mandag 18. februar 2019

2019: UKE 8 (Adebayo)

Prøvde å ta bilder av månen, i fart, i oppoverbakke, i dopaminrus, på joggetur, fordi den var så fin, og himmelen var så blå, og det var nesten vår. Overbevist om at bildet var pulitzerverdig og fantaserte om ramme på veggen i flere kilometer, før sola gikk ned, kuldegradenen kom og asfalten ble skøytebane. Hvis du myser gjennom forstørrelsesglass kan du se den..

Snart ferdig med andre gjennomgang av Enquistbio'n.


18.februar
Har begynt på ny lydbok.
Stay with Me (2017)
Av Ayobami Adebayo.
Fra Nigeria. På lydbok (storytel)
Lest av Adjoa Andoh

Om: Flerkoneri og barnløshet.

Innleser Andoh er grunnen til at jeg valgte boka.  En absolutt favoritt. Tydlig, nyansert og fantastisk på både afrikanske dialekter og crispy britisk.

Hun har lest inn både Adichie, Selasi og Zadie Smith, bare for å nevne de 3 første jeg kommer på, og har hørt. Støvsuger jevnlig storytel/audible etter bøker hun har lest inn..

Forfatter Adebayo vet jeg ingenting om, annet enn at hun har like mange titler som apostrofer i navnet sitt og at boka hennes blant annet ble shortlistet for Baileys Prize for Woman's Fiction og ble kåret til 2017s beste bok av The Guardian,  most notable av The New York Times, samt en hel rekke andre priser du kan lese om på adebayo.com

Andre som velger bøker etter innleser?
Har lest Ayobami? Eller hørt Andoh?

1.5t inn er jeg allerede rasende på ektemann og svigermor.
 - I don't do polygami either - my a¤%s%¤&#s¤""
-------------------------------------------------------------

Nekter å tenke på at vinteren plutselig kan komme tilbake. Er vårlurt.


19.februar
Tar en pause i Stay with me
Om: Flerkoneri og innbilt svangerskap
, for å dele mine nominasjoner til årets Bokbloggpris.

Fristen for å stemme gikk ut 17.feb.
I år kunne du stemme i klassene Skjønnlitteraut, Sakprosa og Barn/Ungdom.
7 bøker i hver kategori. Poengtert etter rekkefølge.

Nytt av året er at i tillegg til bokblogger har også
bokfolk på instagram og youtube stemmerett.
  
Slik stemte jeg:
Skjønnlitteratur:  Kinderwhore (Kjos-Fonn), Bjørnejegerskens Bekjennelser, (Hedemann) Du kan ikke ta med deg alt dette hjem (Tønnesen), Singularitet (Fossum), Rase (Isakstuen)  Klør (Frisch), Gratis og Uforpliktende Verdivurdering (Eikemo).
Sakprosa: Nini (Lillo-Stenberg) + Hyttebok fra Helvete (Kalvø)..

Goodreadstreer = god bok.
Hvis tellinga er riktig har jeg lest 23 norskebøker fra 2018.
Det er både mer enn nok og altfor lite. Feilsatsning. Mange såkalte goodreadstreere på skjønnlitteraturlista. Ingen femmere. Firer kun til topp 3. Valgte likevel å stable romanene.
Ta bort de 3 første og rekkefølgen er vilkårlig. 

Ser for meg ei skjønnlitteraturkortlista bestående av Marstein, Kjos-Fonn og størrelse ukjent. Frisch kanskje? Nini er soleklar i sakprosaklassen..

Kortlista offentliggjøres 22.feb
Er veldig nyskjerring på andres nominasjoner.
Hva har du stemt? Glemt? Hvem vinner?
Mer diskusjoner og bokbloggprissnakk?  Bokbloggberit  
----------------------------------------------------------------------------

Nytt forsøk. Igår. Med telefon. Forbedring, men ingenting å skryte av sammenliknet med alle månebildene vist fram på instagram. I virkeligheten var den religiøst diger. På bildet kunne den like gjerne vært et gatelys. 

20.februar
Håper alle gikk tur i måneskinn. I did. Endte med flytur gjennom lufta, mageplask på isen, all luft slått ut og hunden lo og lo. Han traff meg, i 7000km/t, midt på lår/kne. Flat forward landing. Kan kun taste med ei hånd og ikke legg vekt på venstre skulder/albue.
Beistet er, igjen, lagt ut på finn.

Btw:  Er halveis i Stay With me
Om: Den politiske situasjonen i Nigeria på 80-tallet.
----------------------------------------------------------------
21.februar
Tannlege
-------------
22.februar
Tannlegen sa at det ligger en rotfyllingsdokumentar på netflix..
Han greide ikke å se den selv engang. #tannlaus
----------------------------------------------------------
23.februar
 - men det er ingen adgang du kommer ikke inn du er for streit -
 - (sårrriiii) -  (raga rockers)
------------------------------------


24.februar
Ferdig med Stay with Me
Om: Hvor langt man er villig til å gå for kjærligheten

Om: Yejide og Akin som forelsker og gifter seg, og som mer enn noe annet ønsker seg barn, men aldri får, selv etter utallige tester og leger, medisinmenn og kjerringråd fra svigermor, storfamilie og dama i frisørsalongen. Det ytre presset er like stort som det indre, heritage og bloodlines, og da svigermor kommer med ung og fruktbar second wife, tilter det for Yejide.

