søndag 15. januar 2017

BIOSIRKELKATEGORIER 2017

Biografier lest og ulest.  Har store planer om å presse inn Enquist iår. It's time.

For å unngå full forvirring blant nye lesere og biosirkeldeltakere
får årets kategorier et eget innlegg. (Glem alt jeg sa om å oppdatere forrige innlegg)

Her har jeg hørt klager, lyttet til innspill, og tatt til meg alle ønsker.
De som fremdeles er misfornøyde og/eller ikke har deltatt/skreket høyt i kommentarfelt får skylde seg selv. Du kunne kjempet for fluefiskere i Salten 1800s.
Jeg ville latt meg friste..


KATEGORIER 2017
Absolutte, endelige, uforanderlige.

15.februar: Rags to Riches (fra fattig til rik og/eller omvendt)
15.april: Død (før 30 eller etter 70)
15.juni: Jeg lever (pr.31.des 2016)
15.august: Ond/Gal (eller jatakk begge deler)
15.oktober: Mett (som i smør og fløte)
15.desember: Hårete (Bigfoot to Heavy Metal)

Bonuskategori:  Finland 1980s


Bonusen er frivillig, men premieres raust.
De 2 første (myself excluded) som publiserer blogginnlegg
om eller av 80talls finner, iløpet av 2017, får velge hver sin kategori i 2018.
Kanskje blir det Fluefiske i Salten likevel.

Spørsmål? Bøker? Fornøyd? Not?

Førstemann til biblioteket!
Aldri hørt om biosirkel? sjekk her..

64 kommentarer:

  1. Ok. Nå skal jeg legge meg i selen med å finne en finne som levde/døde/ble født på 1980-tallet. Bare så det er sagt. Skarphedg Olsen nevnte en skihopper i Budbringeren som heter Kari. De hadde jo noen av dem også, gale fordrukne finske skihoppere..


    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner at bonusen vekket konkurraneinstinktet ditt, men uansett hvor kreativt du prøver godtar jeg ikke Drum som finne. Jeg hører btw til de som ikke mener at Skarphedin er noen berikelse for drumserien. Har ennå ikke kommet meg etter forvirringen i bok 6.

      Jeg spår vi alle kommer til å kjempe om Matti Nykinnen, (eller hvordan det nå staves). Eneste 80tallsfinnen jeg kommer på for egen maskin. Gal fattig finne fra 80tallet, han hadde passet inn overalt.

      Slett
    2. Nei, jeg mente absolutt ikke foreslå Budbringeren som biovalg. Jeg synes bare det var så gøy at finner dukket opp akkurat nå da jeg leste den, sånn apropos finnetema eller ikke. Det var den som ledet meg til Skihoppere, og Matti btw. Denne boka er den beste av Skarphedinbøkene, og Drum er veldig perifer.. Veldig artig. Men ingen bio, helt klart.
      Matti Nykenen med tøddel? er absolutt en aktuell kandidat, det må vel finnes en finnebio om ham. Men jeg har nok ikke tid til å lete opp/bestemme biovalg denne uka, får se når jeg kommer hjem. Men det som dukker ned i hodet må ut, det er en annen sak.

      Slett
    3. Jeg planlegger å lete helt til jeg finner en bio om Pirjo Hassinen, og håper at hun hadde store ting på gang 80s. Ellers var de vel god til å gå på ski i gamle dager. Synes å huske en diger skjeggis som vant medaljer?? Han har sikkert bio.

      Slett
    4. Hvem er Pirjo og hvem var han med skjegget? Ser for meg en svarthvit TV her, en finnjevel sigende på treski- men det må ha vært før 80-tallet. Holder det at de levde på 80-tallet?

      Slett
    5. Tok meg ei hel natt og huske navnet på han med skjegget. Mieto. Hukommelsen sier Mullah Mieto, men det kan ikke stemme. Sikkert noe med k. Pikka Mieto, eller kanskje Marjo Mieto. Etternavnet er ihvertfall riktig. Pirjo er fofatteren bak Jordbær i November. Ei bok jeg prøver å prakke på alle (etter de har lest Catch22, Paringslek, og King of the Barnyard). Man må prioritere.

