onsdag 24. oktober 2012

IT'S A LONG WAY TO TIPPERARY (++km)

Eldstedattera sa forleden at vi nå går inn i den delen der høsten ikke er pen lenger. Jeg er uenig. Dette er den beste delen av høsten. Det er kaldt, friskt og snart på hell. Ingenting er vakrere enn det som snart er over, og hver dag uten snø, med bar asfalt og åpen skog burde dyrkes. At man likevel sitter hjemme og sutrer til dørstokken har ihvertfall ingenting med været å gjøre.


Idag har jeg gått 8km i skogen med hund.
Det er bare oppvarminga for i ettermiddag er det sannelig på tide med trim igjen. Minst 10km et eller annet sted på Memr'y Bay er planen.

Etter jeg uforvarende havnet på irskefylla på fredag har hviledagene blitt mange og dorske. Elendig selvinnsikt er det når irske syngedamer kommer til bygda og man tror man kan møte opp rett fra hundetur, nyte god musikk, ETT ENESTE, og rett i seng. Akkurat som det hjelper på drikkfeldigheten at man ikke har pyntet seg. Det er bare under julebordsesongen at det er de fjonge med slips og blonder som ligger i grøfta.
I 2012 tar det ei hel uke og få ristet av seg dumheter.
Det er opptur for i 2011 tok det nesten et år.
Og kun en tur har det blitt siden fredag.

Det var på mølla, søndag.
Totalt 13,5km. 
1km oppvarming, 200m gå, 12km jogg, 0,5km gå.
12km sammenhengende på mølle er lengderekord, uavhengig av fart.
Tungt men bedre enn forventet. Har ikke løpt på mølle siden sommerferien, så forventningene var lunkne. Holdt det gående med knappetriksing. Forandret fart hvert halve minutt. Først helt opp. Så boms ned.
2 ganger var jeg nede i 8km/t, men avsluttet på 11,5 og er dermed fornøyd.

Etterpå så jeg lenge på alle vekter og styrkeapparater 
før jeg tøyde leggene og gikk i dusjen.



Mer oppsummering:
Tirsdag, 16.okt: 6,10/km 
9km Hjemme/MemryBay.
Ingenting å skrive hjem om. Måtte tøye allerede etter 1km og valgte å snu halvveis istedet for å fullføre runden. Distansen ble den samme bare mindre bakker. Oppoverbakker jeg ville gått og nedvoerbakker for  bratte for knærne. Må ha vært her jeg brukte opp all fornuften jeg hadde trengt i Irland.


Torsdag, 18.okt. 6,06/km 
Totalt 12km+, (gps trøbbel i starten)
Hestestien i fossregn. Det var hull i himmelen, søla skvatt og noen hadde tettet igjen ferista. - Holder du ut til ferista får du gå - . Løper man over ferista kan man snuble, brekke ankler og knuse knær, innlysende at man må ta langsomme babyskritt. Nå hadde noen lagt ei metallplate over, ingen unnskyldninger, bare å løpe videre.

Jeg overlevde. Hadde stoppet altfor mange ganger i skogen som det var
, pga skolisser av alle ting.
Jeg, som er ram på dobbelknuter. 4 på hver sko som ALDRI går opp. ALDRI hadde gått opp, før denne turen, hvor plutselig lissene hang snublefarlige og lange fra begge skoene. Selvfølgelig ikke samtidig.

Etter siste gang, rundt 6km, midt i skogen i fin flyt nedover, ble det fryktelig vanskelig å starte opp. Kald og klissvåt og selv om det gikk i ok tempo nedover mot Eidsvoll, fikk jeg aldri varmen ordentlig tilbake.
På tide å finne fram ulltøyet.


Så ble det fredag og dans på lokalet!
Og hadde det ikke vært for denne fredagen ville jeg etter all sannsynlighet igår befunnet meg i Oslo henført lyttende til Christoffer McDougall, snakke brautende om indianer i sandaler. Hvis noen kom seg ivei krever jeg full rapport.
Er han virkelig like selvgod og pompøs som han framstår på utube
- eller var budskapet sterkere enn mannen? I have to know.
 - for de uinnvidde er McDougall forfatteren bak bibelboka Born to Run.


27 kommentarer:

  1. Heldige hund som får springe fritt! Og det var sikkert ustyrtelig morsomt å være på irskefylla.
    Har du fått med deg de euforiske anmeldelsene av siste boka til Hjorth? Nesten sånn at jeg vurderer å snu i tide - og bestille et anmeldereksemplar :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Irskefylla er oppskrytt -)
      (men takk og pris for at 8k var sjåfør og kunne sette ned foten - ((((nachspiel)))

      Euforien rundt Vigdis har jeg ikke fått med meg, og nå som jeg er forberedt skal jeg være ekstra forsiktig å unngå alt. Litt morsommere hvis man er blank. Gleder meg nå enda mer
      - og aldri for sent å snu, svada svada.
      Klart du må lese.

