fredag 15. februar 2019

BIOGRAFISIRKELEN 35 - FORFATTERE


Et Annat Liv  (2008)
 - Per Olov Enquist

Svensk lydbok lest av:
Per Olov Enquist.

Mitt Bidrag i Biografisirkelen 35.
Kategori: FORFATTERE
Den letteste av alle kategorier.



Om: Forfattere forteller i tredje.person.
Om: Livet, bøkene og flaskene sine..

Jeg er nesten ferdig, tror jeg.
Det skjedde noe rart etter joggeturen igår. Trodde jeg hadde flere timer igjen, men da jeg slo av stod det 29min, som får meg til å mistenke at jeg må ha løpt i koma, eller sovnet med boka durende, som er rart, fordi sleeptimer'n var fremdeles på. Angrer dessuten på at jeg valgte lydbok. Fikk meg ikke til å lese norsk papir når svensk lyd, med Enquist selv som innleser, var tilgjengelig. Lærer aldri.

Etter å ha lest tilfeldig rundt i papirversjonen er jeg allerede nærmere mannen.
.
Boka er ferdighørt, men fulgte mistankene og spolet tilbake halve. Helt tilbake til 1972 og OL i Munchen. Riktig valg. Husker ingenting av dette, og hører derfor de siste 7t på nytt.


Innlegget oppdateres.. plutselig..
Linker kan når som helst legges i kommentarfeltet.
Hvem leser, hva, hvor, når, hvorfor?
----------------


22.feb. Ferdig.
NB! Hedda har skrevet et innlegg om Et Annet Liv
, som overflødiggjør enhver reaksjon fra meg.
, som frigjør og rettferdiggjør få avsnitt og lettvint behandling
, som er årsaken til at jeg valgte boka
, skulle egentlig lese Bjørn Eidsvåg.

NB! Gjentar.
Jeg skulle ha lest papirboka. Lavenergi lydbok.
Per Olov Enquist er ingen gudbenådet innleser. i.

Insidetracket man jeg forventer når forfatteren leser selv, forsvant pga 3.pers grepet. En proffoppleser med liv og nyanser i stemmen ville vært å foretrekke.

Så hvorfor hører jeg ikke på egne råd?
Det er en selvbio, trodde det ville slå ut.

Det jeg sitter igjen med er  drikkinga.
Det kan selvfølgelig være fordi jeg nettopp har lest, inhalert og internalisert Martin Svedmans diktsamling Når Jeg Drikker. Not to mention haugen med andre fyllebios jeg har lest de siste årene. Mange svært gode.  Mikael Persbrant sin, feks, ifjor. Alex Schulman, en annen svenske, om mora si, Glöm Meg. Hepola, en journalist og blackout drunk. Crossover romanen Forspilte Dager av Charles Jackson.

Fyllebios er det jeg leser, når jeg ikke har noe annet å lese. It's my go to. My thing.

Det er Martin Svedmans thing også.
Det sa han i en podcast (salongen). Han elsker å lese bøker om folk som drikker fordi mønstre var de samme og han alltid kjente seg igjen. Jeg vet ikke hvorfor jeg er så tiltrukket. Ikke er jeg alkoholiker, ikke har jeg - talent for ekstase - no, wohooo-girl. Kanskje er det frykt. Kontrollfreaken i meg som tripper langs kanten og myser på de som tipper over. De som slipper. De som tør.
----------------------------------

Ved senga:

Sirkeldeltakelse: 
Les ei bok i riktig kategori
Skriv et blogginnlegg
Legg igjen link i kommentarfeltet.
Har du ikke blogg holder det med en kommentar
 ---------------------------
Neste kategori i Biografisirkelen er:
FORSLAG MOTTAS
Bloggdato er 15.april 2019.
De øvrige kategoriene for 2019

32 kommentarer:

  1. Ferdig med både Egner og Oddvar. Oddvarbioen er best, men Egner er den som passar inn i biosirkelen. Har starta på omtale, den kjem i løpet av kvelden eller i morgon.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet mer om Oddvar enn Egner (har også lest noen kap av bio-en), men har likevel mest lyst til å lese om Oddvar. Det får bli opp til deg og gjøre Torbjørn bedre.. (ahh, the pressure -)..

      Slett
    2. Egnerboka er ein typisk terningkast 3-bio: https://bokbloggberit.blogspot.com/2019/02/biolesesirkel-anders-heger-om-torbjrn.html

      Slett
    3. Berit om Torbjørn Egner:
      https://bokbloggberit.blogspot.com/2019/02/biolesesirkel-anders-heger-om-torbjrn.html 

      Treerbio høres litt nestemmende ut, og synd. Skulle jo tro mannen var interessant nok til ei skikkelig bok..

      Slett
  2. Har så vidt startet på Merete Morken Andersen sin nye biografi om Amalie Skram; Blodet i årene. Men nå er jeg i Loften og tok ikke den tunge boka med meg. 650 sider, og hardback i rar fasong. Innlegg og bok lest på etterskudd, men det blir..

