søndag 5. april 2020

2020: UKE 15 (The Dutch House)

 “One of us was sleeping and I didn't know which one of us it was.” (The Dutch House)

 5.april
Tjuvstarter på uka.

Bokleseformel?
Planen var å jobbe seg gjennom midtre bakbunke, i oddetall
, men siden jeg snublet inn i leselysta via tilfeldig valgte lydbøker
, og, via Astrid-Terese, husket at jeg har ignorert Libby
, bib.app der man kan få tak i de fleste engelske lydbøker man ikke finner på storytel
, som vil si, at man sparer så mange audible credits at man snart kan melde seg av
, dessuten er det straks påske, og selv om jeg neppe skriver påskeinnlegg
, føles det trygt og trøstende med seriekrim i april (Minier og Jussi)
, låser døra og svøper meg inn i tradisjoner

Hvis du absolutt må ha inn påsketipsene med t-skje:
Scroll gjennom disse innleggene ÅR MED PÅSKETIPS.. 

Ukesplan:
The Dutch House (Patchett) (Ferdig)
Natt  (Minier) (40%) (Koser meg)
Writers & Lovers  (King)  (Waiters & Boyfriends)
Offer 2117  ( På tide)
American Dirt  (Hypenysgjerrig)

 Smakebit på søndag.
“I see the past as it actually was," Maeve said. She was looking at the trees.
"But we overlay the present onto the past. We look back through the lens of what we know now, so we're not seeing it as the people we were, we're seeing it as the people we are, and that means the past has been radically altered.”   The Dutch House.
-------------------------------------------------

Ferdig med
The Dutch House  (2019)
Av Ann Patchett fra USA
Lydbok fra storytel
Lest av Tom Hanks

Om: Store hus, døde fedre, forsvunne mødre, søsken og hvordan fortida farger og bestemmer framtida, og nåtida og hva vi tror er, kanskje aldri var, men kunne vært, ville vært, og kanskje er uansett illusjonen virkeligere enn minne om den fortida ingen husker likt og hvis det går bra til slutt..
..does it matter?  Noe sånt!

“Thinking about the past impeded my efforts to be decent in the present.” 
(Dutch House)
----------------------------------

6.april
Veldig Coronaaktuell. Btw.
New York. Tom Hanks. Diabetes. Leger.
+ litt eldreomsorg og frivillighetsarbeid.

Historien
Rags to riches to rags to ritches.
Maeve and Danny vokser opp i digert hus, med nyrik far (realestate) og idealistisk mor. Sistenevnte hater huset og flykter til India for hjelpe fattige. Faren gifter seg på nytt. Dør. Stemoren 'arver' alt, kaster ut søskenparet, og.. vi følger dem gjennom voksenlivet med hus og barndom ruvende som en stor, uoverkommelig skygge.

 What comes around....
Det høres kanskje trist og dystert ut, spesielt med tanke på hvor mange timer de tilbringer parkert og mimrende foran barndomshjemmet, men jeg fant boka både oppløftende og engasjerende. Tror det har med det vage innbilte hevnaspektet å gjøre.
Let's stick it to the stephmother,,

Favorittdel? The Trustfund.
Fondet som var avsatt til utdanning og det eneste de arvet etter faren. Uspesifisert utdanning. Som fikk Maeve til å tvinge Danny gjennom de dyreste skolene og lengste utdanningsprogrammene. Medical schoool selvfølgelig. Så dyrt som mulig. Uavhengig av leselyst.

Hevn, by kindness, nærmere disneyslutt kommer du ikke..

