onsdag 12. februar 2020

2020: UKE 7 (Putney)

- Og der lå jeg denne skjebnesvangre fredagen for et år siden, og døste under mitt elektriske varmeteppe, med en sofapute under knærne, full som vanlig, ekstra full siden det var fredag - og hadde glemt alt om Bjørn. I stedet fulgte jeg med på en tv-serie, jentene hadde anbefalt, som handlet om en kvinne som i 1946 går gjennom en stein og havner 200 år tilbake i tid. I 1746 møter hun en skotsk adelsmann, og så følger sex og vold og kjærlighet og tortur og krig, og felre tidsreiser, og først hadde jeg flirt litt av hele konseptet, men det tok ikke mer enn en hav episode før jeg var helt oppslukt.  (Full Spredning s98/586 = stor skrift på tlf) - 

Plutselig gikk jeg i ett med Nina Lykke.

12.februar
Mest opptatt av kroppen min (knær, hår og livmor), men har hørt ferdig nesten hele Putney, om overgrep og #metoo, som jeg lastet ned fordi en podcast sa at den var ekstremt polariserende, fordi den handler om fæle ting i 'grenseland'.
.........................................................

13.februar
Nina Lykke har også forsikret meg om at
1 uke pr. treliter er på grensa til dehydrering.



Ferdig med Putney (2018)
Av Sofka Zinovieff
Fra England (tror jeg)
Lydbok, fra storytel.no
Lest av: Michelle Ford

Om: Lolita in Greece
Eller? Finnes det omstendigheter der en affære mellom en 12 åring og en 30 åring er greit?


Vi starter i et kunstnerisk, bohemisk, 70s Hellas.
Komponist og familievenn, (Ralph), knytter et spesielt bånd til husets datter, (Daphne). Et 'kjærlighetsforhold' som strekker seg helt inn i hennes svært turbulente voksenliv.
Han er gift. Hun er vill. Foreldrene er .. opptatt.

Boka fortelles gjennom tre synsvinkler. Daphne, Ralph, og Daphnes venninne, Jane.

Fram og tilbake, i glimt til:
Daphne er 50+ og har en pre-teendatter Libby. Hun har endelig fått orden på livet, Ralph er longgone og hun gjenopptar kontakten med Jane. Sistnevnte virker og ha kun en agenda, å få Daphne til å innse at Ralph misbrukte henne.  Daphne, derimot, har kun positive vibber om Ralph.

Helt til:
Hennes egen datter, Liberty, kler seg sexy og danser til pop-sang.
= hva hvis det var Libby?,  then what, oh no, oh no, oh no
= fortida i nytt, stadig mørkere, lys,
---------------------------------------

14.februar
Usikker på hva det er som gjør boka polariserende.
Budskapet er rett fram. - Alt seksuelt samkvem med barn under den seksuelle lavalder er pr.definisjon voldtekt - . Noe jeg regner med de fleste er enige i. Kanskje det er hvordan historien blir fortalt? Daphne er vilt forelsket i Ralph. Betatt og besatt. Samtykker hele veien. Ralph er en usympatisk, entitled, mannegris med stadig flere svin på skogen, men hevder å elske Daphne.

Hun ville kanskje aldri vurdert forholdet som overgrep hadde det ikke vært for Janes insistering. Plutselig får hun en forklaring, både på eget rusmisbruk og forhold til menn. Ralph på sin side har alltid visst det var galt, på kanten, men ikke kriminelt. Så kommer alt dette med tilgivelse og metoo og pekefingre og tida som har gått, og hva er egentlig Janes problem?