    SvarSlett
    Svar
    1. Har den Skrambio'n liggende på eBokBib, med bare 2 dager igjen, blir nok ikke denne gangen for meg, men et tips til deg, hvis du likevel vil lese Skram på tur (og det ikke er venteliste). Ante ikke at den var så diger. Rar fasong? Vi er alle på etterskudd. Kos deg i nord!

      Slett
    2. Ja, den er tung og litt større og mer firkantet enn vanlig .. Ebokbib er kun aktuelt hvis de andre bøkene jeg har med er uinteressante. Jomfrudød og vinter på Mallorca, samt diktsamling med Martin Svedman, om drikkingen. Er vel begrenset hvor mye jeg får lest her, litt på senga og på reisen hjem da. Ble ferdig med Emanuelsen i går. Mye luft i den boka også..

      Takk takk , i natt har d stormet godt, uvær i dag, men d blir vel noe bedre i morra . Dattera skal bake kake 🎂

      Slett
    3. (håper kaka var god)

      Med Svedman og Eugeinides tenker jeg Amalie får vente til du kommer hjem. Står fremdeles i eBokBib, vel Bookbites, to be correct, kø, og jeg vet ikke om det er fordi den nye dusteappen ikke funker eller det bare er mange om beinet. Forundrer meg ikke at det er appen.

      Har du bbpstemt?
      Så nettopp gjennom lista over 2018 bøker jeg har lest og synes plutselig ingenting er bra nok.

      Slett
    4. Leste ca 50 d i Eugenius i går. Må alltid venne meg til den amerikanske fortellerstilen, eller er han britisk? Etter mye norsk samtidslitteratur..

      Kaka var god og det er mer igjen til serietime i kveld, ser Dirty John på netflix, utrolig irriterende serie.

      Ja, stemte i går . Kullkastet om på noen bøker, men d ble 7 i skjønnlitteratur da. . 1 i b&u og 3 i sakprosa. Har jo lest 59 noske2018! Mest fornøyd med sakprosaen. God bøker, lette valg.

      Slett
    5. Ble kullkasting på meg også. Satte opp rekkefølgen på romanen flere ganger, fylte opp hele, men innså at jeg ikke har lest så mange overbevisende 2018 bøker. Det var mest hipp som happ og taktikk. Regner med at ingen av romanene mine går videre, bortsett fra Kinderwhore selvfølgelig, satte den øverst, selv om jeg gjerne skulle ha lest bøker som var ENDA bedre.

      Resten tror jeg ikke klarer seg, muligens Eikemo + Klør, som jeg satte langt ned. Sakprosa var lett. Nominerte kun Nini og Kalvø. Nini sklir videre, Kalvø tror jeg bare det er Marianne som har lest.

      Slett
    6. Vanskelig de romanene. Jeg synes ikke Kinderwhore er d beste jeg har lest i år, langt i fra. Men sånn blir d når man leder så mye. Kritisk.
      Man/ jeg blir kritisk.
      Nini håper jeg blir med, samt Kvernelands En frivillig død.
      Kjenner at d nesten er d samme for meg hvem som kommer på kortlista i skjønnlitteratur år..

      Venter på boarding i Bodø nå. Hjem snart.
      Er så glad for at Credo og Fagn fikk Michelin - stjerne. Ble helt rørt. Selv om jeg ikke går på så dyre restauranter . Artig for dem og for Trondheim 😃

      Slett
    7. Pst.. Synes d er rart hvis Eikemo og Klør kommer på korten. Nesten ingen som har nevnt dem..

      Slett
    8. Publiserte den fulle nominsjonslita mi i det andre innlegget (uke 8, for mange baller i lufta surr, er jo vant til å bare skrive 2 innlegg pr. halvår -)

      Klør har jeg lest flere gode omtaler av, i tillegg til gode stjerner på goodreads. Tror den har gode sjanser. Eikemo vet jeg ikke. Kverneland tror jeg også har gode muigheter. Blir derimot SJOKKERT hvis det karrer seg inn noveller eller diktsamlinger.

      (Aldri spist på Credo, i mine dager var det utested?)

      Slett
    9. Ja, man kan jo gå helt i surr, hvor skrev man hva..

      Har kun sett at Eli har skrevet om Klør, jeg.. men kanskje har jeg bare ikke vært nok interessert..
      siden jeg har boka og den ikke så ut som noe jeg liker.

      Credo var både utested(i 2.etg) og restaurant i 1.etg, i lokalene i veita bak Byhaven. Nå har de flyttet til Nye Lilleby og er nesten min nærmeste nabo( kun et rekkehus imellom- synes de burde hatt nabopris;)). Fagn har tatt over lokalene til gamle Credo.

