fredag 15. august 2014

BIOGRAFISIRKELEN 8 - POLITIKERE


H.R.C  (2014) 
State Secrets 
and the Rebirth 
of Hillary Clinton
  -  Jonathan Allen/Amie Parnes

Lydbok lest av: Kimberly Farr




Mitt bidrag i åttende runde av
Biografisirkelen
Kategori: Politikere
- Everybody wants to rule the world -


Jeg endte på: 
Hillary Rodham Clinton.
Juristen, førstedamen, senatoren og diplomaten.
Hun som kunne blitt, og fremdeles kan bli 
USAs første kvinnelige president.
, fortalt og sammenfattet av 2 korrenspodenter fra det hvite huset.




Oppramsende wikibio:
Født i Chigago 1947. Utdannet jurist ved Yale (1973). Giftet seg med Bill Clinton i 1974. Ble på slutten av 70-tallet regnet blant de 100 mest innflytelsesrike juristene i USA.  

Som  førstedame i Arkansas i 11år  (Bill the Governor) reformerte hun utdanningssystemet. 

Som førstedame i USA 
(Bill the President) fikk hun innflytelse over helsesektoren, og har siden den gangen jobbet for en nasjonal helsereform.
,(among other things).

Fra 2001-2009 var hun Senator of New York. 
I 2008 tapte hun demokratenes nominasjonsvalg til Barack Obama.


 - og det er her denne boka kommer inn.
Akkurat i det øyeblikk nominasjonen er tapt. Rike menn har sviktet. Bill har blandet seg inn for mye. De hun trodde var på hennes side jublet for Obama. Blakk, defeated og - ferdig med politikken??

Først som sist:
Jeg leste feil bok.
Dette er ikke ei bok om Hilary på hjemmebane. Ingenting om Bill, utroskap, motherhood, tidsklemming og kvinnefiendlig politisk klima. Dessverre fant jeg fort ut at det eneste jeg egentlig var nysgjerrig på angående Hillary var hva hun nå egentlig synes om sin engang(?) utro ektemann, og hvilken avtale hun og den samme villfarne ektemannen i 1998 la for fremtiden. 

Det sier seg selv at man i Amerika ikke blir President uten ektemake. 

Tiskehvisking i whitehousekorridorene om utenriksstrategier og bemanningsproblemer fascinerer meg ikke like mye som den strategien mann og kone må ha lagt en kald ambisiøs 90s natt.
( Ingen tenker klart om sommeren, se bare på politikken i varme land)



 House of Cards.
, det eneste som mangler er myrdende visepresidenter.

Det er altså 2008 og Hilary har tapt.
Alt de har tilbake er en liste over de gode og onde.
De som støttet. De som sviktet og aldri får leke med Clintons igjen. 
De som er til å stole på belønnes, huskes for all fremtid og samles i jernhard krets

Det er på tide å reise skuta og tråkle duken
, eller som man sier i moderne tid 
- reparere nettverket.

En prosess som går forbausende raskt da Obama, mot alle odds, tilbyr henne jobben som Secretary of State =  tilnærmet utenriksminister. Mer korrekt, han nominerer henne, så må hun sørge selv for å vinne over resten av gutta - om hun vil ha den.

Påtrengede assosiasjoner:
Jeg vet jo at de ikke skriver talene sine selv, disse kampanjepolitikerne, har sett det på film, og jeg vet det er meningen at jeg skal bli imponert over at hun er så involvert som hun er, men bør man ikke, helt idealistisk skrive sine egne taler? Hele taler, ikke bare snippets som gir personlig twist?  Ærlig talt, Bush hadde aldri blitt president men en slik regel. Hvis det er slik at et talent for medrivende taler med  budskap ikke gjør deg til en god politiker, og det gjør det nødvendigvis ikke, så burde taleskriveren holde talene, og den vordende presidenten nikke deltakende i bakgrunnen. Eller så burde lederskap fratas krav om eloquence. Stumme presideneter, som i gamle keiserlige dager. Et verdig blikk, og innleide talende taleskrivere. 
Samme ull, skogen full - av gamle trær.

Et litt sterkere grep om amerikansk politkk enn det jeg kan skryte av fortjener nok boka, men jeg følger da sånn delvis med 
- og ser de rette tv-seriene
 - when you play the Game of Thrones - you either win or die - 


Hilary vinner. 
Hun er dronningen i maskineriet. Head of Camp Clinton. The Clintonites. Hun besøker 112 land. Kjemper for kvinner, fattige og frihet. Hun er som regel for invadering og våpen. Er aktiv i krigherjede land. Kupp, terror og døde amerikanere er uungåelig. 

