onsdag 1. februar 2017

SAMLESING AV ARV OG MILJØ/VIGDIS HJORTH

Vigdis og boka hennes. Vigdis og Bergljot. Bergljot og boka hennes. Vergljot og Vigdis. Vergil og Baggins. Femøringer og garasjeporter. Femåringer.Shrinker på ferie. Yndlingsbarnet. Bergljot og Hulda. Vigdis på sofaen. I sprinkelsenga. Femåringer. Dagbøker. Vin. Mora til Mari. Herdis. Gretchen. Gretel. Hilde og Hulda og krisetelefonen. Ødelagt. Fransk. Åpning. Bergljot. Om Bare. Sannheten. Virkeligheten. Gjennom skogen. Fiksjonen. (pic: google)


Det over var forresten et dikt.
Om Vigdis, forfatterskapet
Om hvordan jeg forholder meg til
litteraturen, romanen, rl
og Arv og Miljø


Samlesing av Kortlista,
Bokbloggerprisen 2016
Duker for fjerde gang, og første bok ut er;


Arv og Miljø av Vigdis Hjorth   (vigdiswiki for de blanke).
Forfatteroppsummering. f.1959, debuterte 1983, har skrevet innen de fleste sjangre, vunnet en rekke priser, og kan med rette regnes som en bauta innen norsk samtidslitteratur.


Arv og Miljø er sannsynligvis fjorårets mest omtalte bok.
Den var utgangspunktet for den såkalte 'virkelighetslitteraturdebatten' som herjet kultursidene i høst, og har vært gjenstand for både metodekritikk og  rosende anmeldelser. Vigdis beste bok?, eller tvilsom litterær metode?
, eller rett og slett bare tvilsom kritikk?

Linkene tar deg inn i åpningene av debatten, deretter er det bare å klikka på.
Null interesse for avisdebatt? Hopp over og gå rett til boka.


Forlagets omtale: 
At ingen av dere på noe tidspunkt har spurt meg om min historie, har jeg opplevd og opplever jeg som en stor sorg..
Det er Bergljot, den eldste datteren i familien, som formulerer seg slik i en mail til sine søstre, etter at det har pågått en heftig diskusjon om forskudd på arv.
Kjernen i arveoppgjøret er fordelingen av to sommerhytter som ligger ved siden av hverandre på Hvaler i Østfold. Et barndomssted, som alle har et forhold til.
To døtre har tatt seg av stedet og foreldrene i mange år. De skal arve hyttene. Men så er det altså to barn til, som delvis har brutt med familien. Hvorfor melder de seg nå på i arvetvisten?
Under samtalen om arv løper en annen beretning, som setter voldsomme krefter i sving. Bergljot erfarer at det skal mot til for å uttrykke sin versjon av familiehistorien. Men bare gjennom å ta sine egne opplevelser på alvor og å prøve å sette ord på dem, er det mulig å komme videre.



En leserfavoritt.
Til tross for, eller kanskje nettopp på grunn av alt oppstyret i avisene kulturen , har Arv og Miljø truffet leserne. Den vant Bokhandlerprisen 2016 og i tillegg til bokbloggkortliste kom den også på kortlista i P2lytternes Romanpris.  Fra å være, (i min erfaring), en enten/eller forfatter, har hun med denne boka truffet vidt og bredt.
Plutselig leser 'alle' Vigdis Hjorth.

Like gledelig som når nye generasjoner tror de oppdager Beatles.


Samlesinga iår, er som tidligere år.
I februar leser, omtaler og diskuterer vi, Arv og Miljø. På blogg.
Linker til anmeldelser legges i linkefunksjonen på den offisielle bokbloggsida.
Alt annet du måtte ha på hjerte legges i kommentarfelt, der, eller her.
Link til min omtale.

Elsk/hat? Fiksjon/virkelighet? Lest/likt? Omtalt? Vigdisfavoritt?
Du er på rett plass, med rett bok, og skulle du ramle i fangirlmyra
, har jeg lommelykt.

Let the Samlesing begin!