Ultimate betrayal! 101.

Det tilter for Akin også
, men det får vi ikke vite før senere.


Litterær løkskrelling
Her fortelles historien først i ytre lag, så kommer forklaring, innsikt og hvorfor senere. Kapitlene er delt mellom hun og han. Effektivt standardgrep. I tillegg til å forsinke avsløringer, å se hendelser fra forskjellig ståsted, får vi også her et bilde på kjønnsforskjeller i 80s Nigeria. Korrupsjon, overtro og moderne verden i samme rullekake.

På det mennesklig plan, settes søkelyset på et dilemma, jeg gjerne skulle diskutert, men ikke får til, uten å ødelegge leseropplevelser. Av typen. Hvor langt kan man gå for å sine kjære? Ville du gjort det? Hva om mannen din? Eneste hint du får av meg er at slutten er bittersweet i 2008, og.. barn blir født..

Advarsel
Spoiling er, som alltid, lov i kommentarfeltet.
Så hvis noen har lest, eller skal. Let me know..

Ukeslutt!

46 kommentarer:

  1. Deilig med måneskinn da, skjønner at du ble begeistret. Når det gjelder innlesere, så velger jeg klart bok etter hvem som har lest. Ikke alltid, men noen ganger, både med positivt og negativt fortegn :)
    Selv begynte jeg på Miniers nyeste i dag, lekkert lest av Yngve Berven :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Må innrømme at de aller fleste gangene velger jeg etter forfatter og tar den innleser'n jeg får, mm, det er noen jeg VET jeg liker/ikke liker. Andoh er en av de få hvor jeg søker etter henne først og deretter bok. Og Renberg da, men han leser jo bare egne bøker.

      Har hørt Berven, men husker ikke hva jeg synes. Planlegger også siste Miniers i nærmeste framtid, men e-bok, siden jeg har lest resten på kindle.

      (haha til måneskinnet, og til at jeg ikke helt klarer å glede meg over hvor fint det var da det forsvant på bildet, digitaltidens curse -)

      Slett
  2. Månebilde minnet meg om da jeg skulle ta bilde av den for noen uker siden når den skulle være rød eller hva det var. Tok en haug med bilder men ikke noen jeg kommer til å vinne pris for foråsidetsånn,men la man godviljen til så kunne man skimte den et sted på bilde altså.

    Ikke hørt om verken bok,forfatter eller innleser. Sistnevnte har jeg heller ikke så mye kunnskap om siden jeg er helt ny i lydbokverden.
    Flerkoneri og barnløshet, ingen av de som vil/kan få?

    Jeg forstår ikke hvordan man kan orke å dele partneren sin med noen men det går tydeligvis an. Jeg holder jo på med bok nummer to om Esther, mange år etter at "alle andre" leste den. Hun er jo noe for seg, men det verste av det hele at det kunne vært en venninne av meg, hun er jo akkurat som Esther! Tror jeg dauer.

    SvarSlett
    Svar
    1. (Synes det er umulig å ta bilder av månen, skjønner ikke at folk får det til)

      Flerkoneri fordi første kone ikke kunne få. Et par timer lenger inn i boka er det dog mer flerkoneri og innbilt svangerskap, og (like før jeg slo av - tragedie), tror det kommer til å gå i en helt annen rekkefølge enn antatt (sjekket ikke opp handling på forhånd, gikk kun etter innleser). Den er utmerket lest. Det er det afrikanske.

      Partenerdelinga i dette tilfelle er hverken frivillig eller forståeling, mer påpresset og kulturelt betinget. Interessant.

      Ang. Esther, synes jeg å huske at det var flere som nevnte estervenninner i innlegg og kommentarfelt. Den hadde ikke vært så god hvis det ikke var så mye å kjenne seg igjen i..

      (klør det ikke i nominasjonsnerven?)

      Slett
    2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    3. (Ja til storytelforvilling)

      Stranger er sikkert tredjeboka på kortlista. Hadde glemt han bort siden jeg ikke har lest. Ikke Marstein? Synd med Hedemann, tror vi er de eneste som har lest. Likte heller ikke slutten hos Eikemo, men hadde ikke så mye å velge blant. Det måtte i såfall ha blitt Gulliksen.

      Som jeg sa i de andre kommentarfeltet (går i surr), tror jeg det er dårlige tider for dikt/noveller/etc i år.

      Slett
    4. Marstein selvfølgelig, den glemte jeg. Jeg leste vledig mange diktsamlinger i fjor men siden jeg ikke har hatt fokus på nominering så har jeg ikke tatt stilling til hvilken av de jeg skulle nominert...de måtte jeg tatt av kategorien for skjønnslitteratur eller? (En smule forvirret)

      Slett
    5. Hvis jeg har forstått det rett er både dikt/noveller/kortprosa/etc pakket inn i skjønnlitteratur. Essays, regner jeg med er sakprosa. Ikke satt meg så veldig grundig inn i det, siden jeg bare har lest romaner og biografier. Sjelden jeg nominerer dikt. Flaggtale nominert jeg et år (andreplass) og Urd, det er de eneste to jeg husker.

