onsdag 18. september 2019

2019: UKE 38/39 (KAPITTEL 2019)

Rett fra fargegata - You're gorgeous but whats with the hair? -  Jeg smiler hver gang jeg leser denne bygningen, garantert derfor jeg endte opp med hårklipp. Hjernevasket. Tror rett og slett Stavanger er favorittbyen min, vel etter Trondheim, nei, etter Trondheim, hjemby får være hjemby, Stavanger er penere, har mer brostein, fargerike gater og bedre festival.. 
It is what it is..

Link til hele programmet..
 Link til fjorårsfestivalen.

  Før jeg sier noe om årets festival.
Postprolaps. Om jeg sier noe. Er det på sin plass, med litt
tjikka, tjikka, look who's kanskje back.
Nyutsjekket fra gammelhjemmet. Oldladyissueorakel. Prolapskrokete, ufruktbar og grå, har jeg tilbrakt mer tid på leppestiftpåføring enn boklesing de siste ukene. Er det i det hele tatt lov å skryte på seg litterærtilbakekomst hvis man har sett flere Ex on the Beach episoder enn man har lest boksider.

 #seesistavanger 
Jeg skal ihvertfall fly til oljebyen. På treff. På festival.
Å si at jeg er tilbake er sikkert tvangsoptimisme. Sitting over lengre tid er fremdeles umulig. Som betyr at jeg kun planlegger å gå på arrangementer i kinosaler. Pinnestoler er bannlyst.

 Tjikka Tjikka..
Målet er å vie hele innlegget til festival/treff.
Innimellom ryggøvelsene og forventet realityabstinens.. 
 ------------------------------


Det du ser her er Maja Lunde som snakker om nyboka si, Przewalskis Hest. Trust me, it is. Kamera på lånetelfonen virker bare selfieveien og alle  bilder kan ikke være av meg. Alle bilder kan heller ikke være av meg som som tar lureselfie av forfattere. Vet du hvor vanskelig det er? Den offentlige ydmykelsen involvert?, man må nærmest rygge inn i objektet med høy kameraføring og overdreven trut, slik at det ikke skal være noe tvil om at det er eget fjes man vil fange, og påtatt distre fnise unnskyld når man tramper Erlend Loe på tærne.  Nei, man kan ikke spørre, det er både flaut og usportslig..

Siste ord dermed sagt om kamera.


Kapittel 19
Torsdagen først
 
Tema i år er Kropp
, selv om ingen av arrangementene jeg overvar igår handlet om kropp
, det kan selvfølgelig være fordi jeg bare rakk/valgte 2  (sult og vond rygg)
, der det ene var Gyldendals Bokmøte (forfatterne kommer) og hovedsaklig handlet om å selge bøker, til barn og unge, pastaspisere, krimelskere og krigsinteresserte.


Tilstede var også Arne Svingen, Vibeke Klemtsen, Ingar Sletten Kolloen og noen jeg har glemt som snakket om vikinger.

Best på hele Gyldendalmøtet var Emilie Schepps sminke. Så perfekt konturert, skulpturert og highlighted at jeg nesten fikk tårer i øynene hver gang hun snudde hodet og lyset traff kinnbein eller nesetipp. Min indre dragqueen frydet seg. Engasjert og veltalende var hun også. Snakket om inspirasjon (barnesoldater) og skriveprosess og hvordan hennes krimheltinne Jana Berzelius ble 'født'.

Bok nummer 5 i serien om Jana kom på norsk nå i høst.
Alle 5 ligger på storytel, på svensk, som er det språket svenske bøker bør høres på. Jeg har hørt 3, men lastet umiddelbart ned de 2 siste (under møtet, som gjorde at storytel slo seg på, og alle fniste påtatt forståelsesfullt. Enda mer 'forståelsesfulle' ble de da jeg gjorde det samme under presentasjonen av Stina Jacksons Silvervägen, forøvrig ei bok jeg gleder meg vilt til å høre).


M & AT


Når jeg nå først er igang med overfladiske utseendebetraktinger, la oss snakke litt om Kjartan Fløgstad, som med sine 75år knapt hadde grått i barten. Og apropos grått så skal man (som vanlig) lete langt etter pigmentert hår på litteraturfestivaler. Her er jeg kun en sølvglorie i mengden. Boka til Kjartan?  Den heter Due og Drone, men tror ikke den er for meg. Kjøpte derimot Dalen Portland på loppis ifjor og har lenge planlagt at det skulle bli min neste Fløgstad. Har kun lest ei forut, men klarer ikke huske hva den het. Grått omslag (no pun).

Forresten har jeg allerede byttet hotellrom 3 ganger.
Thon Stavanger skal ha for excellent og tålmodig service.

Forresten var maten på Gyldendalmøte begredelig.
Ei øse ris og ei med kjøttgryte, klask på fatet, and there you go..
Krise for ei som hverken spiser firbeinte eller ris, og litt trist for gyldendal som hadde flere kokebøker på høstlista. Tapte muligheter. Kunne de ikke heller severt pasta ala VibekeK?


 Ei av Gyldendals mange matutgivelser. Sa vi hadde snakket nok om kamera..

 Menneskedyret.
Gårsdagens største overraskelse
Maja Lunde.som jeg til tross for at hun er oversatt til 36 språk, og har solgt over 2 millioner bøker, ikke har interessert meg for tidligere, (har hverken lest Bienes eller Blå). Hun trollbandt med både innsikt og opplesing. Glemte helt at jeg hadde vondt i ryggen. Boka er, som nevnt, Przewalskis Hest. Tredje bok i en planlagt 'klimakvartett' og foregår i 2064. I et slags framtidsbakvendtland. Det strømløse byttesamfunnet som jeg har mareritt om ukentlig. Hele bygde vet at jeg er doomsdaypreppgal. Uten andre overlevelsesevner enn tafatt hamstring av hermetikk. Har ennå ikke kommet meg etter Morten Øens Norge om Våren og vet jeg ikke burde lese Majas.
, fordi det er antatt virkelig, ikke dystopi
, ingen magi, eller fiffig løsning,
, ingen spesielle talenter...
, jeg burde absolutt ikke lese, eller se nyheter
, burde heller begynne på den bunker'n jeg har prøvd å påtvinge naboen
, en tunnell under elva.. sukk.. sand.. hvor er leppestiften?

