fredag 2. desember 2011

LEST 2011 - NOVEMBER STATS.

Boka jeg ble ferdig med igår, akkurat for sent til å telle med. Den kunne blitt månedenes eneste 1001-bok. Istedet må jeg ty til juksekryss. 1 for at jeg tilfeldig oppdaget at The Soil of the Earth, også kjent som Markens Grøde, var på 2008 lista og 1, for at jeg hadde glemt å krysse Hemsöboerne2006. Alle monner?


I November har jeg lest 7 bøker.
Og som i oktober ble det bare ei lydbok. Forunderlig siden jeg har ligget rundt 3-4+ i hele år. Hovedårsaken er nok at jeg har slitt med vond arm/nakke/hode og prøvd å holde meg unna pc, og som et resultat, kjøkkenet, elektronikkens mekka.
Fantasien er så dårlig at bortsett fra joggings, er det eneste jeg makter å finne på som pc-erstatning - bøker, og tv, på pc. Null effekt på helseplager
, men det har jo hjulpet litt på papirstatistikken.

100 bøker i 2011 er som nevnt gitt opp - men håper fremdeles på 70.

2 små måloppnåelseskryss.
Marquez og horene fra eksotiske Colombia.
& lørdagens Kulturkjerringeri.

Den eneste boka jeg ikke likte denne måneden var Uris Kjerringer.
Scorpio Races var midt på treet og ellers er jeg fornøyd.
Best - Enright & Helle.
Helle Helle har jeg vært fan av i årevis, og etter 2 kjappe av Enright er hun trygt plassert oppe på lista av favorittforfattere. The Forgotten Waltz slår for meg knock-out på årets Bookervinner Julian Barnes - uten engang å være nominert.

Data:
Oversikt over alt jeg skal lese i 2011.

So far so good!
med bakgrunn i 2011 lista (over)
  1. 2 av 10 Nobelprisvinnere lest.
  2. 5 av 5 nye og fjerne land.
  3. 7 av 11 Otherworld lest. (2010/2011 sammenlagt)
  4. 13 av 22 (all time) Alice Hoffman lest (2010/2011 sammenlagt)
  5. 19 av 25 1001-Bøker lest. (2010/2011 sammenlagt)
  6. 62 av 100 Papirbøker lest (leseutfordring fra bloggriket)
  7. 3 av 12 litterære/kulturelle arrangement.
  8. Har lest Ari Behn.
  9. Har lest: Thomas Hardy - Under the Greenwood Tree.
  10. Ikke bestemt meg angående Kindle!
  11. 72 av 94 Bøker omtalt. (Mål 100%)

Dette
har jeg lest.
--------------------
  • 1 lydbok + 6 papirbøker
  • 4 kvinner. 3 menn.
  • 4 bøker lånt på biblioteket
  • 1 kjøpt på loppis, 1 kjøpt på nett
  • 1 bookcrossingbok
  • 3 lest på engelsk. 3 på norsk. 1 på dansk.
  • Representerte land: USA, England, Irland, Norge, Danmark, Colombia
  • 1 ny forfatter. 6 gjengangere

Verd å nevne:
Jevn kjønnsfordeling er sjelden kost.
Pluss for alt som leses på annet språk enn norsk/engelsk.
I motsetning til oktober der jeg bare leste nye navn var den denne gangen kun en ny forfatter på lista - ungarske Stephen Vizinczey
Tematisk kretser jeg som vanlig rund tid og myrstrå.
Alderdom, nostalgi og kjønn
- desperat balansert med ungdommelig overmot på hesteryggen.

I desember har jeg kun ett fokus - å lese 6 1001-bøker.
, men først må jeg bli ferdig med hundelytterboka.
Steady, Read-y, Go

9 kommentarer:

  1. Da blir du vel med på Forfengelighetens fyrverkeri i desember? Istedenfor å risikere reprise på Linna, der du både gikk glipp av 1001-kryss og en svært god bok. Hvilke andre 1001-bøker blir det i desember?

    Ellers tar jeg av meg hatten for så mange leste bøker på så kort tid. Det er sterkt.

    Mitt mål for de neste ukene er å fullføre debutantutfordringen. Jeg har to romaner igjen der og de er ganske korte. Det burde gå bra. Og så har jeg som mål å begynne med sånne statistikkinnlegg neste år. Morsomme å lese = sannsynligvis en fest å lage!

