mandag 15. april 2019

BIOGRAFISIRKELEN 36 - FUNNY


Life and Laughing: My Story
 - Michael McIntyre  (2010)

Lydbok lest av:
Michael McIntyre
(noe annet vil vært skandaløst)

Mitt Bidrag i Biografisirkelen 36.
Kategori: FUNNY



Først: 
Kapitulerte da mannen på passkontoret spurte om jeg var fornøyd med bildet. Realitetsorientert nok til å innse at jeg ikke ville få de 7000 forsøkene needed for et flatterende resultat, eller bare for feig til å innrømme graden av forfengelighet?  På pluss siden endte jeg opp med et bilde som vil være like representativt i 2100, som idag.

Mcintyre har forresten en veldig artig passbildebit
, husker selvfølgelig ikke detaljene, bare at det var kjøre-av-veien-morsomt
, eller ville vært, hvis det hadde vært i boka, ikke på tv og vi i bil
, kan godt hende at det er i boka, som vi, btw, hører i bil
, runde 2, gjenlesing, første gang var i 2015
, det nærmeste den dengang kom omtale, var da jeg prøvde å snike den inn i barterunden

2019: UKE 16
Dette er runde 36 i Biografisirkelen, i ukespakke.
Sier det samme som jeg sa i telleinnlegget.
Har gitt opp å skrive 'vanlige' enkeltinnlegg.

Jeg har valgt Michael Mcintyre
Den artigste og mest likandes mannen i showbusiness..
--------------------------------------------------

Aldri hørt om fyren?  (wiki)
Youtube her you come
Michael McIntyre er en standup komiker fra England. Han har vunnet utallige priser, deltatt og vært programlerder for utallige tv-programmer, eg, Live at the Apollo, Britain's got Talent, + M.I's Comedy Roadshow, Chatshow, Christmasshow, Bigshowetc ++). Han er gift, har 2 barn, musikkprodusent far (død), it-girl mor, ungarsk rik mormor og han er en av de den morsomste mannen jeg vet om.

Dette er en selvbiografi
Men Michael har skjønt det. Det kunne like gjerne vært en netflixspecial. Vi følger han fra unnfangelse til 2010, via foreldre, besteforeldre, steforeldre, lærere, søsken, venner og kollegaer. Alt virker like viktig. Alt er like morsomt. Også det vi egentlig ikke har lyst til å vite noe om. McIntyres første 'wank' feks. Aldri mister han distanse og overblikk. Aldri svikter fortellergleden.

 En rak motsetning til den selvbiografien jeg egentlig hadde planlagt å lese.

Stay Hungry  (2018)
Av Sebastian Maniscalco  (USA)
Leste den fordi vi lå sidelengs i sofaen under Netflixsspesialen, som kom ut samme år og har samme tittel som biografien.

Boka startet greit. Sebastian har italiensk-frisør-far og italiensk mesterbaker-mor. Begge strenge og høylytte med jernhard arbeidsmoral. Barndommen og veien opp, gjennom småjobber og kelnergjerning var interessant og innimellom artig. Helt til han møtte sin utkårede, og alt plutselig og kun handlet om bryllupsdekorasjoner, dietter, garderobe, svangerskapscravings og toddlertricks. Uten distanse. Uten humor. Uten tanke for at andre folk i verdens også har barn og gjør helt vanlige foreldreting som  sjekke telefonen flere ganger når de er på byen, ehm, eller middagsdate..

Completely lost i eget liv.
Som for meg er fullstendig uforståelig. Sebastian?
Hvorfor skrive så elendig biografi når du skriver så bitende 'vitser'? Ny rådgiver?
Helt annen humor enn McIntyre btw. Fremdeles observerende og hverdagslig, men skarpere, med en mer stresset og negativ edge. Synd med denne biografien..

Tilbake til Michael:
------------------------
Eller først
En annen komikerbio som falt til jorden.
Kevin Hart: I can't make this up: Life Lessons (2017)
Startet strålende om barndom og familie. Holdt seg gjennom ungdommen.
Men raknet fullstendig når det komme til karriere og sukess. Life lessons, du lizm.
Allvitende og pompøs, if I can you can, råd om alt, og IKKE morsom.