      Alt av barn og ungdom går naturlig nok inn i B&U og resten er sakprosa = overfladisk oppsummert.

      Slett
    6. (jess- nå har du skjønt det Inga,;) essays, dokumentarer, bios, memoarer , faglitt, selvhjelpslitt, kokebøker, strikekbøker etc er sakprosa)

      Slett
    7. Er ikke så kjapp som jeg engang var
      , eller for å si det med en countrysang
      - I'm not as good as I was once was, but I'm as good once, as I ever was -
      (Toby Keith)
      (= patriotisk, skrytete, fordomsfull, dog sporadisk fengende hillbillymusikk )

      Slett
  3. Jeg ser månen jeg :)

    Men jeg lytter litt til bøker på Fabel, men problemet mitt er at jeg blir så trøtt, jeg slapper av og sovner og da må jeg skru tilbake til der jeg var (prøve å huske det i hvertfall) :) Og da er det litt meningsløst :) :)

    SvarSlett
    Svar
    1. (Raust av deg Gro -)

      Har man ikke slik sleeptimer på Fabel? Det er alfa/omega når det kommer til lydbøker. Ofte er det nok å sette på 15min. Når det er sagt er det ikke helt vanntett (derfor jeg hører Enquistbio for 'andre' gang).

      Slett
    2. Sleeptimer? Det har jeg ikke hørt om, men det skal jeg sjekke ut.

      I ettermiddag har jeg jogget, for første gang på flere uker, og det var tungt, men veldig godt etterpå. Det er godt å kunne løpe ute igjen :)

      Slett
    3. Har du sjekket? Ville vært svært rart hvis fabel ikke har. Dette kan revolusjonere hele lydboklivet ditt.

      Uteløping er fantastisk på våren. Vi later som om det er vår. Fortjener tidlig vår i år etter snø til april ifjor. (Klimakatastrofe fortrengt). Subber mest rundt i latmannstempo, pga skader jeg ikke blir kvitt og stadig nytt smårusk, jmf gårsdagens fall. App. gårsdagen. Så månebildet ditt på instagram. Det var av en helt annen kaliber enn mine. Soo pretty!

      Slett
  4. Haha, eg har eit halvt tonn slike månebilete. Eg har slutta, dei blir aldri bra. Men eg har ambisjoner om å lære meg det med ordentleg kamera, sånn litt etter kvart. Foreløpig er eg skikkelig god på nærbilder og ikkje så mykje anna.

    Kjenner meg igjen i det å leite etter opplesarar. Eg må notere ned Andoh.

    Marstein er så vidt eg ser einaste overlappen i nominasjoner. Eg trur du har rett i at det er eit dårleg år for noveller og dikt. Men det har vore ein usedvanleg god bokhaust på romanfronten i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. (argh, kommentar slukt)

      (Dratt mellom behovet etter å fange månen i realistisk form, så elgisolnedgang som mulig, og, gleden over at noe er finere i virkeligheten. Når det er sagt har jeg scrollet måne etter månebildet på instagram de siste dagene. De fleste får det til..)

      (ehm, husket hvem jeg snakket med å slettet nesten ellipsen). Må ta igjen resten senere. Mannen har satt seg fast bila i bakken og jeg må ile til med spade.)

      Slett
    2. Back!
      (Mann og bil reddet med ishakke, kjetting og bøttevis med sand. Mitt bidrag? Bæring av spade og oppmuntrende tilrop.)

      Jeg nominerte ikke Marstein forresten. Har ikke lest. Håper dog at den er så god som dere sier og at den havner på kortlista. Greit å ha noe ulest der man har lyst å ta fatt på. Ikke så gira på Stranger (ikke lest den heller, bare fordommer basert p tidligere bøker)

      Andohanbefaling. Ghana Must Go og ikke minst Americana.

      Slett
  5. Iler til når jeg ser hva du stemte.
    Har skrevet mine stalltips inne hos Berit, men kan nevne dem her: Tre av disse kommer på korten i skjønnlitteratur: Kjos Fonn, Marstein, Stranger eller Hoem. (Kanskje Mytting også)
    -
    (men siden så mange ikke blogger om bøkene, så finnes det sikkert mange wild cards der ute. Jeg har basert min gjetting på de som har blogget, gjennom fb-siden Bokblogger, samt egen bloggliste og noen aktive kommentarfelt, og litt instagram)
    -
    Jeg vil ikke røpe alle de jeg stemte på, men jeg kan si at jeg hadde to likt med deg: Nini i sak, og Kjos Fonn i skjønn. Eikemo og Fossum falt av lasset mitt, siden de kom i sjiktet under toppene.
    Har stemt Mjønes og Marstein også, og gitt noen stemmer til Lindell og Stranger. (de der fikk du fem av mine i skjønn)
    Kverneland i sakprosa, over Nini og en til.