Idag? 
Agnes Ravatn, Helle Helle, Trude Marstein, Jan Grue, Trond Viggo, Ida Hegazi Høier, Olaug Nilsen og hva tilfeldighetene måtte by på. Tror jeg bare skal droppe å ta bilder.
-------------------------------


Festivalen er over
, men blogginnlegget er såvidt i gang
, begynner når jeg kommer hjem, i morgen
, i ekstremt korte bølger, det er det alt ryggen makter.
, en oppsummering av både fredag, lørdag
, søndagen tar jeg nå




WORDS OF LOVE
Filmen om Marianne Ihlen og Leonard Cohen.
En hel sal som gråt nostalgisk. Kollektiv snufsing. Den var så fiin.
Så hearttugging trist og oppløftende på samme tid.
Dopforstyrret, sår og håpløs
, men så tapttidvakker og solfylt at man smelter innvendig
, de var så vakre, så talentfulle og tok på mange måter så feil

Flommer over av adjektiv
Er nå helt besatt av hva som skjedde med lille Aksel, men tør ikke google, vil ikke, og den humoren Marianne viste på dødsleiet, det faktum at de filmet henne, ansiktet da brevet fra Leonard ble lest opp, eller aniktsutrykket på konsert 90s/20s. Sukk.
Håper den kommer til en kino og/eller streamingtjeneste nær deg, og deg, og deg..
-------------


24.september 
Planen var å fortelle om festivalen, mens den skjedde. (19-22)
Prøvde, men ble så ødelagt i ryggen etter første dags skriving at jeg måtte velge.
Å være til stede på Sølvberget, eller stående skrive om andre som var til stede på Sølvberget. 

Revidert plan er nå å bruke også denne uka (39) til festivalsmalltalk.
Jeg sprang ikke fra førsteradstol til førsteradstol, men man får med seg alt man trenger hengende bak
ved døra, i tillegg til superbonusen quickgetaway. Det var jo ikke sånn at jeg var avhengig av å ligge foran scenen på jakt etter sylskarpe bilder. Grøtete grums kan man få hvorfrasomhelst.

Nok syt  (sørpe forkjøla, alt for kort hår)
Plutselig skriver jeg noe (har til og med tatt notater).  All week.
Håper å være tilbake til normalen = vanlig blogg/lesing/skriving i oktober.

 Mens du venter:
Andre bloggere om Kapittel og Bokbloggtreff
Leselukke, Astrid-Terese, Marianne, og aariho

. --------------------------------

25.september
Nyser hvert 5.minutt. Minimum 4 i slengen.
Mistenker at det jeg trodde var felles føleri på Words of Love
var en sal full av snørrete vestlendinger


Kunne vært hvemsomhelst, men det er altså Petter og Agnes.

 Spoler tilbake til fredag 20.sept.
Første arrangement kl.14
, siste liten, sist inn døra, med vilje
, fordi jeg brukte hele formiddagen på å starte dette innlegget.

Agnes Ravatn i samtale med Peter Strassegger.
Om nykrimmen si Dei Sju Dørene og livet på landet.
Har lest jublende overskrifter og hørt rykter om litterær krim, høy spenningsfaktor og tørr satire. Skyhøye forventninger. Longtime lesere husker kanskje at jeg ikke var videre begeistre for Ravatns forrige roman Fugletribunalet, men jeg vil da minne dere på at jeg har fangirlet over alle essays, selvhjelpsbøker og landlivbetraktninger.
Hun førsteprioriteres.
Ingen annet å bemerke.

Flere bemerkninger klokka 17.(took notes)
Helle Helle og Trude Marstein, om fornuft og følelser
Om hvordan de skriver bøker, ikke hvor, når og hvorfor..


De feteste typene i notatene mine er om bokbader og hvordan hun stiller altfor lange spørsmål, avbryter flere ganger med endeløse bisetninger, hun svarer på selv. 


Helle sitter hjemme. Jakter på sannhet og ærlighet. Hun starter alltid bøkene med første setning. Et sted, en intensjon, en konkret ting. Alltid på jakt etter nye måter å skrive på.

Trude leter gjennom søppelfiler på pc, forkastede rester fra gamle bøker som hun smelter sammen og gir nytt liv.  7 personer fra søpla ble til Så Mye Hadde Jeg. Monica feks ble satt sammen av bror og søster.

Trude drukner i overflødige ord. Helle har ingen.

Begge er enige i at sorg må skrives inn i grammatikken.
Begge snakker om forfatteryrket som ensomt, med skrivinga i sterk kontrast til promoteringa.

 Gjendiktning.
Siden Marstein har oversatt alle Helles bøker til norsk ble det selvfølgelig snakk om dette. Gjenskriving som Helle kalte det. Noen ganger synes jeg faktisk Helle er bedre på norsk enn dansk. Har prøvd begge. Noe med ordvalg å gjøre. Helle selv er alltid redd for at hun er u-oversettbar, boka hun skriver på akkurat nå, mener hun, definitivt, er umulig å oversette.

Thongymmen. En kjapp pause fra grumsekamera, for å vise at jeg faktisk mosjonerte (gliset er falskt og påtatt) og for å fortelle at jeg begynte på ny bok på Sola. Udyr av Kristine Tofte. Om: Skolelei ungdom og norrøne gårdsdyr. Akkurat det jeg trengte etter kropp, klima og virkelighet. Vitamininnsprøyting. La bort boka jeg egentlig skulle lese på flyet. Lavterskeltilbud.

Kuriøst: At Helle ikke kan skrive om følelser. Ikke engang sine egne. Eneste valget hun har er å la de komme ut gjennom handling og tale.

Kuriøst2: At alt snakket om å erstatte flaskevann med mugge og glass (jmf Maja Lunde), umiddelbart ble glemt/ignorert/gitt blaffen i resten av festivalen.
Ikke ei mugge å se noe sted. Flasker hvor du enn snudde deg.
-------------------------------

26.september
Mattelærer hele dagen.
-------------------------

27.september
Ble så satt ut av the Ingebrigtsen DQ drama
at all festivaldokumentering blir utsatt til i morgen
-------------------------------------------------

Fra fellestreffmiddagen på Olivia. Italiensk. Veldig god salat. Veldig ung, kjekk og serviceminded kelner. Tipsy. Tipsen satt løst. Vinen var god. Salaten diger.  Som ekstra pluss seiret fornuften over ryggen og for første gang i bokbloggtreffets historie gikk jeg hjem i første pulje. 

Link til det aller første Bokbloggtreffet

28.september
BOKBLOGGTREFF 2019
Går rett på lørdagsprogrammet og det som er den 'egentlige' grunnen til vestlandsfarten. Bokbloggtreffet.  En årlig begivenhet siden, det herrens år, 2012, da det fremdeles var skummelt med lesere man kun hadde møtt på nett. Mye har skjedd på sju år. Nye plattformer, Nye lesere. Nye bøker.  Eller det med nye bøker og lesere kan diskuteres, noen vil kanskje til og med hevde at bokbloggere er gamle lesere som leser gamle bøker(?).  Eller kanskje det var nye lesere, på nye plattformer som tar bilder av nye bøker?

Plattformer er det egentlige nøkkelordet.
En av de brennende temaene på treffet i år var om/hvordan/hvorfor og når inkludere nye kanaler og medium. Å utvide bokbloggerfanen til å inkludere både instagram, snap og youtube, Hva man skalle kalle en slik paraply og ikke minst hva da med Bokbloggerprisen? Bokbloggeridentiteten?
Dette diskuteres, akkurat nå, på facebook og det skal bli spennende å se hvor vi ender opp.

Selv er jeg for mangfold og stor blafrende paraply der alle kan dyrke sin egen stil og valgte medium. Alle er vi nett-lesere. (som er det begrepet jeg innbitte prøver å snike inn men som ingen liker).

Været var forresten upåklagelig. Sol, varmegrader og uteservering. Ikke rart man ble sørpeforkjøla. Ønsker du å kjøpe en av disse paraplyene, er de å finne på DeliDeLuca visavis ThonStavanger. #notreklame...

Etter diskusjoner og en quiz
, jeg ikke vant og som aldri har vært vanskeligere
, bars det straka veien tilbake til festivalprogrammet
, det mightabeen noe lunsj og ligge på senga med vondt i ryggen inni der

Det var Dorthe Nors og Nina Lykke
Dleste fra bøkene sine og snakket om usynliggjøring av middelaldrende kvinners (de hadde nok ikke fått med seg all glitrende pynten jeg hadde smurt på). Begge fikk meg til å le høyt flere ganger. Hvem kunne gjettet at Dorthe var så bitende.

Nina Lykkes bok (legeroman) (ikke kommet ut enn)
Full Spredning er nå høstens mest etterlengtede

Overflødige menn.(under) og tre usynlige kvinner. Dorthe, Nina og Martha.

Det var Menn som Ingen Trenger
Ikke Frode Gytten, men med utgangspunkt i ei bok av Niels Christian Geelmuyden
Om hvordan hankjønn har blitt så infertile at menneskeheten (og dyr) snart utrydder seg selv, så skummelt at jeg måtte space ut flere ganger, men samtidig lærerrikt og doomsdaynyttig, har allerede satt sønnen på sunn diett (= fortalt at han må) samt messet til alle som vi høre på.

Gospel. Sædceller kan knapt svømme lenger.

Boka heter Spermageddon.
Tilstede var også Linn Størmsborg (som ikke vil ha barn) og
Marta Breen (ordstyrer) og Josefine Olevik (danske tilstander/sædbank)

Eksperter for hånden. Aldri hørt om biologen. Elsker Drangsholt, har lest tre Isakstuen, og har Havende i bokhylla (loppis). Har også ti fingre og tapt håndskrift.

Det var et Kroppsdelspanel om Hender.
Ledet av alltid like fornøyelige Janne S.Drangsholt, med gjestene
Monica Isakstuen (er livredd for å slå i sin roman Rase),
Åsmund H.Eikenes (biolog og handekspert)
og Gunnstein Bakke (diktsamling om hender)
Eikenes øste festlig av sin kunnskap og jeg vet nå ting man aldri skulle tru man hadde trengt vite om hender. Nervetråder i albuen feks. Hvor langt man har kommet i fingertuppkloning. Historisk betydning. Hvordan vi skriver, lærer, føler etc etc.

Angrer bistert på at jeg misset panelet om Underliv.

Bokutvalg fra søndagens Tvangslesekafe. Starbucks. Kos og småsnakk. Unntakstilstander.

Har jeg glemt noe får du klage i kommentarfeltet.
Jo Linn Strømsborg, hun snakket om boka si Aldri, Aldri, Aldri
Om:  Å ikke ville ha barn, (som jeg var i gang med da ryggen røyk).

Siste ord: 
Stavanger er en fantastisk by.
Kapittelfestivalen vel verd flybilletten.
Bokbloggtreffet, som alltid et årlig høydepunkt.
Neste år skifter treffet igjen festival. (Lillehammer v Trondheim)
Jeg gleder meg allerede.
Festivalslutt! Ukeslutt!


49 kommentarer:

  1. LOOK WHOS (maybe)BACK(sier hun som knapt blogger lenger selv)

    Høres kjedelig,vondt,forferdelig,etc.... ut med vond rygg, håper på snarlig bedring. Da er du tøff som tar turen til Stavanger og festival,men som du sier - de arrangementene som foregår i kinosal har kanskje slike drømmeseter jeg ser enkelte saler har. Krysser fingrene for det.

    Men du? (S)ex on the beach?....Ikke det, jeg har ikke sett en hel episode,kun sett små glimt og fant fort ut at det er begrenset hvor mye jeg ser på lettkedde/nakne og fulle ungdommer som har seg med alt og alle til alle døgnets tider uten at jeg har anledning til å delta selv, men siden det er unge folk så er det uansett uaktuelt.

