fredag 27. mai 2016

LITTERATURFESTIVAL I FARTA 2016

Obligartorisk (gnagsår)jogg på Maihaugen, 1km lenger enn ifjor, som tradisjonstro erstatning for Festforestilling. Nydelig vær, bakkete by.


Midtveis i festivalen.
& jeg er stresset.
, fordi festivalen knapt har begynt og nesten er over
, fordi det er umulig å få med seg alt man vil
, umulig å ikke velge feil,  umulig å ikke tenke på hva man kunne valgt istedet.
, bare for å skrive dette har jeg dumpet både Freeman (grantaredaktøren)

, og kritikerseminar om svensk arbeiderlitteratur
, vil dere lese om førstnevnte før dere sjekke Elisabeth, senere.
, neste post for meg er en debatt om høy/lav litteraturkritikk 12.45.
, jeg er ekspert på høy og lav -  rett fra kritikerseminar til paradise hotel

Det gjør ikke mye at jeg ikke får med meg arbeiderlitteraturen, selv om jeg er svak for svenskene. Kritikerseminarene i år, ihvertfall de 2 jeg har deltatt på, har vært uinspirerende. Ett var en presentasjon av ei bok som kommer, om kritikerportretter. Kritikken, eller kritikernes egen historiebok. Det hørtes forsåvidt spennende ut, men likevel overraskende med tilnærmet salgspitch på seminar.

Mest interessant: Kritikerens vilje til makt, og at dette med habilitet og rolleblanding er en svært moderne ting, og som til og med Vagant blåste av i 2003, da grep ble tatt. Hadde vi blogget pre2000,  ville alle disse integritetsdebattene vært unødvendig.

Det andre Kritikerseminaret om
Kritikk som møte mellom historier
- var ikke annet enn selvfølgeligheter i dannet språk.
Margunn Vikingstad fortalte om sitt litteratursyn, og hvordan hun med alder og erfaring mer, og mer fjernet seg fra 90talls litteraturutdannelsen basert på nykritikk og nærlesing, til fordel for sammenlikninger og kontekst. Verk lest mot verk. Bøker sammenliknet.  Å kjenne kritikerens litteratursyn, hevdet hun, var viktig for leserne så de kunne se hvilken litteratur hun likte, for bedre å gjøre seg opp en mening om de selv skulle lese - eller la være.

Nyskapende tekning?


Beate Grimsrud, Sofi Oksanen og Mette Karlsvik i full språkforvirring.



Festivalens første overraskelse.

 Beate Grimsrud.

Jeg trodde hun var vimsete, tuppete og rosa, kun basert på bildematerialet, sist jeg googlet henne, i forbindelse med En Dåre Fri, men hun er morsom, reflektert og fascinerende. Riktignok var seansen med Sofi Oksanen og Mette Karlsvik sær, men det var fordi Grimsrud ikke kunne engelsk, Oksanen ikke norsk, og Karlsvik ikke evnet brukbare oversettelser. En simultantolk ville vært på sin plass.

Møte med grønlandske Nivaq Korneliussen fløyt bedre.
De snakket om å leve med, og å skrive på 2 språk. Grimsrud på svensk og norsk. Nivaq på grønlandsk og dansk. Utfordringer, berikelser og anekdoter, der konklusjonen endte på at å være flerkulturell og/eller 2 språklig like gjerne gjorde en person halv - som dobbel,  forøvrig er et sitat fra Grimsruds Evighetsbarna.

Jeg ønsker å lese Korneliussens bok på grønlandsk.
HOMO Sapienne - om transpersoner på Grønland.
River meg i håret over umuligheten.

Andre høydepunkt:
Debattene;  både den om manglende engasjement blant unge forfattere
, og den som skulle fastsette hva som gjorde en bok god.

Førstnevnte endte med å fastslå at de spennende forfatterne i 2016 er de i femtiåra, eg Knausgård og Fløgstad, mens de unge, til tross for at innover også er samfunnskritikk, har det for godt, er for like og trenger et Norge i krise for å skrive forandre-verden-bøker.

, jeg så ei overskrift i avisa om at 22.juli bøker ble etterlyst, men dette var bare en bisetning fra Ingunn Økland, så vet dere det, kun ei sensasjonshungrig overskrift.


Helene, Jan, Nora og Bernhard deler subjektive kriterier.


Hva er ei god bok?
Eminent ledet av Helene Uri og med respektabel bokbloggdeltakelse fra Kasiopeiia, samt Bernhard Ellefsen (Morgenbladet) og Jan Kjærstad (forfatter), oppsummerte, ikke overraskende, at; det ikke finnes objektive kriterier, og at de meste brukte subjektive kriteriene er affektive. Bevegelse og gåsehud.

Fra et bokbloggstandpunkt er det mest bemerkelsesverdige her at Jan Kjærstad, hevdet å være skuffet over bokbloggerne, som han trodde ville være de som lyste med lommelykt inn i de mørke nisjer, på jakt etter det smale og sære, men dessverre var en ensarted gruppe som kun leste det samme som avisene  (bestselgerne?), noe bokblogger Nora var enig i, veldig enig, og forklarte det med lesereksemplarer og bokbloggpris.

