mandag 3. oktober 2011

LEST 2011 - SEPTEMBER STATS.

Boka som fikk størt innflytelse på september og den som jeg fremdeles prøver å tvinge på 3k. Han venter på siste Artemis.


I September har jeg lest 5 bøker.
Som er den kvantitativt dårligste måneden siden bloggstart.
Så langt tid tok det altså å lese Korrigeringer. 4 uker+, inget mesterverk, dog godkjent. Enkelte kapitler dødelig kjedelig, men den holdt kursen og avsluttet sterkt. Negativ splitt.
, og der har du det.

Jeg har vært særs opptatt av løping i september.
Løpeboka Born to Run vekket meg opp fra dvalen og tvang meg til å tenke på noe jeg ellers bare har beskjeftiget meg med når jeg har hatt vondt eller vært skadet. For er du jogger med vondt i beina, kan du ikke unngå, i googlejakten på selvdiagnoser
, å havne innom forfotløping, og/eller barfotløping.
- men i samme øyeblikk smertene er borte, er det glemt.
Denne gangen var jeg mer mottaklig.
Til tross for en tidlig sterk antipati mot forfatteren
, forsterket av illadvised youtube besøk.

SO inspirert at den tiden jeg normalt sett ville tilbrakt i fictionvalley ble brukt til å nettlese om barfotløping og skotøyets djevlevirke.
Boka anbefales
, også for ikke-løpere.
Kortversjonen:
Mennesket er født til å løpe - barfot.
Her burde jeg ha lagt til videoen av meg selv
, gående barfot ned innkjørsla for første gang, på grus!

Ellers: har jeg lest Helle Helle som jeg er stadig like begeistret for.
Høeg var også god og Hornbys vri på masseselvmord, underholdende.


Data:
Oversikt over alt jeg skal lese i 2011.

So far so good!
med bakgrunn i 2011 lista (over)
  1. 2 av 10 Nobelprisvinnere lest.
  2. 4 av 5 nye og fjerne land.
  3. 7 av 11 Otherworld lest. (2010/2011 sammenlagt)
  4. 13 av 22 (all time) Alice Hoffman lest (2010/2011 sammenlagt)
  5. 18 av 25 1001-Bøker lest. (2010/2011 sammenlagt)
  6. 48 av 100 Papirbøker lest (leseutfordring fra bloggriket)
  7. 2 av 12 litterære/kulturelle arrangement.
  8. Har lest Ari Behn.
  9. Har lest: Thomas Hardy - Under the Greenwood Tree.
  10. Ikke bestemt meg angående Kindle!
  11. 60 av 78 Bøker omtalt. (Mål 100%)

Dette
har jeg lest.
--------------------
  • 2 lydbøker + 3 papirbøker
  • 1 kvinne. 4 menn.
  • 4 bøker lånt på biblioteket
  • 1 kjøpt på loppis
  • 2 lest på engelsk. 3 på norsk
  • Representerte land: USA, England, Danmark
  • 2 nye forfattere. 3 gjengangere
Ikke bare har jeg lest få bøker, men det er fire ganger så mange menn som kvinner på lista (gasp) og kun 3 land.
For første gang, ikke ei eneste norsk bok.
Det eneste krysset, ble Korrigeringer som bringer meg opp i 18 1001-bøker.

Over til Oktober!

15 kommentarer:

  1. For en gangs skyld tror jeg at jeg har lest flere bøker enn deg:) Det henger kanskje sammen med at jeg har trent desto mindre.....

    alt har som regel en forklaring:)

    SvarSlett
  2. Jeg syns du er flink jeg :-)

    SvarSlett
  3. Hva, "sterk antipati mot forfatteren"? Hva slags youtube-klipp har jeg gått glipp av?

    SvarSlett
  4. Torill: Nå ble jeg nysgjerrig på hva du har lest. Noe du vil anbefale?

    Solgunn: Takk for sympatien -))

    Astrid: Det er bare de standard youtube klippene der han leser fra boka, eller tilsynelatende snakker engasjert og impulsivt, mens han egen leser fra boka.

    - også er det måten han later som han har funnet opp hele konseptet, og oppdaget atlantis. Det er som gamle koloniherrer i Afrika og MarcoPolo.
    (jeg begynte mislikingen under lesing, men det utvilklet seg til full allergi på youtube.)
    Men så er jo boka så underholdende, inspirerende og lærerrik, at man bare må skyve til side, hvilken pompøs
    fjott han er -)

    SvarSlett
  5. Jammen godt de ikke hadde youtube i Victor Hugos tid, kanskje jeg hadde endt opp med å mislike ham også...

    SvarSlett
  6. (hehe), hadde forfattergammelkara vært på youtube hadde det garantert blitt lest lite klassikere -))

    (men det er min egen feil, jeg burde ha holdt meg unna.)

    SvarSlett
  7. Korrigeringer har jeg ikke orket å begynne på, så du får poeng av meg for å ha fullført den!

    SvarSlett
  8. Stort pluss for Korrigeringer, og kjempestort pluss for til sammen 18 1001-bøker! Det er nok flere enn jeg har klart på flere år sammenlagt. Mine lesemål i år skal jeg alltids klare å fullføre, så lenge verden går med på å forlenge 2011 til ca juni 2012.

    SvarSlett
  9. Bra jeg ikke visste om denne Korrigering-antipatien på forhånd, da hadde jeg styrt unna, og da hadde det ikke blitt noe listekryss.
    - spørsmålet nå er om jeg skal gidde å lese Freedom, har hørt at den skal være bedre??

    Line: Jeg har brukt snart 2år på disse 18 bøkene, så veldig imponerende er det ikke -)
    (psst, bookcrossings møte i morgen)

    SvarSlett
  10. Her er det jeg har lest i september. Det er mulig du har lest alle disse. Men har du ikke lest De ingen savner, vil jeg anbefale den. Knallbra, norsk krim! Etter min mening;)

    Barnepikene
    Den glemte hagen - Kate Morton
    Monark - C.J. Sansom
    Lik - Tana French
    Fruen av Saronno - Martina Fiorato
    De ingen Savner - Eystein Hanssen

    SvarSlett
  11. Bortsett fra Barnepiken og Den Glemte Hagen, som jeg hører på akkurat nå, har jeg ikke lest noen av disse.
    - krimmen noteres bak øret.
    (Eysstein Hansen har jeg ikke hørt om engang, så takk for tipset -)

    SvarSlett
  12. Viste du at barnepiken er blitt film. Kommer på kino 7 okt. Vil,skal, må bare se den

    SvarSlett
  13. Stalltips vedr. Freedom: Styr unna til den eventuelt havner på 1001-listen. Skal man komme gjennom en slik prøvelse, må det dingle en gulrot i den lyse enden av tunnelen.

    SvarSlett
  14. - eller:
    Til Franzen får Nobelprisen eller jeg finner den til 5kr på loppis.
    Whatever comes first.

    SvarSlett