onsdag 3. desember 2014

BIOGRAFISIRKELEN 10 - 12 DAGER IGJEN.

Tilfeldig bilde, fra billigkurv, 19kr pr.bok og kun valgt fordi jeg ikke har brukt det før og det gir meg en unnskyldning til å rope HELLE HELLE og minne meg selv på at jeg har MANGE MANGE Selmabøker igjen å lese. Cixous? Kjent for alle litteaturstudenter som feministen som mente skrift burde flomme som brystmelk og avsatte penisen som penn engang for alle. 
MEGET MEGET kvinnelig og intuitivt.


, bare en ting til før jeg skriver overskrift.
Dette skulle egentlig være en adventsoverraskelse, et realt 3.des sjokk, en løpsorientert selvangivelse, etterlengtet og etterspurt, men til alle dere som daglig googler  - har Ingalill sluttet å løpe - må jeg bare si NEI, this is not it, dette innlegget skal handle om forfatterbiografier, løpsrapporten er utsatt - igjen
- og NEI, jeg har ikke sluttet å løpe.

Tro meg når jeg hvisker deg hemmelighetsfullt i øret at jeg er nyforelsket - i Instagram - 10år etter meningmann - og spyr ut hund, snø og joggeskobilder som aldri før. Late bloomer. Teknologistvilerne skal arve verden. Vi boltrer oss i skepsis og er aldri kjed.


15.desember 2014
Forfattere/Skribenter/Diktere
, med adjektivene i sin makt

Her skulle det stått et meget betegnende sitat fra dagens lydbok.
The People in the Trees - om hvor rart det er at mennesker som forandrer det allerede menneskeskapte språket skal bli sett på som brilliante
- men siden jeg hører lydboka og glemte å sette bokmerke er det umulig å finne igjen.
Synd for - det var særs passende - nesten brilliant.....

Det er 12 dager igjen.
, og jeg slites mellom 3 forfattere.
Doris Lessing, Vita Sackville-West eller Enquist.
Stalltispet sier Lessing for den er kortest.
Jeg spør som vanlig:  Hvem er med? Hva skal du lese?
Og hvem har forslag til 2015 Kategorier?

Jeg har 2, som jeg nekter å forandre på.
Herre med Bart og Crime and Punishment.
, andre forslag:  Eventyrerer, krig, vitenskap, galskap og dyr?
, og selvfølgelig gjengangerne, musikk, sport og crossovers.
Brainstorming beordres, men er kreativiteten død og ingen nye forslag kommer inn
kan det stemmes over de allerede nevnte, nå i kommentarfeltet.
Ja, jeg lover å oppdatere samlesidene, har bare glemt det bort.

12 dager igjen.
Jul og eksamner teller ikke som skulkegrunn
, det er after all, forfattere, årets siste og jubileum.

VARSKO! VARSKO!
Ikke glem bort tidenes første Tvangslesingskafe 11.des.
I 4 byer samtidig. Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.
Mer info i dette blogginnlegget og for de seriøst tvangslesende, fb-gruppa
Tvangslesing er en dyd få forunt - slik et vidunderlig meningsløst navn.
 Hvem skal lese biografi på Tvangslesingskafeen?

60 kommentarer:

  1. Hola instagramfreak, velkommen etter.:)
    Jeg skal lese Alf van der Hagens biografi/samtaler med Kjell Askildsen. Gleder meg , har gjemt den til anledningen.

    Synes du skal lese om Doris Lessing. De andre forfatterne du nevner er så godt som ukjente., ikke Enquist da, men. Jeg har et par Sigrid Undset og Agnar Mykle, Jens Bjørneboe også i hylla som jeg kan anbefale. de har jeg selv lest, med unntak av den ene om Undset. Men nu altså Askildsen!

    Ang forslag neste år: Forfattere, musikere, magikere, galskap? Skriver noen selvbio om egen eller annens galskap?- såfremt de da ikke er kjent for noe annet som feks Vincent van Gogh? Ja, kanskje kunstnere med galskap?

