tirsdag 5. januar 2010

STABAT MATER


Min Kamp 2 (2009)
- Karl Ove Knausgård

Jeg vegrer, har utsatt i det lengste og har egentlig ikke noe spesielt lyst til å skrive nok et innlegg om Min Kamp. Det finnes allerede 100vis og nye kommer til hver dag - men adding to the pile.



De fleste sier det samme. Beundrer språk og litterære kvaliteter, dypdebatterer virkelighet og fiksjon, kjønnsroller. Jeg, positivt innstilt og enig i skryt og godord. Nr 2 treffer sjela, tenker mine tanker og igjenopplever, velskrevet, alle opp - og spesielt nedturer vi geniale småbarnsmødre, uansett kjønn og ego-vibes, opplever.

Pinlige barneselskaper, disconnect, distanse til egne barn, følelser, partner, verden - skyld over å lengte vekk, til mitt eget cougarville der det er discodown hele natta med fullle, blonde svensker, lese hele dagen, smaken som baken og jeg er også frendeløs med et mesterverk i magen - fiktivt - real life med annet navn og daglig dont er langt fra knausgårdsk ibiza.

Do You Love Me?- tilfeldig, spesialvalgt til MK2 og sterkt influert av joggelista mi - men når jeg nå skal leve med Karl-O i 2010 må han jo få sin egen sang/album - har du ikke spotify - har man youtube - onward and onward and onward I go.




Min Lek 1.

Fordi - og dette er celeb, image og reality lekse uno - og også noe de - med død over forfatteren lærdom - burde ha fått med seg. Leseren reigns supreme og treenighet, slimshady style.

Man tager et stk. Knausgård og deler på 3.
  1. Kalle - som sikkert er det Linda kaller han. Dette er knaus hjemme, han som går rundt og skifter bleier, pusler, skriver - helt privat og hemmelig.
  2. Forfatter Knausgård - han du ser på TV. Stor F, forfatter med sigaretter og sårt blikk. Han i intervjuene, på bilder. Selvutleverende starman.
  3. Karl Ove - KarlO - han i teksten og den eneste vi trenger å bry oss med og da spiller det ingen rolle hva de andre 2 eller resten av gjengen mener og man kan herved slutte med å debattere hva som er - sant. Her er ALT sant.
Jeg kjenner han nå, KarlO, har flettet oss sammen og kan han utenatt. Lar meg frustrere og identifisere. Trykket til mitt bryst. Superb selvhøytidlig, selvforaktende, nok en tvilende viktigper i ubalanse og jeg likte MK2 - enda bedre en nr.1.
- men kun for å ha sagt det - på ordentlig -irl - der er det mye værre på barneselskap, andre voksne er ikke designere og poeter men jobber på Kiwi og mekker fly og samtaler dreier seg ikke om eksistens og Hôlderlin - men det regner jeg med Kalle vet alt om.


Digresjon:
Dette var den siste boka jeg leste i 2009. Jeg trakk rundt på juleferie og fikk flere ganger kommentarer om hvordan jeg kunne lese noe med en så forkastelig tittel - nazi by association. Fikk endelig svaret. - å renske bort all indre faenskap som Hitler rensket jøder = Min Kamp. (Mulig dette har vært innlysende for ALLE (but me) siden Hitler ikke er nevnt i noen anmeldelser eller blogginnlegg jeg har lest.)

Sitat s.473 MK2. (kontekst Hauge og Hitler bla.)
- - men det værste er at jeg kan forstå det, den trangen til å få unna alt lite og smålig som ligger og råtner ie en, alt det bagatellmessige som man kan hisse seg opp over eller bli ulykkelig av, at det kan skape en lyst etter noe rent og stort som man kan gå opp i og forsvinne i. Få bort all dritten ikke sant? Ett folk, ett blod, en jord. Nå er jo akkurat det diskreditert en gang for alle. Men det som ligger bak. Det har jeg ingen problemer med å forstå. Og så påvirkelig for sosial krysspress som jeg er, og så styrt av hva andre mener om meg, må gudene vite hva jeg hadde drevet med om jeg hadde levd på førtitallet.

Anmeldelsen fra Aftenposten.
(sliter med virkelighet/fiksjon)
Den beste blogginnlegget jeg har lest om
Min Kamp/Knausgård - leser du alle kommentarene er
du utlært :-)

MK3 er KarlO som barn
- men jeg venter en stund - er ikke riktig klar ennå.

9 kommentarer:

  1. Du er utroleg dyktig i bokmeldingane dine. Knausgård er på utlån i det bibl eg brukar - og med ventelister. Så desse bøkene må vente på meg. Eg har slutta å kjøpe skjønnlitteratur. Har ikkje plass, og når alle kommunar har bibliotek med gode tilbod, treng ein ikkje kjøpe.
    Eg har dessutan sett gjennom mange av bokbloggane du har på lista di. Nok ein gong må eg seie: Så mange bøker, så lita tid!

    Det er herleg i desse vinterkalde tider å sitje framom omnen med ein kopp te og ei tjukk bok!

    SvarSlett
  2. Jeg har også mine 2 eksemplarer fra biblioteket - det er sikkert jeg som lager kork :-). Må leveres tilbake innen 12.jan så jeg får ta en ny venteliste runde på nr.3.

    Det er å henge i å lese - skal jeg rekke å lese hele 1001 lista innen engelsk gjennomsnittsalder (aner ikke hva det er) - må jeg lese 20 i året - også var det alt det andre man skulle ha gjort :-)

    SvarSlett
  3. Har du ingenting på hjertet i dag??

    SvarSlett
  4. - jeg tenker og synger - høyt - gjett hva? (google forbud)
    - And if you think you have seen a pair of eyes more green
    Then you sure didn't see them around here -

    Forøvrig er jeg urørlig stiv, av skrekk, imorgen er dagen da spesialkrirugen med spesialvåpen skjærer ut visdomstanna mi.

    SvarSlett
  5. Easypeasy - Curse of Milhaven - ikke lenge siden den stod i spilleren -nemlig:)
    Som jeg sa til en annen da han skulle til legen for å få et pittelite rør nedi halsen. Slutt å syt - se ting i perspektiv.
    Tenk på andre familiemedlemmer og hvordan de skal skjæres i på alle tenkelige måter. Dette er en bagatell!!


    PS; Dette gjelder selvfølgelig ikke meg. Jeg får lov å syte. For mine ting er mye mer alvorlige - alltid.

    SvarSlett
  6. So he walked through the rain and he walked through the mud
    Till he came to a place called The Bucket Of Blood

    - er ikke så flink på perspektiv.

    SvarSlett
  7. La la la la La la la lie
    I'm happy as a lark and everything is fine
    Singing La la la la La la la lie
    Yeah, everything is groovy and everything is fine
    Singing La la la la La la la lie
    All God's children they gotta die

    SvarSlett
  8. - har det gått en sikkerhetsventil :-)

    SvarSlett
  9. Høh??
    Den er jeg mer usikker på?!
    Ole Ivars?

    SvarSlett