    Gleder meg til oppdateringer og jeg har helt glemt at årets roman og annet skal bli kåret til helgen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tjikka tjikka -)
      Prolaps er en heltidsjobb. Ikke sitte stille, aktiv ligging og øvelser døgnet rundt. Og apropos aktiv ligging.. dette med å delta aktivt selv, fniste overgitt, før jeg ble tirst og innså at du ikke har tenkt deg på treff i år heller. Alle dere i kommentarfeltet. So ashame....

      Er en sucker for all slags idiotreality og når man først er sengebundet og... (sett inn alle unnskyldninger du kan finne). Paradis er bedre, men straks jeg er bedre og kan oppta vanlige aktiviterer har jeg ikke tid til slik lettsindig moro lenger..

      Skravla går (for å sitere Linnea Myhre), lover å oppdatere, skal ihvertfall prøve. Svært glad for at du fremdeles blogger, litt.

      Slett
    2. Ingen Stavanger på meg i år, men har jo lyst til å treffe dere etter hvert og kanskje jeg får til å ta turen til Lillehammer eller noe. Det trenger ikke nødvendigvis være på et bokbloggertreff direkte. Skal også til Oslo i slutten av februar.

      Nå er det mange år siden jeg var sengebundet og da tror jeg ikke all den reality var oppfunnet en gang, eller jo, Big Brother hadde vært på skjermen noen ganger.
      Lite lesing har ført til netflix her også, binget nettopp 8 sesonger av "Suits".
      Nå må jeg prøve litt ler lesing og litt mindre tv, blant annet skal jeg prøve å få lest Linnea sin nyeste, jeg er redd den ikke faller i smak... om det blir for mye meg,meg,meg...


      Slett
    3. Suits har jeg sett. Alle sesonger, bortsett fra de aller siste episodene i s8, mistet litt pepp da Mike dro, selv om jeg egentlig aldri likte han. Liker bare Louis Litt.

      Det er mye MEG i Linnea, så det kan slå begge veier. De fleste har likt den til nå, også jeg, kanskje også du. Skal prøve å oppdatere meg på bloggingen deres når jeg kommer hjem. Ikke lett å være aktiv skrivende på festival, ting glipper mellom fingrene mens jeg sitter her og skriver.

      Vi får lage ekstraordinær tvangslesing for deg i februar -))

      Slett
    4. Tydeligvis lenger jeg meg vekk fra speltrundstykkebaking og kakebaking i dag for jeg surfet såvidt innom programmet for festivalen og jeg fikk se at Helle Helle og Trude marstein skulle være der i dag og jeg holdt på å falle av stolen. Der skulle jeg ha vært så forventer inngående referat om det arrangementet og det hadde hjulpet om du kunne streifet tankene dine såvidt innom meg for der skulle jeg ha vært om så bare som en liten flue på veggen.

      Dorthe Nors skal jo også være der en av dagene, det skulle ikke gått an at jeg holdt meg hjemme.Shame on me ja...

      Ang Gyldendal så ble det mye pasta og krim/krig og det var mye de ikke orket å streife innom. Mona B Rise var et stort savn til å lede det hele,det ble litt for tamt men til gjengjeld var maten helt fortreffelig. Herlig salat med både mango,nøtter og kylling.

      Suits: Jeg har sett alt men jeg også mistet litt interessen etter at Mike forsvant. Til å begynne med likte jeg ikke LL men på slutten digget jeg ham. Det ble litt mye opp igjen det samme så de kunne sikkert droppet et par sesonger, men artig å følge med forvandlingen til LL underveis.

      Nå babler jeg meg helt vekk her, jeg kjenner igjen M men hvem er T?

      Slett
    5. Først av alt Beathe, må du melde deg inn på fb igjen. Det skal iløpet av uka diskuteres endringer mm og det er viktig at du deltar. Framtida og alt det der. Jeg forespeiler meg stor uenighet - kanskje mest mellom oss som var til stede og de som ikke var der. Vi får se.. Ting må uansett forandres.

      T = Astrid Terese

      Høret flere savne Mona Rise i Stavanger også. Godt at det ikke er Gyldendal som har skylda for den dårlige maten. Høres ut som om dere var på et helt annet arrangement. Dorte var fantastisk, bedre enn Helle faktisk, morsommere. Nina Lykke var fantastisk i andre og Trude Marstein har jeg et mer komplisert forhold til, som forfattere that is, in person var hun god.
      Ok, nå blir det pause. Håper å få dratt fram notatboka og kommet i gang iløpet av dagen. Er uansett for forkjølet til å gøre ryggøvelser (å mølle) (tror jeg)..

      Slett
    6. I tenkeboksen ang første avsnitt.

      T: Aha,hun var så ulik seg selv slik jeg har sett bilder av henne før så det strefet meg ikke at det var henne. Men nå som jeg titer litt nærmere ser jeg det kanskje.

      Liker at du likte Dorthe, var selv på et arrangement med henne her i Bergen for et par uker siden, hun er morsom.... Helle Helle er kanskje en litt annen type selv om de skriver "samme type bøker" - ish.
      Jeg har kun lest den ene av Marstein og den likte jeg jo veldig godt, vet ikke hvordan de andre kommer til å falle i smak.

      Filmen om Cohen høres fin ut selv om jeg helt sikkert hopper galant over den, det er noe med meg og slike gamle helter....not a good match men sikkert fordi jeg knapt har et forhold til musikken,det lille jeg hører av musikk er country og har ingen lidenskap for musikk så der kommer jeg til kort.

      Ser frem til å høre mer om både festival og andre ting nå fremover. Godt å høre at du snart er tilbake, skal prøve på det jeg også, selv om jeg har vært noenlunde flink å besøke andre underveis.

      Du må ha masse god bedring :-)

      Slett
    7. TAkk takk.

      Rart egentlig at Helle og Dorthes bøker er ish-like, med tanke på hvor forskjellig de framstår på scene. Har foreløpig kun lest ei Dorthe, som jeg ikke ble overbegeistret for. Nå derimot har jeg lyst på mer. Helle har jeg kontroll på - bortsett fra den siste, som jeg hopper over pga døende mor.