      Slett
    6. Ok, da ble jeg litt klokere, eller mer forvirret. Jordbærboka ok, de andre, aner jeg ikke ..Men vi finner nok noen finner okkesom. (hvordan greide du å lure meg til å bli opptatt av å finne en finnebio , jeg som ikke likte den kategorien? Det er vel no med trangen til å knekke nøtter, kanskje)

      Slett
    7. Jeg avdekket nok ditt djevelske (hemmelige) konkurranseinstinkt.

      Slett
    8. Hmfrhg... Du vekket dyret fra dvalen.

      Slett
    9. Nå har jeg kommet hjem og lett gjennom hyllebiobøkene mine. Jeg satser på Jack Nicholson i februar. En biografi skrevet av Marc Eliot. Hans mor var hardtarbeidende frisør, stefaren en drukkenslamp som ble kasta ut. De var ganske fattige, selv om Jack ikke følte det slik i barndommen . Som stor filmstjerne regner jeg med at han ble ganske rik etterhvert.. Håper det er innafor.

      Slett
    10. Jackie var et interessant valg. Vet ingenting om hans liv annet enn at han og kona bodde i hver sitt hus. Sånn går det når man bare leser overskrifter. Litt tvilsom fattigdom, ikke akkurat chaplintendenser med mor som frisør, men godkjent så lenge faren drakk opp alle pengene.

      Slett
    11. Vi får se når jeg begynner å lese. Men altså, fattigdom på midten av 1900- tallet var vel annerledes enn den på 1800-tallet. Men godt du godkjenner okke som. Tror han er interesseant som bioobjekt 😃

      Slett
    12. https://biblioteket.stockholm.se/en/titel/501588
      Det finst ein bio om JUHA Mieto, på finsk😉
      Gløymer aldri då han vart slått med ein - 1 - hundredel av Thomas Wassberg i OL i 1980.

      Slett
    13. AHA! Ser magefølelsen/barndomsminne var ikke så langt unna. Mullah, høres nesten ut som Juha, kan kanskje sies å være en mer moderne og aktuell variant? Synd hvis denne bioen bare finnes på finsk, jeg hadde valgt den på flekken.
      (Godt finnebioresearcharbeid, Berit)

      Slett
  2. Jeg er nesten fristet til å lese en Tom of Finland-bio, bare for å få bestemme en kjempesnever kategori i 2018 (homotjenere i Wales 1873 høres overraskende gjennomførtbart ut f.eks.). Men bare nesten.

    Lover å delta på (minst) to, men vet ikke helt hvilke. Kommer uansett til å tolke ting i overført betydning, og i det hele tatt jukse mest mulig.

    SvarSlett
    Svar
    1. (flere homotjenere i Wales enn omegn?)

      Minst 2 høres nesten ut som 6. Jeg er fornøyd, og kommer til å parere alle forsøk på uærlig spill så subtilelegant at du tror du slipper unna med - alt-..

      Slett
    2. Nei, sikkert ikke, men tror homofrekvensen på De britiske øyer generelt var ganske høy på andre halvdel av 1800-tallet.

      Slett
    3. Har sikkert med alle kostskolene å gjøre. Nå der har du forslag til kategori hvis du vinner finskefesten.

      Slett
    4. Hvor uoriginal er det lov å være? Er Tove Jansson for traust og trygt, liksom?

      (Jeg har seriøst lyst til å tvinge alle til å lese homo-kostskolebøker eller noe tilsvarende obskurt)

      Slett
    5. Hun levde på 80-tallet, jeg sjekket. Men vet ikke om hun gjorde noe interessant. Er det et kriterium?

      Slett
    6. Traust og trygt er lov, ingen krav til underholding, burde kanskje redigering inn et? Litt vanskelig med avgrensinga. Er det nok å leve på 80tallet, må boka være fra 80tallet, eller må forfatter og/eller objekt har gjort seg bemerket akkurat på 80tallet? Dette overlates til dere. Protester fra leserne er lov.

      Jeg tenker at hvis det eneste forbindelsen ogjektet har til 80s er at hun/han levde da (også), må ihvertfall omtalen vinkles rundt et eller annet som faktisk skjedde da (80s). Minimum 2 avsnitt.

      (Hver gang homokostskole blir nevnt tenker jeg på Colm Toibin, fordi han gikk på slik, er homo, og skrev i minibio'n sin at han ikke fordømte, eller ihvertfall at han forstod, hvorfor choirboymisbruk var en - ting. (Muligens litt klumsete beskrevet -).