    Skuespillere, filmstjerner- (mye galskap der og), eventyrer.
    Jeg er Ikke opptatt av krig, kunne ha lest om Hitler, da men..
    Statsleder..?
    Jeg har et par bioer jeg kunne tenkt meg å lest, de går inn under : esoterisk åndsmann, alternativskolens far, antropsof, forfatter, filosof (Rudolf Steiner), Musikerbiografier (rus, fest og fyll,sex and drugs. kanskje noe galskap? Keith Richard, Mick Jagger, Neil Young), Jack Nicholson ("gal" skuespiller og filmstjerne), Putin ( gal statsleder? eller bare psyko?) ), Marcus Thrane (arbeiderbevegelsen, politiker), Arne Næss (filosof, eventyrer?, grønn bevegelse, fjellklatrer, forfatter), Aleister Crowley (galskap, magic, forfatter, okkultisme, alternativ?, esoterisk, filosof)

    Aner ikke ang tvangslesingsbok her enda..Mulig bioen ligger an for det..
    Pst.. jeg har fått lydfila av Renbergs siste ::)

    SvarSlett
    Svar
    1. ANITA ANITA
      Har du hørt om begrensningens kunst? Her er jo så mange forslag at jeg måtte lese 4 ganger, inkludere kaffepause og 3 ruller i snøen, for å klarne hjernen nok til å finne ut hva du egenlig forslår.

      Har jeg forstått deg riktig er du på jakt etter en kategori om musikalske, narkomane, filosofisk anlagte statsledere, hvis sans for eventyr og the dark side ledet dem rakt inn i galskapen. Skal jeg oversette er vel det du egenlig sier at du vil lese biografier om syfilisofre? Geniale, kreative menn som ble gale på grunn av sin frivolitet? Hitler? Diverse gamledager konger?

      Da har vi 3 kategorier.
      Herre med bart
      Crime and Punishment
      & Syfilis - selv om jeg mistenker at de aller fleste gale geniale også hadde bart, og vi der har muligheten til å slå sammen. Smekke alle fluene inn i bartekategorien.

      Flere forslag?

      (Strålende nyheter om Renberg, du kommer til å koooose deg. Er også spent på Askildsen, vurderte den vagt selv.)

      Slett
    2. Hahahaha..ler meg ihjel. Noen ganger løper hjernen løpsk..Bra jeg ikke levde i absinthens bohemiatider- da hadde det vel blitt syfilis på meg og. Sikkert.
      Tror det var nok forslag foreløbig.;) Så enda ikke mer løper avgårde usensurert ukontrollert impulsdrevet..

      Slett
    3. Hva med å, rett og slett, forandre syfiliskategorien din til det mer åpne og ordinære:
      Sex, drugs og trønderrock
      , eller rockn'roll som almuen velge å kalle det?
      Da kan du presse inn så mange galskapsfrembringende kjønnssykdommer, absinthflasker og gitarister du måtte begjære?

      Slett
    4. Det var vel ikke jeg som begynte med syfilis?? Men, altså, det koker vel alltids ned til sex, drugs & rock,n roll uansett.. Skjønt absinth og rock? Goth metall in Prague maybe.:) >Og svarte vampyrer..æææååhhhhh!

      Slett
  2. Høyst sjokkerende og noe ureglementert har jeg allerede lest. Tove Jansson bio, av Tuula Karjalainen, årsfersk og full av fine bilder. Lest ferdig i starten av november, har allerede glemt det meste.

    Av kategoriene du nevner stemmer jeg for vitenskap (mest fordi det er en hjernekirurgbio jeg allerede har bestemt meg for å lese), og hadde egentlig håpet at vi slapp sport - men er så flink til å skulke at det går bra uansett. Forøvrig syns jeg krig faller ganske greit innunder forbrytelse og straff.

    Ellers, kommer jeg ikke på noe. Både herrer med bart og forbrytelse og straff er jo fantastiske, mange alternativer - og mange muligheter til å tøye grenser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Strålende effektivt. Med biografien i boks og 12 dager til å flikke på innlegget, har du frigjort så mye tid til norskelesing at jeg spår en 7dobling fra ifjor. Som hint her kan jeg opplyse om at etter et kapittel er Norske Edelstener forutsigebart underholdende. Baugstø not so much.

