mandag 5. august 2019

2019: UKE 32 (Terapeuten)

Jordbærsesongen er over. Bringebæra er bare noen regnskyll ifra råten. Må ta meg sammen å plukke, mer, bare så kveldscreepy der nede blant nesler og veps. Hjelper ikke at jeg bare hører musikk om fattig workingman spritdrikking og utelukkende leser skumle bøker.  En gressenkefiendtlig stemning av skrekk og melankoli. 


Nini samlesinga har fått en knekk.
Husker ikke engang hvilket kapittel som skal leses.

5.august
Hvor mye vin bør en gressenke drikke pr.uke?

Ukeplan i sollys.
Terapeuten - bli ferdig (87s lest)
Houseswap - blir ferdig (hørt ca 5t)
Pluss: finne kosebok for kveldslesing..
-----------------------------------

6.august
Holder meg disiplinert til planen.

138 sider lest av
Terapeuten 
Av Helene Flood
Fra Norge  (2019)
Leser.eks fra Aschehoug

Om: Ungdomspsykolog hvis mann forsvinner

En av bokhøstens storsatsninger
En psykologisk thriller, du sikkert har sett omtalt så mye på sosiale medier og internett for øvrig at du sikkert trodde det var svenskekrim, og/eller Nesbø med nytt pseudonym. Det må de ha trodd på bokmessa i London også, for visstnok ble boka forhåndssolgt til over 20 land, allerede i mars.

Det er et under at jeg har greid å unngå spoilere.

 Man. Woman. Chucky.
I tillegg har den fått et cover som er like creepy som knuste porselendukkehoder. Ikke noe nevrotiske gressenker burde lese på mørke kvelder, men alle ropyr så høyt og jeg greide ikke stå imot. Kjenner på det allerede. Ikke så mye den døde ektemannen (på baksida), men det at hun (hovedpersonen) tror og etterhvert innser at det luskes rundt i hus og hage, er det absolutt verste jeg kunne finne på å lese. Nå. Selv om jeg tvangsser Glee straks det dulkner.

Har en mistanke om hva twisten er (hvis den er)

7.august
Litt lei av hovedpersonen som hele tiden setter spørsmålstegn ved egne observasjoner. Skjønner det er virkemiddel og spenningsskaper, men det er så mye og påfallende at all spenning blir sugd ut. Kan nå også lese i mørket.
-------------------------------

8.august
Ferdig med Terapeuten
Om: Hvordan renovering av gamle hus ødelegger ekteskap

Kort, fordi det tordner og jeg snart må trekke ut kontakter.
Jeg tok feil om twisten. Dvs, det var ikke egentlig noe twist, bare jeg som ikke gjettet løsningen. Mer om det senere. Får ikke konsentrert meg når jeg konstant må sjekke blitzortung..
-------------------------------

9.august
MÅ sykle
, til butikken, og polet, og et eller annet sted hvor jeg kan spise noe laget av andre.
----------------------------



10.august
Noen siste ord om Terapeuten
Om: Hvordan alle hus burde skallsikres

Historien?
Hovedpersonens (terapeutens) mann (arkitekten) dukket aldri opp på hytta der han skulle på guttetur og magneter flyttes rundt på hovedpersonens kjøleskap. Inntrenger i huset? Mentalt sammenbrudd?

Helt ærlig
Boka var helt grei. Lettlest og samtidsinteressant oppbygging, før det begynte å dale inn i noe man har lest før, full av gjentakelser og parallellkapitler. Jeg gjettet ikke slutten, men den var likevel antiklimaktisk (antiklimaksisk?) innafor. Synd med uinnfridde forventninger, men tar det uansett ikke så tungt. Bokhøsten er i full gang og jeg har allerede begynt på bøker jeg liker bedre..

Pluss: Stort persongalleri, hvemsomhelst kunne hatt skylda

Andre ting?
Førstepersonsfortelling i presens.
Tidsgrepet jeg i utgangspunktet sliter mest med.
Tar alltid kapitler før jeg glemmer/venner meg til..
-------------------------

11.august
Hva andre synes.
Bloggere jeg fant:  Tine, Bjørnebok og Anita 
-----------------------
  Ukeslutt

14 kommentarer:

  1. Kosebok for kveldslesing. Tips: Lucinda.

    Så fort den jordbærsesongen gikk. Nå er multa på gang. Så kart i Lofoten, og noen modne som en turgåer hadde plukket med seg i en plastpose.