      Slett
  3. Herlig fleksible kategorier! Rags to Riches 15.2 skal bli. Jeg er mest imponert over at du allerede er ferdig med Silkeormen. Sover du med propper i øra? Jeg skal forresten lese biografien om Oprah Winfrey. Den skal være temmelig juicy, og forfatter Kelley har fått noen spark bak for å reveal all. Så la oss se da, om den er så avslørende som det sies... Murstein på 500+ sider. Jeg lærer aldri...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sover helt klart med propper, sleepfunksjonen er livsnødvendig. Storytel har skjønt det når de har gjort det til en av de største, mest synlige knappene.., innså forleden at jeg nå, faktisk, liker storytelappen bedre enn audible (sikkert fordi jeg bruker den mer).

      Oprah blir spennende, har hørt det skal være både overgrep og snusk i før-tv-dagene.

      Slett
    2. Glemte: litt skuffet over Strike3, ligner litt for mye på annen krim (etter 6t).

      Slett
    3. oi..? Skuffet over Strike? Humm... Jeg er kommet til buksprettet og syredynket lik i 2'ern. Det går litt treigt her på fjellet i vest når man samtidig skal være sosial med en taletrengt 23-årig sønn som har vært i Garden i ett år. Mye å fortelle, så jeg lytter sakte..
      Storytel-appen er super. Kjenner dårlig Audible, har brukt den én gang på test syns jeg å huske.
      Oprah hørtes interessant ut ja. Spesielt for meg, som ikke har sett ett eneste Oprah-program fra start til mål. Bare hørt om og lest om dama i sladderblader. Dyneløfting liker jeg, så jeg håper det blir noen gode 500+ sider...

      Slett
    4. Fremdeles skuffet, nå godt over halveis, litt av det ligger på at det tok tid å venne seg til nytt språk/innleser, resten er at den er mer ordinær svenskekrim, skurk i egne kapitler osv. Robin/Strike holder fremdeles på interessen, og det mange timer igjen, så kanskje tar det seg opp, men på time 9, er jeg fremdeles halvfornøyd.

      (Var gardisten alltid taletrengt, eller har dette skjedd rundt 23? Holder pusten..)

      Slett
  4. Ingen anelse hva jeg kan lese fra den første kategorien, men Død og Jeg Lever burde være ganske overkommelig.

    Var ikke Finland vanskelig nok om ikke du måtte legge på 1980? Jeg har forsøkt å se gjennom lister over kjente finner, ingen av dem verken ble født eller døde i 1980. Ikke vet jeg om de gjorde noe viktig i 1980 heller.

    Ond/gal blir bra, må bare ta et dypdykk i true crime eller noe slikt for å finne verdige kandidater.

    Noen som har peiling på hva som finnes av gode biografier som kan gi tips til valg i de ulike kategoriene? Eller er det juks?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke juks i det hele tatt. Mari er f.eks. verdens beste biorådgiver.

      ((Selv har jeg ingenting å bidra med))

      Slett
    2. Det finnes ca. en million biografier som kan være relevante i februar: En drøss idrettsfolk (f.eks. sør-amerikanske fotballspillere), masse musikere (Johnny Cash, Ella Fitzgerald, alle rappere noen sinne?, Patti Smith (og Robert Mapplethorpe)), forfattere (Dickens, Rowling, Stephen King...), amerikanske presidenter (Lincoln, Nixon, andre?), Harry Houdini, keiser Diokletian.

      Slett
    3. Jeg innser at problemet mitt er at jeg er for skeptisk til biografier generelt, men takk for tips! Har fått noen ideer nå.

      Selv om jeg både har tatt fag om amerikansk historie og om amerikansk politikk (to forskjellige fag - overlappet mindre enn forventet - og jeg endte for øvrig ikke opp med å ta eksamen i det ene) frister ikke amerikanske presidenter så voldsomt. Eller, kanskje noen av de jeg vet mindre om fra før (som for øvrig er ganske mange), men jeg innbiller meg at det ikke kan ha vært så mange av dem som passer fra rags til riches (kanskje flere motsatt vei?). Finnes sikkert en haug med europeiske politikere som kunne vært interessant. Verdt å utforske.

      Nei takk til idrettsstjerner.

