tirsdag 1. oktober 2019

2019: UKE 40 (Udyr)

Kommer til å holde meg i Stavanger til hvert blurry blinkskudd er brukt. Get used to it. Det er utsikten fra Bøker og Børst. Skulle du snuble lesende forbi en kveld, anbefaler jeg en tur på do

1.oktober
Våknet opp til glitrende barfrost.
Dagen etter Jakob Ingebrigtsen suverent stupte inn til femteplass i VM. Må nevnes siden dette tross alt er en fordekt løpeblogg. Stemning? Jeg tror han ødela 1500m med all den syra, men synes rent narrativt at femteplassen er den eneste riktige løsningen. Gull nå ville ødelagt hele fortellingen og sannsynligvis også tenåringsegoet.
Jeg pustet ikke på 15minutter, Joy!
#heierpåhenrik #zachmiller #hvorernorthug

Bøkene. Ryggen?
Intensjonen er normal blogging/lesing denne uka.
Så får vi se hvordan det går.
----------------------------------

2.oktober
Gull på trær. Gul bok. Oransje øyenskygge.


Allerede ferdig med
Udyr  (2019)
av Kristine Tofte 
Ungdomsbok fra Norge 
Kilde: eBokBib

Om: Skoleleie ungdommer og norrøne husdyr
Om: Søttitallsforeldre og bygdedyr

Endelig!
Har ventet utålmodige på ny Tofte siden Eirabu.
Litt trist for at det ble ungdomsbok. Hadde såvidt fått på meg pleddet før boka var ferdig. Ønsker meg mer dyreinteraksjon og mer kyssing. Tror nesten ikke at jeg sier det siden klagen min i Song for Eirabu var preteensex (de var 14). Håper nå på at den blir populær nok til serie. Ihvertfall trio. Kanskje er det allerede planen?

Uansett: Ren gledessprederbok
Akkurat som foreskrevet etter mye dystert kapittelsnakk (klima, sæd, elde).
Akkurat hva hode-i-sanden-meg trengte. Gullepler, evig liv og magiske dyr.
Felte et par tårer til den urkua. Fordi hun ble så glad
----------------------------

3.oktober
Møtte en valp på tur. Glemte å slippe båndet.
Rykk tilbake til start.
------------------------
To be continued

18 kommentarer:

  1. Ingen kjennskap til disse Ingebrigtsen-brødrene selv om jeg har hørt om de. Warholm følger jeg litt med på ellers så har jeg full nedtelling til skisesongen som begynner om 7 uker og noen dager. Det er nesten som jeg har lyst å se fjorårets renn på nytt som oppladning.

    Ja, Northug burde begynt med friidrett nå som han har lagt skiene på hylla. Jeg nyter Landskampen og rivaliseringen mellom han og Calle for tiden og gruer meg til det hele er over.

    Det haglet her i går men tipper det er kaldere der du bor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke hørt om Ingebrigtsen. Dette er så alvorlig at jeg umiddelbart beordrer straka veien til nrk.tv og Team Ingebrigtsen. 3 sesonger som du rekker akkurat i tide til sesong 4, som kommer i oktober, og helst før Jakob/Filip skal løpe 1500m forsøk på torsdag (imorgen). Det er di greie. I promise. En naturlig avtaker etter Northug. Gir all og stuper med sjel over mål. + en Gjert.

      Jeg ser også Landskampen og får tårer i øynene like ofte som Northug selv. Ser for meg at han kommer til å være mye på tv framover så vi overlever. Du må bare skyndte deg å se Ingebrigstens..

      (ehm, bokhøsten?)

      Slett
    2. Rekker ikke Ingebrigtsen før 1500m, her skyndtes det veldig sakte for her må det vaskes og skures før Ravatn-arrangement senere i kveld.Nå høres det nesten ut som jeg skulle ha besøk av Ravatn men så er det ikke.Vasker kun for egen fornøyelse(når det er ferdig og rent)
      Ja,det er godt at han Petter viser seg på skjermen så får heller de andre langrennsgutta tar sjarmøretapppen på skjermen når sesongen begynner igjen - kjenner det er godt at vi har noen andre som ikke er helt a4 men er flink til å by litt på seg selv og showe litt.

      Bøkhøsten?.....Ja,den er i gang for fullt også her hos meg, det leses litt mer enn det har gjort de siste månedene.
      Mye norsk som går på bekostning av både nobelkvinner og 1001klassikere, men jeg skal prøve å fordele likt utover, men det er lett å ty til norske bøker når de kommer flaksende inn dørene fortere enn jeg klarer å notere dem og sette den på plass.

      Og når jeg snakker om leseeks...Vi er blitt såkalt påvirkere eller bokfluensere vi også og da må man merke innlegg som reklame.... da kom jeg til å tenke på...fikk dere svar fra forbrukertilsynet ang merking av innlegg.

      Var det nå vi skulle begynne å ta betaling vi også?

      Slett
    3. Vasking over tv-titting er ren blasfemi.

      Har mistet interessen for langrenn. Usikker på om det er Northug eller norskedominans. Er derimot helt hekta på baneløping (og all annen løping). Gleder meg til å lese ravatnboka.