En neve goodreadsstjerner
Ikke den typiske happyending, men en forbausende tilfredstillende slutt.  Ringen sluttet. Full closure. Litt trist, men likevel fullt fokus på framtiden.  Rart hvordan man glemmer alt småskurr når ting ender nesten som man vil??
------------------------------------


Googles pestbilder ble for samtidsnært, velger meg heller skjønnmalt svartedausruin fra den lokale skogen. Rett på joggestien. Knappe 4km fra dørstokken. Her bodde de som gjemte seg for pesten. I den bakken sola treffer varmest og vakrest. (= farming = 50/50 estetikk og praktisk sans)

 8.april
Oppmuntrende påskeord
Takket være linær tv. Et eksempel på hvilke gnagerhull man ikke kan verge seg mot når man er tvunget til å reklamescrolle under nyhetssendinger, (være det seg reklame, været eller gladnyheter på NRK.). PEST I EUROPA (2002).  Der København (1700s) hadde både karantenestasjoner, begravelsesnekt, innreiseforbud og politikere som langsomt og i hemmelighet måtte balansere økonomisk kollaps mot gjettet antall pestdøde. Ingen forskjell mellom dengangs blyanttegninge (kull?) eller CNN.

(Været i utlandet har aldri vært mer uinteressant)

Her kommer den lovede oppmuntringen.
Spesielt for utålmodige sjeler som velger seg april og ikke kan vente og vil på ferie, hytta, frisøren eller H&M, . Hvor lenge tror du Europa brukte for å kvitte seg med denne pestubeleiligheten?
Svaret: 400 ÅR.

Ikke var det rottenes feil heller, skal man tro denne artikkelen fra 2015.
-------------------------------------------------------------------------------
Brå slutt!

41 kommentarer:

  1. Den blev jag nyfiken på! Har letat fram den på Storytel och sparat den. Tack för tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen årsak. Håper du liker den. Dette var min første Patchett, men kommer garantert til å lese/høre mer.

      Slett
  2. Bra du leser :)
    The Dutch House har jeg også lyst til å lese. Likte du den?
    Håper du får en fin og sjelerolig påske :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leser. Går bedre nå. Kanskje det betyr at man begynner å bli coronadesensitivert? Vet ikke om det er så bra. Ihvertfall ikke hvis alle begynner å bli det. Satser på at det heller er fordi jeg har funnet mer engasjerende bøker. Gode historier.

      Jeg likte absolutt The Dutch House. Skal prøve å formulere hvorfor senere i innlegget, men enkelt oppsummert tror jeg nettopp det var fordi det var en god historie. Details will follow.

      (Vanskelig å ha en sjelerolig påske når det føles som om man risikerer livet hver gang man går på butikken -)

      Slett
  3. Gleder meg til Miniers Natt, den skal leses i påska. Men først skal jeg lese ferdig Voksendommen og Darling River. Hvis jeg liker Natt like mye som de andre Minierbøkene (de to første, har hoppet over nr tre inntil videre) så blir jeg klistret i timesvis, og mister nattesøvn. Må time det veldig godt, når jeg skal lese denne og når lese de litt kortere bøkene jeg har tenkt å lese. (Knutby, Gå med meg av Holtermann og Slakt av Espen Skjerven. Sistnevnte er ikke kort, den er ca 500 sider) . Skal tro om jeg rekker alt dette i påska? Men har det noe å si? Nei, fortsetter bare å lese etter påske..

    God lesepåske med kongler i skogen:) E det snø der nede, som her?

    SvarSlett
    Svar
    1. Halveis i Natt nå. Ordentlig påskeseriemorderkrim. Kan hende jeg sier det for det har gått nøyakig (ehm litt over) et år siden jeg leste den forrige. Treern. I rekkefølge. Skummet nettopp gjennom det jeg skrev om den og fniste litt av at jeg skrev setningen - Krim er ikke stede for kronologieksperiment - som viser at selv om resten av verden står på hodet, er alt ved det samme i lesebobla. = jeg hoppet fremdeles rundt i kommentarfelt og kjefter på kronologiforbrytere.

      Men...
      (Skrev også at Servaz3 var et hvileskjær).

      Påskeleseplanen din høres ambisiøs ut, eller, som du sier, not, kan jo bare fortsette om man ikke blir ferdig. Hehe.

      Ingen snø her. Kun innerst i skogen.

      Venter spent på at du skal bli ferdig med Darling River.

