onsdag 25. april 2018

HVOR MANGE BØKER I 2018?

Mammutsalg! Det eneste bokbildet fra 2018 jeg fant på telefonen, men very relevant ändå.  3 er bøker jeg lenge har hatt planer om å lese, nr 4 er alternativ til Gretten Gubbe, desemberkategorien i Biosirkelen. (Alt.1 er Bjørn Eidsvåg). 2 lyst. 2 tvang Som vil si at de 2 øverste er utlest iløpet av juni. Lystig på autopilot. Noen som har lest Havende? Eller Bonita Avenue?


Til kuleramma..
De siste årene har jeg konsekvent lagt ut dette innlegget i mars. Ca 30+ bøker på lista, en håndfull gratiskryss, full av påtatt og tvangsmessig overmot. 50 flere kryss i ermet enn hva det på noe som helst tidspunkt er mulig å få i hånden. Ikke iår.

Det er fremdeles mars i hagen.
Fremdeles snø i øst. Daglige flomvarsler i avisa. Nybygget har fått skjev veranda. Jeg drakk så mye vin på fredag at jeg kommer til å nippe urtete under hele Lillehammefestivalen. Finner ingen nye dragraceepisoder på utube.
Har fremdeles vondt i ankelen.
Pollen. Verden. Egos. Plastikk, Krig.

Kyllingvinger.

2018 er året for ren litterær escape..
Jeg burde lese feelgood og romantikk, men ser jeg har brukt lystlesingsmånedene på alkisbios og krim. Noen-har-det-alltids-verre mekanismen. Har bare 30t igjen av siste Outlander. Det første jeg skal gjøre når jeg er ferdig med tallene er å finne meg en skikkelig vampyrserie.

(Eller noe sci-fi-light ala Jemisin
 , ser hun har flere serier enn Broken Earth.
,  helst ikke dystopi. Forslag?)


25.april.2018 
Pr. idag har jeg lest 46 bøker.
Som alltid er det overvekt av kvinner, lydbøker og engelsk.
Kun 7 av 46 er norske. Kun 15 av 46 er skrevet av menn.
3 mer lest på norsk enn på svensk. 0 eBokBib (dog en haug halvleste)

LystleserInga velger altså:  US lydbok, lest på engelsk, av kvinnelig forfatter, om alkohol eller mord i hjemmet. Ramler det inn en mann er det alkobio på lyd eller politikrim på papir. Gjetter på at årets 6 siste, måneder, summeres i korte samtidsromaner, som kunne vært dikt, om ubehag i velferdstaten
= hvis man skal dømme fra tidligere år. 

Bedre enn i fjor.
Ifjor greide jeg 2 av 12 mål. Norsk 2017 (28) og Biografiene (19)
So.. i år gjør jeg det enkelt. En bedre enn i fjor på alle punkter. Vanntett suksessoppskrift i nøktern og realistisk kryssånd.  Ifjor leste jeg 7 1001, i år leser jeg 8.
It can be done. Full måloppnåelse!

Er allerede godt i gang.
Det er fordelen med å holde seg unna internett.
Beste boka så langt er fremdeles Sofi Oksanens Kyr.
Dårligst? My Absolute Darling og Stranger in the House.bla
You? Best så langt? Verst?
Lesetips ønskes. Alltid.



