mandag 29. april 2019

SAMLESING AV NINI/LARS LILLO-STENBERG

 NB!  Noen som vet hvor jeg får tak i lydboka?  Finner den, merkelig nok, ikke på bib


2019: Uke 18
Non-bokbloggprisrelatert
Nylig påbegynte bøker
Bildet av Rebecca Winter -  43s lest, (eldre dame finner seg selv på landet)
Sunburn  -  2t hørt, (utspekulert kvinne forlater mann/barn)


Bokbloggerprisen 2018
Samlesinga starter .
, vel egentlig starter den ikke før 1.mai
, men siden dette er ukes og hverdagsbloggingens år
, tar vi det pø pø, dag for dag (igjen)

Alt du trenger å vite om Bokbloggerprisen.

Nini av Lars Lillo-Stenberg (2018)
er nominert i Åpen Klasse
der den kjemper for ære og bokbloggheder mot
En Frivillig Død - Steffen Kvernland og
Brev til en Ufødt Datter  -  Anne Bitsch

 Om? Sjanger? Hvem?
Det er en biografi, om Nini Stoltenberg, ønsket av hennes far Thorvald, skrevet/fortalt av folkekjær barndomskompis og popyndling (Lillo-Stenberg), gjennom intervjuer med venner og familie og handler om en privilegert, profilert og karismatisk vestkantprinsesses 'overraskende' livsvei.
 --------------------------------------------------------------------------
Boka har også egen spilleliste på spotify, laget av forfatteren, og inneholder, i tillegg til forfatteren, (på engelsk) (og deLillos), mye gamledamer, regelmessig, prøver å få ungmøer til hører på (Cohen, Bowie, deLillos, Bush, Marley, etc). Q: Er jeg alene i å spole over Neill Young?


Forlaget skriver:
Nini Stoltenberg var vakker, vittig og hadde en unik utstråling. Faren Thorvald var mangeårig statsråd, moren Karin toppbyråkrat. Broren Jens ble statsminister, søsteren Camilla ble lege og direktør. Selv ble Nini heroinavhengig og døde i 2014, bare 51 år. 

Hva skjedde med henne? Hvem var hun egentlig? 
Dette er spørsmål Lars Lillo-Stenberg utforsker i denne boken.
Lars og Nini var venner i ungdomstiden, og vennskapet danner utgangspunktet for fortellingen om Nini. I boken møter vi miljøene de vanket i, holdningene som preget dem og menneskene som sto henne nærmest. Thorvald, Jens og Camilla bidrar gjennom flere dybdeintervjuer, det samme gjør mange av Ninis beste venner. Ikke minst viser Lars Lillo-Stenberg hvordan hans eget liv er viklet inn i Ninis historie, men at deres skjebner fikk vidt ulike utfall.
Nini er en nær, varm og rørende fortelling der forfatteren med sitt nysgjerrige blikk gir leseren anledning til å se det hele mer innenfra.
---------------------

 Ch, ch, ch, changes...
Til tross for flere Bokbloggprisforandringer
, kategorier, kanaler, samlesingstart, komite etc
, er de ytre rammene fremdeles de samme
, ihvertfall på denne forandringssky bloggen

I mai diskuteres vi Nini på internett
I og på alle internettkanaler vi har tilgang til. On og off.
Vi anbefaler til naboer, på buss, butikk og fjelltur og dytter printede blogginnlegg ned i alle postkasser vi passerer på vår vei, til nini-foredragene vi holder i parker, på bibliotek og torg.

Hvem har hørt lydboka? Lest e-bok? Papir?
Hva synes vi om Lars som forteller? Strukturen? Og hvor pen var egentlig Nini?
Lenker kan legges både på den offisielle sida og her. Let's hear it.
Kommentarfeltet er åpent for linker og meninger.

Hvis du foretrekker instagram: Bokbloggerprisens + myveryown.

