fredag 4. juni 2010

NANNY 911

Barnepiken (2009)
- Kathryn Stockett

Mottatt fra CappelenDamm i forbindelse med
Bokbloggturneen.
Igår sa mbfjord sin mening
og i morgen Stinema.

Originaltittel: The Help
Oversatt fra Engelsk av:
Monica Carlsen
(2010)

Debutroman!

Jackson, Mississippi, early 60s. 1 hvit kvinne og 2 svarte hushjelper kommer sammen i hemmelighet for å skrive bok - en dokumentar om hvordan det virkelig, egentlig og truly var å være farget hjelp og om forholdet til deres hvite 'familier'.
Det føles litt merkelig å være nest sist i turneen, så langt har jeg vært først eller tidlig ut. Mye av det jeg opplevde i forbindelse med boka har allerede blitt behørig omtalt, spesielt forholdet mellom de 3 kvinnene, svart og hvit, og at dette ligger kun 50år tilbake i tid
- ikke for det, WW2 er ikke mye lenger unna og det finnes nok av historier som viser at mange av scenene i boka fremdeles er eksisterende og hyperaktuelle.
Rasismen er ikke død.
- NB NB - Kapitlene om maids og husvask i Kjøpt og Betalt


Boka fortelles fra 3 forskjellige synsvinkler.

  • Skeeter, 22, datter på en bomullsplantasje med et nært, uavklart forhold til egen barnepike og et ønske om å bli journalist. Initiativtaker.
  • Aibileen, barnepike hos Skeeters venninne - kalde Elizabeth, primus motor.
  • Minny, Aibileens venninne og avsagt temperamentsfull hushjelp hos en annen av Skeeters venninner, grusomme Hilly, mannen slår og barna er mange. Nøkkelen til suksess.
Pluss:En av de tingene jeg likte best - flyt og utvikling. Det er tidlig 60-tall og tumulter i Amerika, beatniks, Martin Luther King og svarte barn på hvite skoler - det kjempes mot segregering, for borgerrettigheter - men juvet mellom nord & sør er bredt - og aller bredest i Mississippi. Blant de fine hvite fruer ties og fornektes det.

Hovepersonen speiler denne utviklingen. Skeeter som går fra forknytt og usikker, underlagt både onde Hilly og den giftesyke mora - til selvsikkert på vei til ny jobb i korte skjørt. Aibeleen som løfter blikket fra strykebunken og tar over Skeeters gamle avisjobb og Minny som til slutt forlater mannen. Skriveprosessen utvikler og utdanner - der de går fra frustrasjon men aksept til en tilstand der de lukter, ønsker og ikke minst - jobber - for forandring.

Minusliste:
  • Good & Evil.
  • Endimensjonale karakterer. Onde hvite, gode svarte - kun spede forsøk på å gjøre de hvite bedre, skape litt dybde, eg mora og kjæresten. Celia (fordi hun er dum og eksfattig) og Skeeter er de eneste i det godes tjeneste. Alle hushjelpene har hjerter av gull og i den grad de gjør 'onde' handlinger er det kun som et resultat av dårlig behandling. Den eneste svarte uten indre godhet er Minnys fulle, brutale ektemann - som også er den eneste svarte mannen i boka. (Bortsett fra presten - hva nå det kan bety?)
  • - men alle er de til en viss grad offer for omstendigheter, tillærte normer, usikkerhet og uvitenhet. De regjerende hvite som fortvilt streber mot forandring. Boka prøver til en viss grad å vise dette - uten å få det helt til, mest pga karikaturtegning og sentimentalitet.
  • Plutselig kom jeg på haugevis med flisespikkende elementer - som hva som kan skje når de oppdages, hvorfor føler jeg det ikke?, hvorfor alle iløpet av et par sider gjennomskuer? (ville ikke si hva) - småplukk hist og pist - men da hovedinntrykket er OK - hopper jeg over.

Oversettelsen: Uten tvil ei bok som burde leses på engelsk - om ikke annet så - just because you can. Det plaget meg bare litt, (fordi jeg ofte sliter med oversatt dialekt - eller dialekt som oversettelse av en annen kjent dialekt - i dette tilfelle - 60s black south, jada jeg vet det ikke heter det.) og ødela ikke boka, ordet KØDD dukka heldigvis aldri opp. Har du muligheten - originalspråk, kan tenke meg at lydboka på engelsk er god.

Oppsummert:
Jeg likte den.
Lettlest og lekende hele veien -kos og dyp nok til at du føler du lærer noe (tilsynelatende). Snev av chic'lit, stereotyper og feelgood - og det kan man jo like!
God historie!





Forøvrig har alle deltaker i turneen skrevet svært gode og omfattende innlegg om boka - Nina Dorthea, Knirk, Ann Helen, mbfjord, Carina og i morgen Stinema.
Alle så langt har likt den!

2 kommentarer:

  1. Ja, denne boka er fin! Høyrde på norsk lydbok - sikkert ikkje tvil om at ho er betre på original i lydbok, men det var nå denne eg fann i hylla i heimen. Ei slik bok som gjer at ein gler seg til å hoppe i bilen og køyre langt. Gama å lese di vurdering (det nærmaste eg kjem til å vere i lesesirkel) på ENDELEG ei bok eg også har lese :-)

    SvarSlett
  2. Dette er nok ei bok for de fleste - ihvertfall kvinner, for jeg har ikke hørt om en eneste mann som har lest den.

    SvarSlett