Lest 2018
Komplett liste, papir + lyd + kindle
 Omtaler, if any, føres på fortløpende.
  1. Berge  -  Jan Kjærstad  (lyd)
  2. An Echo in the Bone  -  Diana Gabaldon  (Outlander 7) (lyd)
  3. Dette Livet eller Det Neste  -  Demian Vitanza  (kindle) 
  4. Glöm Mig  -  Alex Schulman  (lyd) 
  5. Americana  -  Don DeLillo  (lyd) 
  6. De Polyglotta Älskarna  -  Lina Wolff  (lyd) 
  7. Min Mosters Migrän  -  Hanne-Vibeke Holst  (lyd) 
  8. Tung Tids Tale  -  Olaug Nilssen  (kindle) 
  9. Himself  -  Jess Kidd  (lyd) 
  10. Fucked  -  Being Sexually Explorative and Self-Confident in a World that is Screwed  -  Krystyna Hutchinson & Corinne Fisher  (lyd)
  11. The Fifth Season  -  N.K Jemisin  (Broken Earth 1) 
  12. North of Normal  -  A Memoir of my Wilderness Childhood, My Unusual Family, and how I Survived Both  -  Cea Sunrise Person  (lyd)
  13. Then She Was Gone  -  Lisa Jewell  (lyd) 
  14. Norsk Litteraturhistorie - Fritt etter Hukommelsen  -  Knut Nærum  (lyd) 
  15. The Obelisk Gate  -  N.K Jemisin  (Broken Earth 2) 
  16. Stranger in the House  -  Shari Lapena  (lyd) 
  17. The Hoarder  -  Jess Kidd  (lyd) 
  18. Bluebird, Bluebird  -  Attica Locke  (lyd) 
  19. The Subtle Art of not Giving a Fuck  -  Mark Manson  (lyd) 
  20. The Stone Sky  -  N.K Jemisin  (Broken Earth 3) 
  21. Sulphuric Acid  -  Amélie Nothomb  
  22. The Anatomy of a Scandal  -  Sarah Vaughan  (lyd) 
  23. The Wife Between Us  -  Greer Hendricks & Sarah Pekkanen  (lyd) 
  24. Educated  -  A Memoir  -  Tara Westover  (lyd) 
  25. An American Marriage  -  Tayari Jones  (lyd) 
  26. My Absolute Darling  -  Gabriel Tallent  (lyd)
  27. Exquisite  -  Sarah Stovell  (lyd) 
  28. Stalins Kyr  -  Sofi Oksanen
  29. Bara Ett Barn  -  Malin Persson Giolito  (Sophie 1) (lyd) 
  30. An Abbreviated Life  -  A Memoir  -  Ariel Leve  (lyd) 
  31. Bjørnejegerskens Bekjennelser  -  Berit Hedemann
  32. Elanor Oliphant is Completely Fine  -  Gail Honeyman  (lyd)
  33. Dömd Att Springa  -  Fredrik Svanfeldt  (lyd)
  34. En Separasjon  -  Katie Kitamura
  35. Sometimes I Lie  -  Alice Feenly  (lyd) 
  36. Miss Pettigrew Lives for a Day  -  Winifred Watson (kindle)
  37. Noone Belongs Here More Than You  -  Miranda July  (noveller) 
  38. The Absolutely True Story of a Part-Time Indian  -  Sherman Alexie  (YA) 
  39. En Sang for Druknede Sjeler  -  Bernard Minier  (Servaz 2) (kindle) 
  40. Dennis Vareide  -  Kongen av Gutterommet  -  Vebjørn S.Espeland (kindle) 
  41. Ensom Planet  -  Birgit Alm 
  42. Björnstad  -  Fredrik Backmann  (Björnstad 1) (lyd) 
  43. Vi mot Er  -  Fredrik Backmann  (Björnstad 2) (lyd) 
  44. Nine Dragons  -  Michael Connelly  (Bosch 14) 
  45. The Dry  -  Jane Harper  (lyd) 
  46. The Reversal  -  Michael Connelly  (Haller 3) 
  47. Mikael Persbrandt  -  Så Som Jag Minns Det  -  Carl-Johan Vallgren  (lyd) 
  48. The Drop  -  Michael Connelly  (Bosch 15) 
  49. Jeg Skal Savne Deg i Morgen  -  Heine T. Bakkeid  (Aske 1) (eBokBib)
  50. Hestvik  -  Gerður Kristný  (kindle) 
  51. Møt Meg i Paradis  -  Heine Bakkeid  (Aske 2) (eBokBib) 
  52. The Golem and the Jinni  -  Helene Wecker  (lyd) 
  53. Gratis og Uforpliktende Verdivurdering  -  Marit Eikemo  (eBokBib) 
  54. Middlesex  -  Jeffrey Eugenides 
  55. Vernon Subutex 1  -  Virginie Despentes 
  56. Blame it on Bianca Del Rio  -  Bianca Del Rio  (lyd) 
  57. He Said/She Said  -  Erin Kelly  (kindle) 
  58. Nini  -  Lars Lillo-Stenberg  (eBokBib) 
  59. Slouching Towards Bethlehem  -  Joan Didion  (essays) 
  60. The Witches of New York  -  Ami McKay  (lyd) 
  61. Conversations with Friends  -  Sally Rooney  (lyd) 
  62. The Magicians  -  Lev Grossman  (lyd) 
  63. How to Build a Girl  -  Cailin Moran  (lyd) 
  64. How to Be Famous  -  Caitlin Moran  (HTBG 2) (lyd) 
  65. Tiny Beautiful Things -  Advice on Life and Love  -   Cheryl Strayed  (kindle) 
  66. North  -  Finding My Way while Running the Appalachian Trail  -  Scott Jurek w/Jenny Jurek  (lyd)
  67. Snap  -  Belinda Bauer  (lyd) 
  68. Syndabocken  -  Sofie Sarenbrant  (Emma Sköld 6) (lyd) 
  69. Ett Litet Snedsprång  -  Denise Rudberg  (M.Jidhoff 1) (lyd) 
  70. Två Gånger er en Vane  -  Denise Rudberg  (M.Jidhoff 2) (lyd) 
  71. Bare Tre Kan Leka Så  -  Denise Rudberg  (M.Jidhoff 3) (lyd) 
  72. Mellan Fyra Ögon  -  Denise Rudberg  (M.Jidhoff 4) (lyd) 
  73. Når Klockan Slår Fem  -  Denise Rudberg  (M.Jidhoff 5) (lyd) 
  74. På Sex Meters Djup  -  Denise Rudberg  (M.Jidhoff 6) (lyd)
  75. De Sju som Såg  -  Denise Rudberg  (M.Jidhoff 7) (lyd) 
  76. Winterkrigen  -  Janne S. Drangsholt  (Winter 3) 
  77. Sveas Son  -  Lena Andersson  (lyd) 
  78. Kinderwhore  -  Maria Kjos Fonn  (kindle)
  79. Born Standing Up  -  Steve Martin  (lyd) 
  80. The Female Persuasion  -  Meg Wolitzer  (lyd) 
  81. Lærerinnens Sang  -  Vigdis Hjorth  (eBokBib) 
  82. Gender Outlaw  -  On Men, Women and the Rest of Us  -  Kate Bornstein  (lyd) 
  83. Hyttebok fra Helvete  -  Are Kalvø  (eBokBib) 
  84. Du kan ikke Ta med deg Alt Dette Hjem  -  Frank Tønnesen  (eBokBib) 
  85. Kunsten å Oppdra en Verdensmester  -  Gjert Ingebrigtsen  (eBokBib) 
  86. Min Historie  -  Petter Northug/Jonas Forsang  (eBokBib)
  87. Alt Dette er Mitt  -  Ruth Lillegraven  (eBokBib) 
  88. Åtta Steg Bakom  -  Denise Rudberg  (M.Jidhoff 8) (lyd) 
  89. Tiden er Ilden Vi Brenner i  -  Thomas Marco Blatt 
  90. Written in my own Heart's Blood  -  Diana Gabaldon  (Outlander 8) (lyd) 
  91. Reborn on the Run  -  My Journey from Addiction to Ultramarathons  -  Catra Corbett  (lyd)
  92. The Last Black Unicorn  -  Tiffany Haddish  (lyd) 
  93. En Grav for To  -  Anne Holt  (Falck 1) 
  94. Total Recall  - My Unbelievably True Life Story  -  Arnold Schwarzenegger  (lyd)
  95. Song of Achilles  -  Madeline Miller  (lyd) 
  96. Rase  -  Monica Isakstuen 
  97. This Will Only Hurt a Little  -  Busy Phillips  (lyd)
  98. Bittersweet  -  Sarina Bowen  (True North 1) (lyd)
98 av 120 lest
8 av 27 nevnt.