      Marstein: Den siste er absolutt den jeg har likt best. Hun har hatt det med å gå meg på nervene. Har store problemer med å tåle flere av karakterene hennes, men det betyr vel bare at hun er god, treffer, og jeg leser jo stadig nye bøker av henne, så noe må det være. Du liker jo sosialrealisme, not? Synes du skal prøve noe av de gamle. (mye utroskap -)

      Beundrer at du greier å lese andre blogger i pausene. Jeg prøver, har lest litt på senga, men har ikke greid å kommentere. Tar det når ting er blitt bedre.

      Filmen er mer en kjærlighetshistorie. Mellom Cohen og Marianne Ihlen. Verys 60s. Dop og sex og svik. Veldig fin. Musikken er mindre viktig. (selv om det er der og jeg er VELDIG glad i Cohen).

      På facebook med deg.

      Slett
    8. Helle og Dorthe,eller HelleDorthe som jeg har mest lyst til å si er like på den måten at de ikke gir sånn umiddelbart ved dørene, de har ofte kvinnelige hovedpersoner(Helle har alltid det mens Dorthe som oftest) som strever litt, kanskje de er litt på utsiden-ish av samfunnet, de vet ofte ikke helt hva de vil, mye hverdagsrealisme..Dorthes humor kommer lettere tilsyne i bøkene hennes enn den gjør i Helles bøker. Jeg blir jo veldig nysgjerrig på den nye til Helle når hun mener den ikke lar seg oversette, kaskje den må til på dansk i stedet?

      Håper du leser "de" en gang for dette med døende mor kommer ikke så godt frem, det er her og nå som teller, ikke det som skal skje...det snakkes ikke om, men ligger å ulmer litt under overflaten.

      Ang Marstein,det er jo tydelig at noe treffer deg med hovedpersonene hennes når du irriterer deg...hade vært være med likegyldighet. ar planer om å lese mer av Marstein, må bare komme over dem på salg.

      Når det gjelder en liggende Inga på scenen for å ta bilder... hehe....syntes jeg hadde sett det....minner meg på når jeg var i syden med mine når de var små og de to minste sørget for den beste sitteplassen med å plassere hver sin stol oppå scenen.. jeg hadde mest lyst til å grave meg ned den gang..men har ledd mye av det i ettertid.

      I be back :-)

      Slett
    9. Overse galant alle skriveleifene som snek seg inn der.

      Slett
    10. Haha til den sydenhistorien.
      Har en lignende om min på kjøpesenterkonsert. Skulle absolutt sitte oppå scena og ble sittende å, ehm, klø, seg i nesa under hele seansen. Lot som hun tilhørte noen andre -)

      Vet ikke om/når jeg leser de, selv når de (fra scenen, sa den var morsom og ikke trist, hørtes den bare sørgelig ut), Dorthe derimot er mer lystbetont, i tillegg til alle høstfristelsenen. Må bare rett og slett slutte med skjerm og begynne å lese igjen. Disse rygggreiene har laget kork.

      Slett
    11. Angående plattformer så må jo folk gjøre som de vil,eneste aberet er jo at ting blir veldig uoversiktlig når det er folk på så mange ulike arenaer,da med hensyn til en eventuell "bokbloggerpris". Det så vi vel et eksempel på i år. Derfor hadde det vært fint med en felles plattform i bunn. Snap kan vel ikke inkluderes,der forsvinner jo ting etter 24 timer.Det skal godt gjøres med et fellesskap når man er på så mange plasser, men det er kanskje heller ikke et ønske? Ikke alle makter å ha så mange plasser å forholde seg til...Nå vet jeg ikke hva som blir sagt der inne heller og hva dere eventuelt har kommet frem til.

      Navnet må jo endres i så fall men jeg kommer nok alltid til å se på meg selv som en bokblogger så lenge jeg holder på med dette. Blir spennende å se hva som kommer ut av dette.

      Slett
    12. Ja, den felles plattformen vil jo da være denne paraplyen. Trenger ikke være mer enn at alle er med på treff, stemmer på en eventuell pris og hva else måtte komme. Jeg vil også alltid identifisere meg som bokblogger. Ingen grunn eller ønske om å forandre på dette. Dette gjelder garantert også for de på andre plattformer. Ingen bookstagrammer eller booktubere som kommer til å skifte identitet. Kun et ønske om at vi på noen arenaer kan virke sammen. Felles sak, felles interesser og alt det der..

      (Angående diskusjonen, så står den på samme sted, ikke videre engasjement, kanskje det bare betyr at alle er enige, men ikke helt vet veien videre?)

      Slett
    13. Har en youtuber, en instagrammer og en bokblogger egentlig en felles sak annet enn å være glad i bøker? Vil ikke en som er mest glad i youtube like best å snakke med de andre som driver med det og vise versa?
      Såfremt de ikke er på flere areaner samtidig da.

      For min del, så synes jeg ikke det er så veldig interessant med instagram selv om jeg selv bruker det mye.. Det er ikke der jeg blir kjent med folk på samme måten som på blogger, ikke der jeg kan ha de samme samtalene...

      Men det er nå meg, andre kan ha det annerledes selvsagt..

      Slett
    14. Jeg tror det er slik som du sier, Anita. Ser jo på insta for eksempel at mange av de som er (mest) der eller bare der, prater med hverandre i de ulike postene de legger ut,jeg deltar jo litt jeg også men veldig lite siden jeg ikke så ofte går inn på selve innlegget som blir lagt ut.
      Det er sjelden men det hender at jeg gjør det med de jeg kjenner men da er det nødvendigvis ikke bokrelatert alltid.

      Disse vil mest sannsynlig ikke gå inn på bloggene så noe fellesskap blir det vel ikke for de ulike gruppene vil forholde seg til den plattformen de er på. Nå vet jeg ikke om det er så mange som er på Youtube men de få av de norske som er der har vel kanskje hovedfelleskapet sitt på insta siden det er der de oppholder seg når de ikke er på YT.

      Liten avsporing: En instagrammer spurte i storyen sin her om dagen om man likte korte eller lange omtaler og til det svarte jeg at det ikke spilte noen rolle for meg fordi jeg "liker" som oftest bare bildene. Dette fant hun merkelig siden i en bokomtale var ordene viktigst. Joda,men igjen jeg leser som oftest ikke bokomtaler på insta..

      Dette har selvsagt med måten man bruker plattformen på og det vil ikke endre seg for meg med det første.

