onsdag 26. februar 2020

2020: UKE 9 (Grown Ups) (Chic)

Ingen av bøkene jeg holder på med er plukket fra denne hylla (kun uleste bøker).

Ukas bokleseformel?
Igjen: None. Kun påbegynt ferdiggjøring.

26.februar
Mest lydbok (og pod) på tur.
Full Spredning  (mobil/eBokBib, øynene renner)
Memory Man  (what was I thinking?)
Du er ikke Normal  (Uspennende)
 -----------------------------------

27.februar
Langlista til International Booker er ute:
Ser ut til at jeg må lese Septologien til Jon Fosse..


Ferdig med Grown Ups  (2020)
Av Marian Keyes
Fra Irland
Lydbok fra Storytel
Lest av Marian Keyes

Om. 3 brødre med koner og barn, eller
Om: 3 kvinner gift med tre brødre.

Chic'dronninga
Oppdaget først nå at forfatteren leser selv, første Keyes lydbok jeg har hørt, og hun føyes umiddelbart til den eksklusive lista av forfattere som alltid bør lese egne bøker, den som Tore Renberg leder.

Husker ikke hvorfor jeg sluttet med Marian
Det er bare en ting som kan måle seg med endeløse, kompliserte evighetssagaer lest med skotsk aksent, og det er endeløse familiesagaer lest med irsk, ja, i tillegg til de med afrikanske aksent, ja også noen av de svenske selvfølgelig, pluss stavangersk, men skotsk vinner, hver gang, og irsk er så beslektet at selv om jeg ikke umiddelbart ble sjarmert av historien, holdt jeg ut på grunn av lesinga.

Det var alt som skulle til før jeg igjen (lenge siden sist) var i chic'lit bobla.
------------------------------------------------------------

28.februar
Passer godt med chic'lit boble i disse coronatider.
Istedet for å tenke på hvor mange i dette husholdet jobber på flyplass
, kan jeg konsentrere meg om hva denne boka egentlig handler om
, som ikker er mer innviklet enn:

Alt det som kan skje et moderne menneske i en storfamilie
Søstre, brødre, koner og døtre. Du har svigers og svogers og ex-es. Liv og død. Utroskap, svik og spiseforstyrrelser. Miljø, mensen og proffsykling. Og ei tante med tilsynelatende nok penger til å invitere alle på hotell hver bursdag, ferie og merkedag. Sånn jeg ville vært, if penger og sosiale antenner.

Det er der det skjer.
Når alle motvillig er presset sammen på få kvadratmeter og tilbringer all tid med å drikke bort motviljen.

Det er da fortida flyter, følelser flammer, og penger brukes.. opp.
 ---------------------------------------------

29.februar
Har trodd det var 1.mars i hele dag.
--------------------------------------------

1.mars
Sist jeg både leste/skrev om Keyesbøker var i 2010.
Lucy Sullivan is Getting Married og For God til å Være Sann.
----------------------------------
Ukeslutt!

29 kommentarer:

  1. Skjønner at jeg bør forsøke meg på lydbøker etterhvert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må du.
      Jeg stiller all min innleser erfaring og ekspertise til rådighet -)

      Slett
  2. Ingenting å tilføye.
    Annet enn at jeg koser meg med å lese om dine leseopplevelser :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ahh, takk for det.

      Men, siden jeg nå er i full stikke-hode-i-hypokonder-sanden modus, ønsker jeg meg en tilføyelse. Favorittchic for eksempel. For å glemme dette øyeavdelingstullet på Ullevål trenger jeg chic og krim i verdensklasse. (Begynner derfor umiddelbart på Milennium6, der jeg også har fortrengt at den ikke er skrevet av Stieg).