Sunshinegirl. Merk at eneste måten jeg ser humper i veien og/eller skrift  er hvis brillene er så langt ute på nesen at jeg må puste med munnen. Og før du spør; grunnen til at jeg ikke går til optiker er fordi hun, akkurat som tannlegen, kan finne på å riste på hodet og sukke. Alvorstung. Tyngre. Tyngst. Her er det dessverre ikke mer å gjøre. No more teeth. Ingen øyne.
Trenger en vampyrserie om evig liv asap..

  6mnd lystlesing + 6mnd lystig tvangslesing. 

Tabell 2018:
Ny vinnerbong!
  1. 1 av 8 Nobel /Booker vinnere/nominerte
  2. 4 av 3  Non Skandinavia/UK/US
  3. 21 av 33  Michael Connelly  (2012/2018 sammenlagt)
  4. 2 av 7 1001-Bøker lest.
  5. 17 av 29 Norske 2018-utgivelser.
  6. 4 av 12 Tvangslesingskafeoppmøter
  7. 20 av 20  Biografier
  8. 5 av 12 Essays/Noveller/Sakprosa/Dikt
  9. 4 av 19 Pre 2000 utgivelser
  10. 10 av 50  Ingalill reads 2018
  11. 98 av 120 Totalt lest. (7 av 27 nevnt).