Ellefsen, bemerket at man ikke kunne forvente av ubetalte hobbybokbloggere, med få fritidstimer til rådighet, at de skulle finne, gull og grønne skoger der avisene kom til kort. Dette var noe man heller burde forvente av kritikerne.

Hadde jeg vært en håndsopprekker ville jeg tørt bemerket at ja, vi leser det avisene leser, men vi leser også veldig mye annet, de ikke leser, og det er mer avvik enn fellesnevnerer i bokbloggverden.

Kjærstad nevnte også et savn etter rotete leseropplevelser i kritikken, som svar på Ellefsens påstand om at lesing som opplevelse var rotete. Vel, Jan, rotete lesninger på nett har eksistert en stund. Du kan jo bryne deg på min lesning av Nadine Gordimer, fra 2011.  Mer rot er vanskelig å oppdrive.

 Tidspress
Linking, staving, redigering, utdyping og bilder kommer senere
, neste post kaller - høyt og lavt i kritikken med Lerum og Vassenden
, droppingen av Freeman og Granta var visstnok en tabbe - (sukk)

13 kommentarer:

  1. Takk for oppsummering. Var litt spent på kritikerseminaret, husker at fjoråret ikke bare var udelt positiv. Kan ennå kjenne på et blaff av anger fordi jeg ble når den elitistiske forleggeren i Flamme messet sine intetsigende ubegripeligter. Men kunne man vite sånt på forhånd? Nei, og atter nei. Men hvis den kjedelige mannen noengang skal holde et foredrag og jeg vet om det på forhånd skal jeg ta avstand, og heller kose meg med en kopp deilig urtete i ro og mak. Eller et glass rødvin. Jeg fikk med meg Beate Grimsrud på Finnmark internasjonale litteraturfesitval for noen år siden, hun er dyktig, og jeg digger jo Sofi, selv om de to siste bøkene hennes ikke har fenget meg noe særlig. Du duene forsvant er grei nok, og det samme er Norma, men ingen av dem har satt spor, slik Baby Jane og Utrensking fremdeles kjennes i kroppen (Ok, nå overdrev jeg litt), men det var bar for å understreke et poeng! Jeg er fremdeles gruelig misunnelig på deg - nå har vi vært på festival like mange ganger, første gang var jeg alene, men da var Anita der og holdt meg med selskap. Husker Vigdis og stevet hennes fra en meget varm Cafe Stift. Anita fikk ikke plass, men satt på yttersia og koste seg med øl. Gleder meg til neste oppsummering - og håper på mer sladder. Var du på hagefesten? God frokost? Vanskelige spørsmål på quizen? Bør bokbloggtreffet legges til Lillehammer?

    SvarSlett
    Svar
    1. (Hei, hei, du var dypt savnet, og diskutert, type; - er det fordi Solgunn sitter hjemme at vi legger oss klokka ni og holder oss under 3 enheter pr.kveld? Could it be?)

      Tilbake til festivalen:
      Det skal oppsummeres, reflekteres og deles, og jeg tror jeg rett og slett bare kommer til å føye på dette eksisterende innlegget, akkurat nå virker tanken på å lage et nytt for slitsomt.

      Grimsrud var bedre enn Oksanen live. Hun virket ektefølt og spontan, mens Oksanen var kontrollert og veltalende. Erfaren og rutinert kan man også kanskje kalle det. Tydlig vant til å snakke om og rundt bøkene sine, mens Grimsrud framstod som mer undrende og ydmyk - og ikke minst morsom.

      Vi skulket hagefesten, hadde ikke inkludert frokost (knekkebrød/ost) og det var fremdeles svært varmt på Stift. Quizzen var vanskeligere enn noensinne, og bokbloggtreff på Lillehammer ville vært fantastisk, det eneste minus er - at man - da bare har en unnskyldning til tur.

      Hint, ifall jeg ikke makter skrive innlegg (ehm, flikke på eksiterende innlegg), Alexandra Kleeman, Frank Bill, slam og ikke minst Liv Gulbransens Knausgårdshow...

      Slett
    2. Solgunn: Jeg synes at jeg husker at jeg greide å presse meg inn ved baren i den svette salen og fikk med meg litt av Hjorth? Eller var det bare noe annet? At jeg gikk ut fordi jeg holdt på å dø av varme?

      Og så skravla vi ved skysstasjonen sent på natta etter det var ferdig bl.a. om noe som vi snakka om denne gang også,- om bokblogging og sånt.

      *Liv Guldbrandsen var kjempeartig! Synd det var fullt på 2.episode.

      Og takk for sist ja, og vi ses igjen, det var kjempehyggelig.:) Knekkebrød som felles kveldsmat på felleskjøkkenet var koselig. (med og uten pågående danske)

      Og neste år foreslår jeg at de har SØVN som festivaltema. Det vi fikk i år av Espedal og Hjorth var vel bare frampeket?