Målet er å bedre verdens syn på USA. Våpenet er 'smart power' - en blanding av militærmakt, diplomati, økonomi og tekonologi.  (De tror de fant på det selv.)

Men hvordan går det med ekteskapet? Hillary? 
Ser dere hverandre noengang?
, med 112 land på 4år, blodpropp pga for mange timer i lufta? Utmattelsen?

Vi hører ingenting om Bill, annet enn at han blandet seg inn i noen av talene hennes, men ble quickly dismissed fordi han var for blomstrende og poetisk. Og mer interessant at han ikke går overens med Obama, til tross for at Hillary og Barack, og tilhengerne, har gått fra isende fiender til gjensidig vennskap og respekt liker Obama fremdeles ikke Bill. Intriger....

Det er ei oppramsende bok
, som fortjener et oppramsende innlegg.
Det handler om hestehandlerpolitikk som om aller inneforstått med at politkk faktisk ER som House of Cards. Alle vet det. Alle har godtatt det. Og jeg er en idiot som trodde slikt var på tv, riktignok oppspritet og flashy, med likevel fiksjon. Hvem støtter hvem. Hvem ansatte hvem. Hvem stoler på hvem. Hvem sviktet hvem. Hvem er reformert. Hvem har jobbet lengst. Hvem er imot Hilary. Hvem synes hun er morsom. Hvem stod bak hva. Forslo hva. Fikk skylda for hva? osv osv osv.
All politics. Inget privatliv.

Helt fra 2008 og opp til 2012, med hint fra 2013
, og alt leder opp mot det store spørsmålet:

Presidentvalget 2016?
NEI, sier hun, men fortelleren er utrettelig i å understreke hvordan de ulike strategiene og valgene hun gjør legger grunnen perfekt for en ny runde. Hun sier at hun er for gammel, at hun vil vie seg til - speeches and beaches - men forfatteren hinter om taler med sterkt politisk innhold og hinter vagt men overbevisende om at hun forbreder seg i all hemmelighet og er bedre rustet enn noen andre, noen gang.



Jeg hadde foretrukket en standard biografi 
om livet, barnet, mannen og Monica, men på mange måter er dette bedre. Hun er hevet over lakenhysteriet, far removed fra standardspørsmål og dobbelmoral. På wiki står det first foran hvoran nesten alle verv og jobber. Første kvinnelig parnter i firmaet, første kvinne med ditt verv og datt posisjon. Hun er en institusjon, et fyrtårn, et arbeidsjern
, og hvis jeg noensinne leser Lewinskyboka kommer jeg til å holde det hemmelig.

Ironisk: Til tross for dette hevder boka at en av grunnene til at hun tapte presidentnominasjonen mot Obama i 2008 var at hun nektet å kjøre ei historisk linje med første kvinnelige president. Obama satset på første svarte - og vant.   

Jeg anbefaler 
boka til statsvitere, abonnenter av Klassekampen og intrigemakere.
Det er også verd å nevne at det finnes MANGE Hillarybøker, der ute, også med det innholdet jeg etterlyste i begynnelsen og mange svært negative - som skal avsløre den fæle sannheten. 

Bare på splitternye storytel.no hvor jeg fant denne, ligger det tre bøker. 2 av typen som påstår å inneholde sannheter som vil ødelegge hennes politiske karriere for godt. Jeg valgte den positive.
Hadde jeg hatt 2 uker til skulle jeg lest en av de andre også, for balansens skyld. 
De hadde garantert fått meg til å kjøpe Hillary 2016 overalls. Flagg i taket. 
Jeg reagerer alltid slik på negativ propaganda.

Denne boka dog, økte min beundring for Hillary som smart hardtarbeidende politiker, men gjorde ingenting for å lysne mitt syn på amerikansk media og politikk, og jeg vet fremdeles svært lite om henne som menneske og hvor hun står politisk.  
Heldigvis har man google.


Alle bilder lånt fra verdensveven:

Sirkeldeltakelse:
Les ei bok i riktig kategori
Skriv et blogginnlegg.
Legg igjen en link i kommentarfeltet. 

Har du ikke blogg, holder det med en kommentar. NB, for å få klikkbare linker i bloggerkommentarfeltet  må du trikse litt.




---------------------------------------------
Neste kategori i biografisirkelen er:
ALTERNATIVERE
- for det er ingen adgang, du kommer ikke inn
, du er for streit - (ragarockers)
Bloggdato er 15.oktober.

31 kommentarer:

  1. Morsom bloggpost som vanlig :) Men som deg hadde jeg også ville følt meg snytt når de ikke skrev noe om utroskap og andre intriger i ekteskapet med Bill C.

    Jeg leste om Ola Borten Moe, får ikke linket før senere i helgen. Men også det var en skuffelse!!

    Neste gang er det "alternativere", kan du være mer konkret? :) Vil ikke gå en smell enda en gang!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror hun har en selvbiografi også, der jeg regner med at alt om hennes ekteskapelige utfordringer står. Som det er ble jeg reddet fra min egen overfladiskhet ved å tilfeldig ende opp med ei bok helt uten dyneløfting. Det er jo tross alt politikken man burde være opptatt av -)

      Alternativere:
      Så enkelt som alternative livstiler. Hva som helst. Det som gjør noe utenom det vanlige. Hva som regnes som vanlig blir opp til hver enkelt. Selv har jeg allerede valgt bok. Har hatt den liggende klar for kategorien siden jeg fikk den som gave ifjor.
      Ladyboys fra Thailand.
      Visstnok en svært big deal.

      (Jeg kommer snart og leser om Borten, må bare redigere innlegget først, hastet med å få det ut, så jeg sendte det ivei full av skavanker -)

      Slett
  2. Eg ligger litt etter, er halvveis i ei lita flis av ei bok om Winston Churchill. Kjem med innlegg seinare i kveld eller i morgon :-)

    Eg har og lyst til å lese om Hillary Clinton, men då skal eg ikkje velge denne boka ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fret not, dette er sommelens sirkel, og det har ennå ikke skjedd at alle publiserer samme dag. Tror jeg må innføre strengere disiplin.

      Det er mye å velge i når deg gjelder Hillarybøker, skulle jeg lest en til tror jeg jeg ville valgt en av selvbiografiene, såvidt jeg kan se har hun to. En fra 2003, før hun igjen var solid på tronen. Og en ganske ny som ser ut til å være mer politisk og dekker samme periode som den jeg leste.
      Lest på wiki at førstenevnte hadde fått kritikk for mangel på detaljer rundt Lewinskyskandalen, så da må man vel lese Monicas bok skal man finne ut sannheten -)
      - eller Bills - den er på over 1000s, og bør vel ha et kapittel eller 2 om sigarer og ovale kontorer?

      Slett
    2. Skumma meg gjennom slutten, her er linken: http://serieavhengig.blogspot.no/2014/08/lesesirkelbok-churchill.html

      Verker som det er ein dårleg dag for politikerbiografier ;-)

      Slett
    3. Elida om Churchill
      http://serieavhengig.blogspot.no/2014/08/lesesirkelbok-churchill.html

      Hehe, kanskje politikere ikke er så interessante som de tror. Nå skal jeg vie resten av kvelden til Game of Thrones, så Churchill og resten av innleggene blir ikke lest før i morgen.
      (Er kun i starten på sesong3, på etterskudd mao)

      Slett
  3. Siden dette innlegget ikke lå ute sent i går kveld, så postet jeg mitt på det andre innlegget, men ok. her får du en reprise da sjø, på Per Sandbergs Mot min vilje:
    http://artemisiasverden.blogspot.no/2014/08/moshonistas-biografilesesirkel-per.html#more

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke greit å lese en biografi om en berømt politkerdame som det er skrevet mange av.. hvordan velge den rette liksom.. Og hva med de som skal lese en om Gahr Støre ? Som det kommer tre-fire bøker om bare i høst? Hm..en har han dog skrevet selv.
      Autoriserte biografier er nok best for å få med seg det meste.. Alt annet kan være interessant or not, som denne som ble som en dott, for deg..
      Ang alternativere- har jeg lest ørti, og har fortsatt flere uleste i hylla, feks Gro Helen Tørums Sjaman på høye hæler- tror kanskje jeg velger den du.. kanskje.. Ser Gro etterlyste tips. Kan nevne i fleng; Snåsamannen, alle de andre healerne og synske norske, svenske og amerikanske og engelske; Lisa Williams, Colin Fry, Lena Ranehag, Lilli Bendriss, Susan Sibbern, Eirik Myrhaug med fler..

      Slett
    2. Ja, og Anna Elisabeth Westerlund, ikke minst..og Marcello Haugen.

      Slett
    3. Anita om Per Sandberg
      http://artemisiasverden.blogspot.no/2014/08/moshonistas-biografilesesirkel-per.html#more

      3 bøker om Støre i år?
      Det høres jo fantastisk ut. Hva har han gjort for å fortjene dette lizm -)

      Fint med tips til neste runde. De synske, healerne og kvakksalverne er midt i målgruppa. Har hatt lyst til å lese om Snåsamannen lenge.
      (Jeg hadde tross alt en farfar med varme hender og evnen til å finne vann. Brukt av vannverket.)
      Westerlund har jeg også hørt mye om.
      (disse utlendingene er jeg selvfølgelig mer skeptisk til - de har alltid for hvite tenner.)

