søndag 15. april 2018

BIOGRAFISIRKELEN 30 - BILLEDKUNSTNERE

Dennis Vareide
 - Kongen av Gutterommet
-  Webjørn S.Espeland

 Kilde: Leser-e-eks. Aschehoug.
 Lest på: Kindle 4 (+tlf)


Mitt Bidrag i Biografisirkelen 30.
Kategori: BILLEDKUNSTNERE
Kategorivelger: Anita


 - hvordan jeg ble verdens største youtube-stjerne på norsk - 


Legger meg flat.
I forrige runde leste jeg en hel stabel med uoppdragne piker.  Carrie Fisher Cea Sunrise, Tara Westover, Fucked (som egentlig var mer sex-ed).  Alle innafor, velegnede og gode bøker.  Denne runden hadde jeg bare energi til ei bok.  Gikk imot bedre viten for samtidskrysset og forkastet både Hannah Ryggen og Frida Kahlo.  Forledet av reality-tv (kjendisfarmen) og muligheten til å tilfredstille nysgjerrigheten om hva som egentlig foregår bak guttepanner, på gutterom.

Holder meg strengt til steinalderpremisset om at dataspill er guttegreier..

Basiskunnskaper: Sønn i målgruppa, oppvokst med og smeltet inn i utube, minecraft, byggverk, servere, garys mod, steam, counterstrike, vannpistoler og whatnot. Jeg har flere ganger stilt han akkurat samme spørsmål som Vareide hevder er standard blant uinnvidde - hvorfor se på andre spille spill på utube, istedet for å spille selv?

Jeg mener fremdeles at mye av det som bygges i Minecraft er kunst

Om Dennis Vareide er en kunstner er derimot diskutabelt og dette er ihvertfall ingen biografi om billedkunst. Det er rett og slett et hastverksarbeid om hvordan Vareide tjente penger på utube. Om reklameinntekter, businessavgjørelser og kontaktnett.
Om klikk og likes og tilfeldigheter.
Om timing, det å være først, på rett sted, til rett tid - og
og
og

Orker ikke lese ny bok.

Det var forsvarstalen.
Jeg aksepterer disking og offentlig pisking.


Derfor i så få setninger som jeg makter.
Like kort og halvhjerta som Vareide selv. Kun få avsnitt lengre enn wiki
 
Dennis er født i Harstad 1990. Flyttet til Telemark. Hans lykkeligste øyeblikk var da han fikk Nintendo 64 til jul. Og det største vendepunktet kom da han i 2010 laget en introduksjonstrailer til dataspillet Minecraft som pr.idag har blitt sett mer enn 135millioner ganger,  som likevel er 50mill mindre enn Norges største youtubekanal PrebzogDennis (177mill views, i mars iflg. wiki). En kanal han deler med Preben Fjell, som han møtte på folkehøyskole, og som hovedsaklig består av stunts og spillvideoer, altså videoer der de tester OG spiller ulike dataspill.

I 2018 var han en av deltakeren i Kjendisfarmen.
Som var mitt første møte med han og hovedgrunnen til at jeg plukket opp boka.  Reality-tv er mitt kompass når det komme til lesestoff. Han var mest 'likandes' på gården. Eller kanskje han bare fikk en svært god edit. Tømte utedo uten å klage og ble bare sur da han ble valgt til førstekjempe. I de få avsnittene om Farmen i boka fokuserer han mest på at Erlend Elias (farmeninternt) var en dårlig storbonde.

Ja, og det at han laget sin egen auditionvideo.
, som førte til #farmendennis spam

Alt? det som skjedde i tiden mellom Minecrafttraileren og #fådennispåfarmen står i boka. Oppramsende og klønete utvalgt. #fåutbokasåfortsåmuligsåvikanripåfarmenbølgen.

Han laget flere spilltrailere. Var første ute med en minecraftvariant av HungerGames. Survivalgames. Utvidet kontaktnettverket i hele verden. Ble deleiere i en stor spillserver som kunne tjent han millioner, men som han måtte selge seg ut av fordi han heller ville fokusere på PrebzogDennis, og fordi han trengte penger til skattegjeld. Det ble laget et makkverk av en film. De reiste rundt og opptrådde for fulle kjøpesenter.
Vant en rettsak (bare å google).

Stadig flere stunts og videos. Interesse fra både NRK og TV2.
Stadig flere abonnenter, views and likes.
Som igjen gir flere reklamekroner, og da er vi tilbake der jeg startet.
Hvordan tjene penger på youtube.. Timing. Timing. Timing.