      (hunden vet ikke hvor godt han har det)

      Slett
  2. Å løpe 12 km på mølle er heltemodig. Knappetriksing driver jeg med også, ellers blir det jo helt uutholdelig kjedelig. Jeg forandrer fart og stigning for hver 500. meter.

    Irskefylla høres skummel ut. Var det den som tok deg i fjor også?

    SvarSlett
    Svar
    1. Mølle er dødskjedelig og trippel så tungt som ute. Høy musikk og knappene er det eneste som hjelper. Gymmenmøllene har tv og det hjelper også, men ikke like mye som triksinga.

      På søndag byttet jeg fart hvert halve minutt, i kompliserte mønstre man nesten må bruke kuleramme for å forstå. Og vips var det gått 12km (per du lyver)

      Ifjor var det førtiårsfylla, den var i en helt annen liga -)

      Slett
  3. 12 km på mølla👏👏 du må være gallllll! Selv klarer jeg ca 10 km alt over og må jeg virkelig se på noe spennende ( helst finale av damehåndball da løp jeg i nesten 2 timer) jeg er litt enig med dattera di . Tenkte akkuratt i dag at det var mye lettere å løpe når sola var oppe jeg tok på meg bare shorts. Selve forberedelser til trening tar nesten halv time

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare vent til det blir skikkelig kaldt og hansker og ulla kommer fram. Da tar det tid å komme seg ut da. Jeg svetter sånn på hendene når jeg løper at det er først når ullvottene (eneste som ikke blir for våte) kommer fram at det er skikkelig vinter.

      Jeg er enig, 12km på mølle er en bragd tilnærmet maratonnivå!

      Slett
  4. Kan du si ifra neste gang de irske syngedamene kommer til bygda, eller? Høres nesten morsommere ut enn en tremilstur!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hahaha. De reiser rundt med fyllefristelsene sine, snart er de nok i en forstadspub nær deg. Svært glad å høre at tremilsturer kan sammenliknes med fredagsmoro. Slike input og hjernevask er det jeg trenger gjennom vinteren.

      Skulle ikke du å høre på McDougall forresten?

      Slett
    2. Nja, jeg er litt sånn som de [idiotene] som ikke vil lese Ringenes Herre fordi det har blitt så poppis. McDougall? Tja,vet ikke om jeg gidder, jeg? Sinnasnekkern på tv, jo! (Da Chomsky kom til Blindern ifjor satt jeg på kontoret og blogget.)

      Slett
    3. ÅÅÅÅ, kunne ikkke de irske folka ha kommet litt senere så jeg og har fått hørt på dem. Hørtes artig ut, syns jeg ser 8km, når han setter beinet ned ja, ja jeg både ser og hører deg. Snart kommer jeg Vesla mi, gledes

      Slett
    4. Astrid: Men Knausgård leser du??
      Siden jeg har en mistanke om at det han ville sagt i Oslo var det samme som han sier på youtube, eg - livmora som faller ut osv, og jeg ikke er blodfan av mannens retoriske evner - hadde jeg tenkt å gå kun fordi du skulle gå. Jammen bra jeg holdt meg hjemme da.

      (det er jo grenser for hvor mye hjernevask jeg trenger, dessuten har jeg ikke fivefingret siden forsommern, det er grenser for hvor mye dårlig samvittighet man trenger.....)

      Slett
    5. AnonymeDora:
      Det var bare ei irsk syngedame og en tjukkas fra Moss. Dama var flink men kunne merkelig nok så få irskesanger at hun måtte synge alle om igjen. Mossingen, som jeg uten omsvøp kaller en tjukkas, sang bare om drekking og hvor tjukk, full og helsemessig skral han var. Dummeste jeg vet.
      - enkelte trenger bare Tipperary på repeat for å havne på irskefylla -))
      -

      Slett
    6. Å men jeg trodde du ikke skulle gå fordi du ikke kan utstå fyren! Hadde du kommet hadde jeg også. Jaja, der gikk den sjansen.
      (Hvorfor har du slutta med de fine rosa tærne?)

      Psss, jeg har ikke klart å fullføre Knausgårds siste. Har du?

      Slett
    7. Knausgård6 er så stor og tung at jeg mister all leselyst bare jeg ser den på biblioteket, må jo ha tursekk for å få den med hjem.

      Når det gjelder fivefingersene skar det seg da jeg ikke tok de med på ferie. Den betente ferietåa var øm ei stund også etter ferien og der passet dårlig å presse den i trang tålomme. Utsatte og utsatte og plutselig skulle jeg vente til etter OM. Og sånn går du dagan. Snør gjør det og. Det er ikke over altså - bare utsatt.

