mandag 19. august 2019

BIOGRAFISIRKELEN 38 - CROSSOVER (Meg, Aldri)

 Leser de samme bøkene hver eneste uke. Skriver de samme innleggene
=  absolutt null sammenheng mellom ambisjon og gjennomføringsemne..


Solosamlesinga av Nini, som også happens to be forrige Biosirkel (37)
, er på pause, men igang før, du og jeg, aner ordet av det.

Dette er 2019:  Uke 34
Det er også Crossoverrunde i Biosirkelen (38)


Jeg har valgt
Meg, Meg, Meg  (2019)
Av Linnea Myhre 
Kilde: Lesereks fra Tiden.  

Om: Linnea Myhre og Britney Spears.

Ihvertfall håper jeg den handler nok om Myhre til å kvalifisere som crossover. Har ikke begynt, kun sett bilder i avisa og lest positive overskrifter. Legger Lavterskeltilbudet tilside, (oppdatering i forrige innlegg) promises, promises..gjennomføringsevne.
--------------------------

20.august
Har lest 69 sider Meg, Meg, Meg, og avgjort, til tross for at forfatteren både på pod og tv, hevder at selv om alle tror det handler om Linnea/Sondre, er det en vanlig roman med, sterke biografiske trekk, generalgodkjenner jeg som crossover. Det er rart, stemmen er velkjent, og jeg føler meg familiær med den offentlige Myhre, men teksten oppfattes uansett som veldig romanaktig. Kjenner fjesene, men de er likevel fiktive. Strange. Liker de første sidene svært godt

, men, så ble jeg sittende på vent, med eBokBib
, og nå har jeg også lest 49% av


 Aldri, Aldri, Aldri  (2019)
Av Linn Strømsborg
, kunne vært søsterromanen til Meg, Meg, Meg.
, og jeg liker den, kanskje, kanskje, kanskje, bedre
(trippelgjentakelser wtf?)

Nok en Crossover?
Om: Tredvesomethingdame som aldri vil ha barn

En slags utforskning av morsrolle og moderskap.
Synes den er en deilig kontrast til de siste årenes barselsmas. Identifiserer meg barnslig med både Linn og Linnea, (sikkert navnene), til tross for at jeg er ufruktbar, gråhåret og benyttet meg av opptil flere egg. Lekte aldri med dukker, ville aldri ha barn (bare hund), ble aldri voksen, ikke på ordentlig.
Blir noen? Ever?
 - og stort sett er jeg egenlig bare opptatt av meg meg meg selv - (deLillos)

 Sukk
- Farfar døde bare et par år etter jeg ble født, pappa var på sykehuset hos ham hver dag til det ikke lenger var noen å besøke. Jeg husker begravelsen, det var vinter og alle var triste. Jeg tegna en tegning til pappa for å gjøre han glad igjen, den heger fortsatt på veggen hos mamma. Pappa døde da jeg var 20, og ingen kunne tegna en tegning for å gjøre meg glad igjen. Ingen har heller prøvd. -  (s14)
--------------------------------

21.august
Jogget med vondt i ryggen. Prøvde å tøye det bort. Gjorde en uheldig bevegelse. Skarp smerte i korsrygg og hofte. Nå kan jeg hverken sitte eller gå.
Pills, pills, pills.
Stupid, stupid, stupid.
-----------------------

22.august
Pluss med å kun befinne seg liggende: Lesing.
Mest nyttig: At hunden er verdensmester på å plukke opp fra gulvet.
Ferdig med: Meg, Meg, Meg
Om: Verdens snilleste mann
Dessverre: Må man røre på ryggen når man sitter/skriver
Back to bed:
---------------------------------
To be continued

13 kommentarer:

  1. "Litt" narsissistisk tittel til side... så var jo boka ihvertfal... råsa...?

    SvarSlett
    Svar
    1. Råsa står seg svært godt til sølv (har jeg lest), så kanskje jeg er i målgruppa likevel. 69 sider inn, anbefaler jeg.

