Ondtungene påstår at det er ingen sak å pynte når det ingen busser går. Toget derimot, tar bare 10min til Gardermoen
, polet, poltistasjon og resten ta jorda..


#Bokbloggertreffet2018
Innimellom alt dette skal jeg henge med favorittbloggere, spise, drikke, vinne quizzen og detaljdiskutere bokbloggingens utvikling og framtidige verdensherredømme, samt deise innom det tilfeldige, ukjente, inspirerende. Drar ikke hjem før jeg får lyst å lese igjen.

Viktig: Ballkjolen blir igjen hjemme til fordel for sydvest og ullgenser.
Viktig: Nybestilte briller/linser er forsinket, see no evil, hear no evil..
Viktig: This is not a drill..

Btw: Hvem kommer? Hvem bor på Thon Stavanger, Hvem har lest Kinderwhore? Nekter å ta med oljehyre? Blir til søndag? Har med løpesko? Hvem vil hold my hand over gata når det fosser ned, tåka er tjukk og jeg ikke ser oljebybilene gjennom duggete gammeldameøyne?

16 kommentarer:

  1. Eg ser du ikkje ser,
    men eg kan ikkje se adle bilane for deg
    Du må unngå dei sjøl,
    men eg kan krykkja me deg
    Eg ska krykkja me deeeeeg.

    Fritt dikta tilleggsvers til vestlandets sønn Bjørn Eidsvågs 'Eg ser'. De blinde leder de halte, så frykt ikke. Du er i godt rehab-selskap! Idag skinner sola, med 24 VARME grader i skyggen her langs fjorden. Dette er oppladningen til det kjente, store vestlandssyndefallet, som starter fredag parallelt med bokbloggernes ankomst til oljebyen. Hvorfor skal dere ikke få en smak av SJIKKELIGGE STAVANGER? Alt for dere, alt for dere!
    Jeg kommer, jeg bor på Thon Maritim Stavanger (bortsett fra når jeg er på fysiobesøk deler av torsdagen - tør ikke skulke, dama er superstreng), ikke lest Kinderwhore (trodde først det var Kindlewhore du hadde skrevet - boka om moi?), jeg er erfaren og går intet sted uten min lettbortpakkelige blå Bergans-venn, jeg går med én løpesko - innafor?, jeg må holde krykker istedenfor hånda di - men kan snakke deg over gata! - den ene, for det er kun ei gate med bil du må krysse for å komme til himmelen (også kalt Sølvberget). Skal du vinne quiz'en så vet du hvem du må ha med på laget (høhø, sier hun som nesten ikke har hatt hjernen påskrudd under lesing de siste ukene - trekantpiller har interessante (bi?)effekter. Gleder meg til torsdag. Er tilstede etter 16:00 - c u soon!

    SvarSlett
    Svar
    1. (Fniser henrykt til kindlewhore. Burde absolutt ha skrevet det istedet. Så på goodreads (forsåvidt urelatert) at du bare var måtelig begeistret for tidenes kinderwhore, Lolita, gjør det klar til å bruke lørdagskvelden på å diskutere Drømmefakultetet/Lolita/diverse litterære horer.. (med hjerter av gull)..)

      Eg Ser er en av verdens vakreste (tristeste) sanger og den passet utmerket til den generøse krykkegesten. Muligens kan vi ikke være sammen, for ingen kommer til å ha sympati for min halting (annenhverdag) meg deg i nærheten. App. Bergans, begynte Bergansjakka mi plutselig å lekke. Har vært tett i flere år, helt til forrige helg da jeg ble klissvåt. Wtf. = må ha med B-regnjakka, har sett på yr, at b-jakker ikke kommer til å holde. 25mm. Insane.

      (Slutt med pillene. Drikk vin istedet.)

      Slett
    2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    3. ..og der forsvant den lange kommentaren min?