    Jeg tror heller ikke det er dikt og noveller som slår seg frem i år. Synd, men sant. Hadde to gode diktsamlinger, men de sto seg ikke blant de beste romanene, dessverre. Det er noe med hvilke bøker man husker som har gjort inntrykk over tid..

    (Spiser lefse etter middag, føler meg litt gammel og trøtt. Det er veldig grått og trist vær ute, har kommet hjem og skal lese ferdig Jomfrudød. Svedmans bok var veldig bra.)

    SvarSlett
    Svar
    1. (liker iling)

      Gammel og trøtt, say you?
      Har fruen skoftet d-vit inntaket.
      Eller glemt å farge håret. Hadde et alvorsøyeblikk i speilet mornings, da jeg i 1 sek vurderte å slutte med ettervekstfix og la det stå til. 1 sek. Skrekk. Jeg ville blitt 70 på dagen.

      Basert på dine og andres avsløringer, spår jo nå følgende lister. Skjønn: Kinderwhore, Marstein og Stranger.
      Sak: Nini, Kverneland og ?
      , usikker på treern, Michelet? eller er den hjemmefrontboka 2019?

      (bare treer til Jomfruene?)

      Slett
    2. Hangler nok etter influensa, influert av influensa, i lungene og labert energinivå- men det var lefsa som følte meg gammel. Er det ikke det gamle folk spiser til kaffen? I alle fall min far.
      Håret er natural og moderne ifølge noen av mine ungdommer. Oppløftende faktisk. Føler meg nesten som en bestemorhipster:)

      Den treertoppen der er nok veldig realistisk. Mange har lest Hoem og han kan bli et wildcard, men flere - av de som har åpenbart seg- har lest Kinderwhore og Stranger.

      I tillegg til Michelet med Hjemmefronten kan også Helene Uri være en kandidat, skjønt hvem vet. vet inte jag.

      (jepp, den ble for avstandstakende, tror jeg, for meg, litt ironisk distanse innimellom?-- slik jeg filosoferte over hvorfor jeg ikke likte den bedre , da jeg la meg i går kveld. Så alvorlig tema, og så mye på avstand. Skjønner jo at det er en del av, kanskje hele poenget, men det fenget meg ikke nok. Lesingen bar preg av litt tvang)

      (Håper ikke du skadet deg så veldig..
      Månebildet ble fint det nå.)

      Slett
    3. Du tar feil. Lefse er ungdomsmat. Har aldri spist så mye lefse som da jeg var ung. Kunne ha månedslange kick på Vestlandslefse. 1 pakke dagen. Soo, lefsespisinga er hipsterkjerringa i deg, garantert, mer i tiden enn både sushi og michelinstjerner. (Er det sukker og mel involvert er du rene bæssmorrebellen).

      Tviler på Uri, har ikke sett omtale av boka hennes i aviser engang.

      Angående Eugenides, er det i samme distanse i Middlesex. Lenge siden jeg har lest Jomfrudød, men synes å huske at jeg heller ikke var overbegeistret. Uforløst spenning kanskje? Eller oversettelsen. (leste også norsk). Marriage Plot (den eneste av bøkene hans jeg har omtalt btw), har også noe av denne ironiske distansen, men er gjenkjennelig fra universitetsmiljø (litt.teori etc). Begynner å bli noen år siden jeg leste den også, men pga omtale føles det som igår = den STORE fordelen med bokblogg. (sånn ifall noen tviler på sitt embete).

      Skadet meg sånn passe. Landet adrenalin mykt i push-up posisjon, så armene føles som om de har hatt en session med Schwarzenegger, men beina berget. Han traff meg like ovenfor kneet, så låret er ømt og beina kan ikke rettes ut (ble presset for langt bakover), men rolig mølleløping gikk greit. Hentet hjem hunden fra finn -)

      Slett
    4. Vestlandslefsa, ja, akkurat- den e god. Men her må den begrenses, ellers blir magen rabiat. En gang i blant skeier jeg ut, som jeg skeier ut med kanelboller når jeg er i Lofoten.
      Bæssmorrebell (morell?) indeed!

      Ja, det er kanskje noe med oversettelsen av Jomfrudød? Leste blogginnlegget til Line i går, og hun nevnte vel også det, at den bør leses på engelsk.

      Godt at foten er bedre og at hunden ble hentet før noen kjøpte den.;)

      Har elles sett Kapernaum på kino i kveld, og det var en meget sterk film, sier det bare..


      Slett
    5. Correction:
      Mente IKKE samme distanse i Middlesex. Kanskje litt ironi og humor, men likte den bedre. Forbehold om at den ble lest ifjor på engelsk og Jomfrudød, decades ago, på norsk. Har lyst til å lese sistenevnte igjen, eller høre. Greit med forfattere som skriver så sjelden. Enkelt å dekke hele forfatterskapet. Ikke mange man kan gjøre det med.