      Musikere kanskje, men da må jeg utforske litt for å finne noen som er virker fascinerende nok til å lese en hel bok om. Ser for meg at en selvbiografi kan være aktuelt der, da det forhåpentligvis er sannsynlig at en som er flink til å skrive sangtekster også kan skrive godt om seg selv.

      Burde jo lese biografi om Dickens, siden jeg faktisk eier en. OTS og alt.

      Også lurer jeg på om det finnes en god biografi om Pizarro. Det kunne funket. Google here I come..

      Slett
    4. Labben: Selvfølgelig ikke juks å be om boktips. Anbefaler - alt det Mari sa + Amy Schumer, hun går fra rikt til fattig til rik, og er dermed dobbelkvalifisert. Komediebiografier er et annet tips, de oppfyller kravet du har til musikere, de er by yrke morsomme, man kan derfor forvente at de skriver underholdended - ihvertfall i de fleste tilfeller - deretter er det opp til hver enkelts humor. (skal jeg dømme etter de som leste (og hatet) Sue Perkins etter anbefaling fra meg, er jeg ikke riktig person å høre på her..

      2 Tomalinbioer ligger forresten på storyel, Hardy og Dickens. (spark i baken til megselv).

      Jeg har valgt Hillbilly Elegy for februar, fordi jeg allerede har lest, ifall jeg ikke rekker noe annet. Kort meget interessant bok om mentaliteten hos det såkalte us hillbilly rust/biblebelt, av en hilbilly turned harvardlaw. Aktuelt nå i disse Trumptider, selv om Trump ikke blir nenvt med et ord. Mye av det var som å lese om egen småby-us(sviger)familie.

      Slett
    5. Labben: Jeg leste den dickensbioen du har i hylla i fjor, den er god. Veldig klassisk bio, noe jeg egentlig ikke er så fan av (leser stort sett bare memoarer, og det Ingalill kaller øyeblikksbioer (dokumentarbøker...), men denne likte jeg altså veldig godt allikevel. Anbefales! Bonuspoeng for at man får veldig lyst til å lese noe av Dickens etterpå (kryss som leder til kryss, ikke dårlig).

      Slett
    6. Ehm, en øyeblikksbio, er ikke en dokumentar, host, dette er ikke en dokumentarsirkel, for the record.
      Flytende sjangerdefinisjoner.

      Slett
    7. Komikerbio er planen min for "jeg lever". Leste en av Jon Richardson (som nok var mer en øyeblikksbio) og den var helt strålende. Vet at Kevin Bridges, David Mitchell og Frankie Boyle har bio og jeg tipper mange andre har. Jeg er fan av en drøss britiske komikere, så det blir ikke vanskelig å finne noe der.

      Tror jeg går for Dickens under rags to riches og finner en conquistador å lese om til ond/gal. Død etter 70 burde være enkelt, men vet ikke enda hva det blir.

      Slett
    8. Hvor gammel ble egentlig Dickens? Over 70 håper jeg slik at jeg også kan vurdere til april. Regner med at det er Tomalin sin?

      Slett
  5. Hm, finnene. Jeg fant en Arja Saijonmaa (øyeblikks)bio, men der foregår handlingen på 70tallet (og forøvrig høres den forferdlig ut "en ung naken kvinne - møtet med Mikis"). Må grave dypere. Tibet 1941 høres jo fantastisk ut.

    Ellers sliter jeg merkelig nok mest med å finne februarbok, kategorien er sikkert for vid. Det finnes jo tusenvis av aktuelle kandidater, men av en eller annen grunn kommer jeg bare på Dickens, og han har jeg tross alt lest en bio om allerede.

    SvarSlett
    Svar
    1. Rowling er vel minst like åpenbar som Dickens.

      Slett
    2. Har Rowling bio? Det er jeg isåfall (på sikt) interessert i. Er veldig opptatt av krimserien hennes for øyeblikket, må smi mens jernet er varmt.

      Haruhi: Blir ikke forundret hvis akutelle tibetbøker allerede står i hylla di. (munkebiblioteket).

      Slett
    3. Lurer på det samme, Rowlingbio? Tror jeg venter til det kommer selvbio en gang i framtiden.

      Ellers bestemte jeg meg for å bla gjennom TBR på goodreads i håp om å finne noe, og da kom jeg over
      "The Black Count: Glory, Revolution, Betrayal, and the Real Count of Monte Cristo", som passer perfekt inn. "the real hero was the son of a black slave -- who rose higher in the white world than any man of his race would before our own time", sier i hvert fall baksideteksten.