      Vitenskap - der sa du det. Etter 2 sesonger Masters of Sex, er jeg besatt av å vite sannheten om Virgina og Masters - usminket, non-hbo. Selv om det sikkert vil ødelegge hele min glede over sesong3.
      Krig er en helt grei underkategori til forbrytelser, men med tanke på hvor mange verdenskrigbioer det finnes - er det like greit å sette det som egen kategori. Eg. Verdenskrig, eller kanskje moderne krig, med åpning for både Korea og Vietnam, men minus, indianere og krimkrig. Jeg tenker høyt.

      (helt ut av sammenheng, etter din dom i forrige kommentarfelt, bestilte jeg Southern Indiana på bib, og droppet Donnybrook inntil videre, dvs, jeg har den på vent, ifall jeg elsker SI.)

      Slett
    2. (helt riktig strategi)

      Ok, det er mye å velge i innen krig - men, valgfri krig må vel være innenfor? All krig er krig. (Kjenner at jeg vil ha så vide kategorier som mulig, hele tiden - selv om det jo egentlig er de litt trangere kategoriene som er morsomme).

      Fikk tak i to norske på biblo i dag (Basso, Stifoss-hanssen), men resten er fremdeles evig kø og jeg mangler 11 kryssbøker før jeg kan vie meg til Norge.

      Slett
    3. Du skjønner vel nå hvor genial (kan man også her mistenke syfilis?) jeg var da jeg tidlig i år snek inn norskebøkene på krysslista. Dessverre satte jeg bare 10 - det ble nådd med Baugstå. Resten av bibliotekbunken min blir derfor som lystlesing å regne. Men det er greit. Årets måloppnåelser er allerede langt overskredet forventingene - og alle foregående år. Med litt innsats kommer jeg langt på booker og 1001 også. Jeg var altfor beskjeden i Januar, neste år ganger jeg alt med 7.

      Valgfri krig er sikkert greit nok.
      Men pga alt dette maset om vidåpne kategorier innsetter jeg kategorien jeg har gledet meg til i hele år men rent glemte da jeg skrev innlegget.
      FINNER. - altså folk fra Finnland.
      , siden finsk litteratur er så fantastisk har jeg stor tro på at det er mye gull å finne i finske liv.

      Slett
  3. Først trøst - om det trengs? Vi er to late Insta-bloomers. Nå spyr jeg ikke ut i hytt og gevær, men har omsider kastet meg på trenden. Hadde hukommelsen vært bedre så hadde også insta-oppdateringene blitt hyppigere. Siden jeg ikke har noen nyttårsforsetter, så settes ihvertfall Insta-takten opp betydelige hakk fom. 01.01.15. (Neste år også kun ett fag - bacheloroppgave - Carl Frode Tiller = din fortjeneste i utgangspunktet, så da ser jeg tiden frigis til bloggaktiviteter igjen. Endelig - hon var inte død, bare svært fraværende). Idag instabilde av meg fra fristørstolen - de intelligente små grå er nå blitt kledelige, no-brainer blonde igjen. Enda en trøst - og godt alle eksamener er innlevert.

    Nuh bio. Jeg garanterer ikke deltakelse i sirkelen før neste år - men tar hintet (du droppet for en stund siden) og skal skrive et blogginnlegg om selvbiografi-teoretikerne de Man og Lejeune. I god tid før 12.12 og neste biorunde. AAAHHH... Et strålende lys gikk plutselig opp for meg. Boka jeg leser nå - av Tomas Espedal - er jo så selvbio som det kan få blitt (dersom man tenker de nevnte teoretikere) at det er en fryd. "Imot kunsten". Jeg blir med på den også - og kan derfor antyde (ikke love) ikke mindre enn TO selvbiografiske'ish innlegg på bloggen (etter stillstand fra oktober). Når jeg kommer så kommer jeg - sterkt tilbake!

    Strålende forslag fra Anita! Jeg leser flere klare teorier: 1) Galskap! 2) Alternativere 3) Eventyrere Herlig åpne kategorier hvor man kan putte inn alt fra Putin og Hitler via Snåsamannen til Thor Heyerdal. Samlebegrep: 2015 i syfilisens tegn. Det kan ikke bli annet enn et godt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, I syfilisens tegn, ja det hadde blitt litt av et bio-år.
      Takk og pris at du er tilbake, (akkurat i tide for å ta på deg tvangslesingsansvaret for Stavanger), dette må vel bety at denne formålsløse biz-travellinga er over. 2 biografiinnlegg i løpet av de neste ukene er jo rene kremkaka. Jeg glede meg svært til teori-innlegget.