Prototypestyle vil alle unggutter tjener penger på spille dataspill
, ungpikene vil selge mascara på blogg
= bøker om hvordan er på papiret sikkerstikk
= guttebokversjonen av SophieElise eller Mammantilmichelle?

= synd (fra en lesers standpunkt)
, for Dennis er egentlig en artig og interessant fyr
, selv jeg, decades unna målgruppa, liker mange av videoene
, han er ung, hyggelig, målrettet og..
, burde ventet med bio til han var 77 47

Anbefaler interesserte og ta straka veien til Vareides youtubekanaler
Boka er bortkastede penger. Biograf Espeland og objekt Vareide får dele skylda.
Jeg burde heller ha lest om Hanna Ryggen.

Btw: PrebzogDennis ble lagt ned i mars 2018.

 Know your utuber:
Sirkeldeltakelse: 
Les ei bok i riktig kategori
Skriv et blogginnlegg
Legg igjen link i kommentarfeltet.
Har du ikke blogg holder det med en kommentar
 ---------------------------
Neste kategori i Biografisirkelen er:
MED ORDET I SIN MAKT
Bloggdato er 15.juni 2018.
De øvrige kategoriene for 2018



43 kommentarer:

  1. Finst ikkje kunstinteressert, men skal sjølvsagt delta. Ser vel no at eg har tenkt altfor tradisjonelt, for biletkunst kan vera så mangt. Har i alle fall funne ei tynn lita flis av ei bok om Edvard Munch.

    SvarSlett
    Svar
    1. Umulig å trå feil med Munch. Jeg hadde også tenkt å velge tradisjonelt. Hanna Ryggen og veving, men siden youtube stjal tida mi i feb, skiftet jeg kurs. Føltes mer ærlig med reality og utube.

      Slett
  2. Glad for å høre om en gryende lyst til å dele. Satser på at sosialiserings-tendenser følger etter - ikke lenge til Lillehammer nå.

    Jeg er ekstremt godt i rute. Så godt at jeg allerede har lest ferdig bok om maler(inne) Paula Modersohn-becker - som jeg kun har hørt om fordi Silje skrøt sånn av biografien om henne som hun leste i fjor. Så, siden jeg kan null og niks om billedkunst gikk jeg for god bok og lånte den.

    Da er alt som gjenstår å skrive innlegg...

    SvarSlett
    Svar
    1. Glemte forresten å skrive:
      Jeg skjønner heller ikke The Power-hypen. Den boka var i beste fall middelmådig. Kult konsept, traurig gjennomføring.

      Slett
    2. Sakte gryende. Nok til at vi burde få til ei tvangslesing. Må øve til Lillehammer. Kan ikke møte opp der og nekte å snakke med folk. Eller. Det kan man jo, faktisk ganske lett, bare å skru opp arrangementtettheten.

      Paula har jeg aldri hørt om, uten at det er overraskende. Blank på bilder. Angående The Power falt jeg for fristelsen til å lese den på eBokBib på norsk og trodde lenge det var oversettelsen som var problemet. 20% inn er jeg hoderystende sjokkert over at det er denne boka som ble holdt fram som feministperle i mars (?). Tviler sterkt på om jeg kommer gjennom. Kjedelig.

      Slett
    3. Ja til tvangslesing - om vi kan ta det på feil dato. Denne uka er jeg nemlig opptatt alle dager, utrolig nok.

      Slett
    4. Kanskje til helga? Tar det på fb. Nå som jeg (for n-te x 14. gang)avbestilte/flyttet på tannlegetimen min åpnet plutselig all verdens muligheter seg..

      Slett
    5. Vil bare rekke opp hånda og si at jeg heller ikke skjønner greia med The Power , fiffig ide, slapp gjennomføring. Trist egentlig.

      Slett
    6. Ja, trist. Høres så god ut på papiret. Er på ca 25% og det føles stort sett som bortkastet tid. Godt vi er 3, plantet i hvert vårt tiår, som et bevis på at det ikke bare er jeg som er for gammel for ungpikefeminisme..

      Slett
  3. (Hva er the Power? (jfr Hype))

    Vi må uansett ikke snakke oss bort fra Billedkunstnerne. Som er så mangt, jfr tidligere linker til definisjoner (wiki), dog skal der holde seg innenfor.

    Jeg skal selvsagt sette i gang med ambisiøs lesing av Van Gogh. 1000 siders murstein. Den er så tung at den kun kan lese sittende, ikke liggende i seng eller sofa. Jeg garanterer ikke at jeg blir ferdig til den 15., siden jeg får besøk av Lofotfamilien min onsdag- onsdag og i tillegg skal på et par litterære arrangementer kommende uke. Håper i alle fall å bli ferdig før filmen Loving Vincent har premiere 20. april. (WoW! for et sammentreff!)

