fredag 15. juni 2018

BIOGRAFISIRKELEN 31 - MED ORDET I SIN MAKT


Blame it on 
Bianca Del Rio
  -  Bianca Del Rio  (2018)

Kilde: storytel


Mitt Bidrag i Biografisirkelen 31.
Kategori: MED ORDET I SIN MAKT
Kategorivelger: Elisabeth


Løftet:  Dyrt og hellig. Lover. Jeg.
Å aldri velge biografier basert på reality-tv. Ever. Again.

Det betyr at de som hadde gledet seg til Caitlyn Jenner i genderbenderkategorien får finne seg en annen blogg å lese. Kjapt.

 Sidetrack:
Skal man ta konsekvensene av diskusjoner som raser rundt på facebook og kommentarfelt. Er bokblogging en forvitret dying sjanger, bestående av livsutsugende samlesninger og tvangssirkler som gjør best i å gi seg over til snap og instablogging. Først var det for lange skriverier i tidskriftene, så i avisene, og nå har bokanmeldelsene blitt for lange på blogg også.

Plussen: At jeg ventet til boka kom på storytel (igår) og ikke brukte audiblecredits

Burde visst:  At enkelte ting er for visuelle til å oversettes gjennom kun ord/lyd.

Bianca har nettopp vært i Bergen btw.  Oslo i september. Bilde fra blikk.no.


Boka kom på storytel 14.juni.
Drøye 5t. Rammen er dragqueen Bianca som, i ulike kategorier svarer og gir råd på fanpost. Det smerter å si men det er nesten pinlig kjedelig. Smakløst.

Bianca del Rio deltok i RuPauls Dragrace Season 6
Hvor hun, ehm, gjorde det bra..  - spoilerfritt.

 Kort oppsummert:
Hvis du ikke vet hva Dragrace er? To google.
Et realityshow der dragqueens aka menn utkledd som kvinner konkurrerer i - charisma, uniqness, nerve and talent -. Visstnok det eneste relevante bransjeledende realityshowet. Vinner du Project Runaway blir du ikke automatisk toppdesigner på verdensbasis. Vinner du Rupauls Dragrace, er du blant universets beste dragqueens.  
- supermodel of the world -
So they say. Sånn er det.

Så langt 10 sesonger + 3 Allstars, og gjør du deg bemerket her, er din karriere, inkludert verdensherredømme på internett sikret. Mens du er i gang kan du også google RuPaul, Alaska Thunderfuck, Adore Delano og Katya.

Gjør du det dårlig kommer internett og tar deg. Google? PhiPhi O'hara.

Bianca, eller Roy som hun til vanlig heter, entret sesong 6 under fanen sydame (lang karriere som prisvinnende kostymedesigner) og stand up komiker. Insult comedy. Siden en del av dragqueenpersonaen er å være kjapp med kulene og kvikk i kjeften var det ingen overraskelse at hun gjorde det, ehm bra, på konkurranse-tv.  Og bra på youtube.   
- Reading is everything -.

Det bedre du er på å pingpongslenge fornærmelser, eminent sminket og stylishly frisert
, det større sjanse for å gjøre det, ehm bra...

Hæ? Boka?
Jeg hørte lydboka som garantert slår papirversjonen.
Men til tross for at hun leste selv, mangler de 2 viktigste elementene.
Det visuelle + samspillet med andre.
En kvikk replikk. Svar på tiltale. Grusing av motstand.
Uten å se Bianca i full drag, med mimikk, fakter og ikke minst se henne samhandle med andre queens, eventuelt et publikum (ikke like artig), forsvinner både humoren, sjarmen og sjokkeffekten. Alt du har igjen er platt og standard.

Innrømmelsen: Det va itj no 'biografffi.

Løftet2: Lover å lese/høre Enquist i løpet avåret.

Mannen bak Bianca? Roy Haylock.


