fredag 10. april 2020

2020: PÅSKE (Natt) (Quiz)

Aldri vært så påskestille i dalen. Tomme hytter. For øyeblikket. Klager ikke.

Bokleseformel?  Gule bøker
, men først:...  boka jeg nettopp ble ferdig med:
Det er langfredag. (Kanskje jeg skipper gult og går rett på Jussi.)



Ferdig med:
Natt  (2017)
Av Bernard Miniere
Martin Servaz 4  (Link til treer'n)
Oversatt fra fransk av Eve-Marie Lund
Leser-e-eksemplar (Aschehoug)
Lest på norsk, på kindle 4

Om: PolitiMartin, SeriemorderJulian, og Kirsten fra Norge.

Denne gangen med en norsk twist og et plott, som selv om det sluttet, convoluted og forhastet, underholdte. Trakk ei stjerne for den epilogaktige slutten, men la den til igjen, da jeg innså at jeg gleder meg til femmer'n.

Historien:
Åpner faktisk på natttoget til Bergen.
Kirsten Nygaards (politi) navn ligger nedskrevet på en lapp i en myrdet kvinnes lomme. Etterforskningen leder henne til en oljeplattform, der de finner bilder av Martin Servaz, sier seg selv at hun da må reise til Frankrike for å ha sex med finne ut hva som er forbindelsen med Martin, som btw har blitt skutt og ligget i koma.
Let the etterforskning  begin..

Tidligere bøker har innehold flukt fra fjellasyl, kidnapping av kjærester, utallige mord, depresjoner, rehab, galskap, drikking, trusler og snikfotografering. Alltid med Servaz som hovedperson.

Trygg formel.
Av typen overkomplisert og enkelt på samme tid. Ikke egentlig spennende, bare akkurat nok til at man lurer på hvordan det går. Helten er pjusk men likandes og udødelig. Skurken er ond med sjarm. Jeg er svak for slike politi-morder-symbioser.
 
That's it.
Krampeaktig nullspoiling, men vit at den innholder både snødekte alper, (fra da slikt var coronafritt) og oljeplattform. Minier har gjort norkseleksa si og det var ganske morsomt å lese tall og fakta, om blant annet Bergen. 

Vil du vite mer?: Tine og Bjørnebok
--------------------------------------

Påskeaften
Begynner på Jussi.
Innså under gårsdagens digitale Tvangslesing at jeg er teknologisk akterutseilt og mer forfengelig på gammeldamedaga'n enn jeg noensinne var som ungmø. Lover at jeg skal slutte å snakke om håret mitt når alt brunt er klippet av. Until then...
Ikke et ord lest, men bøker ble vist fram
----------------------------------------------

De guleste bøkene jeg fant i hylla. Kun 3 av dem lest. You?


1.påskedag
Smakebit på søndag (tredje helg på rad)
Presentert i god kreativ påskeånd, som Sitatquiz.

Match bok med bilde.
Førstesetning i hvilken bok? 
  1. - Fargen på svart dameundertøy -  (overskrift), Anarchy in the UKR  (Serhij Zjadan)
  2. - De aller fleste vil synes det var digg å kunne slippe å være så jævlig fri hele tiden - Oppdatering fra Lykkkelandet  (Martha Norheim)
  3.  - Mira was hiding in the ladies room -  Womens's Room  (Marilyn French)
  4.  - It still counts, even though it happened when he was unconscious - Nobody belongs here more than you  (Miranda July)
  5. - I og med at du har plukket opp denne boka kan det være naturlig å anta at du vil amme -  Pupp  (Kristin Grue, Mina Lystad)
  6. - Ingrid slår av vekkeklokka før den ringer, før Peter våkner. -  Sommertid  (Hilde Rød-Larsen)
  7.  - The night Effia Otcher was born into the musky heat of Fanteland a fire raged through the woods just outside her father's compound - Homecoming  (YaYa Guasi)
Ingen premie, heder eller ære
Kun overdrevet kommentarfeltskryt.
Fasit kommer kanskje.
---------------------------------

