søndag 10. juni 2018

LILLEHAMMER I FARTA 2018

 
5 år på litteraturfestival tok det før jeg skjønte at man kunne jogge langs vannet, bare for å innse at flommen hadde gjort 7km promenade til knappe 2.  De hadde skateboardrampe, volleyballbane, lekeplass, badevann og vannklosett.  Earlybirdtomt var det også. Ikke en sjel. Balsam i forhold til Maihaugsveipen der jeg ikke kom inn porten og måtte stoppe hver 5 meter pga trailere? 8km. Opp før 6. Tropevarmt. Joggeblogg, sightseeingutgaven. Slutt.

 Varmt! Varmt! Varmt!

Litteraturfestivalsnakk: 

Det er dag 3 på Lillehammer.
Halvgåttløpt festival, og første inaktive time. En hel time. Neste post starter 11 og handler om sjangerblanding, lyrisk sakprosa, eller dokumentarpoesi. Offisiell, privat markør på månedskiftet. Første halvår, lystlesingshalvåret, er forbi, og i følge håndboka skal jeg nå over i strengt tvangslesende kryssmodus. Med bokhøsten bare måneder unna er det perfect timing for å oppdatere meg på korte bøker som utgis som romaner med som egentlig er dikt, eller kamuflerte biodokumentarer.  En roman, er en roman, er en hvilken som helst tekst? Eller noe sånt. Vi får se. Klokka 11.
 - deretter algoritmer og lunsj i parken

Detaljert og listebasert opplevelsessummering kommer etterhvert
Foreløpig har jeg lært om utfordringer på biblioteket, kaos i bokbransjen, kroppslige skavanker i Saabye Christensens romaner. Jeg vi har blitt intervjuet av p2 og oppropt fra scenen, riktignok som svar på spørsmålet  - hvor har det blitt av, hva har skjedd med alle bokbloggerne -  noe du, som leser dette burde ta til etterretning
, what have you done for me skrevet lately.... 

Hadde bare alle arrangementene vært på kino'n - selv om jeg datt ned fra stolen, (kinostoler som klapper sammen?, er dette noe de nettopp har begynt med?)


Best of:
Lokalet? Walkover til Kino'n.  Luftig. Romslig. Behagelig.
Debatt? Har etterlyst temperatur, og felte begeistringstårer, da Trine Schei Grande ble så opprørt av beskyldningen spørsmålet om hvorfor hun bare brydde seg om bibliotek i byene og ikke på bygda, at stemmen sprakk og frustrasjonstårene var synlig selv på bakerste rad. Luftfuktigheten i rommet steg grader og bibliotekarene ser nå så lyst på framtida at de nektet å ta innover seg hva som lurer i buskene, = svensketilstandene (privatdrevene bibs),  som neste arrangement handler om..

Et tverrsnitt av hjernen min, like før jeg tegnet en T-Rex på arket = mitt bidrag til quiz.


Quizen?
Hvis jeg ikke hadde blitt nedstemt på dinosaurusspørsmålet (som var det eneste jeg kunne), og vi ikke hadde valgt Gunther over Heinrich, eller øvd på tyskere istedet for japanere, og fått spørsmål om Philip Roth eller GoldenBooker, begge deler pugget og memorisert, ville vi vært topp 5.
That's life.  Hadde jeg på den andre siden ikke rekruttert søskenbarnet (dyrlegen), hadde vi possibly blitt sist. That's also life...

D.I.Y  (do.it.yourself)
- - - - Ø -   - I - - -E -   (boktittel, strekene er bokstaver)
- - - - Y - E - (titler på norsk, begge fra 80s)
, eller, hvem skrev bok med Snøskavlen i tittelen, eller hvilken Sigrid Undsetbok heter noe med Madame, eller hvem fant opp essayet, eller hva kom etter Genesis og Exodus....

To be Continued...
Continuing: 

Poesislam og jogging. På andre siden av gangbrua er det flatt og bilfritt, sa søskenbarnet
, uten å spesifisere at man måtte ta til høyre.

Søndag 3.juni..
De fleste har reist hjem, men jeg velger å ta konsekvensene av at de faktisk har trommet sammen et brukbart søndagsprogram i år.  Riktignok har jeg allerede pakket, spist og er mentalt longgone, tilbake i dalen. Uten program og sosial omgang, med skygge.  
 
Likevel: Sopp og Sorg. 
Om dame om mister mannen inn og begynner å plukke sopp. 
Som hun som mistet faren og begynte trene hauk
, eller de andre som skaffer hund, katt, joggesko, absolute vodka..

