mandag 17. juni 2019

BIOGRAFISIRKELEN 37 - SAMLESING AV NINI

Ravner fra Gardermoen. La oss alle håpe de er falske og ikke drept/utstoppet i kunstøyemed.

Link til det opprinnelige samlesingsinnlegget.


Dette er 2019: UKE 25
Velkommen til Samlesing (2) av
Nini  -  Lars Lillo-Stenberg
Om: Søstera til Jens Stoltenberg, dattera til Thorvald Stoltenberg, mor Karin, søster Camilla, venner i øvre sjikt, blant bohemen, blant jappene, i de beste nabolag og mørkeste smug.

Mitt Bidrag i Biografisirkelen 37.
Kategori: FAMILY



 Jeg skrev 
i det forrige samlesingsinnlegget
at de ytre rammene for alltid vil bli de samme. I lied!

Det er på tide å ta ordet Samlesing på alvor.

Planen NÅ er å lese litt pr.uke.
Ord for ord. Side for Side. Kap for kap.
De gjør det på podcast (Christine Lavransdatter)
De gjør det på facebook  (En slags bokklubb)
De gjorde det på Lillehammer (Marcel Proust)
De har gjort det på internetts sidens - tidens morgen (=90s)
Vi gjorde det alle på barneskolen, til svett ost og varm melk.
Jeg har selv dabbled siden.. bloggstart. Iår, daglig,
, og da snakker vi ikke kapittel/uke, men side for side
, exhibitA - Nadine Gordimers - The Conversationist.


Veien som blir til mens man går.
Akkurat hvordan, hvor fort, hvor seriøst og omstendeligh (kremt) håper jeg går seg til etterhvert.   Håper også at så mange som mulig tar fram boka og leser, på nytt
, eller for første gang.

Jeg sitter (foreløpig) med Bookbites og e-bok på 629 sider (telefon).
Planen er å bli ferdig med boka til Bokbloggerprisens avstemming (husker ikke dato).

Praktisk framdrift.
Siden denne første uka (25) er kombinert ukesinnlegg/biosirkel/samlesing blir det vanlige dagsnotater. Deretter oppdateres innlegget ukentlig til boka er ferdiglest. De normale ukesinnleggene vil da gå parallellt. En i teorien perfekt plan. 

Arrangert research.  Slik virker litteraturen. Sparer fremdeles til grått hår.


Denne uka leses altså  (man-man)
Kap 1 - Jeg blir spurt
Kap 2 - Bestemmer meg for å skrive.
Det blir nesten nøyaktig 50s (på min telefon).
-----------------------------------------

Kort oppsummert, egne kopierte ord:
Alt du trenger å vite om boka og samlesinga før du begynner.
Det er en biografi, om Nini Stoltenberg, ønsket av hennes far Thorvald, skrevet/fortalt av folkekjær barndomskompis og popyndling (Lillo-Stenberg), gjennom intervjuer med venner og familie og handler om en privilegert, profilert og karismatisk vestkantprinsesses 'overraskende' livsvei.

En familiebiografi,  (hence biosirkel), et venneportrett, en narkobio og et mysterium.
Går det an å finne ut hvorfor Nini ble narkoman? Finnes svar?
--------------------------------------------------------

Da begynner vi.
Nini - Kapittel 1   
(Jeg blir spurt) (jan 2015)
(Kort kapittel/innledning, 3 sider, myk start)

Om: Thorvald Stoltenberg som ringer til Lars Lillo-Stenberg og spør om han vil skrive bok om datteren, Nini Stoltenberg. (Dette blir eneste gang jeg bruker etternavn. Framover er vi alle dus, eks-statsministre, narkomane og popstjerner.)

- Hun burde skrevet den selv - 
Thorvald ble rørt over talen Lars holdt i Ninis begravelse.
Lars blir smigret over Thorvalds oppringning, men overveldet over oppgaven, hva slags bok, hva den skal handle om (narkomani?), det er så lenge siden han hang med Nini og dessuten har han aldri skrevet bok før.

- Og likevel, om jeg nå snakker med andre som kjente henne i ulike perioder av livet hennes, og vi setter sammen et puslespill, så må vel et slikt puslespill ha litterær verdi? -
Biografisirkelsvar: Ikke nødvendigvis. Språk, struktur, visjon, (ehm, fiksjon) veier som regel tyngre enn hvor interessant og connected hovedpersonen er = hvor god forfatter/biograf man er er viktigere for resultatet enn biografiobjektet = pressurecave.
--------------------------------

Nini - Kapittel 2.  
(Bestemmer meg for å skrive) (feb 2015)
Russian Doll følelse. Jeg som skriver notater om Lars som skriver notater. Assosierer om Lars som assosierer, om Nini. Tenkte på det da jeg leste den ifjor også. Skrivemåten i boka, føles svært naturlig for meg, en elevateted utgave av noe jeg kunne gjort selv, eller ihvertfall skulle ønske jeg kunne gjort. Oppgjort. Utgjort.