      Og gleder meg enda mer over at å bli kreditert som inspirasjon for bacheloroppgave - og Tiller.

      Jeg så det den hårfarginga. Heldigvis så jeg den hårfarginga for det minnet meg på at det er på tide med lignende krisetiltak - og det gjorde godt å se at det ikke bare er jeg som ennå ikke har bestemt meg for at nok er nok. Det påstås at alle når NOK punktet. Visstnok det punktet der man bestemmer seg for at grått er finere enn den hårfargen man ikke engang husker man hadde - og det er så sunt og naturlig.... men også livsfarlig.
      Det tar bare noen skarve måneder før det forsiktige NOK-et før man har Mormor-og-de-åtte-ungene-flette. Digresjon over.
      Velkommen tilbake. Du har vært savnet!

      Forresten: Kategoriene.
      Av dine tre deduksjoner, velger jeg eventyrerne. Det får lista til å se slik ut: Herrer med (trønder)bart, Forbrytelser, Vitenskap og Eventyrere. Keep the forslags coming. Det slo meg plutselig at syfilis muligens er hardt å bevise.





      Slett
    2. Jeg driver i skrivende stund for forhandler meg bort fra en avtale den 11.desember. Jeg bare MÅ være med på tvangslesingskafe runde 1! Ikke helt i mål, men satser på å få organisert det ila morgendagen. Biz-besøk fra Houston skal nå få en frikveld i Stavanger (var min plan - så jeg slapp babysit hele uka). Teoretikerne ja. Tanken min er å spre min tolkning av disse teoretikerne FØR jeg får tilbakemelding på eksamensoppgaven. Det man ikke vet har man ikke vondt av, og da kan jeg spre det glade budskap til bokblogger-Norge med god samvittighet -)
      Hårfargen min er blond og blir blond. Helt til det mørkegrå går over til å bli hvitgrått (som min mor lovet meg det ville). Da vil overgangen fra min tidligere naturlige nokså lyse blonde til hvitt(grått) ikke bli så drastisk - ihvertfall ikke med kledelige blonde striper. Nå er fargen mer leverposteigrå... no comments needed. Verden vil bedras! Men mormor-flette? Never! Eventyrere derimot... Kan jeg skrive om meg selv? hehe..

      Slett
    3. En egen kategori om Blondiner?
      Blonds have more fun.;) Marilyn, oh blonde, oh blonde..O Hilary, o Erna, osv..

      Slett
    4. Anita - genialt! La oss vekte herrer med bart mot blondiner. Jeg øyner bare en liten utfordring... ekte eller anslagsvise? Bart ser man - blond tror man...

      Slett
    5. Leverposteigrå? Marianne?
      Det er altså den mest begredelige beskrivelsen jeg har hørt om noe hårfarge. Leverposteigrå får musebrunt og kommunefarget til å høres etterlengtet og glam ut. Leverposteigrå??
      Føler jeg må gjenta det for meg selv flere ganger bare for virkelig å forstå hvor hardt du trenger denne blonderingen. Selv er jeg hardnakket skinnende mørkebrun med sølvstriper og velger å tro at skulle det skinnende falme ytterligere blir det SØLVGRÅ igjen. Ikke skittenkoks med brune flekker, vanntett fortrengning trenger decades med øvelse. I min familie må man være 90 for å bli hvithåret. Da er mormorfletta på plass for lenge siden.

      Godt du jobber med 11.des.
      33,333333 prosent av Stavangergruppa kan jo ikke biznizze på en sådann viktig dag.

      Slett
    6. Blonde, just blonde. Evidence is too difficult..;)

      Slett
    7. Leverposteigrå var frisørens svar da jeg spurte om jeg hadde mye hvitt oppi der. "Neida, bare et par hårstrå". Lykkelig var jeg, til hun kommenterte videre: "Resten er leverposteigrått..." Nuvel - jeg er tidligere-naturlig-nå-fake-blond og lever godt med det. Leverpostei-kommentaren min skremte meg nok til aldri å la mer enn noen mm se dagens lys, og håret mitt er tynt som fjær - så du får ta ansvaret for mormorfletta!

