søndag 24. mai 2020

2020. (UKE 22)

Joggeblogg. Prøvde å løpe fort på asfalt (17.mairaton). Det gikk ganske bra. Husket ikke at jeg hadde knær før dagen derpå.

Back to biz
= Lydbokoppsummering, men først:

Smakebit på søndag. (scroll)

Det er 24.mai
Jeg har sluttet å lese med øynene. 1 papirbok/20 lydbøker.
Kommer til å bli 2023 før jeg er ferdig med
Women's Room  (Marilyn French) (197/636)
Referanse og companionpiece til alt annet jeg leser.

Eksempel. Lydboka jeg straks er ferdig med.

Little Disaster (2020)
Av Sarah Vaughan
Fra England. Lest av cast..

Om: Barnemishandling?
Om: Samtidmødre med samtidsproblemer, som har fjerne utro ektemenn, tidsklemme, mammapoliti, og alt for mange barn. Skulle bare mangle at man kanskje og muligens og tilsynelatende sklir av hengslende og går for å kjøpe melk.

 - Please be quiet. Just be quiet. Be quiet, won't you? Just be quiet, for God's sake!' -

Fasader. Fasader.
#bringbackthenabofest

 Minus ekstraelementet jobb
Men var det anderledes på femtitallet? 
Konkurrende mødre, dry martinis, utro fraværende ektemenn, nabofester og, altfor mange barn.  - So it went. The catastrophes were always comic, even when in fact they were not, even when a child ended up with an injury. The catasrophes were comic, the men were inadequate, and the women functioned against overwhelming odds, defeated before they even began. This was the myth, Mira realized, listening to Samantha; it was a myth of heroism and good humor. This was how they made it out (Women's Room s143) 
--------------------------------------------

25.mai
Ikke lest et ord mer av Women's Room (197s).
Ferdig med Little Disasters
Om: En lang overtydelig historie om hva som skjer når glansbildet sprekker og babyen faller ned fra stellebordet, dør i krybbedød, eller slår hodet i kjøleskapet, mens morselv du holder for ørene og bare tenker på vin melk.

Vaughan var Guardian journalist før hun ble forfatter. 
Dette er hennes fjerde bok. Den forrige (2018) (#metoo tematikk), Anatomy of a Scandal, var inspirert av en sann historie. Jeg tror Disasters er det også. (Må google). Fremgangsmåten er den samme. Personer i bane rundt en konkret hendelse (skadet baby), som belyses fra hver tenkelige synsvinkel. Alle stener snus. All motivasjon og bakgrunn skrutineres. Grums til overflata.

En miniatyrtwist på slutten berger, kanskje, den tredje goodreadsstjerna.
---------------

26.mai
Greier ikke bestemme meg for ny lydbok
-------------------------------------------

27.mai
Valg tatt. Leser det resten av verden leser.
My Dark Vanessa  -  Kate Elizabeth Russell  (2020)
Allerede over 5000 reviews på goodreads.
--------------------------------------------
Slutt!!

25 kommentarer:

  1. Jeg kjenner ingen av de to bøkene dine, men de høres interessante ut :-)
    Ha en riktig fin søndag, Ingalill!

    SvarSlett
    Svar
    1. God søndag tilbake. Håper alt er som det skal være i vest og angående bøkene. Skal French være mustread, men Vaughan kan du hoppe over, min mening. Ikke helt landet på French heller, selv om jeg kjenner at den begynne å ta tak. Har blitt besatt av noen av hennes tidligere (Blødende hjerte).

      Slett
  2. en gammal klassiker som jag läste för länge sedan, tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Very welcome. Trodde den skulle være utdatert og uaktuell, men my bad, intet er nytt under solen, som vanlig..

      Slett
  3. French står i min hylla. lästes en gång för länge sedan. har tänkt på omläsning. tack för smakebit och påminnelse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lest andre bøker av henne, men det er svært lenge siden. Trodde spriket mellom da og nå skulle være større, eller, ihvertfall litteraturmessig, eller kanskje jeg mener tema-messig? Er litt usikker. Er nok engang inne i den loopen der alle bøker handler om det samme...

      Slett
  4. Helt okända böcker för mig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du vil lese, anbefaler jeg French!