Tilbake til Michael, igjen..
-------------------------------

Har ennå 2 timer igjen av boka.
Men siden jeg har hørt den før oppsummerer jeg likevel.
Varmt. Begeistret. Bydende.
Skal du først lese standupbiografi. Velg Michael McIntyre!
Skal du lese fiksjon om standup. Velg A Horse Walks Into a Bar!


 Apropos bartebios..
Sirkeldeltakelse: 
Les ei bok i riktig kategori
Skriv et blogginnlegg
Legg igjen link i kommentarfeltet.
Har du ikke blogg holder det med en kommentar
 ---------------------------
Neste kategori i Biografisirkelen er:
FAMILY
Bloggdato er 15.juni 2019.
De øvrige kategoriene for 2019

31 kommentarer:

  1. Får man ikke 7000 forsøk på bildene før man får nytt pass som faktisk skal vare noen år? Shitt, da kommer jeg til å slite når jeg snart må få meg nytt. Med skam å melde ikke hørt om denne McIntyren, er han i familie med Reba mon tro? Eller er McIntyre som Olsen, Nilsen og Andersen her i Norge?

    36 runder med bio er slett ikke verst altså! Klapp på skulderen for den :-)

    Syntes det er artig med denne typen innlegg og skulle ønske jeg kunne gjøre noe av det samme men til det er jeg altfor kjedelig som type.
    Og hvorfor gå tilbake på noe som fungerer så bra som dette?
    La du "Døtre" helt vekk eller blir du å plukke den opp igjen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt mulig man får mer enn et forsøk, men vis meg det menneske, som kan stå der bilde etter bilde og misfornøyd riste på hode over, under skrankemannens misbilligende blikk, mens køa vokser og du for hvert minutt ser mer og mer ut som en svett (ancient) seriekriminell..
      Svært skuffet over at ikke JEG var (er) det menneske.

      Ikke hørt om Mcintyre?? SHOCKED.
      Skjønner jeg har et informasjonshull å fylle. Ekte, naturlig og livsglad britisk humor. Sjekk youtubelinken.

      Døtre er ikke lagt bort, men har heller ikke lest mer (ca 20s). Ferdig med Connelly nå, og kanskje jeg prøver litt til før jeg starter ny bok. Blir påskeinvadert av familie i kveld, så jeg kan trenge noe jeg allerede har begynt på, blir sikkert både lite lesing og skriving framover (minus daglige oppdateringer). Kommer sikkert til å gi den vekk til mora mi. Tror det er mer hennes type bok. (og da slipper jeg også å lese ferdig -)

      Innlegg: Ja, why fix the not broken. Disse innleggene faller meg så naturlig at patentet er allerede tatt ut. Som jeg sa til Anita (et annet sted), sender jeg innkrevere hver gang jeg ser en dato (kanskje også tall) i innlegg. Krav: Tvangslesing av bok. Valgt av meg.
      (nb! Paringslek)

      God Påske!!

      Slett
  2. Alltid pes med nytt pass, like greit å slå til på første forsøk :) Hvem savner "vanlige" enkeltinnlegg, når du skriver disse her, ukens høydare :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sukk, ja, som jeg mumlet til passmannen, (påtvunget likegyldig), det blir vel neppe bedre, man bli vel neppe yngre, neppe nepe...

      Ukens høydare!!
      Du er snill. Jeg tar det til meg. Når jeg tenker meg om har jeg skrevet slike innlegg i flere år. Mest i biosammenheng, forskjellen er bare at jeg (for det meste) har slettet underveis (snap-aktig -)

      (Du som farter så mye rundt i UK, har vel full kontroll på McIntyre?)

      Slett
  3. Mitt bidrag kommer etter påske, starter på boka da, Har funnet frem en bio om Salvador Dali som jeg kjøpte i hans hjemby i Spania. Han må ha vært en artig type med den barten og den kunsten.:)
    McIntyre kjenner jeg ikke til..

