fredag 11. mars 2011

SOLHILSEN.


En Kort Historie
om
Traktoren
i
Ukraina (2005)
- Marina Lewycka

Originaltittel: A Short History of Tractors in Ukrainian.
Oversatt fra Engelsk av: Eva Storsveen/Kyrre Haugen Bakke






Kjøpt på loppis for 5kr.
Hvem trenger mammutsalg?

Denne skulle telle som åreste bok nr.2 lest fra fjerne og fremmede land, men da jeg nettopp leste på wiki at Lewycka er født i Tyskland og oppvokst i England og kun er av ukrainsk opphav (foreldre), ble jeg usikker. Boka er også skrevet på engelsk. Noe jeg burde ha dobbeltsjekket, for så langt det er mulig prøver jeg å unngå å lese engelske bøker på norsk. Samtidig glad for at jeg ikke en researchende blogger for da hadde jeg ventet
, til jeg tilfeldig kom over en engelsk utgave
- noe som kunne tatt år.

- noe som ville vært krise
For dette er virkelig en bok som burde leses NÅ.
Forbehold om at jeg er den siste på kloden som har lest den.

Første setning:
- To år etter moren min døde, forelsket faren min seg i en glamorøs, blond, fraskilt dame fra Ukraina. Han var åttifire, og hun var trettiseks -

Den blonde, fraskilte er Valentina. Hun er et ludder, ei tøyte, med enorme bryster, perlemorsnegler og påmalt ferskenmunn - og hun vil ha oppholdstillatelse i England, og penger, og bil, og halve huset. Fortelleren og søsteren, som er uvenner pga morsarven, mobiliserer for å redde sin gamle far.
- som ikke vil bli reddet,
- ikke først,
Men etterpå, når pengene er borte og kona anklager sin snilepikk, sjaskelask av en gjerrigmann for all sin ulykke og sorg, angriper med kjøkkenhåndklær, låser han inne og regner ukvemsord:
Da vil han skilles, innimellom.

Det er ei fantastisk bok. Morsom, trist, historisk og velskrevet.
Sårt alvor og ellevill komikk som.
  • Måten faren behandles og betraktes på av døtrene, avmakt, kjærlighet og snev av avsky. Toskeskapen og alle de idiotiske valgene, som i all sin amøbiske egoisme også er innlysende forståelige.
  • Tilbakeblikk på krig, tortur og overlevelse
  • Europa
  • Gammellandets inntreden i det nye,
  • Søsterskap, nydelig avrundet med krigsbarn/fredsbarn slutten.
  • Valentina, de beundrer i all sin livskraft og energi men som står for alt de hater.
  • Enomhet, fattigdom - og som alltid - tidens tann.
Under hele historien skriver far på sitt mesterverk om traktorens historie. Små ekstrakter skytes inn og følger bokas generelle stemning. Traktoren blir som Valentina, en maskin som buldrer gjennom liv og historie på godt og vondt.

Mesterverkets siste kloke setning.

- Og så, kjære leser, med denne tanken forlater jeg deg. Bruk teknologien som ingeniørene har utviklet, men bruk den i en ydmyk og kunnskapssøkende ånd. La aldri teknologien bli din herre, og bruk den aldri til å vinne herredømme over andre -


Kilde: Som sagt, Loppis.
År tidligere ut: Elis Lesebabble & Leselistami
Forfatterens hjemmeside.
Hun debuterte rundt 60.
I've been a 'successful' writer for almost five years now, but I never forget that I was an unsuccessful writer for more than fifty. It helps to keep things in perspective.

Ukrainian?
Dette er hennes debutroman men hun har også skrevet bøker med tips for eldre - alvorlig og praktisk eller Bingobanden? Andre romaner:
Caravans
(2007) og We are all Made of Glue (2009).
Noen som har lest dem?




Legg merke til hvordan denne har hoppet fram i køen, før alle februarbøkene som står i omtalingskø. Før trening og zumba som jeg egentlig hadde planlagt å skrive om. 
Her har ingen refleksjon satt seg.

Bokas Reise
Akkurat så godt likte jeg den og derfor doneres mitt eksemplar til bookcrossing
Så lenge den er merket Available er det bare å rope ut hvis du vil ha den.



Edit April 2011: Oppdaget plutselig at boka står på 1001-lista (2008)
Det blir nr.12. Nesten halveis!
Fremdeles er det fullt mulig å nå 25/2011.

7 kommentarer:

  1. Så at du var i gang med denne boken inne på bokelskere.no, og har derfor gledet meg en stund til å lese omtalen din... Endelig :D

    SvarSlett
  2. Sjelden kost at jeg skriver omtalen rett etter å ha lest boka, ligger ca 10 bøker etter skjema, så normalt burde denne omtalen ha kommet i begynnelsen av mai :-)

    Har du lest den forresten?

    SvarSlett
  3. Nei, slettes ikke, men falt umiddelbart for både tittel og layout.

    SvarSlett
  4. Jeg har lest denne og Two Caravans. Det er ei stund siden jeg leste de, men jeg husker jeg likte begge to. De er litt i samme stil, men jeg synes å erindre at Two Caravans tok litt for mye av på slutten. Men verd å lese:-)

    SvarSlett
  5. Hvordan fungerer Bookcrossing?
    Jeg skulle gjerne lest denne boken...

    SvarSlett
  6. Jeg kan sende boka til deg hvis du vil, send meg isåfall en mail med adressen din.

    Bookcrossinga vil få dette forløpet.

    BC 101.

    1.Når du mottar boka finner du det spesielle IDnummeret på innsiden av permen, også kalt BCID.
    Gå til bookcrossing.com og skriv inn nummeret og svar på spørsmålene som kommer,
    eg, hvor du fant den, fikk den fra osv. Du bestemmer selv om du vil registrere deg med brukernavn eller være anonym.

    2.Når du er ferdig med boka, skriver du en JOURNAL ENTRY, eg, hva du synes om boka.

    3.Når du er klar til å gi den videre lager du en RELEASE NOTE.
    CONTROLLED RELEASE hvis du vet hvem du gir den til.
    WILD RELEASE hvis du legger den fra deg et sted.

    4.Så er det bare å vente å se om noen finner og leser den.

    Merk at det er et tålmodighetsgame, de aller fleste wild releases forsvinner for godt, men man vet jo aldri, det finnes mange historier om bøker som er borte i flere år før de plutselig får en ny journal entry.

    Var det forståelig?
    Følte at deg gikk litt fort så bare si ifra hvis jeg jeg rotet.

    SvarSlett
  7. Absolutt forståelig!

    Har sendt en epost.

    SvarSlett