      Slett
    4. Ja, Goodreads tror at jeg vil lese den. Men... det viser seg at den er for barn...

      Slett
    5. Arja var toppers.:) (mulig hun enda er..)

      Slett
  6. Liker kategoriene og ambisjonene om full deltakelse er tilbake. Angrer nesten litt på at det ikke er målsatt så jeg kan krysse.

    I februar har jeg for øvrig funnet meg biografi på Storytel - min første deltakelse i lydbokform. "In order to live" av Yeonmi Park som rømte fra fattigdom og sult i Nord Korea, via Kinas underverden før hun kom til vesten. Satser på at det er innafor. Har hørt mye bra om denne boka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yeonmi gikk rett i bokhylla, høres meget interessant ut. Venter dog til du har kvalitetssikret. Ang. full deltakelse sier ambisjonsregelverket at det er lov å tilføre (ikke fratrekke) kryss, når man måtte ønske.

      Slett
  7. Jeg er kjempeglad for at Finland falt ut som egen kategori, ellers har jeg ingen innvendinger mot noe. Hvis jeg har det har jeg allikevel meg selv å takke, men jeg orket ikke å engasjere meg så voldsomt i bloggelivet mens jeg var hjemme, da var det noe annet som var viktigere. Men nå er jeg på plass, og jeg skal prøve å finne noen å lese om i hver kategori :)

    Jeg synes du er kreativ med kategori utvelgelsene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. (Helgefri er lov. Ble bare så sjokkert over at du ikke satt pal og ventet på kategorier -))

      Forøvrig kan jeg ikke ta all æren for kreativitet selv, de fleste kategoriene er sprunget ut av kommentarfeltet, just the messenger.

      Slett
    2. Jeg ventet egentlig på dem, men så tenkte jeg at jeg fikk vente litt. Jeg er jo med i år også vet du :)

      I første kategori leser jeg om Bjørn Kjos. Det er en bok som ligger i bokhylla, og han kommer jo fra utkant-norge og skapte seg en stor formue med Norwegian.

      Bokhyllelesing og biografi, det er vel dobbelkryss? (Men jeg er ikke opptatt av det, jeg bare deltar på lesesirklene:))

      Slett
    3. Hehe, nei, ikke jeg heller, kryssene er bare ekstrabonus, et her og ett der, og ikke så farlig lizm....

      Bjørn Kjos, virker slitsom på meg, gjetter på påtatt og skrytende ydmykhet).

      Slett
  8. Jada, eg er nøgd med kategoriane og har peika meg ut gatekatten Bob og eigaren hans James Bowen som februarbok. Aktuell pga filmen, sikkert lettlest og full av gode kjensler. Er difor skeptisk til boka, men skal gjera eit forsøk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er gode det kommer litt godfølelser innimellom all død og galskap. Kjenner også på skepsisen til den gatekatta, men if it works, osv..

      (Du ser der gjort plass til hårete polarhelter, også iår?)

      Slett
    2. Jaaa, god ide. Eg tenkjer umiddelbart på Cecilie Skog når det gjeld kombinasjonen hår/polarfolk.
      Har bestemt meg for å lesa Tumbuktu, han passar inn både blant dei levande og dei hårete. Dvs. hårete med den sveisen han hadde før.

      Slett
    3. Cecilie Skog, jaa. Hun har jeg vurdert i tidligere runder, får bare håpe hun ikke klipper seg før jul.

      Slett
  9. Jeg tror jeg har bestemt meg for februar-runde og vil prøve meg på Trevor Noah - Born a Crime på lyd. Han vokste opp i fattigdom i Sør-Afrika og er nå stand-up-komiker og hoster et av de store talkshowene i USA. Siden Amy Schumer gikk så greit på lyd satser jeg på en ny komiker. Innser at uten lydbøkene er det ingen mulighet for å komme seg gjennom alle planene for januar/februar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Han Trevor Noah har jeg satt på ønskelista. Aldri hørt om fyren, men både amazon og goodreads maser og mener dette er boka for meg. Så da, ga jeg bare etter. Fint at jeg nå kan filtrere den gjennom deg.