15.april
Påska er over
Må bare ta med favorittsitatet fra Natt før jeg setter strek.
Martin på sykehus, i koma, etter skuddskade.
 - Alt er vakkert, lysende, fantastisk. Imøtekommende.-

- Han følger stien som går ned til den, og jo lenger ned han kommer jo mer uvanlig virker elven. Det er et under man ikke kan forestille seg, den elven!  Det er vakrere enn noe annet han har sett. Og plutselig, etter hvert som han kommer nærmere, forstår han mer: Elven består av mennesker som går side om side - det han ser, er menneskehetens elv, i fortid, nåtid og fremtid... Hundretusner, millioner, milliarder av mennesker.. Han tilbakelegger de siste hundre meterne, og da han går inn i denne uendelige menneskemengden, blir han overveldet, omgitt av en følbar kjærlighet. Nedsunket midt i den enorme elven av folk begynner han å hulke av glede -  (13%)

 Livets elv.
Det fortsetter en side til, om hvor han aldri har vært så lykkelig, alltid følt slik fred, før han snapper ut og tilbake til sykehus og virkeligehet. Made sense på en life-the-universe-and-everything måte  (Douglas Adams). Lys i tunnelen. Paradis. Hadde ikke vært så ille hvis denne elven var meningen med livet.

Undrer på om han har tatt det fra religion, mytologi e.l
, eller fant på det selv?
-------------------------------------------------
 Tilbake til coronahverdagen!

30 kommentarer:

  1. Det norske i denne boken var litt av en overraskelse, men veldig artig. Takk for lenke Ingalill, tror vi er helt på linje når det gjelder hvor likandes krimmen er :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, trodde nesten jeg hadde feil bok da den startet med norske navn og tog. Artig men rart. Sikker enda mer so for dere bergensere?
      Er klar for å lese innlegget ditt nå.

      Slett
  2. Tør ikke lese enda.. er halveis i Nuit.
    Det norske visste jeg om, det sto i anmeldelsen i Adressa- og spesielt ble bestefar og barndom på Hell fremhevet, naturlig nok.
    -
    Gult er kult. Hvilken bok ble det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg turte heller ikke lese andres innlegg før jeg var ferdig. Tør aldri. Man vet aldri hvilken detaljer som vil forandre leseprosessen. Avslører nesten ingenting, men selv det kan være for mye.

      Hadde Minier bestefar/barndom på Hell?
      Det er jo litt spesielt. (Eller mente du bare at det ble nevnt i boka?)

      Slett
    2. Veldig dumt å lese andres innlegg mens man er midt i boka selv, ja. Eneste grunnen er når/hvis man trenger motivasjon til å fortsette.
      -
      Det var Kirsten Nygaard som hadde bestefar på Hell, som hun har bad memories fra de gangene hun besøkte ham, Spesielt det med hunden..
      Og det ble nevnt i anmeldelsen til Adressa.

      Slett
    3. Der ser du hvor mye jeg har fått med meg.. Regner med du er ferdig nå. Spent på å se om du er på linje med meg og Tine?

      (Litt skuffet at han nevnte Hell, uten hele pakka, som Gods Ekspedisjon etc.)

      NB! Innlegg oppdatert med sitatpåskequiz..

      Slett
    4. Ferdig i natt. Leste innlegget ditt før jeg la meg, og Tones og Bjørns.
      Ganske enige, mest med deg, det ser ut som at Tine er mest lunken denne gangen.
      Lite vanviddet på slutten, såpass må det være.:) lol.
      Ellers ganske rolig, men lesverdig nok. Ser fram til neste bok- eller en senere bok, mtp frempeket i Takke-kapitlet. Mexico. Det blir jo kult å dra dit med Servaz og/eller Hirtman, og kanskje Gustav, hvem vet..
      -
      Kunne gjort mer ut av Hell, ja..
      -
      Tror ikke jeg orker påskesitatquiz nå. Skal skrive innlegg og se konsert med Andrea Bocelli på youtube.
      Har funnet frem ny påskekrim, det blir Gå med meg av Sonja Holterman. Greit med en kort bok nå.
      Og så må jeg ordne opp med en reise som ble kansellert av Norwegian til Split i juni- ene veien er kansellert, returen ikke, men finner ut av det. Utsetter det til september hvis ledige plasser på det kurset da.
      -