Allerede oppståtte utfordringer.
1. Jeg er ikke ferdig med kapittel 2
2. Mitt evigvarende problem med detaljer. Være det seg interiør, vitser eller romaninnhold. Å summere ei hel bok i 2 setninger, no problem. Å gjenfortelle et helt kapittel?  Veldig beleilig hadde jeg glemt min motvilje og absolutte udugelighet på området. 
-------------------------

Har holdt på med denne boka i snart 2 uker. It is garantert me. Ikke verdens beste krim, men mer enn bra nok til å lese ute på en kveld eller 2.
  
Kap2 Ferdiglest.
Kort oppsummert, (som er det motsatte av hva jeg forsøker å gjøre her), er dette Lars sitt kapittel om Nini.  Fra de første møtene på Steinerskolen (8.klasse), til reunions og diverse middager, decades senere. Lars gikk i A. Nini gikk i ville og kunsteriske B.

 - dette er ikke snakk om nostalgi -   (deLillos)

Første gang de snakket sammen var på fest hos Stoltenbergs. 
Lars var med en eldre bror for å spille gitar. Nini var yngst på festen og ville røyke hasj. Begge var minstesøsken og, kremt, fremstår, som relativt bortskjemte. Deretter kommer de ikke sammen igjen for sommeren, hvor de ferierer i hvert sitt sommerhus. Hun i Ula. Han i Kjerringvik.

Det som overrasker meg mest her er alderen. De kan knapt være tretten, kanskje 14, og reiser med hver sin vennegjeng, alene til familiens sommerhus, der de spiller musikk (Cohen og Patti Smith, blant annet) og befinner seg (iallefall iflg. Lars' minne) i kontinuerlig hasjrus.  Søttitallett var så underlig..

Etter denne sommeren henger Lars med B klassen, og Nini, daglig, helt til Nini blir slank (matforgiftet i Syden?) og rocka og er mest med venninna Benedikte.  Det ligger et savn her fra Lars. Nini er ikke lenger  - rund og skjønn og god - , men utilgjengelig i skinnjakke. Har dårlig tid. Hun flyr, kommer inn overalt, bland de kjente og kule. og Lars er fremdeles sjenert med gitar og briller.  Til og med når de møtes i Athen, på et tak, på interrail, har hun ikke tid..

- og Maja hun er kvart sigøyner rund og skjønn og god, hun tror hun elsker han mens han drikker øl og spiller gitar dagen lang -  (deLillos)


Etter skoletida møttes de bare sporadisk. Skolereunion, bursdag, etc.
------------------

Kanskje dette er gjennomførbart likevel?
Føler meg flinkere nå.  Føler meg langtekkelig og skolestilaktig, men overvant ihvertfall besettelsen om å presse hele kapittelet inn i en setning. 

Bivirkning:  Gamle deLillos plater = forklaring på alle sitatene..

Forresten:
Stoltenbergs var (er) nesten like underlig som søttitallet.
Ex.A. Lars som ringer på hos Nini og blir sittende og drikke vin med Thorvald og Karin til 3.  Nini er et annet sted. Lars er 14 = vanlig vestkantliv 70s? 
------------------

Nini - Kapittel 3.  
 (Thorvald leser) (april 2015)

 - Therese mener foreldrene ikke alltid fikk med seg hva som foregikk -  (s54)

Mellomkapittel
Thorvald leser første kapittelet med pokerfjes, men er ifølge Camilla (datter) og Therese (venn) overrasket over innholdet. Møtet med Camilla skjer i Theas (eldstjenta fra Ulasommeren) begravelse. Gravølet er hos Stoltenbergs (tror jeg) og her avtaler han intervjuer både med Camilla (søster) og Martine (roomie).

Helt til slutt ringer han Therese (venn)
--------------------------------


Kapittel 4.
(Therese Bjørneboe) (mai 2015) (wiki)

 På veranda'n til Lars
Therese minnes Nini som klassekamerat og venninne.
De ble kjent før skolestart (mormor og Stoltenbergs i samme bygning),  og gikk i samme klasse på Steinerskole. Hun er innpå Ninis personlighet som kreativ, sterk og glamorøs (extra i dragrace terms), men snakker mest om tenåra og åttende klasse. En tid med festing og rusbruk.