      Slett
    4. Fortvil ikke. Den kom på mail, så jeg har lest, og hvis du vil kan jeg lime den inn her? Den var jo, tross alt, så lang, at du sikkert måtte avlyse på dinnerplans og bandasjeskift..

      Slett
  2. Vinne quizzen, intet mindre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det viktigste er alltid å vinne quizzen. Iår viktigere enn noengang, for det bekrefter engang for alle at - man ikke trenger å følge, eeller vite noe selv. Seieren vinnes ved å velge (ehm tiltrekke seg deltakere vha løgner om egen fortreffelighet) det riktige laget.

      Slett
  3. Jeg gleder meg sånn til se deg! Blir det kanskje allerede på Gardemoen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Maybe so. Skal begynne å glede meg straks jeg har fått plass til alt regnutstyret i kofferten. Planlegger heftig marsjering, så må ihvertfall ha regnbukser. Og lue. Og ull. Og slåbråkk. Og mammelukke. Og pænti. Hmm, tror rett og slett jeg må legge igjen bøkene..

      Slett
  4. Tønes-stalker denne helgen altså!Her blir en helg som kunne vært viet mine bokmedsammensvorne og mange skumle nye treff byttet ut med kakebaking og spising, samt en bod som må ryddes fordi det akkurat denne helgen skulle komme container til borettslaget. Hvor er Synnøve Skarbø når du trenger henne sier jeg bare.

    *Rekker opp hånda og sier at jeg har lest Kinderwhore* den likte jeg så godt at jeg sporenstreks måtte laste ned og lese debutnovellesamlingen- ikke dårlig den heller.

    Lest og svart på kommentaren din inne hos Anita.

    God tur til Stavanger og sørg nå for å liste deg rolig avsted under stalkingen av Tønes- tar seg dårlig ut om bokbloggerne skal begynne å få restraining order mot seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. (lest kommentaren inne hos Anita)

      Det er kun stalking hvis man har på samme klær hver gang. Jeg har minst 3 jakker med. Dessuten er det ingen som legger merke til folk i regnjakke. Du skulle absolutt ha vært her. Vi trenger din stemme i bokbloggerdiskusjonenen..

      Helt enig i at novellesamlinga til KjosFonn er god. Tror faktisk jeg liker den bedre enn Kinderwhore.

      Slett
  5. Ja, jeg kommer.
    Jeg har med regnjakke, ikke lebestift og hårføner.
    Satser på å se ut som en skikkelig oljehyreboms med værhårsveis, helt naturlig.
    Ser frem til alt som er artig og interessant og lar lysten rå.
    Gleder meg til vi ses igjen du og jeg og alle kvinnes. Og Tønes.. blir jo påvirket, aldri sett, men hørt..om.
    Må lægg mæ no. Satser på at jeg er så trøtt under flyturen i morgen at jeg ikke merker eventuelle turbulente luftstrømmer som har sneket seg rundtomkring i skydekkene..
    Her er det i alle fall fint og stille for en gangs skyld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. (Hvordan i alle dager skal jeg kjenne deg igjen uten leppestift. Her har du nok feilprioritert. Alle rom har hårføner. Ingen hoteller deler ut leppestift. Som tar mindre plass. )

      Har ikke du sett/hørt Tønes på Lillehammer? Har store forventinger til boka. Ønsker intenst at den er bra.

      Slett
    2. Må jeg kjøpe en knallrød en? Med sånn svulmefunskjon?
      Se etter lilla regnjakke..lille sekk, blålilla ansikt av frost..not.


      Husker ikke om jeg så/hørte Tønes på Lillehammer. i så fall gjorde han et slett inntrykk siden jeg ikke husker det..

      Slett
    3. Det gikk bra. Kjente deg igjen på sekken.
      (Krever at du hører Tønes på spotify før vi møtes igjen. Begynn med Fluene)..

      Slett
    4. Du- Tønes og det han leste om sekken. På do. Jeg lo så det trilla. (har da litt selvironi, selv om jeg ikke er mann med sekk, haha)

      Slett