      Slett
  5. Kjente navn du leser, så kjente at jeg måtte sjekke bloggen min for å se om jeg har lest dem, men nei, intet treff der gitt. Holder en finger på French, og laster i skrivende stund ned Kvinner fra 2011, håper den er representativ for hennes skriving.
    Nyt kvelden Ingalill!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ahh, French fra 2011, visste ikke at hun fremdeles holdt på da. Veldig interessant. Håper du skyver den fram i køa.
      Kvelden var regnfull, men ok -)
      (Laster ned Dark Vanessa (right now) for å ta med på tur)

      Slett
  6. Marilyn French läste jag på 80-talet men minns den inte så bra. Tack för smakbit

    SvarSlett
    Svar
    1. Synes alt lest før jeg begynte med dokumentasjon (blogging) er nesten umulig å huske.

      Slett
  7. Little Disasters kände jag inte till, men Kvinnorummet var lite av husbibel i min ungdom :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da var du kanskje en av de som fikk livet forandret ved å lese den? Jmf forsida. Jeg er faktisk litt spent på hvordan den vil påvirke meg, er bare 1/3 inn, (nabofester og 50tall), men skilsmissene er så smått i gang, noen har begynt å jobbe/studere og changes it will be.

      (Faktisk mest kuriøst hvordan Little Disasters (2020 bok) er så lik 50talls delen av Women's Room.

      Slett
  8. The Women´s Room läste jag för många år sedan, i ungdomen, och den gjorde väldigt stort intryck på mig!

    SvarSlett
  9. Skriver her for jeg fikk ikke kommentert på uke 1 (2021)
    Jeg leser gjerne om dine t-skjorte kjøp. Så lenge du skriver :)
    Snart ny Drag Race sesong. Da har du uansett ikke tid til å lese :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Crafty -))
      Så første episode av sesong 13 på lørdag, eller natt til lørdag, på utube, kanskje den ligger der ennå og moderatorer sover i jula.

      Det med kommenteringa er med vilje, ikke helt klar til å begi meg ut i lesefellesskaper ennå og tenkte å føle litt på gamledagerblogging, da man bare skriblet for se selv og ingen leste, eller man visste ihvertfall ikke at folk leste, bare håpet, (så takk for t-skjortekommentaren).

      Og godt nyttår og sånt.
      (Jeg ser det leses og summeres -)

      Slett
    2. Det er en viktig tanke - hvorfor skriver man på bloggen og for hvem?
      For meg fungerer det best om jeg tenker at ingen andre enn meg leser det jeg skriver.

      Uansett: Du skriver humoristisk. Så om du skriver kun for deg, om bøker eller ikke - så har jeg lsyt til å lese det :)

      Slett
    3. Thank you very much!
      Foreløpig føles det både snålt og befriende og skrive uten kommentarer, ikke det at jeg egentlig har skrevet noe, men man er da vant til, (etter snart 11 år) og sjekke kommentarer. Blir nok anderledes når/hvis jeg begynner å lese/dele igjen.

      Slett
    4. Kommentar til uke 2: Hva faen...? Håper du blir raskt bra. God bedring!

      Slett
  10. Godt å se at det er liv i leiren,du er savnet selv om jeg ikke har vært aktiv på blogg selv i 2020. Som Augusta leser jeg gjerne om t-skjorte kjøp.

    Godt nyttår,Ingalill 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt Nyttår Beathe.
      Fniser til suget etter t-skjorte oppdateringer, kan love at det ville blitt svært kjedelig, en blå, en rød og en grønn, pluss en grønn til, etc etc,

      Slett
    2. Samme hva du skriver om. Kjekt å se liv her.

      Uke 2:Huff,det der høres ikke bra ut og jeg krysser fingrene for at du blir fort frisk.

      Forstår godt det der med kommentarer akkuat nå, håper at det er ok å kommentere her likevel.

      Nydelig bilde i uke 2-innlegget.

      Slett
  11. Test 🥰 fra Alta.

    SvarSlett
  12. Hurra for at det funket - stakkars deg som har fått gallestein! Vet du at det var det det var? Og hurra for at vi snart kan treffes til tvangslesning og sladder og rødvinsprat. Jeg gleder meg til det! Alta igjen :)

    SvarSlett