      Slett
    2. Har såvidt hørt om han, men ikke sett noe av han, så det blir et nytt bekjentskap. Mye skryt av boken på Goodreads, og virker som en interessant historie. Håper bare at han var fattig, for det stod noe om privatskole et sted, men at han og moren var fattig et annet sted. Det blir ihvertfall den boken, for nå er crediten brukt og bok lastet ned!

      Slett
    3. Du får lete opp alle fattigssitatene og sitere med bold - (ifall det er uniformt kostskolehumor heleveien, eneste grunnen til at jeg ser gjennom fingrene med det er at jeg er svært glad i både uniformer og kostskoleintriger.)

      Slett
  10. Jeg skal se om jeg kan få gjort en innsats i bokhyllene mine, og slenger med meg. Satser på at "Eventyret Anne Grimdalen. Slik ho sjølv har fortalt det" av Hans Nerhus kvalifiserer i 1.runde? Grimdalen ble født i 1899, vokste opp som en av 10 søsken på en fjellgård i Telemark, og fikk først kunstnerlønn en gang på 1950-tallet (i følge SNL.no: "da hun ikke lenger trengte det.").

    Ja, jeg har mye forskjellige i bokhyllene mine, der ingen skulle tru at slike bøker kunne bu.

    SvarSlett
    Svar
    1. (yay til deltakelse)

      Helt ukjent dame for meg, 10 søsken i Tellemarck 1800s, er sikkert pr.def hillbillyfattig, (om det ikke betydde storgård, og flukt fra odelsgutter, det ville bety disk..). Fjell er kanskje bare omskriving for Panoramautsikt?

      Har nå lånt meg de 60 damene på bib, btw, og ser, etter kun blaing, at det er ligger inspirasjon for mange framtidige biografier. Liker den mot min vilje.

      Slett
  11. Sukk. Jeg tenkte jeg skulle late som biosirkelen ikke eksisterer i år også, men så blir jeg jo så fristet av kategoriene at jeg sporentreks trykker kjøp på en biografi om Rimbauld (riches to rags - eller wannaberags?) og Mengele (ond). Patti Smith lever jo fortsatt og pelsjakkene til polfarene er hårete nok. Men mett? Og død før 30? Her trenger jeg hjelp.

    (Og jeg ser jo at mitt strenge 50 forhåndsvalge bøker regime allerede har røket. Lenge leve all motstand mot selvdisiplin.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Monica :tips til unge døde :mange artister og kunstnere som James Dean, Amy Winehouse, Jim Hendrix, Janis Kopling, Kurt Cobain, og mange flere. Kommer på disse i farta

      Slett
    2. Monika: Etter at jeg brukte en hel dag på å klikke meg gjennom bokhylla di, uten å engang toppe leaderboard, kun med det resultat at jeg føler meg både ubelest og uvitende, burde de egentlig pålegges 2 bøker pr. runde. 1 vanlig. 1 fra Finland.
      Det er derfor akkurat på sin plass at du har biohandlet. Det skulle bare mangle.

      Hør ellers på Anita når det kommer til unge/gamle døde. Prøvde å tenke utenfor rockeboksen med kom ikke på noe. Dårlig timing. Lite søvn. For sterk kaffe. Historie/krig kanskje, jeanne d'arc osv.. unge kongelige. Chaplin selvfølgelig, eldgamle politikere etc etc..

      Slett
    3. Sylvia plath døde også ung, men hun ble vel 31. Ca. Akkurat for gammel? Janne d'arch var nok ung nok. Ja. Og det finnes nok noen brente hekser også, kom jeg på nå..uten at jeg har sjekket hvem som var under 30

      Slett
    4. Finland? Challenge accepted! https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Finns kan brukes som inspirasjon.

      Hvis ikke Rimbaud kommer i posten i morra, så må jeg finne en annen riking. Mulig det da blir Orwell's Down and Out in Paris and London. Rimbaud ble jo bare 37, og nå når jeg nærmer meg den alderen selv, så vil jeg påstå at det er å dø ung.

      Slett
    5. Hææ, bare 6 computer pioneers? Innlysende kategori for 2018? Og så mange heavyrockere? Finland er indeed et fascinerende land.

      Pust - det er over ei uke igjen, rekker både Orwell og Rimbaud. Tenk på all lesetida som er freed up når du ble ferdig med Bøllemursteinen.

      Slett