De ble trukket mot rusmiljøet og begynte å henge i slottsparken.  'Røyka' hver dag, inkludert hasjte på skolen, frekventerte og kom inn på utesteder, Therese var i opprør og utagerte etter farens død (Jens Bjørneboe), Nini var.. Nini.  Hun hevder moren kontaktet Stoltenbergs om sitausjonen men at de ikke tok den alvorlig.

I niende klasse fikk Therese kjæreste utenfor miljøet og de skled fra hverandre.

Variabler:
Rastløs uke. Trangen til å genralisere er overveldende.
Kunne egentlig oppsummert hele kapittelet slik:
Therese og Nini røykte hasj døgnet rundt. Therese er datter av Jens Bjørneboe og gift med Dag Solstad. Vet ikke hvilke av disse som fascinerer meg mest. Hun er også teaterkritiker, anmelder og redaktør.  (De 2 siste setningene har ingenting med kapittelet å gjøre)

Kjenner at jeg allerede er lei av hvor pen og fantastisk Nini er, men det er sikkert fordi jeg har lest boka før. Kjenner også at det skurrer litt at Lars nekter å si - tjukk - men standhaftig holder seg til - rund og god - . Takk og pris at Therese bryter gjennom. Tjukk.  Har ennå til gode å se bilder av Nini som tjukk, eller rund og god for den saks skyld.  70s standard?
---------------------------

Kapittel 5
(Jeg har somlet litt) (juni 2015)

Jeg har også somlet litt.
Det gjør ingenting, for kapittel 5 er igjen et mellomstasjon, der det eneste som skjer er at Lars avtaler et sommermøte med Thorvald, og Thorvald forsikrer om at han ikke vil legge noen føringer på bokprosjektet og foreløpig er svært fornøyd med 'forfatterens' tilnærming til stoffet.
-----------------------

Kapittel 6
(Thorvald)  (januar 2016)

Den somlinga Lars koketterte med i forrige kapittel kan du bare glemme.  Sommermøte er bitt til sen januar og et helt år siden Thorvald først tok kontakt.

Dette blir det første kapittelet jeg hører på lydbok.
Har også hørt ualminnelig mye på Kokken Tor
- Tor sa at han elsket meg og Tor sa at han hatet meg
Og jeg prøvde å slippe unna øynene hans - 

--------------------
Synspunkter?
------------------
To be continued

24 kommentarer:

  1. Er Niniboken på over 600 sider? Eller var det James Woods? Den har jeg sett på ebokbib(ja,lastet ned appen igjen forrige uke når jeg glemte venteromsboken hjemme)

    Nytt boktips i disse pridetider, Håkon var veldig bra og en av årets favoritter for meg i år.

    Hvordan funker Bookbites egentlig?

    Den samlesingen, er det flere bøker som samleses samtidig eller? Det er stille rundtomkring syntes jeg, ikke bare på blogg men andre steder også, mange som har falt av lasset litt både her og der kan det virke som.

    Jeg trenger ikke spare til grått så jeg skjuler det det inni blodinemanken min.

    SvarSlett
    Svar
    1. Registrerer aktivitet i sidesynet. Dukker opp straks (imorgen). Har aldri hørt om den Håkonboka, annet enn overskrifta di, men så er jeg ikke den som følger med mest heller.

      Bookbites fungerer akkurat som eBokBib, bare den nye appen Akershus (og etterhvert andre fylker), plutselig fant ut var bedre. Aner ikke hvorfor. Så langt synes jeg den er treg og omstendelig, men jeg venner vel meg til den. (Har eBokBib på si).

      Angående samlesinga.
      2 bøker leses hver måned, men jeg har ikke oversikt over hvem og hva. Tror jeg så den en plass. Alt jeg kommer på i farta er at Anita skal ha Marstein. Nini var egentlig i mai, men tenkte jeg skulle prøve noe nytt. Noe må jo gjøres med samlesingskonseptet. Det lasset er både tynt og skakt, for øyeblikket. It will be fixed. Her har du sjansen til å samlese Nini i sneglefart -)

      Tror ikke papirutgaven av Nini er så langt, men på telefon ble det over 600 sider. Skal jeg gjette vil jeg si ca 400?

      Og når det gjelder gråhåret.
      Blir spennende å se hvor grå man egentlig er. Familien er kjent for å bli helgrå før 50, og her finnes ikke et eneste blondt hår og kamuflere med. (Det er ikke sikker jeg holder ut så lenge).