      Slett
    2. Nesten så jeg har lyst til å hive meg over Natt og legge tilside Darling ... Men nei, må være tro. Skal på jobb (hjemmekontor ved kjøkkenbordet) i morgen tidlig, så kan ikke skeie ut med spennende krim enda.
      Dessuten så jeg ferdig Valhalla Murders på Netflix i går (tok den i to runder)- og den var megaspennende. Så da ble det kun et par kapitler med Darling..på senga i går også.

      I dag hoppet gradestokken til 14 grader fra minus i går. Sol og lesing (Voksendommen, sakprosa, terapisamtaler, ferdig nå) på verandaen utpå dagen. Herlig. Håper vi får flere solgløtt i påska.

      Slett
    3. Stridsberg bringer med seg sitt eget mørke, som kan være tungt å fordøye, selv på en coronafri solskinnsdag. Uansett hvor favorittstemplet bøkene hennes er har jeg aldri greid å gjenlese. Umulighet. Ikke det at jeg driver med utstrakt gjenlesing, men det hender jo at jeg tenker... - den skulle jeg gjerne lest igjen - .. Stridsberg never, likevel er hun en av favorittforfatterne. Underlig.

      Natt har et overraksende norskeelement, som tok meg på senga (ikke lest en eneste omtale, blurb eller synopsis).

      Sola skinner her også, men det blåser så mye at internett har forsvunnet. Skjer stadig vekk. Har trodd det var været men ser nå at lilleputtselskapet vårt har blit kjøpt av større. Ble øyeblikkelig skeptisk konspirasjonsteoretiker..

      God Påske til deg. Måtte alle bøker ferdigleses.

      Slett
    4. Jeg synes hun skriver så bra. Mørket tåler jeg godt. Men det handler om timing der som alt annet.
      Synes btw det var litt for mye med de voldsomme fødselsscenene på sengekanten. Dødfødselen, hvis du husker.
      Vel vel..

      Jeg er opptatt av hvordan det går med Boris Johnsen, han er jo enda ung.
      Og skal se pressekonferansen i dag kl. 16.00.

      Skiftende sol i dag. Håper å få vasket litt, støvsugd i alle fall, der nyses og tettes i nesa, samt litt lesing.
      Så to episoder av Agatha Christies Den Sorte rytter på Sumo i går, har en igjen. Ganske spooky-scary den altså..

      Takk takk, det samme til deg:)

      (det ramla to nye bøker inn i postkassa i dag, en krim- Skjebnetimen- av SP Næss- fristende, og en feelgood fra Toscana som jeg ikke rakk å avbestille i tide fra Bestselgerklubben. Ingen vits å returnere når portoen er så dyr.

      Slett
    5. Tror ikke man bør lese Stridsberg på sengekanten. Kafebord, eller ihvertfall i sola, sittende. (Synes apedelen var verst å takle).

      Boris sliter vel ennå. Håper han greier seg. Haper alle greier seg. Er klar for. Var på butikken igjen idag. Selv om vi egentlig hadde gjort som foreskrevet, handlet på mindre travle dager, uten å hamstre (for mye), men ble jo både agurken og paprika'n og melka borte, så måtte ha mer snacks og så var det å risikre livet i butikkkø igjen.

      (Ble litt overrasket over at Bestselgerklubben fremdeles finnes?)

      Slett
    6. Nå har du dukket ned i pesten ser jeg.
      I går sjekket jeg ut romanen Om Pesten av Hanne-Vibeke Holst som ligger på topp på Fabel. Men når jeg så sideantallet ga jeg opp. 800 sider? Jøjemæ.. ikke mæ og 800 siders lydbok og ebok på mobil, nei.
      Den er visst som det skulle vært i dag. Influensalignende pandemi, hvordan den takles verden over, WHO etc.
      Har du lest den?
      -
      Holder meg til krim og mørke romaner, men i natt drømte jeg mareritt, så kanskje jeg skal gå over til den feelgoodboka fra Toscana snart.
      Vet jeg kommer til å få andre Italiabilder mens jeg leser, men er boka god nok kan jeg kanskje glemme nåtiden.
      Og så ble jeg gira på Oates`Svart vann som Tine har lest. Lasta den ned i en feil.