      Slett
  4. Ei bra bok om Einar Førde: http://bokbloggberit.blogspot.no/2014/08/biografilesesirkel-stikk-i-strid.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Berit om Einar Førde
      http://bokbloggberit.blogspot.no/2014/08/biografilesesirkel-stikk-i-strid.html

      Jeg har bare et indre bilde av mannen som gammel så det skal bli interessant men litt dypere insights.

      Slett
  5. Åååå, jeg er bare halvveis i den kjedelige (men interessante) boka om Aung San Suu Kyi, og sitter her og lurer på om jeg skal skrive så langt jeg har lest, eller om jeg skal lese i kveld og blogge i morgen ... og mens jeg funderer sitter jeg her og fjaser på nettet ... og leser flotte bloggposter om dame med vett i toppen (som jeg også hadde blitt skuffet over at jeg ikke hadde fått lært noe mer snadder om ...)
    Happy Friday to you :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå som det er dagen etter, regner jeg med at valget er tatt og blogginnlegget rett rundt hjørnet?
      (men bare for å ha sagt det
      , halvleste bøker blir stadig beblogget.)

      Slett
  6. Farfar med varme hender er godt, Ingalill.:)
    Ja, Støre-- who knows.. både lest set go hørte intervju med ham om dette på radioen her forleden..en er en slags memorabok fra ham selv. Han sa i intervjuet at han fikk perspektiv ved å skrive med sine politiske tanker.. og så ble det bok av det.. Skal vi også skrive ned tankene våre kanskje??? :::

    SvarSlett
    Svar
    1. , eller kanskje bare Støre skal begynne å blogge
      - som vanlige folk -)

      Slett
    2. Ja, der sier du noe gitt.;) Blogg er tingen!

      Slett
  7. Altså, innlegget var der på fredag, men linken kommer ikke før i dag. Har ikke vært på nett med PC før nå, og alle forsøk på å bloggkommentere fra mobil, virker ikke. I hvert fall, jukseblogging med crossoverbok om Thomas Cromwell - Wolf Hall. Som bestilt fra deg ;)

    http://elbakken.blogspot.no/2014/08/jeg-hadde-egentlig-en-annen-plan-for.html

    Om Clinton: Jeg er skeptisk til alle politikerbiografier til politikere som fremdeles er aktive. Har liksom ingen tro på at de gode historiene kommer før de ikke lenger har noe å tape på at historiene kommer ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Elisabeth om Thomas Cromwell:
      http://elbakken.blogspot.no/2014/08/jeg-hadde-egentlig-en-annen-plan-for.html

      Det ble pose og sekk dette, både Cromwell og Churchill. Det ordner seg for liberale generaler.

      Det er et poeng dette med unge og/eller levende politikere. Når det gjelder Hillary står likevel opposisjonen i kø for å skrive avslørende og sjikanerende bøker, men hun og apparatet rundt henne ser ut til å være mektige nok til at alt preller av. Det er jo også mange merkelige påstander mostanderne kommer med -)

      Kanskje burde de levende politikerne holde seg til selvbiografier som tok for seg mer mennesklige temaer. Jeg skulle som sagt gjerne lært mer om hjemmelivet. Hvordan alt hun har oppnådd har påvirket henne som menneske osv osv. Men også her må det en viss alder til før visdommen klinger sann og ekte.

      Slett
    2. Jeg tenker at den selvbiografien kommer, men ETTER at hun eventuelt har vært president. Om det nå blir sånn.

      Og så er jeg like skeptisk til grafsende biografier fra politiske motstandere, egentlig av samme grunn. Det er fremdeles mer politikk enn biografi de er ute etter ved å tegne bildet nå. Jeg kan vente.

      Ser Elida har skrevet om den boka jeg hadde tenkt å bruke som nummer to bok, siden jeg hadde planer om en to-i-én Churchill omtale. Men i motsetning til henne, likte jeg den boka godt og syntes den fikk sagt mye på få sider. Smaken og baken og alt det der.

      Slett
    3. Veldig enig.
      , som en hovedregel burde det ikke skrives biografier om aktive og levende folk under 50. Eller kanskje til og med 80.