Sirkeldeltakelse: 
Les ei bok i riktig kategori
Skriv et blogginnlegg
Legg igjen link i kommentarfeltet.
Har du ikke blogg holder det med en kommentar
 ---------------------------
Neste kategori i Biografisirkelen er:
POLFARI-ING OG VILLMARK-ING
Bloggdato er 15.august 2018.
De øvrige kategoriene for 2018

48 kommentarer:

  1. Høres ikke bra ut. Når en som er fan av RuPaul ikke liker er det vel ikke verdt å teste ut for en som ikke har sett en eneste episode heller. Aner ikke hva jeg skal velge i Haruhi sin kategori. I denne derimot har jeg så mange alternativ at jeg ikke har klart å begynne på en eneste, men så kom jeg på at Tom Malmqvist sin I hvert øyeblikk er vi fortsatt i live som jeg holder på, bør kunne godkjennes. Forfatter (før denne boken også) som skriver bok, riktignok utgitt som roman, fra sitt eget liv. Hurra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Korrekt!
      Se dragrace. Unngår biografiene. Dette er ikke engang en bio, mer Bianca som prøver å ha stand-up i bokform. A bit. A show. Fungerer veldig dårlig. Klager ikke siden jeg på forhånd visste at det ikke var straight-up bio. Hadde forsåvidt også en mistanke om at dette - drag - er en visuell sport/art, men håpet på litt mer livshistorie = bad research. Gir Bianca/Roy (eller noen av de andre) ut mer ordinær bio skal jeg definitivt lese. Fangirl-Inga er ikke død. (så nettopp moviebitches recap av s10e11 og irriterer meg grenseløst over at utube er blitt så restriktive). Se dragrace - alle sesongene!

      Malmgvist it is. Ukjent for meg, men even better.

      Angående genderbenderkategorien er det mange interessante historier der ute, så får håpe noen andre enn Caitlyn har skrevet bio..

      Slett
  2. Skal vi fortsette å skrive langt bare på trass?
    Dinosaurer lenge leve. Gullfiskhjerner som surfer på multitaskende hjernestøv er (kan være/kan bli) menneskehetens undergang. Untergang.
    Ingen tvitring her i gården heller.

    Nuvel- Den dama er bare fæl. Sjeldent syn, men ikke vakker. Virker som du bommer på valg igjen. Det finnes da så mange ordkunstnere?

    Jeg har med meg en bok om Leonard Cohen- ikke ren bio- mer som en øyeblikksbio (et ord jeg har plukket opp i denne sirkelen), men ferdig i løpet av dagen blir jeg ikke. Jeg har ikke en gang begynt. Nå fikk jeg sparket. Er på reise , Berlin, men er for trøtt til å dra ut igjen, så lese på rommet til jeg sovner er en god plan.

    Har vært på utstilling med arbeider av Banksy- britisk streetart-kunstner. Hadde de sett hva han laget , de der hjemme i gamlelandet- hadde det ikke blitt så mye bråk med Listhaug på korset i Bergen

    SvarSlett
    Svar
    1. Trass høres ut som utmerket drivkraft!

      Biance er da ikke fæl. Reagerer på henne som alle andre queens. = vi sminker oss altfor lite. For umiddelbart lyst til å kline på. Og må understreke engang til (kommer sikkert til å gjøre det i innlegget også).
      Jeg er superfan av både dragrace og Bianca, det var bare ei veldig dårlig bok. Hadde sikkert fungert utmerket som stand up, med de riktige ansiktsutrykkene lagt på..

      Høres ut som om du har det kulturelt og ut-dannende i Berling (sett bilder på insta)! Øyeblikkesbio er det de beste biografier, nest etter de fiktive -)

      Slett
    2. Ok. Fæl kan være interessant 😃 har nå reist med tre transporter for å se Muren , den resten med galleri på og museum like ved. Sterke saker, de et så gode de moderne multimedia museumene. Mat nå.. Lite tid til Cohen. Men så Bowie på video her før Murens fall i 1987, og the Wall, fra konsert i 1990, etter Murens fall ..

      Slett
    3. Cohen hadde sikkert fungert utmerket som lydbok. Du kunne lyttet mens du trålet historiske gater og befølte murstein. Shh, nå begynner tordenværet igjen. Jeg som hadde gå/løpeplaner. Mest irriterende vær i verden, (etter sol).