      Slett
    2. Bra å være god på å fortrenge :)Kos deg med Millenium6

      Slett
    3. Har hørt 1 time allerede. Positivt overrasket. Har du hørt/lest? Har vært negativ til dette Lagerkrantz (evil bror/far Larsson). Nesten så man glemmer å sjekke coronastats -)

      Slett
    4. Leste den første i serien av Lagerkrantz. Falt av Milleniumtoget, men hopper på igjen etterhvert :)

      Tenker lite på Coronavirus. Mye som er mye skumlere :)

      Slett
    5. Du har rett. MYE er skumlere enn Corona, men lite er så ubeleilig som å ha influensa. Nå som vinteren er tilbake, og snøplogmannen har gitt oss opp, kan man ikke bli satt i karantene heller. Ingen som kommer seg ned bakken med mat...
      Du har rett, jeg burde virkelig tenke på noe annet..

      Slett
  3. Phew... tenk at det går an å glemme at det er fredag :) Herlig å høre om lesingen din denne uken, chicklitt er jeg ikke fan av, men if U say so, Marian kan sjekkes ut.
    Nå er vi Bergensere ille ute, et tilfelle er oppdaget. Unnskyld meg men jeg synes media gjør en formidabel jobb med å skremme folk, så jeg orker ikke bekymre meg før jeg ligger der :) God helg Ingalill!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Tine- det er vilt når antibac er utsolgt på apotek prisene stiger og folk hamstrer i butikkene. Riktignok ikke de fleste, men nok til at det får nyhetsoppslag. Vi skal ta smittehensyn, av hensyn til eldre og immunsvake , men ikke bli hysteriske..

      Slett
    2. Tine: Når du sier det er det ikke mye chic i omløp på bloggen din. Kan jo hende Marian er for deg, men siden det er rene essensen og definisjonen på chic, er jeg usikker.

      Corona: Bergen har sålangt 1. Oslo har har et helt sykehus som tror legefrakker gjør man immun. Kunne vært starten på en blockbuster. God helg til deg også, fredag husket jeg, men skuddåret har gått meg hus forbi.

      Anita: Noen av oss har hysteri i blodet.
      (Er alltid redd for influensa).

      Slett
    3. Jeg liker heller ikke influensa og kraftige forkjølelser og unngår nærkontakt og er hygienenøye. Å ha hostende bak seg på fly, tog, buss, saler etc er aldri noe koselig . Men jeg tenker ikke at Corona er noe annerledes enn det. For meg . Liker det ikke , men er ikke redd, men tar forhåndsregler.

      Slett
    4. Fornuftige ord, Anita.
      (Skulle ønske øyenleger var like smarte)

      Slett
    5. (Øyeleger som er så tett på folk burde tenke lengre ja. Lurer på hva den bakvakta holdt på med da legen ringte..)

      Slett
  4. Inga: Håper du kommer deg til Oslo til uka, da. at vi alle gjør det forsåvidt. Ser for meg en gjeng med hjemmesydde munnbind eller plastflasker tredd over hodet på Krimfestivalen. Neida..

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda (hehe)

      Med alt som avlyses i disse dager, er jeg ikke overbevist om at det faktisk blir krimfestival. Er jo mange forfattere som skal flys inn fra utland og en god del (kremt) som ikke ser lyst på å sitte i sal med andre (hostende). Holder meg avventende, men skeptisk.

      Tar du uansett turen hvis festivalen blir avvlyst?

      Slett
    2. Det er vel mest folk fra England og Norden . Er jo ikke noe her som er avlyst enda bortsett fra årsmøte i Strinda historielag som jeg vet om . Til og med åpning av fotball EM i Roma er tenkt å gå som planlagt , selv om det er mer usikkerhet mht andre kamper rundt omkring senere, samt usikkerhet rundt Eurovision i mai i Rotterdam . Men det er store internasjonale arrangement. Men vi vet jo ikke enda , så jeg tenker nå å ta det som det kommer . Jeg skal på jobbmøte i Oslo 5. Mars, så hvis det går sin gang og folk er friske drar jeg jo . :) Billetten kan jo endres t:r hvis festival blir avlyst . Men da blir jeg ikke i Oslo flere dager da jeg ikke vil prioritere penger på hotell etc .

