torsdag 26. juli 2012

IF YOU'RE LOOKING FOR TROUBLE... (8km)

Lykkelig uvitende om den nye romkameraten.


Gårsdagens Trening
Hestestien og hjem. 8,5km. 6,32/km
Første tur siden hjemkomsten. Midt i tidenes verste jetlag. 6t søvn iløpet av de siste 72 og sjelden har jeg vært så fornøyd med snitttid på 6,30. Ingen tissepauser, ingen gåstopp, ingen leggproblemer - kun jevn subbete flyt hele veien. Merkelig oppløftende - men teorien er at jeg var nummen og i halvsøvne og derfor kjente hverken plager eller blærespreng.

Ferie har vært gift for form og helse. Det begynte bra - men den friuka jeg måtte ta pga tannpirkerbetennelsen satte kjepper i hjulet. Da jeg startet opp igjen - ble det av nødvendighet mest bakkegåing og langsom tilvenning mens tåa grodde hud. Begynte nok altfor tidlig men det er rart hvor man fortrenger alt ubehag med det samme løpeskoene kommer på. NÅ er jeg kurert. Huden er fremdeles tynn, men jeg klarer meg uten plaster.

Resten av ferien forløp uten dramatikk 
- minus et heldekkende soleksem/antibiotikautslett
Det siste doktor'n sa til meg, ropte på vei ut døra. STAY OUT OF THE SUN. Men jeg måtte jo svømme, og gå til bilen, butikken osv. Dessuten trodde jeg ikke det var noe fare, jeg er som regel godt kledd og innsmurt i faktor 50 - selv i basseng. Nichts. Og resultatet ble altså et flammende, aknelignende, kløende utslett.
ALL OVER der sola hadde vært = enda mer treningsfri.
Jeg kommer aldri til å bli nudist.
, og utsetter oppkjøringa til Badwater Leadville til 2013.

Det er omveltninger i emning.
Mindre løping men desto mer gåing.


.... you've come to the right place...
Idag henter vi nemlig hjem denne karen. 
En litt merkelig utseende påstått eventyrmix av elghund og bordercollie, uten at de egentlig vet sikkert - og hvor mye av hva. Krysser fingrene for at det er mest BC, (selv om mye tyder på det motsatte), og han iløpet av året kan inspirere til maratonlyst. Foreløpig er han bare 7mnd med tvilsom oppførsel og en litt broket og ikke helt ideell oppvekst. Akkurat det vi ønsket oss.
(sa hun og jernfortrengte at det idag ble lagt ut en renraset problemfri omplasseringsBC i Oslo. 
Bildene av de søtes huskyvalpene er også slettet)



Han heter Shadow - og er akkurat det vi trenger.
Vi har et rart hus, i en rar dal, selvfølgelig trenger vi en rar hund.
(Forbehold om at dette ene bildet jeg tjuvet fra Finn lyver 
og han ser ut som en hvilken som helst annen mix)

For et katteliv (hundeliv?) det kommer til å bli når 5 feite hundehatende stabeister skal få nytt flokkmedlem.
De har hersket fritt og uutfordret i 9år
 - I smell trouble.

Feriepluss: Jeg trodde 40 doble i et 25m svømmebasseng var 1000m. Helt til jeg begynte å telle og fant ut at det var 2000. Dvs at jeg på ferie har svømt dobbelt så langt som jeg trodde. 1000m øktene jeg var helt fornøyd med ble plutselig til 2000
= me - the superswimmer.

22 kommentarer:

  1. Gratulerer, så spennende! Han ser kjempesøt ut, da :) Det blir sikkert superkoselig!

    Holdt på å le meg i hjel av den kommentaren om Badwater - og enda mer av at du har svømt 2000 meter :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Yep, spennende er bare fornavnet.

      Når det gjelder Badwater ligger du jo selv godt an, det er jo bare en litt varmere variant av Skogsmaraton??