      Slett
    3. Her er jeg mest opptatt av at du, er det for første gang, noensinne, har husket h-en i Hjorth. En merkedag.

      Liv Gulbransen hadde fyllt festsalen helt alene. Ullevållll, Wembley!

      Slett
  2. Som Solgunn: takk for oppsummering. Jeg kjener det gjør vondt inn i margen å (igjen) ha gått glipp av HjortH, Espedal og ikke minst Grimsrud. Trodde også hun var litt tuppete etter jeg leste En Dåre Fri. Ikke fått lest Evighetsbarna. Er litt i tvil om boka, for euforien sitter ennå igjen etter En Dåre Fri. Hva er ei god bok? ..virket veldig interessant. Flere av disse kommer på Kapittel-festivalen i Stavanger til høsten. Jeg satser på å få med meg kritikerseminar da. Ikke vært på noen ennå, så all is good for min del. Takk for oppsummeringer! Så drypper det noe på oss ute i provinsen også. Og et boktips til slutt: Ikke prøv å unngå The Vegetarian av Han Kang. Jeg MÅ få høre hva du synes! Det er min første klokkeklare 5'er sålangt i år nemlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. The Vegetarian ligger allerede klar - på mobilen - lydversjonen, faktisk innkjøpt etter første skrytekommentar du skrev på goodreads. Så lettpåvirkelig er jeg. Må høre ferdig nåværende lydbok først (har hatt 5 dager lesefri), men deretter blir det veganisme. Alt jeg vet om den er han den vant og at du og Elida liker den. Videre omtalelesing utsettes til jeg er ferdig, så hvis du har ord du synes jeg bør ta med meg inn i lesingen, kan du si de her.

      Kapittelfestivalen ser ut som et mini-lillehammer, så den burde funke som et greit plaster på såret. Håper årets konfirmasjon var verdt det!

      Jeg har forresten også bare lest En Dåre Fri, men føler meg nå klar for å ta fatt på flere. Fyi - fortalte Grimsrud både om dysleksi og mangel på grammatiske ferdigheter, så hardt angrepet at enkel googling (som Oksanens navn), tar evigheter.

      Slett
    2. The Vegetarian trenger ikke flere kommentarer fra meg. Leses best upåvirket av viterne (les:Elida&I) Problemet med slike bøker er bare: hva leser jeg nå? Hodet blir litt tømt av alle tankene som pinger rundt i skallen underveis i ei slik bok. Tror jeg får fortsette på min Mai 1001 Visit from the Goone Squad. Har igrunnen kvelden på meg, men Line er ikke så streng - så jeg satser på å bli ferdig i løpet av helga. Har du droppet ut av 1001-lesesirkelen totalt? Det er ihvertfall en måte å unngå norske skuffelser på... -.-

      Slett
    3. Forresten Kapittel-festivalen ja! Den ser jeg fram til. Får man ikke et fullverdig Lillehammer-opplegg så får man ta til takke med trøstepremien. (Skal ha sein sommerferie, så jeg jubler ikke helt ennå - men jeg tror det er en stor fare for at jeg får festivalen med meg i år også :-)

      Slett
    4. Du skrur opp forventningene til veganerne nå. Holdt nesten på å starte igår, men siden Jamesboka mi, er årets første 1001 (som svarer på spm ditt om 1001deltakelsen min), må jeg bare ta meg sammen. Dessuten er det 1.juni og lystlesinga er offisielt over. Let the tvang begin.

      Goon Squad likte jeg godt

      Slett
  3. Jeg kom, jeg så, jeg vant.
    Og hvorfor rekker vi aldri veksle mer enn et par ord? Det, i tillegg til at dere misset nr 2 av Knausgårdoppsummeringen er bare skandale. Skandale!

    http://kultursnobb.no/snill-litteraturfestival/

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har svaret.
      (etter å ha lest innlegget ditt, som jeg kommenterer her, siden du fremdeles ikke har skaffet deg kommentarfelt);
      Vi rekker aldri snakke sammen fordi vi har vært på vidt forskjellige arrangementer. Jeg gikk i bue rundt alt ungdomsrelatert og lyrisk, dumpet Mitchell, Freeman og Lofotberta, og kom meg heller ikke på modernistgreia og Gulbransen (så del 1 på storkjerm før slammen). There it is. Nå kan du jo virkelig lure på hva jeg drev med på festival (annet enn å jogge). Jeg lurer på det selv, må vel se til å få oppdatert dette innlegget.

      Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg angående Gulbransen. Skandale indeed, men uungåelig, det var rett og slett for fullt. Bare flaks at de viste del 1 på storskjerm i slamsalen.

      Slett
  4. Men siden jeg ikke har kommentarfelt kommer jeg jo stadig tilbake til ditt! Win win?

    SvarSlett
    Svar
    1. Meget godt poeng!
      Førstepremie til alle!
      (Liv og kampene er fremdeles ikke på utube, sukk.)

      Slett