      Husker ikke ordrett hva forbrukertilsynet svarte, men noe med at vi måtte bruke skjønn og skjønte vel ikke helt at vi ikke var rosabloggere. Det skjønner heller ikke Aschehoug skal man tro den nye mailen sendt ut. Elikken sendte spm og de skulle svare etter høstferien. Inntil da avventer jeg. Må jeg merke reklame, altså at ikke ren lesereksemplarmerking er nok, må jeg virkelig gå i tenkeboksen..

      Yepp, skal man reklamere burde man få betalt, det er og blir noe helt annent enn anmeldelse/omtale. Punktum.

      Slett
    4. Damelangrenn såg jeg ikke på i hele fjor, kjedelig når samme damen vinner alle renn med unntak av ett, norskdominans blant herrene også men der er det jevnere og mer spennende likevel.

      Har såvidt begynt på Ravatn, skal å se og høre henne live i dag for første gang og det er jeg virkelig frem til, sliter med boken for en autograf i samme slengen.

      Nei,så mailen fra Aschehoug og den virket noe "streng" syntes jeg. Det "reklameres" kanskje en del på insta i form av story hvor man takker for bok, og deretter takker forlaget for at man la ut bilde av boken for derigjen at man takker for at forlaget takker osv.... men vet ikke om det er så forskjellig fra om jeg legger ut bilde av bokhaugen jeg har mottatt inneværende uke.Der kan jeg kanskje gå med på det, MEN når man skriver en omtale/ anmeldelse av en bok på blogg/insta/YT blir det helt annerledes enn en rosablogger som i forkant er betalt for å skryte av et produkt! Jeg forstår ikke at ikke man ser forskjell på dette jeg, blir spennende å se hva de svarer.
      JA til tenkebok om reklame, et sted på den berømte grensen gå. Var vel bedre om vi ble kalt litteraturformidlere enn influensere/påvirkere...så allerede der er vi "stempla".

      Udyr noteres, jeg har enda ikke lest Eirabu bøkene...

      Slett
  2. Bøker og Børts er et av de stedene jeg ønsker å oppleve (også doen ;), men da må jeg føst komme meg til Stavanger... Blurry blinkskudd er mine favoritter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Stavanger er pen også gjennom blurry blinkskudd. Brostein og ikke en stilletthæl i sikte. Eneste aberet med Bøker&Børst er folk bruker så himla lang tid på dette dobesøket..

      Slett
  3. Kan tenke meg at du er interessert i Ingebrigtsen og det som skjer i Qatar disse dagene! Selv får jeg med meg så som så, fordi jeg har en mann med særlig interesse for genren. Uansett, jeg har lest en biografi for oktober-kategorien og skal skrive om den snarest. Veldig spennende om en norsk fjellpionér :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Innlegg postet :)
      God helg!

      Slett
    2. Sånn 1mnd på etterskudd.
      Beklagelser er sendt til oven og da er det bare å gå rett på. Fremdeles rygg som ikke kan sitte mer enn 15min i slengen (på pc). Lukker øynene til alt jeg sa jeg skulle gjøre, som jeg ikke har gjort og starter på scratch. Muligens burde den scratchen være å oppdatere bioinnlegget. Jaja, og jaja, setter pris på deltakelsen og kommer plutselig til å lese - alt - også bøker, igjen...

      Ja, og god helg..

      Slett
  4. Is there anybody out there.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ehm, 'ground control to Major Tom??'
      (prøver alt jeg kan)

      Slett
    2. Så lenge Bowie siteres kan jeg slappe rolig av her i vest. Begynte å lure på om du hadde.. løpt deg bort i skogen?
      Jeg har gjort et sjakktrekk i november. Leser nå masse sakprosa - og - Under over alle under (Bjørn Eidsvåg med Lisa Nilsson, hvis du var i tvil) - så elsker jeg det! Lesegnist 100% tilbake! Yay! Så lenge det leses, så kan det godt være pause i skrivinga!

      Slett
  5. Håper du er snart oppe og går igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er oppe, jeg går, jeg løper til og med litt (når kiro og fysio ikke følger med), problemet er at jeg ikke kan sitte = nesten umulig å håndtere pc, (mestrer ikke ligge i senga og skrive, men må vel snart lære meg)..

      (Slo meg plutselig at grunnen til at jeg plutselig fikk ånden over meg til å klikke på linker og kommentarer er at jeg er snart 2 uker inn i hrt (østrogen), hmmm, og interesting..

      Planen nå er mindre babystep enn noen kunne tru, at andre kunne tru, ekisterter...

      Slett
    2. Godt å se liv i deg. Kan du ikke få lånt deg et heve- og senkebord? ( mulig hjelpemiddelsentralen har?) Eller kjøp? Da kan du stå og skrive . Jeg måtte ha det etter ryggproblemer . Har det enda på jobben.

      Slett
  6. Denne var veldig bra, jeg er så glad for at samlesingen førte meg hit :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så glad du likte den. Vil at Tofte skal selge mange bøker så hun kan begynne med voksenbøker igjen, i tillegg til å lage serie av Udyr selvfølgelig...

      Slett