      Folk vil vel fortsette å være der de er uansett og det må jo selvsagt være greit, men hvordan man skal ha et slags fellesskap vet jeg ikke når det er tre ulike arenaer å forholde seg til, og hva det blir med en eventuel pris aner jeg ikke. Men jeg håper jo at det blir kåret vinnere i år siden de har blitt nominert og kommet med på kortlisten.

      Nå var ikke nødvendigvis hele denne leksen til deg Anita :-)

      Slett
    15. Instagram er jo primært en bildetjeneste og ikke designet for lange tekster i utgangspunktet. Selv om noen velger å skrive litt lengre om en bok der, synes jeg det er slitsomt å lese mye tekst på instagram. Der fungerer blogger mye bedre.
      Jeg kommenterer også her og der, kort, og liker her og der- men det er kjapt og jeg får ikke kontakt på samme måte som på blogg. Tror jeg kan si at det er en person der som ikke er bokblogger jeg har fått nogelunde kontakt med, fordi vi liker en del av de samme bøkene og liker å reise..

      (skjønner at leksen også er til alle andre der ute.;) )

      Slett
    16. Tenk på det mer som en skole. Med ulike trinn og ulike klasser. Det er ikke sikkert alle snakker sammen, henger eller til og med liker hverandre. Kunst og håndverk gidder ikke lunsje med Elektronikk, men alle går likevel på samme skole og møter opp på ballet.

      Makes sense?

      Slett
    17. Ser den,slik var det vel når det hovedsaklig bare var bloggplattform før også,ikke alle bokbloggere gikk til alle de andre bokbloggerne, og alle kan ikke bli like gode venner. Det er helt greit, men hvordan man skal ha et slags fellesskap likevel vet jeg faktisk ikke,og det er vel bare i forhold til "BBP" dette er et "problem", og hva man eventuelt skal kalle den.

      Slett
    18. Jeg er nok ferdig med skolen:;) Men det kan muligens være interessant for andre..

      Slett
    19. Beathe: Enig ang BBP- samt mulighet for å bli medlem på fb-siden (og det var det jo enighet om), og eventuelle treff.

      Slett
  2. Velkommen tilbake. Du vet du er savnet.
    Noen av oss holder bloggefortet, men det er jo ikke helt det samme uten deg.
    Lykke til med Stavangertur. Jeg har hatt mye ryggproblemer selv og sitteproblemer, så vet at det der er uhorvelig vondt og slitsomt. Men det blir bedre, en liten trøst det.

    Ex on the beach? Uff da..

    Nei, Charterfeber er dog artigere, dvs det ble artigere etterhvert, selv om jeg skjemmes over de trøndergutta. Første gang jeg har fulgt med Charterfeber, sånn blir det vel når man er hjemme om dagene.. (sykmeldt).

    Beathe: Det blir ikke noen kåring i helga- i alle fall ikke etter sedvanlige regler- siden det ikke har vært avstemning på kortlista enda.

    Her bøtter det ned med regn og atter regn..

    God tur og god bedring.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åja, der ser du hvor lite jeg følger med. Blir jo spennende å se når den tid kommer, for det blir vel en avstemming sånn etter hvert siden det er bestemt at det skal være BBP i år? Håper jo det for forfatterne som er på kortlisten sin del i det minste.

      Slett
    2. Takk for det Anita. Det var pent sagt. Og takk og pris for at noen holder fortet. Det er synd og skam at du ikke kommer. Kanskej det blir Trondheim neste gang. Ser Marianne har laget ei meget interessant diskusjonsliste. Akk, dere burde alle ombestemme dere.

      Ryggen: Det er sjokkerende hvor mye tid man bruker på sitting og hvor vanskelig det er å unngå. Sykmmeldt? Rygg på deg også? Og charterfeber. Tør man ymte at Sex on the Beach er ehm, mer underholdende?

      Hører hva dere sier angående prisen. Den blir nok også diskutert. Håper på heftige meningsutvekslinger. (Dette er det lengste jeg har sittet på pc på fire uker, btw), kjenner det godt)..

      Slett
    3. Jeg mener det.:)
      Ja, vi er da noen som holder fortet. Hvis man ser på innlegg som legges ut på Bokblogger fb-siden, så er det jo opp mot 50 innlegg pr uke, så helt utdøende er vi nok ikke, selv om flere av dere som skal til Stavanger er eh, ikke like aktive. (Du er unntatt pga rygg, og noen av de andre er litt av og på, bortsett fra BokogPalett som er jevnt aktiv.)
      Det må nok bli treff andre steder enn Stavanger for oss som bor langt unna, dyrt. Oslo er enklest for de fleste.
      Fint om det kan være i Trondheim også. Det bruker visst å være en slags litteraturfestival her i slutten av september, ellers kan man jo også legge det til Lillehammer-festivalen?
      Har lest diskusjonstemaene. Ja, vi får se hva dere kommer frem til, men hvis flere meninger skal komme frem- vi er faktisk en del aktive ikke-døende bokbloggere her ute fortsatt- så bør den vel også kunne tas på fb-siden (kanskje etter at dere har oppsummert noe). Tipper det blir mest vin på dere dog.;)

      Vet alt om sitteproblemet- som har en jobb med mye sitting, hjelper litt med heve-senkebord, men da jeg var mye ute og kjørte bil mil etter mil og satt i sofaer rundtomkring på hjemmebesøk kunne det røyne på, ja.
      Ikke ryggen som er sm-årsak nå..
      Exonbeach er for den yngre garde, og nei, absolutt ikke for meg- har sett nok bare av å se noen snutter her og der..
      Lei meg for at Beforeigners slutta så fort..
      Prøver å lese litt da.

      Får du til å skrive liggende?

      Slett
    4. Skriving liggende er umulig. Men det går litt bedre med sittinga. Har greid å skrive bloggoppdatering tross alt. Reiste meg nettopp opp, helt stiv, og tror kanskje ikke denne innsatsten lover god for dagens festivaldeltakelse. Stupido. Men what else er nytt.