      Slett
    3. Synes ting blir avlyst overalt jeg, men kanskje det er fordi jeg leser alle dramatiske overskrifter. Som du sier, det er bare å vente å se. Har veldig lyst på Oslotur, så håper på mirakel og et virus som ikke tåler snø. Vinteren er tilbake.

      Slett
    4. Det er nok noe med det når mediadekningen blir så massiv, så blir man jo helt tullete i hodet.. meg selv inkludert. Krigstyper etc Nå få vi jo vite om alle som er i ventekarantene også, mens de venter på svar.. Ikke akkurat så veldig nødvendig for oss å vite..

      Er vel mer risiko for å bli smitta med vanlig sesonginfluensa på festival, for tiden, tror du ikke? Hvis den ikke har roet seg i Oslo da..

      Men en god nyhet er jo at forurensingen over Kina har gått ned.;)

      Slett
  5. Håh! Endelig er jeg kvitt besøket, hehe.. Fullt hus og null lesetid har gjort meg småirritabel kjenner jeg. Det er dags for bøker, lydbøker og strikketøy. Fikk ikke stemt til bokbloggerprisen heller, den gikk meg hus forbi. Og så jeg som jo hadde lest en god del norske, gode bøker fra fjoråret! Ikke får jeg stemme heller nå. BAAAHHH! ok...
    Jeg har istedenfor kastet meg på Booker-kjøret. Serotonin (som står i hylla hjemme) er på øret, og en overraskende The Memory Police på Kindle. Begge er så langt svært bra. Super innleser på Audible (Serotonin), japanske Yoko Ogawa fanget meg med første setningen i boka, så den ser jeg kommer til å havne langt opp på lista mi ihvertfall, selv om jeg bare er 30% inn i boka. Kaster du deg på Booker-lista? Eller har du isolert deg i corona-frykt ute på landet? Venninne reiste hjem fra Canada igår. Hun traff ei på flyplassen i grønn lege-fulldress og to - TO - masker på. Ble sur da hun måtte fjerne dem for pass-sjekk. Djeeeezes... Her er det nok av frisk luft og kinesere. Det kan fort gå godt ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du traff spikern. Jeg har isoloert meg på landet. Avbestile nettopp Krimfestivalen og har i det store og hele overgitt meg til panikken. (I tillegg har vi også kokepåbud, pga etter eller annet kommunen nekter å oppgi, som jeg ikke fikk med meg mange liter for sent og en snøplogmann, som nekter å ploge fordi komboen telahiv og kuldegrader ødela plogen, måtte måke halvkilometern for hånd.) Ser du, bare du pirker borti meg renner sytet ut. Glemte allergien, som på utsiden både ser ut som, og kan være Corona.

      Ok, nok.

      Booker: Jeg følger med med et øre. Har en god del cedits på Audile (7) som jeg skulle ha brukt opp. Hadde planlagt å melde meg ut, helt til jeg hørte at Penguin har trukket bøkene sine fra Storytel, visstnok planlegger de egen strømmetjeneste, eller så var de bare misfornøyd med inntjening (kilde: podcast), så nå avventer jeg.

      Har nå Høllebækkbøker liggende, men ikke Serotonin, hadde innbilt meg at han var for filosofisk/ordrik for lyd, men det er fordommer, har ennå ikke lest ei eneste bok. Det som er i ferd med å skje er at jeg hører alt på svensk. Alt som ikke er norsk eller engelsk. I blame (eller applauderer storytel)

      Begge dere Marianne-er er into MemoryPolice. Jeg lytter, og begynner kanskje der. Det eneste jeg vet er at jeg, most likely, ikke leser Fosse. Hørte om den på P2lytternes + annen pod (nrk) og til tross for at jeg likte den andre trio'n (lest de 2 første), er ikke egentlig Fosse for meg. Husker at du VAR/ER veldig begeistret.

      Som bringer meg til Baldacci, begynte på Deckerserien, og tror ikke det er for meg heller. Har likt mange av enkeltbøkene hans dog...

      (Skal nå avbestille hotellrom).