    SvarSlett
    Svar
    1. ps-- ser du leser Ildmannen. Spent..:)

      Slett
    2. Et tu, Anita??
      Ikke hørt om McIntyre? Ser det aldri på tv. Eller Netflix-specials. Kommer til å klistre wikilinker over hele innlegget. Hadde dere latt meg bruke McIntyre i fortidens barterunde, kunne år vært lagt det livsløpa, av pur, livforlengende latter. I tried! På den andre siden var Chaplins selvbio en av de mer givende bøkene jeg har lest i sirkelen. So..
      win either way.

      Salvador Dali er spennende, trenger ikke tegne på bart engang.

      Ildmannen:
      Litt over halveis. Bedre enn de foregående. Mer spennende. Samtidig så veldig mye jeg ikke liker. Det at dyr alltid må plages. At bad-guys får så himla mye taletid. Smått påtvungne tvister. Og i denne likte jeg heller ikke tidshoppet på 8 år, selv om jeg nettopp har begynt på det og ikke er helt sikker på hvor 'vi' skal. Skal gjøre klar hytta til 'påsketuristene' straks = flere timer lydbok + tur med hunden + jogg = rekker ca 4t, før familien kommer.
      Ting kan forandre seg..

      Slett
    3. Nei, tror ikke det. men ser kjent ut det ansiktet.
      Ser jo nesten ikke TV eller streaming. Kun en sjelden gang. Skal se Wisting.

      Straks utsjekk her nå , men vaskedamene er særdeles pån, har vært innom rommet tre ganger, selv om jeg ikke må ut før 12.00.
      Soling på terassen i dag utgikk. Skyet, lite sol, 17 grader. Gleder meg til å komme hjem og ordne på verandaen.:)

      Synd med de dyrene ja..
      Damhaug er jo psykiater så han er vel interessert i bad guy`sa.
      Sa`a..

      Slett
    4. Ferdig med Ildmannen nå.
      Sluttet den brått og i løse lufta. Måtte spole tilbake, men like brått. Kanskje det mangler noe i storytelversjonen? Uansett, har satt meg i en situasjon nå der jeg må fullføre Damhaug, men konkluderer allerede med at han ikke er en forfatter for meg. For lange bøker, for mange mishandlede dyr, og jeg synes denne boka var svært lik den forrige. Like irritert nå, som da jeg fullførte forrige. Eneste som var litt artig var at den foregikk i påska. En ekte påskekrim.

      (Over til påskeplikter)

      Slett
    5. Hm.. husker ikke om slutten var så brå. Har ikke boka lenger.
      Tror du det er lurt å lese samme forfatter- så mange bøker på rappen? Kanskje er det lurt å ta en pause, med noe annet, før du fortsetter?
      Så blir det ikke så likt, på en måte..
      Kan ikke huske at han har så mye om mishandlete dyr..

      Fordyper meg i Webb jeg. Kvinnfolk på reise i Arabia i gamle dager.. tøffe greier.

      Slett
    6. Det var visst en brå slutt: https://artemisiasverden.blogspot.com/2014/09/ildammen-av-torkil-damhaug-en.html#more

      Slett
    7. Ikke hatt tid til å lese omtalen ennå. Venter til jeg har fred og ro, men forventer meg nå at også du klager på slutten. Du har rett i det med for mange på rappen. (Selv om jeg som regel takler 3-4 før jeg må ha forandring). Startet på ny serien nå Joseph Know, foreløpig bare 2 bøker, HÅPER enern er bra.. (Manchester, en av favoritt HBO-seriene mine er derfra, No Offence, Anbefales Glødende)

      Slett
    8. Du får se om det klages sterkt nok.
      3-4 på rappen er bra , det.. Tror jeg greier ca 3. Spørs hva det er - Leste jo 3 Yrsa på rappen nylig, og har lest mye Jussi på rappen- men de var jo serie, med de samme folka, så det er vel annerledes.