      Ser dere blogger i margen, og kobler meg på etterhvert. Her er det babymuseksritt som gjelder. Tenkte forresten på deg og Solgunn og Lillehammer da Kolloen presenterte boka si. På Rems. Han er her forresten også. Bursdag eller noe, blir feiret av både Renberg og Tønes, men selv ikke Tønes kan få meg til å overvære nok et Rem-arrangement...

      Det blir garantert treffoppdateringer på facebook. Gleder meg til diskusjoner. Håper vi kommer noen vei..

      Slett
    5. Kolloen var i Trondheim tirsdag med Gyldendal, men jeg snakket ikke med ham da. Ikke alltid like frempå som på Lillehammer. Nevnte ikke bursdag da.
      Kanskje prøve få til et par dager på Lillehammer til våren igjen? Skal til Kroatia den søndagen, men man kan jo få med torsda - lørdag ettermiddag feks.
      Får litt festivalsug når jeg leser innlegg, men er i grunn glad jeg er hjemme. Får jo med oss høstmøtene her og det er da noe. Cappelen Damm i går. Formen er heller ikke på topp..
      Ta vare på ryggen. Tøfft av deg å være på festivalen med den. Men når du opplever noe som får deg til å glemme smerter for en stund så er det vel verdt det 😃
      Ser litt frem til Majas nye bok. Har lest de to andre.
      Apropos diskusjoner. Prosess og inspirasjon er også viktig 😃

      Slett
    6. Sorry all denne kommentarforsinkinga. Greier liksom bare 10-15 min i slengen foran pc. Kan glemme meg bort (som jeg gjorde i Stavanger), men da betaler jeg dyrt resten av dagen. = derfor blir alt pø om pø, uten flyt og sammenheng enda en stund. Og hadde jeg ikke brukt så mye tid på unnskyldninger og bortforklaringer, kunne jeg sikkert få sagt alt det jeg ønsket å si på mye kortere tid enn å rote det bort i pjatt. Uansett..

      Det var Håvard Rem som hadde bursdag. Ikke Kolloen. Med Tønes og Renberg som bidragsfeirere. (Skrev først bidragsfeiere, som er et så artig konsept at jeg mistet tråden). Ikke tal om jeg skulle på noe Rembursdag, var vel gisten.

      Dokumentering er i gang.

      Slett
    7. Uff, høres ikke godt ut. Bra at du i det hele tatt orker noe.

      Spent på det du skrev til Beathe: " Jeg forespeiler meg stor uenighet - kanskje mest mellom oss som var til stede og de som ikke var der. Vi får se.."

      Siden mange av oss som er aktive bloggere og godt voksne ikke var der, aner det meg at noe av uenigheten kan komme av det, jfr diskusjoner vi også hadde tidligere på fb. Er det prisen som bli tema, eller blogg/SoME-felleskap generelt?
      --
      Jaja- jeg blogger nå som før uansett. Som jeg skrev inne hos Åslaug, trenger vi forskjellige arenaer, vi har forskjellige behov, unge-voksne-eldre. Noe er på YT, noen på insta, noen på blogg, noen flere steder. Sånn er det bare.

      Slett
    8. Ikke uenig i det du skriver her og du har nok rett i at det meste av diskusjon, eventuell uenig vil ligge rundt areaner ol. Håper alle engasjerer seg og at ting forandres i en mer dynamisk retning. Både pris og fellesskap er vel tema.

      Blogging som før er selvsagt.
      Har ikke rukket (maktet) å lese andre blogger ennå, men det kommer etterhvert som sittetiden forlenges. Er en mester i å overdrive, så det blir 1 fram og 2 tilbake, føles det som. Skriver på overtid nå.

      Slett
    9. Dro fra Værnes i dag og innom for å si hei. Har logget på laptopen og wifien er super. Det er også dette hotellet, med masse trim/yoga-program gratis. Har booket ettermiddagsyoga i morgen og kanskje jeg tar vanngym på formiddagen. Bør kanskje ikke overdrive.. litt hver dag vi får se.
      Miljøvennlig, må si fra om vi vi ha vasket rom, håndklær etc. Kildesortering med mer..
      Sunprime, et hotell i et par klasser over det jeg vanligvis har råd til, men slo til på et tilbud i vår.
      Leiligheten er bare toppers.:)
      Kan bare holde meg her og lese og trimme,sole meg, yoge hele uka.;)
      Egentlig-- men kommer nok til å vandre rundt likevel.

      Vannmugger- det hadde de på Værnes på utenrikskafeen. Tommel opp.

      Ang bokblogging og treff, tar det etterhvert.

      Slett
    10. Ferdig med festivalinnlegget nå. Gruer meg til å reise meg opp. Har sittet ALT for lenge. Håper lyxhotell og yoga svarer til forventningene. Har alltid hatt lyst til å dra på slik trenings/aktivitetsferie (i teorien). Nydelig høstvær. Forkjølelsen har sluppet. Kanskje blir det biz as vanlig imorgen. Kanskje begynne å lese igjen. Drukner i høstbøker. Føles 'feil' å ikke lese norsk på denne årstida -)

      Slett
    11. Du har skrevet et godt og fyldig referat. Hadde det ikke vært lurt om flere hadde sett det? Fremdatert så det kommer daglig i bloggrullen? Nå kan jo mnage tro det er det samme gamle innlegget og ikke gidder å se på det på nytt..
      Hotell med treningsfasiliteter er bra for den som vil bruke det, og mye billigere enn en ren trenings/vandre/yoga-tur med egen reiseleder/instruktør. Men det krever jo mer av egen motivasjon på det første alternativet. har vært helt greit her for meg, men varmen de to siste dagene har vært litt utslående..

      Rart det der med høst og norskebøker. Det er jo de som triller ut av forlagene for tiden og roper på å bli lest.. Vi er kanskje blitt litt miljøskadde pga lesing til Bokbloggerprisen noen år. Kanskje er det helt greit med en pause. (vet ikke hvordan stemningen ang det var på treffet, synes ikke diskusjonen på fb akkurat tar av heller)

      Slett
    12. Akk Anita. Det er aldri det samme gamle innlegget. Hele bloggen har blitt en etch-a-sketch, eller en rad ufullendte, ehm, symfonier, (for å si det mye penere enn jeg egentlig tenker = halvgjort...)