      Slett
    2. Jeg må bare få noen til å bære en kiste full av isbiter langs løypa, så er jeg med!

      Slett
    3. Ok, jeg får ofre meg da -)

      Slett
  2. Så spennende!! Gleder meg til å høre mer om skjønningen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønn er bare fornavnet.
      Og til tross for all nilesingen jeg har bedrevet det siste året - innser jeg nå at jeg kan ingenting.
      Det klassiske teori-praksis problemet.

      Slett
  3. Gratulerer med hund! De sære hundene er stort sett fantastiske (og litt ekstra arbeid med...). Echo er veldig sær og han er verdens beste hund. Småen virker mer normal, men han er ganske fantastisk han også. Blir nok verdens beste hund han også ;)

    Syns Norsk Elghund er fin, dog veldig annerledes en BC, så det kan bli artig å se flere bilder av blandingen deres =) Gleder meg til hundeinnlegg fra deg også. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Han ser nok ganske mye mer normal ut standard bc ut enn jeg trodde. Veldig neseorientert og både beinsta og lydhør på samme tid.
      Kommer sikkert til å ta år før vi kan gå pent i bånd -). Lett å glemme at han bare er 7mnd,
      og litt overveldet over alt man må huske på.
      Flått, klør, ører - og ikke minst alle uvanene jeg sikkert allerede har påført han.

      Kattene er så langt den største utfordringen.

      Slett
  4. Nå begynner det nye livet.
    Rart hus i en rar dal... Høres ut som begynnelsen på en bok.(Ja, jeg maser fortsatt)
    Håper eksemet gir seg raskt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eksemet er på retur.
      Og hunden var ikke rar engang, bare et meget uheldig bilde de hadde lagt ut på nettet, noe som var heldig for oss. Jeg hadde forberedet meg på merkelig utseende hund i flere dager og så ser han ut som en slank korthåret bc med stort hode og grå rumpe.
      Akkurat som jeg ønsket meg.

      (nå har jeg ihverfall ikke tid til å skrive bok, skjønner ikke hvordan jeg skal få presset inn jogging og omtaleskriving engang)

      Slett
    2. Han høres fin ut! Håper du får tid til litt jogging og skriving. Etter hvert blir det vel jogging med hunden? Maratonhund?

      Slett
  5. Vi gleder oss til å bli kjent med nykommeren. Det kribler, blir så spennende å hilse på, må si at jeg gleder meg. Da jeg var ung og vakker (nå er jeg jo bare vakker)ønsket jeg meg en hvit puddel. Det nye skulle gi en hvalp bort, og vi lesere ble oppfordret til å skive hvorfor akkurat vi fortjente å vinne denne hunden. Jeg var ung,(les meget ung) og jeg skrev i vei at jeg nettopp hadde fått meg den stilige svarte kåpa, så en hvit puddel hadde passet bare så fint. Ble jeg den heldige vinneren?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er gammel
      , men har i tillegg til barndomsønske om bordercollie - i senere år ønsket meg en husky, som ser farlig og ulvete ut når man jogger i skogen.

      Tror en puddel vil vært et perfekt tilbehør til den unge deg.

      (klokka er 9 og vi har allerede gått 2 turer)

      Slett
  6. Wow det var noe til supersvømmer!!! Kult ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant -)
      Så får de timene jeg brukte forbli hemmelige, men jeg er selvimponert, var jo egenlig fornøyd med halvparten.