      Jeg er i mål med 11.des og håper at Pia fixer reservering av Bacchus sine indre gemakker. Det skal leses Tiller - men førsteboka om igjen. Jeg snikstarter nemlig på oppgaven for neste år. Må bestemme meg for Tiller eller - hold på hatten - Espedal... før jul... Ingen biznisse på meg torsdag, med andre ord. Da blir det mer engler og rødvin drikkes litt i skjul sammen med forhåpentligvis et knippe tvangs-stavangerinner på bar (kledelig kamuflert som Café -)

      Slett
    8. AHH, selvbiografi-teori observert i høyremargen.
      Jeg er på vei. I grevens tid da jeg faktisk har forkastet alle forslagene jeg skrøt på meg i innlegget og går for selvbio. Knappe 3t på lyd - for et funn.

      Slett
    9. Lurer på om det er mulig å søke i Storytel etter "bio med bart mindre enn 3 timer"..?? GENIALT! Jeg må sjekke... hehe... alltid optimist! = Nope! Noen må utvikle en bedre søkemotor på boksider kjenner jeg!

      Slett
  4. Motstykket til Herrer med bart er Damer med hatt! Og her er det mange aktuelle, må vite, omtrent alle kvinner fra middelalderen til et stykke innpå 1900-tallet. Velg og vrak! Ellers leser jeg mer enn gjerne om forfattere, og de såkalte fiksjonsbiografiene har også mye godt å by på. Sjølbiografier eller memoarer kan være veldig spennende.

    Når det kommer til deltakelse denne gangen er jeg usikker - her er det masteroppgaveinnspurt, tre deadlines, presentasjoner og seminarer å holde styr på - i tillegg til henting i barnehage, luciafeiring, avslutninger, sjukdom og alle julegreiene (sjøl om jeg snart er ferdig med gavene). Ingen bok er begynt på, men det står mellom Undset og Ibsen. Jeg gir det noen dager til før jeg gir deg endelig beskjed.

    SvarSlett
    Svar
    1. (Herregud hvor travel du er.
      Jeg fritar deg herved for både lucia, sjukdom og presentasjonene - det skulle gi deg nok tid til Undset.)

      Kanskje vi heller skulle si Herrer med Hatt - og Damer med Bart - det burde snevre inn nok til at det ikke bare er å velge hva som helst. Eller siden alle 'ekte herrer' med bart er mørke - Tom Selleck, Chaplin etc etc - hva med Blondiner med Hatt, der hattebildet bør være en dokumentert del av innlegget, slik at ikke jukserne går crazy. Hvis jeg klarer å overse Sankta Lucia urettferdigheten i blondinekategorien kan jeg også. Selv om skoleverkets Luciatog er satansverk, forbehold om at dagens Luciaer også har svarte fletter.

      Slett
    2. Jeg rekker dessverre ikke å være med denne gangen, sjøl om jeg gjerne vil! Det er rett og slett for mye å holde på med akkurat nå. Kanskje jeg får tid i romjula - kanskje jeg må spare godbitene til neste år. God les, alle sammen.

      Slett
    3. Akk, denne jula skal nå blande seg opp i alt også. Jeg har forresten hørt at 2015 blir et overdådig godbitår, så sparing fører barer til gluttony. Sats på romjula du. Ingenting er som en biografipause i all festinga. God jul til deg - og off to tvangslesing to meg - der det nå er full krise da det viste seg at den Banvilleboka jeg i flere år har trodd var The Sea - het The Ancient Light og står ikke på ei eneste liste. 5-6 Banville på 1001 - men ingen ancient lights.

      Den eneste jeg fant med samme uttelling var Imre var Ungarn, men har jeg nå virkelig lyst til å lese om konsentrasjonsleierer nå like før jul??
      Det er vel her tvangen kommer inn.....

      Slett
  5. Jeg rekker ikke noe annet enn å lese Eldstad om igjen, sorry. Hvis ikke må jeg melde forfall, det er også en mulighet...

    Jeg sprengleser norske bøker, og har gått på en smell med en bok jeg ikke liker og det går så sakte..., grøss. Det er forøvrig "Norske Edelstener" som Line likte så godt. Men jeg legger den ikke fra meg, jeg liker ikke å avslutte en bok halvveis.

    Gro :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Forfall? Er du blitt tullerusk?
      Hva tror du hadde skjedd med denne skjøre lesesirkelen hvis æresmedlemmet begynte å skulke?