      Slett
    4. Nei, tror ikke det. Har lurt på hvordan Tine greier å gå med lydbok i London og Berlin med alle de sanseinntrykkene fra byen. Ikke noe for meg, for mye hadde det blitt. Tordenvær vare ikke så lenge, og jorda trenger regn . Håper du kom deg ut lell omsider .

      Slett
    5. Ferdiglest, men sitter nå og hører på Cohen på Spotify istedet for å skrive innlegg. (med tysktalende reklame innimellom, hakke Premium, sjø. Kommst du yetzt? Du kannst dis.. ach ja und so on) Så sent. Straks natt. Blogger senere, kanskje når jeg kommer hjem.. eller underveis.
      Boka var litt fin, personlig, mye Hydra, mye 60-70 tall. Mye fest, drikking, fortvilelse, piker, vin og sang.. verken forfatter Peter eller Leonard er/var noen spesielt lystige menn, selv om de også var det, lys og mørke. Flere poeter er nok slik, men livet på 60 og 70-tallet var nok spesielt utsvevende. Flaks om man overlevde.
      ..
      Cohen var selvsagt også i Berlin. Hvem var vel ikke det? Bowie bodde her i tre år.
      Nå er begge døde.

      *Oops, det er visst Peter Lindforss også, som skrev bioen min, så jeg på wiki nå. Han døde i 2015, født 1953. 63 år ung.
      Kanskje jeg skal skrive en ode til de døde herrer.

      First we take Manhattan, then we take Berlin.
      Dance me to the end of love.
      The last Waltz.

      Slett
    6. Hører du er i det poetiske hjørnet. Cohen gjør det med folk. Min favoritt fra plata du hører på er Everybody Knows. Evigaktuell sang jeg aldri blir lei av. Tror faktisk jeg må høre den NÅ.

      Angående lydbok i skog og by, har jeg ingen problemer. Sikkert fordi jeg alltid surrer rundt i min egen verden uansett. Det eneste kan være at jeg av og til må slå over til musikk i skogen, hvis krimmen blir for blodig/virkelighetsnær/naturorientert.

      Slett
    7. Her er omsider et innlegg: https://artemisiasverden.blogspot.com/2018/06/mannen-som-frstrde-mitt-liv-av-peter.html#more

      Ja, det er noe med Cohen, altså..

      Slett
    8. Anita om Cohen:
      https://artemisiasverden.blogspot.com/2018/06/mannen-som-frstrde-mitt-liv-av-peter.html#more 

      Må ta det litt pø om på. De jobber på høyspenten i nabolag og strømmen er på av og av på måfå = det finnes en plan men jeg har aldri sjekket. Imagine the shock når jeg var uten strøm til 15 igår. Fikk lest ut hele krimmen min -)

      Håper å få lest innlegget ditt iløpet av dagen.

      Slett
  3. Uffda, livet er for kort til å lesa dårlege bøker. Bra at denne er så kort då.
    Sjølv byrja eg på (den skamroste) Erik Bye-biografien for ein månads tid sidan, men har ikkje komme lenger enn 34% lest. Herifrå og ut kjem eg til å lesa på skrå. Ikkje noko dårleg bok, men for lang, for detaljert og for omfattande - og dermed uinteressant. (Eit kort) blogginnlegg kjem etter kvart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror du ikke at akkurat idet jeg skulle sette meg ned med internettet ble det bekmørkt å begynte å tordne. Klokka 10 om mårran? Det finnes bare et individ i dette land som er mer redd tordenvær enn meg - hunden. Så da er det bare å trekke ut alle kabler og legge seg under bordet..
      Will be back!

      Slett
    2. Det ble kortvarig. Regnet som a mf, men nå skinner sola igjen. Vi overlevde. Og er klar til å snakke om Erik Bye, som jeg nesten ikke kan tenke på uten å grine (pga sangvalg i begravelse). Synd at den taper seg på mengde. Ofteste et problem med selvbiografier der det skrivende subjektet synes hele livet sitt er like interessant. Kanskje det er noen for nære Bye som har skrevet? Som ei dame i panel på Lillehammer, som til slutt bare måtte innrømme at hun var forelsket i Knut Hamsun. (kommer tilbake til dette i festivaloppsummeringa)..