      Slett
    2. Jeg skal nok lese Nini en eller annen gang. Nå som leselysten/konsentrajonen har tatt seg noe opp igjen tenkte jeg å benytte sjansen på å lese ferdig de påbegynte bøkene, men jeg må lese en ny innimellom, og da blir det etter innfallsmetoden.

      Oj, de fikk reise alene på hytten i 13-14 årsalderen? Det hadde ikke vært mine barn som hadde fått lov til det. Men så er jeg i følge min datter den strengeste moren ever så da så!

      Ligger etter med både 1001-bøker(lesesirkel) og mitt eget nobelkvinne-prosjekt men jeg kan ennå klare det før oktober.

      Ja,det bør kanskje endres noe til neste år for det har vært utrolig lite blest om samlesingsbøker i år. Kun sett innleggene dine og ingenting annet forløpig. Men det kan jo være noe på insta jeg ikke har fått med meg for jeg er dårlig på å se "storyene" til folk.

      Slett
    3. Nesten så du ikke trenger lese Nini nå, da jeg leser så nøye -)

      Det er sommeren etter 8.klasse de reiser alene, hvor gamle er man da? Et år eldre enn åttendeklassinger er nå tildags ihvertfall. Mine hadde ikke fått lov. Jeg hadde definitivt ikke fått lov. Men den største forskjellen er kansje at det hadde ikke falt meg inn, hverken som mor eller datter at slikt kunne gå an. Som sagt tidligere (etter nesten alle ungdomsbøker jeg har lest) må jeg ha levd et SVÆRT beskyttet liv.

      (På søttitallet fikk vi ikke mensen før 18)

      Samlesinga trenger en ansiktsløfting. Hvis dette fungerer kan vi jo prøve å inkorporere til neste år. Dette blir et slags prøve/feile forsøk. Har jo i utgangspunktet allerede gjort mi samlesing i år (mai), så dette er kun i forskningsøyemed.

      Laber leselyst her også for tida. Er så mye annet som skjer. Regner med det tar seg opp etterhvert. Skjer alltid. Akkurat nå gidder jeg ikke lydbøker, men straks jeg er lei podcasts (om løping) tar det seg opp igjen.

      Innfallsmetoden er uten tvil den beste måten å lese på (selv om lister er alfa omega -)

      Slett
  2. Har, som sagt tidlegare, lest og likt Nini. Meir samlesing blir det ikkje på meg dette året, også som før sagt.

    Når det gjeld biosirkel/family så har eg lest om Kim-familien, om Kim Il-Sung, Kim Jong-Il, Kim Jong-Un, Kim Sol-Song og Kim Jong-Nam. For å nemna nokre få av dei. Boka heiter Kim Jong-Un og er skriven av Sun Heidi Sæbø. Lydbok Storytel, enkelte deler er interessante, men eg oppfatta boka som skrekkeleg rotete. Ferdig med boka for nokre dagar sidan, men har ikkje hatt tid/lyst til å skriva noko enno. Innlegg kjem plutseleg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Liker innlegg som kommer plutselig.
      Kimmer'n høres spennende ut, men synd boka var rotete. Her holder jeg meg til Stoltenbergene, skulle egentlig lese ei samtalebok med Jens og Thorvald (kan ennå hende jeg leser den, iløpet av dette innlegget/samlesinga.

      Har full forståelse for at du er ferdig med Nini, men følg gjerne med likevel. Prøver å eksperimentere litt med samlesingsprosjektet, for å se om jeg lander på noe som kan fungere til neste år. Kan jo være en slik langsom prosess tvinger fram mer engasjement (på sikt) (til neste år). Det største poenget her er at det skal være moro (for meg -). Kommer til å oppdatere til boka er ferdig lest (for andre gang), det er ihvertfall planen, men som dynamisk blogg, kan det hende jeg kjeder vettet av meg etter noen uker.. isåfall blir det revurdering
      , man er tross alt en 'dynamisk' blogg.

      Leser forresten norsk 2019 krim, inspirert av deg og Anita. Filip Lundhaug. Vet ikke helt hva jeg synes, ca s120.

      Slett
    2. Plutseleg ferdig. Tok med Northug-boka i same slengen. https://bokbloggberit.blogspot.com/2019/06/biolesesirkel-familien-kim-og-familien.html

      Slett
    3. Berit om Kims and Northugs:
      (Mangler bare Ingebrigstens)
      https://bokbloggberit.blogspot.com/2019/06/biolesesirkel-familien-kim-og-familien.html 

      2 for the price of 1. Love it.