      I akkurat dette tilfelle er det en fordel at du har lest boka før. Skal jeg dømme etter alle de lidenskaplige adjektivene som strømmet ut da du nevnte den, på treffet?, tror jeg det blir et innlegg med temperatur. Presis som vi liker det!
      (For du kommer vel ikke til å drive selvsensur?)

      Jeg leser også Edelstener, kun lest 1,5 kapitler, så har ikke mye å dømme etter, men så langt synes jeg ihvertfall det er strålende underholdning. Nå er du bare 3.pers, jeg vet om som har lest, og så langt den eneste med pekefinger. Meget spennende!
      Og helt rett: Bøker SKAL leses ferdig.

      Slett
    2. Okei, da blir det ikke forfall! Nå har jeg vært med på alle rundene, så det skulle ha tatt seg ut :) Og er en æresmedlem, så må en ta det på alvor, og det gjør jeg virkelig!

      Jeg kommer til å drive litt selvsensur, jeg kan jo ikke skrive stygge ting om avdøde, men, jeg mener allikevel at hun skrøt veldig av seg selv, ut fra hva folk som jeg kjenner har sagt om henne :)

      Edelstener ja, der kommer jeg til å heve pekefingeren. Og nå har jeg vært så positiv til så mange bøker i det siste at jeg gleder meg til å være litt mindre positiv. Men det kan være at jeg ikke eier humor også da... :)

      Slett
    3. Hvis det skulle vise seg at det er humoren som mangler er mitt eneste råd og le så høyt du overhode kan til alt som blir sagt. Høylytt autoritær eksentrisme drukner humormangel
      - hver eneste gang!

      (Ikke stygge ting om avdøde
      , bare avmålt om boka -)

      Slett
  6. Jeg må lære meg å si nei. Så njet spasiba til forfatterrunden. Trenger noe lystlesing for å rekke de 6 bøkene til 50 før nyttår. Next year, my friend, next year.

    Apropos syfilis; leser dere en biografi (eller Den afrikanske farmen) om Karen Blixen, så slår dere to fluer i et smekk!

    Og ja takk til sex, drugs og rock'n'roll, galskap og eventyrere. Det er jo rett opp i gata mi, liksom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjertet mitt. ((Anton)). Hjertet mitt.
      Like før jul og alt. Jeg vurderer nå og filme hele tvangslesingsseansen din og legge den ut på utube. Best du kler deg ekstra pent.

      Karen Blixen er forøvrig et godt tips, og jeg sender det derfor ut til alle som som ennå ikke har bestemt seg. Et særdeles godt kjøp da hun både kan brukes i syfilis, forfatter, og dame med hatt kategorien, som danske er hun også nesten finsk.

      Og siden jeg nå befinner meg nederst i kommentarfeltet og ikke orker lage ny kommentar.
      Her er den foreløpige arbeidslista.

      KATEGORIER 2015
      Herrer med Trønderbart
      Blondiner med hatt og slep
      Crimes and Punishment
      Eventyrere
      Sex Drugs og Trønderrock
      Finner

      Det er alle seks, men alt kan forandres, strykes, justeres og krangles om. Speak now or surrender til Finland. Bortsett fra bartene, de står, uansett hva dere sier....

      Slett
  7. Oppps, det gikk litt fort da jeg satte opp liste
    (under Monikakommentaren)
    Prøver igjen:

    Forslag til Kategorier 2015:
    -----------------------------------
    Herrer med Snurrebart
    Blondiner med hatt og fjær
    Forbrytelse og Straff
    Eventyrere
    Vitenskap
    Sex, Drugs and Rocketroll
    Finner
    Krig
    Hvis gjengangere:
    Sport, forfattere, crossovers.

    Det er 8 + 3 favoritter.
    , som er 5 for mye
    , hvem skal ut?

    SvarSlett
    Svar
    1. Stemmer for at Krig, finner, vitenskap og sport skal ut.

      (finnes det nok biografier av finner? Kjenner ingen, jeg , unntatt mummimamma og Tikkanen hvis det er skrevet om henne da)

      Slett
    2. Mens jeg stemmer for at: sport, sex&drugs, eventyrere, krig og...something, forsvinner. Legger med ned å gåter hvis vi mister både forfattere og crossovers.