    Vi sees vel på onsdag? Jeg tar med julegave til deg, så det er ikke lov å skulke:-)

    SvarSlett
  2. Julegave sier du?
    Nå ble jeg så nysgjerrig at jeg sikkert kommer enda tidligere enn vanlig, (så jeg rekker å julehandle tilbake, oo the pressure)

    Fyrverkeriboka er for tjukk. Planener å saumfare bokhyllene for de aller tynneste mesterverkene. Coetzees Ungdom er den første jeg kommer på. Hvis du vet om andre under 200s, skrik ut.

    Tabbet meg ut med den påbegynte lydboka, Cloud Atlas, 18 cds, evighetsprosjekt.

    SvarSlett
  3. Hva synes du om horene til Marquez? Jeg likte boken godt, men har inntrykk av at jeg er en av de få.

    SvarSlett
  4. Jeg likte horene godt, den var smått fornøyelig, full av dype spørsmål både av mennesklig og litteraturvitenskaplig art
    - og føyer seg godt inn i min øvrige tematikk.

    Forøvrig svært morsom å lese så tett på de ungarske modne damer. Tilsynelatende
    helt motsatt prinsipp -)

    - og til alle
    jeg trenger tips til 1001 bøker under 200s!!

    SvarSlett
  5. No worries med julegavepressure, jeg ønsker meg Catch22:-)

    Jeg kan ta med meg Waiting for the Barbarians, jeg har et ekstra eks. Den er under 200 sider og lettlest. To stk Coetzee gir både 1001-kryss og Nobel-kred. Zweigs Sjakknovelle er kort, det er også Achebes Mønsteret rakner. Og Poes noveller. De er dessuten tilgjengelige på nett. Men du har kanskje lest alt allerede? Flere kommer jeg ikke på i hastverket med å gjøre meg klar til julebord og hæla i taket.

    SvarSlett
  6. - hjelper det om jeg kommer på møtet i catch22 t-skjorte, - og sitrongule truser? (shhh, jeg sier det bare fordi det er et kapittel i Catch som heter 'Piken med de Sitrongule trusene'.)

    Var det du som sa at Waiting for the Barbarians var dødskjedelig? Sjakknovella er et godt tips, skal bestille den straks. Achebe har jeg lest men bare småting av Poe.
    (har ikke fått med meg at han var på lista.)

    Et annet alternativ er å lete opp Bret Ellis boka jeg mistet i bilen, tror den ligger halvlest under setet.

    Godt Julebord og hold dæ unna
    ræsteksvettan.

    SvarSlett
  7. (arghh, til egne mislykkede morsomheter)
    Det skulle selvfølgelig stå ræsteskvættan.

    SvarSlett
  8. Hehe, de holdt jeg meg unna, så alt gikk bra! Litt usikker på om det i det hele tatt var noen å drikke, for folk tømmer glassene sine i offentlig sektor:-)

    Hvis du kommer på møte i sitrongule truser, og bare det, skal du få mer enn én julegave, det lover jeg.

    Jo, det var jeg som sa at Barbarians var dødskjedelig. Men det skyldes helst at jeg måtte skrive essay om den på eksamen i et eller annet masteremne, og det var dritkjedelig. Jeg kan imidlertid ikke huske at jeg brukte lang tid på å lese den, så jeg tviler på at den var like kjedelig da. Mer entusiastisk anbefaling kan jeg ikke gi, bortsett fra at den er et enkelt 1001-kryss. Jeg tar med bok, så kan du kikke på den:-)

    Poes noveller står på 2006-lista! Tre stykker. Andre noveller er Katherine Mansfields "The Garden Party" og Charlotte Perkins Gilmans "The Yellow Wallpaper". Begge på 2006. Med mindre du har lest noen av dem allerede, har du fem kryss bare der! Pst. De gamle novellene ligger på nett.

    SvarSlett
  9. - er man frampå og kjapp er det alltid ræsteskvetta igjen -)

    Ta med Barbarians, man vet jo aldri hvilken vei lesevinden blåser, selv om jeg føler den kommer midt i mot nå mot jul. Ingen framgang og jeg er fremdeles stuck med hundelytter og atlas. Hundelytteren er forøvrig ei glimerende bok, men helt uten kryss og listeverdi.

    (Tror jeg umiddelbart skal lage ei må-lese-liste bestående av dyrs indre sjelsliv. Står det ikke på liste er det bortkasta tid?)

    SvarSlett