Jeg er som vanlig mer interessert i hobbyen enn sorgen, men er villig til å lytte.

Det har vært mye sorg på festsivalen i år.  Død, #metoo og depresjoner. Det ble slammet om og fra de mørkeste kroker.  Overgrep. #metoo #metoo #metoo. Terror. Død. Mormora til Renberg. Kona til Sunde. Sønnen til Aidt. Utøya. 

SlamSofie på bakrommet (sterkt). 
Svenskeslam om et overgripende Europa. 
Danskeslam om flyktninger 
(begge de siste gjengangere). 

Jeg prøvde å velge teoretisk og oppbyggende, men det var følelser overalt.. og stekende sol og klamme joggesko,  & kan gjerne innrømme det først som sist..  før det blir overtydelig i den mer detaljerte oppsummeringsposten.


New Balance Fuel Sonic Core Super  (eller noe sånt). Not for sitting..

  
I'ts been decades since my last confession..
9 av 10 festivalminutter, tenkte jeg på sol, tær og sandaler. 
Om jeg skulle kjøpe. Om andre hadde fine jeg kunne la meg inspirere av. Prøvde å gjette meg til hvem som hadde varmere føtter enn meg. Sokker? Gnagsår? Prøvde å glemme at jeg har dugelige  hjemme. Flere. Om hvor konsentrasjonen ville skjerpet seg. Full fokus. Hvor mye bedre jeg ville likt Brøgger. At jeg kunne sittet på stolen som vanlig folk. Uten å vri meg som en barbeint tissetrengt femåring etter 20min. De 2 siste dagene har jeg konsekvent valgt seter der man nesten ubemerket kan reise seg og stå/vandre ved døra underveis, for så å klage fordi jeg er sliten av å stå og ender opp med å gå hjem tidligere enn nokon skulle tru at man på festival kunne do...  
, det er en grunn til at jeg ALDRI reiser til 'syden'.. 

To Be Continued.. 
Sannsynligvis med pubtopub og lørdagen
, så jeg slipper å ta HELE festivalen i ett innlegg... 


Prokrastinerer, sutrer og har rykket et skritt nærmere seksogseksti. Denne gangen feiret med Tgi-hotsauce og Barkleyvideoer på utube. Fikk ny 8 liters hydrationpack og bekrefter herved mitt stempel som halvskadd, halvgammel mosjonist. Sist ble det ny gps. Med stash skal vondt fordrives. Haugen fordobles hver gang man har 'løpefri'.  Trenger nå bare ny yngre kropp, oppovertrening og Salomonsponsing for å 'funrunne' Barkley.

 
Det har gått dårlig med continu-inga.
10.juni. Søndag. 1.hel uke later. Undrer på om jeg bare skal starte et nytt innlegg, men nøler fordi det kommer til å bli så hinsides langt og da er det ikke skrivinga som bekymrer, men øynene til de pliktskyldige leserne. Konsentrasjonen. 
Eye on the ball. Lør/Søn. Så slutt. Puh.



Du trodde kanskje Teksas var i Hillevåg? At det bare var i Tellemarck man voktet skogsportene? Nichts! I Me'mryBay har trærne øyne og og skiltene hatt. Urelatert lokalt sladder: 
Kurt Nilsen har flyttet. Turte ikke mer

 
Over til Tore. Segway?
Det om Teksas og trær med hatt...
2 arrangementer. Sjusifret antall sightings = Lillehammervarianten av planespotting = trainspotting minus drugsa = fuglekikking med boknett = jeg bare babler for at det skal se ut som om jeg gjør noe = mannen bærer stein og jeg nekter å delta.


NB! Sopp og Sorg, som gikk samtidig, ble valgt bort, pga merkelig location valg.  Ryktene sa 20min unna sentrum, med taxi? Synd. Da det var festivalens eneste sjanse til å møte opp utenfor  boksen. Any other given Sunday, hver eneste sønag, hvis man er ærlig, ville jeg førstevalgt Rudi.


 =
Søndagen handlet kun om Teksas. 
Skada Gods Serien, som opphavsmannen helst vil den skal kalles. 
Han leste, spøkte (fordi han vil alt skal være morsomt), fortalte og SPOILET.   

Alt jeg nå vet,
Eg, hvorfor Daniel knapt er å se i treern (100s klippet), 
Hvordan TV-serier, filmer og musikk er inspirasjonen. 
Spesielt Breaking Bad og Wild at Heart (grunnmuren)
Men også Fuckings Åmål og Faulkner, for en dash høykultur..
Hvordan han heier på Rudi
, og spoiler alert, gruer seg til å skrive bok 4
, og det er den eneste spoilern du får av meg
, for i motsetning til forfatteren greier jeg å holde på hemmeligheter..
, bok 4 slutter 17.mai 2013, shhh, fødsel, shhh

NB!  På beina hadde Tore Adidas joggesko, med sokk.
Muligens var han den eneste som var varmere på beina enn meg.

Her kan du lese hva jeg syntes om enern - Vi Sees i Morgen
, og toern, Angrep fra Alle Kanter. Treern er lest men ikke dokumentert.

På påståtte hillevågsnekrede paller, på Elefanten, så nær at jeg må slå blikket ned.. gud vet hva som hadde skjedd ved blikkkontakt, fangirlhyling? elvisgråting? beatlesdåning?


Pub to Pub  (lørdag 20.00)
Den beste pubrunden til nå. Rems eat your heart out. Til tross fora at jeg gikk glipp av de 2 første. Måtte stå. Og hadde hørt alle bøkene før. Kunne godt greit meg uten opplesningene, men så jo hvordan selv de mest hardbarkede ga seg over og vurderte nysjanser både til Tore og lydbokformatet. Personlig ønsket jeg mer synging.  Han var bedre på synginga enn jeg husket og har en sterk nostalgisk åre i smaken, som smeltet utmerket inn i vindrikking og varmegrader.  

Tar tilbake det jeg sa om lesinga, alle de triste sangene trengte en befriende latter, tilgir derfor at han spoilet både frisørbesøk og snikmyrding. 

En perfekt balanse av humor og melankoli
Gaute Sortland ville vært svært fornøyd..

To be Continued. Et annet sted.
Resten av festivalen, i et eneste innlegg..
Men først blir det biosirkel (15.juni, med ordet i sin makt)
Alt jeg vet er at jeg dropper forfatterne for stand-up.

10 kommentarer:

  1. Men vi hadde pugget Michelets første roman da..og det ble jo poeng!
    Schei Grande bryr seg vel over bibliotekene på bygda? Som jeg hørte i går- eller misforsto jeg? Ikke glemt Overhalla, tenker jeg..

    SvarSlett
    Svar
    1. (Hjemme igjen)

      Ja, vi greide Michelet, fordi du hadde pugget, og den eneste puggegreia vi gjettet riktig på. Veldig rart at det ikke kom noen Rothspørsmål. Nesten en skandale. Og er det bare meg, eller var norskefokuset på quizzen større iår. (og var ikke det hele mer rotete), bortglemt lag, mumlete lesing, smårot?. Sikkert bare innbilning, men det bortgelemte laget ble (med rette) svært sure..

      Overalla er ikke glemt. Tror det var derfor hun ble så oppskjørtet. Den stadige terpinga på at hun hadde glemt bygd for by. Akkurat som om byene ikke fortjener bib? Akkurat som om hun ikke jobber iherdig for begge deler. Noe sånt..

      , og takk for sist forresten.
      , må la inntrykkene synke litt før jeg tar for meg resten av festivalen, men dukker snart opp i et kommentarfelt nær deg, så at du hadde de flotteste bildene - av de lekreste deltakerne.. (no fowl -)

      Slett
    2. Det var nok veldig mye rot med stemmer, opptelling, struktur, glemsel. De var nok lite samkjørt de to i panelet denne gangen. Og Roth som ikke var med, litt rart. Veldig mye om/fra 80-tallet og 1968.

      Godt å høre at Overhalla sitter i Grande, det trodde jeg nok også. Man glemmer ikke laksen i Namsen, og dessuten bodde hun på andre sia elva , dvs andre sia elva enn sentrum. Kanskje var det flom noen ganger og de ikke kom til biblioteket, og kanskje var det svært lite bøker der, selv om de sikkert hadde en bokbuss fra Namsos på besøk en og annen gang.. Klart hun må kjempe for bygda.
      Den gangen jeg var lita og besøkte besteforeldrene mine på Skogmo i Overhalla (enda mer bygdete og lite) var jeg ofte med på butikken for å hente mat fra fryselageret de hadde der. Bestemor hadde ikke egen fryser den gangen, men måtte leie fryseboks på butikken. Det var på 60-tallet. Bygda sitter i. Vi dro dit med sykkel. Det var kjempelangt. Og det var enda lengre til sentrum i Overhalla. Det var som å dra til byen, for dem. Det var der lensmann, presten , kirkegården og biblioteket var.

      Nå vel, snakka meg bort igjen..

      Har vært på kino nå og sett Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai i kveld. Rørende, fin film.

      Og takk for sist til deg også:)
      Har blogget om reiseskildringer- posten i dag.:) Tar litt pø om pø, tenker jeg, og en oppsummering til slutt.

      Håper det var greit at la ut det bildet--- det var jo så fint, synes jeg.:) Hippeste jenta. Hippeste festivallooken. Eller Outfitten, som det heter .. ?

      Slett
    3. (Føler jeg nå vet nok om Overalla til å smalltalke med Trine i heisen. Elva og bib'lotek-ee og resten tå jorda)

      Åpen Bok har lagt ut podcaster fra festivalen. Nesten alt i teltet med Brenner. Har ikke hørt alle ennå, men i den med Grande, får du høre alt om hennes bibliotekvaner (hvis det ikke var det jeg leste på fb, hmm). Det har også lagt ut den med Sunde og Aidt, har bare ikke mannet meg opp til å takle det ennå. Elisabeth sa det var så trist..

      Ok med bildet, (nå som jeg har kommet meg av sjokket)..

      Slett
    4. Fint å ha tema til smalltalk i heisen.:)

      Takk for tips om pod på Åpen bok.
      Synd de ikke tok opp på Kunstmuseet- kunne tenkt meg å ha hørt Brøgger og #Metoo.

      Ang bilde.:) Godt! Var kult det, med deg som stråler mellom to damer som ser ut som de danser seg ut av bildet hver sin vei..

      Slett
    5. Overstråling? Bestråling? Kråling?

      Skjønner ikke hva det er med meg og Brøgger? Har alltid likt henne godt, men ble så lei etter bare 7% av omelettboka at jeg både ga opp boka, hopper over podcaster og ungikk henne på Lillehammer. (Vel, kom til slutt inn på vigdis/susanne, men umulig å konsentrere seg..

      Slett
  2. Jeg er veldig fornøyd med at du blogger og holder oss som ikke er på festival oppdatert. Det hadde vært fint å ha fått med seg kulturministeren snakke om bibliotek - og så hadde det vært interessant å være med på quizen, selv om jeg er skikkelig dårlig på sånne oppgaver du ga på slutten.

    SvarSlett
    Svar
    1. I retropekt, tror jeg (har ikke helt bestemt meg ennå), at du hadde rett i at programmet var litt lackluster. Mye rom mellom høydepunktene, og du burde ha vært der, for jeg ble værfast rett som det var, og du hadde ikke engang trent å anstrenge det for å lure meg bort fra utdanning til utvanning...
      (hmm, hørtes bedre ut i hodet mitt, men lar det stå)

      Du får bare følge med. Dette innlegget oppdateres jevnlig. Helt til jeg får samlet meg nok til å lage et nytt. Kan ta sin tid..

      Teaser: Tore Renberg om Teksas4, eller SkadaGods4, som vi som hang med LillehammerTore nå kaller serien. The things I know.. (og ikke forteller til noen). Han var fæl til å spoile, Tore. Tror ikke han helt skjønte spenning/spoiling dynamikken.

      (Angående kulturminsiteren, er jeg hennes nyeste fan)

      Slett
  3. Sofie Frost kunne jeg tenkt meg å hørt på, så henne èn gang på Norske talenter.Må si at jeg håper hun skal gi ut bok(har hun gitt ut bok kanskje? ) og da hadde jeg kanskje for en gangs skyld hatt glede av en lydbok!

    Jeg kjenner at jeg òg vil på festival men det blir vel den i Bergen først for min del men midt på vinteren liksom?

    Er det folk utenfor som lurer på hvor det har blitt av bokbloggerne for det er vi flere som lurer på nemlig....altså hvor er de liksom?

    SvarSlett
    Svar
    1. Sofie Frost var fantastisk. Lyden av en hånd som klapper. Ikke et tørt øye i hele salen. Aner ikke om hun har skrevet bok, diktsamling kanskje? If not er det nok på vei. Har ikke sett Norske Talenter, så alt jeg visste var at hun nettopp hadde vunnet noe (Nordisk Mesterskap i Poesislam).

      Angående bokbloggere, kom det fra ordstyrer i en debatt om ståa i litteraturkritikken. - hvor ble de av bokbloggerne som skulle forandre landskapet? - Et blaff? Marte (kultursnobb) satt i panelet og svarte at hun så oss (svært alvorlige bokbloggere) i publikum. Veldig relevant i forhold til diskusjonene hos deg og Elida..

      Du kommer vel til Kapittel?

      Slett