      (Livet er ihvertfall for kort til å avbryte bøker man har begynt på. Sier jeg til meg selv daglig mens jeg skuler på haugen med halvelst)

      Slett
  4. Dere imponerer med deres biografi-flittigheter. sKULLE HIVD MEG PÅ OM DET IKKE VAR FOR AT JEG (oj caps) er så flink til å sette meg mål (som jeg ikke alltid når i tide) som hele tiden opptar tiden at jeg ikke har mulighet til flere. Men nyter leseriene deres.

    Jeg har heller ikke sett dragrace men noteres. Hopper over boka. PS. Jeg er en åpen person med forfatter så skummel ut og hadde jeg møtt han der i skogen klokka 01 i natt da jeg og hunden gikk langturen vår før natta hadde jeg falt av klippen.

    Jeg må nok se serien for å forstå, og bli mindre redd ansiktene. Grøss.

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres ut som om du er skapt for biosirkel. Forholdet mellom planer og gjennomføring i denne sirkelen snakkes det ikke høyt om hverken i kommentarfelt eller på kafe (med løsbart).

      Det ligger 8 sesonger Dragrace på netflix. (2-9). Jeg har binget meg gjennom alene, men det finnes også youtubekanaler som recapper gamle sesonger, (hvis det er manko på popcornspisende (aboslute)vokdadrikkere i din nærhet. Sesong 2 er soso, men blir du ikke komplett hekta iløpet av sesong 3/4, er dette ikke for deg. Den eneste jeg vet om som har sett like mye dragrace som meg er Haruhi. (Hun vinner her siden hun også har sett sesong 1).

      (sminken framstår som helt naturlig etter bare et par episoder -))

      Slett
    2. Egentlig vinner du, for jeg har ikke sett en eneste av All Stars-sesongene. Bare kanskje tre eps av AS2 før jeg ga opp fordi u-tube suger.

      Slett
    3. I win.
      Allstars2 var egentlig ok.(Alaska & Katya tross alt). Treern derimot. Ugh. Og har du sett at det allerede ligger deltakerlister ute til firern. Håper de har vett til å vente noen år. Ihvertfall ett. Helt ærlig tror jeg RuPaul har mistet vettet.

      Slett
  5. HERREGUD JEG VET.

    Har lest type de 5% og jeg bare gremmes. Mistet all lyst til å se live (før jeg begynte på boka), for det er jo som du sier samspillet som gjør henne så morsom. Er uansett lei av all things drag, selv om jeg fremdeles får med meg hvem som ryker ut hver uke. Enda ikke sett en hel ep fra s10.

    Husker ikke lenger hvem jeg hadde tenkt å lese om i denne runden, men siden jeg uansett ikke kommer til å blogge om boka er det kanskje ikke så farlig..

    SvarSlett
    Svar
    1. Bianca live kommer ikke på tale.

      Leser du papirboka? E-bok? I såfall all min hoderistende respekt hvis du fullfører. Lydboka har ihvertfall riktig stemme. Innimellom makter jeg å framkalle noen grimaser og eyerolls, ikke nok til at jeg smiler, eller godtar, men å lese med øynene. Impossible!!

      Har forøvrig også mistet piffen litt. Ser fremdeles Moviebitches, og får alt jeg trenger av sesong 10 der. Ga opp å tråle utube rundt episode 7 (snatchgame), har sett hele episoder, inkludert Untucked tom 6. Skjønner ikke hva som skjedde. Plutselig ble alt borte. Gleder meg uansett til sesongene kommer på netflix og satser på at jeg har glemt alt innen, skjer sikkert ikke før 2020. (Ga nesten opp hele greia etter Allstars3, som var pur waste).. (Tror RuPaul må ha falt av vannvogna)

      Favorittene fra forrige gang vi snakket om dette holder seg. A og E. Mest A. (null spoiling her -)

      Biografier? Svinger den usynlige pisken. Du leser vel selv om du ikke blogger?

      Slett
    2. E-bok, men, som sagt: bare 5%. Vurderer å skifte til lyd, men hører egentlig ikke lydbøker lenger - så det kommer til å ta tre ganger så lang tid...

      Jeg leser selv om jeg ikke blogger, så langt i år: 17 bøker (sist vi snakket om dette, for en måned siden (?) var det 15....).Mulig jeg rekker en bio.

      Tror jeg heier på den andre A, selvom jeg egentlig ikke bryr meg.

      Slett
    3. Skulle til og si at jeg ikke bryr meg heller, helt til jeg vurderte den andre A og vant ut at, hæh I give a shit.
      = nei til hun andre A, og yes please til AQ. (Pga den mermaidgreia).

      Ønsker at du begynner å blogge igjen. It's time. Tror du aldri verden kommer til å makte å lese ut Bianca som bok. Så mye dedication og disiplin finnes ikke. MM du leser kun 3 ord pr. side. Som egentlig er alt som behøves.

      Kristin Lavransdatter?

      Slett
    4. Har egentlig sett altfor lite til å uttale meg, og i et halvt sekund fikk jeg lyst til å se alt - bare for å kunne diskutere med deg, men, nei, jeg lar meg ikke lure. Tror også at det har klikka for RuPaul (og fanbasen), sikkert fordi det har blitt for mainstream/stort.

      Har du begynt på Kristin? Jeg er fristet, men så var dette med å bare lese 30 bøker i løpet av året da.. Kan jeg forsvare å bruke hele juli og august på en (tre) bøker jeg allerede har lest??

      PS: skal avslutte bloggpausen snart, ETA 1 uke.

      Slett
    5. Går uten videre ifra at du er oppdatert til September.. så vi ihvertfall kan diskutere hvorvidt RuPaul er på kjøret.

      Ikke begynt på Kristin, men intensjonene er der fremdeles. De skal jo lese hele trio'n i den podcasten og etter jeg sikkert på at bloggen ble nevnt (i en bisetning) i en av de senere episodene (mora hennes hadde lest, dette er en blogg for modne kvinner, btw, (og deg)) føler jeg meg forpliktet.. bare så vanskelig å få begynt.

      Bloggpauser burde forbys. Tror faktisk jeg var en bedre leser (kvalitativt) da jeg lavterskelblogget (ukentlig).

      Slett
    6. Jeg har ikke begynt på podcasten enda heller, men nå fikk jeg lyst, bare for å jakte på moshonista-referasner.

      Problemet med bloggpauser er at man får så mye usagt at man til slutt ikke klarer å velge hva man skal si (ingenting). Nå har jeg lesetørke (eller leseforvirring) i tillegg, gjør ikke saken bedre. Har kjøpt meg mitt livs første leppestift da, det burde telle for noe (modning?).

      Slett
    7. Ingen moshonista-referanser, bare et vagt - litteraturblogg - men jeg tar den til meg likevel, og nok til at du bør høre, om ikke annet for å fortelle meg at - herregud det var ikke om deg - ..

      Angående leppestiften.
      = dragshoweffekten..
      Så nettopp et makeovershow med familien, der det var løshår, lashes og lepper i hele fjeset (på vanlig dame) og syntes ikke det var noe rart, bare stort hår lizm..

      Angående lesetørken, er mitt beste råd (som vanlig) å innføre beinhard tvangslesing også følge lysten til å nilese alt som ikke står på lista. Lar meg lure (nesten) hver gang.

      Slett
    8. Kjøper ikke dragshow-forklaringa, leppestiften kom et år etter jeg ble hekta, og først etter at jeg hadde sett meg mett på drag. Tror heller at jeg har blitt voksen.

      Har brukt de siste månedene på å jobbe hardt med å motstå impulsen til å begynne å tvangslese igjen (, og sånn delvis klart det, plukket nettopp en novellesamling fordi jeg tenkte KRYSS før jeg husket at jeg ikke telt lenger..). Er det lov å sette seg nye og dritenkle mål, bare for at livet skal bli lettere å leve?

      Slett
    9. djeez, skulle inn å snakke Aquaria nå som finalen er ferdig og jeg er soo over it, men så i sidesynet at du hadde skrevet oppsummering.. shocked, må være Jemisin som fikk deg i siget..(?)