      Film notert. Vestlandslefse er gift for min mage også. Men ikke i hine hårde, eller så brydde jeg meg ikke da. Sinnsykt godt da.

      Slett
  6. Ååjaa, du har lenka til innlegget mitt! Eg skjønte det var noko, fekk unormalt mange besøk og kommentarar.

    Eg påstår jo, forholdsvis hardnakka, at eg ikkje er interessert og spent når det gjeld BBP, men så tek eg meg sjølv i å leita etter andre blogginnlegg om prisen og nomineringane. Sjølvmotseiande? Joda, eg ser den.

    Det er forbausande få som har flagga kva dei har stemt på, men så var det vel også sagt ein gong at ein ikkje skulle/burde offentleggjera nomineringane sine før etter at lang-/kortlista var publisert? (Eg latar som eg har gløymt akkurat det). Dine skjønnlitterære er heilt framande for meg. Eg har store problem med dei fleste nolevande norske forfattarane som ikkje skriv krim. Det er fire unntak: Tore Renberg, Edvard Hoem, Britt Karin Larsen og Levi Henriksen. Pluss Nygårdshaug, men han skriv både krim og andre romanar.
    Nini er me enige om og sikkert Kalvø, men har ikkje lest den enno.

    (Unnskyld, men eg lo høgt(!) av måneskinnsturen din)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo nå det er artigst med pris. Når lista kommer vet vi jo plutselig alt, dvs, innen vinneren skal bestemmes. Om det er like morsomt kommer helt an på bøkene på lista.

      Jeg leser nok mer 'bokbloggpris' bøker enn deg = selv om det som litt flåsete har blitt standarden (korte, lyriske, kvinnelige forfattere, etc), ikke er favorittsjangeren min. Liker mer plottdrevet og karakterbasert. (Synd man ikke kan nominere svenskekrim).

      Ja, husker dette med hemmelig nominering, og har pleid å oveholde. I år da det ikke blir noe langlista virker det dog ikke like nødvendig. Antar at poenget med hemmelighetene var å opprettholde spenning mellom lang og kort, men nå blir jo alt offentligjort allerede i morgen.

      Synd ikke Øen har bok ute i år!!
      Leste du Norge om Våren forresten?

      Slett
    2. Norge om våren ikkje lest. Las Tellemarch, den var ikkje så verst sjølv om innhaldet var rart og sært. Eg les mykje heller slike post-apokalyptiske bøker enn "typiske" BBP-romanar.

      Slett
    3. Ja, og hvorfor leste ikke flere Bjørn Vatnes dystopiske roman Nullingen?
      Den var faktisk ganske bra, men jeg nominerte den likevel ikke-- tenkte vel at det ble å kaste perler for svin.. (poengsvinn.)

      Slett
    4. (Perler for svin = høytaktikk.)

      Kan ikke svare for - ingen - men jeg leste ikke Nullingen fordi jeg ikke var superfan av den forrige, bokbloggprisseier til tross. Noe med forutsigelig + slutten. Trodde også det var 2017 bok, men hadde ikke lest den uansett altså.

      Øen ble heller ikke lest ifjor, og den var tross alt ganske morsom, (oppi alt det øenske), han overlevde blant annet ved å slavisk følge almanakk fra 50s (Pottittferie og Høstjevndøgn). Mer mainstream enn enn de andre bøkene om Mørten/Frank. (Innser at han ikke er for alle og at det var delte meninger om Tellemarck).

      Berit: Kjenner jeg har veldig lyst til at du skal lese Norge om Våren. = ledd i min plan om å få alle oppdatert på Øen, ifall det kommer ny bok om Frank i 2020.

      Slett
    5. Har bare sett Elisabeth (tror jeg) som har lest Nullingen. sikkert noen få til, men lite blest..
      Men det er ok at noen andre får prisen, så vi ikke får en drøss gjengangere der.. Som Aisato og Lunde ligger an til å bli.
      Nå er jo katte ute av sekken, og ganske som forventet i skjønn, pluss Snøsøsteren, pluss heldigvis Nini og Kverneland. Kjekt å få en bok å samlese; Anne Bitch. Den har jeg liggende. De andre b&u-bøkene bryr jeg meg ikke om å lese. I år skal det bli minimalt med tvangslesing mua hyllebøker, 1001 og bios (og pensum, som jeg hele tiden glemme at finnes).

      (har laget meg peppes pizza- handla på obs! Italiensk bunn, fyll, topping etc, kjempegodt- skrev innlegg om BBP samtidig som jeg spiste, føler meg effektiv)

      Slett
    6. Som jeg planlegger å skryte om i alle kommentarfelt som omhandler prisen. Jeg gjettet 5/6, som så og si er full pott. Eneste jeg ikke så var Bitch (heter hun virkeig det). Hoppet over gjettinga i B&U.

      På den positive siden gir dette meg bøker å lese, siden jeg kun har lest Kinderwhore og Nini. På minussiden har jeg hverken lyst til å lese Stranger eller Bitch. Førstenevnte pga tidligere leste bøker. Bitch fordi jeg er fordomsfull og skeptisk til slike - til mitt ufødte barn - bøker. Synes det er så mange av dem. (Adichie, Knausgård, ok, kom ikke på flere).