      Slett
    5. Påskequiz kan vente.
      Den var nok uanset altfor, altfor vanskelig for folk flest, the average man. Kos deg med Andrea og Norwegian. Femmern kan sikkert lese allerede hvis man går for engelsk (eller fransk) siden denne kom allerede i 2017.

      Slett
    6. Takker:) Andrea varte en halv time fra en folketom Duomo i Milano. Nå har jeg sett masse nyheter i reprise og gått over til Bjørn Eidsvåg på nrk.no. Må jo ha litt religion i påska;)
      Har skrevet innlegg om Natt.
      Satser nok på den norske nummer fem.

      Slett
    7. Effektivt.
      Jeg, on the other hand, lå våken til fem og prøvde å finne ut hvor lenge virus overlever i avføring (dont't ask) (ok da) (forbudt hyttenabo, uheldig hunderulling og vaskevann som plasket inn i alle slimhinner).

      Slett
    8. Høres trasig ut. De hyttefolka asså...

      Slett
    9. Hehe, ja, de skaper bare problemer.

      Slett
  3. Ah, jeg hadde ikke fått med meg den norske biten :-) Den ligger på nattbordet (sammen med 20 andre), så den skal nok bli lest!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, mest Bergen. Ikke det man forventer når man åpner en franskekrim. Likte det, men innrømmer at alt det kjente gjorde at den mistet litt kontinental.. mystikk.

      Slett
    2. Den der ikke akkurat spennende - eller at det er nok til at man lurer på hvordan det går biten er noe av det som irriterer meg mest i krim. Da er boka ikke dårlig nok til at jeg klarer å forsvare (for meg selv) å legge den bort, men likevel dårlig nok til at jeg hopper over noen sider for å få med meg slutten :-D

      Slett
    3. Skjønner hva du mener. Sikkert derfor at jeg ikke fikk med meg (husket) at det var politidama som hadde slekt på Hell. Går litt fort i svingene i dødtida.

      Slett
  4. Jeg har fått denne uten å spørre om den så godt mulig jeg må lese den ganske snart. Litt gøy at Bergen er litt med der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sikkert ektraartig for bergenserne, eller kanskje irriterende med faktafeil? Jeg vet ingenting om Bergen så tok alt for god fisk.

      Har du lest de første 3?

      Slett
  5. Både Tine og Anita er tydelig storfornøyde og sikkert litt stolte når hjemtraktene er med i denne krimmen. Mer sjeldent at vi er nevnt her nede i sør, men Andre guder av Jørgen Brekke hadde handlingen lagt til Kristiansand - men så var temaet gudelig også, da ... måtte jo det når det var her fra bibelbeltet.
    Takk for link, forresten :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen årsak.
      Mitt eksempel er Fredrik Skagens Voldtatt. Fra veitene på Møllenberg (Trondheim), der jeg bodde i mange år, og mens jeg leste boka. Creepy. Mistet etter det behovet for å lese krim fra nærmiljøet -).

      Slett
  6. känner varken igen författare eller titel. tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. God Påske. Her er det smakebiter enmasse..

      Slett
  7. Kopplingen till Bergen gjorde mig nyfiken, jag tycker extra mycket om just Bergen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har aldri vært i Bergen (dessverre), men litt artig da med slik fransk norskefokus. Husk at dette er nummer 4, hvis du leser og ,ehm, føler på en viss kronologiplikt.
      God Påske.

      Slett
  8. Tack för smakproven! Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Værsegod! God påske
      , god helg og alt det der.

      Slett
  9. Känner inte till boken eller författaren. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. From all of me to all of you.
      God Påske! Prøve å finne ut hvilken gul bok jeg skal lese når jeg er fedig med jussi.

      Slett