tirsdag 26. mars 2013

100 BØKER I 2013


Nok et knippe uleste bøker som garantert kommer til å være nærlest, dokumenter og kommentert til desember. Det er perler her. Lawrence, Weldon, Pusjkin, Vallgren og  Hollebækk. Afrika og Kina. Perler for svin?


Snart 3 måneder inn i det nye året 
og det er på tide å få opp de nye listene.
Booker, Nordisk og årets 100 utvalgte.

Jeg  begynner med den siste
, før kjent som skrytelista
, nå (enn så lenge) kalt skammens leseliste


Lest 2013
Komplett liste, papir + lyd + kindle
Omtaler føres på fortløpende
  1. Nu Jävlar  -  Heidi Linde  (lyd)
  2. Drømmefakultetet  -  Sara Stridsberg
  3. Leve Posthornet  -  Vigdis Hjorth  (lyd)
  4. Syvende Himmel  -  Alice Hoffman
  5. Roser, Kyss og Døden  -  Maria Lang
  6. Mordet på Kirkegården  -  Maria Lang
  7. Everyone is Reading Bastard  -  Nick Hornby  (novelle)
  8. Den Fortrolige  -  Helene Gremillon
  9. More Baths Less Talking  -  Nick Hornby  (kindle)
  10. Oppdrag Mottro  -  Linda Eide
  11. Dommeren og hans Bøddel  -  Friedrich Dürrenmatt
  12. Udødelighetens Elixir  -  Gabi Gleichman  (lyd)
  13. Du Tilhører Meg  -  Penny Hancock 
  14. Svindel og Multelikør  -  Catharina Ingelman-Sundberg  
  15. Silke  -  Alessandro Barrico  (lyd) 
  16. Kill you Twice  -  Chelsea Cain 
  17. Lover at Last - J.R.Ward   (Black Dagger Brotherhood 11) (kindle)
  18. Jentene fra Balletten  -  Monika N.Yndestad 
  19. Northanger Abbey  -  Jane Austen  (kindle) 
  20. Hauk og Due  -  Henrik H.Langeland  (lyd) 
  21. Insurgent  -  Veronica Roth 
  22. Marco-Effekten  -  Jusse Adler-Olsen  (lyd) 
  23. Änglamakerskan  -  Camilla Läckberg 
  24. Tommyland  -  Tommy Lee w/Anthony Bozza 
  25. The Sweetness at the Bottom of the Pie - Alan Bradly  (kindle)
  26. Furuset  -  Linn Strømsborg 
  27. Serena  -  Ian McEwan  (lyd) 
  28. Blood Work  -  Michael Connelly  (kindle)
  29. A Darkness More than Night  -  Michael Connelly 
  30. Tampa  -  Alissa Nutting  (kindle) 
  31. How to Get Filthy Rich in Rising Asia - Moshin Amid  (kindle)
  32. The Weed that Strings the Hangman's Bag - Alan Bradly (Flavia 2)
  33. En Norsk Spion  -  Aslak Nore  (lyd) 
  34. The Wife  -  Meg Wolitzer   (kindle) 
  35. Amy Falls Down  -  Jincy Willett  (kindle) 
  36. Fallvann  -  Mikael Niemi  (lyd) 
  37. The End of Alice  -  A.M.Homes 
  38. Tåpenes Sammensvergelse  -  John Kennedy Toole  (avbrutt) 
  39. The Position  -  Meg Wolitzer 
  40. Crazy Rich Asians  -  Kevin Kwan  (kindle)
  41. Cora Sandel Om Seg Selv  -  Janneken Øverland 
  42. The Casual Vacancy  -  J.K.Rowling  (lyd) 
  43. The Interestings  -  Meg Wolitzer  (kindle) 
  44. Se til Meg som Liten er  -  Ingrid Elfberg 
  45. Tvekampen  -  Arnaldur Indridason  (lyd)
  46. Let Me Go  -  Chelsea Cain  (kindle) 
  47. The African Queen  -  C.S.Forester  (lyd)
  48. The Deep Whatsis  -  Peter Mattei  (kindle)
  49. The Testament of Mary  -  Colm Tóibín  (kindle)
  50. Fyrsten  -  Henrik H.Langeland  (lyd) 
  51. Den Trettende Fortellingen   -  Diane Setterfield  (lyd) 
  52. Elskede Poona  -  Karin Fossum  (lyd) 
  53. Radka Toneff  -  Marta Breen 
  54. Før jeg Sovner - S.J.Watson (lyd) 
  55. Ved Elven  -  John Hart  (lyd)
  56. Jordmora  -  Katja Kettu 
  57. Tequiladagbøkene - Morten A.Strøksnes 
  58. Min Kamp 6  -  Karl Ove Knausgård  (lyd) 
  59. Hard Mated  -  Jennifer Ashley  (novella) (kindle)
  60. How to Slowly Kill Yourself and Others in America - Kiese Laymon (essays) (kindle) 
  61. Wolf Hall  -  Hilary Mantel  (lyd) 
  62. Vi Ses i Morgen - Tore Renberg  (lyd)  
  63. De Usynlige  -  Roy Jacobsen  (lyd) 
  64. The Luminaries  -  Eleanor Catton  (kindle) 
  65. Mengele Zoo  -  Gert Nygårdshaug  (lyd) 
  66. For et Liv  -  Toralv Maurstad 
  67. Fugletribunalet  -  Agnes Ravatn 
  68. Himmelgraven  -  Xinran 
  69. Collini-saken. - Ferdinand von Schirach
  70. Honningkrukken  -  Gert Nygårdshaug  (lyd) 

Løpende telling:  
70 av 100 lest.
28 av 70 omtalt.


