tirsdag 8. september 2009

ODE TO MR.DARCY.



Bridget Jones
(1999)
- The Edge of Reason

- Helen Fielding.





Nytt resolve her nå - korte konsise rapporter så fort som mulig etter at boka er ferdiglest slik at alle mine kloke tanker og vittige poenger ikke går i glemmeboka
 (vrangforestilt selvtillit).

Dette er den andre boka om Bridget Jones. Det er nå flere år siden jeg leste førsteboka (Bridget Jones' Diary) og selv om jeg har sett begge filmene flere ganger i mellomtida er det faktisk en god stund siden sist. Såpass lenge at helt hadde glemt hvor mye bedre bøkene er og latt filmene bestemme - bestemme så mye at det er umulig å tenke på Bridget uten filmene - burde ha lest denne for lenge siden.


OVERRASKET OVER:
  • Hvor mye mindre Daniel Cleavers rolle er i boka enn i filmen.
  • At Rebecca faktisk er en bitch og ikke misforstått, godhjertet lesbisk (filmen)
  • Jeg hørte Reneê Zellwegers stemme i hodet.
  • Hvor underholdende det er med Colin Firth intervju som Mr.Darcy - når samme Colin Firth også spiller Mark Darcy - premeditated - selvfølgelig - men jeg lar meg fornøye. Husker ikke hvordan de løste denne scenen i filmen men - husker ikke engang om den var med - if not - har jeg lest denne boka før og glemt alt utenom Mr.Darcy (foruroligende - men naturlig da det tross alt påstås i enkelte litterære sirkler at alle moderne helter er modellert etter nettopp Mr.Darcy (og/eller Brontes Heathcliff))
  • Hvor fantastisk mye Kinsellas Shopoholiker bøker er modellert etter BridgetJ. Nesten som et dårlig, billig plagiat til tider - både i oppbygning, scenario og karakterer.

All Chic'lits mor og anbefales hjertelig!


Ellers:
Denne boka er en BookCrossing bok jeg plukket med meg fra BChylla på La Baguette (OsloS). Anbefaler alle å ta en tur innom der hvis man mangler noe å lese på tog/buss/fly.
Bokas historie.

Regner med jeg kommer til å sette den tilbake i hylla på neste Oslotur men inntil da står den på A- lista (available) og det er bare å si ifra hvis du vil lese.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar