mandag 6. februar 2017

VIGDIS HJORTH: BERGLJOT VS HULDA

 - De får aldri vite at det var dikt, og det betyr ikke noe, men den virkning den fikk, hennes første diktning, den forfærdelsen den medførte lærte henne noe avgjørende: At det hun dikter opp kan ha større betydning enn det som er sant og være sannere. -  Tredje Person Entall (s80)



Februar handler om Vigdis Hjorth, på blogg.
Arv og Miljø, (min omtale), er på kortlista (BB16) og samleses i alle landets kroker, men for oss som var tidlig ute, både har lest og skrevet og tenkt våre tanker, har jeg en løsning. En samlesing i samlesinga. Play within the play.  Komplett med både aha-opplevelser og muligheten til egen detektivvirksomhet.


Vi samleser Tredje Person Entall (utg.2008)
Sammenlikner med Arv og Miljø
og jeg hevder at dette i bunn og grunn er samme boka/hovedperson
at Bergljot er Hulda og Hulda er Vigdis
og at det, etter Vigdis slengte tidenes nøkkelknippe på bordet, er umulig å lese, hvilken som helst Vigdisbok uten å tenkte på Bergljot, som er Hulda, som er Vigdis.
 - her kunne jeg også slengt på n-antall andre vigdisbøker
 - men det er her detektivvirksomheten kommer inn, DIY.


- Ingen kan forklare hva som skjer når døra som åpner barndommens skrekk åpnes. - 
(Tredje Person Entall s255)


Bergljot og Hulda.
2 sitater for å vise detaljnivå 
, resten er skannet overflate, for your do-it-yourself benefit.
Begge har:
  • 1 bror og 2 yngre søstre.
  • Felles barn/ungdomserfaringer
  • Pen, overhysterisk mor, som kontrollerer, har affære med universitetsmann, gjemmer kjærlighetsbrevene sine hos Hulda, ringer ustanselig, benekter 'det', Selvmordforsøk
  •  ' Gjorde ikke far noe med deg da du var liten' (Arv og Miljø 69%).  - Da du var liten, da jeg var på Vestlandet med tvillingene, da de var nyfødte? Ja? Du var så rar da jeg kom tilbake, det hendte ikke noe da, mens jeg var borte? -  (TredjePers s121)
  • Far som leser dagbøkene, drikker seg full, ' det er ikke lett å være menneske' og spør om hun blødde ved det første (fake) samleie.
  • Får bil som mulig forsoningsgave.
  • Innser hva som skjedde under skrivearbeid og psykoanalyse.
  • Eksakt samme forløp i terapi, innsikt og familiebrudd/relasjoner.
  • Venn/elsker som heter Bo.

De fleste av disse eksemplene står mer eller mindre ordrett i begge bøkene.
Dette gjelder både 'nøkkelscenene', eg, femøring/femåring (se Solgunns artikkel), og mindre avsnitt og detaljer. Flere av disse kan også finnes igjen i andre bøker, noen ganger i lange ordrette sekvenser, andre ganger kun innskutte bisetninger.

Eg.
Helt tilbake til Drama Med Hilde (1987), der hovedpersonen ringer Krisesenter for Mishandlede og Voldtatte Kvinner på siste side, akkurat som Hulda, begge fra telefonkiosk.

De 2 viktigste forskjellene er at i Arv og Miljø er far død
og i Tredje Person Entall nevnes hverken incest eller overgrep.
Ja, også overlever Bergljot, mens Hulda dør for eget grep.
Det hjelper å sette ord på ting.



 Show me on the doll where the man touched you, eller ustillingsdukke?


Vil du dypere ned i materien.
Anbefaler jeg Solgunns artikkel om Lekkasjer og Nøkler (2016) og Resirkuleringens Dronning (2015). Tips jeg må innrømme ikke er komplett uhildret, da artikkelforfatteren og jeg rett som det er diskuterer Hulda, og med tiden har endt opp i samme tankebaner.

Vil du enda lenger har Bernhard Ellefsen  skrevet utførlig om Vigdis Hjorth og et utvalg av bøkene i Vagant. Hun kan skrive sin egen revolusjon (2013).
Alle sitat av Ellefsen/Vagant er hentet herifra.

3 år før Arv og Miljø kom ut, kan Ellefsens lesning av Tredje Person Entall stå som eksempel på hvordan boka ble mottatt litterært. Min omtale fra 2010 får stå som folkelesnad. Begge deler er godkjent, også idag. Begge, fra hver vår plattform skriver blant annet om Huldas mangel på kompromiss og tar for oss repeteringen og den stadige sirkuleringen av vigdisheltinner.

Vagant (2013)  
Hva er det med mor er en slags skyggeroman til Om bare (som kom året etter): Ida Heier sett med barnets øyne. 

Blogg (2010)  Hva er det med Mor   
Hulda sett med datterens øyne eller forfatteren med lupe på seg selv?

Om Hjulskift, Ellefsen (2013)
Det siste setningsleddet, som altså avslutter en «kjærlighetsroman», er beint ut sjokkerende. Hvor kom voldtektsfantasien fra? Er det selve heftigheten i språket som driver Louises tanker til det ytterste? Ordene peker liksom tilbake mot noe som ikke står der, noe som kommer forut for frenesien i prosaen, noe man ikke kan omskape til språk, men som truer med å ødelegge jeget i teksten.

Egen anmeldelse (2010), Tredje Person Entall
- også her som i Hjulskift vil heltinnen være mann og voldta - bortsett fra makt er det nok noe innlysende jeg går glipp av - her også -

 , same but different..
Det kan se ut som om den eneste forskjellen på Vagant og Bokblogg er hvor mange ord som brukes.Takk og pris var jeg først ute
, også med å innse at jeg ingenting forstod..



Nøkkelen er skrevet.
Denne snikende følelsen av at jeg liker men ikke forstår Vigdis' bøker er borte.
Det er nå blitt umulig for meg å plukke opp hennes romaner uten å tenke på 'det'.
Det er umulig for meg å forstå at enhver som har lest mer enn 2-3 vigdisbøker ikke føler det samme. For hver anmeldelse jeg leser, hvert intervju med forfatteren
, blir elefanten i rommet større.

Man trenger ikke spørre forfatteren om boka er biografisk
, men jeg synes helt klart man bør spørre:

Hvorfor leses Arv og Miljø i vakum, eller kun opp mot forfatterens liv?
Hvorfor er det ingen som leser Arv og Miljø opp imot hennes tidligere  bøker?
Er det munnkurv, avtaler, inneforstått elefantkjæling, eller skriver alle vigdisbiografier i hemmelighet og det er krig om å komme først til Fritt Ord? Exclusives?
Er man rett og slett redd for at en slik framgangsmåte vil utarme forfatterskapet?


I know nothing.
Annet enn at Tredje Person Entall er en bedre skrevet versjon av Arv og Miljø.
Jeg foretrekker den. Den er bedre fiksjonalisert. Mer humoristisk, og ved å ikke nevne 'det' har den også flere strenger  spille på. (Bare sånn for å klamre meg til min opprinnelige omtale).

Ingen skrek opp om 'virkelighetslitteratur'  da Tredje Person Entall kom ut.
Skandalen den gang var plagiatpåstander og Hjorths bruk av W.G Seebald.
Her forsvart av Vigdis selv på forlagsbloggen forlagsliv.no.

Hvis du virkelig vil ut på skattejakt
, kan du også ta et dykk i Hjorths essays/artikler og intervjuer

Konklusjonen? (foreløpig, under utbedring)
Som Psykoanalysen.
Ikke alle dørhåndtaker, trær og penneskaft er fallossymboler
, men,  forbausende oftere enn man skulle tro


Eg. Fra Gjennom Skogen (1986) (s18)
Ikke en scene du finner i Hulda/Bergljot, men tatt med for å vise at nylesninger er på tide.
Gjennom skogen blir beskrevet som en sensuell roman om en ung jentes erotiske oppvåkning.
Fra sprinkelsenga  (erotikk?)
- om et menneske på kanten, høyt der på toppen av sprinklene, og en hånd på hodet som klappet. Og hun lå stille, spente alle muskler, stiv i påvente av det uungåelige øyeblikk da hånden forsvant og det knaket i sengen og tyngden  ble  borte. Prøvende skritt over gulvet, et menneske som ikke pustet, som henne selv. Så skrek hun. Magen ristet mot sengebunnen og puten ble våt, kald mot ansiktet. Og det store, tunge mennesket ville komme tilbake, synke ned på kanten så det knaket, hånden ville klappe og klappe, bare litt raskere enn før, pust, pust, pust.  -

Hvem har lest Tredje Person Entall - og Arv og Miljø?
Hvilken likte du best? Synspunkter? Masterkeyvrøvl?
Usikker på hva jeg ville med innlegget? = kommentarfeltet!!


26 kommentarer:

  1. Imponert over din analyse.
    MEN- jeg forstår fortsatt ikke hvorfor man må vite om DET virkelig har skjedd. Og om hun bruker den del av de samme elementene i flere bøker, so what? Jeg forstår at det er interresant for litteraturhistorien/vitenskapen, men for vanlige lesere?

    For meg ble Arv og miljø en veldig god roman som tar opp et tabubelagt emne og de andre vanskelige prosessene i familiedynamikken. Få andre har gjort det så godt.

    Jeg skal lese 3 Person entall, men selv om jeg ser det samme som deg og Solgunn, vil ikke det frata viktigheten av tematikken i Arv og miljø- og kvaliteten over hvordan den isolert sett er utført.

    Btw- jeg har også "Hva er det med mor" og "Drama med Hilde i hylla". Sistnevnte er det så lenge siden jeg leste at den kan med fordel gjenleses. Jeg er såpass frøken-detektiv-nysgjerrig at jeg fort kan hive meg med på jakten. Kanskje.

    Men- Arv og miljø er likevel ei sabla bra bok!
    Hvis det å lese disse andre bøkene ødelegger den opplevelsen vet jeg ikke om jeg gidder...

    ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke om å gjort å vite om det har skjedd som er det viktig, men at en viktig del av forståelsen av det man leser faller bort hvis man aktivt velger å se bort fra det. Eller 'det'.

      Det gjør ikke Arv og Miljø dårligere, eller umulig å lese for seg, men gir en større forståelse av forfatterskapet. Ikke alle er interessert i det selvfølgelig. Tredje Person Entall har alltid vært min favorittvigdis, og er det fremdeles, jeg synes den er bedre enn Arv og Miljø - om incest, men skjønte først at det er det som er 'det' etter at jeg hadde lest Arv og Miljø.
      I retrospekt kan man føle seg litt dum, selv om det ikke betyr at den lesingen/lesningen man gjorde - da - ikke er feil/dårlig/ubetydelig osv. Poenget er vel at ting forandrer seg med ny informasjon, og at flere av Hjorths bøker vil framstå anderledes nå som Arv og Miljø er publisert.
      (Sorry for rotete framstilling).

      Hva er det med Mor, likte jeg godt, Drama med Hilde litt mindre. Arv og Mijø forandrer ikke på det.

      Håper intenst du leser hyllevigdisen din. Tredje Person Entall er god!

      Slett
    2. Nei, fremstillingen din er ikke rotete, jeg tror jeg forstår. Etter din kommentar.
      Og det er bra at det ikke ødelegger for den lesingen man har gjort, men heller utvider forståelsen. Da forstår jeg hensikten bedre.

      Slett
    3. Jeg skal selvfølgelig heller ikke underslå at jeg ikke forstår hvorfor Hjorth blånekter, og kunne ha god lyst til å spørre henne om hvorfor majoriteten av bøkene hennes 'handler' om ødelagte femåringer.

      Men det er på siden av det jeg prøver å si her.

      Slett
    4. Kanskje du får spurt på Bokbloggertreffet/prisutdelingen? (hvis du ikke kaster deg over henne på Lillehammer i mai, antar hun skal dit igjen)

      Slett
    5. Nei du, jeg er faktisk ikke så nysgjerrig som det høres ut. Tekstene gir uansett mer.
      Kom deg til hylla.

      Jeg leste et sted at en eller annen forfatter beskrev skriveprosessen sin som å tenke ut en historie og så fjerne halvparten av ordene. Eg: (mitt eksempel), en begravelse uten å bruke noen begravelsesord. Føler det er passende her.

      Yay til Lillehammer.
      Der skal nok både vi - og Vigdis.

      Slett
    6. Det er så mye å lese Ingalill. Skal lese ferdig Stille av Susan Cain nå, og Vitanzas Syria-roman. Og så er det pån med biosirkelbok...
      Vettu!

      Har booka rom på Stasjonen i år og. Alt annet er for dyrt.

      Slett
    7. Det er da kjempefint på Stasjonen. Stille har jeg faktisk lest halve av, før jeg ble lei. Vet ikke hva det er, synes tema er interessant, men tror jeg fikk nok på et tidspunkt.

      Slett
    8. Jada, men de hadde ikke enkeltrom ledig, så da ble det dobbeltrom. Orker ikke mer seng i rom med random. Jeg leste Stille del 1 før jul og la den tilside. da jeg begynte på igjen denne nå var timingen rett og den er veldig interessant.

      Slett
  2. Interessant denne, Ingalill - har endelig fått Arv og miljø i lyd nå, så får jeg også "lest" den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir spennende Randi, du har jo lest mye Hjorth tidligere.

      Slett
  3. Kommer tilbake til dette innlegget bare jeg får lest/hørt ut Tredje person entall. Er i skrivende stund 3 timer inn i lydboka og den fungerte i allefall fint som underholdning/distraksjon fra tidenes oppvask i går ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg. Hørte lydboka da jeg leste første gang, men gikk for papir denne gangen. Kunne fremdeles høre Gisken for mitt indre øre. (Den er faktisk morsom, spesielt når hun er i Trondheim), tenke seg til... men, igjen, jeg skrev vel, i omtalen at også Arv og Miljø var underholdende nevrosehumor, sikkert et tegn på at jeg forstår nothing -)

      Slett
  4. Dette var interessant- selv om jeg leste med ett øye (ikke helt ferdig med Arv og miljø ennå).

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke mye Miljøspoiling her altså. Handler mest om Hulda og Tredje Pers. Håper du kommer tilbake med begge gluggene (og Hulda) når du er ferdig.
      Vigdis til folket!

      Slett
  5. Så... (Siden Arv og miljø er eneste bok jeg har lest utenom Jørgen + Anne = Sant) det vil indirekte si hun bruker sine lesere som psykolog? Eller hennes stadige gjentakelser understreker hennes begrensninger som forfatter? Eventuelt hun bare tøyser med oss?

    Mvh "Kritisk og tvilende"

    SvarSlett
    Svar
    1. Nja, kanskje mer som en innsirkling, eller bearbeidelse, eller kanskje et hull hun skriver, eller ihvertfall til nå har skrevet rundt. - et unevnelig noe - som Ellefsen skriver, hun at han på det tidspunktet visste hva det var.

      Synes overhode ikke det gjør henne til et dårligere forfatter, eller forringer bøkene på noen måte, kun en ny, eller annen måte å forstå/lese på. Det er der. Man kan velge å se bort ifra det, men man går da helt klart glipp av 'noe'.

      Når det er sagt vil dette sikkert framstå helt anderledes hvis Arv og Miljø er den første, eller eneste, Hjorthboka man har lest. Da starter man allerede med en forhåndskunnskap, som ikke var tilgjengelig (annet enn i underteksten), i de tidligere bøkene.

      Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan, feks, Tredje Person Entall vil framstå for noen som leste Arv og Miljø først. Håper du kommer tilbake og rapporterer
      HINT HINT...

      Slett
    2. Ja, jeg vet, og denne diskusjonen trigger meg, jeg skulle så gjerne visst mer, lest mer, bidratt mer. Ditt innlegg, Solgunn sitt innlegg, det er slikt som gjør alt så GIVENDE.

      Men gud bedre så utslitt jeg ble av Arv og miljø. Helt på randen irritert-frustrert-utslitt. Klarer jeg en til på rappen?

      Slett
    3. Det gjør du. Hulda, er, i min mening, en mer sjarmerende karakter enn Bergljot, og boka har mange fasetter, også utenom 'det'. Mye distanse og humor (det var denne nevrosehumoren da -). Sidestiller du henne med Bergljot, vil du også får MYE mer av historien, barndom/ekteskap/barliv etc.

      På en måte kan man si at Arv og Miljø er konsentratet av TredjePers.

      Slett
  6. Jeg skal også lese Vigdis Hjorth i februar, men må lese ut bokhylleboka og biografien først. Og er ferdig med den først og nå er det Bjørn Kjos før jeg leser Vigdis.

    Skal lese Arv og Miljø, enda en gang, i itillegg til Gjennom skogen som jeg fant hjemme og Et norsk hus som jeg fikk til jul. Satser å¨et det går i løpet av februar, hvis ikke tar jeg mars til hjelp også.

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Meget ambisiøse planer dette Gro, men februar har jo knapt begynt, og Gjennom Skogen er tynn, så, I say, god margin. Vet ikke helt om jeg skal heie på Kjos eller Vigdis, hadde dette vært næringslivet ville jeg blitt sparket for motstridende interesser. Vigdis kontra biosirkel, what to do, what??

      Det er nå så lenge siden jeg leste bioboka mi at jeg knapt husker denne, ikke kan jeg bla fort gjennom heller da jeg hørte lydboka. Meget vanskelig å skumme på lyd, mm, man kjører de i hurtig tegneserietempo....

      Slett
  7. Har lest ferdig Tredje person entall. Synes Arv og miljø var mye bedre. Mer realistisk når det gjelder navn (gretel, kråkefjær, pontchien etc? hva er det for noen parodiske navn?)
    Jeg synes starten av Tredje person, var treg- men det tok seg opp.
    Men den var mer ujevn enn Arv og miljø totalt sett. Det jeg likte spesielt godt med Arv og miljø var hvordan hun skildret samspillet i familien før og under arveoppgjøret, særlig mellom søsknene.
    Jeg synes fortsatt ikke det er klart i Tredje person .. at det handler om "inchest".., selv om femøringen/åringen ble nevnt. Vi vet såpass mye i dag om falske minner etc- at jeg ikke ubetinget tror at det er sannheten som kommer opp via psykolanalysen, særlig ikke når den blir ledet og delvis fortolket gjennom en terapeut.."knust som femåring?"
    Det å ha en såpass umoden og dysfunksjonell mor kan vel gjøre enhver nevrotisk. Men farens rolle kommer riktignok veldig lite frem.. Det er mor-datter-forholdet som er fremtredende..

    Ellers var det mye jeg synes jeg har lest før, helt til jeg kom på at jeg muligens også har hørt det før bla.a i en podcast NRK eller CappDamm har med Vigdis som varer i ca en time..
    alt om den alkoholen..
    Jaja, skal jeg skrive innlegg nå?

    SvarSlett
    Svar
    1. Har glemt å sjekke modereringen min, så så dette først nå. Beklager.

      Interessant at vi vurderer bøkene ulikt i forhold til hvilken vi liker best. Enda mer interessant at incesten ikke springer deg i øynene. Men når det er sagt, er det kun Arv og Miljø som styrer Hulda i den retningen, for meg. Kanskje kunne det handlet om falske minner, kanskje tar hun bare de samme karakterene og situasjonene og gir de forskjellig diagnose? Jeg sier kanskje, for, for meg er det klokkeklart. Gretel og mora til Bergljot er samme dame.

      Angående sannheten som kommer opp gjennom psykoanalyse er jeg forsåvdit enig, men siden 'sannheten' kommer opp på identisk måte i begge bøkene, er det som for meg blir viktig. I Arv og Miljø er 'sannheten' incest. I TredjePers, får vi ikke vite hva 'sannheten' er. Men begge steder skjer det gjennom skrivearbeid og psykoanalsye og femøringer.

      (Innlegg lest og kommentert)

      Slett
  8. Jo, jeg har ingen problemer med å se sammenhengen. Jeg er også vant til å tenke mulig overgrep når d gjelder slike dunkle greier som Hulda opplever. Hadde jeg lest boka først hadde jeg nok tenkt det som en mulighet . Nå ønsket jeg ikke å låse meg i den teorien, sikkert mtp debatten om det selvbiografiske. Det kan jo være andre ting også. Enig i at mødrene er temmelig like mtp invaderende og nevrotisk foreldrestil.

    SvarSlett
    Svar
    1. Beundringsverdig at du nekter å låse deg, jeg er selv solid innlåst, nøkkelknippet kastet i sjøen -).

      Tankeeksperimenet nå er hva som ville skjedd hvis Arv og Miljø ble skrevet på samme vis som TredjePers, altså akkurat som idag, bare med 'sannheten' 'det', incesten fjernet. Ville den da bli motatt som Hulda? Som Norsk Hus (bare om arverett/familier), ville det overhodet blitt noe virkelighetsdebatt, og hva med alle prisene.

      (Har stått opp med feil fot, i det kyniske hjørnet, sikkert fordi det ikke ser ut som om jeg kommer meg til Oslo og Uglabar (m blant annet Vigdis), men, altså, hva med alle prisene? Ville de regnet som manna fra himmelen, (i henhold til teorien om at Gordimers prisvinnende Conversationist, (ehm min teori), hvilte tungt på den hvite mann som deficateted på elvebredden, hvit mannsskit på svarte manns røde jord), altså, ville hun druknet i prisnominasjoner, hvis overgrepet var tåkelagt, som hos Hulda? Hva tror du, ni?

      Slett
    2. Hehe.. takk for det. :)
      Interessant tankeeksperiment du kommer med.
      Det er jo umulig å si, men jeg tror at tematikken incest og måten hun har skrevet boka på er det som har skapt den store oppmerksomheten. Boka hadde vært god uten også, ift beskrivelser av samspill, urettferdighetsopplevelser, følelser innen en familie som sikkert mange kan kjenne seg igjen i- men det hadde kanskje - sannsynligvis - ikke skapt så stor debatt, i alle fall ikke når det gjelder utspillet fra Økland og hva det medførte av medaoppslag og diskusjoner som bare kulimenerte i at stadig flere og flere ble nysgjerrige og leste boka..markedsmekanismer så klart.
      Men det kan jo hende den hadde fått blest og priser uansett siden det nok hadde vært en god bok også uten incesten. Bedre skrevet og strammere regissert enn Tredje person entall, mener jeg.. Mer ubehagelig og intens, på tross av hva som nå enn hadde skjedd i fortiden- selv om den opplevelsen er veldig viktig for boka som sådan, fordi mye handler om å bli tross, om det man feier under teppet, om å ta parti etc etc.. men det kunne ha vært andre former for vold feks som de andre barna ikke hadde opplevd- som kunne ført til det samme innen familien.
      Det må jo ha vært noe der som skapte en så sterk splid. Og hva er vel sterkere og mer tabubelagt enn incest? Og det er ikke så lett å skrive om heller, slik som Vigdis har gjort det..

      Slett