      Dagens gladnyhet som løftet meg et hakk, dvs jeg leste den på senga i går. Kanariøyene ser for seg en gjenåpning utpå høsten , kanskje oktober. Øyene er perfekt slik, avgrenset-- men jeg venter med å bestille noe, må se an noen måneder til, tror jeg.

      Slett
    7. Ah, nå svarte du mens jeg skrev.
      Da ser du at jeg svarte bekreftende på at Darling River ikke er egnet på senga, i grunnen.
      Den er fæl, mye fælere enn de andre jeg har lest.
      Skal lese ferdig resten nå før jeg drar på en liten handletur.
      Går helt fint å handle, synes jeg, men litt stress med vasking etterpå, karantene på juicekartonger etc . (sikkert litt nevrotisk)
      -
      Meldte meg inn i Bestselgerklubben i et svakt øyeblikk for noen mnd siden. Ville ha den lille DAB-radioen som var medlemstilbud.
      Det har så langt endt opp med to feelgood jeg egentlig aldri ville ha brukt penger på. Det er korte avbestillingsfrister, gjør man det ikke med en gang, er det lett å gå over.
      Melder meg ut så fort bindingstiden er over.

      Slett
    8. Har lest gangske mye Holst. Liker henne. Har også vurdert denne pestboka, eller jeg ble glad da det dukket opp ei Holst bok jeg ikke hadde lest (Ikke lest den om faren hennes heller btw), men slo det fra meg da jeg så hvor virkelighetsnært det hørtes ut. Det får være måte på. Hun skriver godt da, så hvis tema takles...eller hvis du ombestemmer deg, eller noen andre har lest? Vil jeg ha rapport.

      Tror feelgood er tryggere -)

      Tine har også dyttet meg i retning Oates. Tror faktisk leselysten er på vei opp. Ikke reiselysten da. Kanariøyene frister IKKE.

      Slett
    9. Har den boka om faren i hylla på dansk, kjøpt i Køben en gang. Ulest , blir bare lest hvis biosirkelen kommer i fang igjen ;)

      Må se Om pesten i papir før jeg vurderer å lese ..

      Slett
    10. Det ble jo vill kryssing i de siste kommentarene. Har helt mistet tråden. Tenker nå bare på Darling River og den ER fæl, en av de bøker som har gjort sterkest inntrykk på meg, noensinne, og det samtidig med at jeg i etterkant har gjort alt jeg kan for å distansere meg fra den og bare tenkt gode setninger og språk, for det har den også.

      Tror forresten Holst om pest vil være grei på lydbok, hørte hele serien om dansk politikk (Kronprinsessen) og var engasjert hele veien. Og ja, det med juicekartonene var litt nevrotisk -))
      (Husk at Erna sier at vi har full kontroll her i Norge) (Dobbelsukk)..

      Slett
    11. Ferdig med Darling River nå. Skriver sikkert en omtale, selv om jeg ikke helt vet hva jeg skal skrive. Det er jo en roman som kan analyseres ihjel, men det tenker jeg ikke å gjøre. Det er en krevende roman på mange måter, så mye å tenke på, måtte bla flere ganger for å finne sammenhengen/ikke sammenhengen mellom de forskjellige historiene, kvinnene, mennene, fedre/stefedre/brødre oppbyggingen, encyklopedi etc. Hadde sikkert vært bedre å lese den når hodet hadde hengt mer med, men men..Egentlig glad for at jeg er ferdig så jeg kan starte på Minier..
      -
      Erna ja. Kontroll på det ukontrollerbare- men de føler vel de har god nok kontroll på helsevesenet nå da at de er godt nok forberedt på topp og bølge..
      Spent på hvordan det ser ut om 3-4 uker, da får vi vel se resultatet av påska i sør spesielt. Og i slutten av mai- da får vi resultatene av oppslippet i skoler barnehager frisører. etc. 2020- året for levende pandemi-eksperimentering.
      Trenger vi egenlig annen spenningslektyre?