    Utubekunstnere kan absolutt være billedkunstnere.. så lenge de selv skaper billedkunsten. Er det han Youtubekongen du leser om? Så en artikkel om han forleden.. men leste bare overskriften.

    SvarSlett
    Svar
    1. The Power heter Kraften på norsk. Naomi Alderman. Bok. (ya?) som har fått mye oppmerksomhet, blant annet 8.mars. om jenter som plutselig får strømførende fingertupper og tar over verden. På godt og vondt. Som Elisabeth sier fantastisk konsept, ikke helt overbevist på gjennomføringa. Meen, de aller fleste ser ut til å like den godt.

      VAN GOGH 1000 HERREGUD
      Veldig fint med filmen. Nå får du (vi) Vincent fra alle bauger, i ord, i bilde, i crossover. Utmerket.

      Yepp, det er utubekongen. Usikker på om det skapes bilder, eller han legger jo ting ut på utube som han har skapt selv, hvem kan da dømme om det er kunst eller ikke. Vi får diskutere når boka er lest. Ser veldig lett og kjapp ut. Ehm, starter, snart..

      Slett
    2. Den har nok gått meg hus forbi. Har jeg sett den, har jeg sikkert tenkt at den er noe ala The Secret, - tror Ronda Byrn (?) skrev en bok som het Kraften etter The Secret- og de bøkene nekter jeg å lese..
      Høres btw ut som ungpikelitteratur. Stimmt es?

      Ja, jeg må vel gå i gang med murstein Gogh nå, Tar en time før jeg gjør andre ting..på tross av hodepine og muskelsmerter. Kanskje et glass rødvin hjelper?

      Spent på hva du finner ut med Utubekongen.:)

      Slett
    3. Stimm nicht. Se hva Elisabeth skrev. Prisvinnende voksenbok.

      Utubekongen: Helbom.
      Consider me disket. Og pisket. Death by 1000 nålesstikk, slik Enkekeiserinnen Cixi drev med..

      Slett
    4. Så det, men har ikke rukket å svare. Du er jaggu uheldig med biovalg. Du rekker å lese en skikkelig god en: Charlotte av David Foenkinos. Sterk biografisk roman . Crossover.

      Slett
    5. Ferdig med forordet til van Gogh boka nå, det er hele Biografien på 70 sider. Nå igang med brevene på resterende 940 sider, men det går nok fortere å lese. Vet nå hvorfor han skar av seg øret

      Slett
    6. Interessant oppbygging med 70s bio og 940 brev. Er ikke så begeistret for brev. Har hørt mange som sier de elsker brevromaner (Potatopie, CharingCross etc) men får det ikke helt til..

      Slett
    7. Disse brevene skal visstnok ha en enestående litterær kvalitet. Jeg har ikke fått lest på flere dager, siden jeg har hatt storfamilie på besøk i helga, laget og preppa mat og kake, etc.. Dattra og barnebarn blir hos meg til onsdag. Hvis ikke brevene blir mer interessante så kutter jeg muligens, og skriver om det jeg har lest. Det har vært mye religiøse grublerier frem til nå, men nå starter kunstneraktiviteten for alvor, siden han ikke kunne bli teolog eller en kirkens mann , så vi får se...
      Brevroman er det ikke. Det er disse brevene som danner grunnlag for alle de siste biografiene og forskning om ham og kunsten hans.

      (Jeg synes heller ikke brevromaner som Charing Cross var så veldig artige å lese..)

      Slett
    8. Enestående litterær kvalitet - or not - 950 sider brev er uansett i overkant. Spesielt hvis de handler om religiøse grublerier.

      Slett
    9. Ja, det kan se ut som jeg blir enig med deg der.. selv om religion nå er skiftet ut med kunsten og konflikt med foreldre.

      Slett
  4. The Power, eller Kraften, er ikke regnet som YA. Den vant faktisk The Baileys Women's Prize for Fiction i fjor. Uten at jeg helt kan skjønne hvorfor. Sett masse hype på YouTube og trodde dette var noe jeg skulle like, litt Handmaiden's Tale, men nei.

    Ingalill: Den tar seg opp etter hvert. Siste fjerdedel av boka er ren action inkludert ekstremvold. Uten at det gjør den spesielt mye bedre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Får lese litt til da. Er jo i den spede begynnelse hvor fingertuppene såvidt har begynt å gløde og ting såvidt har begynt å skje. Hele boka skriker foreløpig YA for meg, men som sagt, early days. Regnes den som sci-fi? Liker tanken på at kvinner pr.def er fysisk overlegne menn, som overnevrotisk har jeg alltid misunt dem (begge kjønn) som kan trave rundt hele natta uten å fantasere fram alle mulige overgrep (alt fra slasker til varulver) = burde absolutt være ei bok for meg..