I skrivende øyeblikk:
11 bøker på 3 måneder. Tynne, lettleste bøker. Skjønner du nå hvorfor jeg nevnte skam, og lett kunne fortsatt med depresjon, dype bølgedaler, søvnmangel, panikk og en leselyst, som til tross for et gigantisk boost etter badeboka til Nick Hornby, nå er nærmest ikke-eksisterende.
Høyt hang de og langt der nede i brønnen svømmer de.

Galskap
Legg også merke til at av de 11 første er kun 2 lydbøker. Det er Gabi Gleichman og Udødelighetens Elixir sin feil. Jeg har nå lyttet til denne boka i 3 måneder. Ukentlig må jeg levere tilbake lydbøker jeg heller vil høre, og det er ingen underdrivelse at sanity nå er et ord jeg kun forbinder med sanitet. Lite vett igjen i dalen. Alle vet jo hvor nært knyttet santitære forhold er til galskap.
Er det nå jeg skal ta fram støvsugeren?

Og for å sagt det engang for alle:
Det er for mange bøker i denne verden 
og for lite tid til å ikke fullføre bøker man har påbegynt.
Det er gospelen. Før frokost la jeg cd 20 i spilleren. Den skal høres ferdig idag
, å komme hjem fra påskeferie og fortsette med Gabi er IKKE et alternativ.


På tide å se framover.  
9 måneder og 89 bøker.
Jeg starter med å ordinere slukebøker. Pageturnere. Sidevendere.
Påskekofferten skal pakkes med krim og multelikør.
Vår og sommer med mord, kidnapping og kjærlighet av overnaturlig art.
, slik at jeg i desember kan føre på bok nr.100 og riste overlegent på hode
, overbærende oppgitt over eget sutrende marshysteri 


Måtte alle 89 være klassikermatriale.
Måtte leselysten stige i takt med kilometer og maratonform
, det er ingen tvil om at disse henger sammen
, ingen løping = dyp selvmedlidende avgrunn = ingen lesing.

Mine øvrige lesermål for 2013
, og hvis alt går som det skal kan jeg allerede 
føre opp Gabi som nr.12 før solnedgang.
Nå skal jeg gå tur med hunden
, deretter registrere bookcrossingbøker
, lurt, for da kan jeg legge fra meg alt utlest i påskehuset.

15 kommentarer:

  1. Joho - glad for at du fikk skrevet om Maria Lang. Det førte til at jeg bestilte alle bøkene hennes til biblioteket, til stor glede for krimslukerne i Alta! Så på vegne av dem takker jeg stort. Ellers så skjønner jeg ikke hva du klager over -du leser mer enn meg. Jeg drar på fjellet i dag, og tar med meg en bok - 1 - , ja EN. Skjønner det ikke helt selv, men tviler på at jeg kommer til åpne den :-) Men bare en bok? Spiste lunsj med gamle kollegaer i går, og de lurte på hvor mange bøker jeg hadde lest den siste måneden - svaret mitt var jo 0 - som i null. Det er egentlig litt spennende, kanskje det er våren? Som by the way er helt fraværende her nord. Hører og leser om søringer som har sett påskelinjer og krokus - jeg husker ikke hvordan grønt ser ut engang...

    Ok - nok syting fra meg. Har du bestilt billett?

    God påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Aha, krysskommentering
      , hvor moro og forvirrende -).

      Ihvertfall som jeg sa i kommentaren til emilinnlegget, ville det vært fryktelig hvis jeg satt utenfor, på bula? Teatersaler er så mørke når krokusene blomstrer? Hotellrom derimot er bestilt, så slipper jeg å dra hjem før 9. (pst jeg lyver, her er det snø, is og ørten kuldegrader, men mye kan jo selvføglelig skje før 5.apr)

      I november leste jeg kun den Ambjørnsenboka og du har rett, det var fryktelig spennende å være så frivol og ulitterær, nå derimot har spenningen lagt seg, og jeg skulle gjerne sett at lesefart og lyst normaliserte seg litt. Fortsetter jeg i samme leia - blir det 44 i 2013. Og da overser jeg at jeg har lurt inn ei novelle i regnskapet.
      (er det gabi som har ødelagt for deg også?)

      Jeg reiser til midten i morgen og skal ha med tjue. I håp om at ihvertfall en vil friste!