      Men du sier noe likevel, kanskje jeg bare skal legge ut i facebookgruppa, i disse diskusjonstider kan det være fint med en tråd av festivallinker, maybe..

      Booker alltid hotell med treningsrom (hvis mulig). Ikke alltid det blir brukt, men kjekt å ha. Sikkert fordi jeg prøve å unngå varmeoppsøkende reiser -). Betyr dette at yogaturen er blitt tappet for yoga?

      Vet ikke hva det er men norskebøkene er ekstra fristende i år. Eneste jeg leser. Ikke det at jeg leser mye (kommer vel), men det som blir lest er norsk av året. Som er det jeg i alle år har advart mot. Sånn har det altså blitt...

      (Angående diskusjonene kan det se ut som om dette ikke er noe som opptar den jevne nettskribent)

      Slett
    13. Ja, vi som følger innlegget vet jo det, men alle andre tror sikkert det er det gamle innlegget og klikker seg ikke inn flere ganger ..
      Før endret du vel datoen , slik at det kom frem som "nytt" på bloggrullen, gjorde du ikke?

      Vet ikke om jeg skjønte hva du mente ang tappet for yoga?
      Har ikke benyttet meg av yogatilbudet mer enn en gang, varm sal, og de andre timene var så tidlig. Men har gjort litt på rommet med et program med lydfiler jeg har med. Og deltatt på vanngym et par ganger. Nok det for meg som er så utrenet. Og gått hver dag. Flere kilometer. Bare det..

      (mulig du har rett. Bare meg som er nysgjerrig på hva som kom ut av det, men du kan gjerne sende meg en pm om det hvis du orker)

      Slett
    14. Tappet for yoga = gjort så mye yoga at man ikke gidder mer?

      Har dummet meg ut med ryggen (hundetur, rykking i bånd), så diskusjoner og skriving går ut i dag. Angående diskusjonen skjedde det ikke mer på treff enn det som har blitt oppsummert på fb. Der det ser ut som ting står i stampe. Stamper selv også. Vet liksom hverken hva jeg vil eller hva som kan gjøres. Ser ut som om alle (me included) venter på at noen skal ta tømmene.

      Slett
    15. Ok, nei, gjorde ikke så mye yoga. Yoga kan man gjerne gjøre hver dag, men det har jeg aldri helt fått til.

      Uff da, nå igjen... ang ryggen. Hunden må kanskje parkeres en stund?

      Ok, ang treff og bbp-tema. Man kan jo tolke det som at interessen er heller laber. Greit nok det, kan være lurt med en pause. Skal det fungere må noen med tid, ork og engasjement til å drive det, drive det. Hvis ikke, så går det jo ikke. Helt greit for min del.

      Slett
  3. Tvangsoptimisme er topp, høres i alle fall ut som at humøret holder selv om ryggen krongler seg. Kos deg max!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal maxe ut kosen. Takk.
      Betyr dette at heller ikke du kommer?

      Slett
  4. Åh, den filmen må jeg se..... :)

    Ellers forventningsfull ift referat fra Bokbloggertreff og masse blogginlegg fra dere alle som deltok:)
    ( du er litt rygg-unnskyldt da, selv om du er den eneste som har kommet med en liten bloggoppdatering så langt. (mua de som skrev tidlig i festivalen- men det er jo mange dager siden)

    SvarSlett
    Svar
    1. Filmen var veldig god. Mye dop og åpne ekteskap og all ødeleggelsen i kjølvannet. (lille Aksel). Trodde det var førpremiere, men da jeg googlet så jeg den var fra juli. Kanskje den allerede har gått på kino uten at jeg har fått det med meg? Den var ikke tekstet da, så det kan jo tyde på at den kommer..

      Bloggoppdateringer kommer.
      Tror Marianne også skal legge ut på fb i løpet av de nærmeste dagene (om treffet). Selv bruker jeg hele uka. Sånn må det bli. Har ikke rukket å google for andre innlegg yet. Har ikke rukket å se på andre blogger overhode. Rett fra ryggbobla til festivalbobla. Håper det går over snart (selv om jeg utsatte neste kiropraktortime ei uke. Vet ikke om det tyder på bedring eller dårlig råd??)

      Slett
    2. Har sett forhåndsomtale om filmen, må være en stund siden det da. Ikke sett at den går på kino her i alle fall.
      -
      Som sagt før oppi her; nysgjerrig/spent på referat fra treffet.
      Drar til Gran Canaria i morgen med mobil som synger på siste verset ang batterikapasitet, så det blir ikke mye surfing der om dagene, men jeg skal ha med laptopen og har wifi på rommet, så jeg kan følge litt med..
      (Ny mobil er bestilt, og venter på meg når jeg kommer hjem.:)

      Slett
    3. Snirkler meg langsomt gjennom festivalen. Treffet kommer. Referat/diskusjon er forøvrig nå lagt ut på fb, så alt for detaljert dokumentering er overflødig.

      Du er selve målgruppa for denne filmen
      = du har vært på Hydra -)

      Slett
    4. Ja, antar det.:)
      Og har lest So long Marianne, Leonards bio, Axel Jensen-intervjuer med mer..
      Hydra i mitt hjerte.:)

      Slett
    5. Hydra ser fantastisk vakker ut. Gikk ikke så bra med de som bodde der dog. (ikke-grekerne).

      Slett
    6. Leonard og Marianne gikk det bra med da, senere i alle fall.. Om ikke sammen. Eller sier filmen noe annet? Har bare lest biografier..

      Slett
  5. Overdose på festival, opprettelse av eget firma, egen webside holder jeg på med nå, alt i skrivingens interesse. Så ikke komme her og komme her og si at jeg ikke skriver, det er bare blitt "litt" lite boksnakk. Mer artikkelsnakk. Jeg har sett lyset. Går på kurs, og hodet er så fullt av (andre) skriveimpulser at det nesten sprekker av utålmodighet. Lugna nu, phuuste med magen, snart tilbake, KNASENDE KAPITTELINNLEGG. TottenOPP :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulerer.
      Aller mest med entusiasmen. Du er rene champagneflaska. Boblende. Gleder meg til å se resultatet av all denne skriveglenden.

      Slett