Dette har jeg lest.
--------------------
  • 21 e-bøker (9 på kindle, 12 eBokBib), 18 papirbøker,  
  • 59 lydbøker  (52 storytel, 4 audible, 1 bib)
  • 67 kvinner. 31 menn
  • 16 fra biblioteket (12 eBokBib, 1 lyd, 3 papir) 
  • , ellers:  kjøpt/loppis (8), lesereks (8), lånt/fått/gave (7) , BC (0)
  • I hylla pr. 31.12.2017 -  papir (7), kindle (1)
  • 27 på norsk. 53 på engelsk. 18 på svensk. 0 på dansk.
  • 22/98 norske bøker totalt
  • 0 nye land, i bloggtid, 
  • 58 forfattere lest for første gang
  • 20 serieoppfølgere (førstebok teller ikke) 
  • , og, og - hele 2 lydbøker over 30t, (2 over 40t).

 Sannheten om:
Prosjekt utenfor UK/US/SKAN (mhuaha)
USA 36, Norge 22, Sverige 16, UK 12, Frankrike 3, Canada 2, Danmark 1, Finland 1, (Estland 1), Skottland 1, Australia 1, Island 1, Irland 1


Rosenkrantz. The writing on the wall. Says. Ibsenkvartalet. Henger sammen med fredag, og det jeg sa om urtete på Lillehammer og peanøtter i badekaret.


Ellers:
Foreløpig fornøyd med bokhyllelesing (5) og papirbøkene (12).
Begge deler ble kraftig neglisjert ifjor. Tror listchallengelista, oldtids og booker/1001 blir de største utfordringene. Lystlesinga går i bue rundt 1001, men 8 bøker klarer jo... alle...

Ligger for øvrig 9 foran skjema til 118 på Goodreads
118 fordi jeg i et defensivt øyeblikk trodde jeg skulle gå for en mindre enn ifjor.  Gir fremdeles stjerner og prøver å si noen ord. Mer der enn her. Dessverre.

For de som vil krysse - Bøkene jeg leste i 2017
+ lista for 2018  (samme link som i forrige avsnitt)..

Innlegget legges i fane
og oppdateres hver gang jeg klapper sammen ei bok!

27 kommentarer:

  1. 46 bøker allerede, er veldig mye. Måtte lur kikke på min liste og der står det 43. Mer enn jeg trodde, så lite jeg har lest i mars og april, egentlig..
    Er ikke ferdig med bioen og kapitulerte og gikk over til krim.
    Heine Bakkeid sin siste anbefales.
    Eneste måten å få lest noe for tiden, eneste jeg greier å konse om.
    Men innlegg om Vincent er på trappene.

    Håper vinlysten kommer tilbake til Lillehammer. Det er jo enda lenge til..:)
    Suzanne Brøggers nye må leses før det. Hun kommer også dit.

    SvarSlett
    Svar
    1. 47 Anita. Innlegget er allerede oppdatert med Persbrandt, som jeg i samme ånd anbefaler som Gretten Grubbe. Drukken og bipolar, eller packat og påtent, som det heter på svensk. Lurer på om svenskene synes det er like fascinerende å lese - full og høy - som, VI (nekter å godta at jeg er ensom som litterær svenskefanast) synes det er med packat og påtent, eller kanskje det er pakkat? Anyway..

      43 er godkjent, siden du tross alt har skrevet og sagt noe om bøkene du har lest. Og ekstremt mer imponert siden over halvparten hos dere sannsynligvis ikke er lydbøker. Lydbøker teller altså, gir bare større tall - på sikt.

      Har luktet Vincent på gangen, lenge. For mange brev og for mange sider. For fristende med film. For mange reiser. I could go on and on. Bakkeid noteres. Brøgger tror jeg blir festlig på Lillehammer men tror ikke jeg gidder lese boka. Virker litt lettvint. (og det sier jeg kun fordi jeg har hørt Åpen Bok. Podcasten der alt spoiles som spoiles kan.) Er fan av tidligere bøker, men har bare lest 2.

      (prøvde meg på et halv glass vin igår, tror jeg venter ei uke til)

      Slett
    2. 44 nå. Krim hjelper på, særlig hvis den er spennende. har lest Hancocks Likbomsten, veldig spennende på slutten, men litt roligere ellers gjennom boka enn Heine Bakkeids crazy krim. Krim som ikke er spennende er forrresten døll krim, ikke krim. Fortsetter med Boris Stene Trondhjemskrim i dag.
      Ikke noe lydbok for tiden. Det er sant, den gangen jeg reiste mye i bil på jobb og hørte mye på lydbok, ble det flere bøker lest/hørt. Orker ikke lyd på øret for tiden, for mye lyd overalt. Åpent kontorlandskap på jobb, byggeplass utenfor hjemmet mitt, støy og lyd til å bli gal av. I alle fall kjempesliten. Vurderer å flytte til skogs, men tror det blir for ensomt for meg.

      Persbrandt bestilte jeg da den kom, men den har ikke kommet til meg. Etterlyse (kan ha kommet bort i posten), eller låne på bib? Får se..Den skal jo være god.

      Filmen om Vincent var bra. Bygget jo på brevene, brevene var tema. Grunnpilaren.
      Men jeg tror jeg heller satser på å lese resten dann og vann når det frister, ikke i strekk nå.

      Brøggers bok, kan den ikke minne litt om den du var så begeistret for? Finske Saramajamatjamor som skrev om Norge- det er jo det samme Brøgger gjør. Sosialantropologisk skråblikk. (har ikke hørt Åpen bok. Hvor finnes den?)

      (fot tidlig med vin etter en sånn helg, virker det som)

      Slett
    3. Åpen Bok er bokpodcasten til NRK. Du finner den der du finner alle podcastene dine (Itunes, spotify, castbox, etc etc), eller nettsidene til NRK. Tror det var Knut Hoem som snakket/anmeldte. Som jeg sa varsko, siden det er en spoilerpodcast, selv om den later som den ikke er det.

      Sanna Saramajovakjova og Suzanne er sikkert bare samme sak sett fra ulike skandinaviske land. Norge fra Finland eller Danmark. Innbiller meg at vi er forskjellig-ere fra finnene (kun dømt ut fra litteraturen). De virker også veldig forskjellige som personer (kunstner v konservativ), så det er kanskje på sin plass å lese begge. Kanskje gjør jeg det etterhvert. Føler bare ikke noe rush eller higen.

      Persbrandt burde du ta på lyd. Han leser selv, med alt sitt talent, rett inn i hovedpulsåra (for å sitere meg selv fra goodreads, er ikke plagiat da?). Boka er god, men lesinga er det beste med den. Mannen kan formidle.
      (Du må ikke finne på å høre den på norsk, synes til og med å lese norsk er tvilsomt)

      Skjønner det du sier om stillhet og lyd altså, men med Persbrandt bør få spesialbehandling. Veldig interessant det som nevnes (ikke vitenskaplig) om bipolaritet, der sterkt lys (=sommer/sol) framprovoserer mani. Livet i Nord Norge er hardere enn man tror. For mye mørke gir depp. Lys gir mani. Ikke et sted for ustabilitet.

      Slett
    4. Nord-Norge er jo bipolart per seg.. Ille nok i Trøndelag, særlig i mørketia.

      Skjønner at du anbefaler Persbrandt i lyd når han selv leser. Åpen for å vudere det.:) Og skal jeg høre den må jeg jo på Storytel..(kanske dukker det opp et nytt prøvetilbud til 9,-)

      Åpen bok, takk- takk.... :)

      Slett
  2. Har lest 61,eller det vil si at fire av dem er ikke ferdiglest så tallet blir 57. Nå skal det sies at jeg aldri har lest så mange på fire måneder før, så her snakker vi rekord. HVordan likte du Hedemann og Honeyman,sistenvte har jeg ikke lest men vurderer å kjøpe den...

    Du er så flink med statistikk over det du leser, jeg teller bare antall bøker og thats it. I gang med den nyeste til Helle Helle blant annet, begynte på den like etter at jeg hadde lest den til den "islandske Helle Helle" aka Gerdur Kristny, har ikke fått lest noe særlig siste uken pga forkjølelse/ allergi/bomullshod.... men det kommer seg nå.

    Litteraturfestival kunne jeg tenkt meg på, heldig er dere som skal dit og vi får krysse fingrene på at vinlysten har sneket seg tilbake innen den tid.

    Bergen skal ha festival i feb neste år og det ser jeg virkelig frem til!

    SvarSlett
    Svar
    1. (((61)))
      Insane. Ikke minst fordi du også har skrevet om de fleste (kanskje alle?)

      Likte Hedemann bedre enn Honeyman. Det har nok med tema å gjøre snømåking (leste den akkurat mens det lavet ned som mest og jeg var mer enn normalt opptatt av brettekanter på snøstiene), altså snømåking kontra auti-ish-isme. Meen likte absolutt ikke slutten på Bjørnejegersken. Den pulveriserte nesten alt jeg likte med boka og måtte derfor tvinge meg selv til å gi 4 på goodreads (Oliphant fikk 3).

      Hedemann leder fremdeles Norsk2018
      (etter 3 leste).

      Kristny noteres i rødt blekk. Helle har jeg sett i sidesynet, men venter på eBokBib. Så ut som om det var noveller og da er ikke lese-nå trangen like sterk. Hva synes du? Eller, hvor vil du rangere den blant Hellebøkene, og hvis Kristny var Helle, hvor havner han?

      (prøvde å sette opp rangering selv men fikk det ikke til. Alt jeg vet er at Ned til Hundene er favoritte. Kanskje Rødby-Puttgarden som toer)

      Slett
    2. Ehm...ja, har skrevet om de jeg har lest ferdig MEN dette er first time ever og absolutt ingen garanti for at det fortsetter ut året. Jeg har nemlig aldri klart å skrive om alle bøkene jeg har lest gjennom et år selv om det har vært intensjonen min å gjøre nettopp det.

      Liker at du liker Hedemann altså,det lever jeg godt med. Jeg får være litt mer i tenkeboksen angående Honeyman-boken.

      "de" er en roman,handler om mor/datter-forhold, jeg har lest for lite i den til at jeg har gjort meg opp en mening om boken sånn i forhold til de andre bøkene hennes.
      Måtte sjekke HH-prosjektet mitt og jeg ser at jeg skrev fire av dem som favoritter, blant annet Ned til hundene så der er vi enige.

      Kristny as in "han"er en she,skrev på en måte veldig likt med tanke på mye hverdagsrealisme, det må en god forfatter til for å gjøre det interessant å lese om at "maling tørker",det ulmer under overflaten og det var noe mer action i den enn i HH sine bøker. Men må skal jeg ikke snakke opp boken mer, jeg kan bare si at jeg håper du leser den!

      Slett
    3. Sjekket Kristny på bib. De hadde mange og jeg aner ikke hvor jeg skal begynne. Hvilken leste du? To het noe med Hester, så ut som om de hørte sammen? Du vet jeg nå har opphevet det til gerdur-guru?

      Venter med Helle til den kommer på bib også, eller ihvertfall eBokBib. Hvor nye er den egentlig, kom ikke opp på vanlig bib.søk.

      Slett
    4. This is Gerdur-guru speaking: Trodde serr at det kun var to bøker som var oversatt og var ganske så streng i innlegget mitt at de måtte se å få oversatt flere av bøkene hennes. Men altså damen har 30 bøker bak seg, da er det ikke for mye forlangt at man ønsker at flere enn 4 bøker skal bli oversatt. Jeg har lest "Hestvik"og ser at jeg må på biblioteket for den "Blodhest" vant/ var nominert til Nordisk Råds Litteraturpris for. Ferdig med Helle Helle sin og jeg må si at jeg gleder meg til å lese den på norsk, men det blir vel ikke før tidligst neste år tenker jeg.

      Slett
    5. Har lest Helle på dansk før (Nutid) og trodde det ville være det beste, helt til jeg oppdaget at oversetter Marstein faktisk beriket bøkene. Eg. fra Hvis du vil, gapahuk kontra shelter, (+ et par ting jeg ikke husker nå). Derfor er jeg veldig fristet til å vente på norsken. Dilemma. Og helt imot min vanlige overbevisning om at bøker er best på originalspråket.. (regel med mange unntak btw).

      Guru-virksomheten din har båret frukter. Bestilte begge 'heste'bøkene på bib. Resten får jeg ta hvis hun faller i smak.

      (Håper det går bra på read-a-thon-et. Så i sidesynet at det leses på spreng).

      Slett
  3. 47 er spinnvilt. Stående ovasjoner fra ei som knapt nok har bikket 10.