Vet ikke hva jeg synes.
Det er et forsøk på problematisering, men det er litt halvhjertet siden det er vanskelig å være uenig i grunnpremisset = sex med barn er voldekt, selv om de sier ja.
Lolita ble også voldtatt.
----------------------------------------------------------

15.februar
Når man hører lydbok er det lov å kopiere quotes fra goodreads
, dessverre var det bare 2 å velge fra
, heldigvis var Hans og Grete, 'analysen' en av dem..
Jane vil ha Ralph anmeldt:
"Exactly. It's Gretel, the little girl, who outwits the witch and shoves here into the oven, saves her fattened-up brother from the cage, and finds a way out of the dark forest. It's never too late to kill the witch, Daphne. Think about it. There's a natural balance in getting justice, even if it's much later. The witch should't get away with it. I know you think your case is unique, but you can bet there were other children tempted by the candies....”
-----------------------------------------------
Ukeslutt!

18 kommentarer:

  1. Husker godt den passasjen i Full spredning, ja. Lett gjenkjennelig (ikke fylla, men den serien)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jamie + Jon Almaas.
      Eneste man trenger å se på tv!

      Slett
    2. Pga Mannfolka? Hm.. ikke Jon A akkurat.

      Slett
    3. Pstt. har lest 100 (av 913 mobilsider) i dag i Vernon 3. Artig. Kiko mener Vernon er som Jesus og vil at han skal gjøre mer ut av seg, også med dansestevnene, som feks å ha yogasekvenser tilpasset skeve folk.
      Hva var det vi fablet om i sesong?
      Så forutsigbart, liksom..
      Ja, så vi får se hvordan det går da, med litt Subutex-mobillesing daglig fremover.

      Slett
    4. Vi var forut for lesinga, men den yogaen. Får bare ikke håpe Vernon ender som Bikram, eller korsfestet. Ble både fristet og ikke fristet til å lese. Mobillesing, spesielt i den nye appen, er så slitsomt, det er ikke sikkert jeg har syn igjen etter jeg er ferdig med Nina Lykke..

      Slett
    5. Tok 100 mobil-sider på senga før jegs to opp, er sliten i øynene enda. Rart at man blir mer sliten av boklesing på mobilen enn vanlig surfing...? Er ikke skjerm skjerm?
      Skal på bib nå og levere Lilli Bendriss, kanskje har de Vernon 3 på ukeslån i papir, det hadde vært noe..
      -
      Boka er morsom og absolutt leseverdig så langt..Har virkelig lyst til å lese mer av gangen, men holder meg litt hard. Bør jo ikke ende med øyekatarr e.l. Har kattas øyedråper og salve i huset, men usikker på om de virker på meg;)

      Hva som skjer med Vernon fremover er ikke godt å si.. Greier han å stå imot presset?
      Kapitler om Charles og den alkoholiserete kona/røya Vero er utrolig fornøyelige å lese i all sin tristesse..
      og nå har Laurent Despont entret banen også. (ikke i samme rom som alkisene, vel og merke)

      Slett
    6. Det har kanskje noe med lysstyrken å gjøre. Har min så lavt jeg makter. Det største problemet med BookBites er at sida blacker ut kjapper enn jeg greier å lese. Tror dog dette er noe med tlf.innstillingene, hadde ikke samme prob før. Eneste løsningen jeg har funnet er å øke skriftstørrelsen, men er sikker på at den finnes en annen løsning. Nok en gang. eBokBib var/er bedre. Til og med sideskift er slitsomt. Godtar bare tap, ikke sveip. Klaging slutt..

      Skal lese Vernon3, og burde gjøre det før toern fader, men kjenner det er så mye annet jeg trekkes mot. Bokhylla er plutselig fristende igjen.

      Slett
    7. Kanskje jeg skal prøve å skru ned lyset..
      Bookbites har jeg enda ikke prøvd, høres trasig ut. Jeg er fornøyd med eBokBib, men den legges vel ned 1.april-SYnd.

      Fikk ikke tak i papirbok på hurtiglån, så må vel ta den pø om pø, nå 10 mnd på normallån venteliste.

      Slett
  2. I feel you Nina Lykke! Nettopp ferdig med boka (igår) og har allerede merket meg teksten på Kindle. Skriver omtale nå, og kommer til å merke samme teksten her hos meg, haha. Flere sjeler, identisk tankegang, flogging next = skilsmissen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, flere sjeler = alle verdens sjeler, tenker jeg, er nå snart ferdig med s4, med mannen denne gangen, og han er like hekta som alle oss andre. Jamie. Hadde tenkt å vente til s5 kom på netflix, men innser nå at det må bli en mnd med viaplay (selv om jeg ikke liker appen, soo laggy).