      Slett
    3. Hva er denne antipatien mot krig - og finner.
      Anita: Hele Finland er fullt av finner selvfølgelig finnes det nok biografier. Og Haruhi, forrige runde Crossovers snek du deg unna....
      , just saying.

      Slett
    4. Sssh, jeg er strengt talt en så sporadisk deltager at jeg ikke burde ha stemmerett. Sverger å blogge hvis det blir ny crossoverrunde.

      Slett
    5. Jeg stemmer sport,krig og finner nedenom og hjem.

      Slett
    6. Ja, men det gir lite mening for meg å lese biografier om finner på finsk. Finnes det noe om finner på norsk, alternativt engelsk eller svensk? Hadde det funnest /finnest (hvordan skriver man å finne i den formen? ) en biografi om NIgthwish eller en av de medlemmene, skjønt de er vel for unge enda, så hadde jeg vært inne..:)

      Slett
    7. Ok, da - sport, krig og finner ut.
      (Jeg gråter innvendig, overbevist om at enhver finne er biografimatriale. - og Anita - kan du ikke finsk??)

      Da gjenstår 8 forslag
      , hvem skal ut av disse:
      Forfattere, crossovers, samleier, narkotika & folkedans - eller eventyrerne.
      , eller rephrased, hvilke 2 beholdes?

      Slett
    8. (Synes også det er litt trist med finnene).

      Stemmer for at forfattere og eventyrere beholdes (crossovers burde være enkle å snike inn ellers).

      Slett
    9. Jeg stemmer også for at forfattere og eventyrere beholdes.:) (nei, finska perkella ken jeg lite av, selv om jeg er vokst opp med finsk fjernsynsteater og lest min Arto de siste årene)

      Slett
    10. Forresten: Haruhi, du har, som Anita, premie til gode. Mailadressen min finnes i høyremargen

      Slett
    11. Jeg stemmer med i finskekoret og vil ha dem - ut... Ellers er jeg ikke så veldig keen på krig og sport, som i og for seg er to sider av samme sak, kun med forskjellig utfall. Alle kjemper for å vinne... Ellers er det flotte kategorier. Jeg kjenner det rykker litt i nakkehårene av Blondiner med hatt og fjær, men det er kun fordi jeg spoler sporenstreks tilbake til gotisk 1800-tall og persiller. Jeg får dem IKKE ut av hodet. Radcliffa er der to stay! Får tviholde på Marilyn-tanken, så går det nok over. Herre med bart er allerede innkjøpt og jeg er klar for det nye året, vel på forskudd. Boka skal nå leses da, men mer forberedt enn dette er det lenge siden jeg har vært. Og kun 15 usigelig kjekke sp på planen for neste år så lover det godt for ny, norsk litteratur igjen. I tillegg til - selvfølgelig - biosirkeldeltakelse. (Bruk gjerne dette innlegget mot meg om jeg mot formodning slækker av utpå vårparten!!).

      Slett
    12. Alt som er skrevet brukes for alt det er verdt - og jeg glemmer aldri, 100% deltakelse for 2015 it is.
      Jeg tror vi må innføre et bildekrav i hattekategorien, hvis du kan linke til minst tre ulike hattebilder/hattetilfeller er det godkjent. Hun må bære sin hatt - flere ganger i uka - som minstemål - eventuelt - aldri bli sett barhodet.

      Det inspirerer meg at du er så forut
      , tror jeg må skru opp intensiteten litt selv!

      Slett
  8. Jeg må jo bare få med meg bøker i noen av disse kategoriene :) - hvordan melder jeg meg på/ deltar jeg på biografisirkelen til neste år?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei,
      Verdens letteste, dog strengeste lesesirkel, modellert etter Hotel California prinsippet
      - you can check out anytime you like
      , but you can never leave -

      Alt du trenger å gjøre er å velge en biografi innen månedens kategori og publisere et blogginnlegg på gitte dato. 15. annenhvermåned. Det er fremdeles tid til å delta i desember. Jeg lover deg: svært få har begynt på boka si. Kategorien er som nevnt forfattere.

      Det ligger en fane på toppen av sida kalt Biografisirkelen der du kan lese mer og se hva som har gått for seg i tidligere kategorier, som minner meg på at jeg ikke har oppdatert på flere måneder, og bør sette igang NÅ.