Snippet fra Anitas blogginnlegg.
Hun hørte lydboka, og hvis du også leser kommentarfeltet, finner du ut at jeg er mest interessert i Thorvald og synes Nini høres svært slitsom ut.
It is true. Irritasjon gir en ekstra dimensjon.

- Det jeg synes var interessant var å lese om tidsbildet 70-80-tallet. Det er en del å kjenne igjen, men samtidig var det nok annerledes å være ung i det miljøet Nini og Lars Lillo vanket i på Oslo Vest, beste Frogner, på Steinern, enn på ei bygd eller by i Trøndelag. Nini levde som en bohem. Hun ble beskrevet som anarkistisk, med en sterk vilje. Hadde det hjulpet om Torvald og Karin var strengere? -
-----------------------------------

 Lars og Nini. Bildet fra Aftenpostens anmeldelse (bak mur)

Samlesingsplans
Lave ambisjoner: I første omgang å få tak i lydboka.
Må sjekke om å høre historie gjennom Lillo-S egen stemme forandrer fordommer oppfatningen jeg fikk gjennom e-boka (bib), om det blir ei helt annen bok, eller, all the same. Allerede synes jeg den er et nytt take på drugbios. Mildere, mer søkende og kanskje også, gjennom nærhet, distansert.

Som sikkert har med forfatteren å gjøre. 
Gap av tid mellom skriveprosessen og hans nærhet til NiniS.
Og ikke minst; Nær, undrende distanse, kan vel sies å være De-Lillos' varemerke.

NB! Nini sklir rett inn i neste Biografisirkelrunde (15.juni).
Kategori: Family Forever and Ever and Ever...
-------------------------------------------------------

Etter å ha restartet telefonen 3 ganger i safemode, partitioncachewiped, mistet den i gulvet, tastet feil passord med sleipe nøttefingre og sølt et glass vin over fjellskoene mine (som btw var altfor store til spektrumscenesetet), fikk jeg endelig et bilde. Et blinkskudd. Manglende flash, ustødig hånd, og elektronikktrøbbel forandres til 70tallsfest. Brun cordfløyel and all.

Med denne høyst selvsentrerte relevante bilde/teksten avslutter jeg første nini-uke.
Gjentar ønske om linker og leseropplevelser. Vet jeg kan google, men det er så mye letter å få alt servert i kommentarfelt.

Her er et klipp fra Berits innlegg: 
- Boka om Nini gjorde inntrykk på meg. Det er artig å lesa om kor livleg ho var og rystande å lesa om kor sjuk ho vart. Det er interessant å lesa om familien hennar sidan dei er så kjende. Eg trudde at eg visste "alt" om dei, men her får ein sjå dei frå ei anna og meir sårbar side. Det er sterkt å lesa om korleis søskena Camilla og Jens og foreldra Thorvald og Karin prøvde å hjelpa Nini, på ulike måtar, i mange år. Stoltenberg-familien sto fram og fortalde historia om Nini sitt narkotikamisbruk og om problema dei som pårørande opplevde tidleg på 2000-talet. Eg trur det var viktig. At folk fekk vita at denne ressurssterke familien kunne bli råka av slike problem gjorde noko med narkotikadebatten.-

Gratulerer til Lars Lillo-Stenberg med kortlisteplass!
Samlesinga fortsetter og Nini leses hele mai.
------------------------------------------

23 kommentarer:

  1. Allerede? Tenkte jeg da jeg så dette- men jommen, er vi straks i mai gitt.
    Har lest/lytta boka og samstemmer i at den er god. Men det er også Kvernelands bok. Der blir det kniving om stemmene.:)

    https://artemisiasverden.blogspot.com/2019/01/nini-av-lars-lillo-stenberg-interessant.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Tida flyr, føles alt for tidlig, selv om vi er måneder senere enn 'vanlig'. Knivinga mellom Kvernland og Nini blir hard. Har ikke lest Bitsch ennå, så vet ikke hvordan den hevder seg, har forsåvidt ikke lest hele Kvernland heller, men den er jo bortimot genierklært. Det blæs på toppan..