20 kommentarer:

  1. I mine øyne er virkelighetslitteratur helt greit, så lenge leseren vet hva hun/han leser. Holder på med Chris Kraus sin roman I love Dick, og der er det forfatteren og mannen hennes som er hovedpersonene. Syntes Vigdis Hjorth sin roman holdt seg godt "innafor" med Bergljot som hovedperson.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du setter fingeren på noe viktig der Tine. Forventninger, både til tekst og det stempelet som står på forsida. Roman? Biogarfi? Eller alle disse kontraktene som diskuteres. Overenskomsten mellom bok og/eller/forfatter og leseren.

      Samtidig har jeg hatt mange gode leseropplevelser ved å starte med blanke ark, null peiling på hverken sjanger, forfatter eller forhåndsomtaler. En roman kan være så mangt, og en biografi rommer alle sjangre under solen (ihvertfall i biosirkelen -). Som årets første norskefulltreffer James Franco Spytter... helt klart biografiske elementer, men helt uten betydning, for meg. Med Vigis derimot....

      Glemte å skrive i innlegget (må gå opp å redigere) at jeg skal lese flere Vigdisbøker denne månenden. Gjenlesing, for å se om Arv og Miljø har forandret noe.

      I Love Dick:
      Jeg leste den ifjor og syntes den var både dødsens kjedelig og ekstremt vanskelig. Førstenevnte forklarer nok det siste. For intellektuell, ordrik og så tok det jo evigheter før hun møtte Dick. Jeg har tidligere sagt at det kanskje er mangelen på kunstreferanser, men vissheten om dette var en feministisk kultklassiker hjalp ikke det minste på lesinga.
      Vi har alle våre svakheter -)

      Slett
  2. Har satt meg på oppfølging her.
    Lenge siden jeg leste boka, men den er fortsatt en av fjorårets høydare på mange måter. Og så fikk jeg lest den før alt fuzzet i media. Nå ser vi fremover! (og hva blir den store debatten i år, mon tro?)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, si det du. Husker ikke engang hva som var debatten ifjor. Var det i det hele tatt debatt. Kanskje sist gang var det Min Kamp 1 kom ut. Muligens er det bare klæsjet mellom fiksjon og virkelighet som engasjerer kulturlivet.

      Jeg ønsker meg at vi som allerede har lest Arv og Miljø leser (gjenleser) 3rd Person Entall istedet. Det vil duke for mange aha opplevelser. Du blir vel med? (Dette er et rop om hjelp da jeg trenger pause i Infinite Jest).

      Slett
    2. Husker du ikke hva som var debatten i fjor? Det har du da beskrevet i innlegget: Virkelighetslitteraturdebatten med utg.pkt i Arv og miljø.
      Er du, som Marianne, (jfr hennes siste blogginnlegg) fortsatt lost i 2016?
      God ide å lese 3rd Person entall. Men ikke akkurat nå. Har lånt Bøddel på bib, og har en hyllebok jeg nettopp har startet på, en lang en, og så må man jo lese biobok snart også.. I slutten av mnd kanskje.
      (legg fra den Infinite Jest, da- det finnes så mye annet å lese...hvis du er lei )

      Slett
    3. pstt.. har fått James Franco i dag;)

      Slett
    4. Shhh, flisespikking, 2015 er ifjor helt til 17.mai. Bøddel kan leses under samlesinga, nå må det konses på Hjorth, og alle som har lest Arv og Miljø allerede, bør lese 3rd Pers, det er omtrent samme boka, bare uten hytter.

      (Ang. Infinite Jest er jeg ikke lei, den er bare såå lang. 66t på lyd. Heldigvis er den delt i 3 på storytel så det virker naturlig å ta en pause etter 1del (28t), 3t igjen.

      Bioboka er jeg forresten ferdig med, for så lenge siden at jeg nesten må lese på nytt for å huske nok til å skrive.

      (James Franco, yay, om ikke annet for at jeg allerede har ei bok jeg med god samvittighet kan nominere til neste år. Ikke sikkert jeg trenger lese flere romaner av 2017.)

      Slett
    5. ÅÅÅkeiii!
      Men Bøddel må jeg lese mens jeg enda har den til låns. Vet jo ikke når det blir samlesing av den heller.

      Ja, kanskje det skal være den nye BBP-strategien. Finn en god bok, minst terningkast fem/stjerne fem- og les ei mer. Valget er enkelt. Stem.

      Slett
    6. Ei femstjerners + ei til, i begge kategorier. Lett som en plett. Ingen grunn til å slite seg ut under bokhøsten. Slikt er dumt og ueffektivt. I 2015 hadde jeg begge toppene mine klar i april. Måtte 2017 også bli et slikt år. Franco gir meg håp.

      Slett
    7. Sant, så sant.
      Det varierer når toppene kommer. Husker det året da Vinternoveller vant. Den kom jo helt på starten av året. Den var også min favoritt da.
      Ja, vi får se hva året bringer. I fjor kom det så mye bra, dvs kritikerroste bøker at man ble helt svimmel av å prøve å henge med ved å lese flest mulig. Og enden på visa er jo at jeg ble overmett slik at noen bøker som begynte å ligne for mye på noen andre, rett og slett ikke ble gode bøker for meg.. for da var jeg nok mettet. Kanskje hadde jeg lest dem på en bedre måte hvis de ble lest før de andre? Vanskelig å si , egentlig. jeg setter min lit til Eriks Franco og Vitanzas roman, men de har jo en fallhøyde siden de allerede har fått mye positiv omtale. Er de bra nok, bør de likevel tåle det.

      Min første Åpen Klassebok dette året er Født sensitiv. Tviler på at den vil bli poppis blant bokbloggerne, men jeg synes den er interessant. Den er ganske så selvbiografisk med historier fra barndom og oppover.. og kan med raushet gå inn i biosirkelen. (Prinsessen Martha Louise og Elisabeth Nordeng siste bok, for den som ikke vet det)

      Slett
    8. Du har så rett. Jeg kommer ikke til å kaste meg over senisitiviteten til Mærtha, med det første, men lover å lese omtalen din nøye. Hvor skal du putte den inn? Blant de levende?

      Slett
    9. Jeg skal ikke ha den med i biosirkelen, men det kan jo være et tips til andre. Levende, ja- eller andre sirkler for senere år som Tøffe damer og følsomme kvinns, kongelige, prinsesser, grundere, - som folk sier: bare fantasien setter grenser. Poenget var at det faktisk er en selvbiografisk bok om to damer, deres utvalg av historier knyttet til sin følsomhet.

      Slett
  3. Jeg synes Arv og Miljø er en god roman. Lest og likt og nominert. Det aller beste med den var kanskje at jeg endelig fikk øynene opp for Vigdis Hjorth sitt forfatterskap, og har siden det lest/hørt flere av hennes romaner.

    Favoritten så langt er helt klart "Hjulskift", kanskje på grunn av høy personlig gjenkjennelsesfaktor. Uansett - ser frem til å utforske mer av hennes forfatterskap!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har møtt flere som sier variasjoner av dette, at nå skal de lese mer vigdis osv. Tenker det må være fint for forfatteren og skrive ei bok som introduserer og åpner opp, utover den ene boka. Håper du blir med og leser 3rd pers Entall i Februar. Noe må vi jo gjøre, vi som leste tidlig.

      Jeg liker også Hjulskift!

      Slett
    2. Er med på samlesing av Tredje person entall! Har gått litt treigt med lesinga i det siste, så passer fint med litt press ;)

      Slett
    3. Supert! Her kommer presset:
      Jeg er nesten ferdig allerede.

      Slett
  4. Jeg er veldig begeistret for billedteksten din. Et dikt helt etter min smak. Jeg la ut artikkelen om Vigds og Arv og Miljø nå i kveld, og gleder meg helt uhemmet til folket har fått lest Arv og miljø og Tredje person entall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint at du setter pris på mine lyriske evner, spesielt siden vi er of own mind, når det kommer til Vigdis og nøklene hennes.

      Slett
  5. Vigdis Hjort er nominert til Kritikerprisen 2016 for Arv og miljø, Også. :
    http://kritikerlaget.no/saker/nominasjoner-til-litteraturkritikerprisene-2016#.WJmKFJobk28.facebook

    SvarSlett
    Svar
    1. Hun har virkelig truffet alle med Arv og Miljø, kritikere, bokhandlere, radiolyttere, bokbloggere, og alle leserne i gata. Som sagt;
      Det hjelper å sette ord på ting -)

      Slett