      Slett
  6. Det er ingen tvil om at eg (også) valde feil bio denne gongen. 10 dagar på overtid har eg lagt ut omtale av Asbjørn Bakke sin biografi om Erik Bye. http://bokbloggberit.blogspot.com/2018/06/biolesesirkel-asbjrn-bakke-om-erik-bye.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Berit om Erik Bye:
      http://bokbloggberit.blogspot.com/2018/06/biolesesirkel-asbjrn-bakke-om-erik-bye.html 

      Skuffet over at Byebio'n ikke innfridde. Det var en jeg absolutt så for meg å lese (med tid og stunder).

      App: Gode Biografier.
      Jeg har nå lest Nini Stoltenberg og (ifall jeg aldri somler meg til blogginnlegg) sier jeg det her. Den var faktisk veldig fin. Ikke så mye pga Nini, mest biografen og oppsettet (føltes kjent) og bildet av Stoltenbergfamilien, sett igjennom andre. Tips hvis du trenger - plaster-på-såret-bio etter Bye.

      Slett
    2. Noterer meg Nini-biografien, den virkar å vera interessant på fleire måtar.

      Slett
    3. Synd den ikke passer inn i noen av årets resterende kategorier. Umulig å klassifiserer Thorvald som gretten gubbe. Tror faktisk jeg må tilbake å sjekke om de fremdeles har den Thorvaldboka på lokalloppisen. Ble veldig fascinert av den mannen - på hjemmebane. Stoltenberghusholdet var beyond hippies. Håper flere leser den boka.. (deLillos fandom er et pluss but no must)

      Slett
  7. Som kategorivelger burde jeg være eksemplarisk tidlig ute, men der er jeg allerede 12 dager på overtid. Hadde faktisk lest bok innen fristen, nå mangler det bare å skrive om den. Og siden jeg valgte denne kategorien for å få lest minst en av de spennende biografiene som står i hylla mi hjemme, er det selvsagt at den jeg til slutt leste var helt nykjøpt på Lillehammer. Kommer plutselig tilbake med link.

    For øvrig sier jeg som alle andre over her: Hopper over ditt lesevalg til denne runden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Biancaboka fortjener ikke tida og plassen jeg har brukt på henne. Ingen grunn, for noen, til å lese. Har såvidt begynt på Cheryl Strayed, Dear Sugar, (essaysamling?), samme opplegg, advice column, men av en helt annen kaliber. Ser nå når jeg skriver disse kommentarene at jeg tydligvis har pålagt meg selv straffelesing. Strayed og Nini. Flaks at begge deler ser ut til å bli like bra (ferdig med Nini).

      Kos deg på ferie!
      (Har også begynt på Didion, som fikk meg til å tenke på Silje, via deg, via London, via Paris, og at jeg faktisk er veldig opptatt av California 60s. Skjønte det da jeg så Didion doc på Netflix. Og etter å ha vært igjennom 70s med Stoltenbergs. Jeg røler.
      Bruk sokrem!

      Slett
  8. Needless to say
    itt'no bio på meg...
    MEN - jeg er alvorlig tilbake, og det er ikke lite bare det :-)
    Nå må jeg lese meg opp på ca 27km blogginnlegg siden sist...

    SvarSlett
    Svar
    1. æhh, jeg har blitt en sånn som svarer på kommentarer en måned forsinket. Sånn skulle det altså bli. Hvordan gikk det med de 27 blogginnleggene? Planlegger noe lignende om litt..

      Slett
  9. Stakk bare innom for å spørre om du har sett Pose ? ER bare to eps inn i serien men har 100% fått tilbake drag-gnisten (livsgnisten).

    SvarSlett
    Svar
    1. Pose? Where? What? Gnist seriously needed.
      Den sluknet for godt etter finale 10, da jeg (ill advised) fulgte vinneren på instagram og så at (OGSÅ) hun hadde fått digre kylielepper. Bestemte meg umiddelbart for en laaang dragpause, helt til AS4/11, whatever kommer først.

      (Fremdeles bare på kap4 i Kristin. Stoppet for å gi deg tid til å komme etter, og kom aldri i gang igjen.)