      Velkommen skal du være!
      , og kom gjerne med preferanser ang. kategoriene, vi trenger bare 6 for 2015.

      Slett
    2. Bare for å si det sånn - jeg har ikke bare lest ferdig forfatterbio allerede i desember - jeg har lest ikke mindre enn TO selvbio'er fra en og samme forfatter! Praktisk anlagt han her jeg har valgt meg nemlig, for han gir ut selvbio på selvbio stykkevis og delt i tidsepoker. Noen har med andre ord tatt poenget - jo flere bøker, desto mer penger! Hvem forfatterkapitalisten er? Trommevirvel... og overraskelse... ingen Sunnmøring -)

      Slett
    3. Du skal få jobbe hardt Marianne, hvis du skal få overbevist meg om at Espedal er mannen hvis hele forfatterskap bør slukes i 2015, men hvis noen er up for the job er det selvfølgelig du.
      Have at it!!!

      Slett
    4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    5. (Sorry for sletting av kommentarer hist og her - noe skjer når jeg skriver på bloggen din idag. Det kommer bare halve innlegg. Jei prøver igjen):

      Espedal har herved konk'et ut Tiller som bacherlorprosjekt til våren. HAH! Nå skal det være sagt at jeg forsøkte meg på Tiller, men godeste professoren mente det var et litt for ambisiøst for "kun" en bacheloroppgave. Sitat: "Espedals univers er mye mer håndgripelig og direkte". Ja det kan man virkelig si -) Hele forfatterskapet? Neppe for 2015, men jeg har ihvertfall ei bok til i tillegg til Gå... som jeg vil lese, og det er ikke Bergeners. (ei heller fotoboka han kom med i år...)

      Slett
    6. Tiller for ambisiøs for en bachelor? Tror han ikke på egne studenter? Ikke for det mer håndgripelig er nok Espedal, men Tiller ville vært mer givende. Nettopp fordi det er så mye å ta tak i. Meeen du får spare han til Master'n.

      Slett
  9. Her som det er så mange dyrevenner, hva med en runde med dyrebiografi(om det nå finnes bøker som egentlig kan få den merkelappen)? "Hvis dyr kunne snakke(skrive)" :P

    Ellers ganske så løsrevet fra ditt innlegg må jeg si at jeg tenker på deg hver gang jeg ser en engelskspråkelig blogger nevner #BookBlogWalkers. Ser for meg at det hadde passet deg perfekt å sparke nordiske/norske bokbloggere ut av go' stolen altså.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøvde å foreslå dyr litt lenger oppe, Mari, uten stormende jubel fra noen av deltakerne, ah, de er så tradisjonelle, bare hatter, barter og kjønnsykdommer er interessant...

      BookBlogWalkers ja, ufattelig hva de får til i andre land, her har jeg prøvd å få dere til å løpe i årevis, viser igjen til zero-oppmøte på treffet - mens andre kan bare lage vandrehashtags, og bloggere stimler sammen. Gåing lizm, det gjør vi jo hele tiden...

      (tror jeg må legge til bloggen, på bokbloggsiden)

      Slett
    2. Sånn går det alltid når jeg surfer uten brillene på, da går jeg glipp av noe! *dååån*

      Du vet small steps, vi kan'ke starte rett på løpinga, det er fali' det. No can do.

      Slett
    3. Må bli gatekatten Bob det, eneste dyrebioen, jeg vet om.;)

      Slett
    4. Nei, til en sirkel der alle skriver om Bob.

      Slett
    5. Det finnes garantert fler enn Bob, hvis man innfører et Bob forbud vil det bli mer interessant. Da må folk ut på jakt(musejakt!).

      Slett
    6. Rett og slett bare kalle kategorien musejakt
      , nekte å svare på spørsmål, også se hva som skjer
      , mener du?

      Slett
    7. Haha, er det her Blondinene kommer inn? ;)

      Slett
    8. Eureka! Jeg snublet over det som kan være den mest snuskete kategorien, alt ettersom hvordan man tolker temaet selvsagt.

      Slett
    9. Så for å oppsummere er du egentlig bare på jakt etter å gjeninnsette sex og drugs kategorien? Syfilis var liksom ikke snuskete nok?

      Slett