      Takk for link.
      Skal sprinkle de inn i innleggene as dagene går. Formatet blir til på impuls (daglig).

      For fikk du tak i lydboka forresten? Har sjekket bib, men den kommer ikke opp.

      (digress: Har du sett Hogne Hognsets nye krim, Vindbaroner?)

      Slett
    2. Jepp . Tipper d blir hard kamp! Kverneland er hakket bedre kvalitetsmessig både i bilder og innhold, da.. Synes jeg.

      Lydboka fikk jeg i app fra Lydbokforlaget. Spurte pent om lytteeks.

      Den kan selvsagt kjøpes også!

      ( ny Hogne? Ikke hørt om , må sjekke .. Og ja, hva var det jeg sa.. Han var jo der ute. Skjønte han måtte ha baktanker..eh boktanker🤔)

      Slett
    3. Vurderer lydbokforlaget. Synes bare det er så rart at jeg ikke finner lydboka på bib.

      (You had Hognes number. Bok/baktanker var på kornet.)

      Slett
  2. Nå fikk jeg i alle fall dyttet som fikk meg til endelig å bestille den på biblioteket. Men hvordan skal vi liksom få den til å passe inn i juni-temaet i biosirkelen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hah, det er godt det er selveste generalene du snakker med. Som ved magi. Som ved et pennestrøk ble fantasy til family. Juni og August er herved byttet om. Protester kan sendes og vil bli ignorert. (Så tynt i rekkene for tida at jeg regner med dette går upåaktet)

      (Men som vi har snakket om jun/aug, hva med april?)

      Hvilket format velger du forresten? Har de lydboka på bib i midten?

      Slett
    2. Aha- familie i juni?
      Har heldigvis noen av dem i hylla..
      handler bare om å bestemme seg. Onkel eller nevøen til Jens, mora til Anders (ABB), eller dattra til Knut. Time will show.

      Slett
    3. Byttet. Sånn i fall noen (ehm lattermild) vil delta i sirkelen. Nini sklir rett inn i Family.) Mora til ABB høres for deprimerende ut. Sukk. Som mor, grøsser jeg dypt. Hitler hadde mor au..

      Slett
    4. Helt greit det..Alle har en mor. Boka er i alle fall kort.

      Har blogget om Dali`- lagt inn link der det høre hjemme..

      Slett
    5. Jeg dukker straks opp, det det hører hjemme. Må bare skrive litt om Nini og lese litt oppsummeringsinnlegg først. (Alle er så aktive ved månedskifte).

      Slett
    6. Det må man kalle en smidig løsning, er du sikker på at du ikke også har vært på ledelsessamling og gjort proaktive rebrandingsframstøt for å maksimere synergier i driften av biolesesirkelen?

      Men, altså, da har jeg jo i alle fall en ekstra motivasjon for å få lest/blogget innen fristen i juni...

      Slett
    7. Blir fysisk bok på meg, forresten. Fikk nettopp beskjed om at den kan hentes. Kommer liksom ikke noen vei med lydbøker etter at jeg sluttet med kassettspiller (true story).

      Slett
    8. All of the above, både rebranding og synergier og maksimimer. Alt i biolesingens navn. Flir til kasettspilleren.
      KASETTSPILLER??
      MÅ flire litt til mens jeg undrer meg over hva du ikke får til. CD, Mp3 eller streaming? Når det er sagt/undret har ikke jeg lest lydboka heller. Ser ut til å mangle fra bib.

      Slett
  3. Gleder meg til å lese mer om hva du sys om Sunborn.

    Neil Young spoler man ikke over! Det er jeg sikker på at du er helt alene om å gjøre.

    SvarSlett
    Svar
    1. (Ap: youngspoling, du vet noen skal alltid være så spesiell..)