      (Reserverte forresten Loe på eBokBib igår, kommer sikkert ikke til å lese, men du har ihvertfall dyttet litt på -)

      Slett
    2. Trippel-HA! Så kan man altså ennå påvirke, selv sølv(?)dame i vannrett posisjon? Jeg må forte meg å påvirke mer. Du virker jo nesten sårbar der du ligger og drar deg med ei bok. Foreslår derfor (igjen) Kepler. Må få noe fræs der i stolen/senga. Bygge litt nerver av stål, siden musklene når får hvile. Kepler it is! Og kjøyr!

      Slett
  2. Tja, du er jo er jo general i biosirkelen, så det blir jo interessant å se hvordan du vurderer den som crossover.
    Jeg leste ferdig "Meg Meg Meg" i går som du vet, men røper intet her, kun på min egen blogg når innlegget kommer.
    Jeg synes coveret er fint. Rosa og gull. Hollywood og girls.

    Har fortsatt valgt- er sta- "I sirkel under solen" av Paula McLain om Beryl i Afrika sammen med karen Blixen og han flygeren som styrtet i Mitt Afrika.

    Nå krim.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt riktig. Generalen setter standard og sjangerdefinerer. General er best! Så nå leser jeg 2 crossover-aktige bøker. All in på 2019. Angående coveret, har jeg sett verre (Hiroshimaboka feks). Ikke så verst. Ligner litt på en fancy øyenskyggepalett. Forventer både glitter og mattnatt.

      Trist og dramatisk med styrtende flyger, men det er viktig å holde på disiplinen og ikke la seg distrahere av gullglitrende bokhøstbøker -))

      Slett
    2. Tenkte i grunn at jeg har lest lest nok om ikke vil ha barn via Meg Meg Meg, og kvinnejenter rundt 30, selv om jeg har fått med meg at Strømsborg også skriver om det.
      Nok bøker i virkelighetslitteraturcrossover-land-for tiden, selv heller jeg bastant på biografisk roman/dokumentarrroman er best. (fikk med deg at Ellen Hvar også skriver ny serie i den gata, jfr forhåndseks fra Aschehoug sist)
      Enig ang Meg meg meg. Men jeg liker, ærlig talt, coveret. Synes det er fint.
      Skal prøve å skrive innlegg til diktsirkelen nå, ganske på etterskudd..

      Beryl Markham styrtet ikke, selv om det kan virke sånn på prologen. Lest at hun levde til 1986.

      Slett
    3. Har ikke kommet så langt i Meg, Meg ennå at antiføding har blitt tatt opp. Ble mer interessert i Linn enn Linnea, men det var igår. Kvinnejenter ja. Eller barnedamer som jeg satt og tenkte på, da jeg skrev. Hørtes plutselig mer galskapsaktig ut. Hehe..

      Sirkeletterskuddsprat ignoreres..

      Ja, og Kjærstad, som jeg også vurderte, kjølnet litt av disse brevene bakpå leser-eksene. Forsøk på føringer? Ihvertfall fra Kjærstad, handler om min far, plz server suppe under lanseringa. Litt artig, men mest irriterende..

      Slett
    4. Hehe, ang Kjærstad. Leste den, ja..
      Fars suppe foreviges.

      Slett
    5. God bedring med ryggen.:)
      Enig ang vedens snilleste mann.:) Blogget innlegg om boka i går. Har nå 150 sider igjen om Beryl Markham i Afrika. Hun har hatt seg med Finch Hutton (ser bare for meg Robert Redford) som er venninne Karen Blixens kjærlighet og elsker og flykter landet i skam og vanære fordi hun selv er ulykkelig gift og ikke får skilsmisse. Mannen hennes får med seg alt og banker dem som truer hans ære. Men nå er hun tilbake igjen etter noen måneder i London. To be continued..

      Slett
    6. Mitt bidrag: https://artemisiasverden.blogspot.com/2019/08/en-sirkel-under-solen-av-paula-mclain.html#more

      Slett
  3. Veldig veldig veldig bra skrevet :) Godt du holder koken, selv om du er streng med deg selv for at du ikke greier å gjennomføre det du ønsker. meg meg meg gikk rett hjem hos meg :)

    SvarSlett
  4. Au, ryggvondt er ikkje bra. God bedring!
    Berre nett innom for å sei at eg har gløymt biosirkelen denne gongen. Det kjem eit bidrag seinare (neste månad?), har sett fleire biografiske romanar på Storytel som kan passa inn.

    SvarSlett