      Knox vil jeg også lese etterhvert, ble fascinert på Krimfestivalen av det han snakket om. Manchester og rus. Uteliggere. Måten han gjorde det på.
      (mulig jeg sjekker den serien- men den har ikke noe med Knox`bøker å gjøre, forstår jeg rett- men kun at det er fra samme by?)

      Hører på Svedman på podcast, litt.huset i Trondheim nå.. interessant, men tror jeg ikke orker å høre høre ferdig nå, vil lese mer Webb.
      (apropos bio- Fantasi- diktsamlingen hans - kan den klassifiseres som en slags crossover- dikt, en karakter, som ikke er han, noe han presiserer- mens handlingen, er inspirert av egne erfaringer- eller blir det feil ift crossoverbegrepet? Tydelige crossovers er vel mer som Drømmefakultet, romaner om Oda Krogh o.l, faktiske personer... Tenker bare høyt.)
      Kaldere i dag, 11 grader, men nå kommer sola.

      Slett
    9. (Hadde nesten maktet å fortrenge at jeg ikke var helt ferdig med innlegget før jeg gikk inn for å svare på denne kommentaren, hmm)

      Knox: Fikk ikke med meg at han var, ev. bare ble snakket om, på Krimfestivalen. Ikke sikkert jeg hadde gått, men det kan jo hende. Såvidt jeg vet har Knox ikke noe med No Offence å gjøre (men det var faktisk et sammenfallende plottpoeng mellom knox 1 og NO s3), får se om de plukker det opp hvis du kommer så langt. Begge deler er politi, begge deler er Manchester, så uten å google, sier jeg - ingen sammenheng.

      (Skal google etterpå, sånn ifall Knox viser seg å være seriens manusskribent eller noe)

      Svedmann er godkjent. Vurderte han faktisk en stund selv.

      Slett
    10. Knox var der på fredag i et panel med Yrsa, Dugoni, Araminta Hall, bl.a. Tror han var med på flere poster torsdag og fredag. Søt fyr, egentlig. Du skulle ha møtt ham:;)

      Slett
    11. Her om Dali`mitt bidrag: https://artemisiasverden.blogspot.com/2019/05/salvador-dali-moshonistas.html#more

      Slett
    12. Anita om Salvador Dali:
      https://artemisiasverden.blogspot.com/2019/05/salvador-dali-moshonistas.html#more 

      Dukker snart opp i et kommentarfelt nær deg. Eller snart er en overdrivelse, let's say, iløpet av dagen..

      (Btw du fikk litt ekstra tid til å nærlese Svedmann etter kategoribyttet)

      Slett
    13. Da er vi fire som har levert. Tror det er bra det :)

      Har lest Svedman så jeg har ikke tenkt å lese den ifb biosirkelen. Var mest som en idé, tips til andre maybe .
      Har en annen bok i hylla , om Beryl Markman , Karen Blixten og Finch Hatton. Roman av Paula Mclain. I sirkel under solen. Så har jeg fortsatt Blonde, da..om Marilyn. Sommerlesing, lenge til.Må først bestemme familie- tema. Fant boka til Ivo F om faren sin, en fremmed ved mitt bord, også . Nok å velge i..

      Slett
    14. Blonde ja. Den har jeg også.
      Tjukk sak. Ryktene sier den er strålende. Perfekt crossover i såfall. Ivo sin har jeg lest. Helt grei. Mye styr rundt virkelighetslitt, da den kom samtidig med Arv og Miljø, ihvertfall deltok Ivo og Vigdis på flere paneler sammen.

      Slett
    15. Ja, har hørt det. Derfor er den ikke glemt.. men pocketboka har liten skrift og det er et drawback.

      Husker Ivo den høsten ståket rundt Hjorth og virkelighetslitt. Men han skrev jo virkelig, så godt som han kunne, ingen roman, og putta familiefortellingen sin i skuffen for sakprosa. Var på en greie med de to på litt.huset eller hvor det var..