      Slett
    2. Nå var jeg inne og leste kommentaren og hør no her - ja, det kan se ut som om det er plassreservering -altså, du må velge en plass og late som om du skal sitte der. Men når reserveringen er gjennomført SÅ kommer det en beksjed om at det gjøres oppmerksom på at det ikke er faste plasser på denne forestillingen :-) Det skal byttes plass halvveis - f.eks.
      Men du ser no sjøl.......vil du sitte alene og drømme og gå glipp av alle de absurde morsomme samiske dialogene, så ja ja ja - bryr ikke meg altså - Hehehe :-) Tuller bare - er overlykkelig over at hotellrom er bestilt! Hurra!

      Har ikke hørt noe siden første cd med Gabi - kan vi kanskje bare kalle han leselystdreperen?

      Slett
    3. Ja ja ja
      , fikk ikke noe sånn beskjed, men nå har jeg ihvertfall bestilt. Ikke glem å ha med blokk. Det er halve moroa
      (og medbrakt lommelerk i skinn)

      Fantastisk at krimelskerne i Alta får alle Mariabøkene. Det kaller jeg hands-on-bibliotekaring.

      (helt til nå har jeg vært overbevist om at Gabi var dame???)

      Slett
    4. Gabi er mann - uten hår. Rik og litterær. Sier noen. Ikke jeg. Annet enn her.

      Hurra og hurra for billett, og jeg har aldri vært på teater andre plasser enn i Alta før - så jeg er sitrende spent :-)

      Må man pynte seg? Snakker man ballkjole og paljetter?

      Slett
    5. Nå har jeg bare vært 2 ganger selv, Innsirkling og Edith Piaf, men det er nok til at jeg skråsikkert kan hevde at:
      Ja man må pynte seg.

      Hvor pyntet man er kommer helt an på hvor langt man har reist for å bivåne morsomhetene. I ditt tillfelle, vil det ganske riktig si, paljetter og ballkjole.
      For meg holder det med å vaske håret.

      Slett
  2. Er boka til Gabi lite fengende eller er det lengden som gjør at du har holdt på så lenge?
    Jeg ser forresten at du har Bad girls don't die på leselisten - er det den jeg har bookcrosset? Den er ikke helt klassikermateriale, altså. Men kjapt lest og underholdende - ja, det er den ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Yepp, badgirls er din.
      Litt lettet over at du sier den ikke er klassikermatriale, kjapp og underholdende passer mars bedre. Det tok meg nesten en hel måned å lese den siste lesesirkelboka på 120 sider, så må innrømme at jeg er litt klassikerlei.

      Gabi er laaaang og springende og stort sett lite fengende, men det er meg, de fleste andre synes den er super -)

      Slett
  3. God påske!

    Jeg håper du tar med kun slukebøker, slukebøker og sa jeg slukebøker? Det er fint med klassikermateriale, men av og til tror jeg at man bare må komme seg inn i steamen. Forresten synes jeg denne Gabi-tokten din må være et mareritt, 20 cder, orker ikke prøve meg på boka en gang jeg etter at den har fått sånn der ymse omtaler egentlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. God Påske rightbackatya.
      Slukebøker blir det. På direktetips fra deg leser jeg nå kidnappingsboka, og skal blant annet ha med Chelsea Cain på tur. Pluss den andre fra Silke, nr2 i en eller annen serie. Cain er sikkerstikk.

      Du aner ikke hvor lykkelig jeg er over at jeg nå har kun 8 kapitler/lydspor igjen av Gabis siste cd. Det er ikke det at den er elendig, men det er så mye fram og tilbake og tilfeldigheter og overflødig informasjon at det går i surr. Papirboka hadde nok vært å foretrekke. Blant annet skrev Clementine i sin omtale at hun likte kapittelinndelingen og at man kunne bla seg tilbake og innover. Dette går jeg jo helt glipp av i lydboka. Kanskje hadde det gjort en forskjell.

      Slett
  4. Masse kred til deg for standhaftighet når det gjelder Gabi. Jeg ga opp etter tohundreognoe sider, nettopp av de samme grunnene du gir her. Jeg har satt pris på forfatterportrettene til Gabi i Aftenposten, men Udødelighetens.. fakt rett og slett ikke i smak.

    Jeg henger meg på rådene om å droppe klassikerne for en stund (bare få unnagjort Dürrenmat om du orker). Viktig med lystlesing dersom lesemålene skal nåes! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lovprisende jubel for at jeg nå faktisk er ferdig. Hørte hvert ord og det er jammen godt jeg er på påskeferie, så jeg ikke har tid til å lage adjektivspyttende frustrasjonsinnlegg over boka og drap av leselyst. Du var smartere!
      , men, men og bygones!

      Jeg er ferdig, og påska ligger åpen for ren lystlesing. Ferdig med Durrenmatt også, dette blir jo rene koseferien!

      Slett
  5. God påske, kjære Ingalill!

    (Drit i Udødelighetens elixir. Husk at fiksjonstid skal fly - og særlig ferietid!)

    SvarSlett
    Svar
    1. God Påske til deg også.
      Nå som jeg er ferdig med Udødeligheten har fiksjonstiden fått luft under vingene. Har lest så lystig og fort i påska at jeg knapt husker hvilke bøker.

      Slett