      Slett
  5. Jeg vil altså bare ha sagt det - en gang for alle - at du satte ny personlig rekord sist gang vi havnet på irskefylla. Du får værsågod skylde på selskapet, ikke promillen, for at det ble hangling denne gangen!

    Er det McDougall han heter, han løpefyren? Jeg så han for bare noen timer siden, men husker ikke stort av hva han sa. Jeg ble så ivrig etter å fortelle Ellikken at du helt sikkert vet hvem han er og om vi skulle be om autografen til deg og ta bilder av ham at jeg ikke fikk med meg hva han sa. Vet ikke om han virket innbilsk, akkurat. Selvtilfreds er vel et mer passende ord. Og altfor sprek. Man kan dessuten ikke stole på folk som stiller opp på bokevenementer i treningsklær og attpåtil er edru. Er det sånn du vil bli? Er det det? Fysjameg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nesj Line, det var bookcrossingfylla, den inntar helt andre former -)

      Det er jo typisk at du treffer McDougall og renner med Vigdis og Elikken. Jeg er så sliten av å streike i misunnelse at jeg tror det får bli sjalusifylla neste gang. Neste år når, jeg har fått samlet meg. Imellomtiden tenker jeg surmule hver onsdag.

      Jeg håper du fikk med deg McDougallboka så du kan gi den til 'kunsteren som ung mann', bible som skaper løpsfanatikere av vanlige joggere. Han skrive mye bedre enn han snakker. Men bilde burde du absolutt tatt. ÅÅÅ hvorfor gjorde du ikke det.

      Slett
  6. PS! Mr. Born to run er en stor fan av John Irving. Det husker jeg han sa. Han og Irving skal på Skavlan på fredag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har jeg ikke tid til å svare på for jeg må tilbringe resten av dagen på å få sjalusispasmene under kontroll.
      Derfor vil jeg heller ikke ha tid til å gå til ditt kommentarfelt og godta Taft/Marstein bytte. Faktisk er det ikke engang sikkert at jeg sier ifra om Marstein fra biblioteket kommer først, slik at du slipper å ta den med.
      (jeg ombestemte meg, det er på torsdager jeg skal furte)

      Slett
    2. Jeg fikk den store skjelven da han begynte å snakke om å kysse støvet for John Irvings føtter. På dette tidspunkt begynte jeg å kikke febrilsk rundt meg, og enda mer febrilsk forsøke å huske hvilket forlag som gir ut bøkene hans. Starstruck på forhånd. Big time. Ingalill OG Irving i en og samme tanke, so to speak. Jeg tror forresten ikke Line så skotøyet hans. Det gjorde jeg, og jeg akter ikke la det forbigå i stillhet.

      Slett
    3. ahh, var det lunasandaler?
      , nestenbestiller slike ukentlig, men makter aldri bestemme meg for hvilken lisser jeg vil ha.

      (som jeg sa litt lenger oppe, han skriver bedre enn han taler - mye av det pompøse, (kysse Irvings føtter??), forsvinner i overgangen. Tenk hvor fantastisk det hadde vært hvis du hadde lest boka.
      Ei løpebok.........

      Slett
  7. Jeg er sjalu på DOKKER - somer på bookcrossingfylla og irskefylla og alle slags morsomme arrangementer sammen! Æsjameg og fysj og fy!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner jeg godt. Jeg er fremdeles dypt sjalu og forbitret over at jeg ikke fikk vært med på Bokbloggertreffet.

      Slett
    2. - og jeg streiker fremdeles!

      Slett
  8. Løpebok?? Hva er det?
    Jeg støtter btw Solgunn sin siste kommentar! Selv om jeg ikke er kommet meg etter fredagens sotrafylla enda det er blitt torsdag. OG så har vi fått snø! Helt uakseptabelt på denne tiden.
    Herlig hundebilde, håper rakkeren snart skjønner hvor heldig han er!

    SvarSlett
    Svar
    1. Løpeboka heter Born to Run og handler om hvordan vi alle egentlig er født som langdistanseløpere men har blitt ødelagt av bigbiz og dårlige sko. Som stjerneeksempel brukes meksikanske idianere som drikker som svamper før de løper på dagesvis - i sandaler.
      Bibel.

      Det er snødde her også, igår. Idag er det bedre men kaldt og glitrende. ALTFOR TIDLIG.
      Og tusen takk for at du satte irskefylla i perspektiv. Sotrafylla har jeg hørt kan ødelegge deg i 10år (-)

      Slett
  9. Irskefylla= living on the edge!

    SvarSlett