    Spent på hva du synes om Terapeuten. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lucinda ville vært utmerket hvis jeg hadde henne i papir. Åpnet den gule sommerboka igår, trodde den var koselig, men vet ikke, litt Mrs. Dalloway-aktig, ikke kommet langt. Kanskje jeg finner fram noe vampyr-ish, eller bare holder meg til overfladisk tv-moro.

      Jordbærsesongen fløy, men er den også over i midten. Trodde dere var mye seinere ute?

      Terapeuten, virker ekstremt lettlest så langt, 138 sider. Håper den ikke blir for skummel (mest med solotilværelsen å gjøre)

      Slett
    2. Den Gule fra Aschehoug?
      Ser lys ut, men virker som et familiedrama, ikke feelgood, vurderte å at den med til Loften, men droppet da jeg leste mer om den..

      De hadde Corona, trønders på rema i dag til 44,50 pr kurv. Det er rått.
      Så ja, den er ikke over her i midten sesongen ser det ut til. Greier ikke henge helt med for tiden.
      De hadde blåbær fra Polen og multer fra ..vetikke, sikkert Sverige.

      Lettlest Terapeut, ja. Jeg synes ikke den er skummel og jeg er hjemme alene hele tiden. (men bor urbant i blokk da, ikke stort hus i skogen)

      Slett
    3. Antar du trodde den samme som meg, men så kom det noe overraskende lell.. ??
      Ja, det er mye dveling underveis som demper spenning og fremdrift, ikke noe å bli så veldig skvetten av akkurat.. synes nå jeg.
      Nå skal jeg begynne på Husbytte, vi får nå se der..
      Psykothrillers here we go!

      Slett
    4. Skal ta meg en runde og lese omtalene deres straks jeg er ferdig med denne uka. Nysgjerrig på om vi gjettet det samme. Ikke storveis fornøyd med slutten, men bør vel ikke si noe om den, siden boka blir poengløs med spoiling. Enig meg det om skummelhet, null problem å lese på senga, virkemidlene overskjørte spenninga. Egentlig er det mest overraskende her at forhåndssalget var så overveldende?

      Ikke for å ødelegge boka du leser, men likte faktisk Terapeuten bedre enn Husbytte, ikke mye spenning der heller..

      Slett
    5. Har 3 timer igjen da, så det kan jo forandre sge.

      Slett
    6. 3 tmer igjen av Husbytte?
      Synes den begynner litt likt, samlivsdrama..

      Slett
    7. Ja, har stagnert på 3t, kommer ikke videre. Enig i at de ligner, Terapeuten og Husbytte altså, veldig sånn, samtidssamliv gone wrong. Ferdig med innlegget nå, over for å lese hvar dere andre synes. Syntes ikke den forsvarte hypen.

      Slett
    8. Ja, og attpåtil er jaggu meg mannen i Husbytte psykolog han og.. (har kommet dit nå da hans kapitler begynner, med innblikk i terapeuthverdagen og pillemisbruket) Har over 200 sider igjen, så vi får nå se.

      Slett
    9. Regner med du er ferdig med husbyttet nå. Jeg er som sagt fremdeles på 3t igjen.
      Hvordan falt det ut. Hvilken terapeut vant?

      Slett
    10. Nei. Har vært på Verdaln i 80-årsdag til pappa fredag-søndag og hatt besøk av sønner frem til for en time siden, så her har det vært lite lesing. I natt måtte jeg opp pga en skrikende katt som aldri ga seg. Jeg gikk ut og hentet den inn i regnværet, hva skulle jeg gjøre. Den sov i tre timer i senga mi, så begynte den å mjaue, fikk litt salami, det eneste kjøttet jeg hadde, og så lempa jeg den ut i morges..Håper den fant sine folk. Det ble i alle fall stille..Stakkars pus, som var ute alene i den meget våte natta..
      Har halvparten igjen av Husbytte, skal prøve å lese den ferdig i kveld, så jeg kan begynne på noe annet.

      Slett
  2. Og her sitter jeg, med Terapeuten klar på Kindle, og har ikke lenger lyst å lese.. Husnutte har jeg også. Dobbel🙄

    SvarSlett
    Svar
    1. No stress. Terapeuten er likt av mange og det kan jo godt hende den er for deg.
      Hilsen hun som fremdeles boikotter Kepler
      (just saying)

      Husboka, vel jeg har ikke hørt noe mer siden siste kommentar, kun pods denne uka, sier vel sitt om engasjementet mitt.

      Slett