      Slett
  4. Husker bartejuksen, ellers har jeg ikke hørt om mannen før. Trykket på utube-linken, holdt ut i 5 min, mulig jeg hadde uflaks med klippet, men lot meg ikke sjarmere - bare matriale jeg føler jeg har hørt tusen ganger før. (Først etterpå kom jeg på at vi aldri er enig om humor).

    Ellers har jeg lest følgende bios i år:

    Hunger
    Lily Allens selvbio
    Jeg lever et liv som ligner deres
    How I Became a Human Being (= selvbioen til en poet med post-polio, lam fra nakken og ned, ikke akkurat superlystig).

    Hvilket gir meg 4/4 forfatterbios og helt definitivt 0/4 funny.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du hadde garantert uflaks med klippet. Aldri det morsomme som ligger først, bare det mest populære. Sukk.
      Sukk. Fordi det med forskjellig plutselig kom opp igjen. Kommer framover kun til å tenke på det som manglende humor, hos deg. (Sterkt utviklet hos meg. Exhibit A, biografimatrialet ditt, depresjon og polio. Hvis Roxane Gay er den lystigste på lista, bør det kanskje bestilles intervention (?).

      (Med så mange forfatterbios er det en skam at du skulket forrige runde)

      (off to make påskefrokost til familien = kaffebønner og eplekutting)

      Slett
    2. Hadde først tenkt å irretteste deg, før jeg innså at du har rett: jeg er blottet for humoristisk sans.

      Ting jeg har ledd av i 2019:
      Killing Eve
      Stand-up live, lokal uerfaren komiker som bare vitset om incest og døde babyer
      Et par scener i s3 av True Detective


      Ellers, det står jo at hvis man ikke har blogg (...) så holder det med en kommentar. Neida. Joda. Neida. Kanskje jeg begynner igjen i 2020.

      Slett
    3. Ble så skremt over lattervalgene dine at jeg tar tilbake det med manglende humor. Selvfølgelig har du humoristisk sans, i bøttevis, bare oss (meg) som er for traurig (ancient) for å forstå. Puh..
      Nå som jeg er sikret på alle kanter:
      Q: Hva i alle dager lo du av i Killing Eve. Likte serien godt, men kan ikke huske et eneste smil. Har du forresten sett den komikerserien på NRK (nett), der det liksom skal vitses om tabugreier? Her i huset rygget vi rystet og baklengs etter 2min (holocaust, tror jeg det var). Sikkert noe for deg. Sikkert den serien du siktet til?

      True detective har jeg ikke sett.

      Kommentar holder (som regel)

      Slett
  5. Litt slapp deltaking i denne runden av sirkelen, har eg inntrykk av? Påske, godver og vårslappheit?
    Her er mitt vesle bidrag: https://bokbloggberit.blogspot.com/2019/04/biolesesirkel-odd-brretzen-barndom.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Berit om Odd Børretzen:
      https://bokbloggberit.blogspot.com/2019/04/biolesesirkel-odd-brretzen-barndom.html 

      Vårslapphet, påske, eller bare generelt laber blogglyst. All of the above. Veldig glad for at du fremdeles henger med!

      Slett
  6. Jeg har lest halve bioen om Salvador Dali, startet i dag, så den blir jeg vel ferdig med i løpet av det par dager..
    Ellers enig med Berit, at det har vært en slapp runde.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en nedadgående kurve her. Får si som til Berit, er veldig glad for innsatsen, ser ut til at vi kun blir 3. Sikkert et tegn på manglende humoristisk sans i bloggland (mhauahah)..

      Slett
    2. Kan godt hende det at det bare en gravalvorlige biobloggere igjen. ;)

      Synes btw det har vært labert i de andre lesesirklene også (dikt, bokhyllesirkel- dog litt bedre i 1001- men tror det var labert der i april også)

      Slett
    3. (hehe til gravalvor)

      Muligens tynt spredt, for mange sirkler i omløp? Vet jo hvordan det er. Sliter selv med å henge med. Leser 1001 bøker, og til en viss grad også bokhyllebøker (Lenge siden jeg har lest så mye fra hyllene som iår), men skrivinga følger sin egen linje.

      Slett