torsdag 12. august 2010

CHINA GIRL

Tapte Døtre (2010)
- Xinran

Originaltittel:
Message from
an Unknown Chinese Mother
Stories of Loss and Love.
Oversatt fra kinesisk av:
Maya Liu Bøckman

Lydbok lest av:
Ingrid Bergstrøm 2010

Journalist og forfatter Xinran har her samlet historier om kinesiske mødre som av ulike grunner har oppgitt sine jentebarn.


- i ordet oppgitt ligger alt du kan tenke deg av sorg, tap og effektive måter å kvitte seg med jentebabyer på - adopsjon, drukning, etterlate i skog, trapper, på togstasjoner og landevei, rett i søppelbøtta, framprovoserte aborter, barnehjem, kidnapping, salg etc etc.

Som kvinne i Kina er du ikke verd noe før du får en sønn - og da du kun kan få ett barn - må den førstefødte være en gutt - sønner gir jord og familien kan leve bedre. Jenter gir kun utgifter - eg mat og medgift,
+ pluss på vestlig frihet og seksualmoral i byene - uforenelig med bygdas tradisjoner, og du har nok en haug småjenter uten hjem.

Jeg trodde jeg visste hva jeg gikk til når jeg satte på denne lydboka - men var altså like naiv og uopplyst som alltid, for eksempel trodde jeg at ettbarns-politikken ikke var like sterk nå - langt ute i 2000s - at Kina var modernisert og landsbygda gradvis utdannet - ??

- det er nå meg i all min dumskap - men at Xinran, tross mange år i utlandet, selv er kineser, har jobbet som radiojournalist i Kina i mange år og snakket med utallige kvinner - stadig lar seg sjokkere og virker like uopplyst som undertegnede - finner jeg litt vanskelig å svelge - må være kunsterisk frihet, eller oppleser Ingrid som overdriver.

Jeg trodde altså jeg var forberedt - men langt ifra.

Over 120 000 barn har Kina adoptert bort til utlandet - (iflg.coveret), hovedsaklig jenter - dette er de som fikk leve, fikk nye familier og en framtid - men for mødrene var tapet like ugjenkallelig.

I boka fortelles kun en håndfull historier - en far som koser med datteren på toget for så å sette henne av på neste stasjon, jentebabyen i utslagsbøtta, i elva, jenta som sendes til utlandet, hun som blir kidnappet + barnet Xinran selv ønsket å adoptere men ble nektet pga sønnen hun allerede hadde.

En hel boks med Kleenex og jeg lot meg sjokkere
- alt dette og 2000s, OL i Bejing, turister på muren.

5k påstår, hun har nettopp lært om dette på skolen - at ting er bedre nå, slakkere praksis og politiske ledere med flere barn - men etter å snufset meg igjennom disse livene - tror jeg det ikke før Xinran skriver en oppfølger.


Xinran har skrevet flere bøker om kvinner i Kina og også grunnlagt organisasjonen Mother's Bridge of Love - hovedsaklig et bindeledd imellom britiske foreldre som har adoptert kinesiske barn og vil lære mer om kinesisk kultur, samt bli kjent med andre i samme situasjon.

Edit:
Ikke før var jeg ferdig med innlegget før denne saken dukket opp i VG.
Lurer på hvor alle disse barna kommer fra?



2 kommentarer:

  1. Har akkuret lest "Himmelgraven" av Xinran og står på venteliste på "Tapte døtre". Gruer meg nesten litt til å lese den... Har du lest "Bare en datter"? Husker ikke forfatteren i farta, men boka handler om Kinas ett barns politikk.

    SvarSlett
  2. Dette er den eneste boka om ettbarnspolitikken jeg har lest, trodde ikke det var så ille som boka beskriver, ihvertfall ikke nå så langt ute i 2000s.

    - det er nok ingen vei utenom, det må nok leses mer fra Kina.

    SvarSlett