lørdag 22. mai 2010

LUSELØNN.

Kjøpt og Underbetalt (2001)
Om (ikke) å klare seg i Amerika
- Barbara Ehrenreich

Oversatt fra engelsk av Hege Mehren (2003)

Journalist Barbara går undercover for å finne ut om det i det hele tatt er mulig å overleve på luselønn - eller minimumwage som det heter overthere.

- og svaret er selvfølgelig nei,
- fordi:
helseforsikring er for dyrt og husleien, hvis du er heldig nok til å finne et rom - astronomisk. De fleste fattige bor i bilen eller på motell, har doble jobber, dårlige rygger og overlever på burgere og fruitloops.

Hun skriver godt Barbara, likandes og morsom - og da hun ga seg en hel måned på hvert sted føler du at hun virkelig gjør sitt aller beste - både på Wallmart og som hushjelp. Ektefølt med snert, selv om mye av stoffet er kjent (post-finanskrise). Stort + for fotnotene som er fylt med forskningsdata og nyttige fakta. I romaner hater jeg vanligvis noter men her er det helt ok.

Eksempel tilfeldig klippet.
  • 53% økning fra 1993-95 blant familier som ansetter vaskehjelp.
  • I 1998 fantes ikke noe føderalt påbud for rett til dopauser
  • Nesten 1/5 av alle hjemløse har hel eller deltidsjobb.
  • De fleste pleiehjem er farlig underbemannet
  • osv osv osv.
Et blikk på Amerika, utenfor sitcoms og Greys - og jeg følte meg både priviligert, lat og skamfull - der jeg luksusleste lett sofaslengt og underarbeidet.


CEO plukker søppel.
Et realityshow med samme utgangspunkt startet nettopp på TV-Norge.
Undercover Boss - bigboss CEO, slummer for å se hva som virkelig foregår på 'gølvet' - så første episode torsdag - ok - på en pompøssentimental måte - der enkeltmennnesker ble belønnet og massene jublet
- torsdagmust for meg - like før Alt for Norge)

Likevel Barbara over reality anyday! Kommer absoulutt til å lese mer, hun har ei hel rekke MUST-READS på merittlista.
Bare se på hva hun har utgitt etter Nickled & Dimed. (klippet fra wiki).
  • Global Woman: Nannies, Maids, and Sex Workers in the New Economy (2003)
  • Bait and Switch: The (Futile) Pursuit of the American Dream (2005)
  • Dancing in the Streets: A History of Collective Joy (2007)
  • This Land is Their Land: Reports From a Divided Nation (2008)
  • Bright-sided: How the Relentless Promotion of Positive Thinking Has Undermined America (2009).

Jeg har også BC registrert den. Bokas Historie. Regner med jeg tar den med til Oslo på neste BCmøte. Så lenge den står som Available er det bare å melde sin interesse.



Nå skal jeg på sykkeltur - å hente mp3 spilleren jeg skjødesløst glemte på biblioteket igår.

3 kommentarer:

  1. Kjøpt og underbetalt står helt klart på lista over bøker jeg skal lese i år. Leste Smile or Die (Livets lyse sider) av Ehrenreich kort tid tilbake og kan godt anbefale deg den!

    Har fått Jern i posten, takk! Gleder meg! :)

    SvarSlett
  2. Jeg leste også 'Smile or Die' for en kort stund siden, og kunne gjerne tenke meg å lese mer av Ehrenreich. Fører denne boken opp i ønskelisten.

    SvarSlett
  3. Elin: da har jeg notert adressen, sletter kommentaren din så du slipper å ha den stående til evig tid. Sender ut boka tirsdag!

    - mitt eksemplar av Kjøpt&Underbetalt er klar til å reise ut i verden, det er pyntet med BCklistermerker og ID men jeg sender den gjerne i posten. Let me know.

    Smile or Die skal definitivt leses. Takk for anbefalingene!
    + Bait&Switch som også ser svært fristende ut.

    SvarSlett