    Jeg rømte hit etter å ha lest en skuffende anmeldelse av min 2016-favoritt, og er fortsatt litt i limbo uten evne til vettug kommentar. Men du skal ha skryt, da, det skal du jaggu ha :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. (Skryt umiddelbart inhalert)

      10 teller. Hvis du har valgt med snever omhu. Kvalitet over kvantitet er populært i mange kretser. Har jeg hørt..

      Ble nå veldig nysgjerrig på 2016-favoritten. Hvilken bok? Hvem slaktet?

      Slett
  4. Eg elskar slike statistikkar, både eigne og andre sine. Har samanlikna og er fascinert av kor like OG ulike me er. Har lest (berre?) 31, dobbelt så mange menn som kvinner. Mesteparten lånt, kun lystlesing og dermed stor overvekt krim (23). 10 lyd, 12 papir, 9 e. 10 nye forfattarar, 0 norsk2018. Av dine har eg lest Vitanza og Nærum + Connelly. Elles mykje ukjent for meg.

    Noterer meg Persbrandt som Gretten Gubbe-kandidat.

    SvarSlett
    Svar
    1. Siden jeg (prøver) å dele opp året i like deler lyst og tvang er det nesten mest interessant og se hva som kommer ut av de første 6mnd, der det skal lystleses på impuls. Man skulle tro det er da de ekte preferansene kommer ut. (I realiteten lystleser jeg hele året da det så langt virker å være umulig for meg å fullføre lister. Realiteten fortrenges, la oss holde oss til teorien).

      Mest interessant; at vi leser så forskjellig på kjønn. Det kan komme av sjanger, siden min 'krim' i år har vært hovedsaklig 'domestic noir' (fancy navn), eller - de fleste ulykker skjer i hjemmet, som vi også kan kalle det. Muigens er det kvinner som skriver flest slike. Mer politi og detektivarbeid blant menn?

      Kanskje er det fordi jeg hører mest lyd. Dette fascinerer meg for jeg har hatt overvekt av kvinner helt siden jeg begynte å blogge (10år), helt uten å prøve, og ofte borti 60-70% kvinner.

      Ser også at du har likt fordelt mellom alle mediene. Disipli eller tilfeldig?

      Slett
    2. Eg trur at kjønn har samanheng med sjanger. Sidan eg les mykje politikrim vert det då fleire menn. Men eg må her legga til at to av mine favorittar - Mo Hayder og Chelsea Cain - skriv råare (og betre) enn dei fleste mannlege krimforfattarar.

      Eg les som regel tre bøker parallelt - papir, lyd og e - og dermed blir antalet ganske likt.

      Slett
    3. Hayder og Cain er favoritter her også. Selv om jeg aldri helt ble ferdig med Caffery (cafferty?), tror jeg mangler 2 bøker. Greide ikke å følge opp da det kom nye. Cain har det blitt stille fra. Leste om noe forlag kluss angående den nye serien hennes (Kick), men aner ikke hvorfor det er full stopp. Synd.

      Politikrim = mann, og psyk.thrill = kvinne, ser ut til å stemme godt med mine tall. Ihvertfall så langt iår, med 3 Connelly og en norskekrim på rappen. Blir også mye papir på den måten siden jeg liker å holde meg til samme format gjennom en serie. Har prøvd å veksle før - og det blir bare tull (Avd.Q og Beautykiller feks)

      Slett
  5. Imponerende tall. Jeg er på 24, og har rotet meg inn i en haug med påbegynte bøker noe som gjør at ingenting er ferdig.

    Angående Jemisin: I mine øyne en forfatter som har blitt bedre og bedre for hver serie. Så å lese seg bakover hos henne er litt nedtur. Den forrige serien (The Dreamblood - en duologi) er bra, bare ikke fullt så bra som Broken Earth. The Inheritence trilogien har et kult konsept med guder holdt i fangenskap av mennesker, men skorter litt på gjennomføringen.

    For feelgood, lettbeint sci-fi les Becky Chambers.

    SvarSlett
    Svar
    1. - a joyous, optimistic space soapopera - var det først som stod om Chambers på audbile. Umidellbart wishlisted. Synd med Jemisin, men tar rådet. Det godt jeg både har gerdur-gurr og sci-fi-orakel.