      Slett
  5. Jeg har lest om Frida Kahlo, meget fascinerende dame: https://birtviko.blogspot.no/2018/04/frida-en-biografi-over-frida-kahlo.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Birthe om Frida Kahlo:
      https://birtviko.blogspot.no/2018/04/frida-en-biografi-over-frida-kahlo.html 

      Skulle ønske jeg hadde holdt meg til min opprinneglige plan. Frida eller Ryggen.

      Slett
    2. Youtuber kan nok virke overidealisert! Du skulle ha lest om Frida i stedet, men likevel; greit å vite hva som foregår :)

      Slett
  6. Hmm, skrev en lang kommentar her, som tydeligvis har blitt slukt.

    Det viktigste jeg sa var: har hoppa av dragrace s10, fordi kvaliteten på u-tube etc gjør meg spør (eller, prøvd å hoppe av, vet fremdeles hvem som ryker ut etc, selv om jeg ikke vil vite). Er også (gasp) bittelitt lei av opplegget (dramaet). Er ikke gira på Bianca en gang.

    Ellers sa jeg sikker at jeg har lest Just Kids fem år etter alle andre, og at den handler overraskende mye om bildekunst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmm, indeed!
      Alt jeg har ett av sesong 10 på utube har vært strålende kvalitet. Som en true fantatiker sjekker jeg selvfølgelig hver dag. Untucked finnes en masse men, men de hele episodene kommer og går. De må være på 1.02t, og du må være kjapt ute (kommer ofte i helgene har jeg erfart, firern så jeg i går kveld), for vips har de blitt fjernet.. = gikk for å finne ep4 linken til deg men finner den ikke noe sted, så da er den vel borte igjen. Går greit å bare se untucked og da. JEg hadde egentlig forsonet meg med.

      Angående Biance har jeg også mistet interessen, sikkert fordi også hun ser så overoperert ut for tiden. Det mer jeg tenker på det det mer tror jeg det vil være ekstremt slitsomt å bare høre Bianca i flere timer. Men så var jeg aldri like fangirl som deg, heller..

      (holder meg langt unna instagram)

      Ser ut til at jeg blir eneste diskede denne runden. Just Kids er akkurat hva Anita ville ha.

      Slett
    2. Just Kids er veldig bra! Masse bilder/fotokunst i boka som hun også skriver om, samt at Robert også er en billdekunstner.:)

      Slett
  7. Eg er (fint) ferdig med Edvard Munch: http://bokbloggberit.blogspot.no/2018/04/biografisirkel-edvard-munch-liv-og-kunst.html?m=0
    Boka gav meg lite, men deltakinga er i boks. Enig i at Frida Kahlo hadde vore eit betre og meir interessant valg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Berit om Munch:
      http://bokbloggberit.blogspot.no/2018/04/biografisirkel-edvard-munch-liv-og-kunst.html?m=0 

      Får prøve å presse inn Kahlo i en annen kategori. Er nå mest opptatt om jeg kan få Persbrandt godkjent i neste runde. Skjønner ikke hvorfor jeg har vært så utålmodig på den bio-en (storytel 19.april, finnes allerede som e-bok), vet knapt hvem Persbrandt er, men er glad i Vallgren. Må være the power of advertising.

      Slett
  8. Og her er link til mitt innlegg:
    https://elbakken.blogspot.no/2018/04/biosirkel-being-here-av-marie.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Marie er forfatteren. Biografiobjektet er Paula Modersoh-Becker.

      Ikke at det er så mye lettere å skrive.

      Slett
    2. Innlegg er lest (verrrry good) og unnskyldniger (mentalt) overrukket PaulaMB. Biografen later jeg som ikke finnes.

      Slett
  9. (Kommenterer her i mangel på passande tråd)

    Veit du: Eg trur faktisk at me les den same boka - samtidig. Tilfeldig og artig. Har nettopp starta, 40 sider lest.
    Ikkje heilt tilfeldig at eg valde meg Connelly då, eg har lagt merke til dine anbefalingar og veit at han skal vera så bra, "verdens beste" krimforfattar og greier.
    Eg har lest ei eller to bøker av han tidlegare, for mange år sidan, lenge før bloggtid. Då gjorde dei ikkje noko særleg inntrykk og eg hugsar ikkje tittel, men eg hugsar Harry Bosch no når eg starta på Den andre siden av loven / The Reversal. No, som bokbloggar, er eg mykje meir bevisst (og kresen) på kva eg les - så eg er spent på denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke ofte dette skjer, Berit. Jeg har jo dette Connellyprosjektet (siden 2012), og nå legger jeg inn linken her sånn at det skal se ut som om jeg skryter over hvor mange jeg har lest, (mens alle vet at det egentlig er fordi jeg prøver å holde KRONOLOGI talen i sjakk, går uten videre utifra at du har lest Lincoln Lawyer??))
      http://moshonista.blogspot.no/2012/01/resultatet-av-fjoraretes-bookcrossing.html