      Slett
  7. Hund er artig! Og velkommen hjem! Jeg har akkurat vært på fjelltur med våre 4 huskyer, og hujedameg hvor fort det går å sykle med to sånne sværinga foran med trekksela. Artig! Vi har ikke oppdratt våre, og de er 100 % lydige, gikk løs rundt fotan våres i går kveld - mens den innehunden som ikke fikk være med på tur fordi han bjeffer og jager alle ande, han har vi skjemt bort, og han er bare lydig når det passer han sjøl, så derfor har jeg lite å bidra med når det gjelder hundehold, annet enn min solskinnsgreie med negleklipping - LIhku legger seg fremdeles på ryggen i sofaen med fotan rett opp når han ser neglesaksa, og logrer av glede. Det er han visst den eneste hunden i verden som gjør :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den solskinnshistorien har jeg memorert til evig tid. Og nå har jeg også lært noe nytt, det mindre du oppdrar det lydigere hunder -). På dag 3 er jeg fremdeles overveldet over alt jeg må lære.
      Men neste år....
      Da skal han hilse pent og vennelig på alle - eller ikke - løpe pent ved siden av meg på tur og ELSKE alle katter. Eller viktigere - han BLIR ELSKET.

      Også må jeg rett og slett slutte både med jogging og bokblogging - og heller starte kennelblogg.

      (amatørhistorie1. Ta med hunden når du kjøper seletøy og ikke stol på dyrebutikkdama. Vi brukte nesten hele feriebudsjettet på sele + halsbånd som fungerte utmerket til vi møtte en hund - hele spekteret av omplasseringsårsaken kom fram, og han gled som en ål ut av et ensemble som hadde passet bedre for en arbeidshest i darkage London.

      (også hvor teit er det egentlig å skaffe hund den uke ol begynner???)

      Slett
    2. hihihih til det nest siste avsnittet, og ja, ikke videre gjennomtenkt er svaret til den siste!

      Slett
  8. Ser der, ja! Det var en kvikk og fin liten kar. Hva skal vidunderet hete? Grattis med familieforøkelsen, det går nok så bra så:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har bestemt oss for å beholde det opprinnelige navnet - Shadow. Lyder omtrent likt på engelsk og norsk og han er vant til det, vidunderet.

      Alle bokbloggere har forresten hund, så dette var bare neste steg på veien. (Det visste du vel?) Nå må jeg bare finne ut hvordan man får tid til andre ting - enn å ha hund. Gi meg ei uke -)
      (eller et år)

      Slett
    2. Haha det kan ta sin tid å finne ut av. Jeg har akkurat lært meg hvordan jeg skal få tid til å lese mer enn fem sider sammenhengende og har faktisk fullført en bok i dag (begynner å bli en stund siden sist det skjedde), men jeg har enda ikke lært meg hvordan jeg skal få tid til å blogge. Heldigvis har samboeren min ferie denne uken, noe som betyr litt mer fritid på meg.

      Shadow var et kult navn. Å gå pent i bånd er forresten oppskrytt. Echo går ikke pent i bånd, han virrer og snuser og koser seg på tur. Det viktigste er at han ikke trekker i båndet. Og at Shadow ikke løper i føttene på deg når du jogger... Skal forresten ikke love at jeg sier det samme etter å ha forsøkt å gå på tur med to hunder som virrer og snuser og ikke går ved bena mine.

      Det fine med Border Collie er vel også at de stort sett lystrer deg så lenge du gir dem nok fysisk og mental trening. Stabeistet mitt kommer neppe til å lystre meg helt noensinne. Småen er det derimot enda håp for =)

      Slett
    3. Den største faren her er at jeg tror han hører etter (for vi har jo hatt han i hele 4 dager -). Så jeg slipper han løs og vi leker og går tur ned til vannet. Mens han egentlig bare hører etter for jeg har godbiter og ball i lomma - og det er ingenting annet som skjer.
      MÅ stramme inn her

      Du kan jo håpe at stabeistet tar etter nykommeren -). Takk for gå pent rådet. Jeg har også en ide om at så lenge han ikke drar skal jeg være fornøyd - foreløpig, med en langsiktig plan om å ha han løpende bak meg. Foreløpig dog er vi mer på hendene fulle av vannblemme stadiet, selv om vi stopper for hvert andre skritt. Tidligere idag ble han så frustrert på båndregimet mitt = stoppe opp når han drar - at han satte seg rett ned på rumpa og bjeffet på meg.

      Slett