      Kverneland og Marstein ser jeg fram til.

      (yay, pizza, liker at du tar min rolle som matblogger seriøst, og deler -))

      Slett
    7. Ja
      Tippet jo de tre i skjønn jeg også, sant Snøsøsteren , og at Kverneland og Nini hadde gode muligheter.
      Denne Strangerboka er annerledes enn de andre , kan hende du liker den bedre
      . Jeg skal kun lese Anne B. Tør ikke skrive etternavnet, d blir Bitch helt av seg selv ...
      Ann Helen skrev noe bra om Boka på instagram som løftet den frem i min leselyst.

      ( mat er viktig! Men nå tror jeg at jeg må gå over på noe lettere enn kjøtt en stund, selv om kjøleskap og frys er fullt av tapas, koteletter og pizza. tungt til fordøyelse min)

      Slett
    8. Miljødilemma. Kaste maten i kjøleskapet, eller spise grønnsaker. Svaret her er spis opp alt i kjøleskapet og kjøp det aldri igjen. Angående Bitch og Stranger, who knows, foreløpig hopper jeg over, men det er jo lenge til September. Kan jo hende jeg blir overtalt av jublende omtaler..

      Slett
    9. Kan ikkekaste alt som nettopp er kjøpt.
      Må heller porsjonere ut før datoen går ut.
      Og gjøre som jeg gjorde i fjor, da jeg gikk på en ayurvedisk diett; som du også foreslår, spise opp, og ta en laaang pause- kanskje evig- fra rødt kjøtt.

      Jepp, veldig lenge til september, no stress.

      Slett
  7. Noen napp på Finn enda? HAHA! Jeg kjenner til utfordringen, men sistepelsen var en liten tibetaner uten for mye ooouummpff i rumpa. Verre var det da jeg hadde en gordon setter. Han brukte meg som sin favoritt-bowlingkjegle på tur.. Passe på skroget, gamla. Ellers må du begynne å bytte ut deler som meg.. hehe..
    Jeg fikk bare lagt inn to bøker på BBP-lista i år. Ingen sakprosa, kun to romaner. Bare ei av dem var egentlig BBP-materiell, but u know. Når man sitter der med 6 min å gå på så tar man det man finner. Tre Kvinner av Augestad er uansett besteboka fra ifjor, og den kom med. Så får jeg heller lese alle de gode bøkene jeg vet kommer på kortlista pga at dere andre har gjort jobben grundigere.
    Tilbake i naturen som vi nå såvidt er (ja! husk Tomas Espedal!) så er det kommet ny forespørsel fra betongbyen. Skiiiit.. 10 dager pleier å være mer enn nok i halvåret. Men, da får jeg besøkt den 'skikkelige' Barnes&Noble. Skremmende mye overvekt på vei hjem til slutt her, så det blir vel en ekstra bag og kanskje to her.
    Håper hytteboka til Kalvø kommer på kort'en forresten. Den skal jeg lese, uansett. Likte Ny Grunnlov, og humoren hans.

    SvarSlett
    Svar
    1. Husker Espedal. Tror sogar det eksemplaret jeg har av Imot Naturen kommer fra deg (bokbord). I skrivende stund angrer jeg at jeg ikke valgte den for Biosirkelen, da hadde jeg kanskje greid å skrive et fullstendig blogginnlegg, eller i det minste lese ferdig.

      Kalvø kommer nok ikke på kort'n. Har ikke fått med meg at noen andre har lest, men som Anita sier, feltet er mer uoversiktlig og jeg har lite peiling på alt mikro. Man kan jo håper på heftig kalvølesing på utube/insta. Det ville blitt et artig bokbad.

      Tviler også på at Augestad klarer seg, men det ville vært greit for meg. Ønsker meg også gode bøker jeg ikke har lest og/eller hørt om. Mye heller det enn bøker jeg har lest som ikke nådde opp.

      (Er det uaktuelt å bli igjen i snøen, mens mannen takler betongen?)

      Slett
    2. (definitivt! han er bare veldig selskapssyk..)

      Det ble verken Augestad eller Kalvø. Dessverre for begge. Sistnevnte ville jo blitt en fest på bokbad! Vel, jeg hadde ikke lest noen på kort lista, men det var ingen bombe. Jeg har unngått norske bøker i 2018, mer eller mindre. Jeg blir så leeeei av å lese alt det jeg kaster inn i 'oppvekstromanboksen'. Der havner også sykdomsbøker, allslags samtidsromaner og det jeg måtte finne på å føle motvilje mot. Det lugger skikkelig i norskfoten min for tiden - spesielt når det er så mye annet jeg vil lese/lytte til!
      Bosch på øret som du vet. McSomething nr 2 med Bosch. Kjenner jeg ikke har behov for enern. Det er mer schwung i de rene Bosch-bøkene så langt, synes jeg. Ny innleser på Storytel passerer akkurat såvidt. Pittelitt for mye påtatt whiskey-voice når Bosch kommer med utbruddene sine, ellers faktisk ikke så verst.