      Slett
    2. Håper isolasjonen din også byr på glede og komfort :)
      Jeg streamer Krimfestivalen i pysjen og det er helt ok. Ikke redd for virus, men synes ofte folk i mengder er skummelt :)
      Gled deg til Memory Police!

      Slett
    3. Høres fornuftig ut med pysj og stream. For meg til å føle meg litt mindre paranoid, selv om vi blir hjemme av ulike årsaker. Eller. Jeg synes også folkemengder er skumle. Ironien i dette er selvfølgelig at det egentlig ikke hjelper noe at jeg isolerer meg, da det at jeg blir hjemme, gjorde sønnen ekstra glad da han selv kunne dra på byen (i Oslo) hele helga. Han har selvfølgelig null snev av hverken folk eller virusfobi. For ikke å snakke om at resten av familien toger fram og tilbake til Gardermoen (jobb) daglig. Jaja..

      Begynte på helt annen Memorybook forleden. Fra Zimbave. UnderbevissthetEN må ha vært PÅ.

      Slett
    4. Pysj er sjelden feil:) Greit å se det på stream. Jeg kjedet meg litt innimellom. Noen intervjuere var vel snakkesalige og glemte forfatterene. Så godt å kunne gå fram og tilbake. Noe som er vanskelig i offentlige rom :)
      Å være paranoid er en følelse som alle de andre. Både folk og virusfobi er ekte. Trenger du og følelsen isolasjon så isolerer deg - men ikke lenge...

      Memorybook fra Zimbave? Fortell!

      Slett
    5. Pepita Gappah, Kun et par timer inn, men handler om albino fra Zimbave som blir solgt av foreldre og ender i fengsel, der hun tenker tilbake. Så langt veldig i tråd med dette innlegget, = afrikansk aksent -)

      Slett
    6. Ok, dette var en freudianslip og et dypt dykk i mitt søtsugne indre. Ikke Pepita men Petina.

      Slett
    7. Serotonin var perfekt på øret, så Høllebekken kan du godt lytte til. Ihvertfall den. Innleser var veldig god på Audible. Likte den faktisk jeg, selv om den var mesking i mørk selvsentrering ispedd sex og fransk landskultur. Er ikke mange franske forfattere jeg liker, men Høllebekken var faktisk god. Utrolig nok.

      9 timers tidsforskjell (8 idag da, sommertid her) gjorde det vanskelig med streaming fra krimfestivalen, både med og uten pysj. Anita sine oppsummeringer var som vanlig gode, og det frister stort å få være med et år. Det KAN kanskje se ut som om vi blir litt kortere her borte neste år, så kanskje 2021 er året mitt?
      Memory Police falt gjennom henimot slutten. Dessverre. Den begynte så lovende! Skal bli interessant å se om andre jeg kjenner leser den og hva de synes. Likte SÅ GODT konseptet i starten, men det fislet ut i sanden for min del. Jaja. Tror likevel ikke Pepita/Petina/Lolita(?) er noe for meg, jeg avventer. Baldacci. Decker-serien? Ikke lest. Hadde du lest Sean og Michelle?

      Slett
    8. Hehe, trenger ikke dra på festival når man har Anita. Den ytre frontier. Har ikke streamet et eneste arrangement, for mye. For viruspanisk. Influensa og fattigdom på engang = sitter og hører på den stupende børsen, til og med telefonen min virker ikke (kabelbrudd). Oops glemte at dette er en bokblogg og ikke panikkspredende influensablogg..

      Bøker: Høllebækk er notert. Skal vurdere lydboka straks jeg er ferdig med den japanske krimserien. (3 bøker). Memoryboka får komme etter der igjen. Backlagg.

      Vet ikke hva Sean og Michelle er. Decker er en egen serie. Tror ikke jeg fortsetter.

      Slett
  6. Hihi. Pepita kan ha den effekten på et søtsugent indre. Tror jeg må en tur på butikken ... :)

    Skal sjekke ut boka

    SvarSlett