      Slett
    12. Ferdig med Minier, mer enn det trenger du ikke vite, annet enn at jeg fremdeles ikke er komfortabel med at du hopper over treern. Og du har rett, ingen påskekrim slår virkeligheta, regner med bøker blir masseprodusert i framtida. Dystopiskribentenen må bare finne seg et nytt emne.

      Darling River: Ifall du ikke skriver, her er min omtale. Jeg leser den hver gang jeg får lyst til å gjenlese Stridsberg. Minner meg på at ikke alt man liker trenger repetisjon. http://moshonista.blogspot.com/2011/10/sommerfugler.html 

      Slett
    13. Takk for link. Har lest og linket inn i mitt innlegg som er under produksjon. For sent å skrive ferdig nå- kvelden gikk med familiequiz på messenger og en episode av Ferrante sesong 2 på HBO.
      Ser du bygde opp innlegget slik jeg selv har tenkt. Eneste måten å få noe vettugt fram er å strukturere karakterer og historier på en eller annen måte.
      -
      Nå er natta og jeg starter på Natt. Drømmepsykologisk litt dumt, men det blir nå sånn da... God natt:) Bueno notte:)

      Slett
    14. Har notert meg at innlegget er ferdig. Dukker innom når jegh ar psyket meg nok opp til å gjenoppleve.
      Flytter meg nå til neste kommentarfelt.
      = life in the fastlane..

      Slett
  4. tror mig ha läst något av Ann Patchett titigare som jag tyckt om. den här finns faktiskt på "mitt" bibliotek. tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er min første Patchett. Har nå lyst til å lese alt. Ligger en håndfull på storytel, men er usikker på hva jeg skal velge (valgte istedet noe helt annet -). Hvilken har du lest? Anbefalt?

      Slett
  5. Kos deg med Minier og 2117, håper du får en herlig lang lesestund i påskeferien :)

    SvarSlett
    Svar
    1. God påske til deg Tine. Tenker jeg går rett på Jussi når jeg er ferdig med Minier. Kommer tilbake til omtaler og anmeldelser da. Alltid artig å se om 'folk' er enige..

      Slett
  6. Den boken har jag hört en hel del bra om. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  7. Fikk lyst til å lese The Dutch House,har hørt en del om den på YT også. Det må bli i neste omgang med Storytel.
    Godt å høre at det leses litt, det gjør det her også, både på nettbrett, Kindle, papir og lyd. Burde holdt meg til 2 eller max 3 inkl lyd for nå føles det som jeg bruker evig lang tid på hver bok med denne slalåmlesingen.
    Ønsker deg og dine en fin påske. Her ble vinduer vasket og utemøbler satt frem så nå er det straks påskefri her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Problemet med for mange bøker i lufta er at det føles som man aldri blir ferdig med noe. Prøver å begrense meg til en av hvert format, men har lagt bort mye halvlest/påbegynt de siste ukene. Bøker som jeg kanskje ville likt i andre situasjoner. Umulig å vite hva som vil fenge og hvor konsentrasjonen glipper. Tror du vil like Dutch House. Kanskje ikke så komplisert og dyp, men godt skrevet og engasjerende persongalleri.

      God Påske. Nå skinner sola, så kanskje jeg må finne fram noen utemøbler her også. (ehm, dvs, de som ikke har stått ute i hele vinter).

      Slett
  8. Missat denna. Verkar intressant. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen årsak. Håper du leser og liker.

      Slett
  9. Gillar din smakbit! Tack för den. Den vill jag läsa.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Undrer meg på om det er coveret som gjør at folk tiltrekkes av boka? Tror ihvertfall det hadde en effekt på meg.

      Slett
  10. Her er jeg :) Og jeg vet ikke hvor lenge jeg blir, men det er morsomt å blogge igjen. Det må ikke bli for alvorlig, da mister jeg helt motet :) Har også planer om å lese en del i år, da jeg blir her på Østlandet. Strikking og bøker og jogging, der påskeplanene mine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å se deg!
      Ingen alvorlighet her. Ikke engang i boka jeg leser om narkokartell i Mexico, (American Dirt), lese og strikke påske ser ut til å være det eneste gangbare alternative, mm man vil leve på kanten og dyrke kafelivet i det farlige (menn nærliggende) utland. Og jogging. Hvordan går det der? Er du i rute til et virtuelt Sentrumsløp sub50?