      Slett
  3. Jeg har også et plutselig innlegg! Ser at kategorien er familie, og jeg har lest en slags biografi som kanskje kan passe inn der? Opp til generalen ;)
    Lenke her: https://boktanker.blogspot.com/2019/06/bronte-bronte-bronte.html

    Riktig god sommer til alle sammen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hedda om Bröntes:
      https://boktanker.blogspot.com/2019/06/bronte-bronte-bronte.html 

      Herlig. Har alltid hatt lyst til å lese bio om Brontes. Fascinert av dette med broren. Var det ikke slik at de trodde han var forfatteren? (Forbehold om at jeg har drømt, men tror jeg har lest det et sted, aha, husket det var i Cold Comfort Farm)

      God sommer til deg også!

      Slett
    2. Den gangen var det jo bare gutter/menn som kunne bli noe, så det er klart de hadde stor tillit til bror Brontë! Men han var ei svime. Masse talent, som de andre, men ikke helt gjennomslagskraft. Pluss ei affære der har var ansatt, det var vel ikke helt lurt... Og så dette med flaska, da. Han skreiv masse i ungdommen, han også, men han blei nok pressa til å velge et yrke i større grad enn søstrene. Og det var store forhåpninger om at han skulle komme inn på prestisjeskoler, og da kunne en jo ikke satse på skriving, det som gjaldt var jus, medisin, religion og i verste fall kunst, om en ikke skulle bite i det sure eplet og bare være bonde.

      Slett
    3. Kjenner jeg må lese dette innlegget asap.
      Fun fact: Trakk lodd om jeg skulle velge neste bok fra stabel eller kindle, stabel vant, men sjekket hva det ville blitt på brettet (gamleste uleste) og det ble The Tenant of Wildfell Hall. Det er på tide

      Slett
    4. Ja, da er det virkelig meninga at du skal lese den! Det er bare å sette i gang ;)

      Slett
    5. Du har brontifisert meg -)

      Slett
  4. Må vel legge inn mitt her også, så det kommer under rett innlegg: https://artemisiasverden.blogspot.com/2019/06/onkel-jens-av-sven-krup-bjrneboe.html#more

    SvarSlett
    Svar
    1. Anita om Bjørnebos:
      https://artemisiasverden.blogspot.com/2019/06/onkel-jens-av-sven-krup-bjrneboe.html#more 

      Beklager hadde helt glemt at jeg lovet å flytte linken. Som jeg nevnte hos deg, har vi har et lite sammentreff, siden Jens' datter Therese dukker opp i Nini kapittel 2. Lars synes hun er pen og mystisk. (Jens er nettopp død).

      Slett
    2. Merket det, så da så.. Må jo være med så tidlig ute som jeg var. (men du er tilgitt)
      Interessant det med Nini, Therese og Lars i de samme kretser.

      Slett
    3. Slår meg nå mens jeg skriver om kap2, at det er litt sånn bortskjemt attpåklatt vestkant ungdom??

      Slett
  5. Nini, er på 376 sider: https://artemisiasverden.blogspot.com/2019/01/nini-av-lars-lillo-stenberg-interessant.html#more

    SvarSlett
  6. Kleppanrova
    Kopiert fra annet kommentarfelt:

    Jeg har ikke bare familien til Maria Stuart, men hele slekta Stuart: https://kleppanrova.blogspot.com/2019/06/herrmann-richard-maria-stuart-og-hennes.html
    Tror jeg hiver med biografien om Anne Grethe Solberg som ble skutt av mannen sin. Hadde det ikke vært barna hadde hun ikke blitt maratonløper, det som var målet og drivkraften hennes: https://kleppanrova.blogspot.com/2019/06/solberg-anne-grethe-et-helt-menneske-i.html
    Ok, levert to ikke værst, men så Berit hadde levert så siden jeg hadde disse to ble det dem.
    Ha en fin helg som kommer snart...og sola håper vi på!

    SvarSlett
    Svar
    1. (hehe, føles litt som jeg svarer meg selv)

      Kleppanrova om Stuarts:
      https://kleppanrova.blogspot.com/2019/06/herrmann-richard-maria-stuart-og-hennes.html 

      Kleppanrova om Solbergs:
      https://kleppanrova.blogspot.com/2019/06/solberg-anne-grethe-et-helt-menneske-i.html 

      Liker at alle deltar med 2. Hyllene må bugne av familiebiografier. Aldri hørt om skutt maratonløper før. Høres ut som ei bok for meg.

      Slett