      Har også funnet meg en, on paper, perfekt vampyrserie, som Outlandererstatter. A Discovery of Witches, Deborah Harkness. Beskrytt og hypet fra en eller annet podcast. Det går i surr.

      (Har fortrengt alle påbegynte bøker. Det ene plusset er at jeg har bare ca 100s (eller var det 200) igjen av Grensen.

      Slett
  6. Herlig lesning, det ser ut som du raser avgårde i litteraturens navn :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Full Tilt Boogie!
      Tør ikke engang spørre etter dine tall. Tør ikke. Gjør det likevel. Hvor mange? Siden Beathe har 61, gjetter jeg minst 80?

      Slett
  7. Nei, altså, det viktigste først: hvordan går det med daglig leppestift?

    Ellers: 15 (hvorav tre er tegenseriehefter, heh) leste så langt her. Speedliving, slowreading. Den eneste fordelen med det er at jeg kan lage et sykt oversiktlig statistikk-innlegg når jeg endelig kommer så langt. Ble egentlig inspirert av Elisabeth til å lage kvartal-statistikk, men tror det blir halvårs.

    Kan lage verdens korteste oversikt her:

    1 ny favoritt
    4 veldige gode
    2 gode men litt skuffende
    5 allerede glemt
    3 ren underholdning

    Se så lett! Alle burde lese mindre enn 30 bøker i året.

    Har forøvrig nådd metningspunktet når det kommer til dragrace, nå ser jeg krim på netflix hvor unge queens/transpersoner/gutte-horer myrdes, forfriskende.

    SvarSlett
    Svar
    1. (Herregud, serien er forfriskende, ikke de fiktive mordene. Nå går jeg å koker meg mer kaffe).

      Slett
    2. (Ingen kommentar til leppestiften så lenge jeg har smurt tjukt hver gang jeg lar meg avbilde, eller ser noen som har lest bloggen = not difficult at all = det går strålende med leppestiftbruken, både på mølle og hundetur)

      (dragrace, 50/50 besatt og dritlei. Spesielt siden alle andre land får det servert på netflix dagen etter US)

      Bøkene: 15 er, som du sier, berusende oversiktlig. Def. noe jeg skal ha i bakhodet ved neste telling. Gjetter, basert på goodreads, på at favoritten er Wharton? Eller Balano? Som minner meg på, jeg kjøpte Savage Detectives, eller det jeg trodde var Sav.De på loppis, (tid tilbake), men det er så tynn, helt vanlig tykkelse, mens den du har lest er TJUKK. Hvorfor? Hva har jeg gått glipp av? Er det flere bind? Og siden jeg står midt i spm.tegn.regnet; hvilken tv-serie? Føler et sterkt behov for se, men er bekymret for at det er noe jeg allerede har forkastet..

      Slett
    3. The Alienist ( Psykiateren på norsk), ikke særlig revolusjonerende - men, som sagt, forfriskende. Jeg prøver å spare s10 til den kommer på netflix, men får med meg spoilere og drama uansett, slitsomt.

      Bolano blir kanskje en favoritt, tok en liten pause i den for å lese ferdig Wharton. Min er litt over 600s lang, men ser tynn ut. Bibelsider. Kanskje din lider av det samme? Favoritten er The Ministry of Utmost Happiness fra fjorårets longlist. Wharton er en god nr. 2.

      Slett
    4. Glemte å si:

      Stemmer helhjertet i forslaget om Becky Chambers som sci-fi, men, hva skjedde med the Gentleman Bastards (Scott Lynch)?

      Slett
    5. Scott Lynch ja. Truth? Hadde faktisk glemt at jeg var igang. Sjekket og har hørt 3t. Ca 18 left. Husker ikke så mye, annet enn at jeg slet litt med konsentrasjonen, måtte høre partier flere ganger, uten at jeg mislikte, skjønner egentlig ikke hva det var. Skiftet til Outlander, som jeg porsjonerer (sisteboka), og vips var bastardene glemt. Saumfarer jeg sjela er den heller ikke blant de jeg har mest lyst til å lese pr.nu, men det kan jo fort forandre seg.

      Utmost Happiness slet jeg også med. Format sannsynligvis, eller konsentrasjonsvanskene mine, sikkert menofog, som jeg har lest er 1000 ganger verre enn ammetåke. Jeg legger skylda på at jeg bare vil lese fantasy-very-light på alderen.

      (skal sjekke alienist, strask vi er ferdig med Billions og Bosch)

      Slett