      Slett
    3. Ja, trekk ifra oppvekst, sykdom og mistilpassethet, ja, og ehm, d-vit-mangel og det er bare å droppe å lese norske samtidslitt. (hehe). Skulle gjerne hatt Kalvø på lista, men hadde null tro på at det skulle skje, kanskje hvis både du, Berit og moi hadde satt han øverst, kan jo hende, siden det sikkert er større spredning i stemmer i år, pga flere kategorier.

      Bosch: Mangel på schwung er ingen godtatt kronologiskoftunnskyldning. The Poet er ganske standalone, men journalisten dukker opp jevnlig i senere bøker (var helt grei i egen bok, men sinnsykt irriterende i Boschbøkene). Haller er viktig. De må du lese i riktig rekkefølge. Du må rett og slett bare lese etter utgivelsesår. McCaleb likte jeg ikke noe særlig, spesielt ikke i den boka med Bosch, synes hans egen bok var ok. (har omtalt alle fram til bok 9, deretter mer sporadisk, i krim innlegg, hvis du tør lese -)).

      Synes det er deilig å være ferdig med nomineringa, når blir det pur lystlesing (vel nesten, vet ikke om jeg takler fullstendig mangel på tvang, framover)

      Slett
  8. Fikk akkurat svar fra NRK underholdnig, de mente at « Etter å ha lest bloggen din, så er svaret: Folkene som blir valgt til å gjøre eksperimentene i programmet er enten proffe, eller så passer de best til eksperimentet. Såklart kan kvinner også henge opp klær i en vindtunnel, spille bordtennis, slokke branner, hugge tømmer og spille minigolf.» Dette lager jeg ikke noe stor sak av altså, men det er interessant. Over til deg og den enorme mengden av bøker du leser og skriver om! Først om innleser Andoh – hun er fabelaktig, enig med deg, måtte ta en Storytel runde nå for å legge til de bøkene jeg ikke har hørt. Det hun leser blir ekstra bra – gull! Og Storytel hadde mange godbiter på lager, gleder meg.
    Bokbloggprisen; Så fornøyd med kortlista, har enda ikke lest Marstein, men har fått boka på ebokbib, så det skal bli gjort, har forresten ikke lest Baugstø heller, men tar den også i samme slengen. Liker at vi er enige om Kinderwhore.
    Gikk ikke tur i fullmåneskinn, men tok meg noen skikkelige treningsturer med huskyene og er plaget av ekstrem gansperre i hele kroppen. Jeg småsprang rundt omkring i Alta med ganske kjedelig lydbok :»Snø og aska», Gabaldon og nå er det like før krigen starter, jeg hører på den pornografiske oppleserstemmen, greiest sånn....
    Rotfyllingsdokumentar – nei takk, æsj!
    Jeg skal lese Stay with me – og holder på å pusse opp det ene soverommet så har god tid til å høre lydbok, kanskje jeg blir ferdig i løpet av morgendagen, da kan vi diskutere.

    SvarSlett
    Svar
    1. ENDELIG! Fikk du orden på kommenteringstullet = nå må du ta deg ei uke fri for å komme ajour (mahuaha))

      Så den kommentaren på NRK, svadasvar, men hva annet skal de si, annet enn kanskje, vi fikser det i sesong 2. Ingen regner med at folk skal telle -)

      Gabaldon: Hvorfor har du lagt bort engelsken. Why and why. Svensken blir bare bare feil.

      Andoh: Husker ikke om du har hørt Americana, if not. Den er fantastisk lest. Gleder meg til du har lest Stay with me, er bare 8t timer så hvis du somler med opppussinga, kan vi snakke i morgen. Jeg skal (har skullet i flere timer) vaske bade og høre Homegoing. Det kommr garantert til å ta 8t.

      To the bucket...
      & seriøst jeg mente det jeg sa om Outlander og svensk. Stop it now!

      Slett
  9. Ser du ikke Ski-VM? Jeg gjør det, så jeg rekker ikke å blogge og lese, bare strikke og drikke kaffe :) Men jeg løp ei mil i dag, i rolig tempo, så jeg ikke skulle skremme meg selv pga dårlig form.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke kommet over Northugavgangen og greier ikke mønstre skientusiasme. Trodde Klæbo skulle fange meg, men får det ikke til.

      Jeg praktiserer også ikke-skremme taktikken, men det har mer med skader enn form å gjøre. Hver gang jeg setter opp farten eller begynner å tro at ting går bra, er det 100 skritt tilbake. Som i dag. Sprang litt for langt/fort på asfalt for noen dager siden og halveis inn i dagens tur er det sedvanlig ankelskit. Bekymret for det er en stund siden det har gjort like, og samme type vondt.
      (sårri for oversharing, men kom inn døra for noen timer siden og dette er nå alt jeg tenker på. Det beste med kommentarfelt er at du ikke kan se at du kjeder vettet av folk -)).

