mandag 29. mars 2010

WHEN I KISSED THE TEACHER


Ett Minutts Stillhet (2008)
- Siegfried Lenz

Lest av (2009)
Ole Martin Aune Nilsen
Oversatt av Kari og Kjell Risvik

(originaltittel Schweigeminute)



Christian 18 år innleder et forhold til engelsklærer Stella som dør.

Boka tar utgangspunkt i Stellas begravelse.

Det er båt, sommer og fiskeliv og dette som skulle vært spirende spenning og ung forbudt kjærlighet. Forbudt er det jo i høyeste grad, man driver ikke hanky panky med lærerinnen, men jeg synes stemningen er mer frustrert hode-i-veggen enn yrende crush.

Kristians frustrasjon, da det er tydelig at det er han som elsker mest, vil mest og er den oppsøkende part. Stella holder avstand, gir etter nå og da men virker jevnt over vag og uinteressert og hverken Christian (eller jeg) får helt taket på henne.

Vi aner kun Stella i korte glimt, hun er snill med barn, med faren, en mystisk fremmed på bilde og i båt og litt dunkelt rundt dødsulykken.

Det er godt fortalt, velskrevet og ok lest men jeg kom ikke helt inn i det, avmålt avstand til historien - distansert som Stella og kanskje er det meningen. Et loveblaff en ung sommer som kanskje ikke stikker dypere enn at også Christian kjapt ville gått videre - dvs - hadde hun ikke dødd og minne brent seg fast.

Ett Minutts Stillhet hos tanum.no

Noe mer?
Dette er min først Sigfried bok selv om han har rukket å bli 83år.
Jankes omtale fra ifjor.
- og kanskje blir det film.

3 kommentarer:

  1. Hei - jeg blir helt forundret når jeg ser hva du leser, for vi velger ofte det samme. Jeg fikk denne boka i fjor vår, men hadde ikke tid til å begynne på den, så den havnet helt nederst i bunken. Vet ikke om det at du blogget om den gjør at den kommer lengere opp, for bunken er høy, og den blir jo bare høyere hver dag, men artig at du har lest den ihvertfall!

    SvarSlett
  2. Det ser ut som vi navigerer mot de samme bøkene - men helt tilfeldig er det nok ikke alltid. Jeg har jo plukket opp mange lesetips hos deg - bla Lacereader, Døren og ikke minst Utrenskningen som ligger leseklar ved sengen.

    Lenzboka tror jeg hadde vært bedre hvis den hadde vært litt lengre (eller hvis jeg hadde lest den selv) - rakk liksom aldri å komme igang - men hver gang jeg ser på converet blir jeg sommerglad og vil kjøre båt :-)

    SvarSlett
  3. Jeg skal lese den snart :-), og blogge om det!

    SvarSlett