      Slett
    10. Hola from Lilleby!
      Her har du noe å lese til kaffen. Bio ferdig:
      https://artemisiasverden.blogspot.com/2019/03/blodet-i-arene-av-merete-morken.html#more

      Jeg er veldig glad jeg er ferdig med denne, og bevilger meg herved en krim før neste tvangslesprosjekt:)

      Slett
    11. Anita om Skram:
      https://artemisiasverden.blogspot.com/2019/03/blodet-i-arene-av-merete-morken.html#more 

      Følte plutselig på min egen utilstrekkelighet. Må umiddelbart skrive noen avsnitt om Enquist. Sukk. Det føles bare så langt unna. Må samle meg litt før jeg leser innlegget ditt..
      (well og disiplinert done!)

      Slett
    12. Går unna når man først setter seg til tastaturet. Den bøygen, bare...

      Slett
    13. Yepp, bøygen. Har satt meg fast. Kladder litt og går så over til å skrive videre på ukesinnlegg. At Stridsbertinnlegget har blitt så langt har kun med enquistunngåelse å gjøre.

      Slett
    14. Prokastinering på høyt nivå;)

      Slett
  3. Kunne jo slengt meg med med Vivian Gornick boken eller er "Educated" også innafor? Den blir mer fersk som i leses nå og blogges om innen et par dager. Og nå kom je gpå at jeg har glemt å svare deg på insta. Han er ikke mye god han der faren i den familien der.... djises. Snakker om dommedag rett rundt hjørnet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gornick er klar forfatterbio. Educated er jeg usikker på. Har hun skrevet andre ting? Eller burde det være nok at hun har skrevet ei, som er 'selfie'. Teknisk sett burde det være nok at hun er skrevet ei eneste bok. Vet egentlig ikke hvorfor jeg tviler. Innspill?

      (legg inn 2sek tenkepause)

      Uavhengig av potensielle innspill sier jeg ja til Educated, om ikke annet enn at jeg likte den, ikke har skrevet om den selv, og vil at flere skal lese. Ikke det at den trenger hjelp, nå som den er oversatt er den over hele instagram.. (app, instakommentar, creepy, broren verre enn faren synes jeg)..

      Oppsummert: Valget er ditt Gornick eller Westover?

      Slett
    2. Valget blir Gornick men kan sikkert legge inn link til Westover etterhvert også slik at de som går til deg og ikke meg kan fange den opp også. Jeg fikk tilsendt to eksemplarer av denne så det virker ikke som forlagene har oversikt over hvem de sender eller har sendt til. Det skjer egentlig ganske ofte hos meg, fikk to eksemplarer av Ali Smith sin Vinter også.

      Jeg har ikke kommet så langt i boken ennå,litt over 50 sider så jeg oppfatter ikke broren som verre ennå i hvert fall. Jeg har i flere uker slitt med lesningen, det vil si at jeg dupper fort av når jeg leser,veldig kjedelig når jeg har planlagt å lese i 7 timer en dag men ender opp med å lese i 2 timer i stedet.

      Slett
    3. Kjenner til det med lesedupping. Bedre nå, men var ei stund jeg måtte lese i offentlig for å komme gjennom noe som helst. Kanskje du også har vit D mangel? Jeg gir D -en skylda for alt. (Det er så lettvint).

      (sorry hvis jeg spoilet broren for deg)

      Slett
  4. Joggetur ja, der sa du noe. Har lovet meg selv i hele vinter at når isen er borte og asfalten er tørr, ja da, da skal jeg blåse støv av joggeskoene :)
    Jeg kunne deltatt på biografisirkel i denne kategorien, siden jeg har lest Merete Morken Andersens biografi om Amalie Skram, men jeg har ikke meldt meg på, så det blir notert i "skjerp deg Tine" kategorien :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det bare å komme med linken. I denne ekstrem strenge lavterskelsirkelen praktiseres ikke påmelding. Tidselementet er viktigere. Har du lest forfatterbio i feb, er du automatisk innmeldt -)

      (Jogging:
      Trodde det alltid var bart i vest?)

      Slett
  5. Jeg hiver med med på biografisirkelen, jeg liker å lese biografier. Nå har jeg lest, den nye om Marie Hamsun: https://kleppanrova.blogspot.com/2019/02/simonsen-anne-hege-kjrlighet-og-mrke-en.html

    SvarSlett
  6. Jeg har lest Tomas Espedal om Tomas Espedal i "Imot kunsten", en sjølbiografisk roman som jeg egentlig leste til Bokhyllelesing. Men det er ei kjempeflott bok! Og kanskje den passer inn her også? Opp til generalen!

    https://boktanker.blogspot.com/2019/02/bokyllelesing-tomas-espedal.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Hedda om Espedal:
      https://boktanker.blogspot.com/2019/02/bokyllelesing-tomas-espedal.html 

      Siden jeg har Imot Naturen liggende som framtidig biokandidat godkjenner jeg. No korrupsjon.

      Slett
  7. Eg har plutseleg fått sansen for å lese dokumentarer og biografier, så nå leiter eg eigentleg etter oversikt over tema i lesesirkelen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Storslagent!
      Link til årets kategorier:
      http://moshonista.blogspot.com/2019/01/biosirkelkategorier-2019.html 

      Bruker å legge de inn i hvert bioinnlegg, men har ikke kommet så langt. Har du allerede lest en forfatterbio?

      Slett