      Angående Sunburn, svinger jeg som en 60s ektepar, godt over halveis..
      Nini?

      Slett
  4. Jeg har noe alvorlig galt med worden min - eller den er ikke gal, men jeg får ikke rettet innstillingene, sånn at når jeg skriver kommentarer på word som jeg noen gang gjør (før jeg overfører dem i kommentarfeltet), så retter programmet ordene mine slik at det som var rett blir helt feil - altså - Sunburn - jeg er begeistret over tempoet, og ja, du er ganske spes :)

    Ellers - Nini - nei - men jeg har fine bilder av Thorvald som jeg tok på Litteraturfestivalen i Kirkenes for to, tre år siden. Det får være godt nok. Akkurat nå. Jeg har mer enn nok med å lese/høre Sarah Waters - fytte rakkern hun er god. 10 timer inn i Hyresgästerna og jeg er vilt begeistra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du la merke til hvor raust og liketil jeg ignorerte hele Sunborngreia. Sunborn høres riktignok ut som ei bok jeg kunne hatt stor glede av. Solens Sønn. Født på solsiden. Som minner meg på at vi faktisk så hele To the Manor Born (lånt på bib), ifjor? forjor? eller året før der. Deelaitfult, indeed!

      Ble så gira over Waterslesinga di at jeg sprang rett til audible og brukte credit. Fingersmith. Var først innom storytel, men alle de hadde på svensk har jeg hørt, og hadde mest lyst på engelsk uansett. Gjestene har jeg derimot lest på norsk, og den var like eminent som de 2 på engelsk = svensk er sikkert like fint.

      Shrine to Thorvald?

      (Nesten ferdig med Sunborn)

      Slett
  5. Eg ser at du alt har lenka til Nini-omtalen min, men gjentek den her: https://bokbloggberit.blogspot.com/2019/01/biografi-nini-av-lars-lillo-stenberg.html
    Det er ein god, personleg og tankevekkjande biografi.
    Så dermed er eg alt ferdig med "jobben" når det gjeld Bokbloggerprisen 2018: Eg har ikkje tenkt å lesa nokon av dei andre bokbloggerpris-kandidatane.

    SvarSlett
    Svar
    1. (Takk for link.)

      Ikke lese noen av de andre? Ikke Kvernland en gang? Det er jo en slags biografi, tegnet. Hadde trodd den var for deg. Ikke det at jeg har lest den selv, bare utdrag.

      Av de jeg ikke har lest, er det vel kun Marstein, jeg har på leseplanen. Ifjor hadde jeg lest alt på forhånd. Føles faktisk mer deltakende å ha noe ulest..

      Slett
    2. Har notert meg Kvernland, og med tanke på tema er dette noko som berører meg - men eg er skeptisk til formatet: Eg har null erfaring med grafiske romanar. Tegneseriar er for meg humor - og kun det; Donald Duck, Asterix, Pondus, Nemi..

      Slett
    3. Greier heller ikke tenke tegneserie uten Donald++ Hjelper å kalle det grafiske romaner, hører ut som noe helt annet. (Plutselig assosiasjon: Legeromaner i bilder). Prøvde meg på den som var på bookerkortlista ifjor (forfjor?), forsåvidt greit, men la den bort, med plan om senere, som aldri ble noe av. Ble dog veldig berørt av de bildene jeg har sett fra Kvernlands bok (heller ikke lest Hamsunboka btw)..

      Har forstått det som om det er en mix av fotografier og tegninger, som jeg synes virker enda mer skremmende/gripende.
      = ikke 100% sikkert at jeg leser
      , selv om jeg synes jeg burde
      , tema fortjener det.

      Slett
  6. Ser ut som jeg har glemt å legge inn min link - snart et år siden jeg leste denne, og den er omtalt her:
    https://reading-randi.blogspot.com/2018/10/tanker-om-bok-lars-lillo-stenberg-nini.html

    SvarSlett