      Hadde også bestemt meg for å vente med Full Spredning før jeg fikk tak i papirboka, men sitter rett som det er å myser foran BookBites (en annen slitsom app). Det er bare å innrømme at vi er MIDT I målgruppa.

      Slett
    2. Den innrømmelsen sitter ikke langt inne engang. Haha til 3-liters på grensa til dehydrering. Sier jeg, som ennå har mer igjen av 3-literen jeg kjøpte 9.januar. Ja jeg vet datoen, for det var dagen etter vi landet. Jeg ER jo ikke alkoholiker... sier alle alkoholikere -)
      Putney? Aldeles ukjent forfatter. Og selv om jeg surrer rundt på Storytel så har jeg ikke kommet over boka. Kraftige Nabokov-vibber der ja. Ennå usikker på om du liker boka så langt? Putney, altså.

      Slett
    3. Stiller meg uforstående til 2mnd på kartongen. Jeg ville aldri brukt sånn gullfiskbolle dog. Heller tekrus.

      Angående liking av Putney har jeg ikke landet, tror ikke jeg finner ut hva jeg synes før jeg har skrevet det av meg. Er som regel sånn. Vet ofte ikke hva jeg synes før fingrene angriper tastaturet.

      Slett
    4. Selv liker jeg best flasker for det er bedre på smak og lettere å holde kontroll på. Men en sjelden gang kartong, fordi det er lettere å drasse på fra taxfreen.
      Jeg ser ingen problemener med å tømme en treliters på tre-fire uker. I liter pr helg er da ikke akkurat så veldig mye..?

      Slett
    5. Det var vel mer at 3-4 uker var ekstremt lang tid. 1 uke+ er mer min stil. Skal vi tro fastlegen til Lykke, er det helt akseptabelt med en pr. dag -).

      Slett
    6. Hehe, mente nok at 4+ uker er ekstremt lang tid i forhold til Elins tre-liters pr uke ;) Jeg har ingen å dele flasker med, sambo er avholds, så derfor alltid en dunk i huset. Ellers blir det kastet mye vin. DET er da ikke bra. Krus, kaffekoppo og hvit plast funker ikke for meg. All rødvin må drikkes fra gjennomsiktig emballasje. Litt sær må man få lov til å være. Skåler for fastlegen til Lykke -)

      Slett
    7. Ok, misforsto da, sjø.
      Men uansett; Marianne: jeg er alene og drikker flaskevin. Det finnes vin med skrukortk; perfekt, og det går na å korke åpna flasker også, null problem her i gården.

      Fastlegen til Elin Lykke er ikke riktig vel bevart..btw.;)

      Slett
  3. Bare en snartur innom for å hilse på før VM i skiskyting sparkes i gang for alvor. "Full spredning" både likte jeg og ikke likte så jeg håper at du ikke henger deg opp i det samme som meg. Jeg ser at noen har gjort det selv om bokbloggerne generelt har vært strålendes fornøyd med hele boken. Jeg fikk med meg at det ble referert til Outlander, jeg begynte såvidt på den men syntes kvaliteten var så dårlig på netflix akkurat da så jeg hoppet av for siden aldri å se meg tilbake.



    Håper du koser deg med Dorthe..

    SvarSlett
    Svar
    1. Som du vet, var jeg ikke superfan av Speil,Blink, men mistenkte at det var formatet (lyd). Etter ei halv novelle i Kantslag er det andre boller. Føler det er mye nærmere den Dorthe jeg så/hørte i Stavanger. Dorthe og Nina Lykke på samme arrangement var et av høydepunktene der. Har du lest Mina mangler et øvingslokale? (Kjøpte 3 i en paperback).

      Outlander er for deg, men ikke hør lydbøkene på noe annet språk enn engelsk.

      Slett