      Når det gjelder Hillary kjenner jeg at det hadde passet fnt med henne som president nå.
      , sa hun, uten og ane noe om motstandere
      og lite om politikken -))

      Slett
  8. Enda litt mer forsinka her: http://boktanker.blogspot.no/2014/08/biografi-harald-harfagres-saga.html (men det tok tid å skrive det innlegget, altså).

    Ser at det er mange mannfolk her, min er kanskje eldst? Gleder meg til å lese om alle de andre i morra.

    Flott omtale om ei imponerende dame, Ingalill! Det var spennende å lese om et så analyserende, politisk og strategisk verk om en av vår tids aller mektigste og viktigste kvinner. Kjempebra at du løfter henne fram, bokas mangler til tross!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hedda om Harald Hårfagre
      http://boktanker.blogspot.no/2014/08/biografi-harald-harfagres-saga.html

      Harald er nok en tidkrevende mann.
      Meget interessant at det er mest menn i denne kategorien. Da vi skrev om kongelige var det bare kvinner, bortsett fra deg om Ynglinge-sagaen. Montro hva dette sier om oss bokbloggerins?
      Politikk for menn. Kroner for kvinner?

      Hillary er en bauta!

      Slett
    2. Det er jo ingen dårlig fordeling, såfremt at damene er type Elizabeth I & II og ikke et symbolsk vedheng som får lov til å pynte seg ved høve. Men vi ser jo hvordan det går i denne politikken i inn- og utland, så kanskje det skulle vært flere kvinner der... Heia Hillary! Og Angela Merkel. Og typer som Gro, osv.osv.

      Slett
  9. Og her er min link: http://groskrosverden.blogspot.no/2014/08/biografi-lesesirkel-viii.html

    Glemte det i helgen, litt sløv enda på tampen av sommeren :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gro om Borten Moe
      http://groskrosverden.blogspot.no/2014/08/biografi-lesesirkel-viii.html

      Tenk det plutselig ble det høst.
      (noen hjerter gleder seg -)

      Slett
    2. Jeg gleder meg også til høsten. Sitte inn og strikke og drikke te :) Ikke være redd for heteslag når en er ute og trimmer (i år er jeg bedre forberedt til Ti for Grethe). Og sitte inne og se på TV serier på DVD som er morsomme (Breaking Bad). Og mange fine bøker som kommer ut i høst, mye å glede seg til altså :)

      Slett
    3. Godt å høre at du er godt forberedt til OM, og ikke minst at du ser Breaking Bad
      (som alle burde gjøre). Jeg har også meldt meg på, skulle boikotte og er i elendig form, mye dårligere rustet enn tidligere år, men nå har jeg meldt meg på halv - så får det gå som det går.
      Den varme sommeren har drept all løpelyst.

      Slett
  10. Haruhi om Cixi
    https://bokboble.wordpress.com/2014/08/17/cixi-en-noe-forsinket-og-oppstykket-omtale/

    Det er en god strategi, da det har vist seg at mange av kategoriene er overlappende og flere bøker har blitt brukt flere ganger - heldigvis ikke av samme deltaker. Det er en svakhet i systemet som umiddelbart blir fjernet. I første omgang ved å plotte ut 2015 kategoriene, sære og fjerne, eg.
    Januar: Herre med bart
    Februar: Piker med gullhår.

    Når det gjelder Hillary hadde jeg ikke trodd det var mulig å lese bio, uten inngående utlegninger om ekteskapskrøll. Dette må være den eneste.

    SvarSlett
  11. Eg tenker jo stadig at eg skal delta i biografilesesirkelen, men det faller alltid ut. Men alternativere høyrest veldig interessant ut, så eg skal sjå om eg klarer å henge meg på den. Kva legg du i alternativere? Er det eit romsleg eller strengt begrep?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ryktene om din deltakelse har, til nå, vært sterkt overdrevet. (tihi).

      Alternativere er et romslig begrep - åpent for individuelle tolkninger. Tross alt, normalen for deg kan være svært alternativt for meg, se bare på vår ulike tilnærming til tegnsetting -)

      Alternative livstiler, alternative hobbyer. Matvaner, trosretninger (her svinger generalen sin pisk, religion er touchy og buddisme er ikke en alternativ livsstil, men hvis du har hoppet av fastlanelivet for å messe hare krishna på remahjørner, kan det diskuteres.)

      Synske, healere, treehuggers, fanatikere av mange slag, seksuelt grums og alle de som velger å leve, preke og dyrke ting som kan få 4 av 10 til å heve sjokkerte øyenbryn.
      Eller noe sånt.
      Romslig nok?

      Jeg skal lese om thailandske ladyboys
      , så har du et utgangspunkt.

      Slett