      Slett
    2. Ingen alvorlighet høres bra ut, kanskje jeg kan blogge igjen. Det var en periode jeg ble litt stressa. Leste på spreng, la inn blogginnlegg som var dårlig, men bare for å holde styr på lesingen og til slutt var det ikke moro.

      Men kanskje det kan komme litt tilbake nå, håper det, for i coronatider er det godt å ha noe å ty til og det er alltid morsomt å "snakke" ned andre i et kommentar felt på en blogg :)

      Jeg oppsøker ikke det skumle og det farlige, men holder meg kun hjemme og drikker kaffe fra Moccamaster :)

      Det skal jogges i påsken, men jeg synes det blåser så mye, blir litt sliten av det..., har vært litt under timen, men har bare tatt det med ro. Tenkte å melde meg på Sentrumsløpet, men da det ble utsatt så roet jeg ned joggingen, men planen er å prøve å perse rekorden på 51,08 fra 2017 (eller noe sånt).

      Hva med deg da? Jogges det hos deg?

      Slett
    3. Det jogges og går framover med museskritt. Ble bedre, ad omveier, pga ryggproblemene ifjor, og jeg måtte ta flere mnd pause med kiropraktor og fysio, hjalp på knær og ankler også. Det henger jo sammen, og ryggen, kom sannsynligvis av feilstillinger og løperelaterte plager. Løp for lenge med skade, pådro meg følgefeil. Uansett.
      Ble bedre. Sluttet (som alltid) med øvelser, og er nå værre igjen. Kommer sikkert ikke til å stoppe før rockbotton, denne gangen heller, selv om jeg prøve å være litt smartere.
      Løpsrekorder er a thing of the past. Foreløpig er jeg glad bare jeg kan holde det gående. Tror ikke jeg hadde meldt meg på Sentrumsløpet, men man vet jo aldri. Artig bare med byturen og stemninga.

      (Ingen short story her -)

      Slett
    4. Uff da høres ut som du har litt vondter ang din jogging 😳 Trasig det da, siden du liker det så godt. Og sånne øvelser, hver gang jeg får beskjed om p gjøre det så holder jeg på inne uke eller to og så går det over, veldig dumt.

      Men stemningen unde år Sentrumsløpet og OM er jo helt fantastisk, det er det som gjør det ekstra morsomt å være med ☺️ Nå skal jeg på gå tur (ble ei rolig mil i vinden i går).

      Slett
    5. Veldig dumt, indeed.
      Jeg gjør også sånt, holder på til ting blir bedre, slutter brått (også blir alt verre, hver gang.) Læarer aldri.

      Det fossregner. Håper du hadde en fin sol og kjappe bein -)

      Slett
  11. Skjønner ikke hvordan det går ukevis mellom hver gang jeg er her inne. Iallefall har jeg ei unnskyldning (forsterket med to glass vin i kveld). Hvis dette året fortsetter som nå, så kommer jeg til å sette rekord i bøker lest og penger brukt på polet. Utslitt etter dagens netthandel. Hvorfor bruker jeg ikke min egen blogg? Peace!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skjønner ikke jeg heller. Hvor skal man ellers henge? Hvor får man påskeoppmuntrende pestoppdateringer på løpende bånd? Lizm..

      (Multitasket bort den opprinnelige kommentaren, men prøve på nytt). The Gist? Er du fremdeles i karantene? Eller normal selvisolering? Ikke det at det spiller noen rolle, drikke seg gjennom pressekonferansene må man likevel. Det begynner med Sverige klokka 14, så går det slag i slag, til alt er blitt kjedelig og man havner på utube. Har kuttet antall dager pr.kartong med ei uke. Skjønner heller ikke hvorfor du ikke skriver på egen blogg, men har uansettt fått med meg at du leser Tana French. Det skal jeg også. Etterhvert..

      Peace and love!!

      Slett