      Slett
    2. Veldig surt at Northug sluttet, men jeg liker Klæbo og Emil,de redder det litt. Men de er ikke Petter. Damelangrenn har jeg lagt på hyllen og uansett hvor surmaget jeg høres ut så blir det kjedelig å se at samme dama vinner hele tiden. Men jeg er ikke verre enn at jeg dropper skiskyting for damene for de er for dårlig. Jeg er en vanskelig dame å 'plise',men det blir ekstra lesetid av sånt

      Slett
    3. Det er ei tynn line og balansere på. Kjedelig hvis de er dårlige, nesten verre hvis det er forutsigelig hvem som vinner. = den beste må vinne, samtidig som han/hun kan tape, og gjerne være litt underdog og ihvertfall gjøre det spennende.

      (har gått over til Ingebrigtsens)

      Slett
  10. Ferdig med Stay With Me – god bok, veldig trist, altfor trist for deg? Du bruker jo ikke å lese bøker med så mye tragedie. Svigermor gjorde meg forbannet, litt sånn; er det faen meg mulig? Og, stakkars ikke gravide kone med tom livmor. Skremmende at svigermor skal få bestemme, og at ingen tør å si ifra, akkurat slik det er med omskjæring. «Vi måtte, så det får du bare tåle du også – for familien ære». Blir så provosert. Ektemannen var jo dust, stakkars ikke gravide kone, som ikke visste hvordan et samleie vanligvis foregikk. Svigerbror, ikke så dust – egentlig. Litt naturlig at det ble sånn det ble. For mye sorg for et stakkars menneske, skjønner at hun tok det valget hun gjorde da hun reiste, men savner historien(e) om livene som ble levd mellom sykehusoppholdet til den yngste, og begravelsen til svigerfar. Sånn – nå føler jeg at jeg har diskutert uten å røpe noe som helst. Anbefaler boka, god forfatter, men jeg syns ikke hun klarer å skape den samme engasjementet omkring karakterene som Chimamanda Ngozi Adichie får til. Har lest alt at Chimamanda, hun er min store heltinne, hun skriver bokstavelig talt fletta av de fleste andre forfattere. Lenge siden hun kom med bok nå, men venter i spenning!
    Over til Outlander – svenskedama er en lidelse, men norskedama er verre, og den engelske sovner jeg bare av – og det er rart, men jeg føler at dette er et pliktløp som jeg bare må gjennom. Nå er det like før tvserien tar meg igjen! Eller det er jo ett år til neste sesong starter, men jeg må ha hørt ferdig serien til da, og det er veldig mange lange utlegninger av ting som ikke er interessante, og ting tar tid – veldig lang tid. Og så husker jeg at du sa noe om Roger og Claire, og jammen meg er det mye rart i lufta også der, og Roger er veldig opptatt av Clarie.
    Har du forresten skikkelige piggsko? Ser at du driver og ramler og skader deg i hytt og pine, og som en etterhvert dreven isgåer med trekkhunder i beltet vet jeg at det finnes bare en mulighet og det er piggsko, isbrodder er bare å glemme.



    SvarSlett
    Svar
    1. (Ferdig? Shocking. Blir alle døgnets timer brukt til opppussing?)

      Boka: Såpass spoiling må tåles.
      Ja, jeg skulle også ha likt å visst hva som foregikk i mellomrommene, men likte oppbygginga, og lot meg overraske over penisen. Ikke broren. Og forsåvidt ikke svigermora heller, tradisjonsbøker har jeg lest før, og når du nevner tragedie, synes jeg det var innafor tåleevne min, dvs, ingen snikende sykdommer jeg trenger å være redd for (tragediefrykten er dypt egoistisk). Det jeg lurer på er om ektemannen (dvs ikke det med nykkone men det andre) er en ok handling, or not. For var det ikke godt ment. Han ville jo bare gjøre henne lykkelig. Han hvis man ser bort ifra det kulturbetingede, bare barn gjør deg lykkelig? Det er ikke sikkert jeg hadde blitt så sur. Broren virker uansett bedre.

      Men ja. Adichie er selvfølgelig bedre. Har ennå ikke lest Hibiskusboka eller feministmanifestene, eller novellesamling. Herregud, hva venter jeg på?

      Outlander: Legg bort svensken. Ta en pause til engelsken betar deg igjen. Davinia leser fantastisk, hvis du sovner og/eller kjører pliktløp er mosen så full av ugler at du trenger intervention! (Ja, Roger er altfor opptatt av Claire, tror Gabaldon er så forelsket i Clarie selv at hun ikke makter skrive inn samme lidenskap for de andre karakterene (bortsett fra Jamie).

      Nei til piggsko.
      Det er oppe til vurdering hver vinter, men jeg hadde slitt ned piggene iløpet av måneder og er avhengig av skobytter. Derfor blir det brodder. Fungerer fint. Ingen av skadene kommer av broddesvikt. Det meste er overbelastning (sener som råtne gummistrikk) og uoppdragen hund.

      (så den snappen din og er veldig glad for at du jobber så hardt med kommenteringa, og at du leser så fort at jeg kan diskutere boka)

      Slett