      Slett
    2. Pose! Ny serie på HBO. 80-talls ballroom, dragens fødestue. Egentlig ikke verdens beste serie, men du får plassert så mange referanser fra DragRace at det er totalt verdt det. Bonuspoeng for FARGER og høy sjans for å bli rørt.

      Slett
    3. Første episode sett.
      Og jeg som trodde RuPaul hadde funnet på (nesten) alt. Godt med vettug forklaring på 'mamaRu' som alltid har irritert vettet av meg - men som nå makes sense (selv om det fremdeles kommer til å irritere), (ehm, Laganja..

      Meen, hvorfor ble jeg skuffa da jeg fant ut (googlet) at alle queensa var vanlig skuespillerdamer? Åpner for at jeg ikke har forstått skuespillryrket (?)

      Slett
    4. Først, for å ytterligere understreke hvor opptatt jeg er av Pose , så ikke det du skrev om Kristin en gang. Gi lyd fra deg hvis/når du kommer i gang igjen, jeg trenger noe mer substansielt enn dragqueens og booker i livet mitt.

      Huh, må google litt selv, mener at serien har fått masse positiv feedback fordi de som spiller queens etc er ekte trans-personer og ikke en gjeng med cis damer/menn i drag. Det eneste jeg har stusset på så langt er: hele dragmiljøet så langt er jo bare transpersoner + homofile menn som IKKE er i drag. Nå har jo RuPaul fått masse kritikk for at han ikke vil ha (ferdig) trans-folk på showet, men bare "vanlige" queens. (Peppermint fikk være med fordi hun enda hadde utovertiss og ikke pupper lissom).

      PS: Veldig bra med Pose for meg på nåværende tidspunkt, begynte å få sikkelig kalde føtter til biorunden min - men nå er jeg GIRA.

      PS2: Godtar du Just Kids i samtlig kategorier så langt i år? I såfall slipper jeg unna med en omtale.

      Slett
    5. Patti Smith har vist seg å være kategoriløs = sklir sømløst inn overalt. Det er alt det er å si om den saken.

      Kristin: Kan i teorien komme igang hver dag som helst, så det er bare å grave fram boka. Så filmen (med podcastsoundtrack forleden) og føler at jeg fremdeles er nær nok til å si å svare Kristin Lavransdatter når noen spør meg hva jeg leser. Uansett mer relatable enn rekordforsøk på AppalachianTrail eller booker (har bare lest Snap).

      Pose: Enig angående trans og unggutter uten sminke. Synes også det er litt stusselig med disse Balla. Bare sprade rundt på dansegulv lizm. Og greit med plastikk men ikke padding?? Bruker hjernevasket dragrace som målestokk på alt drag, så får bare anta at det som er forskjellig er RuPauls tilsnitt? Er på ep 4 (eller 5) og har ennå ikke gjenkjent ei eneste queen (hovedrollene er ihvertfall skuespillerdamer). App husker fra ladyboysboka (alternativrunden) at alle der drømte om kjønnskifte og hatet egen penis. Men trodde det var sånn at enhver ladyboy er potential queen, men ikke alle queens ladyboy, eller noe sånt, ser jeg meget politisk ukorrekt prøve å lage formel. (påtatt skamfull)

      Fikk plutselig veldig lyst til å lese Kristin. Kapittel fem here I come..

      Slo meg plutselig:
      Eller, til tross for min stadig voksende anitpati mot RuPaul, er jeg egentlig ombord den non-trans-greia. Fra et sportslig konkurranse-tv-synspunkt. (Dragtv er en sportsgren). Liv og legning og alt det der er noe annet. Aner ikke hva Ru uttalte seg om. Ihvertfall, ut fra sportslige hensyn kan man like gjerne ta inn kvinner som transkvinner. Makes more sense med skjeggemenn. Større prestasjon å rydde opp i skjeggstubber og tegneseriehaker. Ahh the dobbelmoral.

      Slett
    6. Patti Potet Smith.

      Kristin vs. Booker: Går treigt med booker her også i år, lest 1,5 bok. Har egentlig veldig lyst til å være med på booker-moroa, men mest fordi det bruker å være gøy - ikke fordi jeg er gira på årets liste. Da er jeg mer gira på Kristin og Guden for små ting (Sirivill).