      Du traff meg nå akkurat i rette tid, for som du sier, er jeg tidenes største Connellylovpriser.... og nettopp derfor, smerter dette meg fryktelig, Nine Dragons (den som kommer før The Reversal) var DÅRLIG, og den før der var også litt tvilsom, og, The Reversal skal jeg ikke si noe om, annet enn at jeg antar at det vil virke enda mer rett fram uten kronologien. Tror det eneste som har båret meg gjennom 2 på rappen - snart 2 til (for jeg har mål om 4 i år) er at de første, ehm 8, var så sinnsykt bra, eller de fleste av de første 8. Ihvertfall de første 5.

      See, dette er mitt viktigste litterære 'problem' for tida. Hva har skjedd med Connelly?? Og kommer han tilbake?? Eneste grunnen til at jeg nå har begynt på 3.strake er at jeg ikke makter tanken på å forlate han middelmådig.

      (Har dessuten bare lest 20 av 33)

      Sidebar: I jula lastet jeg ned 3 Thygesen på eBokBib. Tanker?

      Slett
    2. Lincoln Lawyer ikkje lest, eg tok sjansen på at kronologi ikkje er så viktig. Var det ein tabbe? Eg er ikkje så avhengig av rett rekkefølge når eg les bokseriar, men ser jo at det som oftast er ein fordel. Dersom The Reversal fell i smak har eg ein del tidsfordriv framover.

      Thygesen - av Jon M? Eg var kjempefan og har lest dei fleste i serien. Hugsar eg likte Hvit som snø og Panamaskipet og Den frosne kvinnen - men det var på 80-talet.. Og Orions belte..! (Ikkje Thygesen) den var skikkeleg tøff den gongen.

      Slett
    3. Lincoln Lawyer er den første med Mickey Haller og jeg husker den som virkelig god. Denne som vi nå leser (nettopp ferdig), er vel nummer 3 og jeg synes den er mye svakere. Rett fram der Lincoln Lawyern buktet seg. Tenker også den vil virke enda dårligere hvis du ikke kjenner karakterene, mulig jeg er skadet av å ha lest for mange, men synes ikke det var noe karakterbygging/utdyping/utvikling i Reversal, eller de 2 før der, jeg liker fordi jeg har likt før, og flyter på det jeg vet om karakterene, men muligens oppleves det anderledes hvis du ikke har lest om Bosch/Haller før. Mye mellom linjene Rachel/Bosch, Bosch/dattera, Haller/Bosch etc.. (tema i tidligere bøke). Spent på hva du synes.

      Ja, JonM. Hørte Krimvakta for en tid tilbake (før Michelet døde) og de beskrev Hvit Snø som en av de beste krimbøker ever. Tenkte det var verd et forsøk, men rakk aldri å begynne. Nå ble det plutselig kø og lange ventelister på bib. Tror det blir min første serie når jeg (snart) begynner med norskekrim.

      Slett
  10. I påvente av mitt innlegg om Vincent van Gogh- jeg starter straks å skrive- så kan dere lese om den jødiske billedkunsteren Charlotte av David Foenkinos, en bok jeg anbefaler sterkt. https://artemisiasverden.blogspot.no/2018/02/unike-kunstnerportrett-charlotte-av.html#more

    SvarSlett
    Svar
    1. Virker absolutt mer fristende enn Vincet, kanskje den heller burde være bidraget ditt? https://artemisiasverden.blogspot.no/2018/02/unike-kunstnerportrett-charlotte-av.html#more 

      Slett
    2. Brukte så mye tid på Vincent at det får være som det er.

      Slett
  11. Vincent van Gogh. Å skrive livet. Ikke fullført lesing av bok, men har sett filmen.: https://artemisiasverden.blogspot.no/2018/04/moshonistas-biografilesesirkel.html#more

    SvarSlett
    Svar
    1. Sant nok. Familiære omstendigheter har nok mye av årsaken denne gangen. Mye som skjedde, tok konsentrasjonen bort fra denne boka, som ikke greide å fenge nok i den modusen jeg har vært i.
      Satser på å være i rute i juni. :)

      Slett