      Pose: Googla litt selv, og i hvertfall Elektra, Angel og Blanca er trans, orka ikke å google resten men tror man trygt kan anta at alle som er trans i serien er trans irl også. Syntes i utgangspunktet det var utafor med transkvinner i dragrace selv, men har endret mening, tildels etter å ha sett Pose (respekter hvor du kommer fra etc) men også fordi type Detox og TrinityTheTuck (husker ikke det virkelig navnet) jo uansett består av 100% plastikk, selv om de ikke har vagina og pupper lissom. Så når alle slags former for bodymodifications allerede er lov, burde det være OK med hormoner/pupper også. Nå har vel RuPaul satt grensa ved pupper, men lurer på om han har gått tilbake på det. Ryktet har det til at Gia Gunn er med i AS4 og hun er vel "a full woman" nå. Tror cis kvinner som gjør drag kalles bio-queens, aldri sett/hørt om et faktisk tilfelle dog, sikkert sjeldent.

      ((Herregud, jeg vet alt for mye om Drag(race) til og egentlig ha gitt opp hele opplegget)).

      Slett
    7. Skjems over dårlig googling. Sjekka bare imbd (eller hva det nå heter) og der stod det bare skuespiller-inne, på både Blanca, Angel og Elektra. Gikk utifra at det betydde kvinner. Shame on me. Stusset litt på Elektra. Enig angående plastikk versus hormoner, men synes det er vanskelig og innser at man sannsynlig har helt andre meninger - og ikke minst følelser hvis man har annen tilknytning, dvs, annet enn reality-tv-vinkling.

      Rent sportslig burde det være som golf, handicap, eller større fordeler det verre utgangspunktet ditt er -). = han der kameramannen, som jeg ikke husker hva heter, eller jmf, makeoverepisodene..
      (Tror det var AS2, der Alaska fikk en ung mann som kunne passert som supermodell straks han fikk mascara på - og deretter fikk refs fordi hun hadde det for lett..)

      Er mest fascinert av paddinggreia. Hvordan noen greier å klippe det til = å forandre hele kroppen sin. (Eureka feks).

      (Herregud, JEG, klarer ikke formulere et eneste innlegg, eller kommentar, om bøker, men blir fyr og flamme hver gang hører om ballroom. Nesten så jeg begynte å se BabyBallroom (dansing) på netflix. This must stop. Heldigvis (stønn) kun få dager til bioskriving.

      Slett
  10. åNEI, så fælt, Bianca "Not today, Satan" delRio er favorittrealitydeltakaren min (må kanskje revurdera dette når Ex On The Beach får rulla vidare litt til), men når eg tenker over det er det kanskje på grunn av samspelet med dæm ainner damerne, dei kjappe replikkane og dei underhaldande observasjonane. Ho står kanskje ikkje like godt åleine. Men viss ho er på Storytel gir eg det kanskje ein sjanse likevel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og pris, og endelig nok en Dragracesjåar. (Og en som kan fortelle meg om Exene på stranda er verdt det?, ha i mente at jeg er overbevist om at det ikke finnes en 'seriøs' leser som ser mer reality enn undertegnede, eller ihvertfall har sett).

      Når det gjelder Bianca og boka hennes håper jeg det prøver (noen minutter), om ikke annet så du kan komme tilbake og fortelle meg hva du synes (=hvor enig du er).

      Velkommen tilbake!!

      Slett
    2. Tja, liker du spekulative og umoralske serier som får deg til å stilla spørsmål om korvidt produksjonen har eit ansvar for å verna deltakarar mot seg sjølv? For det gjer eg. Heldigvis har dplay-kontoen gått ut, hjelp til sjølvhjelp.

      Takk :)

      Slett
    3. Du er den første som har fått meg til å vurdere ex-ene. Har du forreten sett R.E.A.L (tror det er tittelen), ligger på Sumo, handlet om Ungkaren, Bachelor, fiksjon, men klinger svært ekte. Sikker på at det er akkurat sånn realityproduksjon foregår. No vern. Det eneste som berger meg er at jeg fortrekker matreality før sex (ehm reality), og det finnes fremdeles show jeg ikke har sett (puhh)..

      Slett